eitaa logo
پایگاه تحقیقاتی وصایت
425 دنبال‌کننده
345 عکس
58 ویدیو
9 فایل
📚تألیفات: هارون امت | امتداد رسالت | مهدویت از دیدگاه اهل سنت | مظلومیت حضرت زهرا (س) | خلفا از نگاهی دیگر | منزلت سنت و روایت | امامت از منظر عقل و شرع | مظلومیت امام حسن مجتبی (ع) | اجر رسالت 🌐vesayat.blog.ir ✍️ #حسین_قربانی_دامنابی 🆔 @hosseing1994
مشاهده در ایتا
دانلود
تهدید عمر به سوزاندن خانه ی وحی به روایت پسر عبدالرحمن بن عوف 🔷ابوبکر جوهری (متوفای 323 هـ) در کتاب السقیفة وفدک با سند معتبر از ابو سلمه بن عبدالرحمن بن عوف تابعی روایت می کند که گفت: «وقتی ابوبکر بر منبر نشست، علی بن ابیطالب (علیه السلام)، زبیر و عدّه‌ای از بنی‌هاشم در خانه فاطمه (علیهاالسلام) مجتمع بودند؛ پس عمر به سوی ایشان آمد و گفت: سوگند به آن کسی که جان عمر در دست او است، بایستی بیرون آیید برای بیعت وگرنه خانه را بر شماها می‌سوزانم. زبیر با شمشیر کشیده بیرون آمد. یک نفر از انصاف با او دست به یَخه شد و زیاد بن لبید بر او کوبید و شمشیرش را گرفت؛ پس ابوبکر همان طوری که بر منبر بود صدا زد، شمشیر را بر سنگ بزن. » -عمرو بن حماس گوید: من دیدم آن سنگ را که اثر ضربت شمشیر در آن بود، و گفته می‌شد این ضربت شمشیر زبیر است- سپس ابوبکر گفت: آن ها را رها کنید که به زودی خداوند آن ها را می آورد! گوید: بعد از آن به نزد ابوبکر رفتند و بیعت کردند. 🔺بررسی سند روایت: ابن ابی الحدید و أبو بكر الجوهری: ر. ک 📚مظلومیت حضرت زهرا /عمر بن شَبَّة النمیری: ثقة. تحرير تقريب التهذيب، رقم 4918. / أحمد بن معاوية الباهلي : ابن حبان نام او را در کتاب الثقات، ج 8 ص 41 رقم 12157آورده و خطیب بغدادی نیز او را شخصی بدون اشکال دانسته است. تاريخ بغداد ج 5 ص 162 رقم 2608/ النضر بن شميل المازنی: ثقةٌ ثبت. تحرير تقريب التهذيب، ج 4 ص 16 رقم 7135 / محمد بن عمرو بن علقمه: صدوق حسن الحديث. همان، رقم 6188 - محمد بن عمرو بن حَلْحَلَة: ثقة. همان، رقم 6184./ أبو سلمة بن عبد الرحمن بن عوف: ثقة مکثر. همان، رقم 8142
هجوم و درگیری با زبیر در خانه ی وحی به روایت زهری 🔷عبدالله بن احمد بن حنبل با سند صحيح از ابن شهاب زهری تابعی روایت می کند که گفت: «گروهی از مردان مهاجرین که علی بن ابی طالب (علیه السلام) و زبیر از ایشان بودند، از بیعت ابی بکر ناراضی و عصبانی بودند و لذا آن دو وارد خانه فاطمه زهرا (علیها السلام) شدند، در حالی که اسلحه به همراه خویش داشتند. پس عمر به همراه گروهی از مسلمین که اسید بن حضیر و سلمه بن سلامه بن وقش از آنان بودند، بر ایشان وارد شدند؛ پس یکی از آنها، شمشیر زبیر را گرفت و با سنگ به آن زد تا شکست.» 🔺حسین سلیم اسد الدارانی سند مشابه این روایت را صحیح دانسته است. 📚مجمع الزوائد ت اسد، ج 13 ص 277 رقم 10180 ... محمد بن إسحاق المسيبي ، حدثنا محمد بن فليح ، عن موسي بن عقبة ، عن ابن شهاب ... وهذا إسناد صحيح إلي ابن شهاب الزهري
بیعت گیری اجباری از امیرالمومنین و زبیر به روایت حمید الحمیری 🔷طبری با سند معتبر از حمید بن عبدالرحمن الحمیری تابعی روایت می کند که گفت: «رسول خدا (صلی الله علیه وآله) وفات یافت ... پس مردم با ابوبکر بیعت کردند و به بیعت کمک کردند و علی (علیه السلام) و زبیر از بیعت کردن تخلف کردند و زبیر شمشیر کشید و گفت: «آن را غلاف نمی کنم تا اینکه علی (علیه السلام) بیعت بکند»؛ پس آن خبر به ابوبکر و عمر رسید. عمر گفت: شمشیر زبیر را بگیرید و با سنگ بزنید (تا بشکند). گوید: پس عمر به سوی آنها رفت و با خستگی به نزد آنها آمد و گفت: باید بیعت کنید، چه از سر اطاعت و چه از سر کراهت؛ پس بیعت کردند.» 🔺ابن تیمیه در مورد روایتی که سندش مشابه سند این روایت است (... عن أبی عوانه عن داود بن عبد الله الأودی عن حمید بن عبد الرحمن هو الحمیری) می گوید: «این روایت، مرسل حسن است و شاید حمید آن را از بعضی از صحابه ای که آن را دیده اند، اخذ نموده است.» 📚منهاج السنة النبوية، ج 1 ص 536 فهذا مرسل حسن ولعل حميدا أخذه عن بعض الصحابة الذين شهدوا ذلك
پشیمانی ابوبکر از هجوم به خانه ی وحی به روایت ابن عائذ 🔷 شمس الدین ذهبی (رجالی، حدیث شناس و تاریخ نگار معروف اهل سنت) پس از نقل روایت پشیمانی ابوبکر از طریق علوان بن داود (راوی مورد بحث) می نویسد:«اینچنین روایت کرده است و طولانی تر از این، از ابن وهب (125-197 هـ الإِمَامُ، شَيْخُ الإِسْلاَمِ، الحَافِظُ. سیر اعلام النبلاء، ج 9 ص 223)، از لیث بن سعد، از صالح بن کیسان است. اینچنین ابن عائذ روایت کرده است.» پ.ن1⃣: این روایت لیث از صالح بن کیسان بدون واسطه ی "علوان" را ذهبی از کتاب "المغازی" محمد بن عائذ (متولد 150 هـ و متوفای 233 هـ) -که تا زمان او موجود بوده و بعداً مفقود شده- نقل کرده است؛ چرا که وی در مقدمه ی کتاب " تاریخ الاسلام" می نویسد: «من برای تألیف این کتاب، کتاب ها و مصنّفات بسیاری را مطالعه کردم؛ از جمله: کتاب المغازی تألیف ابن عائذ کاتب.» پ.ن2⃣: ذهبی در شرح حال ابن عائذ، ضمن تمجید از او، تصریح می کند که قسمت اعظم کتاب "المغازی" او را شنیده است. مُحَمَّدُ بنُ عَائِذٍ أَبُو عَبْدِ اللهِ القُرَشِيُّ * (د، س) الإِمَامُ، المُؤَرِّخُ، الصَّادِقُ، صَاحِبُ المَغَازِي ... قُلْتُ: جَمَعَ كِتَابَ (المَغَازِي) ، سَمِعْتُ مُعظَمَهُ، وَكِتَابَ (الفُتُوحِ وَالصَّوَائِفِ). سیر اعلام النبلاء، ج 11 ص 106. پ.ن3⃣: ابن قیّم الجوزیه (ت 751 هـ) که هم عصر و همشهری ذهبی بوده نیز روایت پشیمانی ابوبکر را با ارسال مسلّم از لیث از صالح از حمید از پدرش عبدالرحمن نقل کرده (عُدّة الصابرین، ص 211)، به نظر می رسد که او نیز آن را از کتاب المغازی ابن عائذ نقل کرده است.
📚‍ دانلود ویرایش جدید کتاب مظلومیت حضرت زهرا سلام الله علیها: 🌐 https://s20.picofile.com/file/8445088484/mzahra.pdf.html 📖 این کتاب در 6 بخش و با 190 صفحه، مظلومیت حضرت زهرا (س) را از منابع معتبر اهل سنت اثبات می نماید. ✅ بخش اول: جایگاه و منزلت حضرت زهرا (س) ✅ بخش دوم: تحریف و سانسور حقایق ✅ بخش سوم: غصب فدک و پیامدهای آن ✅ بخش چهارم: سیره ی تند عمر بن خطاب در برخورد با زنان ✅ بخش پنجم: هجوم به خانه حضرت زهرا (س) ✅ بخش ششم: پاسخ به چند شبهه متداول 🔍مهم ترین ویژگی های کتاب: 1⃣ جمع آوری نظر همه ی عالمان و محققان سرشناس حدیث اهل سنت و وهابیت درباره ی سند روایات 2⃣ جمع آوری همه ی طرق و اسناد روایات 3⃣ استناد به احکام برنامه معتبر جوامع الکلم 4⃣ سهولت دسترسی به منابع با تفکیک آن ها به چند قسمت برنامه ی الجامع الکبیر، سایت رسمی مکتبه شامله، pdf و متفرقه و ...
📌غربالگری روایات کتب اهل سنت در زمینه امامت، خلافت و فضائل اهل بیت علیهم السلام با توجه به منهج بزرگان سلفی + اسکن کتاب ها + عکس نوشته. 🔺پایگاه تحقیقاتی وصایت 🔷 آیدی ایتا، تلگرام و اینستاگرام: 🆔 @vesayat 🌐http://vesayat.blog.ir
ایام فاطمیه در شعر شهریار ✍مرحوم سید محمد حسین بهجت تبریزی متخلص به که در سال 1367 ش وفات یافته، در "رحلت ختم رسل" به شهادت حضرت زهرا علیهاالسلام و سقط شدن حضرت محسن علیه السلام تصریح کرده و سقیفه را ریشه ی وقوع فاجعه ی کربلا بیان نموده است. 🔶وی در این شعر همچنین به موضوع غدیر، غیر عقلانی بودن عدم تعیین خلیفه توسط پیامبر صلی الله علیه وآله و جایز نبودن شورا در امر امامت اشاره کرده است... . @vesayat