هدایت شده از ثارالله ۱۴
«3». آل عمران، 123.
«4». توبه، 26.
«5». فتح، 4.
«6». انبياء، 76، 84، 88 و 90.
جلد 8 - صفحه 269
نصرت الهى در مورد پيامبران و مؤمنان به صورتهاى مختلف جلوه مىكند:
گاهى با ايجاد الفت و گرايش دلها «وَ لِيَرْبِطَ عَلى قُلُوبِكُمْ» «1»، «يُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا» «2»
گاهى با استجابت دعا، «فَاسْتَجابَ لَهُ رَبُّهُ» «3»، «رَبِّ لا تَذَرْ عَلَى الْأَرْضِ مِنَ الْكافِرِينَ دَيَّاراً» «4»
گاهى با معجزه و استدلال، «أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ» «5»
گاهى با عطاى حكومت، «آتَيْناهُمْ مُلْكاً عَظِيماً» «6»
گاهى با غلبه در جنگ، و «لَقَدْ نَصَرَكُمُ اللَّهُ فِي مَواطِنَ كَثِيرَةٍ» «7»
گاهى با سكينه و آرامش قلب، «فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ وَ أَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَمْ تَرَوْها» «8»
گاهى با هلاكت دشمن يا انتقام از او، «فَأَغْرَقْناهُمْ» «9»
گاهى با امدادهاى غيبى و نزول فرشتگان، «أَ لَنْ يَكْفِيَكُمْ أَنْ يُمِدَّكُمْ رَبُّكُمْ بِثَلاثَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِكَةِ مُنْزَلِينَ» «10»
گاهى با ايجاد رعب در دل دشمن، «وَ قَذَفَ فِي قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ» «11»*
گاهى با گسترش فكر و فرهنگ و پيروان، «لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ» «12»*
گاهى با نجات از خطرها، «فَأَنْجَيْناهُ وَ أَصْحابَ السَّفِينَةِ» «13»
و گاهى با خنثى كردن حيلهها و خدعهها، «وَ أَنَّ اللَّهَ مُوهِنُ كَيْدِ الْكافِرِينَ» «14»
پیام ها
1- نصرت انبيا و مؤمنان از سنّتهاى الهى است. (پيروزى حقّ بر باطل از وعدههاى الهى است). «إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا»
2- در نصرت الهى شك نكنيم. «إِنَّا لَنَنْصُرُ» ( «إِنَّا» و حرف لام نشانه تأكيد است)
3- با وعدههاى قطعى الهى، به مؤمنان انگيزه و اميد و تسلّى دهيم. إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا ...
4- نصرت الهى در همهى جوانب است، در خنثى شدن توطئههاى دشمنان، در زياد شدن طرفداران و ... «لَنَنْصُرُ» مطلق آمده است.
«1». انعام، 11.
«2». ابراهيم، 27.
«3». يوسف.
«4». نوح، 26.
«5». حديد، 25.
«6». نساء، 54.
«7». توبه، 25.
«8». توبه، 40.
«9». اعراف، 136.
«10». آل عمران، 124.
«11». حشر، 2.
«12». صف، 9.
«13». عنكبوت، 15.
«14». انفال، 18.
جلد 8 - صفحه 270
5- بشارت و هشدار در كنار هم سازنده است. لَنَنْصُرُ رُسُلَنا ... لا يَنْفَعُ الظَّالِمِينَ
6- ايمان، به انسان ارزش داده و او را در كنار انبيا قرار مىدهد و مشمول نصرت الهى مىكند. «رُسُلَنا وَ الَّذِينَ آمَنُوا»
7- سختىها و شكنجههاى دنيا بيش از چند ساعت و چند روز نيست. در همين دنيا نيز طرفداران حقّ پيروزند. «1» «لَنَنْصُرُ رُسُلَنا وَ الَّذِينَ آمَنُوا»
8- انسان همواره محتاج نصرت الهى است و هرگز از لطف او بى نياز نيست. «فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ يَوْمَ يَقُومُ الْأَشْهادُ»
9- نصرت الهى دائمى است. «فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ يَوْمَ يَقُومُ الْأَشْهادُ»
10- گرچه گواه بودن خداوند به تنهايى كافى است، ولى هر چه تعداد گواهان بيشتر باشد مؤمنان سرفرازتر و متخلفان شرمندهتر مىشوند. «يَقُومُ الْأَشْهادُ»
11- در قيامت، گواهان بسيارند. «الْأَشْهادُ»
12- كسانى كه ايمان ندارند، ستمگرند. ( «الظَّالِمِينَ» در برابر «الَّذِينَ آمَنُوا» است)
13- در قيامت هم عذاب روحى است «لَهُمُ اللَّعْنَةُ» و هم جسمى. «سُوءُ الدَّارِ»
«1». اكنون كه تفسير اين آيه را مىنويسم، دههى فجر انقلاب اسلامى و روز 14 بهمن 1378 است. شايسته است از يك نمونه از نصرت الهى نسبت به قيام فقيهى مجاهد و مخلص به نام امام خمينى قدس سره ياد كنم. او در سال 1342 در رژيم طاغوتى پهلوى قيام كرد. مدّت پانزده سال به تركيه و عراق تبعيد شد و يارانش گرفتار حبس و شكنجه و تبعيد شدند. برخى به شهادت رسيدند ولى بالاخره خداوند او را يارى نمود. شاه ايران گريهكنان فرار كرد و نظام شاهنشاهىِ دو هزار وپانصد ساله سقوط كرد و امام خمينى به اهداف خود رسيد. به گفتهى سيّد قطب در تفسير فى ظلال، رژيم بنى اميّه بدن حسين عليه السلام را قطعه قطعه كرد ولى امام به اهدافش رسيد. امروز ميليونها نفر افتخار دارند كه از نسل حسين عليه السلام هستند و يك نفر افتخار نمىكند كه از نسل يزيد است. پيامها و سخنان امام حسين عليه السلام در همه جا منتشر است. هر سال، هزاران زائر مشتاق به زيارت مرقد مطهرش مىروند. راه حسين عليه السلام و جلسات آن حضرت همه جا را فرا گرفته است تا آن جا كه در هندوستان رهبر هندوها كه مسلمان هم نبود در روز عاشورا، پابرهنه در مراسم عزادارى شيعيان وارد شد و گفت: حسين به ما آموخت كه اگر قطعه قطعه مىشويد زير بار ظلم نرويد. من فيلم اين صحنه را در عاشورايى كه در هند بودم ديدم.
تفسير نور(10جلدى)، ج8، ص: 271
دعای آن حضرت است چون به نماز برمیخاست بدین صورت به سپاس و حمد خداوند عزوجل ابتدا میکرد و میگفت:
حمد خدایی را که اول همه آثار هستی اوست و قبل از او اوّلی نبوده، و آخر است بی آنکه پس از او آخری باشد،
خدایی که دیده بینندگان از دیدنش قاصر، و اندیشه و فهم وصفکنندگان از وصفش عاجز است.
به دست قدرتش آفریدگان را ایجاد کرد و آنان را بر اساس اراده خود صورت بخشید،
آنگاه همه را در راه اراده خود راهی نمود و در مسیر محبت و عشق به خود برانگیخت، موجودات هستی از حدودی که برای آنان معین فرموده، قدمی پیش و پس نتوانند نهاد،
و برای هر یک از آنان روزی معلوم و قسمتشدهای از باب لطف قرار داد. هر آن کس را که روزی فراوان داده، احدی نمیتواند بکاهد، و هر آن کس را که روزی کاسته، هیچ کس نتواند بیفزاید،
آنگاه زندگی او را زمانی معین مقدّر فرمود و پایانی محدود قرار داد که با ایام عمر به سوی آن پایان قدم برمیدارد و با سالهای زندگیاش به آن نزدیک میگردد، تا چون به آخر آن رسید و پیمانه زمانش لبریز شد، جانش را میگیرد و او را به سوی آنچه بدان خدایش خوانده از ثواب بسیار یا عذاب دردناک راهی میکند، تا از پی عدالت خود بدکاران را به کردار بدشان و نیکوکاران را به عمل صالحشان جزا دهد.
منزّه است نامهای او، و پیدرپی است نعمتهای وی، کسی را نرسد که او را از کردهاش باز پرسد، ولی همه در معرض پرسش او هستند.
ستایش خداوند
نخستین دعاى صحیفه ى سجادیه با حمد و ستایش خداوند آغاز شده و در ضمن چند فراز که هر کدام حمد و ستایش براى جهات مخصوصى است پایان مى گیرد.
در فراز اول حمد و ستایش در مورد صفات خداست که ضمن چند جمله بیان شده است. نخست مى گوید: (ستایش مخصوص خداوندى است که اول است، بدون اینکه اولى قبل از او وجود داشته باشد و آخر و پایان است، بدون اینکه پس از او آخرى باشد) (الحمد لله الاول بلا اول کان قبله، و الاخر بلا آخر یکون بعده).
در جمله ى دوم به این معنى اشاره دارد که ذات خداوند از رویت با چشم ظاهر به دور است و هیچ امکان دیده شدن با چشم در مورد او نمى رود مى گوید: (خداوندى که چشمان بینندگان از رویت و دیدن او قاصر است) (الذى قصرت عن رویته ابصار الناظرین).
در سومین جمله سخن از این به میان آمده که اوهام و تفکر توصیف کنندگان از وصف خداى متعال عاجزند مى فرماید: (خداوند کسى است که توصیف کنندگان از توصیف او عاجز و درمانده اند) (و عجزت عن نعته اوهام الواصفین).
در چهارمین جمله سخن از خلقت، به وسیله ى خداوند متعال به میان آمده و آفرینش بدیع او را مورد توجه و ستایش قرار داده مى گوید: (او با قدرت خود مخلوق را به صورت بدیعى آفرید و آن را طبق مشیت خاص خود اختراع نمود) (ابتدع بقدرته الخلق ابتداعا، و اخترعهم على مشیته اختراعا).
در پنجمین جمله سخن از این به میان آمده که این مخلوق را خداوند در راه هدفى که به خاطر آن آفریده شده حرکت داده و آنها را در طریق محبت و خواست خود برانگیخته است مى فرماید: (سپس آنها را در راه اراده ى خود به راه انداخته و در سبیل محبت خود مبعوث ساخته است) (ثم سلک بهم طریق ارادته، و بعثهم فى سبیل محبته).
و در همین جا مى افزاید که مخلوق در حرکت به سوى هدفى که به خاطر آن آفریده شده هیچگونه اختیارى از خود ندارند و نمى توانند در آن مواردى که آنها را مقدم داشته خود را واپس نگهدارند و نه آنها که قرار است در صفوف آخر باشند مقدم شوند مى فرماید: (آنها مالک تاخیر از آنچه باید مقدم بر آنها باشد نیستند و استطاعت و قدرت پیشى گرفتن در آنجا که باید موخر باشند نیز نمى یابند (از حدى که بر ایشان تعیین نموده قدمى پیش و پس نتوانند نهاد) (لایملکون تاخیرا عما قدمهم الیه و لایستطیعون تقدما الى ما اخرهم عنه).
در ششمین جمله این معنا را مورد توجه قرار داده که هر کدام از این مخلوق داراى قوت و روزى مشخصى است که نه از آن کم مى شود و نه بر آن افزوده مى گردد. مى فرماید: (براى هر کدام از آنها روزى معلوم تعیین شده که نه کسى مى تواند از آن بکاهد و نه کسى مى تواند بر آن بیفزاید) (و جعل لکل روح منهم قوتا معلوما مقسوما من رزقه، لاینقص من زاده ناقص، و لایزید من نقص منهم زائد).
در هفتمین جمله به عمر و مدت حیات هر موجود اشاره کرده و فرموده است: (براى هر کدام سرآمدى مشخص کرده و امد محدودى را معین فرموده) (ثم ضرب له فى الحیاه اجلا موقوتا، و نصب له امدا محدودا).
و مى افزاید: این مدت مشخص و اجل معین را باید با گامهاى خود در ایام عمر و سالهاى زندگى پیموده و به پایان آن نزدیک گردد) (یتخطا الیه بایام عمره، و یرهقه باعوام دهره).
و چون این حرکت به سوى پایان عمر به پیش رفت، و به نقطه ى آخرین رسید، و حساب عمر را فراگیر شد او را قبض کرده به سوى خود فرامى خواند تا ثواب سرشار اعمال یا کیفر بدیهاى خود را بیابد (حتى اذا بلغ اقصى اثره، و استوعب حساب عمره قبضه الى ما ندبه الیه من موفور ثوابه، او محذور عقابه).
و به دنبال آن به قرآن استشهاد کرده مى گوید: (تا بدکاران را به خاطر اعمال بدشان کیفر دهد و نیکوکاران را در برابر اعمال نیکشان پاداش) (لیجزى الذین اساووا بما عملوا و یجزى الذین احسنوا بالحسنى).
در هشتمین جمله به این اصل مسلم در مورد پاداش و کیفر قیامت اشاره مى کند که این کار از روى عدل و بر اساس کرده هاى خود انسانها صورت مى گیرد مى فرماید: (طبق آئین عدالت از ناحیه ى او پاداش و کیفر داده مى شود) (عدلا منه).
سپس به دنبال آن اشاره به دلیل این معنى کرده مى فرماید: (نامهاى خداوند مقدس و پاکیزه و نعمتهاى او آشکار و پیوسته است) (تقدست اسماوه و تظاهرت آلاوه). پاکیزه و مقدس بودن نامهاى او و آشکار و فراوان بودن نعمتهایش دلیل آن است که هیچگونه نیازى ندارد تا به کسى ستم کند.
و به دنبال آن در آخرین جمله از این فراز به یک اصل مسلم اشاره کرده: (هیچ کس بر کار او نمى تواند خرده بگیرد ولى در کارهاى آنها جاى سئوال و ایراد است) (و باید دلیل اعمال خود را در بازپرسى الهى بیان کنند) (لایسال عما یفعل و هم یسالون).
هدایت شده از کیهـــان آنلاین
6.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 پنجاه سال عبادت کردید، خدا قبول کند...
امام خمینی(ره):
🔸وصیتنامههایی که این عزیزان مینویسند مطالعه کنید. پنجاه سال عبادت کردید و خدا قبول کند، یک روز هم یکی از این وصیتنامهها را بگیرید و مطالعه کنید و تفکر کنید. این جوانهای ما که علیل شدند الآن هم وقتی میآیند از من میخواهند که دعا کنم که اینها شهید بشوند؛ پایش را از دست داده، عصا زیر بغلش هست، لکن گریه میکند و میخواهد که دعا کنیم که شهید بشود. از اینها یک قدری تعلم پیدا کنید.
@Kayhan_online
هدایت شده از سلام فرمانده
💥کاش زودتر بفهمیم، آنچه را که مردمان در گذشته نفهمیدند‼️
و آن این بود که: 👇👇👇
🌐 #حضرت_زهرا در روزهای پایانی عمر شریفش ، برای دوری از پدری چون رسول الله و یا برای درد پهلوی شکسته اش گریه نمیکرد .
👈 غم و اندوه ایشان بخاطر #بی_تفاوتی مردم مدینه بود ، با اینکه برای اتمام حجّت بر شیعه، با تمام وجود به دفاع از امامش برخواست ، اما مردم بی بصیرت مدینه در دفاع از ولایت با او همراهی نکردند .
💠 حضرت زهرا گریه میکرد، چرا که می دانست تا شیعه نخواهد ، امیرالمومنین علیه السلام در #غربت_و_مظلومیت خواهد ماند‼️
👈 حضرت زهرا از آتشِ دَر نمی سوخت ، بلکه از دیدن دست های بسته امیرالمؤمنین می سوخت .
❇️ اکنون ، ما سال های سال است به تماشای دست های بسته امام زمانمان که در زندان غیبت است نشسته ایم‼️
💢خود را شیعه مینامیم ، غافل از اینکه نمیدانیم، شیعه از فراق و غم امام زمانش شب و روز ندارد ...
@sadatmahdvi
💥کاش زودتر بفهمیم، آنچه را که مردمان در گذشته نفهمیدند‼️
و آن این بود که: 👇👇👇
🌐 #حضرت_زهرا در روزهای پایانی عمر شریفش ، برای دوری از پدری چون رسول الله و یا برای درد پهلوی شکسته اش گریه نمیکرد .
👈 غم و اندوه ایشان بخاطر #بی_تفاوتی مردم مدینه بود ، با اینکه برای اتمام حجّت بر شیعه، با تمام وجود به دفاع از امامش برخواست ، اما مردم بی بصیرت مدینه در دفاع از ولایت با او همراهی نکردند .
💠 حضرت زهرا گریه میکرد، چرا که می دانست تا شیعه نخواهد ، امیرالمومنین علیه السلام در #غربت_و_مظلومیت خواهد ماند‼️
👈 حضرت زهرا از آتشِ دَر نمی سوخت ، بلکه از دیدن دست های بسته امیرالمؤمنین می سوخت .
❇️ اکنون ، ما سال های سال است به تماشای دست های بسته امام زمانمان که در زندان غیبت است نشسته ایم‼️
💢خود را شیعه مینامیم ، غافل از اینکه نمیدانیم، شیعه از فراق و غم امام زمانش شب و روز ندارد ...
هدایت شده از ثارالله ۱۴
💥کاش زودتر بفهمیم، آنچه را که مردمان در گذشته نفهمیدند‼️
و آن این بود که: 👇👇👇
🌐 #حضرت_زهرا در روزهای پایانی عمر شریفش ، برای دوری از پدری چون رسول الله و یا برای درد پهلوی شکسته اش گریه نمیکرد .
👈 غم و اندوه ایشان بخاطر #بی_تفاوتی مردم مدینه بود ، با اینکه برای اتمام حجّت بر شیعه، با تمام وجود به دفاع از امامش برخواست ، اما مردم بی بصیرت مدینه در دفاع از ولایت با او همراهی نکردند .
💠 حضرت زهرا گریه میکرد، چرا که می دانست تا شیعه نخواهد ، امیرالمومنین علیه السلام در #غربت_و_مظلومیت خواهد ماند‼️
👈 حضرت زهرا از آتشِ دَر نمی سوخت ، بلکه از دیدن دست های بسته امیرالمؤمنین می سوخت .
❇️ اکنون ، ما سال های سال است به تماشای دست های بسته امام زمانمان که در زندان غیبت است نشسته ایم‼️
💢خود را شیعه مینامیم ، غافل از اینکه نمیدانیم، شیعه از فراق و غم امام زمانش شب و روز ندارد ...
🔰 جوانهای جبهه از یک آدم معمولی به یک ولیّ الهی تبدیل شدند
✏️رهبر انقلاب، در دیدار اخیر: دفاع مقدّس، انقلاب را زنده نگه داشت، اسلام را زنده نگه داشت، ملّت ایران را عزیز کرد، روح معنوی را در کشور ترویج کرد، جوهر واقعی انسانی و ایمانی را در جوانها زنده کرد؛ جوانهایی که رفتند در میدان جنگ، از یک آدم معمولی تبدیل شدند به یک ولیّ الهی؛ مردانی که با یک نگاه ساده و معمولی به مسائل دینی وارد میدان جنگ شدند، مثل یک عارف الهی و معنوی از میدان جنگ بیرون آمدند... این، باطن دوران جنگ ما است.
🔸بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار پیشکسوتان و فعالان دفاع مقدس و مقاومت. ۱۴۰۳/۷/۴
🔻متن کامل بیانات:
هدایت شده از ثارالله ۱۴
🔰 جوانهای جبهه از یک آدم معمولی به یک ولیّ الهی تبدیل شدند
✏️رهبر انقلاب، در دیدار اخیر: دفاع مقدّس، انقلاب را زنده نگه داشت، اسلام را زنده نگه داشت، ملّت ایران را عزیز کرد، روح معنوی را در کشور ترویج کرد، جوهر واقعی انسانی و ایمانی را در جوانها زنده کرد؛ جوانهایی که رفتند در میدان جنگ، از یک آدم معمولی تبدیل شدند به یک ولیّ الهی؛ مردانی که با یک نگاه ساده و معمولی به مسائل دینی وارد میدان جنگ شدند، مثل یک عارف الهی و معنوی از میدان جنگ بیرون آمدند... این، باطن دوران جنگ ما است.
🔸بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار پیشکسوتان و فعالان دفاع مقدس و مقاومت. ۱۴۰۳/۷/۴
🔻متن کامل بیانات:
هدایت شده از ثارالله ۱۴ ۲
سلام . اگر به فرض محال سید حسن نصرالله و جمعی دیگر شهید شده باشند اولا قوی تر از ایشان حزب الله دارد برای رهبری ثانیا حزب الله باید جواسیس را در درون خودش معدوم کند و از بین ببرد . پیروزی حزب الله جبهه ی مقاومت و حماس حتمی و قطعی است...
اگر به فرض محال سید حسن نصرالله و جمعی دیگر شهید شده باشند اولا قوی تر از ایشان حزب الله دارد برای رهبری ثانیا حزب الله باید جواسیس را در درون خودش معدوم کند و از بین ببرد . پیروزی حزب الله جبهه ی مقاومت و حماس حتمی و قطعی است...
اگر به فرض محال سید حسن نصرالله و جمعی دیگر شهید شده باشند اولا قوی تر از ایشان حزب الله دارد برای رهبری ثانیا حزب الله باید جواسیس را در درون خودش معدوم کند و از بین ببرد . پیروزی حزب الله جبهه ی مقاومت و حماس حتمی و قطعی است...
اگر به فرض محال سید حسن نصرالله و جمعی دیگر شهید شده باشند اولا قوی تر از ایشان حزب الله دارد برای رهبری ثانیا حزب الله باید جواسیس را در درون خودش معدوم کند و از بین ببرد . پیروزی حزب الله جبهه ی مقاومت و حماس حتمی و قطعی است...
اگر به فرض محال سید حسن نصرالله و جمعی دیگر شهید شده باشند اولا قوی تر از ایشان حزب الله دارد برای رهبری ثانیا حزب الله باید جواسیس را در درون خودش معدوم کند و از بین ببرد . پیروزی حزب الله جبهه ی مقاومت و حماس حتمی و قطعی است...
اگر به فرض محال سید حسن نصرالله و جمعی دیگر شهید شده باشند اولا قوی تر از ایشان حزب الله دارد برای رهبری ثانیا حزب الله باید جواسیس را در درون خودش معدوم کند و از بین ببرد . پیروزی حزب الله جبهه ی مقاومت و حماس حتمی و قطعی است...
هدایت شده از کانال استیکر فرهنگی حاج قاسم
9.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✳️ بشارتی بهجت آفرین...👌🌹
#زیباییهای_ظهور
✅ وقت آن رسیده همه با اضطرار بگوئیم
⚜ اللهم عجل لولیک الفرج ⚜
#استیکر_بارون 👇👇👇
📡 @nmkjhfdsetuoncxdsg
🇮🇷🍃🌺🍃🇮🇷