eitaa logo
ویرگول (منبرکوتاه)
13.2هزار دنبال‌کننده
273 عکس
109 ویدیو
57 فایل
شرح مختصر روایات #سخنرانی #کلاس #معنویت #تدریس ⚠️نظرات و پیشنهادات، تاثیر مطالب را به ما ارسال کنید. استاد سطح عالی حوزه #استاد دانشگاه فرهنگیان مبلغ و فعال فرهنگی دکتر سیدحسین فاطمی @Seyedhosein_fatemi @Hich_v_shich
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨ـ رابطه‌ی قدس با ظهور ✨ـ نقش ایرانیان در آزادسازی قدس ✨ـ آغاز حکومت حضرت بقیه‌الله"عج"، بعد از رهایی قدس! ✅مراقب موشک هایی که به دلار و ساختار اقتصادی هم برخورد می‌کند باشید و باشیم.. @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
50.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلید باز و بستن نمودن فقط دست خداست. رزق و روزی.. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کانالمون  ⇩ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
💠 پاسخ به ۹ سؤال پرتکرار فطریه ماه مبارک رمضان 🔹 با رسیدن به روزهای پایانی ماه مبارک رمضان، سؤالات پیرامون فطریه افزایش پیدا کرده که به انتشار چند سؤال پرتکرار آن مطابق با نظر رهبر معظم انقلاب خواهیم پرداخت: __ ❓۱. چه مبلغی را باید برای فطریه پرداخت کنیم؟ ◻️ مکلف باید برای خودش و کسانی که نان‌خور او هستند، هر نفری یک صاع (تقریباً سه کیلو) گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت و مانند این ها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از اینها را هم بدهد کافی است. ضمنا مبلغ زکات فطره امسال (۱۴۰۲) به قیمت گندم برای هر نفر، «شصت هزار تومان» اعلام شده است. ❓۲. آیا می‌توانیم غیر از گندم، جو و ... که در رساله‌ها گفته شده، جنس دیگر و وسایل دیگری که مورد نیاز فقیر است خریداری کرده و عوض فطریه به مستحق بدهیم؟ ◻️ اگر از مستحق برای قبول فطریه و خرید جنس دیگر، وکالت بگیرید، می‌توانید جنس مورد نیاز مستحق را با فطریه بخرید و به او بدهید. ❓۳. آیا می توان فطریه را برای مستمند کارت به کارت کرد؟ یا به فقیر شهر دیگر داد؟ ◻️ اشکالی ندارد، اما اگر زکات فطره را جدا کرده باشد، تعویض آن جایز نیست و اگر در شهرش، فقیر وجود دارد، پس از جدا کردن فطریه، انتقال آن به شهر دیگر هم بنا بر احتیاط واجب جایز نیست. ❓۴. آیا فطریه مهمان شب عید فطر بر عهدهی میزبان است؟ ◻️ مهمان یک شبه نان خور محسوب نمیشود، لذا زکات فطره او بر میزبان واجب نیست، ولی اگر کسی غیر از شب عید مدتی مهمان دیگری است که عرفاً نان‌خور او محسوب میشود، فطریه او به عهده میزبان است. ❓۵. زمان کنار گذاشتن فطریه و پرداخت آن چه موقع است؟ ◻️ از غروب شب عید فطر می‌تواند فطریه را بپردازد یا کنار بگذارد و بنابر احتیاط واجب، مکلّف باید فطریه را پیش از نماز عید بدهد، اما اگر نماز عید نمی‌خواند می‌تواند دادن فطریه را تا ظهر تأخیر بیاندازد و در صورتی که دسترسی به فقیر دارد کنار گذاشتن فطریه، کافی نیست؛ اما اگر تا ظهر دسترسی به فقیر نداشت، فطریه را کنار بگذارد و هرگاه دسترسی پیدا کرد به فقیر بدهد و اگر کنار نگذاشته باشد نیز بنا بر احتیاط واجب ساقط نمی‌شود و باید با قصد قربت و بدون نیت ادا و قضا، فطریه را بپردازد. ❓۶. آیا طفلی که در شکم مادر است و هنوز به دنیا نیامده، باید برایش زکات فطره بدهند؟ ◻️ خیر لازم نیست. ❓ ۷. آیا فطریه را می توان به سادات فقیر داد؟ ◻️ کسی که سید نیست نمی‌تواند به سید فطره بدهد. حتی اگر سیدی نان‌خور او باشد، نمی‌تواند فطره او را به سید دیگر بدهد. غیرسادات نمی‌توانند به سادات فطریه پرداخت نمایند. ❓ ۸. چه کسی باید فطریه بدهد؟ ◻️ کسی که موقع غروب شب عید فطر بالغ و عاقل و هوشیار است و فقیر و بنده کس دیگر نیست، باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند هر نفری یک صاع که تقریبا سه کیلو است، گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت و مانند اینها به مستحق بدهد، و اگر پول یکی از اینها را هم بدهد،کافی است. کسی که مخارج سال خود و عیالاتش را ندارد و کسبی هم ندارد که بتواند مخارج سال خود و عیالاتش را بگذراند، فقیر است و دادن زکات فطره بر او واجب نیست. ❓ ۹. آیا برای ادای زکات فطره می توان به جای گندم، جو، برنج و مانند آن، پول آن را پرداخت کرد؟ ◻️ اشکال ندارد. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کانالمون  ⇩ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
*اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم باسلام وادب خدمت باسعادت عزیزان وتوفیق رسیدن به مرتبه شناخت جایگاه بندگی وتوجه به عاقبت امور روز آغازین هفته شمابزرگواران صاحبدل وبااخلاص همراه باسلامتی وطول عمرباعزت وبرکت ومغفرت الهی یارب العالمین *فراموش نکنیم گذر پوست به دباغخانه می‌افتد* *عاقبت ظلم وتعدی به حقوق بندگان خدا* "هشام بن اسماعیل" والی اُمویان در مدینه بود. او آزار بسیاری به مردم، مخصوصاً امام سجاد علیه‌السلام می‌رساند. سرانجام ، به دلیل اعتراض فراوان مردم، "هشام" عزل شد و به خاطر ظلم‌های فراوان او، دستور دادند تا هشام را در وسط شهر ببندند تا دیگران هر طور می‌خواهند از او انتقام بگیرند. *ترس و وحشت هشام ازامام سجاد* مردم نیز یکی یکی می‌آمدند و انتقام می‌گرفتند. هشام می گفت: "بیش از همه از علی‌بن‌حسین وحشت دارم، زیرا به سبب آزارهایی که به او رساندم و لعن و نفرینی که نثار جد او علی‌بن‌اببطالب می‌کردم، انتقامش سخت خواهد بود." *"مرام ما بر این نیست که به افتاده لگد بزنیم* روزی که امام سجاد علیه السلام "هشام" را در آن وضعیت دیدند به همراهان فرمودند: "مرام ما بر این نیست که به افتاده لگد بزنیم و از دشمن خود انتقام بگیریم." *اگر کمکی از من ساخته است، حاضرم کمک کنم* هنگامی که امام سجاد عليه السلام به طرف هشام‌بن‌اسماعیل می‌رفتند، رنگ در چهره هشام باقی نماند، ولی بر خلاف انتظار وی، امام سجاد با صدای بلند، سلام نمودند و با او دست دادند و به او فرمودند: "اگر کمکی از من ساخته است، حاضرم کمک کنم." *اعتراف هشام به حقانیت اهل بیت* هشام فریاد زد : *اللَّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسَالَتَهُ* {خداوند می داند که رسالت خویش را در کجا قرار دهد.} بعد از این رفتار امام سجاد (ع)، مردم مدینه نیز انتقام گرفتن از هشام را متوقف کردند. تاریخ طبری ، جلد ۶ ، صفحه ۵۲۶ . شرح الأخبار، جلد ۳ ، صفحه ۲۶۰ . ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کانالمون  ⇩ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
💠 زکات فطره مهمان 💠 🔺🔺🔺🔺🔺 ❓سوال: 🙂 کسی که در افطار شب عید فطر، میهمان دیگری باشد، فطریه‌اش به عهدۀ کیست؟خودش یا صاحب‌خانه؟ آیا فرقی می‌کند که قبل از اذان مغرب به میهمانی رفته باشد یا بعد از آن؟ 🌹🔹آیت الله خامنه ای: فطره مهمانى كه پيش از غروب شب عيد فطر با رضايت صاحب خانه وارد شده و نان خور او حساب مى‌شود، بر او واجب است؛ و فطره مهمانى كه بعد از غروب شب عيد فطر وارد مى‌شود بر صاحبخانه واجب نيست، اگرچه پيش از غروب او را دعوت كرده باشد و در خانه او هم افطار كند. ⚠️نکته: با یک شب مهمان نان خور حساب نمی شود. 🌹🔸 آیت الله مکارم شیرازی: مهماني که پيش از غروب شب عيد فطر با رضايت صاحبخانه وارد شده، اگر فقط براي شب عيد دعوت شده فطره او بر ميزبان واجب نيست ولي اگر نانخور او محسوب شود (يعني تصميم دارد حداقل چهار پنج روز نزد او بماند) دادن زکات فطره او واجب است. در صورتي که بدون رضايت صاحبخانه باشد نيز بنابر احتياط واجب فطره او را بدهد، همچنين فطره کسي که انسان را مجبور کرده است که خرجي او را بپردازد. 🌹🔹 آیت الله سیستانی : فطریه مهمانی كه پیش از غروب شب عید فطر وارد بر میزبان شده و نان‌خور وی - هرچند موقّتاً - محسوب می‌شود، بر میزبان واجب است مثل مهمانی كه قبل از غروب آفتاب وارد منزل میزبان شده و شب نیز در منزل او می‌ماند و میزبان هم امكانات رفاهی لازم را برایش فراهم نموده و عهده‌دار مخارج او شده است هرچند مهمان چیزی نخورد یا با غذای خودش افطار نماید؛ اما به مهمانی كه تنها برای افطاری دعوت شده و شب نمی‌ماند، نان‌خور صدق نمی‌كند و زكات فطره‌اش بر عهده میزبان نیست. 👈🏼 فطریه مهمانی كه بعد از غروب آفتاب در شب عید فطر وارد بر میزبان می‌شود در صورتی كه نان‌خور او محسوب نشود، بر ميزبان واجب نيست و اگر نان‌خور او حساب شود (بنا بر احتياط واجب) مراعات مقتضای احتياط ترک نشود مانند اين كه يكی با اجازه ديگری فطريه را بدهد. 🌹🔸 آیت الله وحید خراسانی : چنانچه پیش از غروب آفتاب شب عید فطر با رضایت صاحب خانه وارد شود و تا صبح نزد او بماند فطره او بر صاحب خانه واجب است و اگر تا صبح نزد او نماند بر او واجب نیست. ➖➖➖➖➖ ⌨️ استفتاء‌ از سایت مراجع عظام کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
❇️ اختلاف مرجع تقلید میزبان و میهمان در زکات فطره❇️ ➖➖➖ 💠 سوال : 💠 هرگاه میزبان مقلد مرجعی باشد که فطریه مهمان را برعهده میزبان نمیداند و مهمان نیز مقلد مرجعی است که فطریه مهمان را برعهده میزبان میداند، تکلیف فطریه مهمان چیست؟ 💠 🔸🔸🔸🔸 💠 پاسخ : ✅ آیت الله خامنه ای: هر فرد طبق نظر مرجع تقليد خود عمل کند. ✅ آیت الله مکارم شیرازی: اگر مرجع تقلید میزبان و مهمان متفاوت باشد به گونه ای که مرجع میزبان، فطریّه کسى که فقط شب عید را میهمان اوست بر عهده میزبان نمى داند، و میهمان مقلّد مرجعى باشد که فطریّه چنان شخصى را بر عهده میزبان مى داند، پرداخت فطریه بر عهده هیچ کدام نیست. ✅آیت الله شبیری زنجانی: هیچکدام تکلیفی ندارند اگر چه احتیاط مستحب این است یکی از دیگری اجازه بگیرد و از طرف کسی که مکلف به ادا است بپردازد. ✅آیت الله وحید: هر کدام میتواند بر طبق حجت شرعیه ای که دارد عمل کند (یعنی نپردازد)و مشکلی ندارد البته حجت شرعیه برای هر مکلفِ غیرِ مجتهد ،فتوایِ عالمترین مجتهد جامع الشرائط است. ✅آیت الله سیستانی: هرکدام به فتوای مرجع خود عمل می کند. ✅آیت الله فاضل لنکرانی: اگر میزبان مقلّد مرجعی است كه فطریه مهمان را برعهده میزبان میداند و مهمان مقلد مرجعی است كه فطریه مهمان را برعهده میزبان نمیداند باید هم میزبان فطریه مهمان را بدهد و هم خود مهمان، لیکن مهمان می تواند از صاحب خانه اجازه بگیرد و به وکالت از طرف میزبان فطریه خود را بدهد. ➖➖➖➖ 📝 استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات اداره تبلیغ اینترنتی حوزه های علمیه کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
چند نکته درباره سخنان آقای پناهیان ۱. نقد منصفانه: نقد به معنای نادیده گرفتن ویژگی‌های مثبت یا تخریب شخص نیست، بلکه نوعی خدمت به او برای ارتقای سطح عملکرد و اثرگذاری بیشتر است. در احادیث آمده است: «طوبی لمن اهدی الیَّ عیوبی؛ خوشا به حال کسی که عیوبم را به من هدیه دهد.» به ویژه اینکه دشمنان با استفاده از نقاط ضعف برخی گویندگان مذهبی، با جریان سازی، افزون بر گوینده، کل روحانیت، حوزه، انقلاب و نظام را تخریب می کنند. به قول رهبری عزیز، «مگس روی زخم می نشیند. باید زخم ها را خوب کرد.» هدف از نقد، کمک به رشد و تعالی افراد و جامعه است. با نقد منصفانه و دقیق، می‌توان به اصلاح نقاط ضعف و ارتقای سطح عملکرد افراد کمک کرد. آقای پناهیان امتیازات قابل توجهی دارند که نباید نادیده گرفته یا تخریب شوند. اما نقد نقاط ضعف ایشان نیز ضروری است تا به اصلاح آنها، افزایش اثرگذاری ایشان و جلوگیری از سواستفاده دشمن کمک کند. ۲. بی دقتی در به‌کارگیری اصطلاحات: ایشان اصطلاح «گوشت تلخی» را درباره پیامبر اکرم(ص) و امام علی(ع) به کار می برد. از جمله در بخشی از سخنانش, نخست از زبان مخالفان و بار دوم از زبان خودشان می گویند: «امیر المومنین در مقام خلافت گوشت تلخی می کرد.» به‌کارگیری این اصطلاح، به‌ویژه در مورد شخصیت‌های محبوب و مورد احترام، می‌تواند حساسیت‌برانگیز باشد و برداشت‌های نادرستی ایجاد کند. ۳. گوشت تلخی چیست؟ گوشت تلخی اصطلاحی است که برای توصیف فردی با رفتار و گفتار منفی و ناخوشایند به کار می‌رود. این افراد غالباً نگرش بدبینانه‌ای به زندگی دارند و به طور مداوم از مشکلات و نارضایتی‌های خود صحبت می‌کنند. ویژگی‌های رایج افراد گوشت تلخ: نارضایتی دائمی: این افراد به طور مداوم از شرایط زندگی، شغل، روابط و ... خود ناراضی هستند. بدبینی: آنها به ندرت نیمه پر لیوان را می‌بینند و انتظار اتفاقات بد را دارند. منفی‌بافی: آنها در هر موقعیتی، به دنبال نکات منفی و ایرادات هستند. قضاوت و سرزنش: به جای همدلی و درک، به سرعت دیگران را قضاوت و سرزنش می‌کنند. شکایت و غر زدن: غالباً از مشکلات خود به دیگران شکایت می‌کنند و به دنبال جلب توجه و همدردی هستند. عدم تمایل به تغییر: به ندرت به دنبال تغییر رفتار و نگرش خود هستند و مسئولیت نارضایتی‌های خود را به گردن دیگران می‌اندازند. ۴. توجه به معنای اصطلاحات: اصطلاحات در هر زبانی معنای خاص و تعریف شده ای دارند. وقتی کسی از اصطلاحی استفاده می‌کند، ذهن شنونده به همان معنای رایج آن منتقل می‌شود و ممکن است برداشتی متفاوت از منظور گوینده داشته باشد. اینکه خیلی ها به کاربرد « گوشت تلخی» ایراد گرفته اند, موید آن است که این اصطلاح در ذهن مخاطبان معنای منفی دارد و نباید درباره پیامبر اکرم و امیر المومنین به کار رود. پیشنهاد: به‌جای استفاده از اصطلاح "گوشت تلخی"، می‌توان از عبارات دقیق‌تر و گویاتر که بار معنایی منفی ندارند، مانند "قاطعیت"، "صراحت لهجه" یا "عدم مماشات" و «اجرای عدالت» استفاده کرد. همچنین، می‌توان با توضیحات بیشتر، منظور خود از به‌کارگیری این اصطلاحات را به‌طور شفاف بیان کرد تا از سوءتفاهم و برداشت‌های نادرست جلوگیری شود. مثال: به‌جای اینکه بگوییم "امیرالمومنین در مقام خلافت، گوشت تلخی می‌کرد"، می‌توان گفت: "امیرالمومنین در مقام خلافت، در برخورد با مخالفان و متخلفان قاطع و بدون مماشات بود." ۵. توجیه نادرست: آقای پناهیان در پاسخ به منتقدان خود گفته اند که تعبیر «گوشت تلخی» درباره پیامبر اکرم(ص) و امیر المومنین(ع) را از زبان مخالفان نقل کرده است. با توجه به سخنان صریح ایشان، این توجیه کامل و پذیرفتنی نیست. درست است که ایشان از زبان مخالفان هم نقل قول کرد، اما خودشان هم از آن اصطلاح در توصیف امام(ع) استفاده کردند. این اولین بار نیست که شاهد چنین گفتارهای جنجال‌برانگیز از ایشان هستیم. بعد از طرح این سخنان نیز به جای پذیرش اشتباه خود، با ارتکاب خطای دیگری، سعی در سرپوش گذاشتن بر خطای قبلی خود دارند. همین که خیلی‌ها، اعم از دوست و دشمن یا به قول ایشان منتقدین دلسوز و مغرض، به این موضوع پرداختند، موید آن است که گفتار ایشان دقیق و درست نیست. ۶. تحلیل نادرست: برخی تحلیل ها درباره انگیزه و مبنای سخنان آقای پناهیان منصفانه نیست. به نظر، سخن ایشان صرفا ناشی از کم دانشی و بی اطلاعی وی از معنا و کاربرد درست «گوشت تلخی» است. برخی با استناد به توصیف علی(ع) به« خَشنٌ فی ذات الله» از زبان پیامبر از کاربرد تعبیر « گوشت تلخی» دفاع کردند. در حالی که "خشن فی ذات الله" در زبان عربی به معنای "سختگیر در دین" است. این اصطلاح برای توصیف کسی به کار می‌رود که در دفاع از دین و اجرای احکام الهی قاطع و بدون انعطاف است و در برابر ظلم و گناه به شدت برخورد می‌کند. 🔹علی اسدی زنجانی🔹 @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
مسابقه اسب سیاه و سفید!!! دو نفره نشسته بودن پای تلویزیون و مسابقه اسب سواری رو تماشا میکردند، گفتند بیا شرط بزنیم سر یک میلیون تومن که کی میبره. یکی روی اسب سفید شرط بست و یکی روی اسب سیاه. اسب سفید برنده شد و طرف بازنده یه تومن رو داد بهش اونیکه برنده شده بود کمی‌ با خودش کلنجار رفت و گفت نه نمیتونم اینو قبول کنم، رفیقش گفت چرا؟ گفت: آخه من این فیلم رو سه بار دیده بودم! رفیقش گفت نوش جونت، من ۵ بار دیده بودم، گفتم شاید این بار برنده بشه! دقیقا ما هم همینیم روی اسب سیاه مدام شرط میبندیم و میگیم شاید ما فرق کنیم و درست دربیاد. اما خدا روشن و واضح میگه مگه نمیبنی انسانهای قبل از خودت رو؟ نمیشه که تو ظلم کنی و حق مردم رو بخوری و تهش تو هم برنده بشی! کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
💠قوت غالب در فطریه 💬سؤال: کسی که در طول سال، بیشتر برنج استفاده می کند تا نان، آیا باید سه کیلو برنج یا مبلغ آن را برای فطریه بدهد؟ ✅ پاسخ: فطریه اگر از گندم، جو، خرما، برنج و مانند اینها یا پول هر کدام داده شود، کفایت می کند و منحصر به قوت غالب شخص نیست. 🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙 💠 پرداخت زکات فطره به فقیر گناهکار 💬 سؤال: چه گناهانی موجب می شود، پرداخت زکات فطره به فقیر گناهکار، جایز نباشد؟ ✅ پاسخ: به طور کلی، احتیاط واجب آن است که زکات فطره به فقیر شیعه داده شود. و احتیاط واجب آن است که به شراب خوار و کسی که آشکارا گناه کبیره انجام می دهد، فطریه داده نشود. 🌘🌘🌘🌘🌘🌘🌘🌘🌘🌘🌘 💠 پرداخت فطریه به سادات 💬 سوال: آيا غير سادات مي‏توانند به سادات فطريه بدهند؟ ✅ پاسخ: کسی که سیّد نیست نمی تواند به سیّد فطره بدهد حتی اگر سیّدی نانخور او باشد نمی تواند فطره او را به سیّد دیگر بدهد. 🔹 زكات فطره (فطريه) صدقه واجب نام دارد. 🔸دادن صدقه مستحبي به سيد فقير اشكال ندارد. 🔹سيد نمى ‏تواند از غير سيد زكات بگيرد. 📚 توضيح المسائل 16مرجع، م 2009 🌜🌜🌜🌜🌜🌜🌜🌜🌜🌜🌜 💠فطریه جنین 💬سؤال: آیا برای جنین لازم است فطریه پرداخت شود؟ ✅پاسخ: فطریه جنین واجب نیست. 🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙 💠مصرف زکات فطره 💬سؤال: زکات فطره در چه راهی باید مصرف شود؟ ✅پاسخ: مصرف فطریه همان مصرف زکات است؛ ولی احتیاط این است که به فقرای مومن داده شود. انسان می تواند زكات را در مواد ذیل مصرف كند:👇 ۱- فقیر: و آن كسی است كه مخارج سال خود و عیالاتش را ندارد و كسی كه صنعت یا ملك یا سرمایه ای دارد كه می تواند مخارج سال خود را بگذراند، فقیر نیست. ۲- مسكین: و آن كسی است كه از فقیر سخت تر می گذارند. ۳-تحویل نماینده: كسی كه از طرف امام علیه السلام یا نایب امام مأمور است كه زكات را جمع و نگهداری نماید و به حساب آن رسیدگی كند و آن را به امام علیه السلام یا نایب امام یا فقرا برساند. ۴-بدهکار:بدهكاری كه نمی تواند قرض خود را بدهد. ۵- سبل‌الله: یعنی كاری كه مانند ساختن مسجد، منفعت عمومی دینی دارد، یا مثل ساختن پل و اصلاح راه كه نفعش به عموم مسلمانان می رسد و آنچه برای اسلام نفع داشته باشد به هر نحو كه باشد. ۶- ابن السبیل:یعنی مسافری كه در سفر در مانده شده. احکام_روزه کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
رهبر انقلاب: جوان دانشجوی امروز باید بداند در یک نظام انقلابی چشم باز کرده و به دانشجویی رسیده است 🔹این نظامی که شما دارید در آن زندگی می‌کنید با مبارزه با سختی، با تلاش به وجود آمده. اصلی‌ترین واقعیت‌های زندگی ما الان این است. نظام، نظام انقلابی است. 🔹خیلی از خواسته‌های انقلابی تحقق پیدا نکرده، این درست است. اما نظامی که الان در آن زندگی میکنیم نظامی است که این توقعات از او هست، چرا؟ چون یک نظامی انقلابی است. کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
مهمانی كه بيايد، فطریه‌اش بر عهده صاحب خانه نيست. ‏ ميهمانى كه پيش از غروب شب عيد مى‌‏آيد و چند ساعت پس از افطارى مى‏رود: 🔹آیات عظام نوری صافی: واجب است. 🔸بقیه مراجع: واجب نیست. ميهمانى كه پيش از غروب شب عيد مى‏‌آيد و تا صبح مى‌‏ماند: 💢آیات عظام سیستانی، وحید، نوری، صافی: واجب است. 💢آیات عظام خامنه‎ای، مکارم، مظاهری، زنجانی: واجب نیست. ميهمانى كه پيش از غروب شب عيد در خانه انسان است و چند شب می‌ماند یا مانده است: 🟢آیت الله مظاهری: بر صاحبخانه واجب نيست. 🔵بقیه مراجع: بر صاحبخانه واجب است. 👌 لازم نیست مهمان هنگام غروب در منزل میزبان باشد همینکه گفته شود مهمان است کافیست هر چند در آن لحظه در باغ صاحبخانه یا برای نماز به مسجد رفته باشد. 🕌 اگر شخصى در شب عيد فطر مراسمی در مسجد يا سالن پذيرايى، داشته باشد لازم نیست فطریه شرکت کنندگان را بدهد. 😊 اگر انسان شب عيد فطر ميهمان داشته باشد و صبح متوجه شود كه عيد بوده؛ فطره آنها بر او واجب است و ناآگاهى از رؤيت هلال، تأثيرى در وجوب فطریه ندارد. 🧑‍🎓فطریه سربازان، دانشجویان و غیره بر عهده دولت نیست و در صورت وجود شرایط بر خودشان واجب است و چنانچه تمكن مالى نداشته باشند، از آنها ساقط است. 📚 رساله مراجع م 1995 تا 1997 احکام_روزه کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
اعمال عید فطر در احادیث و سیره مؤمنان اعمالی برای عید توصیه شده است که در ادامه مواردی مورد اشاره قرار می گیرد؛ ✔️ ابراز شادی و شاد كردن ديگران ➖از جلوه هاى سرور در اين روز و شب قبل از آن، سر دادن شعار توحيدى است. پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله در روز عيد فطر و قربان در حالى كه صدايش را به تكبير بلند مى كرد، بيرون مى رفت و مى فرمود: دو عيد فطر و قربان را با تهليل (لا اله الا اللّه) و تكبير (اللّه اكبر) و تحميد (الحمداللّه) و تقديس (سبحان اللّه) زينت دهيد. ➖غسل كردن و عطر زدن و لباس تميز پوشيدن و تبريك گفتن از سنّت هاى شادى آفرين روز عيد است. 👌اما مهم تر از شاد شدن و ابراز شادی کردن، شاد کردن دیگران است که یکی از ارزش های اسلامی، «شاد نمودن مؤمنین» است. ➖ امام باقر علیه السلام فرمود: مَا عُبِدَ اللَّهُ بِشَی ءٍ أَحَبَّ إِلَی اللَّهِ مِنْ إِدْخَالِ السُّرُورِ عَلَی الْمُؤْمِن» نزد خدا عبادتی محبوبتر از شادکردن مؤمن نیست.(۴) ➖ائمه اطهار عليهم السلام جشن و شادى اين روز را به شكل هاى گوناگونى به ديگران منتقل مى كردند. از جمله روايات معتبرى از سيره امام سجّاد عليه السلام درباره آزادى برده ها آمده است كه حضرت در شب عيد از بردگان، طلب عفو و گذشت مى فرمود و برده ها را در روز عيد آزاد مى كردند و برده هاى ديگر را جايگزين آنان مى نمودند. ➖شاد کردن افرادی که از نظر عاطفی بیشتر از سایرین به این امر نیاز دارند از ثواب بیشتری برخوردار است، مثل محبت به یتیم ✔️طعام و اطعام یکی از مستحباب عید فطر، خوردن چیزی قبل از نماز عید است و بهتر آن است که به خرما یا به شیرینی باشد. ➖امام باقر(ع)می فرماید:«لا تخرج یوم الفطر حتى تطعم شیئاً» روز عید فطر از منزل بیرون نیا مگر آنکه قبلش چیزی خورده باشی.(۵) 👌اما مهم تر از خوردن طعام ، اطعام است. ➖كمك به فقيران در اين روز بزرگ اختصاص به فطريه و كفّارات و صدقات ندارد، سيره عملى پيامبر اعظم صلى الله عليه و آله و اولياى الهى چنين نشان مى دهد، روز عيد نسبت به نيازمندان ايثار و گذشت فراوانى داشته اند. صدقات مردم را جمع نموده و به فقيران و سالمندان اطعام و وليمه مى دادند. ➖امام حسین (ع) فرمودند : «أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ بَعْدَ الصَّلاَةِ الْحَجُّ وَالْعُمْرَةُ وَإِطْعَامُ الطَّعَامِ وَالإِحْسَانُ إِلَى النَّاسِ» بهترین اعمال پس از نماز، حج و عمره و اطعام دادن و نیکوکاری به مردم است. ➖امام صادق عليه السلام فرمودند : "مِن مُوجِباتِ الجَنَّةِ و المَغفِرَةِ إطعامُ الطَّعامِ السَّغْبانَ، ثُمَّ تَلا قولَ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ أَوْ إِطْعامٌ في يَومٍ ذِي مَسْغَبةٍ» يكى از موجبات بهشت و آمرزش ، اطعام گرسنه است ؛ سپس اين سخن خداوند عزّ و جلّ را تلاوت كرد : [يا در روز گرسنگى طعام دادن] (۶) ✔️دید و بازدید و زیارت ديد و بازديد از اقوام و آشنايان و بزرگان دينى از سيره رفتار نيك اعياد است، به ويژه در روز عيد فطر كه براى تبريك و تهنيت و امداد به يكديگر؛ ملاقات و صله رحم به جاى آورده مى شود. 👈احادیث امام على (ع) :«زُرْ في اللّه ِ أهلَ طاعَتِهِ، و خُذِ الهِدايَةَ مِن أهلِ وَلايَتِهِ».  براى خدا به ديدن اهل طاعت او برو و هدايت را از اهل ولايت او بگير.(۷) ➖ از پیامبر(ص) روایت شده؛«مَن زارَ أخاهُ المؤمنَ إلى مَنزِلِهِ لا حاجَةً مِنهُ إلَيهِ كُتِبَ مِن زُوّارِ اللّه ِ، و كانَ حَقيقا على اللّه ِ أن يُكرِمَ زائرَهُ».(۸) هر كه نه به قصد نياز خواهى بلكه به نيّت ديدن برادر مؤمن خود به خانه او رود، از ديدار كنندگان خدا انگاشته شود و بر خدا است كه ديدار كننده خود را گرامى دارد. ➖كاظم (ع) می فرماید : «لَيسَ شيءٌ أنكى لإِبلِيسَ و جُنودِهِ مِن زِيارَةِ الإخوانِ في اللّه ِ بعضِهِم لِبعضٍ» . هيچ چيز به اندازه ديدار برادران از يكديگر به خاطر خدا ، ابليس و سپاه او را در هم نمى كوبد.(۹) ➖امام علی (ع) می فرماید :«لِقاءُ أهلِ الخَيرِ عِمارَةُ القَلبِ» .  ديدارِ نيكان، مايه آبادانى دل است.(۱۰) 👌و از بهترین دیدار ها، زیارت حسین علیه السلام است؛ يكى از آدابى كه در روز عيد فطر به آن سفارش شده، زيارت امام حسين عليه السلام است. كسانى كه امكان رفتن به زيارتگاه آن حضرت را ندارند، مناسب است از راه دور زيارت كنند و زيارت هايى ديگر براى آن حضرت به مناسبت هاى مهم در كتب ادعيه آمده است.  ـــــــــــــــــــ ۱.الكافي : ج ۴ ص ۱۶۸. ۲.نهج البلاغة : الحكمة ۴۲۸. ۳..روضة الواعظین،ج۲ ، ص۳۵۴  ۴.بحارالانوار، ج ۷۱، ص ۲۸۸. ۵.الفقیه،ج۱،ص ۳۲۱. ۶.المحاسن،ج۲،ص۱۴۵. ۷.غرر الحكم :۵۴۹۱ ۸.بحار الأنوار ،ج۷۷،ص۱۹۲. ۹.الكافي،ج۲،ص۱۸۸. ۱۰.بحار الأنوار،ج۷۷،ص۲۰۸. 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🔵 استدراج یا سقوط بی خبر 🌷سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لَا يَعْلَمُونَ ﴿قلم / ۴۴﴾ پس مرا با کسانی که این قرآن را انکار می کنند واگذار، به زودی ما آنان را به تدریج از آن جا که نمی دانند [به سوی عذاب] می کشانیم 🔰 یکی از خطرات بزرگ برای انسان چیزی بنام "استدراج" است. استدراج ، این است که انسان تبهکار بشکل بی خبر در مسیر سقوط قرار میگیرد و هیچ از حرکتش به پرتگاه علامت و نشانه ای نداشته باشد. خداوند متعال بعد از هدایتهای مختلف و لطف های پی در پی ، وقتی بنده ناسپاسش بیدار نمیشود ، او را در امکانات ظاهری و نعمتهای کوچک دنیوی قرار داده و او را به انتهای شقاوت نزدیک میسازد. این برنامه عذابناک خدا ، بشکلی بر تبهکار و ظالم وارد میشود ، که او با دیدن شرائط خوب دنیوی اش ، تصور میکند مورد لطف و کرامت خدا قرار گرفته است! از این رهگذرست که وقتی بندگان صالح خدا ، غرق در نعمت و صحت و سلامتی و راحتی زندگی میشوند ، بلافاصله ؛ " خوف استدراج " قلبشان را می لرزاند که نکند این نعمتها و فور برکات برای نزدیکی به پرتگاه باشد. اگر میبینید ؛ در گفتمان اهلبیت (ع) نبودِ مریضی و فقر و ناراحتی و .. زنگ خطر شمرده شده ، درست بدین جهت است که "نباشد که گرفتار استدراج شده ایم و بی خبریم"! 🔵 درباره "جن " 🌷وَأَنَّهُ كَانَ رِجَالٌ مِنَ الْإِنْسِ يَعُوذُونَ بِرِجَالٍ مِنَ الْجِنِّ فَزَادُوهُمْ رَهَقًا﴿جن/۶﴾ و اینکه مردانی از آدمیان به مردانی از جن پناه می بردند، پس [مردان جن] بر طغیان و تباهی آنان افزودند، 🔰 از حقائق غیبیه این جهان وجود "جن و اوصاف او و دخالت های او در انسانهاست" . ◀️جن یک موجود واقعی است که از آتش آفریده شده و دارای اقوام مختلفی هستند. ونیز مومن و کافر هم در میانشان وجود دارد. جن چون دارای جسم لطیف است از وزن و حجم کمتری برخوردار است، و لذا قدرت حرکتش از انسان بسیار قوی تر است گرچه قدرت تفکرش از انسان بسیار ضعیف تر است. جن از آنجا که کمی از سطح طبیعت و احکام ماده فاصله دارد و به عالم ارواح نزدیکتر است ، هم سرعت بیشتری دارد و هم ارتباط با عالَم ارواح دارد و میتواند خبرهای زودهنگامی را دریافت کند . جن ، بوسیله اِعمال جادوگری یک ساحر ، با آن ساحر مرتبط میتواند باشد و خبری هایی راست و دروغ را در اختیار او قرار دهد. که البته جن کافر در این بخش با ساحران ارتباط برقرار میکند. این ارتباط که در همین آیه هم مورد اشاره است ، ارتباط غلط وناجوانمردانه ای میباشد که اسلام آن را برای انسان ، حرام اعلام نموده است . 🔽در این راستا ؛ نکاتی قابل توجه است : اول ؛ آنچه جادوگری در ارتباط با جن میگیرد و به شخصی منتقل میکند ، جزو اخبار حتمی الوقوع نیست و ممکن است براساس اراده جدیدی از خدای متعال ، همه چیز تغییر فاحشی بنماید. دوم ؛ براساس اراده خدا ؛ جن بر انسان مسلط نیست و نباید ما در این موضوع گرفتار اوهام شویم. سوم ؛ دعا و ذکر و خصوصا "بسم الله الرحمن الرحیم" و سوره فلق و ناس ، در باطل کردن نقشه های سحر و جن بسیار موثر است . آیات بعدی همین دلالت بر همین معنا دارد. (وَأَنَّا لَمَسْنَا السَّمَاءَ فَوَجَدْنَاهَا مُلِئَتْ حَرَسًا شَدِيدًا وَشُهُبًا/۸) 🔵 استقامت تنها راه بهرمندی از فیوضات رحمانیه 🌷وَأَنْ لَوِ اسْتَقَامُوا عَلَى الطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْنَاهُمْ مَاءً غَدَقًا ﴿جن/۱۶﴾ و اگر بر طریقه حق استقامت ورزید ، حتماً از آب فراوانی سیراب میشوید. 🔰 اراده خداست در رسیدن به درجات معنوی و استفاده از برکات غیبی در "استقامت" داشتن است. در صورت استقامت ، خدا وعده فرموده که آب فراوان به سالک کوی خود دهد ، با نوشیدن قطره ای از آن آبِ "حیات و شهود و وصول" همه ی سختی ها و دشواری های مسیر بندگی ، از جان بنده صالح خدا برون میرود. پس باید خیلی استقامت کرد ؛ از اینجاست ؛ که در احادیث فرموده اند : بر هر عملی باید یکسال دوام و مداومت داشته باشید تا آثار آن بر شما ظاهر شود . ◀️ماه رمضان به پایان رسید . و شما دوستان عزیز؛ به بسیاری از مقامات معنوی ، نزدیک شده اید ، بیاییم آنچه را بدست آورده ایم و یا نزدیکش شده ایم ، با "استقامت" بر انجام واجبات و دوری از گناهان ، محافظت کرده و برکاتش را در جان خود پیاده کنیم. ✔در طول ماه مبارک ، توفیقی بود که ، منتخبی از آیات از هر جزء ، بدون مراجعه به تفاسیر ، معنای به روز و روشنی ، تقدیم شود. کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اللَّهُمَّ أَهْلَ الْکِبْرِیَاءِ وَ الْعَظَمَةِ وَ أَهْلَ الْجُودِ وَ الْجَبَرُوتِ🍃 وَ أَهْلَ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَةِ😭 الله اکبر ولله الحمد 🌙 با آرزوی قبولی طاعات عید سعید فطر مبارک🌹🌹🌹🎊 کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم *احکام نماز عید سعید فطر* وقت نماز عيد از اول طلوع آفتاب تا ظهر است. نماز عید، اذان و اقامه ندارد و مستحبه بجایشان سه بار بگويد: الصلوة نماز عيد سوره مخصوصی ندارد، ولی بهتره در ركعت اوّل شمس و در ركعت دوّم غاشيه را بخوانند. ركعت اوّل پنج قنوت و ركعت دوّم چهار قنوت دارد. در قنوت نماز عيد خواندن هر دعائى كافى است ولی بهتر است دعای اللهم اهل الكبريا خوانده شود. نماز عيد فطر قضا ندارد. نماز عيد را می‌توان به صورت فرادی خواند. دیر رسیدن به نماز *رکعت اول* : مثلاً رسیدن در قنوت سوم، تكبيره‏ الاحرام را بگوييد و با جماعت قنوت سوم و چهارم و پنجم را بخوانيد و بعد از آن دو قنوت كوتاه (مثلاً با يك صلوات یا الحمد للّه‏) بگيريد و خود را به ركوع امام برسانيد. *رسيدن به ركعت دوم* : اقتدا می‎کنید و ركعت اوّل را با امام می‎خوانید و ركعت دوم را خودتان می‎خوانید. در نماز عید اگر در تعداد قنوتها شك كند چنانچه از محل نگذشته بنابر كمتر بگذارد و اگر بعد معلوم شود كه گفته بود اشكال ندارد. اگر نماز جمعه و عید فطر، هم زمان بودند **نماز جمعه* ساقط می شود* . برخی *مستحبات نماز عید* عبارتند: نماز را در فضاى باز بخواند نه زير سقف. نماز را بلند بخواند. قبل از نماز با خرما افطار كند. پيش از نماز عيد غسل كند و دعاهايى كه در كتب دعا آمده را بخواند. بعد از نماز مغرب و عشا در شب عيد فطر و بعد از نماز صبح و ظهر و عصر روز عيد و نيز بعد از نماز عيد فطر اين تكبيرها را بگويد: «اللَّهُ اكْبَرُ، اللَّهُ اكْبَرُ، لا إلهَ إلَّااللَّهُ وَ اللَّهُ اكْبَرُ، اللَّهُ اكْبَرُ وَ لِلَّهِ الْحَمْدُ، اللَّهُ اكْبَرُ عَلى ما هَدانا». کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
*نقش کاربردی مشورت بانخبگان واندیشمندان درتوسعه امور حکومت و زمامداری جامعه* *ثمرات مشورت وگفتگوبافرزانگان* امیرمؤمنان علی (ع) در عهدنامۀ مالک اشتر درباره بررسى امور و گفتگوى علمى با دانشمندان و فرزانگان فرموده است : *«وَ أَكْثِرْ مُدَارَسَةَ الْعُلَمَاءِ، وَ مُثَافَنَةَ الْحُكَمَاءِ، فِي تَثْبِيتِ مَا صَلَحَ عَلَيْهِ أَمْرُ بِلاَدِکَ، وَ إِقَامَةِ مَا اسْتَقَامَ بِهِ النَّاسُ قَبْلَکَ.* » در جهت پابرجا كردن چيزهايى كه كشورت را به سامان مى آورد، و زمينه هايى كه با آن ها مردمان پيش از تو به پايدارى و استوارى درآمده اند، با دانشمندان بسيار به بررسى بپرداز و با فرزانگان به گفتگوى علمى بنشين. *تحول درتصمیم گیری وپیشرفت جامعه* تصميم گيرى در زمامدارى و اداره امور جزء اصولی است و مهم ترين نقش را دارد، امّا آن چه در اين عرصه كارساز است، تصميم گيرى كارشناسانه است؛ تصميم گيرى اى كه مبتنى بر بررسى كردن امور با دانشمندان، در حوزه مربوط و نيز با فرزانگانِ بينا در آن باشد: *«وَ أَكْثِرْ مُدَارَسَةَ الْعُلَمَاءِ، وَ مُثَافَنَةَ الْحُكَمَاءِ»* با دانشمندان بسيار به بررسى بپرداز و با فرزانگان به گفتگوى علمى بنشين. *گفتگوى علمى با فرزانگان* تعبير «أكْثِرْ» بيانگر آن است كه بررسى كردن امور با دانشمندان و گفتگوى علمى با فرزانگان نبايد مقطعى و موسمى باشد، بلكه كارى پيوسته و رويه اى حاكم در اداره امور باشد. *نقش فرزانگان دانا در کارشناسی مسائل* نكته ديگر در آموزه امام (ع) اين است كه براى كارشناسى امور لازم است از جوانب مختلف مسائل بررسى شود و هم از دانشمندان حوزه مربوط بهره گرفته شود *مُدَارَسَةَ الْعُلَمَاءِ* و هم از فرزانگانِ دانا به امور مربوط *مُثَافَنَةَ الْحُكَمَاءِ* ؛ يعنى هم از نظر متخصصان امور بايد بهره مند شد، و هم از فرزانگانِ بينا به مسائل. *لزوم نشست هاى علمی باصاحبان تخصص ديگر نكته اى كه امام (ع) يادآور شده است، اين كه، نشست هاى تخصصى، علمى و كارشناسى بايد در حوزه مشخص كارى و مسائل مبتلا به زمامدارى و اداره امور باشد، و نه كارهاى حاشيه اى و پرداختن به مسائل جنبى: *«فِي تَثْبِيتِ مَا صَلَحَ عَلَيْهِ أَمْرُ بِلاَدِکَ، وَإِقَامَةِ مَا اسْتَقَامَ بِهِ النَّاسُ قَبْلَکَ* در جهت پابرجا كردن چيزهايى كه كشورت را به سامان مى آورد، و زمينه هايى كه با آن ها مردمان پيش از تو به پايدارى و استوارى درآمده اند. خداوند به ما توفیق فهم درست عهدنامۀ مالک اشتر و بهره گرفتن از آن در میدان عمل را عنایت کند . إن شاء الله نهج البلاغه نامه ۵۳ کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
✳️دوستی اهل بیت(ع) در کودکی و آثار آن در زندگی آینده 🔹اگر می‌خواهید فرزندان شما در نوجوانی و جوانی همراه شما باشند و مطابق آیین دین مبین اسلام زندگی کنند، در کودکی هر چه می‌توانید عشق علی و اولادش علیهم السلام را در دل آن‌ها زیاد کنید. همه زندگی را با اهل بیت علیهم السلام گره بزنید تا دست حاضر آنان را حس کنند. اگر در کودکی با اهل بیت(ع) مأنوس شوند در بزرگی این انس را ادامه خواهند داد و مأنوس اهل بیت(ع)، زندگی خودش را بر مدار دین تنظیم می‌کند. 🔹قرآن کریم، مودّت اهل بیت(ع) را اجر رسالت دانسته است: قُل لَّآ أَسْـَٔلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلاَّ ٱلْمَوَدَّةَ فِی ٱلْقُرْبَیٰۗ (سوره شوری، آیه ۲۳) و در روایتی، امام باقر(ع) فرموده است: دین همان محبت است و محبت همان دین است. (وسائل الشیعه، ج۱۶, ص۱۷۱) 🔹تربیت درست انسان‌ها در کودکی، اهمیت بسیار زیادی دارد و در حدیثی امیرمؤمنان(ع)، قلب کودک و نوجوان را مانند زمینی خالی دانسته که هر چه در آن کاشته شود می‌پذیرد، (نهج البلاغه، نامه ۳۲) بنابراین انسان باید از این فرصت مهم استفاده کرده و محبت اهل بیت(ع) را از کودکی در قلب فرزندان خود وارد کند، چنان‌که در روایتی از رسول اکرم(ص) آمده است فرزندان خود را با سه خصلت، تربیت و ادب کنید: محبت پیامبرتان و محبت اهل بیت او و قرائت قرآن. (کنز العمال، ج۱۶، ص۴۵۶) 🔹یکی از آثار و نتایج بسیار درخشان محبت اهل بیت(ع) آن است که موجب می‌شود انسان، آن بزرگواران را الگوی خود در زندگی قرار دهد و بکوشد که در باورها و اخلاق و رفتار مانند آنان باشد، زیرا هر انسان عاشق و محبی پیوسته سعی می‌کند به رنگ معشوق خود درآمده و مانند محبوبش رفتار کند. کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم ( *بلند گفتن تکبیرةالاحرام* ) آیا در *نماز جماعت* ، گفتن تکبیرة الاحرام *توسط مأمومین* ، باید بلند باشد یا بلند گفتن کراهت دارد؟ *جواب* : به طور کلی بلند گفتن تکبیرة الاحرام واجب نیست؛ هر چند اگر طوری بگوید که امام جماعت صدای او را بشنود، *مکروه* است. کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
✅ دنیا، سرایی با تمام امکانات (۱) (مقدمه) «توحید مُفَضَّل» نام کتابی است حاوی فرمایشات امام صادق(ع) درباره بخش‌های گوناگونی از حقایق و شگفتی‌های آفرینش که آن حضرت این حدیث طولانی را طی چند مجلس به یکی از اصحاب برجسته خود به نام مفضل بن عمر بیان فرموده‌اند. در این حدیث شریف، امام صادق(ع) - به‌عنوان یک حجت الهی که علم ماکان و مایکون را از ناحیه خود خالق هستی و به‌صورت علم لدنی اخذ نموده است - به حد ظرفیت مخاطب، به شگفتی‌هایی از نظام آفرینش اشاره نموده که شنیدن آنها بیش از پیش، وجود خالق توانا را برای انسان آشکار می‌سازد. این فرمایشات حضرت، ضمن استوار نمودن عقاید توحیدی انسان، بسیاری از نعمات الهی را نیز که طی سال‌های زندگی، برای بشر عادی و تکراری شده است، مقابل چشمانش آورده و او را به تامّل وا می‌دارد تا به این طریق، نعماتی که ما همیشه از کنار آنها ساده عبور کرده‌ایم، مورد توجه قرار داده و شکرگزار آنها در پیشگاه آفریدگار مهربان خود باشیم. حضرت در نخستین بخش‌های این حدیث شریف، به کلیت آفرینش هستی اشاره نموده و آن را خانه‌ای دربردارنده تمامی امکانات مورد نیاز بشر معرفی نموده است. سرآغاز این فراز چنین است: اى مفضل! اول عبرت‌ها و دليل‌ها بر صانع عالم تعالى شأنه، تهيه و نظام اين عالم است و تأليف اجزای آن و گردآوردن آن بر وجه كمال، زيرا كه اگر تأمل كنى در عالم به فكر خود و تميز كنى (تشخیص دهی) به عقل خود، خواهى يافت اين عالم را مانند سرایى كه بنا كرده‌اند و هر چه بندگان خدا را به آن احتياج است مهيا نموده‌اند.. (توحید مفضل (ترجمه علامه مجلسی(ره))، ص۵۵ (با اندکی تصرف)
وَالْحَمْدُ لِلّهِ قاِصمِ الجَّبارینَ مُبیرِ الظّالِمینَ وَمَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَلَكِنَّ اللَّهَ رَمَى 📣 فراخوان دعا برای موفقیت جبهه مقاومت و آزادی قدس با توجه به تشدید درگیری‌ها در جبهه‌های مقاومت و تاثیر دعا بر سرنوشت جنگ؛ برخی کاربران فضای مجازی با راه اندازی کمپینی با دعوت به قرائت همگانی بخش‌هایی از دعای امام سجاد (ع) در حق مرزبانان خواستار حمایت از رزمندگان شدند 🔸1﴾ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ حَصِّنْ ثُغُورَ الْمُسْلِمِينَ بِعِزَّتِكَ ، وَ أَيِّدْ حُمَاتَهَا بِقُوَّتِكَ ، وَ أَسْبِغْ عَطَايَاهُمْ مِنْ جِدَتِكَ (1) خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و به عزّتت مرزهای مسلمانان را محکم و استوار ساز و به نیرویت نگهبانان مرزها را توانایی بخش و عطایای آنان را به توانگری‌ات کامل و سرشار کن 🔸﴿2﴾ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ كَثِّرْ عِدَّتَهُمْ ، وَ اشْحَذْ أَسْلِحَتَهُمْ، وَ احْرُسْ حَوْزَتَهُمْ ، وَ امْنَعْ حَوْمَتَهُمْ ، وَ أَلِّفْ جَمْعَهُمْ ، وَ دَبِّرْ أَمْرَهُمْ ، وَ وَاتِرْ بَيْنَ مِيَرِهِمْ ، وَ تَوَحَّدْ بِكِفَايَةِ مُؤَنِهِمْ ، وَ اعْضُدْهُمْ بِالنَّصْرِ ، وَ أَعِنْهُمْ بِالصَّبْرِ، وَ الْطُفْ لَهُمْ فِي الْمَكْرِ (2) خدایا بر محمّد و آلش درود فرست و تعدادشان را بیافزا و سلاحشان را تیز و برّا کن و اطراف و جوانبشان را محکم و نفوذناپذیر ساز و جمعشان را به هم پیوند ده و کارشان را رو به راه کن و آذوقه آنان را پی‌درپی برسان و سختی‌هایشان را به تنهایی کارساز باش و به یاری خود نیرومند ساز و به شکیبایی مددشان ده و آنان را در چاره‌جویی، دقت نظر عنایت کن.. إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِينَ مُنْتَقِمُونَ کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
وَ مَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ‌. حین و بعد از حمله چه باید کرد؟ ۱) شکر خدا؛ باید از پروردگار قادر متعال تشکر کنیم که در زمان زعامت «خامنه‌ای حکیم» هستیم؛ هموکه عزیز است و امتش را نیز به عزت رسانده‌است. ۲) دعا؛ دعا برای سلامت مجاهدان فی سبیل‌الله و امنیت امت حزب‌الله و نابودی اعداءالله. ۳) باتوجه به محدودبودن حمله(احتمالا)، باید برای جنگ روانی رسانه‌ای داخلی و خارجی آماده‌شد. ۴) آمادگی حداکثری برای خرابکاری‌های احتمالی منافقین و تکفیری‌ها؛(گزارش سریع موارد مشکوک) ۵) دریافت اخبار حملات و جنگ احتمالی از رسانه‌های رسمی. ۶) عدم انتشار شایعات(نه خودمان منتشر کنیم و نه اجازه‌ی انتشار به دیگران بدهیم.) ۷) امام جامعه و سپاهیان غیور بارها مردم‌دوستی خود را نشان داده‌اند؛ فرض محال اگر نیازی به تهیه ارزاق و آب و... باشد، اطلاع‌رسانی خواهدشد. ۸) حفظ وحدت کلمه و دفاع جانانه از اقدام نظام عزیز در برابر موج رسانه‌ای سیاستمداران و سرمایه‌داران و سلبریتی‌های ترسو. کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
هدایت شده از سیدحسین فاطمی
شبهای عملیات ورد زبان مجاهدین این آیه شریفه بود ، حالا نوبت ماست که در شب عملیات خیبرشکن با مجاهدین هم کلام بشیم و همه با هم زمزمه کنیم: وَجَعَلنَا مِن بَينِ أَيدِيهِم سَدّٗا وَمِن خَلفِهِم سَدّٗا فَأَغشَينَٰاهُم فَهُم لَا يُبصِرُونَ و ما روى آنان بى گمان سدّى، و پشت (سر) شان سدّى نهاديم در نتيجه پرده اى بر (سراسر وجود) شان فروگسترديم پس اينان (هرگز) نمى بينند زمزمه کنید🙏 کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af
🔻 ما چه کنیم؟ 1⃣ موکب جشن انتقام: به نظر می‌رسد مهم‌ترین اقدامی از همین الان باید صورت بگیرد پخش شیرینی و برپایی ایستگاه‌های صلواتی کوچک و بزرگ و همسایگی و خیابانی است.. 🎵 لینک دانلود سرودهای مناسب برای پخش از باند و اسپیکر 🔻 B2n.ir/QudsMusic 2⃣ کاروان شادی: برپایی کاروان‌های خودرویی و موتوری شادی با اِلِمان‌های ملی و فلسطینی توسط مساجد و هیئات و... 3⃣ روایت انتقام: در گروه‌ها و پی‌وی‌های خانوادگی و دوستانه که قشر خاکستری حضور دارند، جنبه‌های حماسی و ملی این حادثه را روایت کنیم. ✅ متن‌ها و عکس‌ها و کلیپ‌های طنز، تاثیرگذاری و ضریب انتشار بیشتری دارند. 4⃣ حضور در تجمعات: فراخوان‌های ایتایی "نیم ساعت دیگه تجمع توی میدون شهر" را دست‌کم نگیرید! خبرنگاران اسرائیلی، امشب یک تجمع کوچک در تهران را هم پوشش دادند.. 5⃣ توسل و دعا: ساده‌ترین و پراثرترین کاری که از دست همه ما بر می‌آید: دعای جوشن صغیر یا دعای بیست‌هفتم صحیفه سجادیه را قرائت کنید. 6⃣ این پیام را برای دیگران ارسال کنید. @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
[در تفسیر آیه قنوت] بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ رابطه دنیا و آخرت از جمله مباحث قابل طرح در مجالس مؤمنان است . ➖گاهی دنیا و آخرت به هوو تشبیه شده است یعنی گفته شده جمع بین دنیا و آخرت مقدور نیست: حضرت علی(ع) می فرماید:«الدُّنيا وَالآخِرَةُ ضَرَّتانِ؛ فَبِقَدرِ ما تُرضي إحداهُما تُسخِطُ الاُخرى»  دنيا و آخرت ، دو هوويند . پس به اندازه اى كه يكى از آن دو را خشنود سازى ، ديگرى را ناخشنود مى گردانى.(۱) اما گاهی جمع بین دنیا و آخرت مطرح شده است؛ « وَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ» و بعضی می‌گویند: «پروردگارا! به ما در دنیا (*نیکی*) عطا کن! و در آخرت نیز (*نیکی*) مرحمت فرما! و ما را از عذابِ آتش نگاه دار!» 👌نکته ای که مفسرین در تفسیر این آیه معروف گفته اند عبارت است از اینکه؛ اگر انسان صرفا دنبال منافع دنیوی باشد و جهت اخروی را در آن در نظر نگیرد این منافع آخرت انسان را تهدید میکند اما اگر جهت اخروی در امور نیک دنیا مورد نظر باشد در این صورت آن امر دنیوی نیز خوب خواهد بود از این جهت با کلمه « حسنه » تعبیرشد یعنی امر دنیوی که به امور اخروی منتهى گردد. در این رو در دعا میخوانیم؛ همانطور كه در دعاي ماه رجب مي خوانيم« أَعْطِني بِمَسْأَلَتي إِيّاكَ جَميعَ خَيْرِ الدُّنْيا وَجَميعَ خَيْرِ الآخِرَةِ». اما چگونه میتوان خیر و نیکی دنیا و آخرت را باهم جمع کرد؟ در پاسخ به این سؤال مهم بحث کوتاهی تقدیم می شود. ✔️تقوا پيامبر خدا فرمود:« مَن رُزِقَ تُقىً فَقَد رُزِقَ خَيرَ الدُّنيا وَالآخِرَةِ» هر كس تقوا روزي اش شود خير دنيا و آخرت روزي اش شده.(۲) ✔️خوف از خدا امام معصوم فرمود: «أَصْلُ كُلِّ خَيْرٍ فِي الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ الْخَوْفُ مِنَ اللَّهِ تَعَالَى» ريشه هر خير در دنيا و آخرت خوف از خداست.(۳) ✔️دينداري اميرالمومنين مي فرمايد: «مَنْ رُزِقَ الدِّينَ فَقَدْ رُزِقَ خَيْرَ الدُّنْيا وَ الآخِرَةِ» هر كس دين روزى او شود، براستى خير دنيا و آخرت روزى او شده است.(۴) ✔️محبت اهل بيت رسول خدا(ص)فرمود: «مَنْ رَزَقَهُ اللّه ُ حُبَّ الاَئِمَّةِ مِنْ اَهْلِ بَيْتى فَقَدْ اَصابَ خَيْرَ الدُّنْيا وَ الآخِرَةِ » هر كس كه خداوند محبت امامان از اهل بيت مرا نصيب او كرده بى گمان به خير دنيا وآخرت دست يافته.(۵) ✔️علم پيامبر اكرم(ص) فرمود: «خَيْرُ الدُّنْيا وَ الآْخِرَةِ مَعَ العِلْمِ وَ شَرُّ الدُّنْيا وَ الآْخِرَةِ مَعَ الْجَهْلِ» خير دنيا و آخرت با دانش و شرّ دنيا و آخرت با نادانى است.(۶) ✔️خدمت به خانواده رسول خدا به اميرالمومنين فرمود: پيامبر صلي الله عليه و آله :«يا عَلىُّ لا يَخْدُمُ الْعِيالَ اِلاّ صِدِّيقٌ اَوْ شَهيدٌ اَوْ رَجُلٌ يُريدُ اللّه ُ بِهِ خَيْرَالدُّنْيا وَ الآخِرَةِ » اى على! به خانواده خود خدمت نمى كند، مگر مرد بسيار راستگو يا شهيد يا مردي كه خداوند خير دنيا و آخرت را براى او مى خواهد.(۷) 🔻 ادامه دارد 👇👇 @manbar_ir https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
ویرگول (منبرکوتاه)
[در تفسیر آیه قنوت] #منبر_قرآنی_حدیثی بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَب
✔️ یگانه ای برای خیر دنیا و آخرت امام صادق(ع) مى‌فرمايد: پدرم از پدرش روايت كرد كه مردى از اهل كوفه خدمت امام حسين(ع) نامه نوشت و عرض كرد: اى آقا و سرورم، برنامه‌اى به من بدهيد كه خير دنيا و آخرت در آن جمع باشد. امام(ع) [جواب كوتاه و پرمعنايى] براى او نوشتند:« بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ مَنْ طَلَبَ رِضَى اللهِ بِسَخَطِ النَّاسِ كَفَاهُ اللهُ أمُورَ النَّاسِ وَ مَنْ طَلَبَ رِضَى النَّاسِ بِسَخَطِ اللهِ وَكَّلَهُ اللهُ إِلَى النَّاسِ، وَ السَّلاَم» به نام خداوند بخشنده مهربان، كسى كه رضايت خدا را بر ناراحتى مردم ترجيح دهد، خداوند قلب‌هاى مردم را به سوى او جلب خواهد كرد و كسى كه رضايت مردم را بر خشنودى خدا ترجيح دهد، خداوند او را به مردم وا مى‌گذارد.(۸) ✔️دو گانه ای امام على عليه السلام : : جُمِعَ خَيرُ الدُّنيا والآخِرَةِ فيكِتْمانِ السِّرِّ ومُصادَقَةِ الأخْيارِ ». خوبى دنيا و آخرت در رازدارى و دوستى با نيكوكاران گرد آمده است(۹) ✔️سه گانه [رضا، صبر، شکر] اميرالمومنين مي فرمايد: «ثَلاثٌ مَنْ كُنَّ فيهِ فَقَدْ رُزِقَ خَيْرُ الدُّنْيا وَ الآْخِرَةِ، هُنَّ الرِّضا بِالقَضاءِوَ الصَّبْرُ عَلَى الْبَلاءِ وَ الشُّكْرُ فِى الرَّخاءِ» به راستى خير دنيا و آخرت روزىِ كسى مى گردد كه از سه ويژگى برخوردار باشد:خشنودى به مقدرات، صبر در بلا و شكر در آسايش. (۱۰) ✔️سه گانه ای دیگر [ زهد،تفقه،بصیرت] امام صادق(ع) مي فرمايد: اِذا اَرادَ اللّه ُ بِعَبْدٍ خَيْرا زَهَّدَهُ فِى الدُّنْيا وَ فَقَّهَهُ فِى الدِّينِ وَ بَصَّرَهُ عُيوبَها وَ مَنْ اوتِيَهُنَّ فَقَدْ اوتىَ خَيْرَ الدُّنْيا وَ الآْخِرَةِ» هرگاه خداوند خير بنده اى را بخواهد، او را بى رغبت به دنيا، آگاه در دين و داناى به عيوبش مى گرداند؛ به چنين كسى خير دنيا و آخرت داده شده است.(۱۱) ✔️چهارگانه [صداقت، امانت، عفت، حسن خلق ] امام على(ع) مي فرمايد:اَرْبَعٌ مَنْ اُعْطِيَهُنَّ فَقَدْ اُعْطىَ خَيْرَ الدُّنْيا وَ الآْخِرَةِ: صِدْقُ حَديثٍ وَ اَداءُاَمانَةٍ وَ عِفَّةُ بَطْنٍ وَ حُسْنُ خُلُقٍ » چهار چيز است كه به هر كس داده شود خير دنيا و آخرت به او داده شده: راستگويى،امانتدارى، حلال خورى و خوش اخلاقى. (۱۲) ✔️چهارگانه ای دیگر [بدن صابر، زبان ذاکر،قلب شاکر و همسر صالحه] پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :  أربَعٌ مَن اُعْطِيَهُنَّ فَقَد اُعْطِيَ خَيرَ الدُّنيا والآخِرَةِ : بَدنا صابِرا ، ولِسانا ذاكِرا ، وقَلْبا شاكِرا ، وزَوْجَةً صالِحَةً .  چهار چيز است كه به هركس داده شود خير دنيا وآخرت به او داده شده است : بدن شكيبا، زبان گويا به ذكر خدا ، دل سپاسگزار، و همسر شايسته .(۱۳) 💠داستان روزی مردی از انصار نزد رسول خدا آمد و پرسید: اگر جنازه شخصی در میان است و باید تشییع و سپس دفن شود و از سویی مجلسی علمی هم هست که از شرکت در آن بهره‌مند می‌شویم، وقت و فرصت هم نیست که در هر دو جا شرکت کنیم، به نظر شما کدام ترجیح دارد؟ حضرت فرمود: اگر افرادی هستند که همراه جنازه بروند و آن را دفن کنند، در مجلس علم شرکت کن. همانا شرکت در یک جلسه علمی از حضور در هزار تشییع جنازه و از هزار عیادت مریض و از هزار شب عبادت و هزار روز روزه و هزار درهم صدقه ‌دادن و هزار حج غیرواجب و هزار جهاد غیرواجب بهتر است. این کجا و آن کجا؟ مگر نمی‌دانی به وسیله علم است که خدا اطاعت و عبادت می‌شود. خیر دنیا و آخرت توأم با علم است، همان‌طور که شر دنیا و آخرت نیز توأم و همراه با جهل است.(۱۴) 💠داستان علامه طباطبائی نقل کرده است: وقتی به نجف اشرف برای تحصیل مشرّف شدم، از نظر قرابت و خویشاوندی ‌گاهی به محضر مرحوم قاضی شرفیاب می‌شدم تا اینکه یک روز کنار درب مدرسه‌ای ایستاده بودم که مرحوم قاضی از آنجا عبور می‌کردند، چون به من رسیدند دستِ خود را روی شانه من گذاردند و فرمودند: ای فرزندم! اگر دنیا می‌خواهی نماز شب بخوان و اگر آخرت می‌خواهی نماز شب بخوان. این سخن آن‌قدر در من اثر کرد که از آن به بعد تا زمانی که به ایران مراجعت کردم، پنج سال تمام در محضر آیت‌الله قاضی روز و شب به سر می‌بردم و لحظه ای از ادراک فیض ایشان دریغ نمی‌کردم.(۱۵) ــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.إحياء علوم الدين، ج۳ ص۳۰۷. ۲. نهج الفصاحه، ح۳۰۱۵. ۳. مستدرك الوسايل ج۱۱، ص۲۲۵. ۴. غررالحكم ح۷۵۲۳. ۵.بحار الانوار ج۲۷، ص۷۸. ۶.بحارالانوار ج۱،ص۲۰۴. ۷.مستدرك الوسائل ج۱۳،ص۴۹. ۸.اختصاص‏، مفيد، ص ۲۲۵. ۹:بحار الأنوار،ح۷۴،ص۱۷۸. ۱۰.غررالحكم ح۴۶۷۰. ۱۱.كافي ج۲ ص۱۳۰. ۱۲.غررالحكم ح۲۱۴۲ّ ۱۳.الجعفريّات ،ص۲۳۰. ۱۴. داستان راستان،ص ۳۷۰. ۱۵. با اقتباس از کتاب نماز خوبان کانالمون ⇩ https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880 گروه احکام ⇩ https://eitaa.com/joinchat/2175991819Cb06cb5d8af