eitaa logo
دانشگاه مجازی
535 دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
3.5هزار ویدیو
1.7هزار فایل
در این دانشگاه مدرکی نیست، ان شاء الله علمی باشد. ارتباط با ادمین: @shirvani_shiri
مشاهده در ایتا
دانلود
نسائی در این کتاب، مجموع ۱۸۸ روایت را درباره فضائل امام علی(ع) با موضوع پیشگامی علی(ع) در اسلام آغاز نموده و پس از آن به ذکر ده‌ها حدیث درباره ویژگی‌های آن حضرت از قبیل حدیث ثقلین، طیر، رایت، منزلت، کساء، غدیر، سد ابواب و... پرداخته است.[۷] او در کتاب خصائص به بیان جایگاه امام علی نزد پیامبر(ص)، قرابت وی با رسول خدا(ص)، جایگاه همسر و فرزندان امیرالمؤمنین(ع)، مذمت دشمنان وی و... سخن گفته که برخی از عناوین کتاب به این شرح است: علی(ع) نخستین مسلمان و نمازگزار عبادت علی(ع) منزلت علی(ع) نزد خدا علی(ع) ولی مؤمنان (حدیث غدیر) علی(ع) محبوب‌ترین آفریده‌های خدا (حدیث طیر) علی به منزله هارون برای پیامبر(ص) (حدیث منزلت) علی(ع) محبوب خدا و رسول خدا(ص) (حدیث رایت) علی(ع) از اهل بیت پیامبر خدا(ص) (حدیث کساء) همراهی جبرئیل و میکائیل با علی(ع) خدا هرگز علی(ع) را خوار نمی‌کند ویژگی‌های ده‌گانه علی(ع) علی(ع) آمرزیده است خدا دل علی(ع) را با ایمان آزموده خدا دل علی(ع) را هدایت و زبانش را بر حق استوار ساخت دعای پیامبر خدا(ص) در حق علی(ع) درها جز در خانه علی(ع) بسته شود (حدیث سد الابواب) خداوند، علی(ع) را داخل و دیگران را خارج کرد منزلت علی(ع) نزد پیامبر خدا(ص) علی(ع) از اهل بیت پیامبر خدا(ص) علی(ع) محبوب خدا و رسول او(ص) علی(ع) برادر و وارث رسول خدا(ص) علی(ع) از پیامبر(ص) و پیامبر(ص) از علی(ع) علی(ع) جان پیامبر(ص) علی(ع) برگزیده و امین پیامبر(ص) علی(ع) ادا کننده وظایف پیامبر(ص) علی(ع) پیغام‌رسان سوره برائت علی(ع) ولی، دوست و پیشوای مؤمنان علی(ع) هم‌وزن کتاب خدا (حدیث ثقلین) علی(ع) پیشوای هر مؤمن پس از پیامبر خدا(ص) ناسزاگو به علی(ع) ناسزاگو به پیامبر(ص) ترغیب به دوستی علی(ع) و حذر از دشمنی با او حدیث غدیر دعای پیامبر(ص) برای دوستان علی و نفرین بر دشمنان او دوستی علی(ع) مرز بین مؤمن و منافق مَثَل علی(ع) به عیسی(ع) منزلت علی(ع) نزد پیامبر(ص) نزدیکی و پیوستگی علی(ع) با پیامبر(ص) علی(ع) یه السّلام وارث رسول خدا(ص) محبت ویژه پیامبر(ص) به علی(ع) و اعتراض عایشه محبت ویژه پیامبر به علی و فاطمه و اعتراف عایشه منزلت علی علیه‌السلام نزد پیامبر(ص) هنگام شرف‌یابی علی(ع) و خلوت با پیامبر خدا(ص) منزلت علی(ع) در پرسش از پیامبر(ص) علی(ع) بر شانه پیامبر(ص) علی(ع) همسر فاطمه(س) سرور بانوان بهشت علی(ع) محبوبترین اهل بیت پیامبر(ص) علی(ع) برادر و بهترین اهل پیامبر(ص) علی(ع) و سه ویژگی فاطمه(س) دختر رسول خدا(ص) سرور بانوان بهشت پیش‌گویی پیامبر درباره وفات زود هنگام فاطمه(س) حسن(ع) و حسین(ع) سرور جوانان بهشت فاطمه(س) سرور بانوان امت اسلام فاطمه(س) پاره‌ای از وجود رسول خدا(ص) دل‌نگرانی فاطمه(س) دل‌نگرانی رسول خداست اذیت فاطمه(س) اذیت رسول خداست خشم فاطمه(س) خشم رسول خداست حسن و حسین(ع) دو گل خوشبوی پیامبر(ص) حسن و حسین(ع) فرزندان پیامبر(ص) محبت ویژه پیامبر(ص) به حسن و حسین(ع) حسن و حسین(ع) دو گل خوشبوی پیامبر(ص) در دنیا علی(ع) عزیزترین و فاطمه محبوبترین افراد نزد پیامبر(ص) پیامبر(ص) هر چه از خدا خواسته‌اند برای علی(ع) نیز خواسته‌اند دعاهای ویژه پیامبر(ص) در حق علی(ع) دعای پیامبر(ص) در رفع سرما و گرما از علی(ع) نجوای علی(ع) با پیامبر(ص) و تخفیف به امت به واسطه علی(ع) قاتل علی(ع)؛ نگون‌بخت‌ترین مردم علی(ع) نزدیک‌ترین مردم به رسول خدا(ص) علی(ع) آخرین فرد با رسول خدا(ص) پیش از وفات ایشان نبردهای(ع) بر اساس تأویل قرآن ترغیب پیامبر(ص) به یاری علی(ع) یاران علی(ع) نزدیکتر و سزاوارتر به حق‌اند. نبرد با مارقین (خوارج) از ویژگی‌های علی(ع) پاداش نبرد با خوارج علی هرگز دروغ نگفته است مناظره ابن عباس با خوارج در حمایت از عملکرد علی(ع) اخباری دیگر در تأیید مطالب پیشین پیش‌بینی پیامبر(ص) در حکمیت علی با معاویه علی(ع) از پیامبر(ص) و پیامبر(ص) از علی(ع).[۸] نسخه‌شناسی، ترجمه و چاپ از کتاب خصائص نسائی حدود ۱۲ نسخه خطی در کتابخانه‌های کشورهای گوناگون وجود دارد و بارها در هند، مصر، نجف، بیروت و ایران منتشر شده است. این کتاب در سال ۱۳۱۱ق. با نام «حقائق لدنی در تشریح دقائق خصائص علوی» به دست سید ابوالقاسم رضوی لاهوری به زبان فارسی ترجمه شد و در لاهور به چاپ رسید. فتح‌الله نجارزادگان این کتاب را با عنوان«ویژگی‌های امیرمؤمنان علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام» ترجمه کرده است که در سال ۱۳۸۲ش در قم چاپ شده است.[۹] در سال ۱۸۹۲ م. نیز این کتاب به زبان هندی و پس از آن به زبان اردو ترجمه و در پاکستان منتشر و به چند زبان نیز ترجمه شده است.
این کتاب توسط چند نفر مانند محمدهادی امینی تحقیق شده است. محمدکاظم محمودی، با بهره‌گیری از نسخه‌های متعدد آن را تحقیق و در قم منتشر کرده است. این محقق، روایات این کتاب را در کتاب‌های دیگر اهل سنت (و در مواردی از کتب شیعه) به‌دست آورده و به احادیث این کتاب اعتبار و اتقان بیشتری داده است.[۱۰] پانویس ابن حجر عسقلانی، الاصابة، ۱۴۱۳ق، ج۴، ص۵۶۵، رقم ۵۶۹۲. ابن حجر، فتح الباری، ۱۳۷۹ق، ج۷، کتاب فضائل الصحابه، ص۷۱. مزی، تهذیب الکمال، ۱۴۱۰ق، ج۱، ص۳۳۴ ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ۱۴۰۶ق، ج۱۴، ص۱۳۳. نجارزادگان، ویژگی‌های امیرمؤمنان، مقدمه، ۱۳۸۲ش، ص۱۷. مزی، تهذیب الکمال، ۱۴۱۰ق، ج۱، ص۳۲۸. نجارزادگان، ویژگی‌های امیرمؤمنان، مقدمه، ۱۳۸۲ش، ص۱۷. نجارزادگان، ویژگی‌های امیرمؤمنان، فهرست کتاب، ۱۳۸۲ش، ص۵-۹. نجارزادگان، ویژگی‌های امیرمؤمنان، ۱۳۸۲ش، شناسه کتاب. نجارزادگان، ویژگی‌های امیرمؤمنان، مقدمه، ۱۳۸۲ش، ص۱۸-۱۹. منابع منبع اصلی مدخل: مقدمه کتاب ویژگی‌های امیرمؤمنان علی بن ابی طالب؛ نوشته فتح الله نجارزادگان. ابن حجر عسقلانی، احمد بن علی، الإصابة فی تمییز الصحابة، تحقیق: محمد علی بجاوی، بیروت، بی‌نا، ۱۴۱۳ق. ابن حجر عسقلانی، احمد بن علی، فتح الباری شرح صحیح البخاری، بیروت، دار المعرفة، ۱۳۷۹ق. ذهبی، تاریخ الاسلام و وفیات المشاهیر و الاعلام، تحقیق: عمر عبدالسلام تدمری، بیروت، مؤسسة الرسالة، ۱۴۱۰ق. ذهبی، محمد بن احمد، سیر اعلام النبلاء، تحقیق: شعیب الارنؤط، بیروت، ۱۴۰۶ق. مزی، جمال الدین، تهذیب الکمال فی اسماء الرجال، تحقیق: بشّار عوّاد معروف، ۱۴۱۳ق. نجارزادگان، فتح الله، ویژگی‌های امیرمؤمنان علی بن ابی طالب؛ ترجمه و تحقیق خصائص أمیرالمؤمنین علی بن ابی طالب(احمد بن شعیب نسائی)، بوستان کتاب، ۱۳۸۲ش.
اب، در مورد افزایش حداقل دستمزد برای بنگاه های بزرگ موافق هستید؟ تا زمانی که پایه پولی ما روزی سه هزار میلیارد تومان اضافه می شود به عبارتی سالانه صددرصد تورم روبه رو هستیم، خیر. اگر به نمودار نقدینگی کشور از سال 50 نگاه کنیم، می بینیم که همیشه نسبت نقدینگی به تورم نزدیک یک بوده است.با این اوصاف،‌هر ده هزار میلیارد یک درصد تورم اضافه می کند.به عبارتی هر سه روز یک بار بانک مرکزی با افزایش پایه پولی، یک درصد تورم ایجاد می کند. این هم اشتباه دیگری بود که شاه در اقتصاد ایران مرتکب شد که بودجه ریالی و دلاری را یکی کرد.اینگونه بود که هم در دوره رونق نفت تورم داشتیم و هم در دوره رکود نفت. همه این بلاها از زمان شاه شروع شد. پس اگر 57 درصد حقوق کارگر را اضافه کنیم، باز هم پس از شش ماه، سفره مصرفی کارگر کوچکتر می شود. چرا که از فروردین تا همین خرداد ماه حدود 15 درصد تورم ایجاد شده است. پس کار درست این است که ابتدا پایه پولی و میزان تورم ،‌کنترل شود و سپس حقوق به نسبت آن اضافه شود. ضمن اینکه افزایش حقوق کارگر موجب تعدیل آنان توسط کارفرما می شود. ما باید در قانونگذاری به بنگاه های کوچک اقتصادی بخش خصوصی و چالش های آن توجه کنیم. تورم و بیکاری که در کنار یکدیگر باشند، فساد و جرم و جنایت در جامعه افزایش می یابد. تورم ذاتا فسادزاست و اجتماع و خانواده را از بین می برد. در نتیجه تا زمانی که سیاست های پولی و بانکی را اصلاح نکنیم،کاری از پیش نبرده ایم. * شما تاثیر تفاهمات اقتصادی اخیر با کشورهایی مثل روسیه و ترکیه را در معیشت مردم چگونه می بینید؟ زمانی می توانیم از رشد و شکوفایی اقتصاد مردمی صحبت کنیم که شرکت های خصوصی بتوانند با بخش های تجاری کشورهای همسایه تبادل تجاری داشته باشند. در غیر اینصورت به دید من اینگونه تفاهم های منحصر به شرکتهای دولتی، در سطح کلان اثری ندارد. چرا می گویم بخش دولتی به موفقیت بخش خصوصی نیست؟ زیرا ثبات مدیریتی در حوزه اجرایی وجود ندارد و ممکن است در دوره بعدی تیم دیگری با شعارها و برنامه های دیگری بر سر کار باشند.در بحث تجارت و برداشتن تعرفه ها میان کشورهای همسایه و منطقه نیز همین موضوع صدق می کند. انتهای پیام
اخبار فارس من دانشکده انتشارات افکار سنجی توانا دیگر زبانها (Other Languages) دسته بندی ها صفحه نخست جامعه اقتصاد بین الملل سیاست علم و پیشرفت فرهنگ هنر و رسانه استانها عکس فیلم ورزش زندگی فارس پلاس دفاتر منطقه ای نمایش در نسخه دسکتاپ سیاسی / تشکل های دانشگاهی ۰۷:۴۷ ۱۴۰۱-۵-۶ ۰ ۶ پیشنهادهای یک استاد اقتصاد/ برای بهبود معیشت مردم چه باید کرد؟ یک استاد اقتصاد دانشگاه، به بیان پیشنهادات و راهکارهایی برای بهبود اقتصاد کشور و معیشت مردم پرداخت. پیشنهادهای یک استاد اقتصاد/ برای بهبود معیشت مردم چه باید کرد؟ گروه سیاسی خبرگزاری فارس: یکی از شعارهای محوری آیت‌الله رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته، بهبود وضعیت معیشت مردم و اصلاحات اقتصادی کشور بود. وعده‌ای که به اظهار بسیاری از کارشناسان، گام های موثری در راستای تحقق آن برداشته شده است. برخی کارشناسان هم معتقدند مشکلاتی از گذشته به دولت سیزدهم به ارث رسیده که حل آنها زمان بر است و باید نخبگان و کارشناسان اقتصادی به دولت برای حل این مشکلات کمک کنند. بر همین اساس گفتگویی داشتیم با محمدشمس الدین، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما که در ادامه می خوانید: * آقای شمس الدین؛ اقدامات یک سال گذشته دولت در عرصه اقتصاد را چگونه ارزیابی می کنید؟ شمس‌الدین: یکی از اقدامات مثبت دولت، حذف چندنرخی ارز و حرکت به سمت تک نرخی شدن بود که گرچه هنوز به صورت کامل انجام نشده و این روزها شاهد صف های مردم در برابر صرافی ها برای خرید دلار دولتی هستیم، اما به هر حال از آنجا که چند نرخی بودن همیشه فساد می آورد، حرکت به سوی تک نرخی شدن ارز،کار درستی بود. * شما مشکلات اصلی امروز اقتصاد ایران را چه عواملی می دانید و چه پیشنهادی برای دولت در زمینه اصلاح آن دارید؟ شمس‌الدین: دغدغه اصلی ما مشکل تولید است و ما باید تولید را بالا ببریم. تولید هم زمانی بالا می رود که بازده نسبت به مقیاس بالا باشد. ما 300 میلیون مصرف کننده اطراف کشورمان داریم. پس باید بتوانیم برای 300 میلیون نفر تولید داشته باشیم. این چگونه ممکن می شود؟ با برداشتن تعرفه گمرکی برای کشورهای همسایه. ما باید بخش اقتصادی وزارت خارجه را هدف قرار بدهیم و اتفاقا این مسئله است که در اولویت است نه مذاکره با آمریکا. ما اگر بتوانیم از بضاعت منطقه ای خود استفاده کنیم، با ظرفیت اقتصادی بزرگی مواجه خواهیم شد. اگر از تعامل سازنده با کشورهای اطراف مثل عراق و ترکیه و پاکستان و سایر کشورهای آسیای میانه استفاده کنیم، با برداشتن تعرفه های گمرکی، تولیدکننده ما می تواند همانطور که به اصفهان کالا می فرستد به پاکستان نیز بفرستد و متقابل کالاهای آنان نیز با قیمت پایین به دست ما برسد و اینگونه است که بهازده نسبت به مقیاس بالا می رود و در حقیقت هزینه های تولید نیز کاهش یافته و علاوه بر آن، قاچاق نیز از بین می رود. خود اتکایی در اقتصاد، اینگونه ممکن می شود. نکته بعدی مبحث قیمت گذاری است. این شر اقتصادی از زمان شاه شروع شد که به نام انقلاب سفید و به بهانه جلوگیری از تورم، بنگاه های خرد را تعطیل کرد در صورتی که همه کارشناسان می دانند که پایه پولی است که تورم را شکل می دهد. مطلب سوم نیز بحث لزوم اصلاح قانون کار است. دعوای حقوقی بزرگی که همان زمان بین مجلس و شورای نگهبان شکل گرفت و باعث شکل گیری مجمع تشخیص مصلحت شد. پیشنهاد من این است که الزام قانون کار برای بنگاه های کوچک زیر پنج نفر برداشته شود. بحث استاد و شاگردی باید حل شود. این یک ریشه هزارساله در ایران دارد که بسیاری از جوانانی که مایل به تحصیل نبوده اند، با کمترین حقوق، نزد استاد آن حرفه شاگردی می کرده اند. کسی که بخواهد یک یا دو کارگر بگیرد باید آزاد باشد و اگر نباشد به وضعیت کنونی می رسیم که بسیاری از مغازه ها یا شاگرد اتباع گرفته اند و یا از جوانان روستایی آورده اند که حتی ساختار جمعیتی روستاهای ما را نیز به هم زده است. نباید چشم خود را به این مقوله ببندیم که بخش زیادی از کارگران و کارفرمایان در کسب و کارهای خرد نیز حاضرند با حقوق حداقلی کار کنند من خودم کار میدانی کرده ام و از حدود صد مغازه دار پرسیده ام که چرا شاگرد استخدام نمی کنید و بلا استثنا مسئله قانون کار را طرح کرده اند. من حساب کرده ام که اگر این مورد حل شود، حدود دو میلیون فرصت شغلی که به دلیل فشار قانون کار، ازبین رفته، احیا می شود. پیشنهادات من نیاز به بودجه ندارد بلکه یک اراده قوی می خواهد. حدود 90 درصد کسب و کار ما را بنگاه های کوچک اقتصادی شکل داده است. تا به حال پرسیده اید که چرا در شمال همین تهران، اکثر سرایدارها و کارگران ساختمانی از اتباع و مهاجرین افغانستانی هستند؟ به دلیل همین فشار قانون کار بر کارفرما. * پس با این حس
اخبار فارس من دانشکده انتشارات افکار سنجی توانا دیگر زبانها (Other Languages) دسته بندی ها صفحه نخست جامعه اقتصاد بین الملل سیاست علم و پیشرفت فرهنگ هنر و رسانه استانها عکس فیلم ورزش زندگی فارس پلاس دفاتر منطقه ای نمایش در نسخه دسکتاپ فرهنگ / اندیشه ۱۳:۱۸ ۱۴۰۱-۵-۶ ۰ ۰ در آستانه دهه محرم با این کتاب‌ها، عاشورا و قیام امام حسین(ع) را بهتر بشناسید بی‌شک حضور در مجالس عزا و نشستن پای منبر و روضه ارزش و فضل بسیاری دارد، اما در کنار این شور حسینی باید سعی کنیم با خواندن آثار فاخر درباب عاشورا شعور حسینی را هم ارتقا دهیم. در آستانه دهه محرم با این کتاب‌ها، عاشورا و قیام امام حسین(ع) را بهتر بشناسید به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، خواندن کتاب‌هایی که با مناسبت‌های تقویمی مرتبط هستند از دو جهت یاری‌رسان خواهند بود. اول اینکه تقارن زمان برای درک بهتر و فهم بیشتر مطلب اثرگذار است و از طرفی استمرار این‌کار برای سالیان متمادی موجب آن خواهد شد که ما در گذر چندساله به دلیل تعهد به سبک مطالعه، مطالب گسترده‌ای را در موضوعات مشخصی بدانیم. در آستانه دهه محرم هستیم و باید سعی کنیم تا معرفتمان به سیدشهدای عالم از سال‌های گذشته بیشتر شود. بی‌شک حضور در مجالس عزا و نشستن پای منبر و روضه، ارزش و فضل بسیاری دارد، اما در کنار این شور حسینی باید سعی کنیم با خواندن آثار فاخر درباب عاشورا، شعور حسینی را هم ارتقا دهیم. در ادامه به معرفی چند عنوان کتابی می‌پردازیم که ما را در این امر مدد می‌رسانند. «تأملی در نهضت عاشورا»، روایتی مفصل از واقعه کربلا نام رسول جعفریان با تاریخ، بالاخص تاریخ اسلام عجیبن شده است و کم‌تر کسی است که نداند رسول جعفریان از استوانه‌های تتبع تاریخی در ایران حال حاضر کشورمان است. کتاب تأملی در نهضت عاشورا به خامه این استاد تاریخ، از جمله آثاری است که با به‌دست دادن روایات مختلف از عاشورا، بازگویی مفصلی از این واقعه جان‌سوز دارد. جعفریان با دید تاریخی به این اتفاق نگریسته و با در نظر گرفتن منابع اساسی و اصیل در این باب، تمام سعی خود را کرده است تا کتابش از دام تحریف و اغلاط تاریخی مصون بماند. او غیر از بیان واقعه عاشورا، به برخی موضوعات مربوط به عاشورا و واقعه کربلا پرداخته است که جذابیت کتاب را دو چندان می‌کند. موضوعاتی نظیر «عزاداری بر امام حسین نزد اهل سنت»، «بررسی تاریخی اربعین حسینی»، «نگاه به کتاب روضة‌الشهدا»، «تحریفات عاشورا»، «بررسی رویکردهای مختلف به واقعه عاشورا» و... ملحقاتی است که جعفریان در کنار بیان روایت عاشورا به آن پرداخته. این کتاب به همت نشر علم منتشر شده است. کتاب عاشورا شناسی، پژوهشی درباره هدف امام حسین (ع) کسی که با قلم محمد اسفندیاری، پژوهشگر حوزه دین و تاریخ آشنا باشد، می‌داند که او در کنار شیوایی سخنی که دارد، کلام را چنان متقن و مستند بیان می‌کند که در عین بیان موضوعات جدی، مطالعه کتاب برای مخاطب خسته کننده و ملال‌آور نخواهد بود. کتاب «کتاب عاشورا شناسی، پژوهشی درباره هدف امام حسین (ع)» عهده‌دار هدف‌شناسی از قیام امام‌حسین ـ علیه‌السلام ـ است، و در پی پاسخ بدین پرسش که هدف آن حضرت در هجرت از مدینه به مکه، و از آنجا به کوفه چه بود؟ پرهیز از بیعت، یا تشکیل حکومت، یا استقبال از شهادت و یا اموری دیگر؟ بر پایه‌ این پژوهش، ۷ نظریه درباره‌ هدف آن حضرت وجود دارد: ۱. امتناع از بیعت (دفاع) ۲. حکومت ـ شهادت ۳. شهادت عرفانی ۴. شهادت تکلیفی ۵. شهادت فدیه‌ای ۶. شهادت سیاسی و ۷. تشکیل حکومت. پاره‌ اول کتاب در پی تبیین و سنجش این نظریات و تحریر محل نزاع است. در پاره‌ دوم، نویسنده عهده‌دار اثبات این موضوع شده است که رفتن امام حسین به طرف کوفه، اگرچه به قصد تشکیل حکومت، انتخابی درست بود. نگارنده کتاب در خلال بحث خود، به پاره‌ای از شبهات مثل، چرایی بردن خانواده توسط امام حسین، شیعه بودن قاتلان حضرت، علم امام و... پرداخته است. حقیقت عاشورا، از عاشورای حسین(ع) تا تحریفات عاشورا صحبت از قدرت قلم و اتقان علمی آثار محمد اسفندیاری گذشت، او در کتاب دیگری به نام «حقیقت عاشورا، از عاشورای حسین(ع) تا تحریفات عاشورا»، در دو بخش به موضوع لایه‌های مهم عاشورا که مغفول ماندند و تحریفات عاشورایی که ذائقه ما را از حقیقت این واقعه دورکرده‌اند پرداخته است. محمد اسفندیاری در یادداشت‌ها و مقاله‌هایی کوتاه مسائل خود را بیان کرده و با مدد از ایجاز در کلام بدون پرداختن به حواشی‌های بی‌فایده یک ضرب اصل موضوع در هر یادداشت را گوشزد می‌کند. خواندن این کتاب در کنار اثر مذکور دیگر از این نویسنده، دید و نگرش بدیعی را در مورد عاشورا به ما خواهد داد. این دو اثر محمد اسفندیاری به همت نشر نی منتشر شده است. «شِفاءُ الصُّدور فی
شَرحِ زیارَةِ الْعاشور»، شرح فارسی بر زیارت عاشورا یکی از شاگردان میرزای شیرازی، به نام ابوالفضل تهرانی به پیشنهاد و مدد استاد خود شرحی فارسی، بر زیارت عاشورا نوشته است که قدرت علمی نویسنده را می‌توان در خط‌به‌خط آن دید. پرداختن به موضوعات تاریخی، حدیثی، فقهی، کلامی و حتی ادبیات عرب و... موجب شده اعتبار و غنای علمی و معرفتی کتاب در سطح قابل توجهی باشد. از آنجا که به گفته نویسنده نگارش کتاب به خواست میرزای شیرازی انجام شده است بر همین اساس گویا کتاب به میرزا عرضه و ایشان تقریضی بر آن نگاشته‌اند که نویسنده آن را در آغاز کتاب آورده است: بسم الله الرحمن الرحیم کتاب شریف «شفاء الصدور» الحق کتابی است در نهایت خوبی و تمامیت و متانت و جامع بین مراتب تحقق و تتبع و محیط به ذکر انواع فضائل و معارف برای اصناف و طبقات مردم نافع و ممتع، در باب خود بی‌نظیر، شایسته است که عموم خوانندگان به آن رجوع نموده و از تأمل در مباحث او تصحیح عقاید و رفع مشکلات نمایند. امید که خداوند اقدس جل ذکره هر که را در این امر دخلی یا معاونتی بوده، به هر وجه که باشد، با جناب خامس آل عبا علیه و علی جده و ابیه و امه و اخیه و الطاهرین من ذریته افضل الصلاة والسلام، که وضع این کتاب به جهت احیای امر واعلای کلمه آن جناب است، محشور فرماید به محمد وآله الطاهرین صلوات الله و سلامه علیه وعلیهم اجمعین. «پس از پنجاه سال»، چه شد که عاشورا رخ داد؟ پس از پنجاه سال، کتابی با نام کامل «پس از پنجاه سال؛ پژوهشی تازه پیرامون قیام حسین(ع)»، اثر سید جعفر شهیدی، تاریخ‌نگار معاصر، که در سال ۱۳۵۸ش به چاپ رسید. شهیدی در این کتاب، در عین وفاداری به روایت‌های تاریخی، نگاه تحلیلی دارد و زمینه‌های اجتماعی، سیاسی، قومی و مذهبی را در شکل‌گیری قیام امام حسین(ع)، مورد توجه قرار می‌دهد. کتاب در ۳۰ بخش کوتاه تنظیم شده و سیر تاریخی وقایع به همراه تحلیل نویسنده، ذکر شده است. گزیده‌ای از این اثر نیز به عنوان «خلاصه کتاب قیام حسین(ع)» منتشر شده است. سید جعفر شهیدی، انگیزه خود از نگارش «پس از پنجاه سال» را بررسی دلایل «خونسردی و بی‌اعتنایی» مردم در قبال واقعه عاشورا دانسته است. یکی از پرسش‌های اصلی نویسنده، این است که چه شد که پس از گذشت نیم‌قرن از وفات رسول خدا(ص)، جامعه مسلمین آن اندازه از فقه اسلام و احکام دین بی‌اطلاع ماندند که ندانستند چگونه منکری می‌کنند و چه ننگی دامنگیرشان می‌شود؟ انگیزه سید جعفر شهیدی از نوشتن این کتاب، یافتن پاسخ این سوال است که اگر یزید برای حفظ حکومت خود، اصول مسلم اسلامی را نادیده گرفت، چرا مردم تا آن حد خونسرد و بی‌اعتنا بودند؟ چاپ اخیر این کتاب به دست دفتر نشر فرهنگ اسلامی بوده است
*✍️امروز روز جمعه متعلق به حضرت صاحب الزمان (عج) و بنام آن حضرت است و همان روزی است که ایشان در آن روز ظهور خواهد فرمود؛ زیارت آن حضرت را بخوانیم"*⬇️ *┄┅═✧﷽✧═┅* 🌹 *✍️السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللّٰهِ فِى أَرْضِهِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عَيْنَ اللّٰهِ فِى خَلْقِهِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا نُورَ اللّٰهِ الَّذِى يَهْتَدِى بِهِ الْمُهْتَدُونَ ، وَيُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخائِفُ ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْوَلِىُّ النَّاصِحُ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا سَفِينَةَ النَّجاةِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عَيْنَ الْحَيَاةِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْكَ وَعَلَىٰ آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ ، السَّلامُ عَلَيْكَ ، عَجَّلَ اللّٰهُ لَكَ مَا وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَظُهُورِ الْأَمْرِ* *السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلاىَ ، أَنَا مَوْلاكَ عَارِفٌ بِأُولَاكَ وَأُخْرَاكَ ، أَتَقَرَّبُ إِلَى اللّٰهِ تَعَالَىٰ بِكَ وَبِآلِ بَيْتِكَ ، وَأَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ وَظُهُورَ الْحَقِّ عَلَىٰ يَدَيْكَ* *وَأَسْأَلُ اللّٰهَ أَنْ يُصَلِّىَ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ ، وَأَنْ يَجْعَلَنِى مِنَ الْمُنْتَظِرِينَ لَكَ وَالتَّابِعِينَ وَالنَّاصِرِينَ لَكَ عَلَىٰ أَعْدائِكَ ، وَالْمُسْتَشْهَدِينَ بَيْنَ يَدَيْكَ فِى جُمْلَةِ أَوْلِيَائِكَ . يَا مَوْلاىَ يَا صَاحِبَ الزَّمَانِ ، صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْكَ وَعَلَىٰ آلِ بَيْتِكَ ، هٰذَا يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَهُوَ يَوْمُكَ الْمُتَوَقَّعُ فِيهِ ظُهُورُكَ ، وَالْفَرَجُ فِيهِ لِلْمُؤْمِنِينَ عَلَىٰ يَدَيْكَ ، وَقَتْلُ الْكافِرِينَ بِسَيْفِكَ ، وَأَنَا يَا مَوْلاىَ فِيهِ ضَيْفُكَ وَجَارُكَ ، وَأَنْتَ يَا مَوْلاىَ كَرِيمٌ مِنْ أَوْلادِ الْكِرَامِ ، وَمَأْمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَالْإِجَارَةِ ، فَأَضِفْنِى وَأَجِرْنِى صَلَوَاتُ اللّٰهِ عَلَيْكَ وَعَلَىٰ أَهْلِ بَيْتِكَ الطَّاهِرِينَ*🌹 https://chat.whatsapp.com/LvRbn5VvZa5HJfotCed0NP
تشرف آیت الله العظمی مرعشی نجفی به محضر حضرت امام حسین علیه السلام آیت الله العظمی مرعشی نجفی (ره) در مورد این تشرف می گویند: در سال 1339 ق که جزء طلاب مدرسه قوام نجف اشرف بودم , زندگی ام به سختی و مشقت اداره می شد و هجوم ناملایمات و رنج ها بر قلبم سنگینی می کرد . این مشکلات و در خواستها عبارت بود از : ۱-اخلاق ناپسند برخی از معممین که به مراجع افترا می بستند , چنانکه حتی نماز جماعت را در پشت سر افراد عادل نیز ترک کرده بودم . 2-یکی از منسوبین من به شدت از تحصیلم جلوگیری می کرد و به استادم نیز گفته بود مرا به درس خود راه ندهد . 3-مبتلا به بیماری حصبه شده بودم و بعد از شفا از آن بیماری , حالت کند ذهنی و فراموشی برایم پیش آمده بود . 4-بینایی چشمهایم بسیار کم شده بود به حدی که خواندن و نوشتن من به کندی انجام می شد. 5-از تند نوشتن عاجز شده بودم . 6-گرفتار فقر شدیدی شده بودم به طوریکه بعضی شبها چیزی برای خوردن به دست نمی آوردم . 7-در قلبم احساس نوعی بیماری روحی دائمی می کردم . 8-تزلزلی در عقیده ام نسبت به بعضی از امور معنوی به تدریج روی می داد . 9-از خداوند می خواستم که هیچ کس , به ویژه هنگام درس , از من رنجور نشود . 10-از خداوند می خواستم که دوستی دنیا را از قلب و جان من دور سازد . 11-آرزو داشتم که خداوند سفر حج بیت الله الحرام را نصیبم کند , به شرط این که در مکه یا مدینه بمیرم و در یکی از آن دوشهر دفن شوم . 12-از خداوند می خواستم که توفیق علم و عمل صالح را با همه ی گستره آن به من عنایت کند . این مشکلات و آرزوها لحظه ای مرا آرام نمی گذاشت , از این رو به فکر توسل به سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) افتادم و به کربلا رفتم و در رودخانه ی حسینیه غسل کردم و به حرم شریف رفتم و پس از زیارت و دعا نزدیک غروب بود که به غرفه تولیت حرم , سید عبدالحسین , صاحب کتاب بغیه النبلاء فی تاریخ کربلا , رفتم و از او اجازه خواستم که یک شب در حرم بمانم , ایشان موافقت کرد و من پس از تجدید وضو به حرم مشرف شدم با خود فکر کردم که امام در حیات ظاهری خود متوجه فرزند خود علی اکبر (علیه السلام) بوده است . پس حتما بعد از شهادت نیز به سوی فرزند خود نظر می کند از این رو در قسمت پایین پای حضرت در کنار قبر علی اکبر (علیه السلام) نشستم . اندکی که گذشت صدای حزین قرائت قرآن را از پشت روضه مقدسه شنیدم . وقتی به آن طرف متوجه شدم : پدرم را دیدم که نشسته بود و قرآن قرائت می کرد . به نزد وی رفتم و از حالشان پرسیدم . با تبسم پاسخ داد که در بهترین حالت و برخوردار از نعمت های الهی است . سپس پدرم از من پرسید که در این ایام درسی برای چه کاری به اینجا آمده ای ؟ علت آمدنم را برایش شرح دادم . ایشان به من امر کرد که بروم و حاجتم را با امام خویش در میان بگذارم . پرسیدم امام کجاست ؟ گفت در بالای ضریح است , تعجیل کن , زیرا قصد عیادت زائری را دارند که بیمار شده است . بلند شدم و به طرف ضریح رفتم . چهره مبارک آن حضرت در هاله ای از نور پنهان بود . عرض سلام و ادب کردم . در این هنگام امام تبسمی ملیح بر لبانش نقش بست . قطعه ای نبات به من عنایت کرد و فرمودند : تو مهمان مایی و سپس فرمودند : 1-چه چیزی از بندگان خدا دیده ای که به آنها سوء ظن پیدا کرده ای ؟ با این سوال در من یک دگرگونی پیدا شد و احساس کردم که دیگر به کسی سوء ظن ندارم . صبح موقع نماز به مرد ظاهر الصلاحی که نماز می خواند اقتدا کردم و هیچ ناراحتی و بدگمانی در من نبود . 2-سپس حضرت فرمودند : به درس خود بپرداز زیرا آن کس که مانع تو می شد دیگر نمی تواند کاری کند . و چون به نجف اشرف بازگشتم همان شخصی که از نزدیکانم بود و مانع درسم می شد خودش به دیدنم آمد و گفت : درست را بخوان به شرطی که از نظر مادی به ما نیازمند نباشی . 3-آن حضرت مرا شفا دادند و از همان ساعت احساس کردم که به کلی هیچ مرضی ندارم و آن حالت کند ذهنی نیز از من رفع شد , به گونه ای که به حافظه عجیبی دست یافتم . 4-در مورد در خواست چهارم امام (علیه السلام) فرمودند : از خداوند خواستم که نور چشمهایت را قوی کند . 5-سپس قلمی را به من بخشیدند و فرمودند : این قلم را بگیر و با سرعت بنویس از آن زمان به شکلی عجیب نوشتن من سرعت یافت . 6-و در خصوص گرفتاری مالی وفقر , آن حضرت کلماتی را بیان فرمودند که متوجه نشدم . 7-و درباره آرامش قلبی من گفتند : از خداوند خواستم که قلبت را آرام کند . از آن زمان آرامش کاملی را در قلبم احساس کردم . 8-آن حضرت در ثبات عقیده ام در امور معنوی دعا کردند . 9-در خصوص درخواست نهم آن حضرت فرمودند : از خداوند برای تو صبر جهت زحمات طاقت فرسا با اهل علم درخواست کردم و این که قلب هیچ کس از تو ناراحت نشود , به ویژه هنگام درس. 10-آن حضرت از خداوند خواستند که حب دنیا به ویژه درهم و دینار از قلبم خارج شود .