🔷چکیده ای از مباحث بیان شده در جلسات رشدانه
🔸خلاصه جلسه اول
🔵 موضوع: مسیر تربیت رسانهای
🔰حالت مطلوب تربیتی
🔘تعریف رشد و تربیت
🔘محیط های اثرگذار تربیتی در شکل گیری هویت و شخصیت فرزند ما :
▪️خانواده
▪️گروه همسالان
▪️مدرسه و مسجد و ...
▪️زیست بوم (اقلیم، ژئو) رسانه ای! : فیلم، انیمیشن، موسیقی، وب سایت ها، بازیهای رایانه ای، شبکه های اجتماعی، رمان و کتاب داستان، عروسک ها، مدل پوشش و...
⚠️ کلید واژه اساسی در استفاده از محصولات و بستر های رسانه ای ، رشد و تربیت است. ⚠️
🔘شش ساحت رشد همه جانبه، برگرفته از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
▪️اعتقادی، عبادی، اخلاقی
▪️عاطفی- اجتماعی و اجتماعی- سیاسی
▪️تربیت زیستی و بدنی
▪️زیبا شناختی و هنری
▪️اقتصادی و حرفه ای
▪️علمی و فناورانه
⚠️ مسئول اصلی تربیت، خانواده است. ⚠️
🔘خانواده و محیط های تربیتی فی الحال به صورت عرضی کار می کنند. خانواده و محیط های تربیتی رقیب هستند.
🔘حالت مطلوب، قرار گیری طولی این محیط های تربیتی است. خانواده و محیط های تربیتی رفیق هستند.
🗺 مسیر تربیت رسانهای = انتخاب آگاهانه + کاربری مسئولانه
♻️مثلث ارتقای تربیت رسانهای
▪️توانمندسازی خانواده
▪️توانمندسازی نهادهای تربیتی (مدارس، دانشگاه ها، کانون ها و...)
▪️توانمندسازی فرزندان
🔰 تربیت در دوره حساس کنونی
🔘آخر الزمان و عصر طاغوت رسانه ای و موضوع حکمرانی پلتفرم
🔘مواجهه با نسل دیجیتال ( نسل Z)
🔘 ما اولین هستیم. نسل های پیشین برای ما نسخه آماده ای ندارند. ما می توانیم این نقش مثبت را برای آیندگان ایفا کنیم.
🔘 ما، فعلا تنها هستیم. برای ارتقای تربیت رسانه ای باید همه چرخه خانواده، فرزندان و محیط های تربیتی ارتقا پیدا کنند. همچنین، نهاد های حکومتی هم باید پشتیبانی لازم را داشته باشند. اما فی الحال با این که شرایط ایده آل نیست، ما باید نقش خود را به عنوان خانواده به خوبی ایفا کنیم.
🗂 #خلاصه_جلسه
🔍 با دقت بیشتر متوجه میشویم نوجوانان انتخاب نمیکنند، بلکه توهم انتخاب دارند. ابزارها نوجوان را مجبور به انتخاب کردن میکنند.
✅ برای اینکه نوجوان قدرت انتخاب و عاملیت پیدا کند باید به او خودمختاری بدهیم. ممکن است اشتباه کند، اما این اشتباه باعث رشد او میشود.
✅ باید متوجه باشیم و نوجوان را روشن کنیم که شایستگی دارد. خود نوجوان تواناییهای لازم را دارد.
✅ نوجوان باید احساس ارزشمندی بکند. ما باید او را ارزشمند بدانیم.
#خلاصه_جلسه
منابع هویتساز شامل موارد زیر میشوند:
۱_ خانواده 👨👩👧👦
۲_ گروه همسالان 👬
۳_ مدرسه 🏫
۴_ جامعه 🏙
۵_ تجربیات شخصی 💁🏻♂️
📱در عصر حاضر، رسانهها جای منابع هویتساز سنتی و اصیل را گرفتهاند.
⚠️ حتی گروه همسالان نیز تحت تأثیر رسانهها قرار میگیرند.
#خلاصه_جلسه
⁉️ هویت یابی به زبان ساده عبارت است از:
انتخاب از بین همه گزینهها در مورد اینکه من میخواهم چگونه باشم.
💥 بزرگترین مسئله در دوران نوجوانی، هویت یابی است.
🔍 این هویت یابی از طریق مقایسه خود با دیگران شکل میگیرد. نوجوان تشابهات خود با سایر افراد، همچنین تمایزات خود با سایر افراد را پیدا کرده و آنها را بررسی میکند.
🪞به همین خاطر گفته میشود فرد، خود را در آیینه دیگران میبیند.
دیگران در 3️⃣ گروه قرار میگیرند:
🔹 دیگری مهم (فردی که در زندگی نوجوان اهمیت خاصی دارد)
🔹 دیگری نوعی (گروهی از افراد که در زندگی نوجوان اهمیت خاصی دارند. برای مثال معلمین نوجوان)
🔹 دیگری مرجع (افرادی که اصالتشان به شهرتشان است)
#خلاصه_جلسه
💻 فضای مجازی در کنار محتواهای مفیدی که دارد، ویترینی را برای خود میچیند که بیشتر کاربران سراغ آن ویترین میروند.
🎭 نوجوانانی که با آگاهی وارد فضای مجازی نمیشوند، به جای جستوجو در مورد محتواهای مناسب، سراغ ویترین رفته و بر اساس این ویترین شخصیت خود را شکل میدهند.
📵 مواردی که نوجوانان بیشتر به سمت آنها کشیده میشوند عبارتند از:
🔸 فراغتی شدن: توجه بیش از حد به گذران بطالت بار اوقات فراغت و بی توجهی به کارهای مهم
🔸 فردگرا شدن: دیگران مهم نیستند و فقط خودم برای خودم مهم هستم.
🔸 تصویری شدن: تولیدات تصویری از سایر تولیدات بسیار راحتتر تولید، منتشر و لایک میشوند.
🔸 جنسی شدن: اهمیت و تمرکز بر بدن و جسم و امور مربوط به آن
🔸 رسانهای شدن
🔸 دیجیتالی شدن
#خلاصه_جلسه
🧍♂️تیپبندیهای شخصیت به این خاطر است که مربی همهی نوجوانان را به یک چشم نگاه نکند.
🧍بر اساس سر فصلهای فوق، ۹ تیپ شخصیتی استنباط میشود.
❗️ این تیپبندیها خوب و بد ندارد.
💻 علت وجود این تنوع در شخصیتها، فضایی است که ابزارهای دیجیتال ایجاد کردند. فضایی برای انتخابهای متنوع و بی پایان برای نوجوانان وجود دارد.
#خلاصه_جلسه
👨🏻🏫 معلمین برای کمک به هویتیابی نوجوانان دو وظیفه دارند:
۱_ گفتوگوی هویتی
۲_ غنیسازی محیط تربیتی
💭 گفتوگوی هویتی:
نوجوان را در مقام جستوجوگری میگذاریم. سوالاتی از قبیل من کیستم، چه ویژگیهایی دارم، چطوری خود را معرفی کنم، شبیه چه کسی هستم و... در ذهن نوجوان ایجاد میکنیم.
📣 غنیسازی محیط تربیتی:
فضای اکتشاف در اختیار بچهها قرار میدهیم. کمک میکنیم نوجوانان تجربیات فراوان عینی و ذهنی داشته باشند. برای مثال سفرها یا اردوهایی را فراهم میکنیم.
باید الگوهای مختلفی را در زمینههای مختلف به نوجوانان معرفی میکنیم تا بتواند بین آنها مقایسه کرده و از هرکدام ویژگی مثبتی را اتخاذ کند.
سعی میکنیم با بازی کردن با نوجوانان، دیدن انیمیشن همراه آنها و... حافظه مشترک رسانهای ایجاد کنیم.
#خلاصه_جلسه
دو مولفهی جستوجوگری و تعهد، در کنارهم چهار حالت هویت را میسازند:
✅ هویت یافته: جستوجو انجام شده و تعهد وجود دارد.
⁉️ تعلیق هویت: جستوجو وجود دارد اما تعهدی نیست.
‼️ توقف هویت: جستوجو صورت نگرفته اما تعهد وجود دارد.
❌ پراکندگی هویت: نه جستوجو انجام شده و نه تعهدی وجود دارد.
#خلاصه_جلسه