eitaa logo
دانشگاه مجازی
616 دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
3.6هزار ویدیو
1.7هزار فایل
در این دانشگاه مدرکی نیست، ان شاء الله علمی باشد. ارتباط با ادمین: @shirvani_shiri
مشاهده در ایتا
دانلود
لامنس: ما مسیحی‌ها باید مجسمه معاویه را از طلا بسازیم کد خبر : 253281۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۷:۱۶ مستشرق مسیحی به نام لامنس در جمله ای می گوید ما مسیحی ها باید مجسمه معاویه را از طلا بسازیم و به آن احترام بگذاریم چون اگر این معاویه نبود، اسلام تمام دنیای غرب را گرفته بود. مسعود عالی مستشرق مسیحی به نام لامنس در جمله ای می گوید ما مسیحی ها باید مجسمه معاویه را از طلا بسازیم و به آن احترام بگذاریم چون اگر این معاویه نبود، اسلام تمام دنیای غرب را گرفته بود. به گزارش افق نیوز/ ایام شهادت امیرالمومنین و شب های قدر بهانه ای شد تا با حجت الاسلام مسعود عالی در مورد فضائل امیرالمومنین و آثار ولایت و محبت آن حضرت گفتگو کنیم. حجت الاسلام عالی در این گفتگو به آثار ولایت و محبت امیرالمومنین(ع) در زندگی این دنیا و آخرت اشاره کرد و همچنین مسئله عدالت را در منظومه حکومت داری آن حضرت مورد واکاوی قرار داد. متن زیر مشروح گفتگوی ما با این کارشناس دینی است؛ *در روایات و مبانی دینی ما تاکید بسیاری بر ولایت و محبت اهل بیت شده است. این مسئله در خصوص حضرت امیرالمومنین با تاکید بیشتری ذکر شده است تا جایی که محبت و ولایت امیرالمومنین ملاک ایمان و یا شرط توحید خوانده شده است. ضمن اینکه به روایاتی در این خصوص اشاره می کنید بفرمایید آثار این ولایت و این محبت در زندگی دنیایی و حتی پس از آن خود را چگونه نشان می دهد؟ معراج های پیامبر متعدد بود. در روایات ما آمده است که پیامبر ۱۲۰ بار معراج داشته است. معراج اصلی که جسمانی بوده همان یک مرتبه بوده است اما معراج های روحی متعددی داشت. پیامبر فرمود در این ۱۲۰ باری که من به معراج رفتم بیشترین چیزی که خدا در معراج به من سفارش کرد تاکید بر ولایت امیرالمومنین بود که به مردم این را تاکید بکن. ولایت اهل بیت جدای از توحید نیست. ما روایاتی داریم که اهل بیت فرمودند ولایت امیرالمومنین و معصومین شانی از شئون توحید و شرط توحید است. همان که امام رضا فرمود «و انا من شروطها». ولایت اهل بیت دستگاه جداگانه ای از ولایت و سرپرستی خدا در این عالم نیست ولایت اهل بیت جدای از توحید نیست. ما روایاتی داریم که اهل بیت فرمودند ولایت امیرالمومنین و معصومین شانی از شئون توحید و شرط توحید است. همان که امام رضا فرمود «و انا من شروطها». ولایت اهل بیت دستگاه جداگانه ای از ولایت و سرپرستی خدا در این عالم نیست. لطف اهل بیت در همه جا به محبین می رسد. هم در دنیا و هم در بعد از مرگ در برزخ و قیامت. در هیچ عالمی از عوالم نیست که ما بی نیاز از اهل بیت باشیم. در هیچ عالمی نیست که اهل بیت دستشان کوتاه باشد. در زیارت جامعه کبیره می خوانیم که اهل بیت رحمت موسوله خدا هستند. یعنی قطع نمی شود. ولایت و محبت اهل بیت و خصوصاً امیرالمومنین سکرات را آسان می کند. امیرالمومنین ملاک حق و باطل است. شیعه و سنی نقل کرده اند که پیامبر فرمود «یاعلی حبک ایمان و بغضک کفر». پیامبر فرمود اگر کسی علی(ع) را دوست داشته باشد سختی های مرگ بر او آسان می شود. پیامبر در جمعی از اصحاب بودند و فرمودند چه کسی از شما هست که هر روز عمرش را روزه است؟ سلمان بلند شد و گفت من، پیامبر سوال کرد چه کسی از شما هست که تمام شب های عمرش را احیا دارد و عبادت می کند؟ سلمان دوباره گفت من، پیامبر فرمود چه کسی است که در هر روز قران را ختم می کند؟ دوباره سلمان بلند شد و گفت من، خیلی ادعای بزرگی است که کسی هر روز روزه هر شب، عبادت و هم روز یک ختم قرآن کند. یکی از اصحاب گفت او دروغ می گوید من دیده ام که او اینگونه نیست. سلمان پاسخ داد خدا در قرآن فرموده هر کس هر کار خیری انجام دهد من آن را ده برابر می کنم. من در ماه سه روز روزه می گیرم لذا کانه همه روزهای ماه را روزه می گیرم. پیامبر فرمود اگر کسی شب با وضو بخوابم گویی تمام شد را احیا کرده است و من هر شب با وضو خوابیده ام. و اینکه گفتم هر روز ختم قرآن می کنم بخاطر این است که از پیامبر شنیدم هر کسی سوره توحید را یک بار بخواند انگار یک سوم قرآن را خوانده است، دو بار بخواند دو سوم، و هر کس سه بار بخواند انگار یک ختم قرآن کرده است. سلمان ادامه می دهد از پیامبر شنیدم که مَثَل علی(ع) در قران مانند مَثَل سوره توحید است. شنیدم پیامبر خطاب به امیرالمومنین می فرمود یا علی(ع) اگر کسی تو را با قلب دوست داشته باشد یک سوم ایمان را دارد، اگر با قلب و زبان دوست داشته باشد دوسوم و اگر با قلب و زبان و عمل تو را دوست داشته باشد ایمانش کامل است. از پیامبر شنیدم که یا علی، خدا فرمود اگر آنچنان که آسمانیان تو را می شناسند، زمینی ها هم تو را می شناختند جهنم را خلق نمی کردم.
مقصودم قسمت آخر حدیث است که واقعا محبت و ولایت اهل بیت خودش را در شداید و سختی ها نشان می دهد. خدا شیخ حسن آقا نخودکی اصفهانی را رحمت کند که می گفتند چند روز آخری که او در بستر افتاده بود، سر از بالین بلند کرد و رو کرد به سمتی و گفت ای شیطان بر من که وجودم پر از محبت علی(ع) است دست نخواهی یافت. *نقش معاویه را در غربت و تنهایی امیرالمومنین چگونه ارزیابی می کنید و فتنه های زمان امیرالمومنین چه تاثیری بر زمامداری و حکومت داری حضرت امیرالمومنین داشت؟ معاویه فتنه ای برای دین خدا بود. مستشرق مسیحی به نام لامنس در جمله ای می گوید ما مسیحی ها باید مجسمه معاویه را از طلا بسازیم و به آن احترام بگذاریم چون اگر این معاویه نبود، اسلام تمام دنیای غرب را گرفته بود. از عوامل مهم تنهایی ولی خدا شبهه ها و فتنه ها هستند. معاویه فتنه ای برای دین خدا بود. مستشرق مسیحی به نام لامنس در جمله ای می گوید ما مسیحی ها باید مجسمه معاویه را از طلا بسازیم و به آن احترام بگذاریم چون اگر این معاویه نبود، اسلام تمام دنیای غرب را گرفته بود. دیگر چیزی از مسیحیت باقی نمانده بود و همه مسلمان شده بودند. اما معاویه نگذاشت. معاویه فتنه های عجیب و غریبی داشت. این را همه نوشته اند و از مسلمات تاریخی است که به هفتادهزار مسجد بخشنامه داده بود که خطبا در آن مساجد ملزم هستند بعد از نماز به علی(ع) لعن کنند و در قنوت خود سب به علی(ع) داشته باشند. یکی از خطبای نماز جمعه وقتی این کار را نکرد، او را به شدت شکنجه کردند و از منصبش عرض کردند. بخشنامه صارد کرده بود اگر بچه ای به دنیا بیاید و پدر و مادرش اسم او را علی بگذارند خانه را بر سر اهلش خراب کنند. حقوق بنی هاشم را از بیت المال قطع کرده بود. لذا امام صادق یا یکی دیگر از اهل بیت فرموده بود هر کس می خواهد محب ما اهل بیت ما خودش را برای فقر آماده کند. معاویه کسی بود که احادیث پیامبر را که از زمان ابوبکر نقل آن منع شده بود، نوشتن و پخش آن ها را ممنوع کرد و جرم سنگینی بر کسی که فضائل علی(ع) را نقل کند، شامل می شد. در عین حال اجازه داده بود که جاعلان حدیث، به راحتی حدیث جعل کنند. علامه امینی در الغدیر می گوید که ۴۲ نفر جاعل حدیث بودند که ۴۸۰ هزار حدیث جعل کردند. معاویه اینها را آزاد گذاشته بود که حدیث جعل کنند ولی احدی مجاز نبود حدیثی از فضائل امیرالمومنین نقل کند. یکی از احادیثی جعل کرده بودند این بود که پیامبر فرمود «امینان خدا سه نفر هستند. من و جبرائیل و معاویه»؛ حدیث دیگری جعلی این بود که پیامبر به معاویه خطاب کرد «یا معاویه انت منی و انا منک». حدیث جعل کردند که امیرالمومنین بعد از جنگ صفین اظهار پشیمانی کرده است و وقتی بر بالین کشته های معاویه قرار گرفت گفت خدا من را با شما محشور کند. معاویه قسم خورده بود که من تا کاری نکنم که اسم محمد را از اذان پاک کنم از پا نمی نشینم. به قدری فتنه درست کرد که در خانه اهل بیت خلوت شد. در دوران امامت امام حسین از سال ۵۰ هجری تا سال ۶۰ که معاویه زنده بود و با او مصادف بود، تنها ۲۷۰ حدیث در این دوران از امام حسین بیشتر به ما رسیده است. نشانه می دهد که ولی خدا غریب شده بود. لذا شبهه ها و فتنه ها باعث غربت ولی خدا می شود. *در روایات تاکیداتی بر این مسئله وجود دارد که لفظ «امیرالمومنین» تنها و تنها به وجود مقدس حضرت علی ابن ابی طالب(ع) اطلاق می شود و حتی اهل بیت از بکار بردن این لقب برای خود نیز نهی نموده اند، خوب است هم به این روایات اشاره ای داشته باشید و هم دلیل این مسئله را ذکر کنید؛ لقب امیرالمومنین را خداوند به حضرت علی(ع) داد و اولین کسی که از طرف خدا مامور شد تا امیرالمومنین را با این لقب صدا بزند، پیامبر اکرم بود. ابن عباس می گوید ما با پیامبر از کوچه ای گذر می کردیم دیدیم از طرف مقابل امیرالمومنین آمدند و به حضرت سلام کردند. پیامبر اکرم جواب سلام حضرت را اینگونه دادند که «السلام علیک یا امیرالمومنین»؛ ابن عباس می گوید ما تعجب کردیم و این اولین باری بود که پیامبر به علی(ع)، لقب امیرالمومنین می دهد. می گوید از پیامبر سوال کردم که یا رسول الله آیا به جهت محبتی که به پسرعمویتان دارید او را امیرالمومنین خطاب کردید یا این فرمان خدا بود؟ پیامبر فرمود ابن عباس وقتی در معراج در آن مقامی بودم که فقط و فقط من بودم و خدا و با خدا تکلم می کردم، صدای خدا را که شنیدم با صدای علی(ع) شنیدم. تعجب کردم. سوال کردم «یا رب تخاطبنی ام علی» خدایا تو با من سخن می گویی یا علی؟ خداوند فرمود ای حبیب من چون در زوایای قلب تو گشتم و دیدم محبوب تر از علی در بین انسان ها نیست در این مقام خواستم با صدایی با تو سخن بگویم که برایت آرامش داشته باشد.
تصور کنید کسی مستقیم در حال گفتگو با خداست. این چه عظمت و ابهتی دارد؟ طبیعی است که اضطراب به وجود ادمی بیفتد و آدم مضطرب شود. لذا خدا به پیامبر فرمود با صدایی با تو حرف زدم که برایت آرامش داشته باشد، چون با او انس داری. پیامبر ادامه می دهد که بعد خدا به من فرمود که ای رسول ما، علی را با نام امیرالمومنین به مردم معرفی کن، نامی که تا احدی قبل از او و بعد از او به این نام نخوانده اند. لقب امیرالمومنین از سوی خدا داده شد و پیامبر اکرم اولین کسی بود که بین انسان ها علی(ع) را به این نام صدا زد پیامبر فرمود من بر هر دری از درهای بهشت که عبور می کردم می دیدم بر سر در آن نوشته شده است «لااله الا الله، محمد رسول الله، علی امیرالمومنین» لذا این لقب امیرالمومنین از سوی خدا داده شد و پیامبر اکرم اولین کسی بود که بین انسان ها او را به این نام صدا زد. پیامبر خطاب به امیرالمومنین فرمود که اگر فضائل تو را بگویم می ترسم آن اعتقادی که مسیحیان نسبت به مسیح پیدا کردند را مسلمان ها در رابطه با تو قائل شوند. یعنی همانطور که مسیحی ها مسیح را خدا دانشتند من اگر فضائل تو را بگویم خوف این را دارم که مسلمین هم تو را خدا بدانند. از این جهت پیامبر اکرم خیلی از فضایل امیرالمومنین را نگفت. فرمود علی جان خدا را نشناخت کسی جز من و تو. من را نشناخت کسی جز خدا و تو. تو را نشناخت کسی جز خدا و من. وجود مقدس امیرالمومنین به گونه ای بود که خود معصومین برای او یک احترام و حریم خاصی قائل بودند. اهل بیت به احدی اجازه نمی دادند که آنها را امیرالمومنین خطاب کنند. کسی خدمت امام صادق رسید و عرض کرد ما اگر بخواهیم آخرین وصی خدا یعنی حضرت مهدی را سلام دهیم آیا می توانیم به ایشان امیرالمومنین بگوییم؟ امام صادق او را نهی کرد و فرمود «ذلک اسم سماه الله امیرالمؤ منین، لایسمّیبه احد قبله و لابعده الا کافر» این اسم اختصاصی جد ما علی(ع) است نه کسی قبل از او و نه کسی بعد از او این اسم را بر خودش نگذاشت مگر اینکه کافر است. آن فرد گفت پس اگر من بخواهم به فرزند شما سلام بدهم چگونه سلام دهم؟ حضرت فرود بگو «السلام علیک یا بقیه الله». *یکی از مسائلی که خیلی وقت ها از دوران خلافت امیرالمومنین روایت می شود مسئله عدالت است که حضرت در برخورد با مفاسد اقتصادی و در مورد بیت المال حساسیت های ویژه ای داشتند، مسئله ای که شاید در دوران ما کمتر به لحاظ عملی و عینی شاهد برخورد قاطع و به جا در مورد آن هستیم. ضمن اینکه به برخی از حساسیت های امیرالمومنین در این مورد اشاراتی خواهید داشت بفرمایید جایگاه مواجهه عادلانه با مسائل مختلف در منطق حکومت داری امیرالمومنین چه بود و آیا در زمان ظهور حضرت ولی عصر این اتفاق خواهد افتاد یا باز هم موانعی وجود خواهد داشت؟ ممکن است بعضی ها از روی دلسوزی در نظام دینی بگویند اگر کسی خیانتی کرد لاپوشانی کنید. اما امیرالمومنین در مقابل فساد و دست اندازی به بیت المال طور دیگری رفتار کرده است. امیرالمومنین شنید ابن حرمه مسئول مالی بازار اهواز خیانت و اختلاس کرده است. امیرالمومنین فوراً نامه ای برای فرماندار اهواز نوشت ناظرین من به من خبر داده اند که مسئول مالی بازار اهواز خیانت کرده است به محض اینکه نامه من به دست تو رسید او را عزل و حبس کن و در نماز جمعه در مقابل چشم همگان سی و پنج ضربه تازیانه به او بزن و آبرویش را ببر چون او آبروی نظام دینی را برده است. گاهی مسئولین ما چه مسئولین قضایی و چه دولتی، احیانا آسیبی که پیش می آید آنقدر برخورد با آن آسیب را طول می دهند که حیثیت ضربه می خورد. چرا استخوان را لای زخم نگه می دارید؟ اگر فرد متهم بی گناه است از او رفع اتهام کنید و اگر گناه کار است چرا برخورد با او را نگه می دارید. رهبر انقلاب در مورد بحث حقوق های نجومی چند بار فرمودند که مشمول مرور زمان نمی شود؟ متاسفانه آن موقع که زمان هتک حیثیت است همه مسئله را در بوق می کنند و آن موقع که باید نتیجه محاکمه مشخص شود، هیچ چیز معلوم نیست و نیجه آن درست به گوش مردم نمی رسد. لذا سرعت عمل خودش موضوعیت دارد. پیامبر اکرم، امیرالمومنین را با جمعی از مسلمین به یمن فرستاد که یکسری اموال را از آنجا جمع آوری کنند. ظاهرا سال آخر عمر پیامبر بوده است. این کاوران در حال بازگشت می خواستند به کاروان پیامبر که عازم حج بود ملحق شوند. امیرالمومنین زودتر آمد که بتواند خدمت پیامبر برسد. پیامبر به امیرالمومنین فرمود علی جان خوب است که بازگردی و با کاروان خود و به همراه آنها بیایی.
امیرالمومنین بازگشت و دید کسانی که همراه حضرت بودند و از یمن بازمی گشتند لباس هایی را که از مردم یمن گرفته بودند و متعلق به بیت المال بود را پوشیده اند. امیرالمومنین با آنها برخورد کرد و فرمود تا وقتی پیامبر بیت المال را تقسیم نکرده حق ندارید دست به بیت المال ببرید. امیرالمومنین همه را از انها گرفت و انها خیلی دلخور شدند. وقتی آنها بر پیامبر وارد شدند از امیرالمومنین گله کردند که حالا ما یک لباسی را تن کردیم و علی(ع) با ما خیلی تند برخورد کرد. پیامبر فرمود «ارفعوا السنتکم من شکایه علی فانه خشن فی ذات الله» زبانتان را از شکایت علی به کام بگیرید همانا خشم و قاطعیت او در راه خداست. این همان علی ای است که اشک یتیم او را به زانو در می آورد. زانوان امیرالمومنین در دو جا می لرزید. یکی در مقابل خدا و زمان نماز و مناجات و دیگری در زمانی که اشک مظلوم و یتیمی را می دید طاقت نمی آورد. انسانی که در این جاها ضعیف باشد آنگاه پیش دشمن خدا محکم می ایستد. او که پیش خدا ضعیف باشد و گریه کند در مقابل دشمن خدا می ایستد. مادامی که امکانات تولیدی و منابع درآمد در اختیار همه قرار نگیرد و رانت خواری ها و ویژه خواری ها برچیده نشود اصلاً رشد فرهنگی هم صورت نمی گیرد. اگرچه عدالت فرهنگی مهم تر است ولی تا اینکه معیشت مردم به سامان نشود اخلاقیات زشت و ناامنی ها از جامعه برچیده نخواهد شد وقتی از افراد معمولی سوال می شود که در زمان ولی عصر چه اتفاقی می افتد بیشتر عدالت اقتصادی در ذهن آنها می آید که حضرت در امر معیشت و رفاه عدالت و اعتدالی برقرار می کنند و از جامعه طبقاتی جلوگیری می کنند. مادامی که امکانات تولیدی و منابع درآمد در اختیار همه قرار نگیرد و رانت خواری ها و ویژه خواری ها برچیده نشود اصلاً رشد فرهنگی هم صورت نمی گیرد. اگرچه عدالت فرهنگی مهم تر است ولی تا اینکه معیشت مردم به سامان نشود اخلاقیات زشت و ناامنی ها از جامعه برچیده نخواهد شد. در جامعه ای که حاکم عادل است و قانون کار مردم را گره نمی زند بلکه مشکل را باز می کند و کارگزاران کسانی هستند که شایسته هستند و همچنین تقوی و عدالت دارند، موانع رشد اقتصادی مانند افراد چپاول گر و… دستشان کوتاه می شود. در این شرایط طبیعی است که رشد اقتصادی صورت می گیرد و دیگر نیازمندی نخواهد بود. امام کاظم در روایتی فرمود «ان الله لم یترک شیئا من صنوف الاموال الا و قد قسمه و أعطی کل ذی حق حقه الخاصه و العامه و الفقرآء و المساکین و کل صنف من صنوف الناس. فقال: لو عدل فی الناس لاستغنوا.» خدای متعال از ثروت ها و اموال به همه داده است منتهی اگر کسی خیانت نکند و عدالت بین مردم برقرار شود همه بی نیاز می شوند. لذا در زمان حضرت ولی عصر این اتفاق خواهد افتاد. آنچه در عدالت اقتصادی حضرت مهم است این است که نه فقط مردم در ظاهر و در ثروت بیرون بی نیاز می شوند اما باطن انسان ها هم به یک غنایی می رسد که دیگر حرص نمی زنند. آن خصلت ها و اخلاق نظام های سرمایه داری برچیده می شود. تعبیر پیامبر این است که «و یجعل الله الغنی فی قلوب هذه الامه» بی نیازی را در قلب ها قرار می دهد. *در ماه رمضان مردم خیلی با شور و اشتیاق در مراسمات حضور پیدا می کنند، اما از طرفی در زندگی اجتماعی این مناجات ها بالاخره باید تاثیر عملی داشته باشد ولی وضعیت مناسبی را در حوزه فرهنگ عمومی و سبک زندگی مردم شاهد نیستیم، چه باید کرد که این حضور مردم تاثیر عملی داشته باشد و مجالسی که در ماه رمضان برگزار می شود به عنوان یک کلاس درس برای زندگی ما باشد؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا ذکر یک مقدمه را لازم می دانم. قلب که در روایات و آیات مورد نظر است قلبی نیست که در سینه انسان است، بلکه همان روح و روان و جان انسان است منتهی حالات مختلف به آن دست می دهد مثلا گاهی اوقات مریض می شود «فی قلوبهم مرض» و یا می میرد. چون حالات مختلف بر آن مترتب می شود به آن قلب می گویند چون همیشه در حال انقلاب و دگرگونی است. قلب دچار غفلت می شود، به خصوص در این زمان که عوامل غفلت زا و مشغولیت ها خیلی زیاد شده است که اگر انسان مواظب خودش نباشد، دلش در غفلت ها و گردو غبار آن مدفون می شود. باید یک جوری خود را گردگیری کند، لذا موعظه کارش این است. موعظه تعلیم نیست بلکه تذکر است. ممکن است شما مدت ها در جلسه موعظه شرکت کنید وقتی از شما سوال شود چه آموخته اید ممکن است بگویید هیچ چیز؛ منتهی شما کاری کرده اید که دلتان نمیرد و زنده باشد. این چیز کمی نیست
ممکن است شما مدت ها در جلسه موعظه شرکت کنید وقتی از شما سوال شود چه آموخته اید ممکن است بگویید هیچ چیز؛ منتهی شما کاری کرده اید که دلتان نمیرد و زنده باشد. این چیز کمی نیست. مگر حتما خاصیت جلسات باید یادگرفتن باشد؟ این کم خاصیتی است که انسان بگوید من جایی رفتم که دلم را زنده نگه داشتم و از دلم گردگیری کردم؟ خیلی از اوقات مشکل ما همان دانسته های ماست. فکر نکنیم هر دانستنی خوب است. امیرالمومنین می فرماید «رُبَّ جَهْلٍ اَنْفَعُ مِن عِلْم» چه بسا ندانستنی که بهتر از دانستن است. آنچه برای همه ما مهم است این است که ما پایمان را از محبت امیرالمومنین بالاتر بگذاریم و به ولایت امیرالمومنین برسیم. فرد ولایی کسی است که امیرالمومنین در سراسر زندگی اش حضور داشته باشد. جامعه ولایی هم آن جامعه ای است که شئون و سبک زندگی خود را همراه و هماهنگ و نزدیک به امیرالمومنین کند. خود حضرت فرمودند که کسی به من نمی رسد اما مهم این است که پشت به قله حرکت نکنیم. حالا هر کس می تواند به مقدار توان خود به این قله نزدیک شود. در تعبیر بسیار بلندی که مقام معظم رهبری در دیدار با مداحان داشتند به این نکته اشاره داشتند که چگونه ولایت امیرالمومنین در زندگی مردم جاری شود. حضرت امیرالمومنین فرمودند که شما نمی توانید مثل من زندگی کنید. تولید ثروتی که امیرالمومنین می کرد شاید احدی از ما نداشته باشیم. حضرت سالانه تا ۶۰ هزار دینار درآمد کسب می کرد که معادل سازی الان آن ۹ میلیارد تومان می شود. در مصرف بود که حضرت طوری بود که کاری می کرد با ضعیف ترین افراد جامعه مصادف باشد و این خصلت یک مسئول در جامعه اسلامی است که زاهدانه زندگی کند. توصیه هایی که به ما در قناعت کردن به ما شده است، در بحث مصرف است ولی تولید ثروت در جامعه اسلامی توصیه شده است. تولید سرمایه به تعبیری که مقام معظم رهبری هم اشاره داشتند یک نوع عبادت است. حضرت امیرالمومنین در جمله ای فرمودند که شما نمی توانید مثل من زندگی کنید. این زندگی زاهدانه را نمی توانید داشته باشد ولی می توانید با خصلت هایی به من کمک کنید. «وَ لَکِنْ أَعِینُونِی بِوَرَعٍ وَ اجْتِهَادٍ وَ عِفَّهٍ وَ سَدَاد» اولا در مورد این نکته ای که حضرت فرمود به من کمک کنید، باید بگویم شاید کسی سوال کند که این کمک به شما نیست، ما اگر خوب باشیم خودمان خوبیم چگونه کمک به حضرت می دهیم؟ جواب این است که ولی جامعه است که بار رشد و ارشاد جامعه را بر دوش دارد. سنگینی مسئولیت در یک خانواده بر دوش پدر است. اگر بچه های آن خانواده همراهی با پدر کنند یک نوع کمک داده اند. ولی و رهبر یک جامعه بار مسئولیت یک جامعه را پیش خدای متعال به دوش می کشد. از این جهت است که امیرالمومنین می فرماید با این خصلت ها به من کمک دهید. آن خصلت ها که حضرت می فرماید ورع و تقوی و اجتهاد و سعی و تلاش است. این خصلت ها هم صبغه فردی دارد و هم اجتماعی. هم تلاش فردی مورد نظر است و هم اجتماعی. در مورد عفت ورزیدن هم همینطور است. سداد و استحکام و استقامتی که لازمه هر مومنی است هم چهارمین خصوصیتی است که حضرت به آن اشاره می کند. منبع: مهر
چهار اشتباه رایج در روایت وقایع عاشورا استاد شهید مرتضی مطهری اشتباه اول: ➖اوج عزاداری امام حسین(ع) ده روز اول ماه محرم الحرام است. بین سخنرانان و مداحان، مشهور است که هر شب را به یکی از شهدای کربلا اختصاص دهند؛ مثلاً شب سوم برای حضرت رقیه و شب هفتم را برای حضرت علی اصغر(ع) سوگواری می کنند و تاسوعا را نیز به حضرت عباس(ع) اختصاص می دهند. همین قرار داد بین مداحان و منبری ها باعث شده است که عده ای گمان کنند، حضرت رقیه روز سوم محرم به شهادت رسیده است و از همه بدتر اینکه گمان می کنندحضرت ابالفضل(ع) در روز تاسوعا به شهادت رسیده است. ➖اما حقیقت این است که تمام شهدای کربلا در روز عاشورا به شهادت رسیده اند و حضرات اباالفضل، علی اکبر و علی اصغر همه قبل از امام حسین(ع) و در روز عاشورا در پیکار با سپاه عمر سعد کشته شده اند. حضرت رقیه(س) نیز پس از شهادت پدرش در شام از دنیا رفته است. ▪️اشتباه دوم: ➖باور عمومی این است که حضرت حسین بن علی(ع) و اهل بیت و اصحابش سه شبانه روز آب ننوشیدند و سپس تشنه کام به مقابله با دشمن رفته اند؛ اما حقیقت این است که عمر سعد سه روز قبل از عاشورا عمروبن حجاج را با پانصد سوار فرستاد تا کنار شریعه فرود آیند و میان یاران حسین و آب فاصله اندازند. اما این به این معنی نیست که هیچ ذخیره آبی در خیمه ها نبوده است. ➖در کتاب ارشاد نوشته شیخ مفید(ره) آمده است: « در شب عاشورا زینب...دست بر گریبان برده...و بیهوش بر زمین افتاد. حسین(ع) برخاسته آب بر روی خواهر پاشید و...» این نقل معتبر نشان می دهد که تا شب عاشورا هنوز آب در خیمه ها بوده واصل تشنه کامی به روز عاشورا، گرمی هوا و شدت مبارزه مربوط است. ➖شیخ عباس قمی(ره) در منتهی الامال می گوید: «شب عاشورا امام حسین(ع)، حضرت علی اکبر(ع)را با سی سوار و بیست پیاده فرستاد که چند مشک آب آورند و اهل بیت و اصحاب خود را فرمود که از این آب بیاشامید، آخر توشه شماست و وضو بسازید و غسل کنید.» ▪️اشتباه سوم: ➖یکی از معروف ترین تحریف ها ماجرای حضرت لیلی مادر حضرت علی اکبر(ع) است وچه روضه ها که در این زمینه خوانده نمی شود؛ در روضه ها ذکر می شود که حضرت علی اکبر قبل از رفتن به میدان با مادرش چه نجواهایی می کرد، یا اینکه حضرت لیلی در خیمه ها رفته و در آنجا دعا کرده که خداوند حضرت علی اکبر را سالم برگرداند که متأسفانه این موضوع محور بعضی تعزیه ها نیز شده است. ➖اما حقیقت این است که اصلاً لیلایی در کربلا نبوده است؛ البته لیلی مادر حضرت علی اکبر(ع) هست؛ اما حتی یک مورخ هم به حضور آن حضرت در کربلا و روز عاشورا گواهی نمی دهد. (به نقل از حماسه حسینی،جلد۱،مرتضی مطهری) اشتباه چهارم: ➖مطلب بعدی مربوط به حضرت علی اکبر(ع) این است که آن حضرت قبل از رفتن به معرکه جنگ از پدر رخصت خواست و آن حضرت اذن میدان نداده اند و مثلاً فرموده اند که تو هنوز جوانی و حیف است که از دست بروی و چه اشعار و تعزیه ها که پیرامون آن نساخته ایم؛ اما حقیقت این است که تمام مورخین نوشته اند، هر کس از امام حسین(ع) اذن میدان می خواست، اگر می شد حضرت برایشان عذری می آورد ولی در مورد جناب علی اکبر گفته اند: «فاستأذن اباه،فأذن له» یعنی تا اجازه خواست گفت برو. حماسه حسینی، جلد۱، استاد شهید مرتضی مطهری
این قسمت از گوجه فرنگی سمی و مرگبار است این قسمت از گوجه فرنگی سمی و مرگبار است برخی از گیاهان دارای بخش‌های سمی هستند که مصرف آن‌ها سلامت انسان را به خطر می‌اندازد. به گزارش بهداشت نیوز، گرچه گیاهان زیادی هستند که ما از ریشه‌ها تا ساقه و برگ آن‌ها را مصرف می‌کنیم، اما حقیقت این است که هر گیاهی که میوه آن قابل استفاده برای انسان است بدان معنا نیست که سایر بخش‌های آن گیاه نیز مفید است. در حقیقت برخی از گیاهان تنها میوه شان خوردنی است و مصرف سایر بخش‌های آن مانند ریشه و ساقه به دلیل سمی بودن برای انسان مضر است. در این مطلب به برخی از این گیاهان می‌پردازیم: ۱- سیب زمینی سیب زمینی گرچه جزو مواد غذایی است که ما به صورت روزانه مصرف می‌کنیم، اما دارای ترکیبات سمی مانند سولانین است. در گیاه سیب زمینی سولانین در ساقه و جوانه‌های آن متمرکز شده است. از این رو توصیه می‌شود از مصرف ساقه و نیز جوانه‌های سیب زمینی به دلیل سمی بودن اجتناب کنید. همچنین بخش‌های سبز سیب زمینی نیز دارای سولانین است و باید پیش از مصرف بخش‌های سبز آن را جدا کنید. ۲- گوجه فرنگی گوجه فرنگی را اروپایی‌ها نخستین بار در آمریکای لاتین کشف کردند. با این حال،آن‌ها به مدت ۲۰۰ سال از این گیاه می‌ترسیدند و تا ۱۸۰۰ میلادی از آن استفاده نمی‌کردند. گرچه خود گوجه فرنگی بی ضرر است، اما برگ‌ آن دارای ترکیبات سمی سولانین و توماتین است. از این رو، اگر افراد اقدام به مصرف برگ‌های این گیاه کنند دچار ناراحتی گوارشی می‌شوند. ۳- سیب سیب یکی از میوه‌های بسیار مفید است که به دلیل دارا بودن فیبر مصرف آن از سوی متخصصان تغذیه توصیه می‌شود. با این حال، هسته سیب سمی بوده و دارای ترکیبات سیانید است. در حقیقت دانه سیب دارای ترکیبی به نام آمیگدالین است. آمیگدالین در ترکیب با آنزیم‌های معده به سیانید که بسیار سمی است تبدیل می‌شود. با این وجود، هسته کامل سیب خطر کمتری دارد و هسته سیب جویده شده خطرناک است. برآورد می‌شود خوردن ۲۰۰ هسته جویده شده سیب می‌تواند یک انسان بالغ را به کام مرگ بکشاند. مصرف کمتر از این میزان می‌تواند باعث ناراحتی‌های گوارشی شود. ۴- بادمجان برخی تصور می‌کنند خوردن بادمجان خام می‌تواند سمی باشد. این در حالی است که این موضوع صحت ندارد. با این وجود، برگ‌ها و شکوفه‌های بادمجان سرشار از ماده سمی سولانین هستند و مصرف آن‌ها می‌تواند باعث ایجاد احساس ناخوشی در افراد شود. منبع: باشگاه خبرنگاران
‍ چاره بلا شهید دستغیب می نویسد: از مرحوم آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری، نقل شده است اوقاتی که در سامرا مشغول تحصیل علوم دینی بودم، اهالی سامراء به بیماری وبا و طاعون مبتلا شدند و همه روزه عده ای می مردند . روزی در منزل استادم مرحوم سید محمد فشارکی، عده ای از اهل علم جمع بودند ناگاه مرحوم آقا میرزا محمد تقی شیرازی تشریف آوردند و صحبت از بیماری وبا شد که همه در معرض خطر مرگ هستند . مرحوم میرزا فرمود: اگر من حکمی بکنم آیا لازم است انجام شود یا نه؟ همه اهل مجلس پاسخ دادند: بلی . فرمود: من حکم می کنم که شیعیان سامرا از امروز تا ده روز همه مشغول خواندن زیارت عاشورا شوند و ثواب آن را به روح نرجس خاتون، والده ماجده حضرت حجة بن الحسن (ع) هدیه نمایند تا این بلا از آنان دور شود . اهل مجلس این حکم را به تمام شیعیان رساندند و همه مشغول خواندن زیارت عاشورا شدند . از فردای آن روز تلف شدن شیعه موقوف شد و همه روزه تنها عده ای از سنی ها می مردند به طوری که بر همه آشکار گردید . برخی از سنی ها از آشنایان شیعه خود پرسیدند: سبب این که دیگر از شما کسی تلف نمی شود چیست؟ آنان گفتند: زیارت عاشورا . آنها هم مشغول شدند و بلا از آنها بر طرف گردید . داستانهای شگفت، ص 399 و 401 @tezkar
اقتصاد سهم «هیچ» فقرا از ۱۰۰میلیارد دلار یارانه پنهان انرژی سهم «هیچ» فقرا از 100میلیارد دلار یارانه پنهان انرژی شکاف طبقاتی در جامعه موجب شده ثروتمندان به اولی درجه ممکن انواع امکانات را برای بهره‌برداری بیشتر از حامل‌های انرژی یارانه‌ای در اختیار داشته باشند که این مورد در حوزه بنگاهداری ایران نیز مشهود است. به گزارش مشرق، شکاف طبقاتی در جامعه موجب شده ثروتمندان به اولی درجه ممکن انواع امکانات را برای بهره‌برداری بیشتر از حامل‌های انرژی یارانه‌ای در اختیار داشته باشند که این مورد در حوزه بنگاهداری ایران نیز مشهود است. با توجه به اینکه فقرا امکاناتی برای مصرف حامل‌های انرژی ندارند، عملاً دولت‌ها با کج‌سلیقگی در قیمت‌گذاری و تعرفه‌گذاری حامل‌های انرژی هم در توزیع ثروت و امکانات ناعادلانه عمل می‌کنند و هم اینکه خزانه خود را از منابعی که می‌توانند به دست بیاورند محروم کرده‌اند. در این میان توسعه صنایع مرتبط با زیرساخت نیز به دلیل تنگنای مالی دولت به مشکل خورده است. سیاستگذاری غلط در اقتصاد ایران، داستان‌های تلخ زیادی را خلق کرده است، به‌طور نمونه در نرخ‌گذاری و تعرفه‌گذاری حامل‌های انژری به‌گونه‌ای عمل شده که صاحبان امکانات بیشترین استفاده را از حامل‌های انرژی می‌برند و در عوض فقرا اصلاً امکاناتی برای مصرف ندارند. بدین ترتیب با وجودی اینکه می‌شود با تغییر تعرفه میزان مصرف، منابع زیادی را برای دولت فراهم کرد تا این منابع برای توسعه صنایع زیرساخت و همچنین حمایت از فقرا هزینه شود در کمال تعجب در نرخ‌گذاری مشکل داریم. این مورد در حوزه شرکت‌ها نیز صادق است، برخی از سهامداران عمده شرکت‌هایی که بیشترین یارانه انرژی را مصرف می‌کنند عملاً بیشترین عایدی را از اقتصاد ایران دارند و فقرا سهمی از این ثروت ندارند. علاوه بر این بسیاری از مردم اصلاً امکانات دریافت وام بانکی را ندارند، اما بررسی وضعیت دهه‌های اخیر نشان می‌دهد که بسیاری از دریافت‌کنندگان وام در کشور صاحب امتیاز و دارایی از محل دریافت وام بانکی شده‌اند. با این وضعیت عملاً سیاستگذاری اقتصادی به‌گونه‌ای است که طبقه صاحب انواع امکانات از یارانه‌ها و ثروت عمومی بیشترین بهره را می‌برد و در عوض بسیاری از مردم اصلاً امکانی برای بهره‌مندی حداقلی از یارانه‌های کالایی ندارند که این سیاستگذاری نیاز به تغییرات اساسی دارد. وقتی بدون نظارت ۱۰۰ میلیارد دلار یارانه در قالب حامل‌های انرژی ارزان در اقتصاد توزیع می‌شود، شکار هرچه بیشتر یارانه ارزان خود به هدف نهایی بنگاه‌ها تبدیل می‌شود، از این‌رو با وجود اینکه بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار شرکت در ایران ثبت شده است، متأسفانه این شرکت‌ها نتوانسته‌اند در بعد ملی آنقدر تولید محصول کیفی داشته باشند که تولید ناخالص داخلی ایران افزایش یابد و در بعد درآمد و پرداخت مالیات نیز دولت را از نظر هزینه‌های جاری تأمین کنند یا در بعد ایجاد اشتغال و بیمه نیز به نوعی عمل کنند که در کنار فقدان بیکاری، شرکت‌های بیمه نیز مشکلی برای پرداخت هزینه درمان و بازنشستگی نداشته باشند. رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با فارس با اشاره به قطعی‌ها و خاموشی‌های اخیر برق گفت: در سیستم نظام توزیع برق کشور باید یک برنامه‌ریزی صحیح به کار گرفته شود تا هنگامی که هوا ۵ یا ۱۰درجه گرم‌تر شد و گرما زودتر از موعد همیشگی آمد از قطع شدن برق مردم آن‌هم بدون نظم و بدون برنامه جلوگیری شود. مسئله در سطح کلان نیز به مشکلات طرف عرضه و تقاضا بازمی‌گردد. وی ادامه داد: نیروگاه اتمی بوشهر به تازگی و در هفته‌ گذشته در مدار آمده است، با وجود اینکه در حال حاضر نتوانستیم به برنامه‌ توسعه‌ ششم برسیم. از طرفی کشور ما حدود ۳۰۰ روز آفتابی در سال دارد و ما از این انرژی خدادادی بهره‌ای نبرده‌ایم و نتوانسته‌ایم تاکنون آنچنان که نیاز است از آن استفاده کنیم و از برنامه‌ توسعه‌ ششم برای افزایش ظرفیت مازاد برق عقب هستیم. مسئله‌ بعدی این است که بخش خصوصی را رها کردیم و تقویت نکردیم‌. بخش خصوصی حدود ۲۶هزار میلیارد تومان از وزارت نیرو طلبکار است و با این روند دیگر انگیزه‌ای برای بخش خصوصی باقی نمی‌ماند. دنیا به سمت حمایت از بخش خصوصی و استفاده از انرژی‌های پاک رفته است سنگدوینی افزود: در حال حاضر دنیا به سمت حمایت از بخش خصوصی و استفاده از انرژی‌های پاک رفته است، ولی ما از سرمایه‌گذار کمتر حمایت کردیم و نگذاشتیم وسط میدان بیاید. البته مشکلات ساختاری صنعت برق نیز بسیار تأثیرگذار است. وی افزود: استان گلستان حدود هزار و ۲۵۰ تا هزار و ۳۰۰ مگاوات میزان مصرف برق دارد،‌ ولی در حال حاضر به این استان ۵۵۰‌مگاوات برق می‌دهند. در جلسه‌ای که با وزیر داشتم هم به او گفتم استان گلستان صنعتی نیست، کشاورزی است و این قطعی‌های مداوم برق به کشاورزی استان ضربه خواهد زد.
روحانی وعده داد در سال ۱۴۰۰ قطعی برق نداشته باشیم این نماینده مجلس ادامه داد: در شهریور ماه ۹۹ آقای روحانی در پروژه‌هایی که هر هفته وزارت نیرو تحت عنوان پویش «الف، ب ایران» به بهره‌برداری می‌رساند، گفتند که دیگر با این بهره‌برداری سال آینده قطعی برق نخواهیم داشت. ‌چه می‌شود که سال گذشته اینگونه پیش‌بینی می‌شود، ولی در حال حاضر قطعی برق داریم. مردم نمی‌پذیرند که به عنوان یک ایرانی و بعد از گذشت ۴۲ سال از انقلاب، برق یکسره و بدون برنامه قطع شود. وی افزود: در بودجه ۱۴۰۰ مجلس مصوب شد که برق مشترکان کم‌مصرف از محل گران شدن تعرفه برق مشترکان پرمصرف رایگان شود. باید برای بخش خانگی نظام تعرفه‌گذاری را به نفع مردم تغییر داد. متأسفانه مشترکین پرمصرف بسیار بیشتر از مردم عادی یارانه دریافت می‌کنند و در حال حاضر عدالت در توزیع یارانه‌های انرژی رعایت نمی‌شود. تعرفه‌گذاری فعلی به گونه‌ای نیست که مشترک پرمصرف تعرفه تمام شده را بپردازد و کمتر از آن را پرداخت می‌کند. عملاً با این تعرفه‌ها، افراد پرمصرف به هیچ وجه به سمت صرفه‌جویی نخواهند رفت. با مدیریت صحیح عرضه و تقاضا می‌توانیم از قطعی‌های آینده جلوگیری کنیم. در برخورد با مشترکینی که پرمصرف‌ هستند و مصرف غیرمتعارف دارند باید بالاترین قیمت و آن چیزی را که به عنوان قیمت‌ تمام ‌شده است از آنان بگیرند. عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به تولید برق توسط صنایع گفت: برخی از صنایع به راحتی می‌توانند از طریق سی‌اچ‌پی و تولید برق‌های کوچک، برق مصرفی خود را تأمین کنند. منبع: روزنامه جوان
پشت‌پرده کووید۱۹ چیست؟ پشت‌پرده کوید۱۹ چیست/سابقه اتفاقات مشابه تاریخی با کشتار کرونا محمدتقی تقی‌پور پژوهشگر تاریخ صهیونیسم، پشت‌پرده شیوع ویروس کرونا را از طراحی‌های گروه بیلدربرگ می‌داند که در نقشه‌هایش نابودی یا انحراف انقلاب اسلامی ایران نیز به چشم می‌خورد. به گزارش مشرق، محمدتقی تقی‌پور، پژوهشگر تاریخ صهیونیسم که تالیفات زیادی در این‌زمینه منتشر کرده، به‌تازگی یادداشتی درباره بیماری کرونا و ریشه‌یابی شیوع آن نوشته است. در این‌یادداشت که «خطرناک تر و مرگ بارتر از کرونا» عنوان دارد، واقعیت کشتار روزافزون مردم در جهان، نه یک رویداد تلخ و ضدانسانی، بلکه یک فرصت و موقعیت مطلوب و مغتنم برای حذف غیریهودیان از صفحه زمین و یک دوره تاریخی «موعود»، برای بنی‌اسرائیل است. تقی‌پور می‌گوید مدت‌زمان زیادی از شیوع کرونا در ایران نگذشته بود که محافل اسرائیلی آن را به فال نیک گرفته و از آن به عنوان یک فرصت تاریخی خوب برای قوم خود یاد کردند. او در مقاله خود به این‌مساله اشاره کرده که همان‌زمان روزنامه اسرائیلی «معاریو» طی مقاله‌ای با ابراز شادمانی و خوشحالی نوشت: «ایران دیگر آن دولت قدرتمند نیست؛ زیرساخت‌ها و توانمندی‌های پزشکی در این کشور دچار مشکل شده و این، بر همگان آشکار شده است. این امر می‌تواند بسیار خوب باشد. فرق نمی‌کند که ایران از چه ناحیه‌ای ضربه بخورد…» با تقی‌پور پیش‌تر در میزگرد بررسی دایره‌المعارف «تا فراموش نکنیم» درباره اسرائیل و توطئه‌های نفوذش در ایران و جهان گفتگو کردیم که مشروح این‌گفتگو در سه‌پیوند «هزینه و سختی کار فرهنگی علیه اسرائیل از اروپا تا ایران»، «یهودستیزی واژه‌ای جعلی است / هیتلر جنگ جهانی دوم را شروع نکرد» و «تجهیز حزب نازی با صهیونیست‌ها بود / ردپای اسرائیل درقتلهای زنجیره‌ای» قابل دسترسی و مطالعه است. در ادامه مشروح مقاله جدید این‌پژوهشگر را درباره بیماری کرونا می‌خوانیم: مقدمه «کووید ۱۹» (Covid ۱۹=)، یا همان کرونا ویروس و بیماری بسیار خطرناک ومرگ‌بار دوران اخیر است. این ویروس طی یک سال و نیم اخیر، همواره درمرکز خبرها و رویدادهای جهانی قرار داشته و همه رخدادها و حوادث کوچک و بزرگ دنیای امروز را تحت شعاع خود قرار داده است. کمتر نقطه‌ای در جغرافیای جهان وجود دارد که از تهدید و خطر مهلک این ویروس درامان مانده باشد. دانشمندان، زیست شناسان، پزشکان، داروشناسان وداروسازان، کارشناسان ومتخصصان ذی‌ربط بسیاری از کشورهای جهان، در تلاشند تا با یافتنِ راه پیشگیری، مهار و درمان کرونا، بشر گرفتار را از چنگال و کمند این بلای منحوس رهایی ببخشند. در یک کلام، کرونا جنگ ناخواسته و نابرابری را علیه جهان بشری آغاز کرده و هم چنان به پیش می‌تازد و در حال پیش روی است. لحظه و ثانیه‌ای نیست که یک انسان بی دفاع در چنگال اختاپوسی آن اسیر و قربانی نشود. این مهاجم قاتل نه چشم بینا دارد و نه گوش شنوا؛ از قاعده و منطق خاصی نیز پیروی نمی‌کند؛ از اخلاق و انسانیت هم سر در نمی‌آورد؛ طبیعتِ آن کشتار و قتل عام است. به قولی: «نیش عقرب نه از ره کینه است / اقتضای طبیعتش این است» *** اما ۱۲ نکته قابل یادآوری: نکته اول: پروسه یا پروژه: به موازات تلاش وتکاپوی گسترده جهانی در عرصه تولید علم، فن‌آوری‌های نوین صنعتی، درمانی و دارویی و میلیاردها هزینه بررسی‌ها و آزمایش‌های گوناگون، درمسیر تشخیص ماهیت و عناصر سازنده کرونا، تا پیش‌گیری، تولید واکسن، مهار و درمان آن، متأسفانه درباره منشأ، علل و عوامل پیدایی یا زایش آن کمتر بحث، بررسی و پژوهش انجام گرفته است. این سؤال‌ها برای بسیاری از مردم هم چنان خودنمایی می‌کند که: الف) آیا کرونا بر اثر شرایط خاص جغرافیایی و اقلیمی، عوامل و عناصر زیست محیطی، تغییرات آب و هوایی، شرایط خاص جوی، افزایش گازهای گلخانه‌ای، نازک شدن لایه اوزون مصرف نوع خاصی از اغذیه و یا انتقال از طریق بعضی جانوران و …، به‌طور اتفاقی و ناگهانی بروز، ظهور و شیوع یافته است؟ ب) یا نه، مطابق برنامه، نقشه واهدافی خاص، ساخته و پرداخته شده و گسترش داده شده است؟ نکته دوم: طراحان پروژه: به عقیده بعضی کارشناسان و آگاهان، چنان چه سوال، دیدگاه و گزینه دوم مورد نظر و مبنا قرار گیرد، ناگزیر یک سری پرسش‌های اساسی و جدّی، حول این موضوع مطرح خواهدبود: الف) سازندگان و اشاعه دهندگان کرونا از چه ماهیت وهویتی برخوردارند؟ ب) برمبنای کدام آئین، مرام و مبانی فکری دست به چنین خطر بزرگ و وحشتناکی زده و این چنین نبرد یک سویه سهمگینی را علیه بشریت آغاز و سامان‌دهی کرده‌اند؟ پ) اهداف و مقاصد غایی آن‌ها چیست؟ نکته سوم: اندیشه، ابزار و استراتژی طراحان: آن‌چه قطعی و تردید ناپذیر است: ۱- این جماعت قاعدتاً باید از نفوذ، حضور و قدرت تشکیلاتی گسترده‌ای در سطح جهان برخوردار باشند؛ به‌علاوه باید متخصصان و مراکز آزمایشگاهی بسیار مجهز و نوینی تحت اختیار و مدیریت خ