eitaa logo
دانشگاه مجازی
632 دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
3.6هزار ویدیو
1.7هزار فایل
در این دانشگاه مدرکی نیست، ان شاء الله علمی باشد. ارتباط با ادمین: @shirvani_shiri
مشاهده در ایتا
دانلود
نظرسنجی ایسپا بر حسب متغیرهای زمینه‌ای نشان می‌دهد 47.1 درصد مردان، از اینستاگرام استفاده می‌‌کنند که این نسبت برای زنان 45.8 درصد است. جوانان (18 تا 29سال) با 68.2 درصد بیشتر از سایر گروه‌های سنی، افراد دانشگاهی (59.1 درصد) بیشتر از افراد غیردانشگاهی، ساکنان مراکز استان (52 درصد) نیز بیشتر از سایر افراد، از اینستاگرام استفاده می‌‌کنند. این تفاوت بین گروه‌ها در استفاده از تلگرام و واتس‌آپ نیز مشاهده می‌شود. از بین شبکه‌های اجتماعی داخلی روبیکا و ایتا، مقبولیت بیشتری دارند زنان (28.5 درصد) بیشتر از مردان (22 درصد) از ایتا استفاده می‌کنند. افراد 30 تا 49 سال (29 درصد) بیشتر از سایرگروه‌های سنی و افراد دانشگاهی(32.7 درصد) نیز بیشتراز افراد غیردانشگاهی، مصرف‌کننده ایتا هستند.
آخرین نظرسنجی ایسپا در فاصله زمانی20 تا 26 دیماه 1402 با اندازه نمونه 5103 نفر از جمعیت بالای 18 سال به بالای کل کشور به شیوه مصاحبه حضوری اجرا شده است. نرخ پاسخگویی در این طرح، 37 درصد بوده است یعنی از کل افراد بالای 18 سال کشور، 37 درصد با پرسشگران ایسپا همکاری کرده‌اند. بنابراین داده‌های نظرسنجی نیز به این دسته از افراد قابل تعمیم است.
🔸ادامه خلاصه جلسه اول 🔵 موضوع: مهات‌های والدگری در عصر دیجیتال 🔰 سبک های فرزندپروری (والدگری) 🔘سبک مستبدانه محبت: ❌ نظارت: ✅ حمایت: ❌ انتظارات:✅ 🔘سبک بی اعتنا محبت: ❌ نظارت: ❌ حمایت: ❌ انتظارات: ❌ 🔘سبک آسان گیر محبت: ✅ نظارت: ❌ حمایت: ❌ انتظارات:❌ 🔘سبک مقتدرانه محبت: ✅ نظارت: ✅ حمایت: ✅ انتظارات:✅ ❇️منابع اقتدار والدین اشراف علمی♾ تقید عملی 🔹ابعاد اقتدار ▪️عاطفی ▪️جسمی ▪️هنری ▪️اقتصادی ▪️علمی ▪️معنوی 🔰 تجربه های جهانی 🔘نمونه هایی از تربیت رسانه ای سرآمدان تکنولوژی و ارتباطات: ▪️بیل گیتس (مدیر عامل مایکروسافت): اعمال محدودیت های سنی، زمانی، مکانی و پیگیری قاطعانه ▪️استیو جابز (مدیر عامل فقید اپل): عدم استفاده فرزندان از محصولات اپل (موبایل و تبلت)، اختصاص زمان گفت و گو با فرزندان در خانه. (تیتر Low-Tech Parent در روزنامه) ▪️ایوان ویلیامز (از بنیان گذاران توییتر): همراهی و هماهنگی پدر و مادر در ایجاد فرهنگ مطالعه کتاب با ایجاد کتابخانه خانگی به جای استفاده از درگاه های دیجیتالی ▪️اوباما (رئیس جمهور سابق آمریکا): ایجاد محدودیت سنی در استفاده از شبکه های اجتماعی (فیسبوک) برای فرزندان (تا 18 سالگی)، توجه به حفظ امنیت اطلاعات خانوادگی در شبکه های اجتماعی ▪️مدیران ارشد گوگل، پینترست، اینستاگرام (برگرفته از مستند معضل اجتماعی) : اصرار دیوانه وار بر عدم استفاده فرزندان از شبکه های اجتماعی و ایجاد قوانین سفت و سخت. 🔷هوش دیجیتال (DQ) ▪️نقشه DQ بر اساس استفاده اخلاقی، امن و مسئولیت پذیرانه از دنیای دیجیتال 🗂
▫️نوجوانی یک دوره سنی است که هم افراد مدتی در آن حضور دارند. ◾️ویژگی‌های دوری نوجوانی همواره ثابت است. ◽️برخی از نام‌گذاری‌ها در مورد نسل‌های مختلف نوجوانان، برحسب فرهنگ ایرانی نیست. ◾️نباید رفتارهای طبیعی نوجوانان را به خاطر توقعات نامعقول خودمان، غیر طبیعی بدانیم.
🔹آغاز دوره نوجوانی همراه با عاملیت است. به این معنا که نوجوان تلاش می‌کند مستقل شود. 🔸پایان نوجوانی همراه با آغاز پذیرفتن مسئولیت‌ها است. نوجوان هنگامی که آماده‌ی پذیرفتن مسئولیت بشود، وارد جوانی می‌شود. 🔹در زمان حال، افراد زودتر عاملیت پیدا می‌کنند و دیرتر مسئولیت پذیر می‌شوند. با این وجود دوران نوجوانی طولانی‌تر از گذشته است. 🔸محققین علت عاملیت زودهنگام را فناوری‌ها می‌دانند.
❗️ویژگی منحصر به فرد نسل جدید، که این نسل را از نسل‌های قبلی متمایز می‌کند، اتصال همیشگی به ابزارهای دیجیتال است. ❕هر ویژگی نسل نوجوانان اکنون، چه فرصت باشد و چه تهدید، می‌تواند به این ابزارهای دیجیتال ربط پیدا کند. ❗️تفاوت‌های نسلی هم به خاطر اتصال به ابزارها است. ❕بیش از اینکه شکاف نسلی وجود داشته باشد، شکاف درون نسلی وجود دارد.
🔷چکیده ای از مباحث بیان شده در جلسات رشدانه 🔸خلاصه جلسه اول 🔵 موضوع: مسیر تربیت رسانه‌ای 🔰حالت مطلوب تربیتی 🔘تعریف رشد و تربیت 🔘محیط های اثرگذار تربیتی در شکل گیری هویت و شخصیت فرزند ما : ▪️خانواده ▪️گروه همسالان ▪️مدرسه و مسجد و ... ▪️زیست بوم (اقلیم، ژئو) رسانه ای! : فیلم، انیمیشن، موسیقی، وب سایت ها، بازیهای رایانه ای، شبکه های اجتماعی، رمان و کتاب داستان، عروسک ها، مدل پوشش و... ⚠️ کلید واژه اساسی در استفاده از محصولات و بستر های رسانه ای ، رشد و تربیت است. ⚠️ 🔘شش ساحت رشد همه جانبه، برگرفته از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ▪️اعتقادی، عبادی، اخلاقی ▪️عاطفی- اجتماعی و اجتماعی- سیاسی ▪️تربیت زیستی و بدنی ▪️زیبا شناختی و هنری ▪️اقتصادی و حرفه ای ▪️علمی و فناورانه ⚠️ مسئول اصلی تربیت، خانواده است. ⚠️ 🔘خانواده و محیط های تربیتی فی الحال به صورت عرضی کار می کنند. خانواده و محیط های تربیتی رقیب هستند. 🔘حالت مطلوب، قرار گیری طولی این محیط های تربیتی است. خانواده و محیط های تربیتی رفیق هستند. 🗺 مسیر تربیت رسانه‌ای = انتخاب آگاهانه + کاربری مسئولانه ♻️مثلث ارتقای تربیت رسانه‌ای ▪️توانمندسازی خانواده ▪️توانمندسازی نهادهای تربیتی (مدارس، دانشگاه ها، کانون ها و...) ▪️توانمندسازی فرزندان 🔰 تربیت در دوره حساس کنونی 🔘آخر الزمان و عصر طاغوت رسانه ای و موضوع حکمرانی پلتفرم 🔘مواجهه با نسل دیجیتال ( نسل Z) 🔘 ما اولین هستیم. نسل های پیشین برای ما نسخه آماده ای ندارند. ما می توانیم این نقش مثبت را برای آیندگان ایفا کنیم. 🔘 ما، فعلا تنها هستیم. برای ارتقای تربیت رسانه ای باید همه چرخه خانواده، فرزندان و محیط های تربیتی ارتقا پیدا کنند. همچنین، نهاد های حکومتی هم باید پشتیبانی لازم را داشته باشند. اما فی الحال با این که شرایط ایده آل نیست، ما باید نقش خود را به عنوان خانواده به خوبی ایفا کنیم. 🗂
🔍 با دقت بیشتر متوجه می‌شویم نوجوانان انتخاب نمی‌کنند، بلکه توهم انتخاب دارند. ابزارها نوجوان را مجبور به انتخاب کردن می‌کنند. ✅ برای اینکه نوجوان قدرت انتخاب و عاملیت پیدا کند باید به او خودمختاری بدهیم. ممکن است اشتباه کند، اما این اشتباه باعث رشد او می‌شود. ✅ باید متوجه باشیم و نوجوان را روشن کنیم که شایستگی دارد. خود نوجوان توانایی‌های لازم را دارد. ✅ نوجوان باید احساس ارزشمندی بکند. ما باید او را ارزشمند بدانیم.
منابع هویت‌ساز شامل موارد زیر می‌شوند: ۱_ خانواده 👨‍👩‍👧‍👦 ۲_ گروه همسالان 👬 ۳_ مدرسه 🏫 ۴_ جامعه 🏙 ۵_ تجربیات شخصی 💁🏻‍♂️ 📱در عصر حاضر، رسانه‌ها جای منابع هویت‌ساز سنتی و اصیل را گرفته‌اند. ⚠️ حتی گروه همسالان نیز تحت تأثیر رسانه‌ها قرار می‌گیرند.
⁉️ هویت یابی به زبان ساده عبارت است از: انتخاب از بین همه گزینه‌ها در مورد اینکه من می‌خواهم چگونه باشم. 💥 بزرگترین مسئله در دوران نوجوانی، هویت یابی است. 🔍 این هویت یابی از طریق مقایسه خود با دیگران شکل می‌گیرد. نوجوان تشابهات خود با سایر افراد، همچنین تمایزات خود با سایر افراد را پیدا کرده و آنها را بررسی می‌کند. 🪞به همین خاطر گفته می‌شود فرد، خود را در آیینه دیگران می‌بیند.‌ دیگران در 3️⃣ گروه قرار می‌گیرند: 🔹 دیگری مهم (فردی که در زندگی نوجوان اهمیت خاصی دارد) 🔹 دیگری نوعی (گروهی از افراد که در زندگی نوجوان اهمیت خاصی دارند. برای مثال معلمین نوجوان) 🔹 دیگری مرجع (افرادی که اصالت‌شان به شهرت‌شان است)