❓چگونه #عشق_الهی را در دل خود و فرزندانمان بارور سازیم؟
🌹از طریق انس با #قرآن در رمضان
❓چرا و چگونه این انس چنین ثمره ی شیرین و پربرکتی دارد؟
1⃣ چون قرآن به کرات یاداور نعمتهای الهی است، و توجه به نعمتها سبب تقویت علاقه ی ما به خدا می شود.
2⃣ زيرا قرآن، حقيقت دنيا را به ما مي فهماند و درك حقيقت دنيا، به معرفت بهتر جایگاه خدا می انجامد و معرفت الله سبب محبت او می شود
3⃣ چون قرآن، انسان را به كنترل نسبت به گناهان سوق مي دهد و گناهان به تدريج، به قساوت قلب، و قربانی کردن ساحات معنوی انسان به پای افراط در گرایشات مادی می انجامد و در نتیجه راههای معرفت قلبی به خدا و عشق او را بر ما می بندد.
4⃣ چون انس با قرآن به تربیت توحیدی انسان میانجامد که یک ثمره آن، عشق الهی است.
🖌 ابوالفضل ساجدی
🔰 @Sajedi_ir
چرا ایرانیان بدترین روش برای پخت غذا را دارند؟
۹ فروردین ۱۴۰۳، ۰۳:۰۰ 4030108023
با حذف روغن خوراکی ۴ ویتامین اصلی (آ، ای، کا و دی) محلول در چربی جذب بدن نخواهد شد. این افراد افتخار هم میکنند که به عنوان مثال چند ماه است که لب به روغن نزدهاند و مواد غذایی را به صورت آبپز و بخارپز دریافت کردهاند، در حالی که این اقدامشان در درازمدت منجر به عوارض جدی برای آنها خواهد شد و بیماریزا خواهد بود.
چرا ایرانیان بدترین روش برای پخت غذا را دارند؟
به گزارش همشهری، آمار نگرانکنندهای درباره روند افزایشی برخی بیماریها در کشور مطرح میشود که ۵۰ درصد آنها نتیجه عادتهای بد غذایی است، عادتهایی که با اصلاح آنها بار بیماری در نظام سلامت هم تا ۵۰ درصد کاهش پیدا میکند.
تقریبا از ۱۹۴۵ میلادی تا کنون در این روز در ۱۵۰ کشور جهان، برنامههای خاصی به منظور یادآوری و افزایش آگاهی عمومی و تفهیم گرسنگی و فقر اجرا میشود. غذا آنقدر اهمیت دارد که بیتوجهی به آن میتواند منجر به تشدید بیماریهای غیرواگیر (NCD) شود.
این در حالی است که در ایران هم پژوهشهای علمی بسیار انجام و مقالات معتبری منتشر شده که نشان میدهد حدود ۵۵ درصد از بیماریهای غیرواگیر عامل تغذیهای دارند. یعنی اگر برنامه غذایی افراد مختلف در جامعه در طول ۲۴ ساعت شامل ۵ گروه اصلی غذاها؛ شامل کربوهیدرات و قندها، چربیها، پروتئینها، میوه و سبزیجات و شیر و لبنیات باشد و انرژی خود را از همه این گروههای غذایی بگیرند، ۵۰ درصد بار بیماریهای غیرواگیر (NCD) در نظام سلامت کاهش پیدا میکند.
بررسی فرهنگ غذا در میان ایرانیان نشان میدهد که عادات بد غذایی آنها را بیمارتر کرده و نظام سلامت هم با آمار نگرانکنندهای از اضافهوزن، چاقی، دیابت، فشار خون، بیماریهای قلبی – عروقی و آلزایمر مواجه است.
جلال الدین میرزای رزاز، رئیس انجمن تغذیه ایران و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تشریح این عادات غذایی به نکات جالبی اشاره میکند که با اصلاح آنها، سلامت افراد کمتر در معرض خطر قرار میگیرد.
از اسراف مواد غذایی تا غذاهایی که زیاد میپزند
میرزای رزاز اولین و مهمترین عادت غذایی بد در میان مردم ایران اسراف مواد غذایی و تولید قابل توجه ضایعات مواد غذایی میداند و میگوید: ضایعات غذا در ایران ۳۵ میلیون تن و در کل اتحادیه اروپا ۹۰ میلیون تن در سال است. بیشترین ضایعات هم مربوط به نان، میوه، برنج و سبزیجات است. اصلاح این فرهنگ میتواند در تثبیت امنیت غذایی و حل مشکل سوءتغذیه در میان افراد کمبرخوردار اثربخش باشد.
به گفته دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نحوه فرآوری و طبخ غذا هم در سبک زندگی ایرانیها مناسب نیست و در توضیح بیشتر بیان میکند: بدترین روشها را برای پخت غذا داریم. از جمله سرخکردنیها که جزو سبد اصلی غذاهای روزانه هستند. مواد غذایی که بیش از اندازه سرخ میشوند، آسیب جدی برای سلامت دارند. این درست که برخی غذاهای سنتی ما حاوی سرخکردنیهاست اما این شیوه باید در حد تفدادن باشد، نه این که ماده غذایی در روغن غوطهور شود. خانوادههای ایرانی، ذائقه کودکانشان از همان اول با غذاهای بسیار چرب و سرخشده عادت میدهند که در دوران نوجوانی تغییر این ذائقه کار سختی خواهد بود.
وی با بیان این که مدت زمان طبخ هم یکی دیگر از مشکلات است، عنوان میکند: گاهی پیش میآید که غذا را به مدت ۷ تا ۸ ساعت میپزیم و نتیجه این کار، از بین رفتن کیفیت غذاست، پخت بیش از حد، بیشترین آسیب را به مواد مغذی غذا میزند. در این باره بهتر است از زودپز استفاده کنیم یا زمان طبخ را به روشهای مختلف کاهش دهیم. این اصطلاح اشتباهی است که طبخ طولانی یعنی جاافتادن غذا، هر قدر بیشتر بپزد، بیکیفیتتر میشود.
رژیمهای نامتعادل در زندگیهای شور
رئیس انجمن تغذیه ایران با بیان این که ایرانیها دو برابر سرانه دنیا نمک مصرف میکنند، این سرانه را در جهان روزانه ۵ گرم عنوان میکند و میگوید: سرانه مصرف نمک در ایران بیش از ۱۰ گرم است. مصرف نمک موجب بروز بیماری فشار خون بالا در سنین مختلف به خصوص میانسالی میشود. عوارضی از جمله فشار خون، بزرگ شدن عضله قلب، نارسایی قلبی،بیماری کلیوی،سنگ کلیه،پوکی استخوان، سرطان معده و سکته مغزی را به دنبال داشته باشد.
او ادامه میدهد: یکی دیگر از فرهنگهای اشتباه تغذیهای در کشور ما تمرکز برخی اقشار جامعه روی رژیمهای خاص و تبعیت از افراط و تفریط در برخی مواد غذایی است. به عنوان مثال برخی افراد صرفا رژیم کربوهیدارت یا پروتئین را رعایت میکنند. ما رژیم متنوع و متعادل نداریم و رژیمهای تکغذایی در مردم ایران بسیار شایع است. رژیم متنوع یعنی ۵ گروه غذایی وجود داشته باشد؛ از جمله شامل کربوهیدرات و قندها، چربیها، پروتئینها، میوه و سبزیجات و شیر و لبنیات باشد که افراد به صورت روزانه انرژی خود را از همه این گروههای غذایی به نسبتهای مختلف دریافت کنند.
میرزای رزاز درباره آسیب حذف برخی مواد غذایی از رژیم غذایی روزانه با رعایت رژیمهای تک غذایی بیان میکند: اشتباه در عادات غذایی درتمامی اقشار جامعه وجود دارد و صرفنظر از مشکلات اقتصادی که منجر به کاهش قدرت خرید مواد غذایی میشود، ما با افرادی مواجه هستیم که اقدام به حدف یک ماده غذایی از سبد غذایی خود میکنند. افراد تحصیلکرده و دانشگاهی داریم که میگویند روغن خوراکی را از زندگی خود حذف کردهاند. این در حالی است که ۳۰ درصد انرژی دریافتی باید از روغنها صورت بگیرد و اگر آن را حذف کنیم، ظرف چند ماه، فرد دچار سوءجذب میشود.
او تاکید میکند: با حذف روغن خوراکی ۴ ویتامین اصلی (آ، ای، کا و دی) محلول در چربی جذب بدن نخواهد شد. این افراد افتخار هم میکنند که به عنوان مثال چند ماه است که لب به روغن نزدهاند و مواد غذایی را به صورت آبپز و بخارپز دریافت کردهاند، در حالی که این اقدامشان در درازمدت منجر به عوارض جدی برای آنها خواهد شد و بیماریزا خواهد بود.
برخی افراد هم مواد غذایی از جمله نان، برنج و سیبزمینی را حذف میکنند که با این کار پایه نیاز بدن به کربوهیدرات مختل میشود و انرژی دریافت نمیکنند. این اقدام بدن را وارد واکنشهای بسیار سختی میکند، به این صورت که هر چه میخوریم در نهایت تبدیل به گلوکز میشود ولی بدن وارد فرآیند پیچیدهای شده و این آسیبزاست.
روغنهایی که سرطان به خوردتان میدهند
رئیس انجمن تغذیه ایران یکی دیگر از عادتهای غذایی را خوردن فستفودها و غذاهای بیرون از خانواده عنوان میکند و میگوید: جامعه امروزی ما به شدت تمایل به مصرف غذاهایی فستفودی و آمادهشده در بیرون خانه دارد. مشکل این غذاها رعایت نکردن اصول مبانی تغذیهای است. به عنوان مثال روغن سرخکردنی که تهیه این غذاها مورد استفاده قرار میگیرد عمدتا مانده و جوشیده هستند. این روغنها را بعد از هر بار پخت عوض نمیکنند و در صورت کم شدن به آن اضافه میشود.
او ادامه میدهد: در این روغنها که روزانه ۱۰ تا ۱۲ساعت میجوشند، رادیکال آزاد و مواد سرطانزا تولید میشود که ما آنها را همراه با غذاها میخوریم و متوجه آسیبزا بودن آنها نیستیم. این آمار نگران کننده که درباره روند افزایشی بیماریها به وجود آمده به دلیل همین جزئیاتی است که ما به آنها توجه نداریم.
میرزای رزاز در پاسخ به این سؤال که آیا فستفودها باید به طور کامل حذف شوند یا میتوان آنها را در خانه تهیه کرد، بیان میکند: به هر صورت میل جامعه امروز استفاده از چنین غذاهایی است و اگر آن را در خانه تهیه کنند، به مراتب سالمتر خواهد بود. البته استفاده از این مواد غذایی مثل سوسیس و کالباس نباید جزو اصلی برنامه غذای افراد شود، مصرف یک یا دو بار در ماه چندان مشکلساز نیست، چون این محصولات عمدتا کیفیت مطلوبی ندارند.
میزان تفاوت تحصیلات زن و شوهر تا چه اندازه مطلوب است؟
۹ فروردین ۱۴۰۳، ۰۵:۰۰ 4030108026
۰ نظر، ۱ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
یک مشاور گفت: هرچه زن و مرد در ویژگیهای شخصیتی و امکانات زندگی هماهنگ باشند، احتمال سازش بیشتری دارند و درباره تحصیلات نیز توصیه بر رعایت تناسب است.
میزان تفاوت تحصیلات زن و شوهر تا چه اندازه مطلوب است؟
به گزارش ایسنا، زهرا پورسیدآقایی مشاور خانواده گفت: مدرک تحصیلی از معیارهای فرعی ازدواج محسوب میشود و بیشتر از آنکه تأثیر واقعی بر زندگی بگذارد، اثر روحی و روانی دارد، اما این موضوع زمانی مشکلساز میشود که یکی از طرفین برای مثال زن به ویژه در فرهنگ ما به دلیل بالاتر بودن تحصیلات بخواهد نوعی حکمرانی و تحکم بر مرد داشته باشد. در این صورت احتمال بروز تعارض بسیار زیاد خواهد بود.
وی افزود: اگر کسی تحصیلات را برای رشد زندگی به کار گیرد، بسیار مطلوب است ولی اگر آن را وسیله تفاخر و به رخ کشیدن قرار دهد، تعارض ایجاد خواهد کرد.
این عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا با بیان اینکه مهمترین مسئله در ازدواج رعایت تناسب زوجین است، تاکید کرد: هرچه زن و مرد در ویژگیهای مختلف شخصیتی و امکانات زندگی هماهنگتر باشند، احتمال سازش بیشتری خواهند داشت بنابراین درباره تحصیلات نیز توصیه بر رعایت تناسب است.
پورسیدآقایی در پاسخ به سوالی درخصوص زمانی که تفاوت در میزان تحصیلات هر یک از طرفین وجود دارد نیز اینطور توضیح داد: اگر اختلافی هم وجود دارد، بهتر است در حد یک مقطع تحصیلی باشد، چون اگر این تفاوت خیلی زیاد باشد ممکن است همفکری بین زن و شوهر در عمل حاصل نشود البته باید مسئله تحصیلات در کنار عوامل دیگر و شرایط فرد همچون سطح درآمد، نوع شخصیت و... مورد توجه قرار گیرد.
از زندگی خسته شدهاید؟ این راهکارها را امتحان کنید
به طور معمول، وقتی از همه چیز خسته میشویم، فقط به خاطر یک اتفاق نیست. معمولاً تأثیر تعدادی از تجربیات یا موقعیتهای مختلف است که هر کدام ما را فقط کمی خسته میکند.
از زندگی خسته شدهاید؟ این راهکارها را امتحان کنید
به گزارش ایرنا، بسیاری از اوقات پیش میآید که احساس میکنید از زندگی خسته شدهاید و یا دیگر توان لازم برای کارهای روزمره را ندارید؛ احساس خمودگی و نوع خفیفی از افسردگی به سراغتان میآید و شما را از زندگی و اطرافیانتان دلزده میکند.
برای رهایی از این وضعیت در ابتدا باید علل آن را شناسایی کنید؛ چه اتفاقی افتاده که این همه شور و نشاط برای زندگی و معاشرت با دیگران رنگ باخته و دیگر تلاشی برای بهبود وضعیت موجود نمیکنید. این اتفاق برای نوجوانان و جوانان بیشتر اتفاق میافتد؛ آنها در ابتدای زندگی قرار دارند، سر و گرم روزگار را نچشیده اند و نداشتن تجربه کافی آنان را در برابر حوادث زندگی شکنندهتر میکند.
علی قائمی کارشناس خانواده و مسائل نوجوان و جوان در مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم علل و منشاء خستگی و ملال از زندگی را فهرست بندی کرده و راههای مقابله با آن را ارایه کرده که به قرار زیر است:
۱. حوادث زندگی:
حوادث تلخ و پی آمدهای ناگوار زندگی، خود میتواند از علل پیدایش ملالتها باشد.
بسیاری از افراد ملولند از آن بابت که همه زندگی شان با شکست همراه بوده است. به هر جا که پا گذاشته اند نکبت و بدبختی وجود داشته است. برای آنها که ناتوانی و ضعفی دارند و ساخته و پرورده نیستند حوادث ناگوار تلخی میآفریند و زندگی را بر انسان تیره و طاقت فرسا میسازد آنچنان که آدمی قادر به کنترل خود نیست.
۲. احساس گناه:
گاهی انسان به خاطر گناهی را که مرتکب شده نافرمانی و عصیانی را که انجام داده است، عملکرد ناروا و غلطی که داشته است دچار احساس ملال است. ناراحت است که چرا خداوند را از خود ناراضی کرده و یا فلان گناه کبیرهای را در رابطه با دیگران مرتکب شده است.
۳. درد درون:
زمانی احساس ملالت ناشی از وجود دردهای جانکاه است که در درون انسان است و او نمیتواند آن را به زبان آورد. دچار غم و رنج است ولی بیان آن موجب رسوایی و عقوبت است. افکار مخرب از هر سو بر او احاطه کرده اند و فکر و ذهن او را در غل و زنجیر نهادند.
۴. عجزها:
جوان به مناسبت شور و نشاطی که دارد خواستار آن است خودی نشان دهد و مسائل دشواری را حل کند، عجز و ناتوانی او از این امر خود سبب این امر میشود. میخواهد در مسابقات شرکت کند ولی ترس از آن دارد که چیزی نصیبش نشود، میخواهد برنامهای را تمام کند ولی در موقعیتی است که قادر به آن نیست.
۵. نومید و محرومیت:
آنها که در موقعیت ناامید کنندهای هستند و راه پیشرفت را برخود مسدود میبینند، آنها که در فکر حل مسائل لاینحلی هستند و این امر زجرشان میدهد دچار ملالتند، حال اگر در این حالت برای شان محرومیتی پدید آید ملالت شان افزونتر خواهد شد.
۶. تخیلات ناروا:
نوجوانان و جوانان خواب و خیال آشفتهای دارند، تصویر دیگری از دنیا را در ذهن خود مجسم کرده اند و به هنگامی که امری خلاف آن را میبینند ملول میشوند. یا میدانیم که مفهوم مرگ و فنا تمام افکار و عقاید آنان را تحت الشعاع قرار میدهد. دل به ملالت میدهند که با این حساب کار و تلاشم را چه فایدهای است.
۷. کمبود عاطفی:
نوجوان و جوانی که به پدر و مادر و یا مربی و یا هر کسی دیگر دلبسته است و انتظار لطف دارد به هنگامی که با بی توجهیهای آنها مواجه میشود از خود بی خود گشته و دل به ملالت میدهد. هم چنین احساس این امر که اطرافیان او افرادی خشن و بی محبت هستند برای او زجر دهنده است.
۸. پر توقعی:
گاهی علت ملالت پرتوقعی است. جهان بینی آنها بگونهای است که انتظار دارند همگان سر به اطاعت او بسپارند و زندگی را بر وفق مراد او بسازند. دیدن وضع خلاف و حتی بی توجهی به شخصیت او سب افزایش ملال و کدورت است.
۹. خود کم بینی:
گاهی نوجوان و جوان در موقعیتی است که نمیتواند ابراز وجود کند. در هر طریقی که بخواهد قدم بردارد راه آن را بر خود بسته میبیند. در موقعیتی است که راه پیش و پس ندارد. از هر سو احساس محرومیت میکند، گمان دارد دیگران او را به حساب نمیآورند و جز نکبت آفرینی کاری ندارند و این امر خود سبب ملال آن هاست.
۱۰. ضعف مذهب:
ضعف زمینه مذهبی و عدم اتکال به خدا و سرسپردگی به او نیز عدم توکل به او و خوشبینی به عنایتش بدان صورت که احساس کند که همه امورش به سوی او بر میگردد خود در این امر مؤثر است. ضعف مذهبی خود سبب ضعف بنیه روحی است و انسان بر اثر آن نمیتواند خود را در این جهان وجود سرپا نگه دارد.
راه درمان خسته شدن از زندگی چیست؟
در طریق نجات نوجوانان و جوانان از بیماریهای ملالت میتوان از راه و روشهای گوناگونی استفاده کرد که مهمترین آنها به قرار زیر است:
۱. معاشرت نیکو:
انسان ملول را نباید به خود واگذار کرد بدان امید که خود بخود به حال میآید. ملال بیش از آن که یک درد فردی باشد یک رنج اجتماعی است. باید از طریق اجتماع درمان شود و از راههای آن، معاشرت و بیرون کشیدن او از تنهائی و انزواست. باب معاشرت را باید به روی او گشود و دوستان و معاشران جدیدی را باید در سر راه او قرار داد.
۲. القائات:
تذکرات و القاء به او که حال خود را باید عوض کند دید و جهان بینی خود را باید تغییر دهد، در اصلاح او موثر است. باید به او القاء کرد که ضروری است امروزه روش و طرز سلوک خود را تغییر دهد و خوشبختی خود را تأمین کند و در راه این القاء باید وقت صرف کرد و ساعاتی از عمر را بدان اختصاص داد.
۳. ایجاد زمینه برای موفقیت:
از طرق مهم و سازنده ایجاد زمینه برای موفقیت است و باید کاری کرد که او در جریان امور باشد. باید میدان برای او فراهم دید تا در آن خود را نشان دهد. در مسابقهای آسان شرکت کند تا در آن موفقیت به دست آورد و مزه پیروزی را بچشد؛ و بدیهی است که در برابر هر پیروزی به تحسین و تشویق او خواهیم پرداخت.
۴. ابراز مهر:
دلجویی از او، محبت به او بگونهای که بتواند حرف خود را بزند، مطلب خود را با ما در میان نهد، نظریات خود را در آنجا بازگو کند خود در این امر موثر است. فرد ملول باید احساس کند کسی هست که او را دوست دارد و برای او در نزد خود جائی در نظر گرفته است.
۵. تغییر محیط:
از طرق درمان، ایجاد تغییر محیط است. محیط کار و زندگی فردی این چنین را به خصوص اگر در مراحل حادی از نظر ملالت باشد عوض میکنند. او را به جائی دیگر کوچ میدهند و از این راه احساس خستگی او را از او میزدایند و او را به زندگی دلگرم میسازند.
۶. ایجاد تنوع در زندگی:
از دیگر راهها ایجاد تنوع در زندگی است. تنوع، خستگی و ملالت را از بین میبرد و بر نیروی فرد و نشاط باطنی او میافزاید. بسیاری از ملالتها بدان خاطر است که فرد زندگی را نوعی تکرار مکررات میداند. هر روز همان برنامه و همان کار و این امر برای افراد که تیزهوش ولی راکدند وجود دارد.
۷. بازی و گردش:
از راههای مهم و موثر این است که پدر و مادر و یا مربیان و معاشران ذوق به گردش و تفریح را در او بر انگیزانند، او را با خود به گردشگاهی ببرند، پیک نیکی ترتیب دهند، ساعاتی او را گرم بازی و تفریح سازند. بگذارند که او هم در میان جمع ساعاتی را بجهد، بگوید، بخندد تا بالاخره هوای آن از سرش بیفتد.
۸. کار و اشتغال:
یک کار سازنده و مثبت و اشتغالی مفید، خود سبب رفع ملامت است و نگرانیها را از بین میبرد. باید برای او کاری معین کرد، مثلا برای خود نجاری کند، چیزی ببافد، به کاری سرگرم شود تا دردهای متعدد خود را فراموش کند و احساس سرور و خرسندی کند و وارد حیات جمع شود.
۹. تقویت مذهبی:
آموزش و مذهب و انتقال تعالیم مذهبی و آگاه کردن او از اسرار زندگی خود در این امر مؤثر است معنویت و رابطه با خدا برای انسان یک سنگر است و زمینه را برای آرامش و تکامل افراد فراهم میسازد، درماندگی و کوته اندیشیها را از بین میبرد.
۱۰. واداشتن به تلقین:
اگر جوان فرصتی پیدا کند و حاضر شود با خود بنشیند و کلاه خود را قاضی کند، به تفکر درباره امور و تدبر در آن بپردازد بسیاری از حقایق برای او آشکار خواهد شد. در سایه آن، خواهد توانست به تلقین خویش بپردازد و روحیه خود را بسازد و تقویت کند آن چنان که برخود مسلط باشد و درد و مشکلش را دریابد و درمان کند
معاون مرکز آمار و فناوری اطلاعات بیمه سلامت با اشاره به اینکه پُر مصرفترین داروهای کشور، مربوط به بیماریهای قلب و عروق و دیابت است، افزود: بیش از ۲ میلیون بار، داروی متفورمین در سال جاری تجویز شده که در مقایسه با سال قبل ۳۰ درصد افزایش داشته است و پس از آن داروهای آ اس آ و لوزارتان که در پُرفشاری خون استفاده میشوند، قرار دارد.
وی گفت: همچنین در صندوق بیماریهای خاص و صعب العلاج ۱۰۰ بیماری ثبت شده است و بالغ بر ۲ میلیون بیماری خاص ثبت اطلاعات شدهاند.