eitaa logo
دانشگاه مجازی
536 دنبال‌کننده
6هزار عکس
3.4هزار ویدیو
1.6هزار فایل
در این دانشگاه مدرکی نیست، ان شاء الله علمی باشد. ارتباط با ادمین: @shirvani_shiri
مشاهده در ایتا
دانلود
در گفت‌وگوی تفصیلی خبرگزاری ابنا با پروفسور پِلی‌تری: علی، با هیچکس قابل مقایسه نیست/ عدالت علی، همان انسانیت است کد خبر : 1376510 یکشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۲ ۱۱:۲۲:۳۳ منبع: ابنا برای من، علی علیه‌السلام یک شخصیت شجاع، بسیار نزدیک به پیامبر، و بسیار حکیم است. او برای جانشینی پیامبر، خواستار درگیری و نزاع نبود؛ او طوری رفتار کرد که امت اسلامی، متحد بماند. آ آ به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) - ابنا - اهمیت مطالعه تاریخ اسلامی برای شرق‌شناسان، و توجه‌شان به دین اسلام، پیامبر اکرم(ص) و برخی شخصیت‌های جهان اسلام، قدمتی به اندازه حیات این دین مبین دارد. دیدگاه‌های مختلفی درباره قصد و هدف غربی‌ها برای شناخت اسلام بیان شده است؛ از شناخت واقعی تا غنی‌سازی کتابخانه‌های اروپایی، یا حتی تحریف تاریخ اسلام، از انگیزه‌های آن‌ها بوده تا به سراغ میراث اسلامی، نسخه‌های خطی نفیس و شخصیت‌های اسلامی بیایند. با هر قضاوتی، می‌توان گفت اسلام‌شناسان غربی نیز، از حیث انگیزه و صلاحیت علمی، یکسان نبوده و نیستند و طبعاً معیارهای علمی و پژوهشی، تنها معیار قضاوت خواهد بود. اما محققانی بوده‌ و هستند که در مسیر شناخت میراث اسلامی، علاوه بر دستاوردهای علمی، بارقه‌هایی از حق، در دل و جانشان روشن شده و از میان تاریخ، حقیقت را دیده و به آن عشق ورزیده‌اند که جرج جرداق مسیحی نمونه‌ای از آن‌هاست. برای شناخت بیشتر از دیدگاه اندیشمندان غربی نسبت به اسلام و به‌خصوص حضرت امام علی علیه‌السلام، با پروفسور آنتونینو پلّی‌تِّری (Antonino Pellitteri) رئیس سابق دانشکده فلسفه و ادبیات دانشگاه پالرمو، قرار ملاقاتی ترتیب دادیم. پروفسور «آنتونینو پلی‌تری» استاد تمام تاریخ کشورهای اسلامی و اسلام‌شناس گروه علوم انسانی دانشگاه پالرمو است. وی به طور ویژه مطالعات و تحقیقات خود را به تحولات تاریخی و اجتماعی مدرن و معاصر در جهان اسلام، با محوریت سوریه- لبنان (ملی‌گرایی در حوزه سوریه- لبنان) و دولت فاطمی در سیسیل (قرن 10-11) اختصاص داده است. این استاد برجسته، مطالعات و پژوهش‌های مختلف عربی و اسلامی زیادی داشته و جهت شناخت بهتر از میراث اسلامی و شخصیت‌های برجسته تاریخ اسلام، به کشورهای مختلف عربی نیز سفر کرده است. نمایندگی ایتالیا در بخش عرب‌زبانان و اسلام‌گرایان اتحادیه اروپا (UEAI) و عضویت در هیئت علمی بنیاد دانشگاه ایتالیا-لیبی از مسئولیت‌های او بوده است. وی همچنین مسئولیت عقد قرارداد همکاری علمی بین دانشگاه جهانی المصطفی- قم (ایران) و دانشگاه پالرمو (ایتالیا) را بر عهده داشته است. از جدیدترین آثار او می‌توان به «مقدمه‌ای بر بررسی تاریخ مدرن و معاصر جهان عرب» و «سیره الشام» اشاره کرد. اشاره به نام علی علیه‌السلام کافی بود تا اشتیاق را در کلماتش ببینیم؛ قرارمان شد عصر جمعه 29 اردیبهشت. طبق قرار قبلی در منزل ایشان در منطقه زیبای بیدا، در حاشیه شهر پالرمو (مرکز استان سیسیل ایتالیا) حاضر شدیم. گفت‌وگویی که قرار بود طولانی نشود، با یاد و نام علی علیه‌السلام از زبان یک پژوهشگر غیرمسلمان، گفت‌وگویی تفصیلی شد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به اهتمام: حجت‌الاسلام دکتر علی‌اکبر بدیعی (استادمهمان دانشگاه پالرمو) ترجمه: دکتر داوود عباسی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ آنچه در ادامه می‌خوانید، اظهارات این استاد ایتالیایی درباره شناخت غرب از اسلام و امیرالمومنین امام علی علیه‌السلام است: ابنا: می‌خواهیم از علی علیه‌السلام گفت‌وگو کنیم. نگاه شما و سایر اندیشمندان غرب و اساتید و شرق‌شناسان ایتالیایی به امام علی علیه‌السلام چگونه است؟ - تشکر می‌کنم به خاطر فرصتی که فراهم شد تا درباره علی علیه‌السلام صحبت کنم. فرصت خوبی خواهد بود تا دیدگاه دنیای غرب درباره این شخصیت را توضیح بدهم و درخصوص شناخت غرب و ایتالیا از اسلام، شیعه، اهل‌بیت و علی علیهم‌السلام سخن بگویم. در ایتالیا اسلام‌شناسانی بوده و هستند که در خصوص شیعیان مطالعه کرده‌اند؛ خانم پروفسور «بیانکا ماریا اسکارچا» (Biancamaria Scarcia Amoretti) و همچنین پروفسور «الساندرو بوزانی» (Alessandro Bausani) درخصوص شیعیان، مطالعات و تالیف زیادی داشته‌اند؛ امّا تصویر علی علیه‌السلام، در این مطالعات، همراه با تضادهای زیادی است؛ بدین معنا که علی علیه‌السلام از حیث تاریخی و از حیث اسلامی شخصیت بسیار مهمی است؛ خلیفه مسلمین بوده و در عین حال، اولین امام شیعیان هم محسوب می‌شود. علی علیه‌السلام آغازگر دوره امامت است؛ به عبارت دیگر، او نقطه اتصال این دو جنبه از اسلام بوده و این طبعاً بسیار مهم است، اما در مطالعه و شناخت این شخصیت بزرگ تضادهایی وجود دارد.
به عنوان مثال، یکی از شرق‌شناسان بزرگ ایتالیا، «لئون کائتانی» (Leone Caetani) است. اثر «سالنامه‌های اسلام» (Annali dell’Islam) او، پژوهشی حجیم در خصوص تاریخ اسلام به شمار می‌رود. این شرق‌شناس یک جلد را به دوران صدر اسلام و به ویژه خلیفه مسلمین «علی» اختصاص می‌دهد؛ همچنانکه که بسیاری از شرق‌شناسان ایتالیایی و اروپایی انجام داده‌اند. او در موضوع «فتنه» تمرکز زیادی داشته است (انشقاق اسلام به دو مذهب شیعه و سنی). وقتی حضرت علی علیه‌السلام، پس از مرگ عثمان به خلافت می‌رسد، در واقع اولین تقسیم و انشعاب در دنیای اسلام رخ می‌دهد. این انشعاب مهم است، ولی معمولا در حوزه تاریخی و فرهنگی به آن پرداخته نمی‌شود. مطالعاتی که شرایط فرهنگی، سیاسی و دینی آن مقطع خاص را توضیح بدهند، بسیار کم است. شاهد این مدعا این است: پس از شهادت علی علیه‌السلام، معاویه به قدرت می‌رسد که آغازکننده نظام شاهنشاهی در اسلام است؛ همان نظام حکومتی که مورخان مسلمان آن را «مُلک» می‌نامند؛ یعنی خلافت پایان می‌یابد و به نظام «مُلک» می‌رسیم. بعد از این است که در اسلام، خلافت موروثی می‌شود. بدین ترتیب، مرگ علی و تقابل میان علی و معاویه، فقط مسئله تقابل دو خانواده و یا فرضاً برخی سوء‌تفاهمات نیست، بلکه مسئله مهمتری چون تعبیر و نگاه به آینده امت اسلامی است. مسئله دیگری که در این ارتباط مورد چشم‌پوشی واقع می‌شود، تاریخ پیشین اعراب است. سیوطی که از دانشمندان اهل‌سنت است، کتاب «تاريخ‌الخلفاء» را می‌نویسد. او در دوران مملوک‌ها یا ممالیک در مصر زندگی می‌کرد، اما در خصوص خلافت علی علیه‌السلام پژوهش کرده و وقتی به دوران تقابل میان معاویه و خلیفه (علی علیه‌السلام) می‌رسد، تصریح می‌کند: «ثم خرج علیه المعاویه»؛ می‌گوید: این معاویه بود که وارد جنگ با علی شد. طبق آنچه سیوطی نوشته، پس از جنگ صفین، اهمیت حصول توافق از سوی علی علیه‌السلام است که مطرح می‌شود؛ در واقع در نگاه سیوطی، علی علیه‌السلام یک شخصیت حکیم به تصویر کشیده می‌شود؛ یک شخصیت دانا که خواستار انشقاق و انشعاب در امت اسلامی نیست. این بسیار مهم است، ولی با این وجود، کسانی که در غرب در مورد اسلام مطالعه می‌کنند و می‌نویسند، این مطالب تاریخی را در نظر نمی‌گیرند و این منابع را مطالعه نمی‌کنند. باز هم از سیوطی بگوییم: او پس از علی، حسن و حسین را نیز جزو خلفای راشدین به حساب می‌آورد. یادآوری می‌کنم، سیوطی سنّی است؛ اما وقتی که در مورد خلفای راشدین می‌نویسد، از ابوبکر آغاز می‌کند و این دوره را با امام حسین به پایان می‌رساند؛ از نظر سیوطی، آخرین خلیفه، امام حسین است. سیوطی در سخن از دوره معاویه، از حسن بن علی و در خصوص تقابلش با معاویه می‌نویسد و در آخر، به امام حسین می‌رسد. به تصریح سیوطی، پس از خلفای راشدین، بنی‌امیه نظام «مُلک» را می‌آورند؛ و البته این نظام متفاوت از نظری است که اسلام در خصوص حکومت و مملکت‌داری دارد. مطالعات غربی علاقه زیادی به این دارد که جنبه «مبارز» علی را به تصویر بکشد؛ در مورد شمشیرش ذوالفقار، می‌نویسد و این نگاه، برخی مورخان عرب و سنّی را نیز تحت تأثیر قرار داده است. به عنوان مثال، در دمشق و یا در حمص، زیارتگاه‌هایی وجود دارد به عنوان «مقام علی» یا «مقام خالد ابن ولید»، که بسیار هم زائر دارند، اما چرا این مکان‌ها زائران زیادی دارد؟ چون به عنوان جنگجو از این شخصیت‌ها یاد می‌شود و جنبه خاطره از دوران مبارزه آن‌ها مدنظر قرار می‌گیرد؛ کسی هم توجهی به شخصیت و عقلانیت این افراد ندارد؛ مردم دوستشان دارند، چون جنگجو بوده‌اند، شجاع بوده‌اند. اما من فکر می‌کنم شخصیت علی و اولاد علی (حسن و حسین) باید با توجه به زمان حیاتشان و شرایط زمان، مطالعه و درک شود و دیدگاه فرهنگی و سیاسی آن‌ها نسبت به آینده امت اسلامی تبیین شود. ابنا: در شناختن و شناساندن امام علی علیه‌السلام، نگاه به نهج‌البلاغه چگونه باید باشد؟ - نهج‌البلاغه کتاب بسیار مهمی است، چرا که در آن تلاش عقلی بزرگی صورت گرفته و باید در این چهارچوب به این متن و کتاب نگاه شود. در این اثر، علی «مدینه فاضله اسلامی» را در چندین جا به تصویر می‌کشد. آن جامعه آرمانی، جامعه‌ای نیست که با معاویه پیروز می‌شود، بلکه بسیار متفاوت است. جامعه‌ای که علی علیه‌السلام ترسیم می‌کند، سرشار از حکمت و عقلانیت است؛ و اینجاست که این همه حکمت و عقلانیت، به نوعی با چهره علی به عنوان یک جنگجو در تعارض است و در پژوهش‌هایی که گفت شد، مدنظر قرار نمی‌گیرد.
در غرب و در ایتالیا، شخصیت حضرت علی علیه‌السلام کمتر شناخته شده، اما امام حسین بیشتر از علی علیه‌السلام شناخته شده است؟ قطعا این‌ها دو شخصیت متفاوت هستند، اما شرایط و اقتضائات زمانشان متفاوت است. در خصوص امام حسین، اعتلای تصویر «شهادت» را داریم که بسیار مورد پسند و علاقه مسیحیان است. در مفاهیم مسیحیت، مسئله شهادت بسیار مورد توجه و مورد بحث بوده و امپراطوری روم، بسیاری از اولین مسیحیان را به شهادت رسانده. در واقعه امام حسین هم «تقابل ظالم و مظلوم» را داریم و این بسیار مورد علاقه غرب مسیحی بوده است. غرب، اروپا و ایتالیا در مورد علی علیه‌السلام اطلاعات ندارد و درباره او بحث و صحبت نمی‌کند؛ این شخصیت را نمی‌شناسند و اگر هم به وی پرداخته شود، از جنبه شخصیت تاریخی است و در خصوص جنگ‌های علی با معاویه و خوارج بحث می‌شود. مثال دیگری را عرض کنم. در ایتالیا، به عنوان مثال، آثار متعددی از «طه حسین»، نویسنده معروف مصری ترجمه شده است. «طه حسین» کتاب بسیار زیبایی با عنوان «علی و بنوه» دارد؛ چرا این کتاب ترجمه نشده است؟ چرا هیچ کشور اروپایی‌ای اقدام به ترجمه این کتاب نکرده است؟ باید حتما ترجمه شود. ابنا: جناب پروفسور، چرا صاحبنظران در اروپا سعی نمی‌کنند شخصیت حضرت علی (ع) را در آئینه نهج‌البلاغه بشناسند؟ این اثر، تصویر صحیحی از شخصیت علی ارائه می‌دهد. آیا نهج البلاغه در اختیار اسلام‌شناسان غربی نیست؛ از آن استفاده نمی‌کنند؟ - من فکر می‌کنم به طور کلّی، در ایتالیا، در اروپا و در غرب، شناخت کمی از اسلام وجود دارد. شناختی کم و حتی نامناسب. به رغم وجود دانشکده‌ها و کرسی‌های شرق‌شناسی، اسلام‌شناسی و غیره، شناخت خوبی از اسلام وجود ندارد. مردم کوچه و بازار هم کم می‌دانند؛ مسیحیان معتقد هم، اطلاعات کمی دارند؛ حتی از پیامبران و کتب خودشان هم اطلاع کمی دارند. «ابراهیم» که نقطه اشتراک هر سه دین توحیدی است، نزد خود مسیحیان معتقد، کمتر شناخته شده و شخصیتی است که در موردش کم گفت‌وگو می‌شود، در حالی که در اسلام خیلی مورد توجه است؛ وی را خلیل‌الله می‌نامند. نقش او به عنوان نمادی از اتحاد میان ادیان توحیدی شناخته شده و از نمادهای ایمان و یکتاپرستی است. اما در مسیحیت، پیامبران خیلی مشهور نیستند و خیلی به آن‌ها پرداخته نمی‌شود. به مثال دیگری اشاره کنم: تصویر یوسفِ نبی در غرب، و در مسیحیت، عملا به یک داستان خاله‌زنکی و در ارتباط با همسرِ عزیز مصر (زلیخا) تنزل داده شده؛ داستانی مربوط به عشق و عاشقی و گناه، در حالی که در اسلام تصویر یوسف، بسیار مهم و ارزشمند است. حضرت یوسف فقط ابعاد انسانی‌اش مورد توجه نیست، بلکه روی آن بخش از شخصیت وی تکیه می‌شود که با ظلم مقابله می‌کند؛ مظلومی است که علیه ظلم مبارزه می‌کند، ولی متاسفانه مسیحیت این جنبه‌ها را کمتر مطالعه می‌کند و به بحث می‌گذارد. بدین ترتیب مسیحیان نیز از خودِ مسیحیت شناخت خوبی ندارند و در خصوص نبوت، نقش پیامبران و غیره، خیلی اطلاعات ندارند. وقتی که از دین خود هم دقیقا خبر ندارند، شما تصور کنید دیگر از اسلام چقدر مطلع هستند؟ بر همین اساس، علی علیه‌السلام نیز خیلی کم شناخته شده است. غرب، علی را نمی‌شناسد. فقط می‌دانند جنگجوی خوبی بوده؛ با شمشیر او را به تصویر می‌کشند؛ اما کسانی که نهج‌البلاغه را خوانده‌اند، واقعا کم هستند. عموماً به کتاب نهج‌البلاغه توجه نمی‌شود؛ چرا مورد توجه نیست؟ چون در غرب علاقه خاصّی به شناخت دیگری وجود ندارد؛ مسلمان باشد، سنی باشد، شیعه باشد؛ برایشان مهم نیست. بسیاری از متخصصان امر هم اشتباهات فاحشی دارند. برای مثال برخی از اساتید ایتالیایی و غربی می‌نویسند: «تاریخ اسلامِ سنی». می‌پرسم: «تاریخ اسلام سنی یعنی چه؟! اسلام یکی است و اسلام سنی و شیعی وجود ندارد. اسلام به مثابه درخت بزرگی است که ریشه‌های عمیق و شاخه‌های متعددی دارد.» علت این نوع مواجهه‌ها این است که اصلا قرار نیست خواننده ایتالیایی و اروپایی موضوع را بفهمد و وقایع را بداند، اصلا نمی‌خواهند مردم، اسلام را بشناسند و با شخصیت‌های مهم آن آشنا شوند؛ به همین خاطر است که علی علیه‌السلام کم شناخته می شود. به همین خاطر است که خیلی سریع اشاره‌ای به او می‌شود؛ اما در خصوص امام حسین بیشتر صحبت می‌شود، اگرچه در آنجا هم بیشتر به مسائلی همچون تعزیه و جنبه‌های حاشیه‌ای آن پرداخته می‌شود. پس خود نقش امام حسین هم، نظیر مقام و شخصیت و انسانیت علی، مد نظر نیست؛ بلکه بیشتر جنبه سطحی و نمایشی از قضیه مورد توجه است. ابنا: احمد ابن حنبل جمله زیبایی در مورد امام علی علیه‌السلام دارد که می‌گوید: «لا یقاس به احد»، هیچ کس با ایشان سنجیده نمی‌شود - علی با هیچ کس قابل مقایسه نیست؛ اندیشه‌های علی بیشتر ناظر به سرنوشت و آینده امت اسلامی است، بحث او حکمت است، او به مسلمانان راه را نشان می‌دهد.
قرآن و احادیث پیامبر اسلام، جایگاه خودشان را دارند، اما از طرفی نهج‌البلاغه هم جایگاه خودش را دارد. در نهج‌البلاغه جامعیت را می‌بینیم؛ انگار علی می‌خواسته استفاده از قرآن و احادیث را جامعیت ببخشد و شیوه اجرای آن‌ها را به نحو بهتری نشان دهد. ابنا: برخی دانشگاهیان و فرهیختگان مسیحی در مورد حضرت علی علیه‌السلام کتاب نوشته‌اند. مثلا جرج جرداق، با اینکه در لبنان، و در بیروت زندگی می کرده، کتابی با عنوان «الامام علی صوت العدالة الانسانیه» دارد. چه ویژگی‌هایی از شخصیت امام علی علیه‌السلام نویسندگان مسیحی را جذب کرده و باعث شده در مورد وی بنویسند؟ - این یک حقیقت است، ولی مثالی که شما ذکر کردید درباره یک مورخ لبنانی است. ایشان مسیحی، ولی لبنانی بوده است. به دلیل حضور شیعیان در این کشور، حساسیت و توجهی که به علی وجود دارد متفاوت است. در میان مسیحیان لبنان، قطعا توجه به علی بیش از توجهی است که در ایتالیا یا اروپا وجود دارد؛ نه تنها علی، بلکه اهل‌بیت علیهم‌السلام. ابنا: کدام بُعد از شخصیت امام علی علیه‌السلام برای شما مورد توجه و جالب است؟ - استاد ایتالیایی، خانم «بیانکا ماریا اسکارچا» می‌گوید: علی تنها کسی است که می‌تواند خلافت و امامت را یکجا معنا کند. در مورد امامت بسیار مطالعه و بحث می‌شود، ولی تفکر خود علی در خصوص امامت چه بوده است؟ چه اهل سنت و چه شیعیان در مورد امامت خیلی بحث می‌کنند و طبعا نظرات متفاوتی دارند، اما برای من این خیلی جذاب است که بدانم نظر خود حضرت علی چیست؟ چطور وی که امام است خلیفه می‌شود؟ ای کاش می‌شد از زبان خود ایشان بشنویم که این دو جنبه چگونه با هم جمع می‌شوند و چطور جمع‌پذیر هستند. اصلا آن زمان وی این تمایز را قائل می‌شده و تفاوتی در این دو می‌دید؟ یا هر دو را یک نقش می‌دانسته است؟ برای مثال «محمد الرشید الرضا»، اصلاح‌طلبِ مسلمانِ لبنانی‌الاصل که در مصر زندگی می‌کرده، کتاب بسیار زیبایی به اسم «الامامه العظمی» دارد، وی بخشی از اثرش را به شخصیت علی علیه‌السلام اختصاص می‌دهد. این نویسنده نیز که سنی مذهب است، این دو نقش حضرت علی را در کنار هم قرار می‌دهد. صاحب‌نظران غربی می‌گویند نبوت تمام می‌شود و ولایت شروع می‌شود، یعنی قبل و بعد وجود دارد، ولی از لحاظ رشید رضا، علی کسی است که هم متعلق به قبل است و هم به بعد؛ هم ابتداست و هم انتها. ابنا: عدالت از ابعاد شخصیت امام علی علیه‌السلام است؛ همچنانکه به گفته یکی از صاحب‌نظران علی به خاطر شدّت عدالتش در محراب کشته شد. برای تحقق صلح در جهان ما، تا چه حد به این بعد از شخصیت علی علیه‌السلام نیاز داریم؟ - مسئله عدالت، مسئله اساسی و مهم است و ما خیلی به عدالت نیاز داریم؛ چه تمامی مسلمانان؛ چه دولتمردان، چه حقوقدانان، چه عالمان دینی به این مسئله مهم نیاز داریم. شخصیت علی علیه‌السلام از حیث عدالت مهم است؛ پس از صفین، خوارج امام علی را ترک کرده و می‌گویند: «لا حکم الا لِله». علی می‌گوید: این چه نظری است؟ آنچه واضح است اینکه، ایده علی درباره عدالت، ایده‌ای متفاوت از خوارج بوده است. من فکر می‌کنم دیدگاه حضرت علی از عدالت بسیار مبتنی بر انسان و انسانیت بوده است و این فقط یک مثال از تفکری است که امروزه ما خیلی به آن نیاز داریم. ما باید عدالت را به جوامع‌مان بازگردانیم، چون دیگر این کلمه خالی از معنا شده است. ابنا: شما شناخت کافی از ائمه اطهار و همچنین امام مهدی(عج) دارید. به نظر شما دنیای سرشار از بی‌عدالتی امروز، تا چه حد به چنین شخصیتی نیاز دارد؟ - من معتقدم در دنیای امروز نیاز داریم که نظم و عدالت مجددا برقرار شود. به هر حال بخش بزرگی از دنیای مومنین اعتقاد دارد که نیازمند یک «مهدی» است؛ امامی که نظم و عدالت را دوباره برقرار سازد. در خصوص این جنبه خیلی صحبت می‌شود، چون یک اعتقادی است که از قدیم‌الایام وجود داشته و تاریخ بشر همیشه منتظر یک منجی بوده است، اما منجی شخص است یا تفکر؟ وقتی می‌گوئیم امام مهدی، عدالت و صلح می‌آورد و بی‌عدالتی و فساد را در هم می‌شکند، بیشتر مقصودمان شخص اوست یا تفکر او؟ چند سال پیش، زمانی که آیت‌الله سیدحسین فضل‌الله در قید حیات بود، ملاقاتی در لبنان داشتیم. یک شخصیت مهم و از حیث فکری بسیار پویا بود. از جمله موضوعاتی که بحث شد در خصوص امام مهدی و برپایی مجدد عدالت بود. او اظهار می کرد: «آن عدالتی که خواهد آمد قائم به شخص نیست، بلکه یک مفهوم گسترده‌تر است: یک تفکر که کل انسان‌ها را در کنار یکدیگر قرار خواهد داد». ابنا: اگر امام علی را به کسی معرفی کنید، چطور و با چه عبارتی معرفی می‌کنید؟
- برای من او یک شخصیت شجاع، بسیار نزدیک به پیامبر، و بسیار حکیم است. یادآوری می‌کنم که او برای جانشینی پیامبر خواستار درگیری و نزاع نبود؛ او در زمان ابوبکر، عمر و عثمان طوری رفتار کرد که امت اسلامی، متحد بماند، چون نمی‌خواست دچار انشعاب و دودستگی شود. پس یک شخصیت دانا، قوی، کاریزماتیک و حکیم؛ من ایشان را اینگونه می‌شناسم.
25.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ec436535be4cd868e16e1ba1f8a8117a44199381-144p (1).mp4دعای افتتاح
کاهش نرخ زادوولد در ژاپن؛ چرخش تولید‌کنندگان پوشک از بچه‌ها به سالمندان هلدینگ اوجی پیپر، تولید کننده پوشک و محصولات کاغذی اعلام کرد که کاهش نرخ زاد و ولد در ژاپن باعث شده است که تولید پوشک نوزادان را متوقف و تولید محصولات مرتبط با بزرگسالان را افزایش دهد.
۹ راز طول عمر مردم سنگاپور چیست؟ بوتنر و تیمش «۹ راز طول عمر» را شناسایی کردند، عوامل اصلی که نشان دهنده عادات سالم‌ترین مردم جهان است که بیشترین طول عمر را دارند. این ۹ اصل عبارتند از: حرکت طبیعی در زندگی روزمره؛ داشتن هدف؛ داشتن روتین‌هایی برای کاهش استرس؛ توقف غذا خوردن تا مرز ۸۰ درصد سیری؛ مصرف بیشتر غذاهای گیاهی؛ عضویت در یک جامعه؛ حفظ روابط نزدیک با عزیزان و احاطه شدن توسط افرادی با عادات سالم. بوتنر قبلا گفته بود که سنگاپور یک «کانون طول عمر مهندسی‌شده» است. در این گزارش برخی از محرک‌های تندرستی که در چارچوب سیاست‌های سنگاپور تعبیه شده‌اند آورده شده است: پیاده‌روی کنید، سوار وسایل نقلیه شخصی نشوید در حالی که مردم در بسیاری از نقاط جهان از جایی به جای دیگر رانندگی می‌کنند، اکثر سنگاپوری‌ها پیاده می‌روند، البته این معمولاً به دلیل ضرورت است و نه به خاطر ورزش کردن. بوتنر به سی‌ان‌بی‌سی گفت: «به نظر من سنگاپور با مالیات بستن سنگین بر خودروها، بنزین و استفاده از جاده‌ها ... و سپس سرمایه‌گذاری کلان در امکان پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و حمل‌ونقل عمومی، کار درخشانی انجام داده است.» او افزود: «این تصادفی نیست، این برنامه‌ریزی بسیار خوبی است.» برای خرید خودرو در سنگاپور، ابتدا باید مجوز مالکیت خودرو را دریافت کنید. این مجوز با عنوان گواهی مالکیت شناخته می‌شود و می‌تواند گران‌تر از قیمت خود خودرو باشد. برای مقایسه، قیمت اعلام شده تویوتا کمری هیبرید در سنگاپور در مارس ۲۰۹ هزار و ۸۸۸ دلار سنگاپور (تقریباً ۱۵۵۸۰۰ دلار آمریکا) است. در ایالات متحده، این خودرو با قیمتی به مراتب پایین‌تر یعنی ۲۸ هزار و ۸۵۵ دلار به فروش می‌رسد. حفظ روابط نزدیک با عزیزان تحقیقات نشان می‌دهد که افراد در مناطق آبی تمایل دارند به عزیزان خود اولویت دهند و آنها را در نزدیکی خود نگه دارند. این موضوع در سیاست سنگاپور به نام «کمک هزینه مسکن مجاورتی» در نظر گفته شده که از نظر مالی افراد را تشویق می‌کند تا با والدین و فرزندان خود یا در نزدیکی آنها زندگی کنند. بوتنر گفت: «برخلاف آمریکا که افراد مسن را در خانه‌های سالمندان نگهداری می‌کنیم، در سنگاپور، سالمندان با خانواده در ارتباط می‌مانند. اغلب اوقات، آنها از مراقبت بهتری از سوی خانواده برخوردار می‌شوند، بنابراین همه اینها باعث افزایش امید به زندگی افراد مسن می‌شود.» حس تعلق تحقیقات نشان داده است که تعلق داشتن به یک جامعه مذهبی می‌تواند با افزایش طول عمر مرتبط باشد. به گفته‌ دن بوتنر، «تنها پنج نفر از ۲۶۳ نفری که ما با آن‌ها مصاحبه کردیم که عمرشان به صد سال رسیده بود، به هیچ جامعه مذهبی تعلق نداشتند.» او در ادامه می‌گوید: «تحقیقات نشان می‌دهند که شرکت در مراسم‌های مذهبی چهار بار در ماه می‌تواند ۴ تا ۱۴ سال به امید به زندگی اضافه کند.» طبق گزارش مرکز تحقیقات پیو، تقریباً ۸۰ درصد از بزرگسالان سنگاپوری دارای وابستگی مذهبی هستند. همچنین، یک مطالعه‌دیگر این مرکز در سال ۲۰۱۴ نشان داد که سنگاپور، متنوع‌ترین کشور از نظر مذهبی در جهان رتبه بندی شده است. انتخاب عادات سالم به گفته‌ بوتنر، سنگاپور در «ارزان‌تر و در دسترس‌تر کردن غذای سالم نسبت به فست‌فود» عملکرد خوبی داشته است. این کشور برای تشویق رستوران‌ها و غذاخوری‌ها به ارائه گزینه‌های سالم‌تر، مشوق‌هایی در نظر گرفته است. شورای ارتقای سلامت، گزینه‌های سالم‌تر مانند برنج قهوه‌ای و غلات سبوس‌دار را ترویج می‌کند. وزارت بهداشت هم سیستمی برای برچسب‌گذاری راه‌اندازی کرده است که به ساکنان نشان می‌دهد کدام غرفه‌های غذا، گزینه‌های سالم‌تری دارند. بوتنر می‌گوید سنگاپور سیگار کشیدن را «سخت، غیرجذاب و گران» کرده‌ است. او ادامه می‌دهد: «سنگاپور با طراحی پاکت‌های سیگار و آن تصاویر سرطان دهان، عملکرد خوبی داشته است... آن‌ها از اولین کشورهایی بودند که بر سیگار مالیات بستند.» دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی سنگاپوری‌ها از بیمه سلامت همگانی برخوردار هستند، به این معنی که ساکنان به مراقبت‌های پزشکی باکیفیت، از جمله خدمات بهداشتی مانند پیشگیری، درمان، توانبخشی و مراقبت‌های تسکینی دسترسی دارند. دولت برای ایجاد سیاست‌هایی که هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی را یارانه می‌دهد، تلاش کرده است. بوتنر گفت: «در آمریکا، مراقبت‌های بهداشتی بسیار گران و در ایجاد سلامتی ناکارآمد است، زیرا اولویت‌های سیاست‌گذاری بر مسائل اقتصادی استوار است.» قوانین سختگیرانه سنگاپور به قوانین سختگیرانه‌اش معروف است. ممنوعیت آدامس جویدن یا جریمه‌های سنگین برای غذا خوردن در وسایل نقلیه عمومی، نمونه‌های رایج آن هستند. با این حال، این کشور همچنین به شدت در مورد سختگیری‌های استفاده از اسلحه و مواد مخدر شهرت دارد. هرگونه تخلفی در مورد این موارد می‌تواند منجر به حبس، مجازات یا اعدام شود. بوتنر گفت: «این واقعیت که اس
لحه در سنگاپور غیرقانونی است از نظر امید به زندگی، سیاست بسیار هوشمندانه‌ای است. در ایالات متحده، ما هر ساله حدود ۵۵ هزار نفر را بر اثر مرگ با اسلحه از دست می‌دهیم، در حالی که سنگاپور، حدود سه نفر را از دست می‌دهد.» او افزود: «قوانین سختگیرانه در مورد مواد مخدر مطرح است. ایالات متحده سال گذشته بیش از صد هزار نفر را بر اثر مصرف مواد مخدر از دست داد، اما این رقم در سنگاپور حدود ۲۰ نفر بود.»
🔴 خیانت زوجین در نیویورک قانونی شد! 🔹 سیاستمداران نیویورکی خبر از تغییر قانون و عدم جرم انگاری خیانت زوجین به یکدیگر در این ایالت دادند 🔹این ایالت از معدود ایالت‌هایی است که که خیانت در آن جرم انگاری شده است 🌐اخبار فوری ومهم 👇 https://eitaa.com/joinchat/1958215808C9352291667
📸 بیشترین فالوور اینستاگرام در بین باشگاه های جهان با حضور پر‌سپولیس و استقلال 🔹️نکته قابل توجه رشد چشمگیر صفحه النصر و اینتر میامی بعد از حضور مسی و رونالدو است ▫️فرهیختگان 🎴باآینه فارس به روز باشید 👇 💠 https://zil.ink/ayenefars
طلب آمرزش و دعا برای حوائج دنیا و آخرت علامه مجلسی فرمودند بهترین اعمال در این شب‌ها طلب آمرزش و دعا برای حوائج دنیوی و اخروی برای خود، پدر و مادر و خویشاوندان و برادران زنده و مرده ایشان است. فرستادن صلوات ذکر صلوات: اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحمّدٍ وَ آلِ مُحمّد خواندن جوشن کبیر در بعضی روایات وارد شده است که در این سه شب دعای جوشن کبیر خوانده شود. اعمال شب 19 ماه رمضان شب قدر اعمال شب ۱۹ ماه رمضان (اعمال مخصوص اولین شب قدر، شب نوزدهم) اعمال شب نوزدهم شامل چند عمل از جمله: اول صد مرتبه"اَستَغفُرِاللهَ رَبی وَ اَتوبُ اِلَیه" بگویید. صد مرتبه "اَللّهُمَّ العَن قَتَلَةَ اَمیرَالمومنینَ" بگویید. دوم دعای زیر را بخوانید: «یا ذَا الَّذی کانَ قَبْلَ کُلِّشَیْءٍ ثُمَّ خَلَقَ کُلَّشَیْءٍ ثُمَّ یَبْقی وَیَفْنی کُلُّشَیْءٍ یا ذَا الَّذی لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیءٌ وَ یا ذَاالَّذی لَیْسَ فِی السَّماواتِ الْعُلی وَلا فِی الاْرَضینَ السُفْلی وَ لا فَوقَهُنَّ وَلا تَحْتَهُنَّ وَلا بَیْنَهُنَّ اِلهٌ یُعْبَدُ غَیْرُهُ لَکَ الْحَمْدُ حَمْداً لا یَقْوی عَلی اِحْصاَّئِهِ اِلاّ اَنْتَ فَصَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمِّدٍ صَلوةً لا یَقْوی عَلی اِحْصاَّئِها اِلاّ اَنْتَ» سوم دعای زیر را بخوانید: «اللَّهُمَّ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ وَ فِیمَا تَفْرُقُ مِنَ الْأَمْرِ الْحَکِیمِ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ وَ فِی الْقَضَاءِ الَّذِی لا یُرَدُّ وَ لا یُبَدَّلُ أَنْ تَکْتُبَنِی مِنْ حُجَّاجِ بَیْتِکَ الْحَرَامِ الْمَبْرُورِ حَجُّهُمْ الْمَشْکُورِ سَعْیُهُمْ الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمْ الْمُکَفَّرِ عَنْهُمْ سَیِّئَاتُهُمْ وَ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ أَنْ عُمْرِی وَ تُوَسِّعَ عَلَیَّ فِی رِزْقِی وَ تَفْعَلَ بِی کَذَا وَ کَذَا» به جای این کلمه حاجت خود را ذکر کند.
شب قدر یا لیله القدر شب نزول قرآن و مقدر شدن امور یک‌ساله انسان‌هاست که از مهمترین و با فضیلت‌ترین شب‌های ماه مبارک رمضان محسوب می‌شود. بر اساس آیات قرآن و روایات، ارزش شب قدر بیش از هزار ماه است. شب قدر شب رحمت الهی و آمرزش گناهان است و در آن، فرشتگان به زمین می‌آیند و بنابر برخی از احادیث شیعه، مقدرات سال آینده بندگان را بر امام عرضه می‌کنند.زمان دقیق شب قدر مشخص نیست ولی بر اساس بسیاری از روایات این شب در ماه رمضان قرار دارد و یکی از شب‌های ۱۹، ۲۱ یا ۲۳ است. شب ضربت‌خوردن امام علی (ع) به شامگاه ۱۸ رمضان و شب ۱۹ رمضان گفته می‌شود. در سحرگاه ۱۹ رمضان سال ۴۰ ق امام علی (ع)، امام اول شیعیان با ضربه شمشیر زخمی شد. این واقعه در مسجد کوفه توسط ابن ملجم مرادی اتفاق افتاد و به شهادت امام علی (ع) در روز ۲۱ رمضان انجامید. بیشتر بخوانید: پروفایل و استوری شهادت حضرت علی (ع) تاریخ شب‌های قدر در فروردین ۱۴۰۳ اولین شب قدر روز ۱۸ ماه رمضان (شب ۱۹ رمضان) برابر با جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ است. دومین شب قدر روز ۲۰ ماه رمضان (شب ۲۱ رمضان) برابر با یکشنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۳ است. سومین شب قدر روز ۲۲ ماه رمضان (شب ۲۳ رمضان) برابر با سه شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ است. اعمال شب نوزدهم شب قدر اعمال شب قدر اعمال شب قدر به دو دسته تقسیم می‌شوند دسته اول اعمالی است که در هر سه شب مشترک بوده و دسته دوم اعمالی که مختص همان شب است. اعمال مشترک شب‌های قدر غسل کردن علاّمه مجلسی فرموده‌اند: بهتر است غسل این شب‌ها در هنگام غروب آفتاب انجام بگیرد که نماز شام با غسل خوانده شود. خواندن ۲ رکعت نماز در هر رکعت بعد از حمد هفت مرتبه سوره توحید را خوانده و بعد از نماز هفتاد مرتبه گفته شود: «استَغفِرُالله وَ اَتوبُ اِلَیهِ» در روایت آمده از جای خود برنخیزد تا حق تعالی او و پدر و مادرش را بیامرزد. باز کردن قرآن قرآن مجید را باز کرده و در مقابل خود بگذارید و دعای زیر را بخوانید و بعد از آن حاجت خود را از خدا بخواهید: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِکِتَابِکَ الْمُنْزَلِ وَ مَا فِیهِ وَ فِیهِ اسْمُکَ الْأَکْبَرُ وَ أَسْمَاؤُکَ الْحُسْنَی وَ مَا یُخَافُ وَ یُرْجَی أَنْ تَجْعَلَنِی مِنْ عُتَقَائِکَ مِنَ النَّارِ» بر سر گرفتن قرآن قرآن مجید را روی سر بگذارید و بگویید: «اللّهُمَّ بِحَقِّ هذَا الْقُرْآنِ وَ بِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ بِهِ وَ بِحَقِّ کُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فِیهِ وَ بِحَقِّکَ عَلَیْهِمْ فَلَا أَحَدَ أَعْرَفُ بِحَقِّکَ مِنْکَ» سپس ده مرتبه بگویید «بِکَ یَا اللّهُ» ده مرتبه «بِمُحَمَّدٍ» ده مرتبه «بِعَلِیٍّ» ده مرتبه «بِفَاطِمَةَ» ده مرتبه «بِالْحَسَنِ» ده مرتبه «بِالْحُسَیْنِ» ده مرتبه «بِعَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ» ده مرتبه «بِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ» ده مرتبه «بِجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ» ده مرتبه «بِمُوسَی بْنِ جَعْفَرٍ» ده مرتبه «بِعَلِیِّ بْنِ مُوسَی» ده مرتبه «بِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ» ده مرتبه «بِعَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ» ده مرتبه «بِالْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ» ده مرتبه «بِالْحُجَّةِ» سپس هر حاجتی را که دارید، بگویید. زیارت امام حسین (ع) در روایات آمده است که چون شب قدر می‌شود منادی از آسمان هفتم ندا می‌کند از بطنان عرش که حق تعالی آمرزید هر که را که به زیارت قبر امام حسین (ع) آمده است. احیا داشتن روایت شده است هر کس شب قدر را اِحیا بدارد، گناهانش آمرزیده می‌شود، هرچند به شماره ستارگان آسمان و سنگینی کوه‌ها و پیمانه دریاها باشد. خواندن صد رکعت نماز صد رکعت نماز بخواند که فضیلت بسیار دارد به این صورت که در هر رکعت پس از سوره «حمد» ده مرتبه سوره «توحید» را بخوانید. خواندن دعای اللَّهُمَّ إِنِّی أَمْسَیْتُ... دعای زیر را بخوانید: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَمْسَیْتُ لَکَ عَبْداً دَاخِراً لا أَمْلِکُ لِنَفْسِی نَفْعاً وَ لا ضَرّاً وَ لا أَصْرِفُ عَنْهَا سُوءاً أَشْهَدُ بِذَلِکَ عَلَی نَفْسِی وَ أَعْتَرِفُ لَکَ بِضَعْفِ قُوَّتِی وَ قِلَّةِ حِیلَتِی فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْجِزْ لِی مَا وَعَدْتَنِی وَ جَمِیعَ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ مِنَ الْمَغْفِرَةِ فِی هَذِهِ اللَّیْلَةِ وَ أَتْمِمْ عَلَیَّ مَا آتَیْتَنِی فَإِنِّی عَبْدُکَ الْمِسْکِینُ الْمُسْتَکِینُ الضَّعِیفُ الْفَقِیرُ الْمَهِینُ اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْنِی نَاسِیاً لِذِکْرِکَ فِیمَا أَوْلَیْتَنِی وَ لا [غَافِلا] لِإِحْسَانِکَ فِیمَا أَعْطَیْتَنِی وَ لا آیِساً مِنْ إِجَابَتِکَ وَ إِنْ أَبْطَأَتْ عَنِّی فِی سَرَّاءَ [کُنْتُ] أَوْ ضَرَّاءَ أَوْ شِدَّةٍ أَوْ رَخَاءٍ أَوْ عَافِیَةٍ أَوْ بَلاءٍ أَوْ بُؤْسٍ أَوْ نَعْمَاءَ إِنَّکَ سَمِیعُ الدُّعَاءِ.»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سیستم مالیات گیری ما چه مشکلی دارد؟ دکتر حسین راغفر، استاد تمام و رئیس پژوهشکده مطالعات اقتصادی دانشگاه الزهرا پاسخ می دهد •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• کانال برگزیده های فرهنگی - سیاسی، (برگزیده هایی از بیش از ۴۰ کانال بزرگ کشور)👇 https://eitaa.com/bargozidehye_farhangi_va_siasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دانشمندان دانشگاه کالیفرنیای آمریکا از فواید شگفت انگیز روزه می‌گویند: روزه هورمون‌هایی که باعث سرطان میشه را کاهش میده و باعث میشه دیرتر پیر بشید. روزه حتی برای کسانی که شیمی درمانی می‌کنند مفید است. وقتی روزه‌اید بدن انرژی مورد نیازشو از سلول‌های آسیب دیده و ضعیف تامین میکنه و باعث میشه بدنتون برای مدت‌ها سالم بمونه ┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• ◀️ راد؛رسانه اختصاصی استادان دانشگاهها : 👇 🆔 https://eitaa.com/ostad_tv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فحاشی منشه امیر پس از عصبانیت شدید در مناظره با علم صالح؛ افتخار می‌کنم صهیونیست هستم، شما حیوانید! 🔹 علم‌ صالح، دانشیار دانشگاه ملی استرالیا: اسرائیل اراضی سه کشور را اشغال کرده؛ جنگ اسرائیل و فلسطین 75 سال است که ادامه دارد و از هفت اکتبر شروع نشده‌ است. •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• کانال برگزیده های فرهنگی - سیاسی، (برگزیده هایی از بیش از ۴۰ کانال بزرگ کشور)👇 https://eitaa.com/bargozidehye_farhangi_va_siasi
19.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چرا ما انقدر تحریم میشیم؟ تقصیر کیه؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹افشاگری دکتر آرامی استاد دانشگاه قم از بنگاه داری بانک ها 🔸اگر می‌خواهید دلیل آن جمله رهبر انقلاب که فرمودند بانکها غلط می‌کنند بنگاه‌داری کنند را بهتر متوجه شوید این ویدئو را مشاهده بفرمایید... 🔹۷۸ شرکت انبوه‌ساز تحت اختیار بانکها با پول بنده و شما! اینکه بانکها برای تپل کردن این انبوه‌سازهای در اختیارشان تاکنون چقدر پول چاپ کرده‌اند و چقدر در تنور تورم دمیده‌اند را الله اعلم. ┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• ◀️ شبکه «راد»، «رسانه استادان دانشگاه» و بزرگترین کانال ویژه اساتید: 👇 🆔 https://eitaa.com/ostad_tv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پروفسور مئیر لیتواک رئیس بخش خاورمیانه دانشگاه تل آویو دلیل حمایت مردم ایران از جمهوری اسلامی را در چه می‌داند؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دکتر محمد شربتی استاد اقتصاد دانشگاه قم از بلای معیشت‌سوز هزینه‌های دلاری و درآمدهای ریالی می‌گوید... •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• کانال برگزیده های فرهنگی - سیاسی، (برگزیده هایی از بیش از ۴۰ کانال بزرگ کشور)👇 https://eitaa.com/bargozidehye_farhangi_va_siasi
آماری عجیب که سازمان ملل اعلام کرد روزانه یک میلیارد وعده غذایی دور ریخته می‌شود در شرایطی که گفته می‌شود میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از گرسنگی رنج می‌برند، سازمان ملل می‌گوید که در سال ۲۰۲۲ در سراسر جهان، روزانه معادل یک میلیارد وعده غذایی دور ریخته شده است.
نویسندگان گزارش شاخص ضایعات غذایی برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) می‌گویند در این تخمین پایین‌ترین حد را در نظر گرفته‌اند و «مقدار واقعی می‌تواند بسیار بیشتر باشد.» اینگر اندرسن، مدیر اجرایی «UNEP» با ابراز تاسف در این‌باره گفت: «این یک تراژدی است. میلیون‌ها نفر در سراسر جهان گرسنه هستند در حالی که روزانه مقدار زیادی مواد غذا دور ریخته می‌شود.» ریچارد سوانل، از سازمان غیردولتی «WRAP»، که در نگارش این گزارش مشارکت داشت، به خبرگزاری فرانسه گفت: «با این حجم از مواد غذایی که به صورت روزانه هدر می‌رود می‌توان تمام افرادی که در جهان از گرسنگی رنج می‌برند را سیر کرد و به آن‌ها روزی یک وعده غذا داد.» براساس این گزارش حدود ۶۰ درصد (معادل ۶۳۱ میلیون تن) از هدر رفتن مواد غذایی در خانه‌ها، ۲۸ درصد در رستوران‌ها و ۱۲ درصد در فروشگاه‌ها، قصابی‌ها و خواربار فروشی‌ها، روی می‌دهد. این حجم از هدر رفت مواد غذایی در سال معادل هزار میلیارد دلار است. سوانل می‌گوید، مواد غذایی در خانه غالبا به دلیل خرید بیش از حد نیاز واقعی، اندازه‌گیری نادرست وعده‌ها و نخوردن باقیمانده غذا هدر می‌رود. علاوه بر این، حجم زیادی از این مواد غذایی به ویژه در کشور‌های در حال توسعه به دلیل عدم برخورداری خانواده‌ها از یخچال‌های مناسب، هدر می‌رود. تولید زباله و معضلات زیست محیطی برخلاف تصور عموم، تولید زباله، تنها «مشکل کشور‌های ثروتمند» نیست بلکه به یک معضل جهانی بدل شده است. هدر رفتن مواد غذایی به دلیل هزینه‌های زیست محیطی در روند تولید، از جمله وسعت اراضی مورد نیاز برای کشاورزی و دامپروری، مصرف آب و تولید گاز‌های گلخانه‌ای، یک نگرانی جدی محسوب می‌شود. نویسندگان این گزارش خاطرنشان کردند که این هدر رفت مواد غذایی مترادف با «شکست زیست محیطی» است. آن‌ها می‌گویند که در روند تولید این مواد غذایی هدر رفته، حدود ۱۰ درصد گاز‌های گلخانه‌ای در جهان تولید می‌شود و وسعت زیادی از زمین‌های کشاورزی زیر کشت می‌روند در حالی که هرگز این محصولات خورده نمی‌شوند. نویسندگان این گزارش امیدوار هستند که انتشار این اطلاعات باعث شود تا مردم در سراسر جهان با استفاده درست از مواد غذایی در راستای کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای و صرفه‌جویی در هزینه‌ها قدم بردارند.
مشاور وزیر اقتصاد گفت: سه میلیون تن معادل ۵۴هزار میلیارد تومان و مصرف ۴۰ میلیون نفر کاهش هزینه‌ در دوسال گذشته به واسطه طرح هوشمندسازی در حوزه عرضه نان صورت گرفت؛ تمامی این صرفه جویی‌ها بدون هیچ گونه شوک قیمتی اتفاق افتاده است.
وضعیت سدهای کشور