فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
إعجاز القرآن المجيد
شهیداسماعیل هنیه در این ساختمان سکونت داشت که مورد حمله تروریستی قرار گرفت. منبع: صابرین نیوز
– حضرت آیت الله العظمی مکارم به پرسشی درباره « حد مجاز استفاده از بلندگو در عزاداری و مساجد» پاسخ گفته است.
به گزارش شفقنا متن پرسش وپاسخ مطرح شده بدین شرح است:
استفاده از بلندگو برای مجالس عزاداری تا چه حد مجاز است؟
نباید بلندگوهای مجالس، مزاحمتی برای همسایهها داشته باشد بنابراین بلندگوها برای داخل مسجد روشن باشد ولی برای پخش اذان اشکالی ندارد البته صدای بلندگو خصوصاً در مورد اذان صبح باید بهگونهای باشد که حال همسایهها نیز رعایت شود.
دلایل رد تناسخ در اسلام
تناسخ از لغت (نسخ ) به معنای انتقال و یا زایل کردن یک چیز به وسیله چیز دیگری که جایگزین ان زایل شده می شود مانند زایل شدن سایه به وسیله نور خورشید و از بین رفتن جوانی به وسیله پیری.
گروهی را عقیده بر این است که نفس ادمی پس از خروج از بدن چنانچه به مراتب کمال عقلی نرسیده باشد به کالبد دیگری انتقال می یابد و ان کالبد متناسب با صفاتی است که در نفس موجود است. ارواحی که به ذروه کمال رسیده اند به عالم بالا صعود می کنند اما ارواح ناقصین بستگی به مراتبی که در نقص و کمال دارند در کالبدهای جمادی، نباتی یا حیوانی حلول می نمایند تا مراتب کمال را طی کنند.
به گزارش شفقنا، دلایل رد تناسخ در خبرگزاری حوزه اینگونه بیان شده است:
دلایل رد تناسخ را به طور کامل می خواهم بدانم به جز مسایل اندکی که در اینترنت وجود دارد.
پاسخ
تناسخ به این معناست که روح انسان مرده ای به بدن انسانی دیگر و یا موجودی دیگر منتقل شود و باز در همین دنیا زندگی را ادامه دهد که عده ای از آن تعبیر می کنند به«تولد بعد از تولد»[۱]
معتقدین اصلی تناسخ بت پرستان هستند و این مسأله یکی از اصول اولیه کیش برهمیه و امثال آن از قبیل بودائیه و صابئیه است .آنها می گویند انسان در زندگی دنیا اگر از تعلقات دنیایی پاک شد در خدا فانی می شود و در صف خدایان قرار می گیرد ، و در غیر این صورت اگر شخصی است صالح ، روح وی پس از مفارقت از بدن ، به بدن دیگر تعلق می گیرد و ثواب عمل های صالح خود را که انواع و اقسام بهره وری از نعمت هاست در بدن دوم می بیند و بعد از آن در بدن سوم و چهارم و … و اگر شخصی متمرد و معصیت کار باشد ، روح او بعد از مفارقت از بدن به بدنی دیگر متعلق شده و جزای اعمال ناشایست خود را در همین دنیا در بدن دوّم می بیند و پس از مفارقت از بدن دوم در بدن سوم و چهارم و …
از نظر اسلام، این فرضیه ای است باطل و محال زیرا هم مخالف عقل است و هم ضد تکامل، زیرا بدنی که این روح می خواهد به آن منتقل شود یا خودش روح دارد و یا ندارد.اگر روح دارد مستلزم آن است که یک بدن دارای دو روح بشود ( روح خودش و این روحی که وارد شده است ) و این همان وحدت کثیر و کثرت واحد است که محال بودنش معلوم است . و اگر نفس و روحی ندارد مستلزم آن است که چیزی(روحی) که به فعلیت رسیده و کمال پیدا کرده، دو باره بر گردد و بالقوه شود و محال بودن این روشن است و همچنین است اگر بگوئیم که نفس تکامل یافته ی یک انسان بعد از جدایی از بدنش به بدن گیاه یا حیوانی منتقل شود، زیرا این مستلزم بالقوه شدن چیزی است که به فعلیت رسیده است .
از نظر آیات و روایات هم روح انسان پس از مردن ، از بدنش جدا شده و در عالم برزخ ، داری حیات برزخی ( بدون مصاحبت با جسم و بدن خاکی ) است و روز قیامت که به فرمان الهی همه انسانها زنده می شوند این روح مجددا به بدن بر می گردد و انسان برای رسیدگی به اعمالش با همین بدن وارد محشر می شود.[۲]
در پایان لینک هایی را به شما معرفی می کنیم که امید است کمکی در دانستن این موضوع باشد.
[۱] محمد حسین طباطبایی – المیزان – ترجمه سید محمد باقر موسوی همدانی ج ۱۵/ ص ۴۳
[۲] این پاسخ با استفاده از بحث تناسخ در تفسیر المیزان – تفسیر نمونه و در کتاب مجموعه مقالات و پرسشها و پاسخ ها ج ۲ نوشته استاد علامه طباطبائی (ره) تنظیم گردیده است .