#جرعهای_از_معرفت
🔸حضرت آیتالله بهجت قدسسره،
مکرر میفرمودند:
«ذکری از امام سجاد علیهالسلام است که اگر گفته شود و تسبیح، بدون گفتن ذکر چرخانده شود برای گوینده ثواب گفتن ذکر خواهد بود و همچنین برای او مایۀ فرج و گشایش است».
🔸امام سجاد علیهالسلام از پدران خود از رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم نقل میکند که حضرت هرگاه نماز صبح را به پایان میبرد با کسی سخن نمیگفت و تسبیح خود را به دست میگرفت و میفرمود: اللَّهُمَّ إِنِّي أَصْبَحْتُ أُسَبِّحُكَ وَ أُحَمِّدُكَ وَ أُهَلِّلُكَ وَ أُكَبِّرُكَ وَ أُمَجِّدُكَ بِعَدَدِ مَا أُدِيرُ بِهِ سُبْحَتِي؛ خدایا! همانا صبح میکنم درحالیکه تو را تسبیح میگویم و تو را تمجید میکنم و تو را ستایش میکنم و تو را تهلیل (لاالهالاالله گفتن) میگویم به عدد آنچه میچرخانم تسبیحم را.
🔸سپس تسبیح را میگرداند، بدون آنکه تسبیح گوید و با دیگران صحبت میکرد.
همینگونه بود تا وقتی به رختخواب میرفت، پس دوباره آن ذکر را تکرار میکرد وتسبیح را زیر سر خود میگذاشت.
📚 بهجتالدعا، ص ٣۵۵
#توبه
🔹مولاامیرالمؤمنین حضرت علی علیهالسلام می فرمایند:
🔹التّوبَهُ نَدَمٌ بِالْقَلْبِ وَ اسْتِغْفارٌ بِاللِّسانِ وَ تَرْکٌ بِالْجَوارِحِ، وَ اِضمارٌ أنْ لایعُودَ؛
🔹توبه عبارت است از:
پشیمانی در دل، استغفار با زبان، ترک گناه
در عمل و تصمیم بر عدم ارتکاب مجدّد آن.
📚فهرست غرر، ص ٣٩
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
امر به توبه از جانب حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
----------------------------------------
----------------------------------------
⛅حضرت حجت (ارواحنافداه) در نامه ای به شیخ مفید می فرماید:
سعی کنید اعمال شما (شیعیان) طوری باشد که شما را به ما نزدیک سازد و از گناهانی که موجب نارضایتی ما را فراهم نماید بترسید و دوری کنید.
امر قیام ما با اجازه خداوند به طور ناگهانی انجام خواهد شد و دیگر در آن هنگام توبه فایدهای ندارد و سودی نبخشد.
عدم التزام به دستورات ما، موجب میشود که بدون توبه از دنیا بروند و دیگر ندامت و پشیمانی نفعی نخواهد داشت.
📚📗۱-احتجاج ؛ ج۲، ص۵۹۷
📚📗۲-بحار الانوار ؛ ج۳، ص۱۷۵
----------------------------------------
----------------------------------------
الّلهُـــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَـــرَج
ای کــاش لایـق مـی شــدیــم ...
----------------------------------------
----------------------------------------
✍️ای کاش لایق می شدیم از امام زمان مان چنین نامه ای دریافت کنیم :
از : حسین بن علی
به : فقیه گرانقدر حبيب بن مظاهر
«اما بعد ؛
ای حبيب!
تو نزدیکی ما را به رسول خدا نیک میدانی
و بیشتر و بهتر از دیگران ما را می شناسی.
تو مرد غیرت و فطرتی.
خودت را از ما دریغ نکن.
جدم رسول خدا در قیامت قدردان تو خواهد بود.»
----------------------------------------
دلتنگ شدم ماهِ دل آرایم را
یک عمر شڪستم دلِ آقایم را
العفو، که آوارهٔ صحرا ڪردم...
با دست خودم، یوسفِ زهرا را
----------------------------------------
اَلسَلامُ عَلَیڪَ یاصَاحِبَ الزَّمَان
اين ترڪ خورده دلم، وحشت آن را دارد
ڪہ بميرد وَ نبيند پسر حیدر را...
باورش سخت نیست
دوران رهایی حتمی است
او خواهد آمد
دور نباید پنداشت،
اندکی صبر سحر نزدیک است...
----------------------------------------
----------------------------------------
الّلهُـــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَـــرَج
🇮🇷 بسم الله الرحمن الرحيم🇮🇷🇮🇷
*🪐موضوع:* اخلاق قرآنی (احسان و نیکی به پدر و مادر )
☄️ آیه 23 سوره اسراء
☀️ وَ قَضى رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُما أَوْ كِلاهُما فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍّ وَ لا تَنْهَرْهُما وَ قُلْ لَهُما قَوْلًا كَرِيماً.
💥 پروردگارت مقرّر داشت كه جز او را نپرستيد و به پدر و مادر نيكى كنيد. اگر يكى از آن دو يا هر دو نزد تو به پيرى رسيدند، به آنان «اف» مگو و آنان را از خود مران و با آنان سنجيده و بزرگوارانه سخن بگو.
*نکته ها:*
✅ در احاديث، در مورد احسان به والدين بسيار سفارش شده و از آزردن آنان نكوهش به عمل آمده است:
✅ پاداش نگاه رحمت به والدين، حج مقبول است. رضايت آن دو رضاى الهى و خشم آنان خشم خداست. احسان به پدر و مادر عمر را طولانى مىكند و سبب مىشود كه فرزندان نيز به ما احسان كنند. در احاديث آمده است: حتّى اگر تو را زدند، تو «افّ» نگو، خيره نگاه مكن، دست بلند مكن، جلوتر از آنان راه نرو، آنان را به نام صدا نزن، كارى مكن كه مردم به آنان دشنام دهند، پيش از آنان منشين و پيش از آنكه از تو چيزى بخواهند به آنان كمك كن.
✅ از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله سؤال شد: آيا پس از مرگ هم احسانى براى والدين هست؟ فرمود: آرى، از راه نماز خواندن براى آنان و استغفار برايشان و وفا به تعهّداتشان و پرداخت بدهىهايشان و احترام دوستانشان.
احسان به والدين، از صفات انبياست. چنانكه در مورد حضرت عيسى عليه السلام، توصيفِ «بَرًّا بِوالِدَتِي» و در مورد حضرت يحيى عليه السلام «بَرًّا بِوالِدَيْهِ» آمده است.
*پیام ها:*
1- توحيد، در رأس همهى سفارشهاى الهى است. «قَضى رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ»
2- خدمتگزارى و احسان به پدر و مادر، از اوصاف موحّد واقعى است. «أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً»
3- فرمانِ نيكىبه والدين مانند فرمانِ توحيد، قطعى ونسخنشدنى است. «قَضى»
4- احسان به والدين در كنار توحيد و اطاعت از خداوند آمده است تا نشان دهد اين كار، هم واجب عقلى و وظيفهى انسانى است، هم واجب شرعى. «قَضى رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً»
5- نسل نو بايد در سايهى ايمان، با نسل گذشته، پيوند محكم داشته باشند.
«أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً»
6- در احسان به والدين، مسلمان بودن آنها شرط نيست. «بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً»
7- در احسان به پدر و مادر، فرقى ميان آن دو نيست. «بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً»
8- نيكى به پدر ومادر را بىواسطه وبه دست خود انجام دهيم. «بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً»
9- احسان، بالاتر از انفاق است و شامل محبّت، ادب، آموزش، مشورت، اطاعت، تشكّر، مراقبت و امثال اينها مىشود. «بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً»
10- احسان به والدين، حدّ و مرز ندارد. «بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً» (نه مثل فقير، كه تا سير شود، وجهاد كه تا رفع فتنه باشد و روزه كه تا افطار باشد.)
11- سفارش قرآن به احسان، متوجّه فرزندان است، نه والدين. «وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً» زيرا والدين نيازى بهسفارش ندارند و به طور طبيعى به فرزندان خود احسان مىكنند.
12- هرچه نياز جسمى وروحىِ والدين بيشتر باشد، احسان به آنان ضرورىتر است. «يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ»
13- پدر و مادر سالمند را به آسايشگاه نبريم، بلكه نزد خود نگهداريم. «عِنْدَكَ»
14- وقتى قرآن از رنجاندن سائل بيگانهاى نهى مىكند، «أَمَّا السَّائِلَ فَلا تَنْهَرْ» تكليف پدر و مادر روشن است. «وَ لا تَنْهَرْهُما»
15- هم احسان لازم است، هم سخن زيبا و خوب. إِحْساناً ... قُلْ لَهُما قَوْلًا كَرِيماً (بعد از احسان، گفتار كريمانه مهمترين شيوهى برخورد با والدين است.)
16- در احسان به والدين و قول كريمانه، شرط مقابله نيامده است. يعنى اگر آنان هم با تو كريمانه برخورد نكردند، تو كريمانه سخن بگو. «وَ قُلْ لَهُما قَوْلًا كَرِيماً»
*منابع:*
- تفسیر نمونه آیت الله مکارم.
✒️- تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی.
🎇 لطف در انتشار آیات نورانی قرآن مشارکت و ثواب آن را به روح ملکوتی امام خمینی (ره) ، شهدا و والدین هدیه نمایید.
اجرکم الی الله ، التماس دعا.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دلیلی محکم بر حقانیت حضرت امیرالمؤمنین (علیهالسلام) از زبان
🎙استاد رفیعی
/نشر ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به مردم لبخند بزن ...!❤️
قالَ رَسُولُ اللّٰه (ص) :
إِنَّكُمْ لَا تَسَعُونَ النَّاسَ بِأَمْوَالِكُمْ وَلْيَسَعُهُمْ مِنْكُمْ بَسْطُ الْوَجْهِ وَحُسْنُ الْخُلُقِ .
پیامبر اكرم(ص) :
شما نمی توانید مردم را با اموال و دارایی که در اختیار دارید جلب خود کنید ؛ بلکه با گشاده رویی و اخلاق نیکوست که می توانید همنشینی و مصاحبت با آنها را به دست آورید .
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری
✍️سخنرانی آیت الله ناصری
🎬موضوع: با این دو تا بال به نزدیکی خدا برس!
↶【به ما بپیوندید 】↷
┄┄┅┅┅❅🌼❅┅┅┅┄┄
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
❤️ حب حضرت علی علیه السلام
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله:
🔸🔶 سرلوحه اعمال مؤمن، دوست داشتن على بن ابى طالب است
عُنوانُ صَحيفَةِ المُؤمِنِ حُبُّ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ
بشارة المصطفى : ص 154
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
🔸🔶 من از امّتم مهرورزى به على را همان گونه انتظار دارم كه گفتن «لا إله إلّا اللّه » را از ايشان انتظار دارم
إنّي لَأَرجو لِاُمَّتي في حُبِّ عَلِيٍّ كَما أرجو في قَولِ «لا إلهَ إلَا اللّهُ»
بشارة المصطفى : ص 145
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله:
🔸🔶 مهر على در قلب هاى مؤمنان، افكنده شده است. جز مؤمن، او را دوست نمى دارد و جز منافق، وى را دشمن نمى دارد. [و امّا ]مِهر حسن و حسين در قلب هاى مؤمنان و منافقان و كافران، افكنده شده است. از اين رو، كسى را نمى بينى كه آنان را مذمّت كند
إنَّ حُبَّ عَلِيٍّ قُذِفَ في قُلوبِ المُؤمِنينَ؛ فَلا يُحِبُّهُ إلّا مُؤمِنٌ، ولايُبغِضُهُ إلّا مُنافِقٌ. وإنَّ حُبَّ الحَسَنِ وَالحُسَينِ قُذِفَ في قُلوبِ المُؤمِنينَ وَالمُنافِقينَ وَالكافِرينَ؛ فَلا تَرى لَهُم ذامّا
المناقب لابن شهر آشوب : ج 3 ص 383
امام باقر عليه السلام:
🔸🔶 سودمندترين چيز براى شما در لحظه اى كه مرگ فرا مى رسد، مهر على عليه السلام است
أنفَعُ ما يَكونُ حُبُّ عَلِيٍّ لَكُم إذا بَلَغَتِ النَّفسُ الحُلقومَ
دعائم الإسلام : ج 1 ص 72
#بهار_مهدوی
✍ حضرت محمد صلی الله علیه و آله:
روز قیامت، گروهی از بهشتیان، به گروهی از دوزخیان مینگرند و میگویند: «ما به برکت آموزش و پرورشی که شما به ما دادید به بهشت رفتیم. اما چه شده است که خود شما به دوزخ افتادهاید؟» آن گروه از دوزخیان پاسخ می دهند: «ما دیگران را به نیکی کردن فرمان میدادیم ولی خود به آن عمل نمیکردیم!»
📚 مکارم الأخلاق ، جلد 2 ، صفحه 364
امیرالمؤمنین علیه السلام :
🌸معیار خوبی کردن ،منت ننهادن آن است 🌸
#حدیث_روز
💠 امام جواد علیهالسلام فرمود:
💠 سه چيز است كه اگر در كسى باشد سبب خوشنودى خداست:
①•زياد صدقه دادن
②•همنشينى خـــــوب
③•وزياد استغفـار ڪردن
💠 و سه چيز است كه هركس دارا باشد پشيمان نمى شود :
①•مشورت در ڪارها
②•پرهيز از عجله و شتاب
③•توڪل بر خدا وقتى تصميم به انجام ڪارى گرفت.
📚 الفصول المهمه ۲۷۴،۲۷۵
⭐️«اللهم عجل لولیک الفرج»⭐️
﷽ 🎆 📝 علم(۴۰):
📝 طلب علم دین
⚡️ على بن أبى حمزه گويد شنيدم كه حضرت صادق (ع) فرمود:
دين را خوب بفهميد زيرا هر كه دين را خوب نفهمد مانند صحراگرد است. خداوند در كتابش ميفرمايد:
«لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ».
یعنی: ("پس چرا از هر جمعيتى گروهى از آنان كوچ نمىكنند) تا در امر دين دانش اندوزند و چون بازگشتند قوم خود را بيم دهند شايد آنها بترسند".
⚡️ مفضل گويد از امام صادق (ع) شنيدم كه ميفرمود:
بر شما باد كه در دين خدا دانشمند شويد و صحراگرد نباشيد زيرا آنكه در دين خدا دانشمند نشود خدا روز قيامت به او توجه نكند و كردارش را پاكيزه نشمارد.
⚡️ و فرمود: ميخواهم با تازيانه بر سر اصحابم بزنند تا دين را خوب بفهمند.
⚡️ مردى به امام صادق (ع) عرض كرد:
قربانت مرديست كه امر امامت را شناخته و در خانه نشسته و با هيچ يك از برادران دينيش آشنائى ندارد فرمود: اين مرد چگونه دينش را ميفهمد.
📝 (اصول الکافی، ترجمۀ مصطفوی، ج1، ص 36).
.....................................
💥 《بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ، اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ، خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَقٍ، اقْرَأْ وَ رَبُّكَ الْأَكْرَمُ، الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ، عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ》
به نام خداوند بخشنده بخشایشگر، بخوان به نام پروردگارت که (جهان را) آفرید، همان کس که انسان را از خون بستهای خلق کرد! بخوان که پروردگارت (از همه) بزرگوارتر است، همان کسی که بوسیله قلم تعلیم نمود، و به انسان آنچه را نمیدانست یاد داد!
🌷 پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) :
✍ كسى كه #آخرت همّ و غم او باشد، خداوند دلش را بى نياز مى گرداند و پريشانى اش را رفع می کند و دنيا، بر خلاف میل او، به او روى مى آورد.
☘ و كسى كه #دنیا همّ و غم او باشد، خداوند فقر را در پيش چشمانش قرار مى دهد و ذهنش را آشفته مى کند و از دنيا جز همان كه برايش مقدّر شده است، نصيب او نمى شود.
📗 كنز العمّال: ج 3، ص 205
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#شهیدابراهیمهادی
ابراهیم همیشه قبل از مسابقات
دو رڪعت نماز میخواند ازش
پرسیدم چه نمازی میخوانۍ؟
گفت: دو رڪعت نماز میخوانم و
از خدا میخوام یوقت تو مسابقه
حــال ڪسی را نگیرم
دفـاعمقدسبچـههایمامیرفتن
شـناسنامههاشوندستڪاریمیکردنتا
بتـوانندبهجبههبـروند
اماحالـا
ماسنبهانهمیڪنیمومیگـیمهنوزبرای
دفاعازحق
حضوردرجنگنرم
انجامدستوراتخدا
بچهایم(:🚶🏻♂
شش اصل زندگی
١-قبل از پرستش٬باور کنید
٢-قبل ازصحبت کردن،گوش بدید
٣-قبل از خرج کردن،بدست آورید
٤-قبل از نوشتن٬فکر کنید
٥-قبل از تسلیم شدن٬تلاش کنید
٦-قبل از مردن ،زندگی کنید
#جملات_زیبا
🇮🇷
﷽ 🎇 🌷 عتیقه های گَنج جَنگ (رزمندگان بم در بیان تصویر و قلم):
شهید بسیجی منصور خاقانی
🌷 منطق شهید:
🌷 شهید استاد مطهری (ره) میفرماید:
"روزى كه (امام حسین) از مدينه حركت كرد مهاجم بود.
در آن وصيتنامه اى كه به برادرش محمّد بن حنفيّه مى نويسد، مى گويد:
«انّى لَمْ اخْرُجْ اشِراً وَ لا بَطِراً وَ لا مُفْسِداً وَ لا ظالِماً، انَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْاصْلاحِ فى امَّةِ جَدّى، اريدُ انْ آمُرَ بِالْمَعْروفِ وَ أَنْهى عَنِ الْمُنْكَرِ وَ اسيرَ بِسيرَةِ جَدّى وَ ابى»
مردم دنيا بدانند كه من يك آدم جاه طلب، مقام طلب، اخلالگر، مفسد و ظالم نيستم؛ من چنين هدفهايى ندارم.
قيام من قيام اصلاح طلبى است. قيام و خروج كردم براى اينكه مى خواهم امت جدّ خودم را اصلاح كنم.
من مى خواهم امر به معروف و نهى از منكر بكنم.
در نامه به محمّد حنفيّه نه نامى از بيعت خواستن است، نه نامى از دعوت مردم كوفه، و اصلًا هنوز مسأله مردم كوفه مطرح نبود".
🌷 (مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج17، ص: 151)