فرهنگسازی دم بریدن
📰 نقل است: روباهی در حادثهای دمش را از دست داد. روباههای گله از او پرسیدند: دمت چه شد؟ روباه دمبریده با حیلهگری گفت: خودم قطعش کردم.همه با تعجب پرسیدند: چرا؟ دم نداشتن بسیار بد است و اکنون زیباییت را از دست دادی.
➕روباه گفت: خیر! حالا آزادم و سبک؛ احساس راحتی میکنم! وقتی راه میروم فکر میکنم که دارم پرواز میکنم.
🔹یک روباه دیگر که بسیار ساده بود، رفت و دم خود را قطع کرد چون درد شدیدی داشت و نمیتوانست تحمل کند، نزد روباه دمبریده رفت و گفت: تو گفته بودی سبک شدهام و احساس راحتی میکنم. من که بسیار درد دارم!
🔸دمبریده گفت: صدایش را درنیاور! اگر نه تمام روز روباههای دیگر به ما میخندند! هر لحظه ابراز خشنودی و افتخار کن تا تعداد ما زیاد شود و الا تمام عمر مورد تمسخر دیگران قرار خواهیم گرفت ...
🔹همان بود که تعداد دمبریدهها آنقدر زیاد شد که بعداً به روباههای دمدار میخندیدند.
🔰 مراقب فرهنگ سازی های اشتباه باشیم
📰 صدای ایران
🇮🇷 @voinews
🇮🇷 @voinews
گروسی: به راستی آزمایی در ایران ادامه می دهیم.
🔹مدیر کل آژانس بینالمللی انرژی اتمی پس از دیدار با عراقچی: ما در حمایت از برجام و موضوعات دیگر، به راستیآزماییهای فنی و نظارت در ایران ادامه خواهیم داد.
✍ راستی آزمایی ایران توسط آژانس آنهم در حالی که طرفین برجام به هیچ کدام از تعهدات خودشان عمل نکرده اند اگر زیاده خواهی آمریکا و یکجانبه گرایی سازمان باصطلاح بین المللی انرژی اتمی نیست؛ پس نشانه چیست؟؟
📰 صدای ایران
🇮🇷 @voinews
🇮🇷 @voinews
🔺این جماعت عادت کرده اند هر وقت گندی میزنند، بجای پاسخگویی و یا تلاش برای رفع آن، سریعا یا صحبت از کم بودن اختیارات شان کنند و یا دیگران را متهم به کارشکنی کنند؛ کاش جناب آشنا می فهمیدند که اینروزها دشمنِ ستاد ملی مقابله با کرونا، عملکرد بعضا متناقض خودش است ولاغیر!
#سرطان_اصلاحات
#همینقدر_وقیح
🇮🇷 @voinews
🇮🇷 @voinews
2.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شهید آوینی: ضعفهای خود ما است که زمینه #غرب_زدگی را فراهم کرده است نه قدرت #غرب
#سالروز_شهادت_شهید_آوینی
📰 صدای ایران
🇮🇷 @voinews
🇮🇷 @voinews
تنها گزینه روی میز ایران، لغو عملی همه تحریمها و راستی آزمایی است
👤گفتگوی مهم غریبآبادی عضو هیئت مذاکرهکننده ایران در مذاکرات وین با سایت Khamenei.ir:
🔹اگر آمریکا قصد بازگشت به برجام را دارد، باید همه تحریمها را بهصورت عملی لغو کند.
🔸مشاهده اثر عملی رفع تحریمها، بسیار کلیدی است.
🔹تحریمهایی که باید بصورت کامل برداشته شود: اولا، تمام تحریمهای داخل برجام که آمریکا مجددا آن را اعمال کرد. ثانیا، تحریمهای دولت ترامپ. ثالثاً، تحریمهایی که به بهانههای غیرهستهای وضع شده.
🔸بصورت شفاف در گفتگوها اعلامشده که باید همه این تحریمها لغو شود.
🔹راستیآزمایی یعنی قراردادهای نفتی ایران منعقد و نفت صادر شود و درآمد از طریق کانالهای بانکی به داخل منتقل شود و یا مصارف دیگری را برای آن در نظر بگیرد و تراکنشها از کانالهای مالی مختلف انجام شود.
🔸الآن در گفتگوها این موضوع هم در حال بررسی است که «اگر آمریکا بعد از بازگشت به برجام خلف وعده کند، چه اقداماتی در تعهدات فنی ایران انجام شود» تا اینگونه نباشد که فقط ایران از قبل به تعهداتش عمل کرده باشد.
📰 صدای ایران
🇮🇷 @voinews
🇮🇷 @voinews
تصویر سازی غلط صدا و سیما از جریان مذهبی انقلابی
🔹تیپ تثبیت شدهی مردان مذهبی انقلابی در سینمای ایران عموما نمایشدهنده خشونت یا ریاکاری است، مردانی خشن و بیمنطق که عامل و تشدیدکننده بحراناند و تحت عنوان غیرت یا ایدئولوژی هر خشونتی را توجیه میکنند. کاراکتر مذهبی در سینمای ایران یا خانمباز است؛ مانند شریفینیا در دوجین فیلم شبیه دنیا و ... یا تندرو و خشن
از گروههای فشار در سینمای دهه هشتاد؛ مکس، نان، عشق، موتور هزار، آواز قو تا "عصبانی نیستم" در دهه نود، تا خشونت خانوادگی در خانه پدری و...
تیپسازی و تثبیت یک تصویر ذهنی مشخص از یک طیف یکی از مهمترین تاثیرات بلندمدت فرهنگی-اجتماعی سینماست و یکی از موفقترین تیپسازیهای سینمای بعد از انقلاب هم تثبیت شمایل مذهبی/انقلابی. مخاطب ایرانی از جوان انقلابی/حزباللهی/بسیجی تصویری جز ایستبازرسی، گشت ارشاد یا چماقدار به یاد میآورد؟
حالا مهمترین ویژگی #گاندو همین ارائه شمایلی واقعی و همدلیبرانگیز از تیپ جوان انقلابی است.
تصویر محمد (وحید رهبانی) در گاندو خلاف جریان تصویری است که سالها در سینما و تلویزیون ایران از کاراکتر مذهبی ارائه شده است. در اینجا محمد به جای اینکه خود عامل بحران/تنش باشد، قهرمان است و عامل حل مسئله. او منطقی است، شجاع است و متخصص. البته بخش زیادی از جذابیت کاراکتر از دل بازی بیتکلف، روان و بیاغراق وحید رهبانی میآید و نه از دل متن یا کارگردانی.
محمد به دلیل گسترهی مخاطبان گاندو حالا تبدیل به شمایل و تیپ جوان مذهبی/انقلابی شده است که حاکمیت/سیستم را نمایندگی میکند و این دستاورد کمی نیست. و گمان میکنم انتخابش برای شیشلیک مهدویان هم دقیقا برای استفاده از این پیشزمینه ذهنی مخاطب بوده است. استفاده از او به عنوان نماینده سیستم؛ اینبار اما برخلاف گاندو و مطابق کلیشهی قدیمی به عنوان یک ریاکار.
حالا اما سازندگان و حامیان گاندو، بدون در نظر گرفتن ابعاد فرهنگی و اجتماعی چنین محصولی، در فرامتنها و حاشیههای رسانهای نیز اثر خود را در حد محصولی تبلیغاتی برای استفاده روزمره سیاسی تقلیل میدهند و نمیدانند که چندسال بعد، مخاطب عام اساسا متوجه هیچکدام از دلالتهای سیاسی روز گاندو نخواهد شد، اما اثر همچنان زنده است و کار خواهد کرد و موضوع با اهمیت همین بازنمایی است که از سیستم و قهرمانهایش ارائه میدهد، نه طعنههایی که به دولت مستقر میزند. کار مهم گاندو همین تیپسازی است، تقلیل آن به یک ابزار سیاسی روزمره ظلم به محصول است.
📰 صدای ایران
🇮🇷 @voinews
🇮🇷 @voinews