May 11
🔴 رأی شمارههای ۱۲۶۷ـ ۱۲۶۸ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع: ابطال بند ۹ آییننامه ساماندهی اشتغال فرزندان شاهد و جانبازان ۲۵% و بالاتر موضوع بخشنامه شماره ۲۶۲۷۵۶/۲۱۴۵۹ ـ ۲۷/۱۲/۱۳۸۸ معاون اول رییسجمهور
🔵رأی هیأت عمومی
🔸 با توجه به اینکه مطابق ماده ۶۱ قانون مدیریت خدمات کشوری، پرداخت هزینههای آموزشی از بودجه دستگاههای اجرایی به کارکنان ممنوع شده
🔸و وفق تبصره ذیل آن ایثارگران مشمول مقررات خاص خود میباشند و در ماده ۱ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مصوب سال ۱۳۹۱، فرزندان ایثارگران مشمول عنوان ایثارگر ذکر نشدهاند
🔸و در ماده ۴۴ قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و ماده ۸۸ قانون برنامه ششم توسعه صرفاً فرزندان شهدا از کلیه امتیازات جانبازان پنجاه درصد برخوردار شدهاند،
🔸بنابراین حکم مقرر در ماده ۹ آییننامه ساماندهی اشتغال فرزندان شاهد و جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر که فرزندان جانبازان را نیز واجد برخورداری از امتیازات جانبازان تلقی کرده است،
🔸مخالف قانون بوده و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال میشود.
🔘رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری ـ محمدکاظم بهرامی
♦منبع: روزنامه رسمی مورخه 1397/06/14
🔴 رأی شماره ۳۲۰ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع: تعارض در آراء شعب دیوان عدالت اداری درخصوص اشتغال همزمان به شغل وکالت و سردفتری ازدواج و طلاق
🔵رأی هیأت عمومی
🔸اولاً: تعارض در آراء محرز است.
🔹ثانیاً: نظر به اینکه تعیین صلاحیت متقاضیان پروانه وکالت
🔹به استناد ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
🔹به تصویب آییننامه اجرایی آن ماده موکول شده و این تفویض اختیار قانونی،
🔹منجر به تعیین و احراز شرایط متقاضیان شده و همچنین بند (ز) ماده ۵ آییننامه اجرایی در خصوص سران دفاتر اسناد اطلاق داشته
🔹و دلیلی برای عدم شمول ممنوعیت جمع سر دفتری با شغل وکالت احراز نشده
🔹و با توجه به تبصره ۵ ماده ۲ نظامنامه الحاق ۱ تبصره به نظامنامه مربوط به انتخاب سران دفاتر ازدواج و طلاق که در آن مقرر شده وکلای دادگستری مادام که به شغل مذکور اشتغال دارند
♦نمیتوانند به سردفتری ازدواج و طلاق منصوب شوند
🔹و این امر بر ممنوعیت اشتغال همزمان وکالت و سردفتری ازدواج و طلاق دلالت دارد،
🔹بنابراین آراء صادر شده بر رد شکایت به شرح مندرج در گردش کار صحیح و موافق مقررات تشخیص میشود.
🔺این رأی به استناد بند ۲ ماده ۱۲ و ماده ۸۹ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ برای شعب دیوان عدالت اداری و سایر مراجع اداری مربوط در موارد مشابه لازمالاتباع است.
🔘رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری ـ محمدکاظم بهرامی
✅ منبع: روزنامه رسمی ( 1397/05/18)
🔴 رأی شماره ۳۱۴ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
🔵 با موضوع: ابطال تبصره الف بخشنامه شماره ۵۰۰۰/۲۹۹۲۴/۹۰۰۰ـ۱۲/۳/۱۳۹۵ معاونت منابع انسانی قوه قضائیه
♦️ رأی هیأت عمومی
🔸در قانون مدیریت خدمات کشوری استخدام به روش رسمی و پیمانی پیشبینی شده است
🔸و در بند «چ» ماده ۲۶ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ استخدام به عنوان یکی از حقوق اجتماعی شناسایی شده و در ماده ۲۵ از همان قانون محرومیت از حقوق اجتماعی به عنوان مجازات تبعی اعمال میشود
🔸و مدت محرومیت و نوع محرومیت که موجب تعیین مجازات تبعی میگردد در همین ماده قانونی تعیین شده است
🔸و اعمال محدودیت و ممنوعیت علاوه بر آنچه که توسط مقنن بیان شده وجاهت قانونی ندارد.
🔹با توجه به مراتب از آنجا که در تبصره بند «الف» مصوبه شماره ۹۰۰۰/۲۹۹۲۴/۵۰۰ ـ ۱۳۹۵/۳/۱۲ معاون منابع انسانی قوه قضاییه مقرر شده کسانی که دارای رأی تخلفات اداری و یا محکومیت کیفری مرتبط با محل شغل باشند
🔹امکان تبدیل وضعیت استخدامی از پیمانی به رسمی نخواهند داشت، به لحاظ اینکه موجب محرومیت از حق اجتماعی این قبیل از کارکنان میشود
🔹و محکومیت ناشی از آراء هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری علی الاطلاق هر محکومیت مرتبط با شغل که از مصادیق محکومیتهای موضوع ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی محسوب نمیشود،
🔸بنابراین تبصره مورد شکایت به استناد بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال میشود.
🔘در خصوص تقاضای ابطال دستور شماره ۲۸۴۳/۵ـ ۱۳۹۵/۷/۶ دادگستری کل استان کهگیلویه و بویراحمد، نظر به اینکه نامه مورد اعتراض از جمله مقررات ماده ۱۲ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری محسوب نمیشود، برای رسیدگی به شعبه دیوان عدالت اداری ارجاع میشود.
✅ رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری ـ محمدکاظم بهرامی
منبع: روزنامه رسمی
🔴 رأی وحدت رویه شماره ۷۷۴ هیأت عمومی دیوان عالی کشور
🔵 موضوع: انتقال مال به قصد فرار از دین قبل از محکومیت قطعی (تعیین مجازات برای انتقال دهندگان مال با انگیزه فرار از دین)
🔸 رأی وحدت رویة شمارة ۷۷۴ـ۱۳۹۸/۱/۲۰ هیأت عمومی دیوان عالی کشور
🔹نظر به اینکه قانونگذار در ماده ۲۱ قانون نحوة اجرای محکومیتهای مالی مصوب ۱۳۹۴/۴/۲۳، در مقام تعیین مجازات برای انتقال دهندگان مال با انگیزه فرار از دین، به تعیین جزای نقدی معادل نصف محکومٌبه و استیفای محکومٌبه از محل آن تصریح کرده است و نیز سایر قراین موجود در قانون مزبور کلاً بر لزوم سبق محکومیت قطعی مدیون و سپس، انتقال مال از ناحیة وی با انگیزه فرار از دین دلالت دارند که در این صورت موضوع دارای جنبه کیفری است لذا با عنایت به مراتب مذکور در فوق و اصل قانونی بودن جرائم و مجازاتها، بهنظر اکثریت اعضای هیأت عمومی دیوانعالی کشور رأی شعبه سی و هشتم دیوان عالی کشور که مستدعی اعاده دادرسی را قبل از محکومیت قطعی به پرداخت دین، غیرقابل تعقیب جزائی دانسته است در حدی که با این نظر انطباق دارد صحیح و منطبق با قوانین موضوعه تشخیص میگردد.
*🔴 آییننامه شیوه تشکیل شعب تخصصی مراجع قضایی*
🔵 در اجرای ماده ۵۶۶ قانون آیین دادرسی کیفری و تبصره آن و با لحاظ ماده ۲۵ همان قانون؛
⚫ «آییننامه شیوه تشکیل شعب تخصصی مراجع قضایی»، به شرح ذیل است:
🔻ادامه در نشانی ذیل:
http://www.rrk.ir/Laws/ShowLaw.aspx?Code=17956
_🔹منبع: روزنامه رسمی_
🔹مورخه: ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*🎥 بمب افکن های بدون سرنشین ایران* برای اولین بار در دنیا ✌️
@eghtedaar