🔸اندیشکده رند کورپوریشن در نقشه فوق، کشورهایی که چین در اقتصاد آنها سرمایه گذاری کرده است(بالای 5 میلیارد) با رنگ قرمز نشان داده است. همان طور که میبینید چین در کشورهای عربی سرمایه گذاری گسترده انجام داده است ولی در ایران سرمایه گذاری خاصی انجام نداده است. در نتیجه میتوان گفت چین بخاطر حفاظت از سرمایه های خود هم شده مجبور به حضور در کشورهای عربی میباشد.
کشورهای عربی خلیج فارس از تامین کنندگان اصلی نفت و گاز چین می باشند. به طوری که در سال گذشته میلادی 50 درصد نفت مورد نیاز چین را کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس تامین کرده اند. درحالی که سهم ایران از تامین انرژی چین ناچیز میباشد. این موضوع پارامتر مهمی هست که باعث میشود چین اعراب را به ایران ترجیح دهد
وستانیوز
نشریه آکسیوس در خصوص موشکهای بالستیک سفارشی روسیه مینویسد
ایران قصد دارد مطابق با قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل برد موشکهای صادراتی به روسیه را محدود کند
وستانیوز
توییت وزير امور خارجه در مورد ضرورت احترام به تمامیت ارضی ایران به زبان چينى؛ با هیچ طرفی تعارف نداریم
وزیر امور خارجه در توییتی به زبان چینی در واکنش به بیانیه مشترک چین و شورای همکاری خلیجفارس:
جزایر سهگانه ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ در خلیجفارس، اجزای جدایی ناپذیر خاک پاک ایران است و به این مام میهن تعلق ابدی دارد. در ضرورت احترام به تمامیت ارضی ایران با هیچ طرفی تعارف نداریم.
امیرعبداللهیان پیش از این، توییت مورد اشاره را به زبان فارسی منتشر کرده بود.
وستانیوز
هدایت شده از ابوقاسم
🔴جمع آوری کمک های مردمی برای نیازمندان یمنی در استان محویت
طبق صحبت هایی که با واسطه خودمان در استان محویت داشتیم کمک های مردمی صرفا برای صد و پنجاه خانواده نیازمند و فقرای مستحق این استان در یمن صرف می شود.
این هزنیه ها مستقیما و بدون دست به دست کردن آن میان مؤسسات داخلی و خارجی و استفاده های شبهه ناک، وارد استفاده مستقیم در این استان می شود
برای همکاری با این طرح بزرگ و مومنانه برای جامعه یمنی به آیدی شخصی آقای ابوقاسم پیام بدهید👇
@aboghasem
هدایت شده از مطالعات امنیت ملی و جنگ نرم
✅تفاوتهای تهدید سخت و نرم
1-در تهدید سخت هدف اصلی اشغال زمین و تهدید تمامیت ارضی کشورهاست اما در تهدید و جنگ نرم آرمانها ، فرهنگ ، رفتار ، هویت ملی و دینی مورد هدف قرار دارد .
2-در تهدید سخت، هدف تخریب و حذف فیزیکی حریف و تصرف و اشغال سرزمین است. در حالی که در تهدید نرم هدف تأثیرگذاری بر انتخابها، فرایند تصمیمگیری و الگوهای رفتاری حریف و در نهایت سلب هویتهای فرهنگی است.
3-حوزه تهدید نرم، حوزه اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است در حالی که حوزه تهدید سخت امنیتی ـ نظامی میباشد.
4-تهدیدات نرم پیچیده و حاصل پردازش ذهنی نخبگان، و اندازهگیری آن مشکل است در حالی که تهدیدات سخت عینی، واقعی و محسوس است و میتوان آن را با ارائه برخی از معیارها، اندازهگیری کرد.
5-روش اعمال تهدیدات سخت استفاده از زور و اجبار است در حالی که در تهدید نرم، از روش القاء و اقناعسازی بهرهگیری میشود.
6-مفهوم امنیت در رهیافتهای نرمافزارانه شامل امنیت ارزشهاوهویتهای اجتماعی است درحالی که این مفهوم در رهیافتهای سختافزارانه به معنای نبود تهدید خارجی و فیزیکی تلقی میشود.
7-تهدیدات سخت ، محسوس و همراه با عکسالعمل و برانگیختن است . در حالی که تهدیدات نرم به دلیل ماهیت غیرعینی و محسوس آن ، عمدتاً فاقد عکسالعمل است.
8-مرجع امنیت درحوزه تهدیدات سخت عمدتاًدولتها هستند درحالی که مرجع امنیت در تهدیدات نرم محیط فروملی و فراملی(هویتهای فروملی و جهانی) است.
9-کاربرد قدرت سخت دررویکرد امنیتی جدید عمدتاً مترادف با فروپاشی نظامهای سیاسی ـ امنیتی مخالف یا معارض است ،درحالیکه کاربرد قدرت نرم در رویکردهای امنیتی جدید علیه نظامهای سیاسی مخالف یا معارض، مترادف با فرهنگسازی و نهادسازی درچارچوب اندیشه و الگوهای رفتاری نظامهای لیبرال و دمکراسی تلقی میشود.
وستانیوز
@amniatemeli
ایران ۳۴ میلیارد دلار نفت در ۷ ماه فروخت
اداره اطلاعات انرژی آمریکا:
درآمد نفتی ۳۴ میلیارد دلاری ایران در ۷ ماهه سال جاری میلادی تنها ۵ میلیارد دلار از کل درآمد نفتی ایران در سال ۲۰۲۱ کمتر است که این مسئله از تحلیل رفتن اثر تحریمها حکایت دارد.
بر این اساس متوسط درآمد ماهانه ایران از فروش نفت در سال گذشته میلادی ۳.۲۵ میلیارد دلار بوده است اما ایران در ۷ ماهه امسال به طور متوسط ماهانه ۴.۸۵ میلیارد دلار درآمد نفتی داشته است که نشان دهنده رشد ۴۹ درصدی است
وستانیوز
19.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸سردار دریادار تنگسیری: اجازه نمیدهیم کسی درباره یک وجب خاک کشورمان حرف بیخود بزند/ اگر به تاریخ برگردیم، جزیره بحرین هم باید یکی از استانهای ما بشود
فرمانده نیروی دریایی سپاه در واکنش به بیانیه چین و کشورهای عربی درباره جزایر سهگانه ایران: جزایر سه گانه ایرانی است و ایرانی باقی خواهد ماند شک نکنید.
ما نه به کشوری تجاوز می کنیم نه دنبال خاک کسی هستیم اما اجازه نمی دهیم کسی درباره یک وجب خاک کشورمان حرف بیخود بزند.
ما هم بگوییم فلان خاک و فلان جزیره آزاد هست یا برای فلانی است، این درست است؟! (اشاره به تایوان)
وستانیوز
اعزام تسلیحات و تجهیزات نظامی توسط ارتش هند جهت تقویت مرزها پس از درگیریای که چند روز پیش بین نیروهای مرزبانی هند و چین پیش آمد
وزیر دفاع هند در این مورد گفت : درگیری تن به تن بین نیروهای چینی و هندی رخ داد، نیروهای هندی از ورود ارتش آزادیبخش خلق چین به خاک ما جلوگیری کردند
وستانیوز
🔸دستیابی ایران به توانمندی ساخت موتورهای سوخت جامد و مایع
رئیس سازمان فضایی ایران: به توانمندی ساخت موتورهای سوخت جامد و مایع که به نوعی از صنعت دفاعی به صنعت فضایی ما سر ریز شده و قابلیت حمل تا ۲۰۰ کیلوگرم محموله در ارتفاع ۵۰۰کیلومتری و مدارهای ماهواره های سنجشی و مخابراتی سبک را دارد دست یافته ایم
وستانیوز
🔸ایران با روسیه بالگرد مشترک میسازد
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت:
در یازدهمین نمایشگاه بینالمللی هوایی ایران، همکاریهای مشترک صنایع هوایی ایران و روسیه در زمینه همکاریهای مشترک در MRO هواپیماهای تجاری، ساخت هواپیماهایی با ظرفیت ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر توسط اتحادیه هواپیمایی روسیه، همچنین همکاری مشترک در طراحی و تولید هواپیماهای ۷۰ تا ۱۰۰ نفره وبالگرد ka-226 در ایران پیگیری میشود
وستانیوز
در پی حمله تروریستی به هتل محل اقامت کارکنان چینی در کابل، پکن از تمامی اتباع خود خواست تا افغانستان را ترک کنند
وستانیوز
🔸سفیر ارمنستان در ایران: ارمنستان به آذربایجان کریدور فراسرزمینی نمی دهد
آرسن آواکیان سفیر ارمنستان در ایران در گفت وگو با تسنیم گفت: باکو همچنان در مورد ایده موسوم به «کریدور زنگزور» اغراق می کند، اما هیچ یک از اسناد امضا شده توسط طرفین این را ثابت نمی کند.
در عین حال، ارمنستان آمادگی دارد به تعهدات خود مبنی بر اطمینان از ارتباط زمینی بین نخجوان و مناطق غربی آذربایجان عمل کند، پاسگاه های مرزی برای این منظور ایجاد شده است.
اما ترسیم هیچ شباهتی بین این مسیر حمل و نقل و کریدور لاچین نابجاست: فعالیت های کریدور در یک بیانیه سه جانبه بیان شده است.
آواکیان همچنین با اشاره به اهمیت پروژه شمال-جنوب که می تواند فاصله بین بنادر گرجستان و ایران را کاهش دهد، خاطرنشان کرد: این امر امکان تحویل کالا را در عرض 2 تا 3 روز فراهم می کند. اکنون ایروان در حال مذاکره با تفلیس برای مشارکت فعال تر طرف گرجی در پروژه ITC است.
وستانیوز
هدایت شده از ابوقاسم
🔴جمع آوری کمک های مردمی برای نیازمندان یمنی در استان محویت
طبق صحبت هایی که با واسطه خودمان در استان محویت داشتیم کمک های مردمی صرفا برای صد و پنجاه خانواده نیازمند و فقرای مستحق این استان در یمن صرف می شود.
این هزنیه ها مستقیما و بدون دست به دست کردن آن میان مؤسسات داخلی و خارجی و استفاده های شبهه ناک، وارد استفاده مستقیم در این استان می شود
برای همکاری با این طرح بزرگ و مومنانه برای جامعه یمنی به آیدی شخصی آقای ابوقاسم پیام بدهید👇
@aboghasem
هدایت شده از مطالعات امنیت ملی و جنگ نرم
✅ دورهی استعمار نو؛ تهدید نیمهسخت
🔹تحمیل اراده از طریق تهدیدات سخت، لشکرکشی نظامی و حضور مستقیم عوامل نظام سلطه در سرزمینها، از یک طرف، پرهزینه است و از طرفی دیگر، با بیداری تدریجی ملتها و ظهور جریان مقابله مواجهه شد و در نهایت، موازنهی قدرت را از بین برد. به این ترتیب، دورهی جدیدی شکل گرفت که در این دوره شیوهی تحمیل اراده پیچیدهتر شد و سلطه با روشهای پنهانی و کاربرد قدرت امنیتی اعمال میشد. بهطور کلی، از قرن پانزدهم میلادی که قدرتهای استعماری اروپا به قصد تصرف سایر سرزمینها و تسلط بر جهان، از این قاره خارج میشوند با روشهای مختلف به تحمیل اراده و حفظ منافع خود از جمله کاربرد غیرمستقیم زور پرداختهاند. نظامسلطه پس از چندین قرن حضور مستقیم در سرزمینهای مستعمره و مستملکات خود، به دلایلی که اشاره شد، شیوهی استعمار پنهان را تقریباً از قرن شانزدهم میلادی تا اواخر قرن بیستم اتخاذ میکند. این روش سلطه با بهرهگیری از سیستم اطلاعاتی- امنیتی و اعطای استقلال ظاهری به مستعمرات، اعمال میشود. حکومتهای دستنشانده در مستعمرات که گاه به صورت نظامهای پادشاهی و گاه به صورت نظامهای به ظاهر پارلمانی پدیدار شدند، از مهمترین اشکال استعمار غیرمستقیم از نظر سیاسی محسوب میشوند. در این دوره نظام سلطه با استفاده از قدرت سیاسی امنیتی به نفوذ خود در نظامهای سیاسی ادامه میدهد و اهداف و منافع خود را تأمین و ارادهی خود را تحمیل میکند.
🔸نمونههای فراوانی از کاربرد قدرت سیاسی- امنیتی در چند قرن اخیر، به ویژه در قرون شانزدهم و هفدهم توسط بریتانیای کبیر و در طول جنگ سرد توسط دو ابرقدرت در حوزههای نفوذ آنها وجود دارد؛ به طور مثال، موقعیت حساس و استراتژیک خاورمیانه، نظامسلطه را بر آن میدارد که پس از دورهی ادارهی کشورهای منطقه به صورت مستعمرات نظام سلطه، به برقراری حکومتهای دستنشانده و بهظاهر دارای استقلال از نوع پادشاهی اقدام کنند و در طی چندین دهه حاکمیت آنها را تضمین کنند. منابع و ذخایر عظیم نفتی در این دوره از یک طرف و از طرف دیگر، ترس از خطر اسلام سیاسی- انقلابی و پتانسیل آن در ایجاد همبستگی و مقاومت در برابر سلطهگری در منطقهی خاورمیانه، استعمارگران را بر آن میدارد که با لطایفالحیل و تا حد ممکن از شکلگیری حکومتهای بهظاهر دمکراتیک نیز جلوگیری کنند. از جمله نظامهای پادشاهی به وجودآمده بهدست استعمارگران انگلیسی و سپس آمریکاییها در خاورمیانه، نظام پادشاهی خاندان سعودی و پهلوی در عربستان و ایران است که این دو کشور را در یک دورهی طولانی به ملک خصوصی نظام سلطه تبدیل مینماید.
🔹در نیمه دوم قرن بیستم «دوران جنگسرد» که نظام سلطهی غرب به رهبری آمریکا با اتحاد جماهیر شوروی درگیر رقابتی سخت و دشوار است، بهرهگیری از ساختارهای دمکراتیک در کشورهای مستعمره برای جلب افکار عمومی حمایتهای مردمی و همچنین القای ناکارآمدی الگوی شرق در ادارهی کشورهای در دستور کار نظام سلطهی غرب قرار میگیرد. این ساختارهای نمایشی، تمایلات ناسیونالیستی و استقلالطلبانهی ملتها را کنترل و به مسیرهای موردنظر هدایت میکرد و موجب حفظ حوزههای نفوذ غرب میشد. به طور کلی، عملکرد نظام سلطه در ایجاد دمکراسیهای هدایتشده، شامل تلاش برای به قدرترسیدن نامزدهای موردنظر، نفوذ و جذب مخالفان و یا استحاله و در نهایت، سلب قدرت و مشروعیت از آنها است. به بیان دیگر، نظامسلطه با استفاده از سیستم امنیتی و عوامل سیاسی خود تلاش میکند مهرههای سیاسی خود را به قدرت رسانده و در صورت ناکامی با بهرهگیری از تطمیع و تهدید با تغییر رفتار مخالفانی که به قدرت رسیدهاند، ارادهی خود را تحمیل نماید. پرداخت هزینههای گزاف انتخاباتی، تشکیل و سازماندهی گروهها، احزاب، انجمنها، اتحادیهها و... با هدف تأثیرگذاری بر ساختار سیاسی و قدرت اجرای برنامههای آموزشی و تبلیغی برای گروههای مختلف و... توسط سازمانهای اطلاعاتی، بهویژه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، نمونههایی از ترفندهای پنهان نظامسلطه در راستای به قدرت رساندن مهرههای موردنظر است.
وستانیوز
@amniatemeli