eitaa logo
مطالعات قفقاز و آسیای مرکزی
6.5هزار دنبال‌کننده
644 عکس
135 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🚨 همکاری نظامی باکو-آنکارا-تفلیس علیه کدام کشور است؟ کارشناسان بر این باورند که بستر امنیتی جدیدی در منطقه در حال شکل گیری است. در مورد اینکه این همکاری جدید با حضور باکو، آنکارا و تفلیس علیه کدام کشور خواهد بود، نظرات مختلفی وجود دارد. به گزارش خبرنگار رادیو ارمنی(پارس تودی)برخی کارشناسان معتقداند که این همکاری برای منزوی کردن ارمنستان است، بخشی دیگر از کارشناسان هم بر این باورند که این اقدام علیه مسکو است. نشست سه جانبه ژنرال ذاکر حسن اف وزیر دفاع جمهوری آذربایجان، یاشار گولر وزیر دفاع ملی جمهوری ترکیه و جوانشر بورچولادزه وزیر دفاع گرجستان دیروز در باکو برگزار شد. مانول قوماشیان کارشناس امور بین الملل معتقد است نشست سه جانبه وزیران دفاع آذربایجان، ترکیه و گرجستان ذاکر حسنوف، یاشار گولر و جوانشر بورچولادزه در باکو علیه ارمنستان نیست، بلکه برای دفاع در برابر روسیه است. وی یادآور می شود که قرارداد سه جانبه بین سه کشور مذکور بیش از 8 سال است که وجود دارد و این کشورها به طور منظم رزمایش نظامی برگزار می کنند. وی افزود:به طور کلی، روسیه درک می کند که در این منطقه در حال شکست است. او در سال 2012 ازپایکاه قبله آذربایجان اخراج شد، در سال 2008 از پایگاه خود در گرجستان خارج شد . اکنون فرآیندهایی در ارمنستان در جریان است که می توان پیش بینی کرد که روسیه را از این منطقه خارج می کند. در این میان آرا پوقوسیان، کارشناس علوم سیاسی معتقد است که تلاش می شود فضای امنیتی جدیدی در منطقه ایجاد شود و نباید از تهدیدات نظامی و اقتصادی ارمنستان در این زمینه غافل شد. او این را تصادفی نمی داند که باکو اخیراً شروع به صحبت در مورد منطقه گرایی و حل مسائل دگرگونی فضایی در منطقه کرده است. پوقاسیان معتقد است: فرمت این نشست مستقیماً با فضای امنیتی ارمنستان در ارتباط است، یعنی ما در مورد ایجاد یک فضای امنیتی جدید صحبت می کنیم، جایی که باکو و ترکیه در تلاش برای تشکیل یک پلاتفرم منطقه ای هستند که دوباره تلاشی برای منزوی کردن ارمنستان است. اگر همکاری نظامی از این حیث، به سطح استراتژیک و نه منطقه‌ای و چه در هر قالب امنیتی ارتقا پیدا کند، به وضعیتی دست می‌یابیم که ارتباط ارمنستان با شریان‌های کل منطقه قطع می‌شود که این نیز خطری برای ارمنستان خواهد بود. به این معنا که زیرساخت‌های ارمنستان قادر به سرویس‌دهی به حمل‌ونقل خارجی از جمله از طریق گرجستان نخواهد بود و همکاری پیرامون این فعالیت به‌ویژه پس از سر و صدایی که برخی تجهیزات نظامی ارسال شده از فرانسه از طریق گرجستان به ارمنستان منتقل شد، مشهود است. این کارشناس سیاسی یادآور می شود: در بهمن ماه سال جاری، ترکیه، آذربایجان و گرجستان رزمایش مشترکی را در قارص برگزار کردند که حکایت از تشکیل یک سیستم امنیتی جدید دارد. وستانیوز
هدایت شده از ابوقاسم
📌کریدور هند_اروپا هیاهوی رسانه ای آمریکا ابعاد مختلف ابتکار جدید آمریکایی ها برای اتصال هند_امارات_عربستان_اسراییل_اروپا ایرادات اساسی دارد کریدور هند_اروپا بر اساس این ایراد هایی که دارد نمی تواند عمق استراتژیک کریدور شمال جنوب و طرح یک کمربند و یک جاده چین را تهدید کند 🔺این کریدور بدون حضور کشورهای بزرگی نظیر چین ،روسیه ،پاکستان و ایران و ترکیه تئوری سازی شده است که مشروعیت بین المللی و منطقه ای نخواهد داشت البته چینی ها به عنوان سرمایه گذار فعال در کشورهای حوزه خلیج فارس و اسراییل نقش همراه را دارند 🔺کریدور شمال جنوب و ابریشم متشکل از اتصال میان ده‌ها کشور در آسیای جنوبی ،آسیای مرکزی،غرب آسیا قفقاز و شرق آسیاو ... خواهد بود، به عبارت دیگر مساله ای که در کریدور ابریشم و شمال جنوب متصور است اتصال ریلی و ترانزیتی هشتاد کشور دنیا است که به اتصال به اروپا ختم می شود. درحالی‌که ابتکار کریدور هند_اروپا فاقد شبکه ترانزیتی به گستردگی ابریشم است و ارتباطی با پهنای اروسیا ندارد 🔺کریدور هند_اروپا از حیث مزیت هایی که شمال جنوب و ابریشم دارد نیز قابل مقایسه با آن نیست ، کریدور ادعایی هند_ اروپا هیچ تفاوتی با کریدور حال حاضر کانال سوئز نخواهد داشت، این به معنای این است که هیچکدام از ویژگی های مسیر ابریشم و شمال جنوب،یعنی کوتاه بودن مسیر، عدم استفاده از مسیر دریایی ،کاهش هزینه ها و کم شدن زمان رسیدن بار به مقصد را ندارد ،بنابر این هیچ تفاوتی با کانال سوئز نخواهد داشت،تنها مساله این کریدور ،کاهش هزینه سوخت است که مزیت خاصی ندارد چراکه این ویژگی در کریدور های بلوک شرق نیز در کل مسیر ترانزیت رعایت شده است و از مسیر ریلی استفاده می شود. 🔺کریدور هند_اروپا شبکه واحد ریلی ندارد،از بندر بمبئی باید بارگیری انجام شود،وارد بندر امارات شود از آنجا با قطار به حیفا برسد و در این بندر تخلیه و مجددا بارگیری شود و مجددا در یونان وارد ناوگان ریلی شود،درحالی‌که کریدور شمال جنوب این پروسه پیچیده ترانزیتی را ندارد. 🔺تنش های به وجود آمده میان ترکیه و یونان در مدیترانه،تنش های سنگین ایران و رژیم صهیونیستی بر سر فلسطین و تهدیدات موشکی یمن برای بنادر اسرائیل از چالش های متصور این کریدور است 🔺آمریکایی ها سابقا از طرح های موازی برای مهار جاده ابریشم رونمایی کرده بودند،پروژه تاپی برای انتقال گاز ترکمنستان به آسیای جنوبی از طریق افغانستان یا طرح انتقال برق تاجیکستان و قرقیزستان به پاکستان که هر دو متوقف شدند ،هرچند هیچ یک از این پروژه ها تهدیدی برای عمق استراتژیک طرح یک کمربند و یک جاده چین نبودند اما در نهایت نیز تا به الان به نتیجه نرسیدند. 🔺آمریکا در نشست سال گذشته G7 از سرمایه گذاری ۴۰ هزار ميلياردي برای توسعه زیرساخت های کشورهای ضعیف و در حال توسعه خبر داده بود اما در نهایت به سرمایه گذاری ۶۰۰ میلیاردی آن هم توسط بخش خصوصی رسید ،این مبلغ یک و نیم درصد عدد ۴۰ هزار میلیارد اعلامی است که رسانه ها این تناقض گویی های آمریکا و اروپا را نشانه ای برای بازی روانی این کشورها با چین و روسیه ارزیابی می کنند تا اقدام راهبردی برای مهار آن ها 🔺یکی از متغیرهای اساسی در مقوله ترانزیت ،قدرت سرمایه گذاری در کشورهای درگیر در مسیر کریدور هاست ،چینی ها بزرگ ترین سرمایه گذاری تاریخ بشری را در بیش از ۸۰ کشور کلید زده اند و در حال تکمیل زیرساخت های ریلی ،فنی،صنعتی سازی شهر ها و بنادر و راه اندازی کریدور انرژی و... هستند چینی ها در سرمایه گذاری در زیرساخت های عربستان،امارات، حتی بنادر اسرائیل که شبکه اصلی کریدور هند_اروپا را تشکیل می دهند از آمریکا پیشی گرفته اند و دست برتر را دارند ابوقاسم
📌پارلمان جمهوری باکو: رئیس مجلس ارمنستان بار دیگر واقعیت های منطقه را تحریف کرد و نظراتی دور از واقعیت را بیان کرد. سیمونیان تلاش می کند تا "تمایل" را برای پاک کردن واقعیت اشغال 30 ساله سرزمین های اذربایجان توسط ارمنستان از حافظه ها پنهان کند و این لکه سیاه تاریخ ارمنستان را از دستور کار جامعه بین المللی، تحت پوشش "نگاه به اینده" حذف کند. تلاش ابتدایی سیمونیان برای دادن لحن قانونی به این واقعیت که هفت روستای منطقه گازاخ و روستای کرکی هنوز تحت اشغال ارمنستان باقی مانده اند و بالعکس، متهم کردن اذربایجان به اشغال چیزی بیش از تجلی تفکر بیمار نیست. پارلمان از طرف ارمنی می خواهد تا از اظهارات تحریک آمیز خودداری کند و سهم خود را در صلح داشته باشد. راهی که ارمنستان از سال 2021 در پیش گرفته، ارمنستان را به نابودی خواهد برد. تفکر "سازش و تسلیم"، چیزی جز فاجعه به همراه ندارد
🔴سفر فرمانده نیروی دریایی ارتش به جمهوری آذربایجان امیر دریادار «شهرام ایرانی» فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در چارچوب همکاری‌های نظامی دو جانبه ایران و جمهوری آذربایجان عصر امروز در صدر هیاتی وارد باکو شد. 13 آذر ۱۴۰۲ وستانیوز
🔴آژانس بین المللی انرژی اتمی درخواست ترکیه برای بستن نیروگاه هسته ای متسامور ارمنستان را رد کرد. رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که آژانس مطمئن است که نیروگاه هسته ای متسامور ارمنستان با توجه به تعمیرات مهم انجام شده در سایت، می تواند به فعالیت خود ادامه دهد. وستانیوز
📌وزیر امور خارجه ایران با وزرای خارجه ی ترکمنستان، قزاقستان و جمهوری باکو دیدار و گفتگو کرد. وستانیوز
📌الهام علی اف در اظهار نظر در مورد توافقنامه صلح با ارمنستان، خاطرنشان کرد که باکو به تضمین هایی نیاز دارد که هیچ تلاشی از طرف ایروان برای "انتقام گرفتن" در رابطه با قره باغ کوهستانی صورت نگیرد.
🔴ارمنستان و ایران برای امضای یادداشت همکاری صنعتی به توافق رسیدند که به طرف ارمنی اجازه استفاده از بنادر ایران را می دهد
📌انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در آذربایجان برگزار می‌شود الهام علی‌اف، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان با امضای فرمان اجرایی، با برگزاری «انتخابات ویژه ریاست جمهوری» در هفتم ماه فوریه ۲۰۲۴(هجدهم بهمن ماه) موافقت کرد و از کمیسیون مرکزی انتخابات خواست اقدامات لازم را در این زمینه اتخاذ کند. وستانیوز
هدایت شده از ابوقاسم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌هواپیمای حامل ولادیمیر پوتین با اسکورت سوخو۳۵ های روسی که از آسمان ایران عبور کردند با هماهنگی کامل با ابران صورت گرفت. اضافه بر آن همان طور که در تصویر مشخص است،یک جنگنده ایرانی(احتمالا اف۱۴) با کمی فاصله در حال بدرقه هواپیماهای روسی تا مرز هست. این نکته برای اهل فن نظامی بسیار معنادار است. ابوقاسم
📌رئیس جمهور باکو: حق اعمال حاکمیت از سوی ایروان بر خاک ارمنستان را برسمیت نمیشناسیم/کریدور زنگزور باید احداث شو‌د وستانیوز
هدایت شده از ابوقاسم
📌جبهه باب المندب همان طور که انتظار داشتیم و بیان کردیم شعاع تحولات منطقه ای در یک سطح تعیین کننده به دریای سرخ رسید شرایط در باب المندب به نقطه بازدارندگی محسوس برای مقاومت منتهی شد. فشار امنیتی ،اقتصادی و از همه مهم تر در اختیار داشتن ابتکار عمل در باب المندب و دریای سرخ و غلبه روانی بر مسیر کشتیرانی در دریای سرخ و سوئز نشان می‌دهد این تحولات بیش از جبهه جنوبی حزب‌الله لبنان اثرگذار است و باید آن را ادامه داد شرکت های متعدد کشتیرانی از جمله شرکت Mearsk شرکت CMA شرکت CMS و شرکت آلمانی Hapag-Lloyd از قصد خود برای تغییر مسیر تجاری از دریای سرخ به سایر راه ها خبر دادند. این یعنی شوک به شریان اقتصادی اسرائیل. دقیقا همان چیزی که انتظار داشتیم و می‌تواند منشاء اثر و تحول برای جبهه مقاومت در عرصه کلی تحولات منطقه ای باشد. منطقه شاهد تقابل نظامی گسترده میان محور مقاومت و آمریکا و رژیم صهیونیستی است. طرفین در حال انتشار مولفه های بازدارنده خود در منطقه هستند. جبهه‌ های درگیری همان نقاط پیش بینی شده برای تنش های احتمالی میان ایران و آمریکا است(فلسطین،عراق،لبنان، یمن و دریای سرخ و تاحدودی سوریه) و این اتفاق به بهانه فلسطین در حال وقوع هست و نتایج آن بازتاب جهانی در تحولات منطقه ای و بین المللی دارد. مقاومت باید با شرایط جنگ بلند مدت کنار بیاید. آمریکایی ها از اهرم فشار یمنی ها خفگی را احساس کردند و نسبت به شرایط جدید در دریای سرخ که عملا وضعیت تجاری و اقتصادی اسرائیل را با خطر مستقیم روبه رو کرده نگران شدند. برای همین بخشی از توان دریایی خود را به دریای سرخ اعزام کردند تا امنیت دریایی را برای شرکت های کشتیرانی تضمین کنند. ابوقاسم
تجمع مردمی روبروی کنسولگری ترکیه لطفا نشر فوری👌
هدایت شده از ابوقاسم
🔴البخیتی از رهبران انصارالله:اگر عربستان و امارات وارد ائتلاف دریایی آمریکا بر علیه یمن شوند به پالایشگاه های نفت و گاز این دو کشور حمله و همچنین نفتکش های آن ها در دریا را غرق میکنیم. هشدار البخیتی قیمت LNG در اروپا را 7 درصد گران کرد ابوقاسم
تعداد نامزدهای ریاست جمهوری در جمهوری باکو به 5 نفر رسید: 🔹 الهام علی اف 🔹 قدرت حسن‌قلی‌یف 🔹 الشاد موسی‌یف 🔹 زاهد عروج 🔹 فواد علی اف
📌کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه: موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در 25 دسامبر 2023 در نشستی با حضور مقامات شش کشور طرف قرارداد در سن پترزبورگ امضا خواهد شد. وستانیوز
رویکرد علی اف به وضعیت حقوقی قراباغ؛ «کاشت بحران» برای آینده (پاکسازی قومی ارامنه بومی قراباغ از منظر حقوقی) با گذشت حدود سه ماه از فرار حدود ۱۴۰ هزار ارمنی از قراباغ (۲۰ هزار ارمنستانی و حدود ۱۲۰ هزار قراباغی) که بدنبال جنگ سوم قراباغ در ۲۸ شهریور ۱۴۰۲، روی داد می توان  به صورت جدی و از زاویه حقوقی این موضوع را مورد ارزیابی قرار داد. متن کامل تحلیل در لینک های : https://ahmadkazemi.com/?p=5017 و https://www.javanonline.ir/fa/news/1205210/اسرائیل-دوم-با-پاک‌سازی-قره‌باغ
هدایت شده از ابوقاسم
🔴بعد از توافق سیاسی ایران و اعراب خلیج فارس ، اعراب برای اینکه در ارتباط با ایران از اهرم فشار برخوردار باشند ،سوار بر گسل ادعای مالکیت بر جزایر سه گانه شدند. سابقا این نکته را عرض کردیم تکرار مواضع سخیف روس ها در نقض حاکمیت بر جزایر به گفتمان ادعایی امارات مبنی بر مالکیت بر جزایر سه گانه کمک می کند و به آن وزانت می دهد بت بزرگ یعنی روس ها باید تنبیه شوند،اگر تنبیه نشوند این سیاست ها به صورت دومینو وار ادامه خواهد داشت،این برای توقف و عدم تکرار این رویه از سوی سایر کشورها است. روس ها دقیقا متوجه موضع‌گیری های خود راجع به جزایر ایرانی(تنب بزرگ ،تنب کوچک و ابوموسی) هستند و عامدانه و بر اساس اینکه خیال شان از بابت ایران راحت است تکرار می کنند کشوری که زاییده تکه پاره های جماهیر شوروی است و بیش از ۱۵ کشور از آن تجزیه شده اند نباید هم عرق سرزمینی داشته باشد. ما در شبه جزیره کریمه ،آبخازیا ،اوستای جنوبی و جزایر کوریل خواستار حاکمیت کشورهای اوکراین ،گرجستان و ژاپن هستیم. چسبندگی تجاری و اقتصادی ایران با امارات و همچنین روابط راهبردی با روسیه این مساله را مورد دقت قرار می دهد که روابط انحصاری برای طرف مقابل اهرم فشار تولید می کند و ما باید به فکر ترسیم روابط متکثر با سایر کشورها و دولت های غربی و شرقی باشیم ابوقاسم
🔹 سفر برندا شیفر به زنگیلان با کنایه از نزدیکی به مرز ایران مشاور عالی الهام علی‌اف در امور قومیت ها و تدوینگر هویت آذربایجانی، افسر عالیرتبه موساد برندا شیفر یهودی در دیدار از فرودگاه زنگیلان با اشاره به نزدیکی مرز ایران به این فرودگاه در حساب x خود می‌نویسد: دیدن Zangilan آذربایجان عالی بود. این شهر واقعاً استراتژیک در نقطه تلاقی ایران، ارمنستان و آذربایجان است و مرز ترکیه در 40 کیلومتری آن است. زنگیلان به مدت 27 سال در اشغال ارمنستان بود. آوارگان آذربایجانی اکنون به زنگیلان بازگشته و زندگی خود را بازسازی می کنند. این شهر دارای یک فرودگاه مدرن است. منظره ای زیبا از کوه های همسایه ایران از فرودگاه.
باکو در ویدیوی تبلیغاتی که در مورد ساخت راه آهن شوشی به استپاناکرت منتشر کرده، توهمات خود در مورد تکمیل کریدور جعلی زنگزور را نیز به نمایش گذاشته و کریدوری را ترسیم کرده که با قطع مرز ایران و ارمنستان باکو و نخجوان را متصل می‌کند
📌سرگئی لاوروف ، وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه : ارمنستان با همکاری نزدیک با اتحاد غربی ناتو ، در خطر قربانی کردن حاکمیت ملی خود قرار دارد . امیدوارم ایروان بداند که همکاری عمیق با ناتو می‌تواند به از دست رفتن حاکمیت دفاعی و امنیتی این کشور منجر شود . علی‌رغم اینکه ارمنستان متحد اسمی روسیه است مانورهای نظامی با ناتو برگزار می‌کند و در حال اصلاح ارتش خود بر اساس استانداردهای نظامی ناتو است . روسیه اجازه نفوذ ناتو در منطقه ی قفقاز جنوبی را نخواهد داد . وستانیوز