👌⭐️چنانچه مفسرین دعا همه و اهل سنت هم اعتراف دارند، فخر رازى و زمخشرى و بيضاوى و سيوطى كه از بزرگان علما سنی هستند که در تفاسير خود نزول آيه شريفه را در شأن امير المؤمنين عليه السلام و موضوع خاتم بخشى آن حضرت دانسته اند و خلاصه اخبار در اين باره متواتر است. (10)
بَعْضُ أَصْحَابِنَا عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ عَبْدِ الْوَهَّابِ بْنِ بِشْرٍ عَنْ مُوسَى بْنِ قَادِمٍ عَنْ سُلَيْمَانَ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (ع) قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ «وَ ما ظَلَمُونا وَ لكِنْ كانُوا أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ» قَالَ: إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى أَعْظَمُ وَ أَعَزُّ وَ أَجَلُّ وَ أَمْنَعُ مِنْ أَنْ يُظْلَمَ وَ لَكِنَّهُ خَلَطَنَا بِنَفْسِهِ فَجَعَلَ ظُلْمَنَا ظُلْمَهُ وَ وَلَايَتَنَا وَلَايَتَهُ حَيْثُ يَقُولُ«إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا» يَعْنِي الْأَئِمَّةَ مِنَّا ثُمَّ قَالَ فِي مَوْضِعٍ آخَرَ «وَ ما ظَلَمُونا وَ لكِنْ كانُوا أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ» ثُمَّ ذَكَرَ مِثْلَهُ.(11)
زراره گويد: از حضرت امام محمد باقر (عليه السلام) پرسيدم از تفسير قول خداى عزّ و جلّ «به ما ستم نكردند ولى به خودشان ستم كردند.»(سوره مبارکه بقره، آیه 57 و سوره مبارکه اعراف، آیه 160) فرمود: به راستى خداى تعالى بزرگتر و عزيزتر و جليلتر و منيعتر است از اينكه ستم شود ولى حضرت او ما را به خود وابسته و ستم به ما راست به خود انگاشته و ولايت ما را ولايت خود شناخته، آنجا كه مى فرمايد: «همانا ولى شما خدا است و رسولش و آن كسانى كه ايمان آوردند.»(سوره مبارکه مائده، آیه 55) يعنى امامان (ع) از نسل ما، سپس در جاى ديگر كه همين آيه را تفسير فرمود: «به ما ستم نكردند و به خود ستم كردند» نظير اين فرمايشات را فرمود.
وَ بِهَذَا الْإِسْنَادِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَمَّرِ بْنِ خَلَّادٍ قَالَ: سَأَلَ رَجُلٌ فَارِسِيٌّ أَبَا الْحَسَنِ (ع) فَقَالَ طَاعَتُكَ مُفْتَرَضَةٌ فَقَالَ: نَعَمْ قَالَ مِثْلُ طَاعَةِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (ع) فَقَالَ نَعَمْ. (12)
با اسنادی از احمد بن محمد از معمر بن خلاد نقل شده است: مردى پارسى از امام كاظم (عليه السلام) پرسيد اطاعت شما واجب است؟ فرمودند: آرى، گفت: مثل اطاعت على بن ابى طالب (عليه السلام) حضرت فرمود: آرى.
در كافى از حضرت امام صادق (عليه السّلام) روايت شده در معناى: يَعْرِفُونَ نِعْمَتَ اللَّهِ ثُمَّ يُنْكِرُونَها فرمودند: چون آيه «إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ...» نازل شد جمع شدند عده از اصحاب پيغمبر در مسجد مدينه و بعضى به بعض ديگر گفتند در مورد اين آيه چه مي گویيد اگر آيه را انكار كنيم به تمام آيات و احكام اسلام كافر مي شويم و اگر آن را تصديق نموده و ايمان بياوريم على را بر خود تفوق داده و مسلط كنيم زيرا اين آيه صريحا بر ولايت على دلالت دارد؟ همه آنها گفتند: ما مي دانيم محمد (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) راست مي گويد لكن امر او را درباره على اطاعت نمي كنيم لذا اين آيه نازل شد كه مي فرمايد اين مردم ولايت على (عليه السّلام) را دانستند پس از آن انكار ولايت نموده و كافر شدند. (13)
دلالت آیه بر برتری حضرت امیرالمومنین (علیه السّلام) بر دیگران
«در آیه ولایت لفظ ولى از مصدر ولايت كه به معناى تسلط و قدرت است مشتق شده است. مانند ولى زن، ولى كودک و ولى رعيت كه همگى به معناى رسيدگى كننده به امور ايشان است و تقريبا نسبت به آنان تسلّط دارد. همچنين به معناى دوست و دوستدار نيز مى باشد. دوست نيز به طور ضمنى نسبت به دوست خود نوعى تسلط دارد و مىتواند در امور او تصرف نمايد. در مورد شخص يارى دهنده نسبت به يارى شده و هم پيمان نسبت به هم پيمان و همسايه نسبت به همسايه نيز به همين شكل است. بنابراين معناى آيه چنين مى شود كه:
فقط خدا و رسول او و امير المؤمنين، سرپرست و متولى امور شما هستند و بدون شک ولايت خدا همه جانبه است. به علاوه، خود آيه هم بدون قيد است و به قرينه حكمت، افاده عموميت مى كند. لذا ولايت پيامبر و وصى او نيز همين گونه است. پس على (عليه السلام) سرپرست امور مؤمنان و حاكم بر ايشان و پيشواى آنان به شمار مىآيد.
بر فرض كه بپذيريم، ولى داراى معانى متعدد است و اين كلمه، مشترک لفظى است باز هم بدون شک، آنچه كه با نزول آيه در مقام دادن صدقه مناسبت دارد، اين است كه ولى، به معناى رسيدگى كننده به امور باشد، نه به معناى ناصر و يارى دهنده؛ زيرا كدام عاقل اين را مى پذيرد كه خداوند براى يادآورى فضيلت تصدق، با اين سرعت و اهتمام و بيان عجيب، آيه اى نازل كند و تنها بخواهد اين مسئله بديهى را تذكر دهد كه على (ع) ياور مؤمنان است؟ بر فرض كه مراد از لفظ ولى، ناصر باشد در اين صورت منحصر ساختن كلمه ياور و يارى دهنده به خدا، رسول او (ص)و على (ع)
تنها به يكى از دو معنى زير صحيح خواهد بود:👇👇👇👇
1.يارى مؤمنين توسط خدا، پيامبر و امير المؤمنين رسيدگى به امور آنان را نيز در بر مى گيرد كه در اين صورت به همان معنايى كه مطلوب ماست؛ برمى گردد.
2.يارى ديگران نسبت به يارى خدا و پيامبر (صلی الله علیه و آله) و على (عليه السلام) قابل ذكر نيست و به حساب نمى آيد. كه در اين صورت نيز مطلوب ما ثابت مى گردد؛ زيرا يكى از لوازم امامت، يارى كامل و همه جانبه مؤمنين است، خصوصا با توجه به اينكه خداوند يارى او را در رديف يارى خود و پيامبرش قرار داده است.
🔔خلاصه كلام اينكه ولايت را به هر معنايى كه تفسير كنند، در انحصار خدا، پيامبر و امير المؤمنين است و ولايت اين سه از يک سنخ مى باشد. پس بايد امير المؤمنين (عليه السلام) از تمام مردم برتر و بالاتر باشد به نحوى كه هيچ كس قادر به بيان فضيلت او نيست. لذا تنها چيزى كه درخور اوست، اين است كه امام مردم و جانشين خدا در ميان تمامى آنان باشد.»(14)
✍پانویسها
(1) سيره معصومان، جلد3، صفحه177
(2) شواهد التنزيل لقواعد التفضيل، ترجمه روحانى، صفحه 91
(3) تفسير جامع، جلد 2، صفحه 227 – 226
(4) سيره معصومان، جلد 3، صفحه 174
(5) أصول الكافي، ترجمه مصطفوى، جلد 1، صفحه 265
(6) سيره معصومان، جلد 3، صفحه 174
(7) شرح حال و فضائل خاندان نبوت، صفحه 23 – 22
(8) شواهد التنزيل لقواعد التفضيل، ترجمه روحانى، صفحه 89 – 88
(9) الكافي، جلد 1، صفحه 187
(10) أصول الكافي، ترجمه مصطفوى، جلد 1، صفحه 265 – 264
(11) الكافي، جلد1 ، صفحه 146
(12) الكافي، جلد 1، صفحه 187
(13) تفسير جامع، جلد 2، صفحه 226 – 225
(14) ترجمه دلائل الصدق، جلد 2، صفحه 60-59
📗منابع
- أصول الكافي، محمد بن يعقوب كلينى، مترجم سيد جواد مصطفوى، تهران، كتاب فروشى علميه اسلاميه، 1369 ش.
- الكافي، محمد بن يعقوب بن اسحاق كلينى، تهران، دار الكتب الإسلامية، چاپ چهارم، 1407 ق.
- ترجمه نهج الحق و كشف الصدق، علامه حلی، مترجم عليرضا كهنسال، مشهد، تاسوعا، 1379 ش.
- تفسير جامع، سید محمد ابراهیم بروجردى، تهران، صدر، 1366ش.
- سيره معصومان، سيد محسن امين عاملى، مترجم على حجتى كرمانى، تهران، سروش، 1377ق.
- شرح حال و فضائل خاندان نبوت، سبط بن جوزى ، مترجم محمدرضا عطائى، مشهد، آستان قدس رضوى، 1379 ش.
- شواهد التنزيل لقواعد التفضيل، عبيد الله بن عبد الله حسكاني، مترجم احمد روحانى، قم، دار الهدى، 1380ش.
علمی عرفانی 👇
@wittj2
سلام من بـه محـرم بـه غصـه و غــم مـهـدي
به چشم کاسه ي خون و به شال ماتم مـهـدي
سـلام من بــه مـحـرم بـه کـربـلا و جـلالــش
به لحظه هاي پـرازحزن غرق درد و ملامش
سـلام مـن بـه مـحـرم بـه حـال خستـه زيـنـب
بـه بــي نـهــايــت داغ دل شـکــستــه زيـنـب
#السلام_علیک_یا_اباعبدالله_ع
#ما_ملت_امام_حسینیم
👇
@wittj2
1_439052785.mp3
7.13M
💫 #در_رکاب_حسین ۱
🏴شب و روز اول؛ جناب مسلم، قِیسِ بْن مُسَهَّر صِیْداوی و من ....
🎷با خوانش: مژده لواسانی
✍به قلم: حاتمه سیدزاده
👈تنظیم: پارسا کمالی
علمی عرفانی 👇
@wittj2
#روز_اول_محرم
#حضرت_مسلم_بن_عقیل_علیه_السلام
هیچ کس نیست دگر دور و بر مسلم تو
بسته شد مثل علی بال و پر مسلم تو
سر عباس و پسرهات سلامت آقا
گر شکستند در این کوچه سر مسلم تو
قسمت این بود ؛ لبِ تشنه شهیدم بکنند
پیش مرگ جگرت شد جگر مسلم تو
محمدقاسمی
#آجرک_الله_یا_صاحب_الزمان_عج
علمی عرفانی 👇
@wittj2
دیالکتیک علم و عرفان ناب
🏴 #پادکست ویژه #محرم ♨️زیارت از راه دور 👌 #سخنرانی بسیار شنیدنی 🎷حجت الاسلام #مومنی 💫حداقل برای
همراهان گرامی آغاز ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا علیه السلام تسلیت باد...
🔔چله ی زیارت عاشورا رو از امروز به همراهی شما عزیزان آغاز میکنیم...🏴🏴🏴🏴🏴💚💫
#سلام_امام_زمانم
💔الا ای صاحب قلبم کجایی⁉️
🏴محرم شد نمی خواهی بیایی⁉️
◾️هوای شال مشکی عزایت
دل زار مرا کرده هوایی💔
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#آجرک_الله_یا_صاحب_الزمان_عج
🔔سلام دوست عزیز بمناسبت فرارسیدن ایام سوگواری امام حسین علیه السلام وهفتاد و دوتن شهید کربلا کلیه برنامه ها ی آموزشی. روزانه کانال ازاول محرم تا چهاردهم تعطیل می باشد وجایگزین آن ان شاالله برنامه ویژه عزاداری ومقتل خوانی می باشد
برنامه صبحگاهی هم داخل گروه برگزارمیشود هم اکنون میتوانید با کلیک بر روی لینک زیر به #تالار برنامه صبحگاهی وصل شوید💫💚👇
https://eitaa.com/joinchat/1950941202Cc9bd9e5832
1_439520294.mp3
21.66M
🎧 استاد میرباقری | «سخنرانی» شب اول محرم ۱۳۹۹، هیئت ثارالله
◀️ جایگاه عاشورا در اصلاح امت پیامبر(ص)
علمی عرفانی 👇
@wittj2