پندانه🍂
فردی پیش بهلول آمد و گفت: راهی بگو ڪه گناه ڪمتر کنم.
✨ بهلول گفت: بدان وقتی گناه میڪنی، یا نمیبینی ڪه خدا تو را میبیند، پس ڪافری.
✨ یا میبینی ڪه تو را میبیند و گناه میڪنی، پس او را نشناختهای و او را نزد خود حقیر و ڪوچڪ میشماری.
👌 پس بدان شهادت به اللهاڪبر، زمانی واقعی است ڪه گناه نمیڪنی. چون ڪسی ڪه خدا را بزرگ ببیند نزد بزرگ مؤدب مینشیند و دست از پا خطا نمیکند.
@wittj2
⭐️درسی از مثنوی
از خدا جوییم توفیق ادب
بیادب محروم گشت از لطف رب (۷۷)
بیادب تنها نه خود را داشت بد
بلک آتش در همه آفاق زد (۷۸)
مایده از آسمان در میرسید
بیشری و بیع و بیگفت و شنید (۷۹)
درمیان قوم موسی چند کس
بیادب گفتند کو سیر و عدس (۸۰)
منقطع شد خوان و نان از آسمان
ماند رنج زرع و بیل و داسمان (۸۱)
باز عیسی چون شفاعت کرد حق
خوان فرستاد و غنیمت بر طبق (۸۲)
مائده از آسمان شد عائده
چون که گفت انزل علینا مائده (۸۳)
باز گستاخان ادب بگذاشتند
چون گدایان زلهها برداشتند (۸۴)
لابه کرده عیسی ایشان را که این
دایمست و کم نگردد از زمین (۸۵)
بدگمانی کردن و حرصآوری
کفر باشد پیش خوان مهتری (۸۶)
زان گدارویان نادیده ز آز
آن در رحمت بریشان شد فراز (۸۷)
ابر بر ناید پی منع زکات
وز زنا افتد وبا اندر جهات (۸۸)
هر چه بر تو آید از ظلمات و غم
آن ز بیباکی و گستاخیست هم (۸۹)
هر که بیباکی کند در راه دوست
رهزن مردان شد و نامرد اوست (۹۰)
از ادب پرنور گشتهست این فلک
وز ادب معصوم و پاک آمد ملک (۹۱)
بد ز گستاخی کسوف آفتاب
شد عزازیلی ز جرات رد باب (۹۲)
دست بگشاد و کنارانش گرفت
همچو عشق اندر دل و جانش گرفت (۹۳)
دست و پیشانیش بوسیدن گرفت
وز مقام و راه پرسیدن گرفت (۹۴)
پرس پرسان میکشیدش تا بصدر
گفت گنجی یافتم آخر بصبر (۹۵)
گفت ای نور حق و دفع حرج
معنیالصبر مفتاح الفرج (۹۶)
ای لقای تو جواب هر سئوال
مشکل از تو حل شود بیقیل و قال (۹۷)
ترجمانی هرچه ما را در دلست
دستگیری هر که پایش در گلست (۹۸)
مرحبا یا مجتبی یا مرتضی
ان تغب جاء القضا ضاق الفضا (۹۹)
انت مولیالقوم من لا یشتهی
قد ردی کلا لئن لم ینته (۱۰۰)
چون گذشت آن مجلس و خوان کرم
دست او بگرفت و برد اندر حرم (۱۰۱)
قصهٔ رنجور و رنجوری بخواند
بعد از آن در پیش رنجورش نشاند (۱۰۲)
رنگ روی و نبض و قاروره بدید
هم علاماتش هم اسبابش شنید (۱۰۳)
گفت هر دارو که ایشان کردهاند
آن عمارت نیست ویران کردهاند (۱۰۴)
بیخبر بودند از حال درون
استعیذ الله مما یفترون (۱۰۵)
دید رنج و کشف شد بروی نهفت
لیک پنهان کرد وبا سلطان نگفت (۱۰۶)
مولانای جان🌻
@wittj2
گر تو را بخت یار خواهد بود
عشق را با تو کار خواهد بود
عمر بیعاشقی مدان به حساب
کان برون از شمار خواهد بود
هر زمانی که میرود بیعشق
پیش حق شرمسار خواهد بود
مولانای جان🌻
@wittj2
انسان چیست؟.mp3
1.63M
🎷علامه مروجی سبزواری
⭐️انسان چیست؟
کانال علمی عرفانی👇
@wittj2
عرفان اسلامی
🔮🎷اسماء الحُسنی – نامهای نیکوی خداوند
اعوذ بالله السمیع العلیم من الشیطان العین الرجیم
بسم الله الرّحمن الرّحیم
و الحمد لله رب العالمین و الصلاه و سلام علی نور عرشه و خیر خلقه سید الانبیاء و المرسلین المبعوث رحمه للعالمین محمد وآله الطاهرین و لا حول ولا قوه الا به لله العلی العظیم
اسماء الحُسنی یا نامهای نیکوی خداوند نامهایی هستند که در اسلام برای الله به کار رفته است. غالباً شمار این نامها را ۹۹ نام دانستهاند که بیشتر آن در قرآن آمده است، ولی برخی دیگر براین باورند شمار آنها بیشتر است.
نامهای خدا در قرآن مجموعهای از بیش از ۲۰۰ نام خداوند است که در قرآن ذکر شدهاند و اصطلاحاً، ۹۹ تای آن «(به عربی: اسماء الحسنی)» یا نامهای نیکوی خداوند خوانده میشوند. هر چند که تعداد نامهای خدا، شامل صفتها و کلمههای مرکب، در قرآن و سنت از ۹۹ عدد خیلی بیشتر هستند، ولی مسلمانان اعتقاد دارند که گروه برگزیدهای از نامها (نامهای نیکو)، تعدادشان ۹۹ عدد است.
از میان این ۹۹ نام، ۸۵ تای آن مستقیماً در قرآن ذکر شده است. اما تعدادی از این نامها مستقیماً در قرآن وجود ندارد و یا مصدری از آن به کار گرفته شده باشد و یا به شکل غیر مستقیم به صفتی اشاره شده باشد. بعضی از محققان با رجوع به احادیث تا ۲۰۰ مورد از این نامها را یافتهاند.
اسماء حسنی – نامهای نیکوی خداوند
اسماء حُسنی را به ۳ گروه بخش کردهاند:
اسماء جمالی (۵۵ نام) برای کسب رحمت و روزی به کار میروند.
اسماء جلالی (۲۲ نام) برای ایجاد عداوت و از میان بردن حریف به کار میآیند.
اسماء مشترک (۲۲ نام) بسته به نیت، خاصیت هر دو گروه قبلی را دارند.
اعتقاد بر این است که یکی از اسامی خدا که بر کسی دانسته نیست 👌اسم اعظم است. و با بر زبان آوردن آن هر خواستهٔ گوینده برآورده خواهد شد.
عضویت👇
@wittj2
🔮🎷تعداد اسماء
اسماء الهی در نود و نه اسم مذکور منحصر نیست، بلکه برای خداوند نام های زیادی در روایاتی از بزرگان شیعه و سنی ذکر گردیده است. در برخی موارد تا هزار و یک اسم مقدّس ذکر شده و در برخی دیگر چهار هزار اسم مبارک است.
اشاره به وجود نامهای نیکو در قرآن
در آیات زیر به وجود نامهای نیکو برای خداوند اشاره شده است:
قرآن سوره طه – آیه ۸: الله لا اله الّا هو له الاسماء الحسنی
ترجمه: او خداییست که نیست جز او خدایی، همانکه دارای نامهای نیکوست
قرآن سوره اعراف – آیه ۱۸۰: و لله الاسماء الحسنی فدعوه بها
ترجمه: و او نامهای نیکویی دارد، پس به آنها بخوانیدش
نامها و صفات تصریح شده در قرآن
خداوند به طور صریح با نامها و صفات زیر در قرآن ذکر شده است:
آخذ • آخر • ابقی • احد • احسنالخالقین • احکمالحاکمین • ارحمالرّاحمین • اسرعالحاسبین • اشدّ • اعلی • اعلم • اقرب • اکرم • اله • اللّه • اوّل • اولی • اهلالتّقوی • اهلالمغفره • باری • باطن • بالغ • بدیع • بَرّ • بصیر • توّاب • جاعل • جامع • جبّار • حاسب • حافظ • حسیب • حفیظ • حفیّ • حق • حَکَم • حکیم • حلیم • حمید • حیّ • خادع • خالق • خبیر • خلّاق • خیر • خیرالحاکمین • خیرالرّاحمین • خیرالرّازقین • خیرالغافرین • خیرالفاتحین • خیرالفاصلین • خیرالماکرین • خیرالمنزلین • خیرالنّاصرین • خیرالوارثین • ذوالجلال والاکرام • ذوالرّحمه • ذوالطّول • ذوالعرش • ذوالفضل • ذوالقوّه • ذوالمعارج • ذوانتقام • ذوعقاب • ذومغفره • راد • رافِع • رئوف • ربّ • رحمن • رحیم • رزّاق • رفیعالدّرجات • رقیب • زارع • سریعالحساب • سریعالعقاب • سلام • سمیع • سمیعالدّعاء • شاکر • شاهد • شدیدالعذاب • شدیدالعقاب • شدیدالمحال • شفیع • شکور • شهید • صادق • صمد • ظاهر • عالم • عالمالغیب • عالمالغیب والشّهاده • عزیز • عظیم • عفوّ • علّامالغیوب • علیم • علیّ • غافرالذنب • غالب • غفّار • غفور • غنیّ • فاعل • فاطر • فالقالاصباح • فالقالحبّ والنّوی • فتّاح • فعّال • قائم علی کلّ نفس • قابلالتّوب • قادر • قاهر • قدّوس • قدیر • قریب • قوی • قهّار • قیّوم • کاشف • کافی • کبیر • کریم • کفیل • لطیف • مالک • مُبتَلی • مبین • متعال • متکبّر • متوفّی • متین • مجیب • مجید • محیط • محیی • مخزیالکافرین • مستعان • مُستَمِع • مصوّر • مُطَهّر • مقتدر • مقیت • مُلْتَحِد • ملک • ملیک • مُمِدّ • مُنتَقِم • مُنزِل • مُنَّزِل • مولی • مؤمن • موهن • مهلک • مهیمن • نصیر • نور • واحد • وارث • واسع • وال
عضویت👇
@wittj2
🔮🎷 به دو نکته مهم اشاره می کنیم:
1. انسان کامل، تجلی اعظم یا مظهر اتم خداوند: بر اساس این دیدگاه(حکمت متعالیه و عرفان نظری) همه ی عالم مظهر و جلوه حق است و موجودی نیست که تجلی حق نباشد. نکته ی مهم در این جا این است که در میان تمام موجودات که مظاهر نسبی و ناقص حق تعالی به شمار می آیند و بخشی از اسمای الهی را جلوه گر هستند؛ تنها انسان کامل است که مظهر جامع حق است و می تواند آن گونه که حق تعالی می خواهد تجلی گر تمام اسما و صفات او باشد؛ به همین دلیل انسان کامل را تجلی اعظم و مظهر اتم حق تعالی خوانده اند.[1]
2. انسان کامل خلیفه حق تعالی: یکی از نسبت هایی که عارفان میان انسان و خدا بر قرار می دانند، خلیفة الله بودن انسان کامل است. جانشینی از خداوند از سوی خداوند نیز تنها هنگامی ممکن است که صفات خداوند در او تحقق یابد، صفاتی که خداوند با آنها عالم را تدبیر می کند.[2]
منظور از لسان الله، این است که خداوند از طریق ائمه خواسته های خود را به مردم اعلان می کند و آنچه ائمه می فرمایند سخن خداوند است
حال با توجه به این دو نکته معنای این روایات که ائمه(علیهم السلام) اسمای حسنای خدایند، روشن می شود؛ زیرا معنای این روایت این است که ائمه(علیهم السلام) برترین جلوه گر اسما و صفات خداوند و جانشینان او هستند و به این جهت می توانند عالم را به اذن خداوند تدبیر کند.
بنابر این، منظور از لسان الله، این است که خداوند از طریق ائمه خواسته های خود را به مردم اعلان می کند و آنچه ائمه می فرمایند سخن خداوند است. مقصود از یدالله، نیز این است که خداوند از طریق ائمه(علیهم السلام) کارهای خود را انجام می دهد. چنان که منظور از عین الله این است که خداوند از طریق ائمه به مردم توجه می کند. وجه الله، و جنب الله بودن نیز با توجه به مقام خلافت الهی ائمه دارای معنا و قابل درک است.
پی نوشت:
[1]. ر. ک. یزدان پناه، یدالله، مبانی و اصول عرفان نظری، ص 591، مۆسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، قم، چاپ سوم، 1391ق.
[2] . همان، ص6
عضویت👇
@wittj2
🎷معرفی کتاب
⭐️کتاب اسماءالحسنی
تصحیح و تحقیق: زهیر طیب
نشر سفینه-چاپ ششم 1386تهران
@wittj2
من عاشقم تو عاشقی
این کجا و آن کجا
مُردم در این، مُردم در آن،
این کجا و آن کجا
ِرَستی از آن ، اُفتی در این،
کین بهر آزادی
آن اسارت در جان
من در بند و تو در بند , بند من عین آزادی
بند تو عین در بندی
من نگویم این بِه یا آن بِه
تا در بند نیافتی
نگردی آزاد
اسماء🌻
اسفند ۹۶
@wittj2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔮🎷بزرگی کیهان و فراتر از آن
اگر هنگام مشاهده ی این ویدیو به مرز بحران ِ وجودی نرسیدید حتما از عناصر قوی تری نسبت به ما ساخته شده اید.
کانال علمی عرفانی👇
@wittj2
پدیدهی 👌اتساع زمان میتواند باعث جوان ماندن فضانوردانی شود که با فضاپیمای فرضی پر سرعت به سفر میروند.
@wittj2
جهان دیگر می تواند درون یک پوسته یا ⭐️غشا (برین، brane) باشد که موازی با پوستههای دیگر بسیاریست که هر یک جهانهای خود را در بر دارند و همگی در فضایی با ابعاد بیشتر شناورند.
@wittj2
🔮🎷در جهانهای موازی میتوان چندجهان وجود داشه باشدكه مشابه جهان ماست.
👈اماترتيب وقايع درآنها فرق مي كند،پس وقتي به عقب برمي گرديم،درجهان ديگری وجودداريم؛نه درجهاني كه درآن هستيد.
@wittj2
🔮🎷معرفی کتاب
⭐️کتاب "یک" (کوانتوم، عرفان، درمان-نظریه داناک و بررسی فلسفه ی پزشکی همومیوپاتی از طریق آن)
⭐️کتاب" صفر" (تولد و مرگ در فیریک جدید-لوح پیدایش جهان 10 بعدی)
👈مولف:دکتر مسعود ناصری
نشر مثلث - چاپ دهم پاییز 1391
کانال علمی عرفانی👇
@wittj2
برگی از معرفت 🍂🍂
خدا بغایت نزدیک است که✨ در قرآن آمده «و نحن اقرب الیه من حبل الورید» (و ما از رگ گردن به او نزدیکتریم).اما چه فایده که مردم دورِ دور افتاده اند و از معرفت خدای و از معرفتِ قربِ خدای بی بهره و بی نصیبند.
همه روز فریاد می کنند و می گویند که خدای می طلبیم و نمی دانند که خدا حاضر است و حاجت به طلب کردن نیست.
خدای از برخی دور و به بعضی نزدیک نیست؛ خدای تعالی با همه است.جمله موجودات در قربِ با او برابرند. ✨اعلی علیین و اسفل السافلین در قربِ او یکسان است.
⭐️قرب و بُعد را نسبت به جهل ما گفته اند؛ یعنی هر که عالِم تر است نزدیکتر است وگرنه هیچ ذره ای از ذرات موجودات نیست که خدای تعالی بذات با آن نیست و بر آن محیط نیست و از آن آگاه نیست.سخن کوتاه شد والله اکبر
عزیز_نسفی
@wittj2
عقل از سرِ نادانی
دردِ سر ما می داد
عشق آمد و وارستیم
تا باد چنین بادا.....
شاه نعمت اله ولی🌻
@wittj2
⭐️جهان خود را بزرگ کنید بعد فرعون و موسی را درخود ببینیدکه هرروز درجدال بایکدیگرند
آنگاه نگران باشید مبادا فرعون پیروز بشود:
🌻موسی و فرعون در هستی توست
🌻باید این دوخصم را درخویش جست
@wittj2
🔮🎷ایده تونل زنی✨ در فیزیک بسیار اهمیت داشته و در تشریح ویژگی های وسایل الکتریکی ،سیاه چاله ها ، انفجار بزرگ به کار میرود خود جهان نیز ممکن است از طریق تونل زنی ایجاد شده باشد!!
@wittj2
با درد بساز چون دوای تو منم
در کس منگر که آشنای تو منم
گر کشته شوی مگو که من کشته شدم
شکرانه بده که خونبهای تو منم
مولانای جان🌻
@wittj2