🔮🎷فنا
💎 اهل معرفت معتقدند، "فنا" در سفر اول است،
🍀 چون فنا و تخلیه بهم نزدیک هستند،
یعنی انسان در عین حال که خودش یا عالم کثرت وجود دارد ،چون از خودیت و تشخیص به در آمده،
🎯 دیگر خودش و عالم کثرت را مشاهده نمی کند.
🎯 و هر چه می بیند #وحدت است
و تنها خدا را می بیند.
یعنی روح عالم وجود را
🎯چون در فنا تمام صفات انسانی را از دست داده، و متصف به صفات الله است.
استاد سمندری🌻
📗کتاب نکاحات در آفرینش
👇
@wittj2
اگر زمانی خود یا کثرات را دید
آن کثرات را شئون وجودی
و یا تجلیات حضرت حق
و یا امواج دریای ذات احدی می داند،
و این امواج کثیرند،
ولی از دریا هستند.
و از دریا بر می خیزند
و با دریا می امیزند
و در دریا می گریزند.
و از دریا ناگزیرند.
استاد سمندری🌻
📗کتاب نکاحات در آفرینش
👇
@wittj2
🔮🎷 مديتيشن من کيستم؟
ما با درک عادي مي توانيم تنها به کيفيات چيزها پي برده و تازماني که با اين ديد و توهم باقي بمانيم اشيا را هميشه با همان استانداردها مي بينيم و چيزهاي ديگر را هم با مقايسه با اين معيارها مي سنجيم در حاليکه براي درک بينش و ديدن واقعي اشيا مقايسه اي نبايد انجام گيرد.
اين مديتيشن روش مستقيم يا تحقيق از خود براي درک و شناخت جهان است، اين مديتيشن از روشهاي ديگر مشکل تر است يعني حداقل پس از چند ماه تمرين مداوم روزانه با مديتيشن هاي اصولي قادر به انجام اين روش مي شويد.
در اين تمرين از خود مي پرسيم من کيستم؟ و مرتب و سازمان يافته به هر سوال پاسخ مي دهيم اگر پاسخ نام شماست بايد به خود بگوييد نه اين نامي است که خود داده ام کسي که اين اسم را دارد کيست؟ اگر پاسخ شما احساس يا درکي است مثلا در جواب من کيستم؟ بگوئيد آدمي که احساس خستگي مي کند پاسخ به خود چنين است نه احساسي است که من دارم حال کسي که چنين احساسي دارد کيست؟ اگر پاسخ شما يادآور خاطره ايست مثلا بگوييد من کسي هستم که يکبار پاسخ اين است نه اين خاطره ايست که من دارم، حالا کسي که اين خاطره را دارد کيست؟ اگر پاسخ تصور يا تصويري است که از خود در ذهن داريد نه اين تصويري است که از خود دارم کسي که اين تصوير را دارد کيست؟ اگر بنظرتان شخص يا تيپي به ذهنتان رسيد به عنوان پاسخ پرسش مي گوييد نه اين تفسير از ايده اي يا خاطره اي است که دارم ولي مفسر کيست؟ هر جوابي که بنظرتان مي رسد بايد بدين ترتيب پاسخ داده شود پس از هر پاسخ جستجويي پويا و فعالانه براي رد آن در ذهن شما آغاز مي شود در اين مدیتيشن استراحتي وجود ندارد اين تمرين بايد بطور مداوم و با خشونتي متوالي براي يافتن پاسخ و رد آن انجام شود و پس از آن جستجوي بعدي و رد آن پاسخ ادامه يابد؛ اصول اين روش بايد با دقت و جزئيات دقيق دنبال شود پاسخ ها و پرسش ها به روش فوق و در زمان حال بيان مي شوند؛ اين جستجو براي پيدا کردن ريشه اصلي و واقعي خود است که در پشت بسياري خودهاي دروغين و کاذب نهفته است و ما اين چهره کاذب را به عنوان خود واقعي مي شناسيم.
وقتي براي تمرين آماده شديد ابتدا با روزي نيم ساعت و به مدت يک يا دو هفته آنرا انجام دهيد؛ در پايان اين دوره در مورد تنظيم برنامه خود با اين روش تصميم بگيريد؛ گاه ضمن تمرين پاسخي مي يابيد که برايتان قابل قبول است در اين صورت اين تمرين را متوقف کرده و تامدتي از روش هاي ديگر مديتيشن استفاده کنيد.
#مدیتیشن #من_کیستم #راهی_بسوی_خدا
علمی عرفانی
👇
@wittj2
35 nazare ahle shie dar zamine marjaiat-fahm va tabine din va dalayele an.mp3
24.65M
#عرفان_عملی_اسلامی
#ضرورت_دین_نبوت_امامت
#نظریه_اهل_شیعه
#مهدی_طیب
@wittj2
🔮در ثواب نشر شریک باشید
کانال علمی عرفانی👇👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2515861505C45d2328c8f
#شهید_سيد_مرتضى_آوينى
#عقل مى گويد بمان و #عشق مى گويد برو؛
و اين هردو عقل و عشق را ،خداوند آفريده است تا وجود انسان در حيرت ميان عقل و عشق معنا شود،
اگر چه عقل نيز اگر پيوند خويش را با چشمه ى خورشيد نبُرَد، عشق را در راهى كه مى رود تصديق خواهد كرد؛ آن جا ديگر ميان عقل و عشق فاصله اى نيست...
📗از #كتاب #فتح_خون
👇
@wittj2
هشیار سری بود ز سودای تو مست
خوش آنکه ز روی تودلش رفت ز دست
بیتو همه هیچ است در ملک وجود
ور هیچ نباشد چو تو هستی همه هست
سعدی🌻
👇
@wittj2
عشق راجزعشق لایق هست نیست
غیراو معشوق وعاشق هست نیست
عقل اگر گوید که غیر عشق هست
نزد مااین قول صادق هست نیست
شاه نعمتالله ولی🌻
@wittj2
یاری خواهی ز یار ، با یار بساز
سودت سوداست باخریدار بساز
از بهر وصال ماه از شب مگریز
وز بهر گل و گلاب با خار بساز
مولانای جان🌻
@wittj2
🔮🎷دستور العمل سلوکی
⭐️عظمت سوره های مسبّحات
«مرحوم سید علی آقا قاضی، شب ها قبل از خواب👈 مسبحات ششگانه، [یعنی سوره های 🎯حدید، 🎯حشر، 🎯صف، 🎯جمعه،🎯 تغابن و🎯 اعلی] را می خواند:
چه آن که روایت دارد پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) هم قبل از خواب می خواندند و می فرمودند:
در این سوره ها آیه ای است که بهتر از هزار آیه است
و امام باقر (علیه السلام) فرمود: کسی که قبل از خواب مسبحات را بخواند، نمی میرد تا آن که حضرت قائم (علیه السلام) را درک کند و اگر بمیرد، در جوار پیامبر خواهد بود.
🍀[منظوراز مسبحات سوره هایی است که با کلمه سبح یا یسبح شروع میشود]
این عمل وذکر سجده یونسیه جزو اولین دستورالعمل های اقای قاضی به شاگردانش بود.
👇
@wittj2
#خلاصه_شرح_داستان_اول_مثنوی
#مقدمه_قسمت_نهم
علامه مروجی سبزواری🌻
خلاصه بعد از همۀ این بحثهای مفصل، معنای نی معلوم شد و مولانا دارد شکایت میکند و حکایت میکند از دوری خودش از آن مقام اطلاق و لاتعیّنی.
اکنون برویم بر سر این که خطاب مولانا به کیست که میگوید بشنو؟
قبل از اینکه وارد این بحث شویم یکی دو مطلب را تذکر دهیم.
بلاتشبیه و بلاتشبیه قرآن هم با حرف باء شروع میشود، و مثنوی هم با همین حرف شروع شده است.
این که میگوید بشنو، مسئلهی شنیدن در اصلاح نفوس انسانها بسیار مدخلیت دارد. قرآن میفرماید: «وَ إِذا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ» اعراف۲۰۴🌻 (پس هرگاه قرآن قرائت میشد، پس گوش دهید شاید مورد رحمت قرار گیرید) دو عبارت آمده؛ استمعوا له، و انصِتوا. استمعوا یعنی گوش دهید. 👌انصتوا یک نوع گوش دادن خاص است. نَصتُ به معنای این است که انسان توقف کند و سکوت کند به جهت شنیدن مطلبی. زیرا که چه بسا انسان دارد در حین انجام کاری به صدای رادیو هم گوش میدهد. این استماع و گوش دادن، یک استماع کامل و مفید فایده نیست. کلمات به گوشش میخورد، اما چه بسا درک معنای آن کلمات را نکند و لذا اگر کسی بر او وارد شود و بپرسد که الآن رادیو چه گفت؟ میگوید نمیدانم متوجه نبودم.
اما فرض کنیم ناگاه گویندۀ رادیو گفت: شنوندگان عزیز! به خبر مهمی که هماکنون بدست من رسید توجه فرمایید. در اینجا ناگاه همه دست از کار میکشند و درجای خود توقف میکنند و تمام قوای خود را در قوۀ سامعه متمرکز میکنند که نفس با قوت بیشتری مطلب را درک کند. این میشود انصات و نصت.
قرآن می فرماید استماع کنید و انصات کنید. یعنی گوش کردن شما به قرآن با توجهی کامل و حواسی جمع باشد و قلبتان را فارغ از هر امر دنیایی نمایید، لعلّکم ترحمون، شاید مورد توجه و عنایت اسم الرحمن قرار گیرید که بعد از اسم اعظم الله است. همۀ این آثار اسم الرحمن زمانی برای انسان حاصل میشود که انسان قرآن را گوش دهد. اما گوش دادنی که با قلب باشد نه گوش ظاهر که انسان در این گوش و در این قوۀ سامعه با حیوان شریک است. چرا که صدا دو صداست. یکی صداهایی که از اشیاء مادی به گوش میرسد مثل صدای حرف زدن آدمها، صدای حیوانات، صدای باد، باران، و این صداها را هم انسان میشنود هم حیوان.
اما صداهایی هست که گوش ظاهر آنها را نمیشنود که در قسمت بعد مورد بحث قرار خواهد گرفت.
علمی عرفانی
👇
@wittj2