eitaa logo
دیالکتیک علم و عرفان ناب
418 دنبال‌کننده
3هزار عکس
268 ویدیو
114 فایل
کوانتوم(علم فیزیک جدید) وتعالیم عرفانی،دلنوشته ها و اشعارم وسخنان و اشعار بزرگان اهل علم و ادب تلاشی در حد توان تقدیم به وجود مقدس صاحب الزمان .عج. و تمامی شهدای اسلام❤ 👈نشر باذکر شریف صلوات بر محمّد و آل محمّد و عجل فرجهم❤
مشاهده در ایتا
دانلود
دیالکتیک علم و عرفان ناب
🚨پرهیز از توجه به غیر خدا از سخنان امام علی عليه السّلام كه به بعضى از اصحاب خود (عفيف برادر اشعث
💚💫تبیین خطبه ۷۹ نهج البلاغه کلام امام علی علیه السلام در نهج البلاغه:🌸 «اى مردم! از فرا گرفتن علم نجوم (آنچه مربوط به پيشگويى به وسيله ستارگان است) بر حذر باشيد! جز به آن مقدار که در خشکى و دريا به وسيله آن هدايت حاصل مى شود (و راه خود را از بيراهه باز مى يابيد)» (أَيُّهَا النَّاسُ، إِيَّاکُمْ وَ تَعَلُّمَ النُّجُومِ، إِلاَّ مَا يُهْتَدَى بِهِ فِي بَرٍّ أَوْ بَحْر). 🍀تبییین 👈بنابراين، ستاره شناسى و استفاده از وضع ستارگان در آسمان، براى ها در دريا و صحرا و همچنين امور ديگرى از اين قبيل که بر واقعيت هاى اوضاع ستارگان بنا شده است، نه تنها ممنوع نيست، بلکه گاه جزء علوم «لازم التّعليم» محسوب مى شود; چرا که با نظام جامعه انسانى سر و کار دارد. 🍀قرآن مجيد نيز به اين موضوع به عنوان يک نعمت مهمّ الهى و يکى از نشانه هاى توحيد اشاره کرده مى فرمايد: «وَ بِالنَّجْمِ هُمْ يَهْتَدُونَ; و به وسيله ستارگان (به هنگام شب) هدايت مى شوند.» و در جايى ديگر مى فرمايد: «وَ هُوَ الَّذِي جَعَلَ لَکُمُ النُّجُومَ لِتَهْتَدُوا بِهَا فِي ظُلُمَاتِ الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ قَدْ فَصَّلْنَا الاْيَاتِ لِقَوْم يَعْلَمُونَ; او کسى است که ستارگان را براى شما قرار داد، تا در تاريکى هاى خشکى و دريا به وسيله آنها راهنمايى شويد. ما نشانه ها(ى خود) را براى کسانى که آگاهند بيان داشتيم.» 👈اين تعبيرات نشان مى دهد که قرآن انسانها را براى فرا گرفتن اين بخش از علم نجوم تشويق مى کند. 👈👈 آنچه است همان چيزى است که به عنوان « » معروف شده; يعنى از اوضاع کواکب و چگونگى تقارن و تباعد (دورى و نزديکى) آنها مسايلى را کشف مى کنند و پيشگويى هايى نسبت به حال اشخاص، گروهها و جامعه بشرى مى نمايند که بخشى از آن، کلّى گويى هايى است که هر کس توانايى آن را دارد، بى آن که نگاهى در اوضاع کواکب کرده باشد; يا بيان جزئيّاتى است که با حدس و گمان همراه است و در بسيارى از مواقع خلاف آن ثابت مى شود .. 📍تبیین کامل خطبه ۷۹ نهج البلاغه 👇 http://ahlolbait.com/article/13711/%D8%AA%D8%B1%D8%AC%D9%85%D9%87-%D9%88-%D8%B4%D8%B1%D8%AD-%D8%AE%D8%B7%D8%A8%D9%87-79-%D9%86%D9%87%D8%AC-%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%84%D8%A7%D8%BA%D9%87%D8%9B-%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%AF%D9%88%D9%85-%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D9%85%D8%AC%D8%A7%D8%B2-%D8%B9%D9%84%D9%85-%D9%86%D8%AC%D9%88%D9%85
🚨خطبه چالش برانگیز امام علی علیه السلام درباره زنان که نیازمند تبیین هست 👈کلامی از امام علی علیه السلام هست که پس از فراغت از جنگ جمل، درباره زنان، فرمودند:  👈اى مردم، بدانيد كه زنان را ايمان ناقص است و بهره منديهايشان ناقص است و عقلهايشان ناقص است. اما ناقص بودن ايمانشان از آن روست كه در ايام حيض از خواندن نماز و گرفتن روزه معذورند و ناقص بودن عقلهايشان، بدان دليل است كه شهادت دو زن برابر شهادت يك مرد است و نقصان بهره منديشان در اين است كه ميراث زنان نصف ميراث مردان است. از زنان بد بپرهيزيد و از زنان خوب حذر كنيد و كار نيك را به خاطر اطاعت از آنان انجام مدهيد، تا به كارهاى زشت طمع نكنند. 📚خطبه ۸۰ نهج البلاغه 💥📝خطبه شماره هشتاد در نهج البلاغه، خطبه ایست که پس از فراغت از جنگ جمل بیان شده است. جنگ جمل فاجعه اى بود که به رهبرى عایشه (یکی از همسران پیامبر) به راه افتاد و هزاران نفر از مسلمانان در آن کشته شدند. 🍀تبیین بیشتر خطبه ۸۰ نهج البلاغه امام خمینی (س) - زن در نهج البلاغه و چالش پیش رو http://www.imam-khomeini.ir/fa/n142381/%D8%B2%D9%86_%D8%AF%D8%B1_%D9%86%D9%87%D8%AC_%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%84%D8%A7%D8%BA%D9%87_%D9%88_%DA%86%D8%A7%D9%84%D8%B4_%D9%BE%DB%8C%D8%B4_%D8%B1%D9%88 ❤️ علمی عرفانی👇 @wittj2
دیالکتیک علم و عرفان ناب
🚨خطبه چالش برانگیز امام علی علیه السلام درباره زنان که نیازمند تبیین هست 👈کلامی از امام علی علیه ا
🚨سخنى از امام علی علیه السلام پس از فراغت از جنگ جمل، درباره زنان، فرمودند:  اى مردم، بدانيد كه زنان را ايمان ناقص است و بهره منديهايشان ناقص است و عقلهايشان ناقص است. اما ناقص بودن ايمانشان از آن روست كه در ايام حيض از خواندن نماز و گرفتن روزه معذورند و ناقص بودن عقلهايشان، بدان دليل است كه شهادت دو زن برابر شهادت يك مرد است و نقصان بهره منديشان در اين است كه ميراث زنان نصف ميراث مردان است. از زنان بد بپرهيزيد و از زنان خوب حذر كنيد و كار نيك را به خاطر اطاعت از آنان انجام مدهيد، تا به كارهاى زشت طمع نكنند. 📚خطبه ۸۰ نهج البلاغه همانطور كه از متن روايت پيداست اين خطبه از سه حكم و سه دليل مستقل براي هر يك از سه حكم مذكور تشكيل شده است: 1⃣حكم اول: نقص عقل زنان استدلال اول: شهادت دو زن برابر شهادت يك مرد است 2⃣حكم دوم: نقص ايمان زنان استدلال دوم: عدم انجام برخي فرائض براي زنان در ايام عادت 3⃣حكم سوم: نقص حظوظ زنان استدلال سوم: ارث زن نصف ارث مرد است همانطور كه ملاحظه مي شود هر ۳ استدلال فوق كاملاً منطبق بر آيات و احكام قرآن مي باشد و از اين حيث محقق را نسبت به رد قطعي اين خطبه تا حدودي مردد مي كند. بنابراين بر پايه اين ۳ استدلال قرآني مي توان بار ديگر احكام ۳ گانه اين خطبه را مورد بررسي قرار داد. نقص عقل اين محور بحث برانگيزترين بخش اين روايت است. با توجه به استدلال قرآني مربوط به شهادت دو زن در براي يك مرد مي توانيم وارد بحث مروط به اين محور شويم. «وَ اسْتَشهِْدُواْ شهَِيدَيْنِ مِن رِّجَالِكُمْ  فَإِن لَّمْ يَكُونَا رَجُلَينْ‏ِ فَرَجُلٌ وَ امْرَأَتَانِ مِمَّن تَرْضَوْنَ مِنَ الشهَُّدَاءِ أَن تَضِلَّ إِحْدَئهُمَا فَتُذَكِّرَ إِحْدَئهُمَا الْأُخْرَى» بر اساس آيه ۲۸۲ سوره مباركه بقره شهادت دو زن در برابر شهادت يك مرد است. در ترجمه و تفسير اين عبارت عموم مفسرين به استناد كلمه «فتذكر» اينگونه گفته اند كه در حين شهادت دادن زن ممكن است وی به دلايل قوي بودن احساسات عاطفي خود و يا فراموشي از امر شهادت دادن باز بماند و در اين صورت لزوم حضور دو زن امكان وقوع اين احتمال را كمتر مي كند. براي مثال در تفسير نمونه ذكر شده است: «زيرا زنان به خاطر عواطف قوي ممكن است تحت تأثير واقع شوند و به هنگام اداي شهادت به خاطر فراموشي يا جهات ديگر مسير صحيح را طي نكنند و لذا يكي، ديگري را يادآوري مي كند البته اين احتمال درباره مردان نيز هست ولي در حدي پايين تر و كمتر». منتقدين نسبت به اين استدلال ايراد وارد مي دانند زيرا اولاً اين فراموشي الزاماً مختص زنان نيست و ممكن است براي مردان نيز رخ دهد و در ثاني عدم قطعيت عاطفي بودن زنان در امر شهادت دادن را چندان استدلال برتري نمي دانند. براي توضيح اين مسئله بدون بحث پيرامون واژه «فتذكر» و با يك استدلال كوتاه مي توان از اين آيه نتيجه گرفت. قبل از پزداختن به این مسئله باید توجهی نیز نسبت به معنای لغوی لفظ «نقص» داشت. در المغنی ذیل عبارت «نقصان الشیء» این طور تعریف شده است: «ذهب منه شیء بعد تمامه» در برابر واژه «نقص» گاهی لفظ «تمام» و گاهی لفظ «کمال» قرار می گیرد. تمام جنبه کمیت دارد و کمال به جنبه کیفی موضوع می پردازد. در نظام آفرینش و در میان تمام موجودات هیچ مخلوقی در ذات خود دارای نقص نیست بلکه به صورت تمام و کامل آفریده شده است. بحث نقصان اشیاء زمانی مطرح می شود که قصد قیاس در میان باشد. در هنگام مقایسه نمودن دو مفهوم را نسبت به یکدیگر می سنجند و بر اساس شرایطی که در قیاس وجود دارد در مورد نقص و کمال اشیاء نسبت به یکدیگر حکم می کنند. بنابراین در مورد محورهای این خطبه نیز از همین مفهوم در تبیین لفظ نقص استفاده می شود. موضوع دیگری نیز که باید به عنوان مقدمه در مورد آن بحث کرد مفهوم تعقل و عقل است. با توجه به بخش اصلی این خطبه که حول مسئله عقل زنان است درک فرآیند اندیشیدن و یا به عبارت صحیح تر تعقل نسبت این مفهوم را با شهادت دو زن در برابر یک مرد بهتر بیان می کند. علامه حسن زاده در تعریف تعقل می گوید: «صورت کلیه علمیه را در کتب فلسفه صورت معقوله و عقلیه و معقول گویند و دارنده آن را عاقل و عقل و قوه عاقله و فعل عاقل را که ادراک صورت معقوله است تعقل می گویند. پس صورت علمیه کلیه یعنی همان معقول. عالم بدان یعنی عاقل، و عقل وادراک صورت علمیه یعنی تعقل». آنچه كه در فراز نقص عقل در این خطبه مسلم است و ترديدي بر آن وارد نيست شهادت دو زن در برابر شهادت يك مرد است. در اين بحث به زمانمند بودن يا نبودن اين آيه و يا موارد استثنايي كه در فقه در مورد برابر بودن شهادت برخي از زنان با شهادت مردان وجود دارد پرداخته نمي شود؛ بلكه به صورت كلي اين حكم مورد تحقيق قرار مي گيرد. فعل شهادت دادن درباره يك امر با يك فرايند ادراكي و در نتيجه تعقلي صورت مي پذيرد. فرد براي شهادت دادن طبيعتاً از يك حادثه اي مطلع مي باشد
و از طريق يكي از قواي حسي خود نسبت به آن رويداد عالم شده است. در مرحله بعد اين شخص عالم جهت ايراد شهادت فراخوانده مي شود. او بايد قبل از شهادت دادن به اقناع لازم رسيده باشد كه انجام اين شهادت بر او واجب است و براي دفاع از يك حقيقت بايد اين اقدام را انجام دهد. بدون شك اين فرايند تصميم گيري نيز تنها و تنها با عمل تعقل اين فرد وابستگي دارد. وي بايد در طي يك سري فعل و انفعال ادراكي نهايتاً به اين تصميم برسد كه فعل شهادت دادن را اجرا كند يا خير. با اين توضيح به متن آيه باز مي گرديم. وقتي بر اساس نص صريح شهادت دو زن در برابر شهادت يك مرد قرار مي گيرد؛ لاجرم در فرايند تعقل و به تصميم رسيدن زن تفاوت و يا نقصي وجود دارد. در غير اين صورت امكان ديگري قابل تصور براي اين حكم قرآني به نظر نمي رسد. با همين استدلال مي توان حكم و استدلال اول خطبه ۸۰ را مورد نظر قرار داد. بنابراين بر اساس نص صريح قرآن شهادت دو زن برابر شهادت يك مرد است و اين اختلاف به دليل نقصي است كه در فرايند تعقل زن نسبت به فرايند تعقل مرد وجود دارد. 👈روش ديگري نيز براي تبيين نگاه امام علي عليه السلام نسبت به عقل وجود دارد و آن بررسي ديدگاه ايشان نسبت به اين مفهوم است. ايشان در تعریف عاقل فرموده اند: «عاقل کسی است که هر چیزی را در جای خود نهد». این تعریف تعریف مفهومی و جامعی است که همانند هر تعریف مفهومی دیگر هنوز به حالت مشهود درنیامده است، بنابراین راه دیگر آن است که شاخص های مورد نظر امام پیرامون عقل به صورت اشاره به مفهوم عاقل بودن مورد توجه قرار گیرد تا مفهوم عقل ملموس تر شود. با این روش وجود و یا عدم وجود یکی از این شاخص ها در فرد یا گروهی نشانگر قوت یا نقص عقل آن فرد یا گروه می باشد. 🍀گفتار منطقی امام علیه السلام فرمودهاند: «از ویژگی خردمند آن است که چیزی را نگوید که امکان تکذیب آن داده شود». عاقل منطقاً به گونه ای سخن می گوید که ضمن این که صغراهای سخن متقن باشد از توالی صغری و کبری نتیجه به دست بیابد و به لحاظ منطقی قابل تکذیب نباشد. 🍀گفتمان استدلالی ایشان می فرمایند: «خردمند هرگاه سخن گوید آن را با حکمت و مثال همراه سازد ولی احمق هر گاه سخن بگوید به دنبال آن سوگند یاد می کند». انسان عاقل ضمن این که به گفتار منطقی توانایی دارد، برای صحت گفتار خویش به حکمت یعنی استدلال عقلی و مثال یعنی یافته های تجربی استشهاد می کند. به عبارت بهتر به گفتمان استدلالی تن می دهد. در مقابل، فرد احمق قسم می خورد یعنی از طرف گفتگو می خواهد بدون استدلال منطقی – تجربی حرف او را بپذیرد. که این شیوه گفتمان از نظر امام علی علیه السلام نشانه حماقت و بی عقلی است. 🍀طرد باطل «به امام علی علیه السلام گفته شد عاقل کیست؟ فرمود: کسی که باطل را (از خود) براند». عاقل نه تنها سخن بی پایه و اساس نمی گوید بلکه سخنان بی منطق و باطل را همواره طرد می کند و تحت تأثیر القائات دیگران اقدام به باطل، از جمله گواهی دروغ و نظایر آن نمی کند. 🍀پیش بینی امام علیه السلام فرمود: عقل به واقع رسیدن با ظن و تخمین و آگاهی یافتن به آنچه که نیست با به کار بردن آنچه که هست می باشد. طبق این تعریف عقل یک فرآیند ذهنی است که فرد به وسیله آن از معلوم به مجهول پی می برد و از مقدمات به نتیجه می رسد. البته پیش بینی به معنای پیش گویی و بدون استناد به شاخص های تعقل نیست بلکه آینده نگری توأم با استدلال و پیش بینی همراه با برنامه از شاخص های عقل می باشد. باید توجه داشت که عقل ودیعه خدادادی است که خداوند در بدو تولد در وجود انسان نهاده است. اگرچه عقل در بدو تولد در وجود انسان به ودیعت گذاشته شده اما بدون تربیت به منصه ظهور نمی رسد. همین طور افرادی که از تعامل اجتماعی و تربیت انسانی محروم بمانند این ودیعه الهی در وجود آنها به منصه ظهور نمی رسد. حتی افراد عاقل نیز اگر تعامل با دیگر خردمندان را ترک نمایند در عقل ایشان کاستی ایجاد می گردد. امام علیه السلام می فرمایند: «کسی که از عاقلان حرف نشنود عقلش بمیرد و توصیه فرموده اند: با خردمندان چه دشمن  یا دوست  همنشین باش  زیرا خردمند  بر خرد می افزاید». شاخص های دیگری نیز در سخنان امام علیه السلام برای مفهوم عقل بیان شده است که از ذکرش صرف نظر می شود. زیرا موارد مذکور، برای پرداخت به موضوع اصلی کافیست و پر واضح است كه از نگاه ايشان در توجه به مفهوم كلي عقل در كمال اين مفهوم بين زن و مرد تفاوتي نيست و همانطور كه ذكر شد در روايت مورد بحث واژه نقص در برابر واژه تمام قرار مي گيرد و استدلال مربوطه نيز طبق مطلب قبلي انجام مي پذيرد. 🚨نقص ايمان حكم و استدلال دوم در اين خطبه مربوط به ايمان زنان مي باشد. نقد جدي در اين بخش اين است كه چطور امام عليه السلام زنان را به دليل اجراي حكم صريح خداوند در عدم انجام برخي فرائض در بعضي ايام، به نقص ايمان مي خواند؟ اين انتقاد كاملاً صحيح و سخن درستي است....
هرگز امکان تناقض ميان دستور صريح خداوند و كلام امام معصوم وجود ندارد. بر اساس مطلب سابق مي توان بر اساس مفهوم واژه نقص اين سوءبرداشت را توضيح داد. نقص لزوماً در برابر «كمال» نيست بلكه در برابر «تمام» نيز قرار مي گيرد. اينكه گفته شود ايمان زن نسبت به ايمان مرد ناقص است به دليل آنكه ميزان انجام فرائض وي در طول يك ماه كمتر از مرد است، يك مسئله واقعي و حقيقي است و ايرادي بر آن وارد نيست. نقد ذكر شده در صورتي بر اين جمله وارد مي شود كه نقص ايمان زن از جهت كيفي آن مطرح مي شد در صورتي كه استدلال اين محور از خطبه صريحاً بحث كميت را مطرح مي كند. چطور ممكن است از ديدگاه امام معصوم كميت عبادت ملاك برتري ايمان ميان جنس مرد و زن باشد؟ نه در كلام ايشان و ساير ائمه معصومين عليهم السلام و نه بر اساس آموزه هاي قرآن در ايمان و عبادت هرگز كميت مطرح نيست بلكه ميزان اصلي در تقواست. اين جمله مانند آن است كه گفته شود مژه نسبت به موي سر ناقص است. در واقعيت نيز همين است و ابعاد مژه ناقصتر از ابعاد موي سر انسان است اما اين هرگز به معني نقص در كمال وجودي مژه نيست زيرا كاركرد مژه چيزيست و كاركرد موي سر چيزي ديگر. 💥نقص حظوظ با روشي كه مورد استفاده قرار گرفت اين بخش از خطبه چالش قابل توجهي نخواهد داشت و صراحتاً با استفاده از معناي حقيقي نقص تبيين مي گردد. در واقع با اين رويكرد تمام انتقاداتي كه نسبت به اين خطبه وارد است به سمت استدلالهاي آن معطوف مي شود. با توجه به اينكه استدلالهاي موجود نيز مشخصاً ريشه قرآني دارند بنابراين بحث اصلي بر روي تفسير و تبيين قرآني قرار مي گيرد. با اين توضيح تفسیر عقلی از مفاد این خطبه اعم از زمانمند و مکانمند بودن آن قابل بحث بوده و امكان رد استناد داشتن اين خطبه به كلام معصوم تا حدود زيادي برطرف میگرددد 3⃣دلیل نقص در ارث هم که مشخص است به دلیل پرداخت مهریه و نفقه از سوی مردان در قرآن هم نقص ارث زنان مطرح شده است یُوصِیکُمُ اللّهُ فِی أَوْلاَدِکُمْ لِلذَّکَرِ مِثْلُ حَظِّ الأُنثَیَیْنِ. سوره نساء، آیه ۱۱ «خداوند به شما در باره فرزندانتان سفارش می  کند که – از میراث – برای پسر به اندازه سهم دو دختر باشد 🍀تبیین بیشتر خطبه ۸۰ نهج البلاغه امام خمینی (س) - زن در نهج البلاغه و چالش پیش رو http://www.imam-khomeini.ir/fa/n142381/%D8%B2%D9%86_%D8%AF%D8%B1_%D9%86%D9%87%D8%AC_%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%84%D8%A7%D8%BA%D9%87_%D9%88_%DA%86%D8%A7%D9%84%D8%B4_%D9%BE%DB%8C%D8%B4_%D8%B1%D9%88
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ویدئوی کامل 🎥 ای عاشقان💜💫 شعر مولانا🌻 اجرا پارسا خائف🌸 علمی عرفانی👇 @wittj2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ششم پیامهای آیه فوق⇧‌⇩: 1- اقتصاد، پشتوانه‌ى هر حركتى است. «أَنْفِقُوا ...» جهاد نيز بدون پشتوانه مالى و گذشت از برخى امكانات، امكان ندارد. اگر مردم به هنگام هجوم دشمن و در راه دفاع از حقّ، اموال خود را بكار نگيرند، گرفتار شكست قطعى مى‌شوند. 2- با انفاق، خود و اموالتان را بيمه كنيد. «أَنْفِقُوا ... وَ لا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ» 3- در اسلام جبهه و جنگ و كمك‌هاى مالى همه بايد رنگ الهى داشته و براى رضاى خداوند باشد. «فِي سَبِيلِ اللَّهِ» 4- محبوب خدا شدن، سبب تشويق براى احسان است. «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ» علمی عرفانی👇 @wittj2
1_455359795.mp3
10.04M
۵ 💚💫حق بر ما، این است که بوسیله‌ی آن؛ ـ هم به خودمان خیر برسانیم، ـ هم به دیگران! زبان تند، تیز، طعنه‌انگیز، بی‌ادب ... دائماً در میان دو آتش دست و پا میزند؛ ـ آتشی که بر صاحب خود میزند! ـ آتشی که بر اطرافیانش می‌زند! علمى عرفانى👇 @wittj2
مهارتهای کلامی_6.mp3
12.28M
۶ 💫💚؛، بالاترین "هنر" آدمی است ... و کلیدی ترین "ضعف" او ! پرحرفی، حتی با حرفهایی که زشت و آلوده هم نیستند؛ مانع رشد معنوی انسان است، چه رسد به کلام لغو و آلوده و زشت ... کم گوی و گزیده گوی، چون دُر🌟 علمی عرفانی👇 @wittj2
🔮 هم اکنون می‌توانید با کلیک بر روی لینک زیر به نهج البلاغه وصل شوید👇👇👇 من نهج البلاغه میخوانم https://eitaa.com/nahjol_balag
@sajedi_ir 🍀کانالی جهت رفع شبهات علمی و فلسفی توسط استاد کامل فلسفه🍀
4_5886625662717920651.mp3
7.5M
"چه آتش ها"🔥🔥🔥🔥🔥 خواننده: آهنگ: ترانه سرا: 💫💫💫💫💫 👇 @wittj2
برگی از معرفت🍂 بزرگی را پرسيدند؛ بنده به مولی كی رسد؟ گفت: آنگه كه در خود برسد! پرسيدند؛ در خود چون برسد؟ گفت: طلب در سرِ مطلوب شود، و معرفت در سرِ معروف. گفتند؛ شرحی بيفزای. گفت: از تن زبان مانَد و بس، و از دل نشان مانَد و بس، و از جان عيان مانَد و بس. سمع برود، شنوده مانَد و بس. دل برود، نموده مانَد و بس. جان برود، بوده مانَد و بس. 💫💫💫💫💫 علمى عرفانى👇 @wittj2
امام کاظم علیه السلام می فرمایند: اگر شیعیانم را زیر و رو کنم، جز ادعا چیزی دیگری ندارند و اگر آنان را آزمایش کنم سر از ارتداد درآورند و اگر ایشان را تصفیه نمایم از هزار نفر جز یک نفر خالص وبی غش نباشد و اگر غربالشان کنم با من جز خواص و نزدیکانم نمانند ، فراوانند افرادی که برپشتی ها تکیه می زنند و می گویند: ما شیعه علی علیه السلام هستیم!!! شیعه علی علیه السلام کسی است که کردارش گواه رفتارش باشد. 📗 روضه کافی ج ١ص٤٧١ علمی عرفانی👇 @wittj2
پندانه🍂 عاشق نتواند از غلبات عشق که به دل هست از معشوق براندیشد زیرا که دل آتشکده ایست خراب در وی محبوب چه کند دل شاهد که محل معرفت شـود مرکـز محبـت گـردد امـا بحقیقـت سـرادق عـزت محبـوب در وی نگنجد و این سرّ را میزان عقول بشری برنسنجد 🕊ولکنْ یَسَـعُنی قَلْـبُ عَبـدیَ الْمُـؤمِنِ بیقين بدانکه نامتناهی در متناهی نگنجد، 💚💫اما چون شعلۀ آتش عشق ماسِویَ الْمَعشوق را در بریق حریق خود بسوزد آنچه ماند معشوق بـود و مثالش چنان باشد که آنچه در آینه پدید آید اگر چه ظاهر بینان آن را در آینه پندارند در آینه نباشد امـا نمایـد؛ 👌آنچـه در دلى طلبند که بمصقلۀ قضا زنگ طبیعت از وی زدوده بود او بود اما آینه از کجا و عين از کجا بلکه عين ازکجـا و عکس ازکجا: 💫در آینـه گر عکس جمالت بیند با ناز و کرشمه و دلالت بیند گوید که بدو رسیدم آن هست محال گه ذره بخود نور جلالت بیند💫 📗لوایح عین القضات همدانی علمی عرفانی👇 @wittj2
🔮تعريف جامع و امام علی علیه السلام:🌸 💚💫اى مردم، زهد يعنى كوتاه كردن آرزو ، و شكرگزارى برابر نعمت‏ها، و پرهيز در برابر محرّمات. پس اگر نتوانستيد همه اين صفات را فراهم سازيد، 👈تلاش كنيد كه حرام بر صبر شما غلبه نكند، و در برابر نعمت‏ها، شكر يادتان نرود. 👉 چه اينكه خداوند با دلائل روشن و آشكار، عذرها را قطع، و با كتاب‏هاى آسمانى روشنگر، بهانه ‏ها را از بين برده است. 📚خطبه ۸۱ نهج البلاغه   ❤️ علمی عرفانی👇 @wittj2
🔮معرفی دنیا و دنیا شناسى در نهج البلاغه امام علی علیه السلام:🌸 چگونه خانه را توصيف كنم 👈كه ابتداى آن سختى و مشقّت، و پايان آن نابودى است . 👈در حلال دنيا حساب، و در حرام آن عذاب است. 👈كسى كه ثروتمند گردد فريب مى‏ خورد، و آن كس كه نيازمند باشد اندوهناك است، 👈 و تلاش كننده دنيا به آن نرسد، و به رها كننده آن، روى آورد. 💥كسى كه با چشم بصيرت به آن بنگرد او را آگاهى بخشد، و آن كس كه چشم به دنيا دوزد كور دلش مى ‏كند. 📚خطبه ۸۲ نهج البلاغه ❤️ علمی عرفانی👇 @wittj2
🔮شناخت صفات الهی در نهج البلاغه در خطبه معروف به امام علی علیه السلام :🌸 حمد خدايى را كه به قدرت خود برتر است و پيروز و به فضل و بخشايش خود بر همگان نزديك. بخشنده هر فايدتى است (بخشنده تمام نعمتها)و دفع كننده هر سختى و بلايى است.  سپاس مى گويم او را، به سبب و نعمتهاى او كه همگان را از آن نصيب است. ايمان مى آورم به او، كه مبدأ همه چيزها و آغاز كننده آفرينش است و از او هدايت مى طلبم، كه هم نزديك است و هم راه نماينده. از او يارى مى خواهم، كه هم قاهر است و هم قادر و بر او مى كنم، كه هم كفايت كننده است و هم يارى دهنده.  🌹و شهادت مى دهم، كه (صلی الله علیه وآله) بنده و رسول اوست، او را فرستاده است تا فرمانهايش را روان دارد و را بر همه تمام كند و مردمان را از عذاب او بترساند، پيش از آنكه روز رستاخيز فرا رسد. 📚بخشی از خطبه ۸۳ نهج البلاغه ❤️ علمی عرفانی👇 @wittj2