#زن_در_ادیان
#زن_در_اسلام
🌺جایگاه حضور اجتماعی زنان و منزلت اجتماعی آنها
نگاه اسلام در مورد حضور اجتماعی زنان چیست⁉️
قرآن تا چه مقدار مشارکت اجتماعی زنان را می پذیرد و تا چه مقدار به زن نقش اجتماعی می دهد⁉️
قرآن چه منزلتی به زن در اجتماع داده است⁉️
آیا برای حضور زنان در جامعه جایگاهی قائل است یا نه⁉️
👈 قرآن کریم از حضور اجتماعی زن دفاع می کند؛ یعنی زن را فقط برای خانه نشینی توصیه نمی کند. به عبارت دیگر نقش زن را فقط در خانه محدود نمی کند.
شواهد و ادله:👇(در پیامهای بعدی)
ادامه دارد...
#الگوی_سوم_زن
#نه_شرقی_نه_غربی
#زن_مسلمان
🎋 #موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
🎋 Mohsenzade.com/zm
🎋 Womanfamily.ir
🎋 https://www.aparat.com/woman_family
🎋 @woman_family
#زن_در_ادیان
#زن_در_اسلام
🌺 جایگاه حضور اجتماعی زنان و منزلت اجتماعی آنها
✅ شواهد و ادله:👇
1- اصل اهمیت اجتماع و حضور در اجتماع (اصل ارزشمندی اجتماع)
2- انحصار تفکیک نقش های جنسیتی در موارد خاص یا انحصار محدودیت حضور اجتماعی زنان در موارد خاص
3- ملازمه ی حفظ حجاب و عفاف و حضور اجتماعی زنان
4- سیره عملی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه علیهم السلام
5- تصریح برخی احکام اجتماعی درباره ی زنان
👈 قرآن کریم اصل حضور اجتماعی را ارزشمند می داند #فکر اجتماعی، #مشارکت اجتماعی و #حضور اجتماعی امری ارزشمند است در مقابل کار انفرادی، عدم فکر اجتماعی و عدم مشارکت اجتماعی.
ادامه دارد...
#الگوی_سوم_زن
#نه_شرقی_نه_غربی
#زن_مسلمان
🎋 #موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
🎋 Mohsenzade.com/zm
🎋 Womanfamily.ir
🎋 https://www.aparat.com/woman_family
🎋 @woman_family
#زن_در_ادیان
#زن_در_اسلام
🌺 جایگاه حضور اجتماعی زنان و منزلت اجتماعی آنها
✅ ضرورت حضور اجتماعی در آیات الهی
#دین از آن جهت که بشر را با دید #جمعی مینگرد و برای انسان یک #هویت_جمعی قائل است، یک سلسله وظایفی را به عنوان مسائل اجتماعی مطرح میکند و دینداران را به انجام آن وظایف فرا میخواند.
👈 آنها که از نبوغ برخوردار نیستند، یا تک اندیشند، خطوط کلی اجتماعی را درک نمیکنند یا اگر خطوط کلی جامعه را درک کردند، توان نثار و ایثار ندارند، لذا در صحنه اجتماع قدم نمینهند. 😏
👈 اگر کسی اهل قیام و اقدام بود، معلوم میشود که هم مسأله هویت اجتماعی بشر را خوب درک کرده و هم لزوم #فداکاری برای گرامیداشت #هویت_جمعی را خوب تحصیل کرده است. 👌
✳️ بر این اساس، قرآن کریم در آیه 62 سوره نور، مؤمنین راستین را چنین معرفی میکند:
«إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِذَا كَانُوا مَعَهُ عَلَىٰ أَمْرٍ جَامِعٍ لَمْ يَذْهَبُوا حَتَّىٰ يَسْتَأْذِنُوهُ ۚ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَأْذِنُونَكَ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ۚ فَإِذَا اسْتَأْذَنُوكَ لِبَعْضِ شَأْنِهِمْ فَأْذَنْ لِمَنْ شِئْتَ مِنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمُ اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ»🌿
👈 مضمون آیه به این معنا است: (مؤمنین راستین کسانی هستند که هم از نظر عقیده به خدا و پیامبرش معتقدند و هم از نظر درک مسائل #اجتماعی و #هوش_جمعی، جامعه را خوب میشناسند و در مسائل جمعی همواره حضور دارند و منزوی نیستند).
ادامه دارد...
#الگوی_سوم_زن
#نه_شرقی_نه_غربی
#زن_مسلمان
🎋 #موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
🎋 Mohsenzade.com/zm
🎋 Womanfamily.ir
🎋 https://www.aparat.com/woman_family
🎋 @woman_family
زن، خانواده و سبک زندگی
#زن_در_اسلام
#شهداء
#الگوی_سوم_زن
🌺 امروز سالگرد شهادت مریم فرهانیان است.
👈 شهیدهای که کفنش حرم امام رضا(علیه السلام) را طواف کرد.
به این بهانه، سراغ کتاب خاطرات صمیمیترین دوستش در دوران جنگ رفتهایم، کتاب «شماره پنج، روایت فاطمه جوشی از نقش زنان در مقاومت آبادان» به نویسندگی مرتضی قاضی کتابی که پر است از خاطرات تلخ و شیرین درباره مریم فرهانیان.
✅ در بخشی از این کتاب می خوانیم:
رفتم بنیاد شهید؛ بنیاد شهید در لین ۱۵ آبادان یک ساختمان داشت که توی آن باغ نسبتاً بزرگی بود. خانم سامری و مریم تازه از روستا آمده بودند. گفتم: «مریم! من یه مدتی میخوام برم ماهشهر از اونجا برم مشهد، خونه برادرم، شما نمیاین؟» گفت: «نه، ما چند تا برنامه و پروژه داریم برای خانواده شهدا. بچهها توی روستا منتظرن. دلم میخواد، ولی نمیام.» به خانم سامری گفتم، گفت: «نه.» گفتم: «حالا سوغات چی میخواین براتون بیارم؟»
فرشته اویسی هم بود، گفت: «برای من یه انگشتر فیروزه خوشگل بیار.» سنیه گفت: «برای من یه تسبیح بیار.» گفتم: «مریم تو چی میخوای؟» مکث کرد، گفتم: «خب حرف بزن. همیشه کارت همینه. هر موقع ازت سؤال میکنم باید یه عالمه فکر کنی.» گفت: «من هیچی نمیخوام.» گفتم: «نه حالا که اینا گفتن، بگو هر چی میخوای.» گفت: «هرچی بگم برام مییاری؟» گفتم: «بله میارم، هر چی باشه.» گفت: «هر چی بخوام؟» گفتم: «آره.» گفت: «برام یه #کفن بیار!» گفتم: «ایبابا! تو بمیر، توی آبادان کفن مجانیه، مریم کفن برای چیته؟» گفت: «نه به خدا، جدی میگم.» هر موقع میخواست روی حرفی تأکید کند، میگفت "به خدا"؛ دستش را هم تکان میداد.
گفت: «به خدا جوشی جدی میگم، کفن برام میاری؟» گفتم: «واقعاً کفن میخوای؟» گفت: «بله، ولی یه شرط داره.» گفتم: «چی؟» گفت: «این کفنو حتماً به ضریح آقا بمالی، متبرک بشه.»
💠 برای خواندن ادامه ی این داستان لطفا کلیک کنید.
🎋 #موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
🎋 Mohsenzade.com/zm
🎋 Womanfamily.ir
🎋 https://www.aparat.com/woman_family
🎋 @woman_family
سلام دوستان همراه🌹
همونطور که میدونید موضوع جدید کانالمون، #الگوی_سوم_زن یعنی #زن_مسلمان هست.
بهترین الگو برای همه به خصوص بانوان، حضرت زهرا سلام الله علیها هستند.
شاید بتوان گفت مهمترین نقشی که حضرت زهرا سلام الله علیها در اجتماع داشتند، نقشی است که در دفاع از #ولایت ایفا کردند.
برای ورود به این بحث یه تحلیل جامعه شناختی از بحران های اجتماعی - سیاسی آن زمان لازمه.
با ما همراه بوده و رسانه ی کانال خودتون باشید☺️
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
#غدیری_ام
#ولایت
🌺 تحلیل جامعه شناختی از بحران های اجتماعی - سیاسی
✅ در یک نگاه فکری می توان #شکاف_های موجود در آن عصر را به طریق زیر تقسیم بندی کرد:
1️⃣ شکاف قریشی - غیرقریشی:
هر چند چنین شکافی در سقیفه به صورت جدی مطرح گردید; اما با استناد ابوبکر به حدیث «الائمة من قریش »، این امر تا چند قرن مسکوت و غیر فعال باقی ماند. شکاف بالقوه بین انصار و مهاجران نیز تابعی از همین شکاف بود و در نتیجه غیرفعال باقی ماند.
2️⃣ شکاف میان هاشمیان - امویان:
هر چند ریشه های چنین شکافی به گذشته دور و نیاکان پیامبر اسلام بر می گشت و حتی برخی جنگ های عصر پیامبر نیز بر این شکاف بار شد; اما چنین شکافی با روی کار آمدن عثمان از بنی امیه و به کار گمارده شدن بنی امیه فعال گردید.تاثیر عینی آن جنگ صفین می تواند باشد.
3️⃣ شکاف میان اشراف شهرنشین - بادیه نشینان:
تفکیک جامعه جزیرة العرب به قبایل شهرنشین و بادیه نشین سال ها قبل صورت گرفته بود.گسترش فتوحات اسلامی نیز در عصر پس از پیامبر، می توانست به نحوی این شکاف را تشدید کند.در دوره پیامبر اسلام با ترویج برادری و برابری چنین شکافی عملا غیرفعال شده بود. در دوره خلفای اول و دوم نیز چنین شکافی غیرفعال باقی ماند; مضافا این که فتوحات اسلامی اذهان مردم را به خود مشغول کرده بود و زمینه فعال شدن برای آن مهیا نبود.در عصر خلافت عثمان با تبعیض های خویشاوندی او عمده اعتراضات از بلاد عراق و قبایل موجود در آن علیه او شکل گرفت و در نتیجه زمینه فعال شدن آن تا حدودی فراهم گردید.
در نهایت نمود بارز و عینی آن را می توان در جنگ نهروان و اعتراض مردمان زاهد ولی ساده متعلق به قبایل بادیه نشین، به ویژه قبیله تمیم، مشاهده کرد.در این نبرد که بر سر فهم قرآن و سنت اسلامی شکل گرفت، بادیه نشینان عرب که پایگاه اجتماعی عمده خوارج بود، در جست و جوی برابری و برادری کامل، حکمیت را رد و بر حضرت علی شوریدند.
4️⃣ شکاف میان مؤمنان راستین - منافقین فرصت طلب:
شکاف میان مؤمنان و منافقان را در عصر پیامبر نیز مشاهده می کنیم.آیات بسیاری در قرآن، به ویژه سوره منافقین، به معرفی چهره منافقان می پردازد; اما فراهم شدن ثروت و قدرت پس از پیامبر، زمینه رقابت و بلند پروازی برخی افراد را برانگیخت: برخی منافقان پیشین بودند و برخی با طمع به مال دنیوی و قدرت و یا حفظ اموال غیر مشروع خویش از راه راست منحرف و رویاروی حضرت علی قرار گرفتند.جنگ جمل را تا حدودی می توان نتیجه فعال شدن این شکاف دانست. رویارویی افرادی چون طلحه و زبیر و کمک مالی یعلی بن منیه ساز و برگ جنگ را با علی علیه السلام فراهم کرد.چنان که شیخ مفید در کتاب الجمل اشاره کرده است، (شیخ مفید، الجمل (قم: مکتبة الداوری، بی تا) ص 121.) وجه جامع آنها را می توان خروج از ایمان واقعی دانست.
5️⃣ شکاف میان سنت های اسلامی - سنت های عصر جاهلی:
چنین شکافی محصول باز خیزی و احیای مجدد برخی سنت های جاهلی غیر اسلامی پس از عصر پیامبر اسلام می باشد. چنین شکافی با برخی از شکاف های فوق تطابق می یابد. بروز چنین شکافی را می توان طبق نظریه دباشی درباره تعارض الگوی اقتدار کاریزماتیک پیامبر با الگوی دوباره احیا شده اقتدار سنتی عرب جاهلی توضیح داد. در مجموع چنین شکافی را می توان مؤکد شکاف های فوق نیز دانست.
.•°°•.💞.•°°•.
💚 💚
`•.¸ ༄༅ @woman_family🌹
°•¸.•°
زن، خانواده و سبک زندگی
#غدیری_ام #ولایت 🌺 تحلیل جامعه شناختی از بحران های اجتماعی - سیاسی ✅ در یک نگاه فکری می توان #شکاف
فضای جامعه ی بعد از پیامبر صلوات الله علیه از حالت وحدت یک جامعه ی مومن به دلیل اغراض و جاه طلبی های مادی برخی بزرگان خارج شده و فضای متشتت به وجود آمده، به منافقین اجازه ی جولان و غصب ولایت را با هتک حریم حضرت زهرا سلام الله علیها را داد.