eitaa logo
** مطالعات اسلامی زنان **
23هزار دنبال‌کننده
17هزار عکس
20.2هزار ویدیو
405 فایل
𝐈𝐬𝐥𝐚𝐦𝐢𝐜 𝐰𝐨𝐦𝐞𝐧 𝐬𝐭𝐮𝐝𝐢𝐞𝐬 📍فرصتی‌ویژه‌برای‌ارتقاوتعالی‌اندیشه‌وباورها 📍در حوزه تخصصی زنان 📍خانواده 📍سبک زندگی با مدیریت دکتر میرجعفری هماهنگی کارگاه‌ها،دوره‌های آموزشی،مشاوره تبلیغات: @ZAhmadi85 🖇استفاده ازمطالب کانال با ذکرلینک
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️⭕️⭕️حجاب ، زن و آنالیز مغز مردان!!! 🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🍃 پیام صدقه جاریه است @WOMEN92
4_5884387082813572741.pdf
1.97M
کتاب غرب زدگی آل احمد قابل توجه ........
‍ ✅ حجاب و تاریخ مصرف آن! ✍️یوسف غلامی ❓⁉️ شبهه: بر اساس آیه 59 سوره احزاب، مقتضیات مکانی (مزاحمت اوباش نسبت به زنان شوهردار) سبب شده که حکم حجاب به منظور حمایت از زنان بر آنان تحمیل شود. (اکبر گنجی) 🔆 پاسخ: آیه 59 سوره مبارکه احزاب (يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا) به طور کلی در مورد اصل تشریع حکم حجاب نیست تا بتوان از آن چنین نکته‌ای استخراج کرد. تصور بسیاری از افراد آن است که این آیه گویای حکم حجاب و وجوب آن است؛ در حالی که چنین نیست. ✅ این آیه در سالی نازل شده است که پیش از آن، زنان مسلمان به داشتن حیا و پیروی از حکم عقل و مشاهده سیره عملی خانواده رسول‌خدا(ص) حجاب را تا حدی مراعات می‌کردند. تنها نوع پوشش بود که تا پیش از نزول این آیه به طور روشن برای زنان تبیین نشده بود. در این آیه سخن از پوشاندن موهای سر و بدن به میان نیامده است. از نوع پوششی به نام «جلباب» یاد شده که بر روی روسری افکنده می‌شود تا هم روسری را بهتر بپوشاند و هم برجستگی‌های اندام را. جلباب آخرین پوشش سراسری است که مانند چادر از سر تا پیکر زن را فرا می‌گیرد. این در حالی بود که هم کنیزان و هم زنان غیر کنیز، پیش از نزول این آیه، بدن و موهای خود را می‌پوشاندند و آیه یاد شده به آنان سفارش می‌کند که به منظور بهره‌مندی بیشتر از امنیت اجتماعی، پوشش خود را هر چه بهتر کنند تا بیننده تنها با نظاره آن پوشش، حدّ و حریم خود و شخصیت زن را بداند و در صدد مزاحمت برنیاید؛ «يُدْنينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنى‏ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلايُؤْذَيْن». ✅ در این سفارش حکیمانه چه اجبار و تحمیلی نهفته است و زمان چه تاثیری در تشریع آن داشته است؟! اگر به فردی بگویند لباس گرم بپوش تا دچار سرماخوردگی نشوی، آیا پوشش لباس گرم بر وی تحمیل شده است؟! و زمان، در حکمت این سفارش تاثیر دارد؟! از کدام بخش این سفارش، استفاده می‌شود که تنها پوشش می‌تواند همه مزاحمت‌ها و ناامنی را از زنان دور کند؛ و یا اگر در جایی بدون پوشش مزاحمتی رخ نداد بر زن روا باشد بدون پوشش در مجامع حاضر شود؟! آيا تاکید به حفظ حجاب تنها به خاطر کاهش مزاحمت‌هاست تا اگر این مزاحمت‌ها حذف شد، بتوان بی‌حجاب بود؟ کاهش مزاحمت‌ها از فواید مراعات حجاب است نه حکمت تشریع حجاب. ✅با تأسف، فرد اظهارکننده اشکال توجه نداشته است که میان فلسفه حجاب و فواید آن تفاوت است. آیه نامبرده قبل از بیان فایده حجاب به نکته لطیفی اشاره می‌کند که گویای حکمت حجاب است؛ می‌فرماید: «ذلِكَ أَدْنى‏ أَنْ يُعْرَفْنَ...» یعنی این رفتار حکایت‌گر تفاوت شخصیت شما با دیگران است. پس از شناخته شدن شخصیت شما به طور طبیعی از امنیت بهتری برخوردار می‌شوید؛ «فَلايُؤْذَيْنَ». ✅ این آیه، مشابه آیه 31 سوره نور است که به زنان سفارش می‌کند روسری (خمار) ‌خود را [به پشت گوش خود نیندازند بلکه] به روی سینه بیاویزند تا تمام گردن و سینه را بپوشاند. برخی به اشتباه تصور می‌کنند پس از نزول این آیه بود که حجاب (پوشاندن موها) بر زنان واجب شده است؛ حال آن که آیه نامبرده در پی بیان طرز پوشاندن موهاست نه اصل پوشاندن. آیه نفرموده روسری بپوشید، بلکه می‌فرماید همان روسری که می‌پوشید بر روی گردن و سینه بیاویزید تا جلو بدن را هم افزون بر موها بپوشاند. @women92
پوستر⬅️ #نفوذ_جریانی رهبر معظم انقلاب: نفوذ جریانی یعنی شبکه سازی در داخل ملت؛ به وسیله ی پول و جاذبه جنسی. افراد را جذب کنند؛ یک هدف جعلی و دروغین مطرح کنند و افراد موثر را بکشانند به آن سمت مورد نظر خودشان که عبارت است از تغییر آرمان ها، باورها، نگاه ها و سبک زندگی. 📗4/9/1394 #فتنه @tabyinchannel #کانال_تبیین #کانالی_متفاوت_برای_ارائه_اندیشه_ها #رصد_بهترین_تحلیل_های_روز #انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
نگرش درست نیمی از موفقیت است یکی می گفت شب فرا رسیده است در حالیکه دیگری می گفت صبح در راه است ... 🌝شبتون بخیر @women92
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام صبح تون به طعم عسل صبح آمد، دفتر اين زندگى را باز کن زيستن را با سلام تازه اى آغازکن گل بخند وگل شنو در گلشن اين بوستان روز یکشنبه تون قشنگ و شاد، شاد باشه ان شاالله. 💜💥اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ 💚⭐️وآلِ مُحَمَّدٍ ♥️🌙وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ https://eitaa.com/women92🌻 🍀🌺🌹☘🌷🍀🌺🌹☘🌷
✡ بومی‌سازی «صنعت هولوکاست» با ادای دین به اسپیلبرگ (١) ✍ نویسنده: کیان طبری 1⃣ فقط کارخانه‌ی سرگرمی‌‌سازی نیست. هالیوود در بنیان خود، کارخانه‌ی ایدئولوژی‌سازی و تولید جهان‌بینی برای انسان مدرن نیز هست. 2⃣ از این رو، بزرگان هالیوود، از دوران صامت تا به امروز، از سیسیل بی. دومیل و جان فورد و کوبریک تا اسپیلبرگ، کامرون، لوکاس و همین کریستوفر نولان، هر کدام یک «پروژه» بوده‌اند که پشت‌سر خود انباشتی از ایدئولوژی، فکر و اعتقاد و سلیقه هنری داشتند، چرا که آنان بنا بود جهان‌بینی، اصول اعتقادی، طرز تفکر و طرز نگرش به خود و به جهان را به القا کنند. 3⃣ بی‌جهت نبود که ، در کشاکش دگردیسی فکری و شخصیتی خود از یک «انقلابی رادیکال» به یک «لیبرال رادیکال»، در تعریف فیلم «زیر بال فرشتگان» ویم وندرس، تحت تأثیر «چشم سفید سینما»، فیلمسازان را «پیامبران» عصر جدید لقب داد. 4⃣ از همان ابتدای شکل گرفتن هالیوود، آبای بنیانگذار آن می‌دانستند که قرار است این پدیده‌ی جدید، نقشی حیاتی در سامان دادن به جهان-زیست مطلوب صاحبان پشت‌پرده آمریکا در ذهن انسان مدرن در اقصی نقاط جهان ایفا کند، و امروز دیگر امر پوشیده و پنهانی نیست که هالیوود از انعقاد نطفه‌ی خود تا همین امروز در قبضه‌ی شبکه‌ی جهانی است.
به روایت نویسنده/ دغدغه‌های زن بودن «مادرها و مادربزرگ­‌هایی شبیه من» نویسنده: مریم السادات حسینی ناشر: نیستان، چاپ اول 1398 122 صفحه؛ 20000 تومان مجموعه داستان «مادرها و مادربزرگ‎‌‌هایی شبیه من» شامل 10 داستان است که 9تای آن‎‌‌ ها داستان زن‎‌‌هاست. زن‌هایی که خالق روایت‎‌‌های متفاوتی از زندگی هستند. زن داستان تله موش، از جنس درد است. دردی که در سراسر زندگی-اش جریان دارد و بار سنگینش را بر دوش می‎‌‌کشد.دردی که باورپذیر است و خواننده بعد تمام شدن داستان تازه ذهنش مشغول ماجراها می شود، کشفی تلخ که ما را به درون غاری از جنس درد می کشاند. دختر داستان مرثیه‎‌‌های قمری از جنس انتظار است و انتظار مگر چاره‎‌‌ای هم جز صبوری دارد؟ دختر و مادر نماینده بسیاری از زن‎‌‌هایی که می‎‌‌شناسیم هستند. صبری که تنها راه هست و چاره ای دیگر برایشان نمانده و نیست و می توان گفت در این داستان صبر می تواند نماینده اعتراض هم باشد. در داستان جیغ‎‌‌های بی‎‌‌پدر شاهد سکوت زن‎‌‌ها هستیم. سکوتی که در لایه لایه ذهن و زبان تلنبار شده و در انتها تبدیل به جیغ هولناکی می‎‌‌شود؛ تن آدم را می‎‌‌لرزاند و برای همیشه در ذهن خواننده حک می شود و توی سینه اش می‎‌‌چسبد. جنس زن مادرها و مادربزرگ‎‌‌هایی شبیه من، از ترس است. ترسی که توام است با اطاعت بی چون و چرا که در تمام طول زندگی رنگ عوض می‎‌‌کند ولی همیشه ادامه پیدا می‎‌‌کند. در داستان سفید، قرمز، سفید شاهد زنی هستیم با احساس گناه توامان که از اولین روز زندگی مشترک همراهش هست. زن داستان نماینده زن‎‌‌های بی شماری است که خود را مقید و موظف می‎‌‌دانند برای نگهداری از جهان اطرافیانش. این حس مراقبت، حال می‎‌‌خواهد مادرانه باشد یا همسرانه یا دخترانه، به شکلی ذاتی با وجود زن آمیخته شده و مسلما برهم خوردن نظم آن باعث به وجود آمدن احساس گناه خواهد شد. حال این سوال مطرح است به راستی زن از به دوش کشیدن حس گناه نسبت به برهم خوردن نظم جهانش ناچار یا ناگریز است؟ و یا چه چیزی می‎‌‌تواند او را برهاند؟ مطمئنا حضور یک همراه بی تاثیر نیست. چشم‎‌‌های مردابی دخترم روایت زن‎‌‌هایی از جنس استقامت است. زن‎‌‌هایی دلیر که نمونه‎‌‌شان کم نیست اما گاهی نمود ظاهری پیدا می‎‌‌کند و گاهی به شکلی نامحسوس زندگی را از تلاطم امواج نجات می‎‌‌دهند. زن داستان، مادر هم هست. مادری با تمام آرزوها و افکار و نگرانی‎‌‌های مادرانه، که این نگرانی در داستان جای خالی ما روی دیوار در وجود یک همسر بروز می‎‌‌کند و زن‎‌‌هایی از جنس نگرانی را به تصویر می‎‌‌کشد. زن داستان جای خالی ما روی دیوار می‎‌‌خندد، بازی می‎‌‌کند، شاد است و نگران. نگرانی زن ظریف است و عمیق! نگرانی‎‌‌اش شبیه « پارچه سفیدی است که رویش لکه سیاه کوچکی افتاده ». داستان کسی شبیه ما درباره زن‎‌‌هایی از جنس اضطراب است. اضطرابی که در همه جای زندگی ریشه می‎‌‌دواند و به مهمترین قسمت آن هم چنگ می‎‌‌اندازد. مگر می‎‌‌شود احساس مادری هم تحت الشعاع چیزی قرار بگیرد؟ داستان ماجرای این سوال است و زن می‎‌‌کوشد خود را از جواب دادن به آن برهاند. اما وظیفه خطیر مادر بودن برایش آنقدر بر انتخاب همسر برتری دارد که حاضر نیست این دو را در یک جا بگنجاند و در نظرش این دو عشق تفاوت‎‌‌هایی برجسته دارند. به گونه‎‌‌ای که می‎‌‌شود در نقش همسر از کمبودها چشم پوشی کرد و در نقش مادر هرگز. این برزخ شخصیت داستان را دچار اضطرابی کرده که رهایی از آن بسیار دشوار است. جنگ بدون زن، روایت جنگ است! روایتی است از ایستادگی زن در برابر ناملایمات، محدودیت‎‌‌ها و تلاش برای به ظهور رساندن قدرت. شخصیت داستان نماینده زن‎‌‌هایی است که لطیف هستند و گل می‎‌‌پرورانند. مهربان هستند و در تنهایی خود بدون کوچکترین چشم‎‌‌داشتی می‎‌‌مانند و زن‎‌‌هایی که می‎‌‌جنگند! خواه در مقابل دشمن، خواه در برابر ناملایمات دنیای اطرافشان. ادامه... https://www.alef.ir/news/3980903098.html
↙ فرمانده سپاه محمد رسول‌الله: ✅ حجاب مانع فعالیت زنان در جامعه و در عرصه های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نیست ✳ فرمانده سپاه محمد رسول‌الله گفت: حجاب مانع فعالیت زنان در جامعه و در عرصه های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نیست بانوان بسیجی موفق انقلابی یک الگوی موفق را امروز به زنان معرفی می‌کنند. 🔽🔽🔽 به گزارش طنین یاس، سردار یزدی فرمانده سپاه محمد رسول الله(ص)، امروز در همایش بسیج، زنان و چهار دهه عزت و افتخار که در تالار وزارت کشور برگزار شد، گفت: در گام دوم انقلاب دختران، مادران و خواهران در نظام اسلامی به دنبال نشان دادن چهره واقعی زن مسلمان انقلابی فرهیخته هستند. وی افزود: زنان ما به عنوان الگوی زن موفق در عرصه های مختلف اجتماعی و فرهنگی و ایجاد آرامش در جامعه و خانواده و به دنبال رفع آسیب های اجتماعی هستند. سردار یزدی به فعالیت های اقتصادی بانوان اشاره کرد و اظهار داشت: بانوان در عرصه های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و علمی حتی امنیتی موفقیت های خوبی کسب کردند. فرمانده سپاه محمد رسول‌الله (ص) با اشاره به تأثیرگذاری بانوان بسیجی در جامعه، عنوان کرد: امیدوار هستیم به برکت حضور شما بانوان بسیجی فرهیخته چنان تاثیر گذار در جامعه باشد که بسیاری از تردید ها که درخصوص فعالیت بانوان محجبه وجود دارد رفع شود. وی افزود: امروز برخی تصور می کنند حجاب مانع فعالیت زنان در جامعه و در عرصه های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی می شود در حالی که بانوان بسیجی موفق انقلابی یک الگوی موفق را امروز به زنان معرفی می‌کنند. @women92
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💊 | برژینسکی: در مورد ایران دنبال هیچ اقدام جنگی نباشین، ایران با این سیاست‌های جمعیتی‌ای که توی کشورش داره، خودش، خودش رو نابود می‌کنه‼️ [ بخشی از مستند راه بی بازگشت ] 📹 | 👇 🎞 cmmt.ir 🔹 @women92
👆 سرنوشت چهره‌هایی که به شبکه‌های خارجی 🇮🇷 @women92
اسلامی عبارت است از آن موجودی که دارای ایمان و عفاف است، متصدّی مهم‌ترین بخشِ تربیتِ انسان است، در اجتماع، اثرگذار است، رشد علمی و معنوی دارد، مدیر کانون بسیار مهمّ خانواده است، مایه‌ی آرامش جنس مرد است. @women92
4_5967270816230934474.pdf
407.6K
مجله حریم. خشونت علیه زنان
‍ ‍ ♦️رانندگی اولین زن عربستان سعودی در مسابقات اتومبیل‌رانی 🔸"ریما جفالی" قرار است به عنوان اولین زن عربستان سعودی با یک خودروی شاسی‌بلند الکتریکی در مسابقه سرعت شرکت کند. مسابقه‌ای که تا کنون در این کشور تحت تسلط مردان بوده است. 🔸به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، چنین هیجانات آدرنالینی تا ژوئن گذشته برای زنان این کشورِ فوقِ محافظه‌کار محال به نظر می‌رسید؛ اما این روزها تجربه یک مسابقه سرعتی برای زنان با اصلاحات ساختاری "محمد بن سلمان" ولیعهد عربستان ممکن به نظر می‌رسد. 🔸جفالی دختر 27 ساله عربستان سعودی تنها چند هفته پس از  رفع ممنوعیت چند دهه‌ای رانندگی زنان در عربستان اولین تمرین مسابقه‌ای خود را آغاز کرد. او قرار است در هفته آینده با خودروی "جگوار آی- پیس الکتریکی تروفی" خود در "دیره"در نزدیکی پایتخت ریاض مسابقه دهد. او در حال نشستن پشت فرمان "جگوار آی-پیس ئی- تروفی" سبز -مشکی‌‌‌اش در این باره گفت: ممنوعیت رانندگی زنان در سال گذشته پایان یافت و من هرگز فکر نمی‌کردم روزی به صورت حرفه‌ای در مسابقات اتومبیل‌رانی شرکت کنم. 🔸وی با لباس مسابقه‌ای و در نزدیکی پیست مسابقه "دیره" می‌گوید: واقعیت این است که من در این مسابقه شرکت می‌کنم و این به نوع خود شگفت‌انگیز است. 🔸جفالی که ساکن یکی از شهرهای غربی جده و تحصیل کرده آمریکا است به عنوان شرکت‌کننده "VIP" و اولین زن عربستان سعودی در مسابقات کشورش شرکت می‌کند. 🔸شاهزاده "عبدالعزیز بن ترکی الفیصل" رئیس سازمان ورزش عربستان سعودی در این باره اعلام کرد: این اتفاق نقطه بسیار مهمی در ورزش این کشور است. 🔸جفالی در ماه آوریل اولین بار در لیگ قهرمانی F4 بریتانیا در "برند هچ" مسابقه داد و سابقه یک سال آموزش حرفه‌ای را دارد. 🔸ریما چند سال پیش و پس از سفر به آمریکا گواهی‌نامه شرکت در مسابقات سرعت خود را دریافت کرد و اکنون یکی از معدود زنان عربستانی است که گواهی مسابقات حرفه‌ای را دارد. مجوزی که یکی از ملزومات اجباری برای شرکت در مسابقات حرفه‌ای اتومبیلرانی و سرعت است. 🔸در خارج از عربستان سعودی نیز تعداد انگشت‌شماری از زنان به صورت حرفه‌ای وارد این عرصه شده‌اند. 🔸رویای این زن شرکت در مسابقات 24 ساعته "لمانس" در فرانسه است. لمانس یکی از معتبرترین و سخت‌ترین مسابقات سرعت جهان است. 🔸محمد بن سلمان ولیعهد عربستان تلاش دارد با اقداماتی مانند دادن آزادی‌های بیشتر به زنان، حق سرپرستی و حق رانندگی چهره محافظه کار کشور خود از بین برده و بهبود بخشد. اما این کشور در کنار این اصلاحات بر سرکوب گسترده مخالفان نظارت دارد. 🔸حدود 10 فعال حقوق زنان در عربستان که پیش از آزادی رانندگی زنان در عربستان از این موضوع حمایت می‌کردند، در بازداشت بوده و با محکومیت‌های بلند مدت روبه‌رو هستند.برخی از آنها ادعا می‌کنند که در زندان‌های عربستان شکنجه شده‌اند. ادعایی که مقامات عربستان آن را رد کرده‌اند. 🔺بسیاری از زنان عربستان اینک صاحب خودروهای سریع هستند. 🔸پیشتر کارشناسان و صاحبان نمایشگاه‌های خودرو تصور می‌کردند زنان عربستان خودروهای سبک و رنگ روشن را برای خود انتخاب کنند، اما اکثر این زنان اینک سوار خودروهای بزرگ و عضلانی مانند شورلت کامارو یا موستانگ می‌شوند. 🔸برخی از زنان این کشور نیز با لباس جین در مدرسه رانندگی ریاض نحوه رانندن موتورسیکلت را می‌آموزند. 🔗https://www.asriran.com/fa/news/699621@women92
🌓هنگامیکه از درون زلال باشی ، خداوند به تو نوری می بخشد، آنچنان که ندانی و مردم تو را دوست ميدارند از جایی که ندانی و نیازهایت از جایی برآورده شود که ندانی چه شد! این یعنی پاک نیتی... و پاک نیت کسی است که برای همه، بدون استثناء ، خیر بخواهد. چون میداند سعادت دیگران از خوشی او نمیکاهد. و بی نیازی آنها از ثروت او کم نمیکند. و سلامت آنها عافیت و آرامش او را سلب نخواهد کرد. پس چه زیباست که همیشه نیک اندیش و خیر خواه باشیم. 🍃🌸🍃 پــ♡ــروردگارا امشب از تو وسیـــع میخواهم آنقــدر ڪه فرامـوش نڪنیم این تو هستی ڪه دلیل تمام لبخندها ‌، شادی‌ها خوشی ها و اتفاقات زیبای زندگـــی ما هــستی. ✨ @women92 ♥️تاظهوردولت عشق ♥️ ┗━━━━🌷━━━━┛
هدایت شده از ❤️ امام خوبی ها ❤
#سلام_مولا_جانم 💖 #صبحت_بخیر_عزیزتر_از_جانم 💚🌼 ☀ در وفایت روز و شب هر دم صدایت میکنم روح خود آزاد و قلبم را فدایت میکنم چشمهایم را برای روز وصل جان و تن را هر دو با هم من نثارت میکنم ✨🌼اللهم عجل لولیک الفرج 🌼✨ @Emamkhobiha🌹
🌐 روز جهانی رفع خشونت علیه زنان ✴️ در سال ۱۹۶۰ سه خواهر اهل جمهوری دومینیکن، با نام خواهران میرابل، پس از ماه ها شکنجه، توسط سازمان امنیت ارتش این کشور به قتل رسیدند. ✳️ بیست و یک سال بعد، یعنی در سال ۱۹۸۱، در همایشی که در پایتخت کلمبیا، با شرکت مدافعان حقوق زنان در آمریکای لاتین و منطقه کارائیب تشکیل شد، پیشنهاد اختصاص دادنِ روز قتل خواهران میرابل به روز محو خشونت علیه زنان مطرح گردید. ✴️ از این رو مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در سال ۱۹۹۱ میلادی، با تصویب قطعنامه ۴۸/۱۰۴، روز ۲۵ نوامبر مصادف با (چهارم آذر ماه) هر سال را به عنوان روز جهانی “محو خشونت علیه زنان” نامگذاری کرد. ✳️ هدف از تعیین این روز، اطلاع رسانی، آگاه نمودن و جلب توجه جهانیان به انواع مختلف خشونت علیه زنان و لزوم رفع این موارد بوده است. 🔰 مهمترین عواملِ نامگذاریِ این روز عبارتند از: 1️⃣ خشونت علیه زنان، تجاوز به حقوق بشر است. 2️⃣ خشونت علیه زنان مانع بزرگی برای پیشرفت در همه‌ زمینه‌ ها، از جمله کاهش فقر و برقراری صلح و امنیت است. 3️⃣ خشونت علیه زنان موجب تبعیض، عمیق ‌تر و گسترده ‌تر شدن نابرابری ‌ها میان زنان و مردان می ‌شود. 4️⃣ همچنین، یکی از موانع بزرگ برای رفع یا کاهش خشونت علیه زنان کمبود منابع مالی در همه‌ کشورها، بویژه کشورهای آسیایی و آفریقایی است. ✴️ مجمع عمومی سازمان ملل متحد خشونت علیه زنان را “هرگونه عمل خشونت ‌آمیز بر پایه جنسیت که بتواند به آسیب فیزیکی (بدنی)، جنسی یا روانی زنان منجر بشود” تعریف کرده است که شامل “تهدید به این کارها، اِعمال اجبار، یا سلب مستبدانه آزادی (چه در اجتماع و چه در زندگی شخصی)” می‌شود. ✳️ در طول سال های اخیر، صدای فعالان حقوق زنان، از طریق کمپین های مختلفی مانند “جهان را نارنجی کن”، به گوش جهانیان می رسد. ✴️ رنگ نارنجی به عنوان یک تم کلیدی در جشن های هر سال می باشد که به عنوان نمادی از آینده روشن، پر امید و به دور از هر گونه خشونت علیه زنان و دختران به حساب می آید و با تزئین ساختمان ها و نمادها نشان داده می شود. ✳️ بر اساس اطلاعات و آمار موجود، یک نفر از هر ۳ زن در جهان در طول زندگی خود به شکل های مختلف خشونت فیزیکی یا جنسی را تجربه کرده است. ✴️ متاسفانه در برخی از کشورها تعداد زنان و دختر‌انی که مورد خشونت و آزار فیزیکی و جنسی و روانی قرارگرفته ‌اند از رقم ۳۵ درصد نیز بیشتر است. ⚛ @women92
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | توصیه‌هایی به گروه‌های مختلف ۳) توصیه به نخبگان علمی و دانشگاهی 🔺 گزیده‌ای از بیانات سه‌شنبه شب رهبرانقلاب در دیدار ۳ساعته با فعالان اقتصادی. ۹۸/۸/۲۸ 📥 دسترسی به سایر کیفیتها و ارسال نظر👇 http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=44100
✔️در این روزهای اقتصادی و هوای سرد هوای همدیگر را بیشتر داشته باشیم... در حال رانندگی بودم🚗 ، از خیابان کنار پل رد میشدم 🎢، کمی دورتر خانمی را دیدم که نان سنگک به دست ، کنار خیابان ایستاده بود ...📍 من که مسیرم مستقیم بود ، می توانستم تا جایی برسانمش ، هوا هم خیلی سوز داشت! سرعتم را پایین آوردم ، کمی جلوتر از جایی که ایستاده بود کنار جاده راهنما زدم و ایستادم...🕹 چند بار بوق ماشین را به صدا درآوردم تا متوجه من شود...📣 پشت سرش را نگاه کرد ، فهمید ، با ذوق و خوشحالی به سمت ماشین حرکت کرد...☺️ همین طور که سوار می شد گفت: _ سلام خدا خیرت بده خانوم ، از چقده اینجا ایستادم ، پام خشک شد!😔 گفتم : مگه اینجا ، این مسیر تاکسی هم می یاد!😳 گفت: نه گفتم شاید یه نفر بایسته سوار بشم ، بفرما عزیزم نون سنگک تازه ... نگاهی به نان سنگک توی دستش انداختم ، خشک شده بود! این نان که دیگر خوردن ندارد! انگار متوجه نگاهم شد ...🤔 گفت : شرمنده یه کم خشک شده ، آخه خیلی وقته تو دستمه !😥 با خودم گفتم: ای کاش زودتر از آن خیابان رد شده بودم ، تا نان گرم و تازه سر سفره اش می رسید!!! فقط خواستم به مردم عزیز کشورم بگویم :در این روزهای اقتصادی و هوای سرد شهرمان هوای همدیگر را بیشتر داشته باشیم...
📸دست نوشته‌های معنادار مردم برای مسئولان در اجتماع بزرگ «دفاع از اقتدار و امنیت»
نشست علمیِ انجمن علمی دانشجویی مطالعات زنان «روش خودمردم‌نگاری و کاربست آن در مطالعه‌ی مسایل خانواده و زنان» ارایه توسط حجت‌الاسلام دکتر سیدمحمد ذوالفقاری پنج‌شنبه، 7 آذر 1398، ساعت 10 تا 12، سالن امام موسی صدر
💠از حجاب تا چندهمسری؛ در جستجوی پایانی برای جدال‌های بی‌پایان 🖊سیدمحمدهادی گرامی 🔸«امر اجتماعی همان‌گونه که خوانده می‌شود، پدیدار می‌شود» سه‌شنبه ۱۴ آبان در پژوهشگاه علوم انسانی درباره ضرورت فعالیت در فضای مجازی و پیام‌رسان‌ها با یکی از دوستان گفتگویی صورت گرفت. وی به دلایلی مخالف اینگونه فعالیت‌ها برای اهل آکادمیا بود؛ یکی از مهمترین دلایل وی ضرورت ناخواسته تن دادن به بازی‌های چنین فضایی بود. البته من به دلایل روشنی با گفته وی موافق نبودم؛ ولی هنگامی که با انبوهی از یادداشت‌ها درباره چندهمسری، حجاب اجباری و دیگر هنجارها/ضدهنجارهای مربوط به جامعه ایرانی ـ اسلامی مواجه شدم، اقتضاءات و بازی‌های فضای مجازی را بهتر و بیشتر لمس کردم. 🔹آنچه بیان می‌شود با احترام به ایده‌های شرکت‌کنندگان در چنین مباحثاتی، تلاش می‌کند به جای «فروغلطیدن در» و «تن‌دادن به» روندهای رایج، خوانشی حتی‌المقدور بی‌طرفانه نسبت به یک چالش روش شناختی در چنین جدال‌هایی ارائه کند. 🔹دلیل اصلی منجر نشدن چنین جدال‌هایی به فایده معرفت‌شناختی ـ هر چند ممکن است منافع غیرجمعی و غیرمعرفت‌شناختی را تأمین کند ـ فروکاستن سطح تحلیل به یک بُعد است. انگاره ما درباره حجاب، حجاب اجباری، چندهمسری و … هر چه باشد، بی‌گمان فروکاستن سطح تحلیل درباره این هنجارها/ضدهنجارها به یک بُعد یا سطح، و نگریستن به آنها به مثابه امری صرفا الهیاتی ـ جدلی، اجتماعی، شخصی، حقوقی، فقهی، تاریخی و … یک خطای روش‌شناختی است. برای چنین پدیده‌هایی عمدتا پنج رویکرد تحلیلی ـ نه در معنای فلسفی آن ـ وجود دارد و یا می‌توان پیشنهاد داد: 🔹1. تحلیل انسان‌شناختی ـ زیستنی: یکی از گونه‌های تحلیل‌ که به دلیل سیطره نگاه‌های جدلی به این موضوع کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد نگاه انسان شناختی، زیستنی و از درون است. فهم و تفسیر چندهمسری و یا ازدواج غیردائم و سپس بررسی پیامدهای احتمالی آن بدون یک مطالعه میدانی همدلانه و از نزدیک امکان پذیر نخواهد بود. 🔹2. تحلیل تاریخی ـ تطبیقی: در این رویکرد تحربه‌های تاریخی عصر پیامبر و ائمه (علیهم السلام) به عنوان منبع مشروعیت‌ تلقی می‌شود. برای نمونه، براساس این نگاه تلاش می‌شود تا انگاره «حجاب اجباری» با تجربه تاریخی حکومت نبوی یا علوی تطبیق داده شود. 🔹3. تحلیل تطبیقی ـ اجتماعی: این رویکرد با یافتن جامعه ای که مشابهت حداکثری با جامعه معاصر ایران دارد، تلاش می‌کند بررسی کند که تجربه زیسته جامعه مشابهی که نوع خاصی از تعامل با ضدهنجارها/هنجارها را انتخاب کرده است، چه بوده است. 🔹4. تحلیل جامعه‌شناختی ـ فرهنگی: گونه رایجی از تحلیل‌ها که با رویکردی جامعه شناختی به تبیین این مسأله، علل و پیامدهای آن بدون ضروری دانستن بهره‌بردن از تجربه‌های زیسته می‌پردازد. 🔹5. تحلیل فقهی ـ حقوقی: رویکرد نسبتا رایج در برخی تحلیل‌ها که با ارجاع به قوانین حقوقی و یا اسلامی تلاش می‌کند تا هنجارها/ضدهنجارهایی مانند حجاب و چند همسری را بررسی کند و درباره آن داوری کند. 🔹پاسخ پرسش‌هایی که پژوهشگران و سیاست‌گذاران درباره انگاره‌هایی همچون حجاب، حجاب اجباری، چندهمسری، ازدواج غیردائم و ... دارند بدون توجه به همه ابعاد و گونه‌های تحلیل درباره این انگاره‌ها امکان پذیر نخواهد بود، مگر اینکه در پی یافتن و ترویج «پاسخِ خود» برای این پرسش‌ها باشند. 🔸متن کامل این یادداشت در: http://mobahesat.ir/22248/amp @mobahesat 🆔@women92