درس گفتگوی مساله حجاب
حسین سوزنچی
ایشان تحصیل فلسفه اسلامی تا درجه دکتری را در دانشگاه امام صادق (ع) و تربیت مدرس طی نموده و اکنون پس از گذراندن دروس سطوح مختلف حوزوی، عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم (ع) قم هستند.ایشان مدتها در تدریس دورههای مطالعات آثار شهید مطهری در تهران فعال بودند و سابقه تالیف کتبی مانند «معنا، امکان و راهکارهای علم دینی»، «جنسیت و دوستی (دیدگاهی اسلامی در خصوص روابط دختر و پسر)» و مقالاتی پژوهشی در حوزههایی مانند فلسفه دین و تفسیر قرآن را در کارنامه دارند. همانگونه که از آثار ایشان پیداست، ایشان علاوه بر مطالعات فلسفی در عرصههایی مانند فلسفه علم، فلسفه دین، در موضوعات اجتماعیتری مانند زنان، جنسیت، مسأله حجاب نیز بحث کردهاند و در یکی از فعالیتهای علمی اخیر خود در این عرصه، مقالهای در نقد مقاله «حجاب در ترازوی اخلاق» دکتر دباغ و همچنین مقاله ای با عنوان «تبیین چارچوب اسلامی برای سلامت روابط جنسیتی دختران» مرقوم داشتهاند
سروش دباغ (ویدئو کنفرانس از کانادا)
ایشان همانند پدرشان، دكتر عبدالكريم سروش ابتدا در دانشگاه تهران دكتري داروسازيش را گرفتند. پس از آن به صورت جديتر فلسفه را دنبال كردند و نزد پدرشان بسياري از علوم فلسفی را آموختند.بیشتر...
در این درس-گفتگو چه میگذرد؟
این درس-گفتگو فضای تقابل دو دیدگاه درباره حجاب اسلامی زنان است:
در یک سو دکتر دباغ در مقالهای که با عنوان «حجاب در ترازوی اخلاق» منتشر ساختهاند مدعی هستند که مقوله پوشش اسلامی و حدود خاص آن (یعنی پوشش سر و گردن برای خانمها) واجد هیچگونه ضرورت اخلاقیای نبوده و بنابراین نمیتوان افرادی را که بدین حدود ملتزم نیستند را از بعد صفات اخلاقی مانند عفت دارای ضعف دانست. همچنین ایشان با اضافه کردن دیدگاه برخی روشنفکران (مانند مرحوم قابل و جناب ترکاشوند) که معتقد به حدود رایج برای حجاب اسلامی نیستند، قائل شدهاند که نمیتوان عدم رعایت این حدود را ذیل هیچکدام از مقولات رفتار غیرشرعی و غیراخلاقی دستهبندی کرد.
از سوی دیگر حجتالاسلام سوزنچی به دلایل دینشناسانه معتقدند که دستورات اسلامی (ازجمله حکم حجاب) را نباید در مقابل اخلاق دید، بلکه در حقیقت دین است که معرفت محدود اخلاقی ما را تکمیل کرده و به این شیوه، شناخت ما را به وظایف اخلاقیمان را گسترش میدهد. ایشان همچنین معتقدند که مقوله حجاب اسلامی کاملا در ذیل مجموعه ای از مقولات کلان اخلاقی از جمله حیا قابل تبیین بوده و میتواند ضرورت آن از این جهت نشان داده شود. به علاوه ایشان معتقدند که حدود رایج در خصوص حجاب بانوان کاملا از آیات قرآن قابل برداشت بوده و برداشت افرادی را که دکتر دباغ به دیدگاه آنها اتکا میکند (مانند جناب ترکاشوند و مرحوم قابل) را برداشتی کاملا غیرروشمند و ضعیف از منابع اسلامی تلقی میکنند.
@women92
ارائه گواهی از طرف مدرسه آزادفکری
پیشنهادهایی برای خواندن
حجاب در ترازوی اخلاق_دکتر دباغ
حجاب در ترازوی قرآن_دکتر دباغ
بی حجابی یا بی عفتی؛ کدام غیر اخلاقی است؟_دکتر دباغ
جایگاه حجاب در فقه و اخلاق؛ نقد حجاب در ترازوی اخلاق دکتر دباغ_دکتر سوزنچی
حجاب در آیات و روایات؛نقد کتاب حجاب شرعی در عصر پیامبر جناب ترکاشوند_دکتر سوزنچی
حجاب قانونی یا حجاب اجباری_دکتر سوزنچی
دلالت آیه ۳۱ سوره نور بر حجاب؛ نقدی بر نظرات دکتر کدیور درباره حدود حجاب شرعی زنان_دکتر سوزنچی
جنسیت و دوستی: مواجههای اسلامی با مساله رابطه دختر و پسر، دکتر حسین سوزنچی، نشر معارف
مدرسه آزاد فکری
@women92
نامه عرفانی حضرت امام خمینی در افسوس و اندوه از تمام شدن ماه شعبان، و عدم آمادگی برای ضیافت الله ماه مبارک رمضان!
امام خمینی در نامه ای که به درخواست بانو فاطمه طباطبایی- عروس شان- خطاب به ایشان نوشته اند، اندرزهایی عرفانی و اخلاقی را یادآور شدند. در این نامه که به تاریخ اردیبهشت سال ۶۶ مطابق با شعبان ۱۴۰۷ قمری نگارش شده است، به پایان یافتن روزهای ماه شعبان و آماده نبودن برای ورود به ضیافت الهی اشاره شده و این که با همه این اوصاف، نباید از رحمت الهی ناامید بود متن نامه به شرح زیر است:
بسم اللَّه الرحمن الرحیم
فاطى دختر عزیزم!
از من مى خواهى براى تو چیزى بنویسم؛ چه بنویسد کسى که خود، مبتلاىِ به نفسِ امّاره بالسوء است و هرگز نتوانسته، بلکه نخواسته این بت بزرگ را بشکند!
اکنون در آستانه شهر اللَّه، و مقام ضیافت اللَّه هستیم و من خود اقرار دارم که لایق این ضیافت نیستم.
شهر شعبان المعظم- که شهر امامان است- در شُرفِ گذشتن است و ما خود را نتوانستیم مهیا کنیم براى شهر اللَّه!
دعاها را گاهى با لقلقهِ لسان خواندم و از آن ها چیزى حاصل نشد در این آخر شهر عرض مى کنم:
اللَّهُمَّ انْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیِما مَضى مِنْ شَعبانَ فَاغْفِرْ لَنا فِیما بَقِىَ مِنهُ
از رحمت حق تعالى مأیوس نیستم و مباش! در دنیا [مباد] روزى، که گناهان به آن جا رسد که از رحمت حق مأیوس شویم.
دخترم! این چند روز خواهد گذشت، چه با عیش و نوش، و چه با رنج و تعب؛ چه با غفلت از فطرت، و چه با توجه به آن.
عزیزم! خداوند- جل وعلا- نور هدایت را در همه مخلوقات، خصوصاً انسان نهفته است.
فطرت اللَّه، ما را خواهى نخواهى به او متوجه کرده و همه مخلوقات، در هر حدى که هستند و به هر مذهبى که گراییده اند، جز به حق تعالى و کمال مطلق، به حسبِ فطرت به هیچ چیز توجه ندارند، گرچه خود ندانند و معتقد به غیر آن باشند.
انسان کمال مطلق را مىجوید و مىخواهد چه آنان که به توهّم، بت را مىپرستند و چه آن هایى که حق- جل وعلا- را منکرند و به دنبال ریاست. ملحدها گمان مىکنند متوجه به دنیا و خواستار ریاست و زعامت هستند، لکن به حسب واقع، متوجه و خواهان قدرت مطلقه هستند و در جستجوى کمال مطلق، و خود گمان خلاف مى کنند و شاید عذاب و عقاب براى همین جهل و توهّمات باشد.
تو که مثلًا دنبال لباس خوب هستى و زینت بهتر، دنبال حق مىگردى و کاخ نشینان نیز دنبال قدرت مطلق هستند وَ إِنْ مِنْ شَیْءٍ إلّا یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لکِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبیحَهُمْ، وَ قَضى رَبُّکَ الّا تَعْبُدوا إِلّا إِیَّاهُ،
بنا بر وجهى این کلام، دامنه دارد. بهتر آن که درز بگیرم و تو را و خود و همگان را به خداى تعالى بسپارم.
والسلام علیک و على عباد اللَّه الصالحین.
روح اللَّه الموسوی الخمینى
صحیفه امام؛ ج ۲۰، ص ۲۵۴-۲۵۳
خدایا!
توفیق درک ماه مبارک رمضان را نصیب ما بندگان گنهکارت بفرما
@women92
6.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 نماهنگ زیبای یارب یارب یارب
🎤حامد زمانی
فرازهایی از دعای کمیل
@women92
یا غیاث المستغیثین🤲🤲
التماس دعا🌸
انتظار
یعنی....
شبا هنگام خواب با امام زمانت
درد و دل کن ....
@women92
💔#یا_ابا_عبدالله
پایان شعبان رسیده مرا #پاک کن حسین
این دل برای ماه #خدا روبراه نیست...😭
توی مناجاتتون مارو دعا کنید❤
#شب_جمعه_هوایت_نکنیم_میمیرم
💐السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ💐
@women92
از راه دور هم میتوان زائر حضرت بود با گفتن #سه مرتبه:
💕 صل الله علیک یا ابا عبدالله💕
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک باغ سلام
یک جهان زیبایی
یک عمر سرافرازی
یک تبسم ناز
یک تن سالم
یک دل خوش
یک روز دلنشین و
دنیا دنیا آرزوهای زیبا
هدیه من برای شما❤️@women92
خدایا
در آستانه حلول ماه مبارک رمضان🌙
برایمان بنویس :✍
🌸قلـــب بی گـناه
💫ذهن قرآنی
🌸و فـکر ربانــی
💫زبــان ذاکـــر
🌸و قلــب خاشــع
💫و نفــس با اطمینــان
🌸روح بلــند همـــت
💫و توبه نصــوح از همــه گناهـــان
🌸ونیــکیِ روزه هــایمان ونمـازهایــمان
@women92
♦️آخرین فرصت ها در ماه شعبان♦️
شیخ صدوق در کتاب عیون اخبار الرضا(ع) به اسناد خود از عبدالسلام بن صالح هروی روایت کرده است که او گفت: آخرین جمعه ماه شعبان، خدمت امام رضا(ع) رسیدم.
حضرت به من فرمود: ای اباصلت! روزهای ماه شعبان سپری شدند و اینک آخرین جمعه آن فرا رسیده... در این روزهای باقی مانده از ماه شعبان، کوتاهیهای گذشتهات را جبران کن و اعمالی که مفید به حال تو باشد انجام بده و زیاد دعا و استغفار کن و بسیار تلاوت قرآن نما و از گناهانی که کردهای، توبه کن تا وقتی که ماه رمضان فرا میرسد، خود را برای خدا خالص و پاک کرده باشی.
امانتهایی که به تو سپرده شده، به صاحبانش برگردان. اگر از مومنی کینه به دل داری، گرد و غبار کینه را از دلت پاک کن. گناه را از دلت ریشه کن نما و از خداوند بترس و در نهان و آشکار بر او توکل کن
🔸#معرفی_مقاله | پوشش کنیزان در خانواده امامان شیعه
🔹از دیدگاه فقیهان معاصر بر کنیز ام ولدی که فرزندش زنده باشد، ستر صلاتی و ستر ناظری واجب است. مقتضای ادله فقهی نیز همین است؛ اما بر کنیزان دیگر ستر صلاتی و ناظری حرام نیست؛ بلکه صرف نظر از دیدگاه محدثانی مانند صدوق و مجلسی، ستر بر آنها جایز یا مستحب است.
🔹البته اقتضای صناعتی ادله همین است و براساس ضوابط فقهی، حجیت نیز دارد؛ ولی مشروعیت وجدانی این فتوا با تردیدهایی نیز روبه روست.
🔹در این مقاله مشخص شد اولاً ادعای سربرهنگی کنیز امامان علیهم السلام هیچ شواهدی تاریخی ندارد، ثانیاً شواهد بسیاری وجود دارد که نشان میدهد بسیاری از کنیزان امامان علیهم السلام به تستر و پرده نشینی پایبند بودهاند.
🔹درباره دیگر کنیزان اهل بیت علیهم السلام نیز اگر گزارشی مبتنی بر تستر یافت نشده، گزارشی مبتنی بر برهنگی نیز یافت نشده است.
🔹بنابراین تأیید سیره متشرعه توسط اهل بیت علیه السلام با مشکل روبه رو شد.
🔹همچنین یافتههای تاریخی (پایبندی کنیزان امامان علیهم السلام به ویژه مادران امامان علیهم السلام به تستر و احتجاب در حدی که در متون گزارش شده) یافته فقهی آن (استحباب یا وجوب ستر ناظری بر کنیزان منتسب به بیوت امامان) را کاملاً تأیید میکند و آن دسته از مادران امامان که کنیز بودهاند و (نیز کنیزان دیگر بیوت امامان علیه السلام که به شرافت مادری امامان دست نیافتند) از باب استحباب یا وجوب، ستر ناظری را رعایت میکردهاند.
🔹این مقاله از سوی محمد عشایری منفرد استادیار جامعه المصطفی العالمیه نوشته شده، و در مرکز تحقیقات زن و خانواده چاپ شده است.
🆔 @women92
❇️ کرونا و لزوم بازنگری جدی در روابط همسران
🔸محمد داودی، عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری
🔹 از گوشه و کنار کشور خبر می رسد که پس از دامن گیر شدن بلای خانمان سوز کرونا و به تبع آن قرنطینه خانگی اجباری، که شاید بهترین راه کنترل و غلبه بر این اپیدمی زندگی سوز باشد، در روابط همسران در درون خانواده خلل و مشکلات و معضلاتی نو رخ داده است. این سخن گاهی به جد و گاهی به طنز گفته می شود که همسران در صورت حضوری اجباری تمام وقت هر دو در محیط خانه و خانواده با تنش ها، دعواها و برخوردهای کلامی و غیر کلامی ناخوشایند مواجه شوند. حتی نگرانی هایی از جانب صاحبنظران جامعه شناسی و حقوق مطرح شده است که شاید پس از غلبه بر کرونا و در جهان پساکرونا, مراجعات به دادگاه های خانواده افزون شود و باید از هم اکنون برای آن تمهیدی اندیشه شود. شگفتا!
🔹 پدیده عجیب و غیر قابل درکی است. مگر کسی از همسر به انسان نزدیک تر هست؟ مگر انسان بیشترین ساعات خود را با همسر نمی گذراند؟ مگر خانواده نهاد مقدسی نیست که شالوده فرهنگ و آرمان نسل های آینده را پی ریزی می کند؟ مگر جایی بهتر و واجب تر و ضروری تر از خانه و خانواده برای بذل محبت و تمرین مهرورزی و نثار عطوفت و تربیت عاطفی وجود دارد؟ مگر قرار نیست خانواده کانون مهر و محبت و عاطفه و تربیت باشد ؟
🔹 همسرانی که یاد نگرفته اند زیر یک سقف به یک دیگر مهر بورزند و از وجود و حضور یک دیگر لذت ببرند, چگونه می توانند اقدام به تربیت نسلی عاطفی و اخلاقی و آرمان گرا نمایند؟
🔹 این یک زنگ خطر جدی است. باید یک بازنگری اساسی در فرهنگ روابط همسر ان در خانواده انجام شود. اگر انسان از خانه بگریزد، به کجا می تواند پناه آورد؟ اگر انسان نتواند رابطه عاطفی و مهرورزانه و مبتنی بر عقل و خرد و وجدان با نزدیک ترین کس خود و شریک زندگی خود برقرار کند، کجا می تواند این رابطه را یاد بگیرد و یاد بدهد؟
🔹 شاید کرونا در همین مدت اندک به ما درس زندگی داده باشد که تحمل یک دیگر را نداریم, که مهارت های کلیدی زندگی را نیاموخته ایم, که از برقراری روابط اجتماعی قدرتمند و خردمندانه ناتوان هستیم، که از خود می گریزیم، که از خانه می گریزیم, که از برخورد رو در رو و سخن گفتن رو در رو و تطبیق خود با نزدیک ترین کسان خود می هراسیم!
🔹 نکند شغل ما بهانه ای برای گریز از خانه باشد! نکند شغل ما بهانه یی برای گریز از خود ما باشد! نکند ما عمیقا تنها هستیم و هنوز به درجه ای از بلوغ عاطفی نرسیده ایم که بتوانیم روابط اجتماعی و عاطفی نیرومند و بدون ترس و هراس برقرار کنیم! پس تحصیلات و دانش و تجربه کجا قرار است به کارمان بیاید؟
🔹یادم می آید همین اواخر مقاله پژوهشی ارزشمندی را خواندم که از جوانان ایرانی پرسیده بودند بزرگ ترین معضل زندگی شما چیست و بر خلاف تصور من و شاید بسیاری از صاحب نظران، جوانان پاسخ داده بودند که مشکل اصلی و نگرانی عمده ما در زندگی نبود پول و شغل و ناتوانی در ازدواج نیست بلکه بزرگ ترین مشکل ما ضعف و ناتوانی در برقراری روابط اجتماعی است!
🔹کسی که در برقراری روابط اجتماعی قدرتمند و خردمندانه شکست می خورد، در شغل خود نیز شکست می خورد و در تحصیلات خود نیز شکست می خورد و صد البته آماده ازدواج نیست. این جوان کی و کجا و چگونه و از چه راه قرار است مهارت های زندگی و هنر برقراری روابط عاطفی سالم را یاد بگیرد. آیا بهترین جا برای آن خانواده نیست؟
🔹 اگر پدران و مادران و همسران که قرار است از زندگی لذت ببرند و لذت از زندگی را به فرزندان خود بیاموزند خود دچار مشکلات جدی در این زمینه هستند, آیا می توان به تربیت نسلی متفکر و اندیشمند و اخلاق گرا و آرمان گر و خانواده دوست و عاطفه گرا امید بست؟
🔹 بیاید از شانس اجباری کرونا در زمینه فرصت های بیشتر با هم بودن و در کنار هم بودن بیشترین بهره را ببریم و با تغییر جدی در روابط عاطفی و عقلی با همسر و کشف کاستی ها و نواقص و یافتن راه های برون رفت از تعارض و کشمکش و بازاندیشی در رفتار خود و همسر، خانه را تبدیل به قصری زیبا و برافراشته و محیطی آکنده از شور و سرور و عشق و لذت و پاکی کنیم.
🔹بیایید کاری کنیم که خانه دوباره خانه شود. یعنی همان محیط مقدس، یعنی همان نهاد فرهنگ ساز، یعنی منزلگاه عشق، یعنی کانون فرهنگ سازی.
مبادا دیر شود. و ناگهان چقدر زود دیر می شود.
نوشته محمد داودی
@women92