🔴 آیه ی روز :
♻️ خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِينَ
اعراف-199
(به هر حال) با آنها مدارا کن و عذرشان را بپذیر، و به نیکیها دعوت نما، و از جاهلان روی بگردان (و با آنان ستیزه مکن)!
**********
نکته ها:
با آنكه براى كلمه ى «عفو»، چند معنا بیان شده است: حدّ وسط و میانه، قبول عذر خطاكار و بخشودن او، آسان گرفتن كارها، ولى ظاهراً در این آیه، معناى اوّل مراد است.
«خُذ العفو»، به معناى عفو را تحت اختیار و كنترل خود داشتن و به جا استفاده نمودن است، لذا در بعضى موارد باید قاطعانه برخورد كرد، «و لاتأخذكم بهما رأفة فى دین اللّه» (393) چنانكه «اعرض عن الجاهلین» به معناى آزاد و رها نمودن جاهلان و دشمنان نیست، بلكه مراد با آنان نبودن و میل به آنان نداشتن است، امّا گاهى موعظه، تذكّر و یا برخورد با آنان لازم است. «فاعرض عنهم و عظهم» (394)
این آیه با تمام سادگى و فشردگى، همه ى اصول اخلاقى را در بر دارد. هم اخلاق فردى «عفو»، هم اخلاق اجتماعى «وأمر بالعُرف»، هم با دوست «عفو»، هم با دشمن «أعرض»، هم زبانى «وأمر»، هم عملى «أعرض»، هم مثبت «خُذ»، هم منفى «أعرض»، هم براى رهبر، هم براى امّت، هم براى آن زمان و هم براى این زمان. چنانكه امام صادق علیه السلام فرمودند: در قرآن آیه اى جامع تر از این آیه در مكارم الاخلاق نیست. (395)
البتّه شكّى نیست كه عفو، در مسائل شخصى است، نه در حقّ النّاس و بیت المال.
وقتى این آیه نازل شد، پیامبر صلى الله علیه وآله از جبرئیل توضیح و شیوه ى عمل به این آیه را درخواست كرد. جبرئیل پیام آورد كه «تَعفُو عمّن ظلمك، تُعطى مَن حَرمك، تَصِل مَن قطعك»، (396) از كسى كه به تو ظلم كرده در گذر، به كسى كه تو را محروم كرده عطا كن و با كسى كه با تو قطع رابطه كرده است، ارتباط برقرار كن.
سراسر این سوره، دعوت به اعتدال است، با تعبیرهاى گوناگون. اعتدال در حقوق (آیه 29)، در مصرف (آیه 31)، در زینت (آیه 32)، در عبادت (آیه 56)، در خانه سازى (آیه 74)، در اقتصاد (آیه 85) و نسبت به شیوه ى اجراى حقّ وعدالت در امّت حضرت موسى علیه السلام و امّت حضرت محمّد صلى الله علیه وآله در آیات 157 و181 نكات ارزشمندى آمده است.
393) نور، 2
394) نساء، 63
395) تفسیر فرقان
396) تفسیر مجمع البیان ؛ بحار، ج 75، ص 114
**********
پیام ها:
- همواره باید راه میانه واعتدال را پیشه كرد. «خذ العفو»
- تكلیف باید به اندازه ى طاقت باشد، نه بیشتر. «خذ العفو» (اگر «عفو» به معناى حدّ وسط باشد)
- تنها خوب بودن كافى نیست، باید در جامعه خوبى ها را ترویج كرد و سفارش نمود. «وأمر بالعرف»
- مخاطب آیه تنها پیامبر نیست، هر مسلمان و هر مبلّغ ومصلح اجتماعى باید با لجوجان و جاهلان یاوه گو، برخوردى اعراض آمیز داشته و در برابر توهین و تهمت ها چشم پوشى و صبر كند، نه آنكه درگیر و گلاویز شود. «و اعرض...»
- هم باید به معروف امر كرد و هم شیوه ى امر كردن، باید معروف و پسندیده باشد. «و أمر بالعُرف»
- مراد از جاهلان، نابخردان است، نه بى سوادان. «واعرض عن الجاهلین» در فرهنگ قرآن و و روایات، معمولاً جهل در برابر عقل است، چنانكه در روایات عنوان «العقل و الجهل» داریم.
- در شیوه ى اعراض و عفو و گذشت، نباید به خواسته و گفته ى جاهلان كه بر خلاف مصلحت است توجّه كنیم، بلكه باید محكم و استوار ایستاد. «اعرض عن الجاهلین»
عضـویت در کــانال👇
📡 @www_irismed_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 حجامت چه تاثیری روی بدن دارد ؟
♻️ حجامت، صرفا خارج کردن مقداری خون از بدن نیست. #حجامت اثرات گوناگونی بر روی بدن میگذارد که ما در اینجا به چند مورد از آن اشاره میکنیم :
۱. بهبود غلبهی دم(خون) در بدن
یعنی افرادی که #پرخون هستند و حجم خون زیادی در بدن دارند ، غلظت خون آنها بالاست و یا #فشار_خون دارند ، با حجامت میتوانند این #غلبهی_خون بر بدن را از بین ببرند.
کسانی که زود #عصبانی میشوند و به اصطلاح زود جوش میاورند ، غلبهی خون دارند که با حجامت میتوانند آنرا درمان کنند.
۲. حجامت قوای مغزی و #حافظه را تقویت میکند(البته در افراد گرممزاج)
#عقل را افزایش داده و خلقوخوی افراد را کنترل میکند. در حدیثی از امیرالمومنان (ع) آمده است که حجامت عقل را افزایش میدهد.
#دکتر_رضا_منتظر
عضـویت در کــانال👇
📡 @www_irismed_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جناب شریفی زارچی هستن (مدیر اپلیکیشن ماسک و از موثرین ستاد ملی کرونا!!! و لیدر امروز اغتشاشات داعشجویی شریف) اعتراف میکنه که بدون هماهنگی ۴۳ تا شهر رو سیاه کردیم.... دروغ گفتیم!!! و وزارت بهداشت و ستاد کرونا رو به این نتیجه رسوندیم که این شهرها رو قرنطینه کنن! بعد از اون ۴۳ تا ۲۰ تا رو که وضعیتشون بهتر شده بود رو نمودار کردیم دادیم به رییس جمهور و مجوز قرنطینه ۱۶۰ شهر دیگه رو گرفتیم!!!
پ ن : اون زمان که اعتراض و انتقاد میکردیم به ستاد کرونااا متهم به ضدولایت میشدیم اینا اونجا ولایتمداری میکردن😊
اغتشاشات امروز و ماجرای زیست مجازی و عواقبش یکی از نتایج دروغهای اون روزهاست...
@hzamanim
🔴 آیه ی روز :
♻️ ذَلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّرًا نِّعْمَةً أَنْعَمَهَا عَلَىَ قَوْمٍ حَتَّىَ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ وَأَنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ
انفال-53
این، بخاطر آن است که خداوند، هیچ نعمتی را که به گروهی داده، تغییر نمیدهد؛ جز آنکه آنها خودشان را تغییر دهند؛ و خداوند، شنوا و داناست!
**********
نکته ها:
در احادیث متعدّد، عواملى مانند ظلم و گناه، سبب تغییر نعمت هاى الهى به حساب آمده اند، چنانكه بازگشت از گناه و انحراف و حركت در مسیر حقّ، موجب سرازیر شدن انواع نعمت هاى الهى است. (547)
گناهان و ستم ها، انسان را از لیاقت بهره ورى از لطف الهى دور مى كند. چنانكه حضرت على علیه السلام در خطبه ى قاصعه بدان اشاره نموده و در دعاى كمیل مى خوانیم: «الّلهم اغفر لى الذنوب الّتى تهتك العصم... الّلهم اغفر لى الذّنوب الّتى تغیّر النّعم...»
در نامه حضرت على علیه السلام به مالك اشتر مى خوانیم: هیچ چیز مانند ظلم وستم، نعمت هاى الهى را تغییر نمى دهد، چون خداوند ناله ى مظلوم را مى شنود و در كمین ظالمان است. (548)
امام صادق علیه السلام فرمودند: همواره از سختى ها و گرفتارى هاى روز و شب كه عقوبت معصیت و گناهان شماست، به خدا پناه ببرید. (549)
547) تفاسیر نورالثقلین وفرقان
548) نهج البلاغه، نامه 53
549) تفسیر اثنى عشرى، كافى، ج 2، ص 269
**********
پیام ها:
- انسان ذاتاً شایسته ى دریافت نعمت هاى الهى است. «انعمها على قوم»
- زوال نعمت ها، از ناحیه ى خودماست، وگرنه سنّت خدا بر استمرار نعمت هاست. «ذلك بانّ اللّه لم یك مغیّراً نعمة... حتّى یغیّروا ما بانفسهم»
- دادن ها و گرفتن ها از سوى خدا، قانونمند و حكیمانه است. «لم یك مغیّراً نعمة... حتّى یغیّروا...»
- رحمت خداوند بر غضبش مقدّم است. «انعمها على قوم حتّى یغیّروا»
- در اسلام علاوه بر كیفر فردى، كیفرهاى اجتماعى نیز قانون دارد. «على قوم»
- فطرت انسان، بر ایمان و پاكى استوار است و این انسان است كه خود را تغییر مى دهد. «یغیّروا ما بانفسهم»
- انسان، تاریخ را مى سازد، نه آنكه اقتصاد، جبر تاریخ و محیط، انسان را بسازد. «حتّى یغیّروا...» البتّه محیط و اقتصاد بى اثر نیست، لكن نقش اصلى با اراده ى انسان است، و هیچ یك از آنها انسان را مجبور نمى كند.
- افراد، جامعه را مى سازند و هرگونه تحوّل مثبت یا منفى در جامعه، بر پایه ى تحوّلِ فكرى و فرهنگى افراد است. «قوم... یغیّروا ما بانفسهم»
- سعادت و شقاوت ملّت ها، در گرو تحوّلات درونى آنهاست، نه قدرت و ثروت. «حتّى یغیّروا ما بانفسهم»
- در تحلیل سرنوشت جوامع، محور، روحیّه ى مردم است، نه شانس، خرافات، نظام هاى حاكم، جبر تاریخ و... «یغیّروا ما بانفسهم»
- همه ى ما تحت نظر خدا هستیم و كیفر كفّار متّكى بر علم گسترده خداوند است. «انّ اللّه سمیع علیم»
عضـویت در کــانال👇
📡 @www_irismed_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 علت اهمیت #ورزش در #طب_سنتی
♻️ اگر فرد بهترین و سالمترین #تغذیه را هم داشته باشد، باز مقداری از #غذا #هضم نمیشود و به صورت #رطوبات_عارضی در بدن تجمع مییابد. برای #دفع این رطوبات راههای مختلفی وجود دارد که یکی از آنها ورزش است.
#استاد_فراهانی
#مرجع_طب
عضویت در کانال 👇🏻
📡 @www_irismed_ir
🔴 آیه ی روز :
♻️ وَأَنِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُمَتِّعْكُم مَّتَاعًا حَسَنًا إِلَىَ أَجَلٍ مُّسَمًّى وَيُؤْتِ كُلَّ ذِي فَضْلٍ فَضْلَهُ وَإِن تَوَلَّوْا فَإِنِّي أَخَافُ عَلَيْكُمْ عَذَابَ يَوْمٍ كَبِيرٍ
هود-3
و اینکه: از پروردگار خویش آمرزش بطلبید؛ سپس بسوی او بازگردید؛ تا شما را تا مدّت معیّنی، (از مواهب زندگی این جهان،) به خوبی بهرهمند سازد؛ و به هر صاحب فضیلتی، به مقدار فضیلتش ببخشد! و اگر (از این فرمان) روی گردان شوید، من بر شما از عذاب روز بزرگی بیمناکم!
**********
نکته ها:
در آیه ى قبل، توحید مطرح شد و در این آیه، بازگشت به خداوند و قرار گرفتن در مدار توحید مطرح است.
«مَتاعاً حَسناً» یعنى زندگى دلنشین همراه با آرامش روحى، در برابر كسانى كه به خاطر اِعراض از یاد خدا، معیشه ى ضنك و زندگى تلخ دارند، گرچه از نظر مادّیات در آسایش و رفاه هستند.
**********
پیام ها:
- یكى از وظائف پیامبران، بازسازى منحرفان است. «استغفروا ربّكم ثمّ توبوا»
- تا اسنان خود را از گناه پاك نكند وسبكبال نشود، نمى تواند به سوى حقّ پرواز كند. «استغفروا ربّكم ثمّ توبوا»
- محو گناه كافى نیست، حركت بسوى خدا لازم است. «استغفروا ربّكم ثمّ توبوا»
- توبه واجب است. «توبوا الیه»
- توبه از گناه، سبب بازگشت الطاف مادّى خدا نیز مى شود. «توبوا... یمتّعكم»
- امكاناتى كه در اختیار كافران وگنهكاران است، چون در راه فساد و فتنه به كار مى رود، مبارك و حسن نیست. «متاعاً حسناً»
- زندگى خوب، مورد توجّه اسلام است. «متاعاً حسناً»
- ایمان وتوبه، زندگى انسان را تا آخرعمر بیمه مى كند. «یمتّعكم... الى اجلٍ مسمّى »
- توبه، رمز كامیابىِ كیفى و كمّى است. «متاعاً حسناً الى اجلٍ مسمّى »
- توبه، عامل جلوگیرى از مرگ هاى ناگهانى است. «الى اجلٍ مسمّى »
- تاریخ وزمان مرگ، بر انسان مجهول است. «الى اجلٍ مسمّى »
- درجات در قیامت متفاوت است. هركس فضیلت بیشترى در دنیا كسب كند، لطف بیشترى در آخرت دریافت خواهد كرد. «یؤت كلّ ذى فضلٍ فضله»
- پیامبران دلسوز مردمند. جمله ى «انى اخاف علیكم» در قرآن زیاد آمده است.
عضـویت در کــانال👇
📡 @www_irismed_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 کولیت اولسراتیو
♻️ #کولیت_اولسراتیو یا بیماری خونریزیدهنده روده بزرگ، امروزه آمار بالایی در مراجعات را به خود اختصاص داده است ..
البته بیماری #آیبیاس و کرون نیز در این گروه بیماری قرار میگیرند ..
❗️از علائم این بیماری، احساس نیاز به دفع مکرر، دل درد و دفع خون میباشد در پزشکی رایج این بیماری نیز درمان قطعی ندارد...
📌 توصیه خانم دکتر #شهلا_اسدزاده را در رابطه با علت و درمان این مشکل در #طب_سنتی بشنویم ..
#کرون
#سندروم_روده_تحریک_پذیر
#کولیت
#بیماری_IBS
عضـویت در کــانال👇
📡 @www_irismed_ir
🔴 آیه ی روز :
♻️ وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحًا إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ
لقمان-18
(پسرم!) با بیاعتنایی از مردم روی مگردان، و مغرورانه بر زمین راه مرو که خداوند هیچ متکبّر مغروری را دوست ندارد.
**********
نکته ها:
«تَصعیر»، نوعى بیمارى است كه شتر به آن گرفتار مى شود و گردنش كج مى شود. لقمان به فرزندش مى گوید: تو بر اساس تكبّر مثل شترِ بیمار، گردنت را با مردم كج نكن.
«مَرَح»، به معناى شادى زیاد است كه در اثر مال و مقام به دست مى آید.
«مُختال» به كسى گویند كه بر اساس خیال و توهّم خود را برتر مى داند، و «فَخور» به معناى فخرفروش است.
تكبّر، هم توهین به مردم است، هم زمینه ساز رشد كدورت هاى جدید و هم تحریك كننده ى كینه هاى درونى قدیم.
در حدیث مى خوانیم: هر كس با تكبّر در زمین راه رود، زمین و هر موجودى كه زیر و روى آن است، او را لعنت مى كنند.(299)
-----
299) تفسیر نورالثقلین.
**********
پیام ها:
- با مردم، چه مسلمان و چه غیر مسلمان، با خوشرویى رفتار كنیم. «لاتصعّر خدّك للنّاس»
- تكبّر ممنوع است، حتّى در راه رفتن. «لاتمش فى الارض مرحا»
- از عامل خشنودى خداوند براى تشویق و از ناخشنودى او براى ترك زشتى ها و گناهان استفاده كنیم. «انّ اللّه لایحبّ»
- به موهومات، خیالات و بلندپروازى ها خود را گرفتار نسازیم. «مُختال»
- بر مردم فخر فروشى نكنیم. «انّ اللّه لایحبّ كلّ مُختال فَخور»
تواضع
در این آیه لقمان به فرزندش مى گوید: در زمین متكبرانه راه نرو «لاتمش فى الارض مرحاً» و در سوره ى فرقان، اوّلین نشانه ى بندگان خوب خدا، حركت متواضعانه ى آنهاست.«و عباد الرّحمن الّذین یمشون على الارض هَونا»(300)
یكى از اسرار نماز كه در سجده ى آن بلندترین نقطه بدن را (حداقل در هر شبانه روز 34 مرتبه در هفده ركعت نماز واجب) روى خاك مى گزاریم، دورى از تكبّر، غرور و تواضع در برابر خداوند است.
گرچه تواضع در برابر تمام انسان ها لازم است؛ امّا در برابر والدین، استاد و مؤمنان لازم تر است. تواضع در برابر مؤمنان، از نشانه هاى برجسته ى اهل ایمان است. «اذّلة على المؤمنین»(301)
بر خلاف تقاضاى متكبّران كه پیشنهاد دور كردن فقرا را از انبیا داشتند، آن بزرگواران مى فرمودند: ما هرگز آنان را طرد نمى كنیم. «و ما انا بطارد الّذین آمنوا»(302)
انسانِ ضعیف و ناتوانى كه از خاك و نطفه آفریده شده، و در آینده نیز مردارى بیش نخواهد بود، چرا تكبّر مى كند؟!
مگر علم محدود او با فراموشى آسیب پذیر نیست؟!
مگر زیبایى، قدرت، شهرت و ثروت او، زوال پذیر نیست؟!
مگر بیمارى، فقر و مرگ را در جامعه ندیده است؟!
مگر توانایى هاى او نابود شدنى نیست؟!
پس براى چه تكبّر مى كند؟! قرآن مى فرماید: متكبّرانه راه نروید كه زمین سوارخ نمى شود، گردن كشى نكنید كه از كوه ها بلندتر نمى شوید. «ولاتَمشِ فى الارض مَرحاً اِنّك لن تَخرق الارض و لن تَبلغ الجبال طولا»(303)
نمونهای ز تواضع اولیاى الهى :
شخص اوّل آفرینش كه پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله است، آنگونه مى نشست كه هیچ امتیازى بر دیگران نداشت و افرادى كه وارد مجلس مى شدند و حضرت را نمى شناختند، مى پرسیدند: كدام یك از شما پیامبر است؟ «ایّكم رسول اللّه»(304)
عضـویت در کــانال👇
📡 @www_irismed_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 درمان #جانبازان موج #انفجار
♻️ چرا افرادی که در معرض انفجار قرار میگیرند، #موجی میشوند؟ #علت و #درمان این بیماری را از زبان #حکیم_خیراندیش میشنویم.
#مرجع_طب
عضویت در کانال 👇🏻
📡 @www_irismed_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 محتواهای دروغ چطور ساخته میشوند؟
♻️ برشی از فیلم سینمایی «سگ را بجنبان» محصول سال ۱۹۹۷ آمریکا که در آن به ساخت روایتهای جعلی علیه کشورها توسط آمریکا اشاره میشود.
عضـویت در کــانال👇
📡 @www_irismed_ir
🔴 آیه ی روز :
♻️ وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِينَ
بقره-45
از صبر و نماز یاری جوئید؛ (و با استقامت و مهار هوسهای درونی و توجه به پروردگار، نیرو بگیرید؛) و این کار، جز برای خاشعان، گران است.
**********
نکته ها:
هر چند این آیه به دنبال خطاب هایى كه به یهود شده آمده است، ولى مخاطب آن همه ى مردم هستند. در روایات مى خوانیم كه حضرت على علیه السلام هرگاه مسئله ى مهمى برایشان رخ مى داد به نماز مى ایستادند واین آیه را تلاوت مى كردند.
در روایتى از پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله نقل شده، كه صبر بر سه نوع است: 1- صبر در برابر مصیبت. 2- صبر در برابر معصیت. 3- صبر در برابر عبادت. [310] بنابراین آنچه در روایات آمده كه مراد از صبر در این آیه روزه است، اشاره به یكى از مصادیق صبر دارد.
نماز براى رسول اللّه صلى الله علیه وآله و امثال او نور چشم است [311] ولكن براى بعضى ها كه خشوع ندارند، چون بار سنگین است. خشوع، مربوط به قلب و روح و خضوع، مربوط به اعضاى بدن است.
نمازِ با توجّه، انسان را به یاد قدرت بى نهایت خدا مى اندازد و غیر او را هر چه باشد كوچك جلوه مى دهد. مِهر او را در دل زیاد مى كند، روحیّه ى توكّل را تقویت مى كند وانسان را از وابستگى هاى مادّى مى رهاند. همه ى این آثار، انسان را در برابر مشكلات مقاوم مى سازد.
صبر و مقاومت، كلید تمام عبادات است. فرشتگان به اهل بهشت سلام مى كنند، امّا نه به خاطر نماز و حج و زكات، بلكه به خاطر مقاومت و پایدارى آنها؛ «سلام علیكم بما صبرتم» [312] چون اگر مقاومت نباشد، نماز وجهاد وحج وزكات نیز وجود نخواهد داشت. حتّى شرط رسیدن به مقام هدایت و رهبرى الهى، صبر است؛ «جعلنا منهم ائمّةً یهدون بأمرنا لمّا صبروا» [313]
خاطره شاعرى به نام نجاشى، كه یكى از دوستداران حضرت على علیه السلام بود، در ماه رمضان شراب خورد. به دستور امام، هشتاد ضربه تازیانه به او زدند وبیست ضربه نیز به خاطر ارتكاب گناه در ماه رمضان اضافه زدند. او ناراحت شد و به معاویه پیوست و علیه حضرت شعر گفت! اطرافیانِ نجاشى كه قبیله اى مهم در كوفه بودند از على علیه السلام گلایه كردند كه چرا یاران خود را نگه نمى دارد؟! طارق بن عبداللّه رئیس آنها با ناراحتى به امام گفت: شما چرا بین دوست و بیگانه تفاوت قائل نمى شوید؟ شخصى همانند نجاشى نباید شلاّق بخورد، ما این گونه رفتار را تحمّل نمى كنیم. امام در جواب او این آیه را تلاوت فرمود: «و انّها لكبیرة الاّ على الخاشعین» طارق نیز به معاویه پیوست.
بنابراین گرچه آیه درباره نماز است، ولى در موارد مشابه مى توان از آیات قرآن استمداد كرد.
**********
پیام ها:
- صبر ونماز، دو اهرم نیرومند در برابر مشكلات است. «استعینوا بالصبر و...»
- هر چه در آستان خدا اظهار عجز و بندگى بیشتر كنیم، امدادهاى او را بیشتر دریافت كرده و بر مشكلات پیروز خواهیم شد. «استعینوا بالصبر و الصلوة»
- استعانت از خداوند در آیه ى «ایّاك نستعین» منافاتى با استعانت از آنچه به دستور اوست، ندارد. «استعینوا بالصبر»
- سنگین بودن نماز، نشانه ى تكبّر در برابر خداست. «لكبیرة الاّ على الخاشعین»
عضـویت در کــانال👇
📡 @www_irismed_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 خواص رب انار
♻️ افراد #گرممزاج بهتر است #انار را بدلیل خواص بیشماری که دارد در تمام طول سال مصرف و در برنامهی غذایی بگنجانند. در فصولی که انار نیست میتوان از #رب_انار استفاده کرد و از فواید آن بهرهمند شد.
عضـویت در کــانال👇
📡 @www_irismed_ir
🔴 آیه ی روز :
♻️ وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ
انبیاء-107
ما تو را جز برای رحمت جهانیان نفرستادیم.
**********
پیام ها:
- حكومت بندگان صالح بر زمین تبلور لطف و رحمتى است كه در سایه رسالت بدست مى آید و هر آنچه از رحمت نبوى صلى الله علیه وآله كه در دنیا و آخرت نصیب افراد مى شود، پرتوى از رحمت الهى است. «و ما ارسلناك الا رحمة»
- همه ى احكام و دستوراتى كه پیامبر اسلام آورده حتّى جهاد، حدود و قصاص و سایر كیفرها و قوانین جزایى، براى جامعه ى بشرى رحمت است. «و ما ارسلناك الاّ رحمة»
- خداوند، «ربّ العالمین» و رسولش «رحمة للعالمین» است، یعنى تربیت واقعى در سایه هدایت انبیا امكان پذیر است. «رحمة للعالمین»
- پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله براى همه ى انسان ها، در همه ى اعصار و تمامى مكان ها رحمت است و نیازى به پیامبر دیگرى نیست. «رحمة للعالمین»
- رسول گرامى اسلام صلى الله علیه وآله حتّى براى ملائكه مقرب الهى نیز رحمت است. «رحمة للعالمین» در حدیثى مى خوانیم كه جبرئیل به پیامبر صلى الله علیه وآله اظهار داشت كه رحمت تو مرا نیز شامل شد.(104)
- دستورات اسلام جهان شمول است. «للعالمین»
- یك انسان با اراده ى الهى مى تواند در تمام هستى اثر بگذارد. «للعالمین»
104) تفسیر مجمع البیان.
عضـویت در کــانال👇
📡 @www_irismed_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 بررسی تاثیر داروها
♻️ مکانیسم اثر داروها در #افزایش_انرژی_سلولی چیست..؟
🔐 داستان قفل و کلید درباره داروهای طب نوین ..
❓آنتیبیوتیکی چون #پنیسیلین_گرم_است_یا_سرد ..
❓آیا #ماده_موثره استخراج شده از گیاهان اثر قویتری دارد
❓داروهای موثر در درمان #کبد_چرب کدامند ..
📌 جناب دکتر اکبری ضمن توضیحات مفید در رابطه با مطالب فوق در #تحت_نظر بودن و پرهیز از #خود_درمانی تاکید میکنند ..
💯 تندرست و بانشاط باشید.
عضـویت در کــانال👇
📡 @www_irismed_ir
🔴 آیه ی روز :
♻️ لَّقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا
احزاب-21
مسلّماً برای شما در زندگی رسول خدا سرمشق نیکویی بود، برای آنها که امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند و خدا را بسیار یاد میکنند.
**********
نکته ها:
«اُسوة» در مورد تأسّى و پيروى كردن از ديگران در كارهاى خوب به كار مى رود. در قرآن دوبار اين كلمه درباره ى دو پيامبر عظيم الشّأن آمده است: يكى درباره حضرت ابراهيم عليه السلام و ديگرى درباره پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله. جالب آن كه اُسوه بودن حضرت ابراهيم در برائت از شرك و مشركان است و اسوه بودن پيامبر اسلام در آيات مربوط به ايستادگى در برابر دشمن مطرح شده است.
نقش پيامبر در جنگ احزاب، الگوى فرماندهان است: هدايت لشكر، اميد دادن، خندق كندن، شعار حماسى دادن، به دشمن نزديك بودن و استقامت نمودن. حضرت على عليه السلام فرمود: در هنگامه ى نبرد، خود را در پناه پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله قرار مى داديم و آن حضرت از همه ى ما به دشمن نزديك تر بود. «اتّقينا برسول اللّه صلى الله عليه وآله فلم يكن منّا اقرب الى العدوّ منه»(379)
اين آيه در ميان آيات جنگ احزاب است؛ امّا الگو بودن پيامبر، اختصاص به مورد جنگ ندارد و پيامبر در همه ى زمينه ها، بهترين الگو براى مؤمنان است.
379) نهج البلاغه، حكمت 260.
**********
پیام ها:
- در الگو بودن پيامبر شك نكنيد. «لقد»
- الگو بودن پيامبر، دائمى است. «كان»
- گفتار، رفتار و سكوت معنادار پيامبر حجّت است. «لكم فى رسول اللّه اسوة حسنة»
- معرّفى الگو، يكى از شيوه هاى تربيت است. «لكم - اسوة»
- بايد الگوى خوب معرّفى كنيم، تا مردم به سراغ الگوهاى بَدَلى نروند. «رسول اللّه اسوة»
- بهترين شيوه ى تبليغ، دعوت عملى است. «اُسوة»
- كسانى مى توانند پيامبر اكرم را الگو قرار دهند كه قلبشان سرشار از ايمان و ياد خدا باشد. «لمن كان يرجوا اللّه ...»
- الگوها هر چه عزيز باشند؛ امّا نبايد انسان خدا را فراموش كند. «رسول اللّه اُسوة - ذكر اللّه كثيرا»
عضـویت در کــانال👇
📡 @www_irismed_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 ریفلاکس یا ترشکردن معده
♻️ یکی از شایعترین مشکلات گوارشی #نوزادان و حتی بزرگسالان #ریفلاکس_معده یا ترش کردن میباشد که عامل ایجاد آن به دو دسته #گرم و #سرد تقسیم میشود ..
💻 در ویدئوی فوق، عامل ایجاد هر یک از این دو نوع بررسی و #توصیههای_مفید_درمانی در هر کدام شرح داده میشود.
#ریفلاکس_گرم
#ریفلاکس_سرد
#ریفلاکس_نوزادان
#ترش_کردن_معده
عضـویت در کــانال👇
📡 @www_irismed_ir
🔴 تدابیر #بیخوابی
♻️ مثل همیشه اولویت اول و تاکید بر اصلاح ستهی ضروریه است که با عمل به آن، ۶۰ تا ۷۰ درصد بیماری بهبود می یابد.
چراکه دارو در بدن خلاف قوه مدبره است
📛 پرهیزات برای درمان بیخوابی:
🖌 حذف کردن خواب روز
🖌 حذف کردن موارد مانع خوابیدن
⬅️ مثل : چای / قهوه / نسکافه / کاکائو /غذاهای سنگین/ سرخ کردنی
🖌 حذف ادویههای تند و حبوبات(خصوصا شبها)
🖌 پرهیز از غذاهای ترش و تند و تلخ
🖌 غذاهای فریز شده و غذای کارخانهای
🖌 اشیاء نورانی (هیچ روشنایی طبیعی و مصنوعی نباشد)
🖌 فعالیت جسمی و ذهنی زیاد
🖌 تماشای کامپیوتر/ گوشی/ تلویزیون و ... خصوصاً قبل از خواب
عضـویت در کــانال👇
📡 @www_irismed_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 تولید خمیر دندان گیاهی در ایران
♻️ محققان ایرانی در یک شرکت دانش بنیان با بهره گیری از فناوری نانو در عصاره گیری گیاهان دارویی این بار موفق به تولید خمیر دندانی گیاهی شدهاند که به هیچ وجه در آن از مواد شیمیایی استفاده نشده و علاوه بر خواص بیشمار کاملا بی ضرر است.
دارچین، هل، نعنا، نعنا فلفلی، آویشن و چوب مسواک و ... اعضای تشکیل دهنده این خمیر دندان گیاهیست.
زودتر بدید بیرون از شرّ این فلوراید خلاص شیم 😬
عضـویت در کــانال👇
📡 @www_irismed_ir
🔴 آیه ی روز :
♻️ وَإِذَا أَنْعَمْنَا عَلَى الْإِنسَانِ أَعْرَضَ وَنَأَىَ بِجَانِبِهِ وَإِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ فَذُو دُعَاءٍ عَرِيضٍ
فصلت-51
و هرگاه به انسان (غافل و بیخبر) نعمت دهیم، روی میگرداند و به حال تکبّر از حق دور میشود؛ ولی هرگاه مختصر ناراحتی به او رسد، تقاضای فراوان و مستمرّ (برای بر طرف شدن آن) دارد!
**********
نکته ها:
كلمه ى «نَأى » به معناى دور شدن است؛ و هرگاه با واژه «جانب» بكار رود، كنایه از تكبّر و غرور است. «نأى بجانبه» یعنى به خاطر نعمت و رفاه مغرور شد و متكبرانه خود را كنار كشید. كلمه ى «عریض» به معناى پهن و كنایه از دعاى زیاد است.
سؤال: درآیه 49 خواندیم: «اذا مسّه الشرّ كان یؤوسا» همین كه شرّى به انسان رسید دچار یأس مى شود ولى در این آیه مى فرماید: «اذا مسّه الشرّ فذو دعاء عریض» همین كه شرّى به انسان رسد، دعایى طولانى دارد، سؤال این است كه چگونه انسان مأیوس دعا مى كند؟
پاسخ: مفسّران به این پرسش، پاسخ هاى متفاوتى داده اند:
در تفسیر روح البیان چنین آمده است: بعضى مردم به هنگام گرفتارى مأیوس مى شوند و بعضى دیگر دعا مى كنند.
برخى در پاسخ این سؤال گفته اند: انسان از اسباب عادّى مأیوس مى شود ولى از خدا درخواست مى كند. ولى لحن آیه توبیخ است و یأس از اسباب عادّى و توجّه به خدا كار نیكویى است و توبیخ ندارد.
در تفسیر نمونه آمده است كه انسان ابتدا دعا مى كند ولى كم كم مأیوس مى شود و این دعا و یأس در دو مرحله است.
شاید بتوان گفت كه مراد از دعا، استمداد از خداوند نیست، بلكه همان یأس است كه به صورت جزع و جیغ و ناله اظهار مى كند و هر دو آیه یك مسأله را مطرح مى كند لكن در یك جا مى فرماید: مأیوس است و در جاى دیگر مى فرماید: به خاطر یأس جیغ و داد مى زند، نظیر آیه ى «اذا مسّه الشر جزوعا»
**********
پیام ها:
- رفاه یا سختى در میدان زندگى براى بروز و ظهور خصلت هاى آدمى و آفات روحى اوست. «اذا انعمنا... و اذا مسّه الشّر»
- رفاه، مایه ى غفلت است. «انعمنا... اعرض»
- نعمت ها از خداست «انعمنا» ولى حوادث تلخ نتیجه عملكرد یا خصلت هاى بد خود انسان است. «مسّه الشّر» (شرّ به خدا نسبت داده نشده است)
- انسان تربیت نشده كم ظرفیّت است. «اذا مسّه الشرّ فذو دعاء عریض»
- مشكلات و تنگناهاى زندگى در مقابل نعمت هاى اعطا شده از سوى خداوند به او اندك است. (براى نعمت كلمه «انعمنا» آمده، ولى براى شرّ كلمه «مسّه» آمده كه به معناى تماس ساده است.)
عضـویت در کــانال👇
📡 @www_irismed_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 حجامت در افراد کمخون
♻️ برای افرادی که دچار #کمخونی هستند نباید #حجامت و #فصد خون انجام شود.
#دکتر_رضا_منتظر
عضـویت در کــانال👇
📡 @www_irismed_ir
🔴 تاثیرات بیداری برای نماز شب و سحرگاه:
♻️ بر طبق تحقیقات دکتر مدحت الشامی #پزشک_مصری میزان ترشح ملاتونین در شب و سحر نیاز به هیچ دارویی ندارد به جز انجام عبادات و نیایش و دوری از گناهان که باعث آرامش روحی و روانی میشود که به تبع آن تاثیرات مثبت بر جسم و روان را شامل میشود
بیشترین حالت #اورژانسی بیماری قلب پنج تا نه صبح است که با بیدار شدن در نماز صبح ترشح ملاتونین حداکثر و باعث جلوگیری از عوارض قلبی میشود.
🔴 تاثیر ملاتونین در پیشگیری و درمان سرطانهای پروستات و سینه:
♻️افزایش هورمون ملاتونین در اثر بیداری برای نماز صبح مقابله با اثرات فری رادیکالها و جلوگیری از #پیری زودرس #آلزایمر و #پارکینسون میشود.
این افزایش باعث حفظ سلولهای مغز و #شکوفایی نیروی فکر و اندیشه میشود.
این هورمون باعث افزایش توان #گلبولهای_سفید در مکانیسم دفاعی بدن و در برابر #کلسترول و تنگی #عروق میشود.
همچنین باعث حفاظت سلولهای #چشم شده و از کدر شدن #عدسی یا کپسول جلوگیری میکند و مانع ایجاد آب مروارید خواهد شد.
( #امام_صادق (ع): نماز شب دید انسان را زیاد میکند).
عضـویت در کــانال👇
📡 @www_irismed_ir
🔴 بادام و تقویت کبد
♻️ بادام به همراه شکر، خوراکی با کیفیت بالا و مغذی است
🔖 ملین نیز میباشد و مصرف آن در افرادی که یبوست دارند توصیه میشود
🔖 بادام، خوراکی مفید برای #تقویت_کبد است
🔖 با توجه به اینکه کبد تمایل به مواد شیرین دارد و شیرینی دوست است مصرف بادام با شکر یا ماده شیرین اثر تقویتی بیشتری بر کبد دارد
🔖 بادام را با گلاب و شکر درست کنید؛
⬅️ شکر و بادام و کمی گلاب را در ظرف بریزید حرارت بدید و تفت بدید میتوان بادامها را نیز خُرد کرد، همچنین میتوانید شکر را روی حرارت بزارید تا آب شود و حالت کاراملی به خود گرفته و بعد بادامها را اضافه کنید در صورت تمایل کمی روغن هم بزنید تا ترد شود👌
⬅️ شکر مصلح بادام است
عضـویت در کــانال👇
📡 @www_irismed_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 چگونگی تربیت در نگاه ابوعلی سینا
♻️ بوعلی میگوید از بعد از دوران شیرخوارگی و از دو سالگی به بعد، باید آموزش و پرورش را در خانه آغاز کرد و عادت های خوب را با تشویق و تهدیدهای کم ضررِ عاقلانه و متناسب در بچه به وجود آورد.
🔹 در مرحله بعد، از ۶ سالگی که رشد استخوانی و مفصلی ایجاد شده و آمادگی زبانی و ذهنی پیدا کرده، کم کم او را با حروف الفبا و تعالیم وحی آشنا کرد و به تدریج مفاهیم علّی را به او آموخت تا متوجه شود چیزهایی علت چیزهای دیگری است.
🔹 در مرحله سوم کم کم او را با صنایع و حرفه ها آشنا کرد و قدرت اندیشه را به او آموخت تا بتواند یک دقیقه راجع به یک مسئله ساده فکر کند و برنامه ریزی کودکانه داشته باشد.
🔹 مرحله چهارم، تمرین کار و آمادگی برای اشتغال
🔹 و مرحله پنجم آموزش اشتغال و انتخاب همسر خوب و رفتار مناسب با خانواده پس از ازدواج است.
✴️ ببینیم ابوعلی سینا به چه دقتی روی مراحل رشد، تاکید کرده اما کسی نیست روی اینها فکر کند، بحث و تحلیل داشته باشد یا پایان نامه بنویسد!
☑️ البته سخن این نیست که همه اینها را تایید کنند، ولی باید بر مبنای عقل و شرع بر روی اینها کار شود و بعد تایید یا رد شود.
"استاد حسن رحیم پور"
#استاد_رحیمپور_ازغدی
#تربیت_فرزند
عضـویت در کــانال👇
📡 @www_irismed_ir
🔴 آیه ی روز :
♻️ أَن تَقُولَ نَفْسٌ يَا حَسْرَتَىَ عَلَىَ مَا فَرَّطتُ فِي جَنبِ اللَّهِ وَإِن كُنتُ لَمِنَ السَّاخِرِينَ
زمر-56
(این دستورها برای آن است که) مبادا کسی روز قیامت بگوید: «افسوس بر من از کوتاهیهایی که در اطاعت فرمان خدا کردم و از مسخرهکنندگان (آیات او) بودم!»
**********
نکته ها:
«حسرت» به معناى پشیمانى شدید و «تفریط» به معناى كوتاهى كردن و «جَنب» به معناى جهت و ناحیه است.
در روایات مى خوانیم كه: امامان معصوم علیهم السلام «جنب اللّه» هستند و در بیش از ده حدیث آمده كه كوتاهى در جنب اللّه، حمایت نكردن از امیرالمؤمنین علیه السلام است.(65)
امام باقر علیه السلام مى فرماید: شدیدترین حسرت در قیامت براى علمایى است كه به علم خود عمل نكردند.65) تفسیر اطیب البیان.
**********
پیام ها:
- قیامت، روز حسرت است. «یا حسرتى »
- ترك انابه و تسلیم و پیروى از وحى، كوتاهى كردن است. «فَرَّطْتُ»
- از آن چه در كنار خداست باید پیروى كرد. «جنب اللّه» (كتاب خدا، اولیاى خدا، پیامبر خدا)
- نتیجه ى تمسخر حقّ در دنیا، تحقیر خویش در قیامت است. «یا حسرتى - ساخرین»
- قیامت، روز اقرار و اعتراف است. «فرّطت - كنت لمن الساخرین»
- ریشه ى كوتاهى ها، سبك شمردن دستورات الهى و بدتر از آن مسخره كردن آنهاست. «لمن الساخرین»
عضـویت در کــانال👇
📡 @www_irismed_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 بررسی انواع شیر مادر
♻️ تعریف هفت ویژگی شیر مادر ..
❓اگر #شیر_مادر این هفت ویژگی را نداشت تکلیف چیست ..
❗️شرایط مختلف #روانی چه تاثیری بر #کیفیت تولید شیر خواهد داشت ..
📌 توضیحات کامل خانم دکتر را در رابطه با این هفت ویژگی بشنویم..
عضـویت در کــانال👇
📡 @www_irismed_ir