🔴 آیه ی روز :
♻️ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُلُوا مِن طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَاشْكُرُوا لِلَّهِ إِن كُنتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ
بقره-172
ای کسانی که ایمان آوردهاید! از نعمتهای پاکیزهای که به شما روزی دادهایم، بخورید و شکر خدا را بجا آورید؛ اگر او را پرستش میکنید!
نکته ها:
از رسول خدا صلى الله علیه وآله نقل شده است كه خداوند مى فرماید: من مردم را خلق مى كنم، امّا آنان غیر مرا مى پرستند. من به آنان روزى مى دهم، امّا آنان شكر دیگرى را مى نمایند. [507]
قرآن، هرگاه بنا دارد انسان را از كارى منع كند، ابتدا راههاى مباح آنرا مطرح كرده و سپس موارد نهى را بیان مى كند. چون مى خواهد در آیات بعد، مردم را از یك سرى خوردنى، منع و نهى كند، در این آیه راههاى حلال را بازگو نموده است.
شكر مراحلى دارد. گاهى با زبان است و گاهى با عمل. شكر واقعى آن است كه نعمت ها در راهى مصرف شود كه خداوند مقرر نموده است.
هدف اصلى از آفرینش نعمت هاى طبیعى، مؤمنان هستند. در سه آیه قبل فرمود: اى مردم! از آنچه در زمین است بخورید. در این آیه مى فرماید: اى مؤمنان! از نعمت هاى دلپسندى كه براى شما روزى كرده ام بخورید. شاید در این اختلاف تعبیر، رمزى باشد و آن اینكه هدف اصلى، رزق رسانى به مؤمنان است، ولى دیگر مردم هم در كنار آنها بهره مى برند. همانگونه كه هدف اصلىِ باغبان از آبیارى، رشد گلها ودرختانِ میوه است، گرچه علف هاى هرز وتیغها نیز به نوایى مى رسند.
از هركس توقّع خاصّى است. از مردم عادّى، توقّع آن است كه پس از خوردن، دنبال گناه و وسوسه هاى شیطان و فساد نروند؛ «یا ایّها النّاس كلوا... ولا تَتّبعوا خُطوات الشّیطان» [508] ولى از اهل ایمان این توقّع است كه پس از خوردن، به دنبال عمل صالح و شكرگزارى باشند. «یا ایّها الّذین آمنوا كلوا... واشكروا» و «یا ایّها الرّسل كلوا... واعملوا صالحاً» [509]
507) تفسیر صافى.
508) بقره، 168.
509) مؤمنون، 51.
پیام ها:
- خودسازى و زهد و تقوى، منافاتى با بهره گیرى از طیّبات ندارد. «یا ایّها الّذین آمنوا كلوا من طیبات»
- در مكتب اسلام، مادّیات مقدّمه ى معنویات است. «كلوا، واشكروا، تعبدون»
- اسلام در تغذیه، به بهداشت توجّه دارد. «طیّبات ما رزقناكم»
- قبل از تأمین زندگى مردم ومحبّت به آنان، توقّعى نداشته باشید. «كلوا... واشكروا»
- شكر، نشانه ى خداپرستى و توحید ناب است. اگر انسان رزق را نتیجه فكر اقتصادى، تلاش، مدیریّت، سرمایه و اعتبارات خود بداند، براى خداوند سهمى قایل نخواهد بود تا او را شكر كند. «واشكروا للّه ان كنتم ایّاه تعبدون»
- شكر، نمونه روشن عبادت است. «واشكروا للّه... تعبدون»
- شكر خداوند، واجب است. «كلوا... واشكروا لِلّه»
- خداپرست، آنچه را خدا حلال شمرده، از پیش خود حرام نمى كند. «كلوا... ان كنتم ایّاه تعبدون»
عضـویت در کــانال👇
📡 @www_irismed_ir
🔴 بهترین زمان تفکر و تمرکز
♻️ اولین چیزی که بر مزاج اثر میگذارد، هوا است، هوا در آخر شب حدود یک ساعت مانده به اذان صبح، در لطیفترین و پاکترین حالت خود قرار دارد و صرف بیداری در این زمان و درک نسیم سحر، مزاج را رو به اعتدال می برد، لذا بهترین ساعت برای تفکر و تمرکز است و زمانی است که غوغا و هیاهوی دنیا و مشغولیتها کمتر است.
🔹 سحر، بهترین زمان برای کارهای علمی و تفکر است و یکی از بهترین موضوعات تفکر، تفکر در خلقت و آفرینش است. امام رضا (ع): « عبادت به زیادی نماز و روزه نیست بلکه به اندیشیدن در امر پروردگار متعال است.»
🔹 مسلماً در آفرینش آسمانها و زمین، و آمد و رفت شب و روز، نشانههای (روشنی) برای خردمندان است.(آیه ۱۹۰ آل عمران)
🔹خردمندان چه کسانی هستند؟
همانها که خدا را در حال ایستاده و نشسته، و آنگاه که بر پهلو خوابیدهاند، یاد میکنند؛ و در اسرار آفرینش آسمانها و زمین میاندیشند؛ (و میگویند:) بار الها! اینها را بیهوده نیافریدهای! منزهی تو! ما را از عذاب آتش، نگاه دار!(آیه ۱۹۱ آل عمران)
#تمرکز
#تفکر
#اعراض_نفسانی
#مرجع_طب
عضـویت در کــانال👇
📡 @www_irismed_ir
5.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 نقش حجامت در #افزایش_قد و #درمان_آلرژی
از زبان حکیم حسین خیراندیش
♻ چنانچه موارد درمان شده #آسم آلرژی و #سیلیاک با این روش درمانی موید این ادعاست .. در حالیکه در پزشکی نوین چنین بیماریهایی درمان قطعی ندارند ..
#حجامت_قد
#حجامت_آلرژی
#آسم_آلرژی
#سیلیاک
عضـویت در کــانال👇
📡 @www_irismed_ir
🔴 آیه ی روز :
♻️ إِنَّ الَّذِينَ يَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَأَيْمَانِهِمْ ثَمَنًا قَلِيلًا أُولَئِكَ لَا خَلَاقَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ وَلَا يُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ وَلَا يَنظُرُ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلَا يُزَكِّيهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ
آل عمران-77
کسانی که پیمان الهی و سوگندهای خود (به نام مقدس او) را به بهای ناچیزی میفروشند، آنها بهرهای در آخرت نخواهند داشت؛ و خداوند با آنها سخن نمیگوید و به آنان در قیامت نمینگرد و آنها را (از گناه) پاک نمیسازد؛ و عذاب دردناکی برای آنهاست.
نکته ها:
این آیه، كسانى را كه پیمان شكنى مى كنند، به پنج نوع قهر الهى تهدید مى كند: بى بهرگى در آخرت، محرومیّت از خطاب الهى، محرومیّت از نظر لطف الهى، محرومیّت از پاكى از گناه و گرفتارى به عذاب دردناك.
در روایات شیعه و سنّى آمده است كه رسول خدا صلى الله علیه وآله فرمودند: «لا ایمان لِمَن لااَمان له و لا دین لِمَن لاعهد له» كسى كه مراعات امانت نكند، ایمان ندارد و آن كسى كه به عهد خویش وفادار نباشد بى دین است.[81]
در بعضى روایات آمده است كه مراد از «عهد اللّه»، حقایق مربوط به پیامبر اسلام در تورات است كه به دست عالمان یهود تحریف گشته است.
مقایسه كنیم وضع كسانى را كه از جانب خداوند به آنها سلام داده مى شود؛ «سلامٌ قولاً من ربّ رحیم»[82] با كسانى كه خدا هیچ سخنى با آنان نگوید؛ «لایكلّمهم اللّه» واگر ناله اى سر دهند با جمله ى «اخسئوا فیها ولاتكلمون»[83] خفه مى شوند.
پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله فرمودند: هر كس با سوگند، مال و ثروت برادرش را به ناحق بخورد، مورد غضب الهى است. سپس این آیه را تلاوت نمودند.[84]
حضرت على علیه السلام فرمودند: مراد از نگاه خداوند در قیامت؛ «لاینظر الیهم» نگاه رحمت است، (نه نگاه با چشم).[85]
81) تفسیر مراغى و نورالثقلین.
82) یس، 58.
83) مؤمنون، 108.
84) تفسیر نورالثقلین.
85) تفسیربرهان، ج 1، ص 293.
پیام ها:
- امانت مردم نزد انسان، عهد الهى است. در آیات قبل خواندیم كه بعضى امانت مردم را بر نمى گردانند، در این آیه به جاى امانت مردم، كلمه ى «عهداللّه» بكار رفته است.
- پیمان شكنى، از گناهان كبیره است. این نوع تهدید پى درپى، در باره هیچ گناهى در قرآن مطرح نشده است. «یشترون بعهد اللّه... لا خلاق لهم...»
- سوگند دروغ، سبب محرومیّت در قیامت مى شود. «یشترون... ایمانهم»
- دنیاپرستى، ریشه ى پیمان شكنى است. «ثمناً»
- بهاى پیمان شكنى هرچه باشد، كم است. «ثمناً قلیلاً»
- كیفرهاى قیامت، متناسب با عملكرد خود ماست. بى اعتنایى ما به تعهّدات الهى، سبب بى اعتنایى خدا به ماست. «لا یكلّمهم، لا ینظر الیهم، لایزكّیهم»
- عذاب هاى اُخروى، هم جسمى است و هم روحى. هم تحقیر است؛ «لایكلّمهم اللّه» و هم شكنجه و مجازات. «ولهم عذاب الیم»
عضـویت در کــانال👇
📡 @www_irismed_ir
🔴 نکته طلایی
♻️ استاد دکتر محمد مهدی اصفهانی از اساتید بزرگ و بنام مکتب طب ایرانی اسلامی به نقل از علامه حسن زاده آملی می گوید:
«بعضی از بیماری ها برای استشفاء نیاز به تدابیر نفسانی و معنوی دارند.
همه بیماری ها را با دادن منضج و مسهل و داروهای مختلف که در طب سنتی متداول است نمی شود درمان کرد بلکه یک درمان دیگری هم غالبا لازم است، چرا که ریشه بسیاری از بیماری ها(مخصوصا بیماری های متابولیک مانند دیابت و بیماری های خونی،قلبی، کبدی و...)، گناه(به معنی عام آن مانند حسادت ،کینه، دروغ و...) است، ریشه اش انحراف از «فطرت سلیم» است...
📚تدابیر نفسانی و معنوی در پیشگیری، درمان بیماری ها و ارتقاء سلامت/ص۴
عضـویت در کــانال👇
📡 @www_irismed_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 پرورش خون آشام در مازندران!
♻️ فراموش نکنیم که بعد از سکتهی مغزی، فقط ۲ ساعت وقت داریم!
#leech
#زالو
#جراح_کوچک
عضـویت در کــانال👇
📡 @www_irismed_ir
🔴 داستان پیغمبری بوعلی سینا (ره)
♻️ مشهور است که بوعلى در حواس و در فكر انسان فوق العاده اى بوده و شعاع چشمش از ديگران بيشتر و شنوايى گوشش تيز تر بود. به طورى كه مردم درباره او افسانهها ساخته اند.
مثلا مى گويند هنگامى كه در اصفهان بود، صداى چكش مسگرهاى كاشان را مى شنيد.
شاگردش بهمنيار به او گفت: شما از افرادى هستيد كه اگر ادعاى پيغمبرى بكنيد، مردم مى پذيرند و واقعا از خلوص نيت ايمان مى آورند.
بوعلى گفت: اين حرفها چيست؟ تو نمى فهمى؟
بهمنيار گفت: نه. مطلب حتما از همين قرار است.
بوعلى خواست عملا به او نشان بدهد كه مطلب چنين نيست و در يك زمستان كه با يكديگر در مسافرت بودند و برف زيادى هم آمده بود، هنگام سحر مؤذن اذان مى گفت، بوعلى بيدار بود و بهمنيار را صدا كرد.
بهمينيار گفت: بله.
بوعلى گفت: برخيز.
بهمنيار گفت: چه كار داريد؟
بوعلى گفت: خيلى تشنه ام. يك ظرف آب به من بده تا رفع تشنگى كنم.
بهمنيار شروع كرد استدلال كردن كه استاد، خودتان طبيب هستيد. بهتر مى دانيد معده وقتى در حال التهاب باشد، اگر انسان آب سرد بخورد معده سرد مى شود و ايجاد مريضى مى كند.
بوعلى گفت: من طبيبم و شما شاگرد هستيد. من تشنهام شما براى من آب بياوريد، چكار داريد.
باز شروع كرد به استدلال كردن و بهانه آوردن كه درست است كه شما استاد هستيد و لكن من خير شما را مى خواهم من اگر خير شما را رعايت كنم، بهتر از اين است كه امر شما را اطاعت كنم. پس از آنكه بوعلى براى او اثبات كرد كه برخاستن براى او سخت است.
گفت: من تشنه نيستم. خواستم شما را امتحان كنم.
آيا يادت هست به من مى گفتى: چرا ادعاى پيغمبرى نمى كنى؟ اگر ادعاى پيغمبرى بكنى مردم مى پذيرند. شما كه شاگرد من هستى و چندين سال است پيش من درس خوانده اى، مى گويم، آب بياور، نمى آورى و دليل براى من مى آورى، در حالى كه اين شخص مؤذن پس از گذشت چند صد سال از وفات پيغمبر اكرم (ص) بستر گرم خودش را رها كرده و بالاى ماءذنه به آن بلندى رفته است تا آن كه نداى (اشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان محمدا رسول الله) را به عالم برساند.
او پيغمبر است، نه من كه بوعلى سينا هستم.
عضـویت در کــانال👇
📡 @www_irismed_ir
5.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 آیه ی روز :
♻️ إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَن تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىَ أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُم بَيْنَ النَّاسِ أَن تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُم بِهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ سَمِيعًا بَصِيرًا
نساء-58
خداوند به شما فرمان میدهد که امانتها را به صاحبانش بدهید! و هنگامی که میان مردم داوری میکنید، به عدالت داوری کنید! خداوند، اندرزهای خوبی به شما میدهد! خداوند، شنوا و بیناست.
نکته ها:
امانتدارى و رفتار عادلانه و دور از تبعیض، از نشانه هاى مهم ایمان است، چنانكه خیانت به امانت، علامت نفاق است. در حدیث است: به ركوع و سجود طولانى افراد نگاه نكنید، بلكه به راستگویى و امانتدارى آنان بنگرید.[309]
در روایات متعدّد، منظور از امانت، رهبرى جامعه معرّفى شده كه اهلش اهل بیت علیهم السلام مى باشند. این مصداق بارز عمل به این آیه است.
آرى، كلید خوشبختى جامعه، بر سر كار بودن افراد لایق ورفتار عادلانه است و منشأ نابسامانى هاى اجتماعى، ریاست نااهلان وقضاوت هاى ظالمانه است.[310]
خیانت در امانت شامل كتمان علم، حرفه وحقّ، تصاحب اموال مردم، اطاعت از رهبران غیر الهى، انتخاب همسر یا معلّم نااهل براى فرزندان و... مى شود.
امام باقر وامام صادق علیهما السلام فرمودند: اوامر ونواهى خدا امانت هاى الهى است.[311]
امام صادق علیه السلام در تفسیر این آیه فرمود: خداوند امر فرموده كه هر امامى آنچه در نزدش است به امام بعد از خود بسپارد.[312]
امانت سه گونه است:
الف: میان انسان وخدا. (وظایف وواجباتى كه بر انسان تعیین شده است.)[313]
ب: میان انسان و دیگران. (اموال یا اسرار دیگران نزد انسان)
ج: میان انسان و خودش. (مثل علم و عمر و قدرت كه در دست ما امانتند.)
309) كافى، ج 2، ص 105.
عضـویت در کــانال👇
📡 @www_irismed_ir
🔴 به بخشهایی از علم پزشکی توجه کنید
♻️ آنفولانزا گرفتهایم یا کرونا 🤔⁉️
مهمترین تفاوت آنفلآانزا با کرونا از نظر رییس بخش عفونی بیمارستان دکتر مسیح دانشوری (جناب پیام طبرسی، کروناهراس اعظم):
علائمی همچون تب و بدن درد در آنفلوآنزا حاد آغاز میشود، اما در کووید بروز این علائم معمولا تدریجی است.
در کرونا ممکن است همه مبتلایان در ابتدا تب نداشته باشند، اما از بین رفتن حس بویایی و چشایی یکی از مشخصههای ابتلا به کووید است.
بیشتر علائم آنفلوآنزا در هفته اول رخ می دهد، در حالی که در کرونا بیشتر عوارض در هفته دوم آغاز میشود.
در حال حاضر بیشتر علائمی که در بین بیماران مشاهده میشود مربوط به کووید ۱۹ است، زیرا آنفلوآنزا هنوز شیوع نیافته است.
پ.ن: اگر متوجه #علم نشدید مشکل از خودتونه
خصوصا بند آخر رو بیشتر توجه کنید
عضـویت در کــانال👇
📡 @www_irismed_ir
🔴 آیه ی روز :
♻️ إِنَّا أَنذَرْنَاكُمْ عَذَابًا قَرِيبًا يَوْمَ يَنظُرُ الْمَرْءُ مَا قَدَّمَتْ يَدَاهُ وَيَقُولُ الْكَافِرُ يَا لَيْتَنِي كُنتُ تُرَابًا
نبأ-40
و ما شما را از عذاب نزدیکی بیم دادیم! این عذاب در روزی خواهد بود که انسان آنچه را از قبل با دستهای خود فرستاده میبیند، و کافر میگوید: «ای کاش خاک بودم (و گرفتار عذاب نمیشدم)!»
پیام ها:
- براى افراد غافل، هشدار و انذار مهمتر از بشارت است. «انّا انذرناكم»
- دلیل غفلت آن است كه مردم، قیامت را دور مى پندارند. «عذاباً قریباً»
- پشیمانى، دلیل بر اختیار انسان است. «یا لیتنى كنت تراباً»
- در قیامت، انسان ناظر بر عملكرد خویش است. «ینظر المرء ما قدّمت یداه»
- سرنوشت اخروى هر كس به دست خود اوست. «ینظر المرء ما قدّمت یداه»
- خاك یك دانه مى گیرد، یك خوشه مى دهد، ولى كفّار صدها دلیل و برهان مى شنوند ولى یكى را نمى پذیرند. پس خاك بر كافر برترى دارد. «كنت تراباً»
عضـویت در کــانال👇
📡 @www_irismed_ir
12.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 معجزه بزرگ درمان زخم معده
♻️ کی فکرشو میکرد با چنین درمان سادهای میشه زخم معده رو درمان کرد؟! 🤔
#زخم_معده
#پارگی_معده
#استاد_زنده_دل
#مرجع_طب
عضویت در کانال 👇🏻
📡 @www_irismed_ir