eitaa logo
شبهات دانشجو
2.1هزار دنبال‌کننده
973 عکس
708 ویدیو
17 فایل
صفحه ای رسمی پاسخ ناب به شبهات دانشجویی 👌 جهت ارائه انتقادات ،پیشنهادات و راه ارتباطی با مدیریت کانال ↘️↘️ @Ali_akbarzade_313
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️🏴پاسخ به شبهات محرم دانشجویی 2⃣4⃣1⃣⏮ آیا حضرت علی‌اکبر‌ علیه‌السلام از امام سجاد‌ علیه‌السلام بزرگ‌تر بودند؟ "علی اوسط" کیست؟❌⁉️🤔 جهت مشاهده جواب شبهه به روی کلمه👈👈 پاسخ بزنید 👌🖤🏴 ✅ شبهات دانشجویی ↙️↙️ ╭ l✍️ 🇮🇷 بامن‌بيا ╰┈➤@x_shobhe313
جواب کامل شبهه 👇👇🖤 حضرت علی اکبر(علیه السلام) بین سالهای ۳۳ تا ۳۵ هـ ق از مادری بزرگوار به نام لیلی دختر ابن‏ مرة بن مسعود ثقفی در شهر مدینه چشم به جهان گشود. نقلی داریم که دو فرزند امام حسین‌ علیه‌السلام نامشان علی بوده؛ علی‌اکبر و علی‌اصغر علیهماالسلام. لذا اگر این نقل را درست بدانیم، حضرت علی‌اکبر علیه‌السلام که در کربلا به شهادت رسیدند از امام سجاد‌ علیه‌السلام که با توجه به این نقل علی‌اصغر شناخته می‌شوند بزرگ‌تر بودند. بر اساس این نقل طفل شیرخواری که در کربلا به شهادت رسید نامش عبدالله رضیع بوده. نقل دیگری هم هست که امام حسین‌ علیه‌السلام به سبب جنایت و کینه‌توزی شدیدی که بنی‌امیه نسبت به امیرالمؤمنین‌ علیه‌السلام داشت و گذاشتن نام علی را ممنوع کرده بود، فرموده بودند اگر خدا من را تا روز قیامت زنده بدارد و به من فرزند پسر بدهد همه را علی می‌نامم. اگر این نقل را اصل قرار بدهیم، بنابراین هر 3 پسر امام حسین‌ علیه‌السلام که در کربلا حضور داشتند اسم‌شان علی بوده و به این ترتیب امام سجاد‌ علیه‌السلام علی اوسط هستند. دانشمندان و مورخان سن شریف او را مختلف نقل کرده ‏اند که ما آنها را به سه دسته تقسیم می‏کنیم. اول. ابن‏ شهر آشوب در مناقب و طبرسی در اعلام الوری و شیخ مفید در ارشاد، هیجده یا نوزده ساله نوشته ‏اند. دوم. ابن‏ نمای حلی در مثیر الاحزان، بیست و سه ساله آورده است. سوم. ابن‏ ادریس حلی در خاتمه‏ی کتاب حج سرائر (ص ۶۵۵) می‏نویسد: علی اکبر در امارت عثمان به دنیا آمده است. بنابراین عمر شریف آن حضرت بین بیست و پنج و بیست و هفت سال بوده است و مرحوم محدث قمی در نفس المهموم(نفس المهموم، ص ۱۹۲)و مقرم در رساله ‏ی علی ‏اکبر و ذبیح الله محلاتی در فرسان الهیجاء و عماد اصفهانی در زندگانی علی اکبر این قول را به دلایل ذیل بر سایر اقوال ترجیح داده ‏اند. دلیل اول: اتفاق مورخان و نسب شناسان مقرم می‏نویسد: علی اکبر در روز عاشورا نزدیک بیست و هفت سال داشته و مورخان و نسبت شناسان بزرگتر بودن او را از امام سجاد علیه ‏السلام که در آن روز بیست و سه ساله بوده تأکید می‏کنند و بر آن اتفاق دارند(علی اکبر، ص ۱۲) محمد بن ادریس می‏نویسد: درباره ‏ی سن و بزرگتر بودن علی اکبر از امام سجاد علیه السلام باید به خبرگان و نسب شناسان رجوع نمود مانند زبیر بن بکار، ابوالفرج اصفهانی، بلاذری، مزنی، صاحب کتاب لباب اخبار الخلفاء، عمری، صاحب کتاب زواجر و مواعظ، ابن‏قتیبه ، در کتاب معارف، محمد بن جریر طبری، ابن ‏ابی‏ الازهر، ابوحنیفه‏ ی دینوری و ابوعلی بن همام. ابن ‏ادریس می‏ افزاید: همه ‏ی این نویسندگان و دانشمندان و نسب شناسان بزرگ بر بزرگتر بودن علی اکبر از امام سجاد علیه‏ السلام اتفاق نظر دارند و آنان در اظهار نظر دراین باره از دیگران آگاه‏ ترند(سرائر، ج ۱، مزار حج، ص ۶۵۶-۶۵۵) دلیل دوم: تولد او در عصر عثمان محمد بن ادریس حلی می‏نویسد: این علی بن الحسین (همان که مادرش لیلی) است در امارت عثمان به دنیا آمده است (همان) محدث قمی نیز این نظر را تأیید می‏کند(نفس المهموم، ص ۱۹۲) مقرم در رساله‏ ی خود می‏نویسد: علی اکبر در یازدهم ماه شعبان سال ۳۳ هجری دو سال قبل از کشته شدن عثمان به دنیا آمد(علی اکبر، ص ۱۲) محلاتی، در فرسان الهیجاء از هدیة الزائر علامه‏ ی نوری نقل می‏کند که علی اکبر بیست و پنج سال داشت. دلیل سوم:حضرت علی اکبر از جد بزرگوارش حضرت امیرالمؤمنین علی علیه ‏السلام روایت نقل می‏کند.( محدث قمی، نفس المهموم، ص ۱۹۲) توضیح اینکه اگر حضرت علی اکبر دو سال قبل از کشته شدن عثمان به دنیا آمده باشد، تقریبا هفت سال از زندگی پربارش در زمان حیات جدش امیرالمؤمنین بوده و با این حساب، نقل روایت می‏تواند صحیح و دال بر بیست و هفت سالگیش در کربلا باشد.
✡ تدارک شیطان پرست‌ها برای لباس سوگواری محرم طراحی لباس عزا با ۳ علامت شیطان‌پرستی: 👈 یک دست دارای دو شصت 👈 رز سفید 👈 یک‌ چشم بالای رز لطفا اطلاع‌ رسانی کنید❌🙏 📣با ما در پاسخ به شبهات دانشجویی همه ای شبهاتتو رفع کن ↙️↙️↙️↙️ ╭ l✍️ 🇮🇷 بامن‌بيا ✅ ╰┈➤🆔 @x_shobhe313
8.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚩 ای تمام باورم حسین ... 📣با ما در پاسخ به شبهات دانشجویی همه ای شبهاتتو رفع کن ↙️↙️ ╭ l✍️ 🇮🇷 بامن‌بيا ✅ ╰┈➤🆔 @x_shobhe313
✍️🏴پاسخ به شبهات محرم دانشجویی 3⃣4⃣1⃣⏮ گفته می شود که در روز عاشورا در صحنه کربلا زعفر جنی و یارانش به کمک امام حسین شتافتند، اما امام حسین بنا به چه دلایلی اجازه نبرد ندادند؟🤔 اما می دانیم که حضرت علی و یارانش در جنگی به نام نصیبین با جنیان 👹👺جنگیدند، این دو مطلب با هم منافات ندارد؟🧐⁉️ جهت مشاهده جواب شبهه به روی کلمه👈👈 پاسخ بزنید 👌🖤🏴 ✅ شبهات دانشجویی ↙️↙️ ╭ l✍️ 🇮🇷 بامن‌بيا ╰┈➤@x_shobhe313
جواب کامل شبهه 👇👇👌🖤 اصل وجود شخصیتی به نام زعفر جنی در کتب معتبر اولیه ذکر نشده است، اما ملاقات امام حسین (ع) با جنیان و اعلام آمادگی آنان برای یاری امام (ع) در برخی از کتب روایی آمده است مثلاً: شیخ مفید به سند خود از امام صادق (ع ) این نکته را نقل کرده است: زمانی که امام حسین (ع) از مدینه حرکت کرد، گروهی از ملائکه برای پیشنهاد کمک خدمت آن حضرت آمدند و گروه هایی از مسلمانان و شیعیان جن برای کمک آمدند، اما حضرت در پاسخ جنیان فرمود: "خدا به شما جزای خیر دهد من مسئول کار خود هستم و محل و زمان قتل من نیز مشخص است. جنیان گفتند: اگر امر شما نبود همه دشمنان شما را می کشتیم. حضرت در پاسخ فرمود: ما بر این کار از شما تواناتریم، اما چنین نمی کنیم تا آنها که گمراه می شوند با اتمام حجت باشد و آنها که راه حق را می پذیرند با آگاهی و دلیل آشکار باشد". [1] همچنین امام صادق (ع) فرمودند: "از پدرم شنیدم که مى‏فرمود: چون امام حسین (ع) با عمر بن سعد تلاقى نمودند و جنگ بر پا شد، خداوند نصرت خود را فرو فرستاد تا آن جا که بر سر حسین سایه گسترد، و آن گاه امام مخیر شد بین پیروزى بر دشمنانش و بین ملاقات و لقاى پروردگارش، او لقاى پروردگارش را برگزید". [2] ، [3] درباره جنگ امیر المؤمنین (ع) نیز با اجنه روایاتی موجود است [4] که از لحاظ اعتبار جای بررسی دارند. قبول نکردن کمک جنیان توسط امام حسین (ع) به این دلیل بود که ایشان نمی خواستند از معجزه و کرامت استفاده کنند، در حالی که بدون شک همان طور که در حدیث بالا هم ذکر شده است، امام توان و قدرت این را داشت که با معجزه و قدرت ولایی خویش، بر دشمنان غلبه پیدا کند و حتی نیازی به کمک ملائکه و جنیان نداشت، ولی استفاده از معجزه و کرامت با مأموریت آنان در عمل به روش های طبیعی‌ منافات داشت. و در صورتی که امام اجازه می دادند که جنیان به کمک حضرت بیایند جنگ از حالت طبیعی خارج شده و یک طرفه می شد؛ چرا که جنیان می توانستند از دید دشمنان مخفی شوند و آنان را به قتل برسانند، ولی امام (ع) همانطور که خود نیز فرمودند می خواستند هر کس که گمراه می شود در شرایط کاملا طبیعی از امام زمانش سرپیچی کرده باشد و حجت خدا بر او تمام شده و عذری در قیامت نداشته باشد و شخصی هم که هدایت می شود بر حق بودن امام (ع) را از مجرای طبیعی و با به کارگیری عقل و فطرتش دریافته باشد نه از روی ترس از معجزه و کرامت، ارزش و جایگاه امام حسین (ع) که هم میان مسلمانان جایگاه بلندی دارد و هم در میان عدالت و آزادی خواهان، بدان جهت است که بر اساس امور عادی و ظاهری و طبیعی عمل نمود. بردن اهل بیت(ع) توسط امام به یک جنگ نابرابر و اسارت آنان و اهانت به ساحت مقدس شان موجب شد که قیام امام ماندگار و جاودان شود. آیا امام حسین(ع) نمی توانست بدون قیام و با استفاده از کرامت یزید را سرنگون کند؟ [5] اما در مورد واقعه ای که برای حضرت علی (ع) به وقوع پیوست توجه به این نکته ضروری است که حضرت علی (ع) بخاطر داشتن قدرتی الهی و عنایتی قدسی میتوانست آن جنیان را مشاهده کرده و آنان را به هلاکت برساند و این دو حادثه از این لحاظ با هم فرق می کند چنانکه در حدیث مربوط به جنگ امام علی (ع) با جنیان ذکر شده است که پیامبر اسلام (ص) هنگامی که حضرت را برای مبارزه با جنیان کافر می فرستد می فرماید، آنان را با قدرتی که خداوند به تو عطا کرده است دفع کن. [6] نتیجه: زمانی که امام (ع) از قدرت الاهی و قدسی استفاده کند می تواند جنیان را ببیند و در غیر این صورت (مانند روز عاشورا) جنیان می توانند از دید انسان های معمولی مخفی شوند و به آنها آسیب برسانند و به همین دلیل که امام حسین (ع) روال طبیعی را صحیح و به صلاح می دانستند، کمک جنیان و ملائکه را برای جنگ نپذیرفتند. منابع : [1] علامه مجلسی، بحار الانوار، ج 44، ص 330، مؤسسة الوفاء، بیروت، 1404ق. [2] سید بن طاووس، اللهوف، ترجمه میر ابوطالبی، سید ابوالحسن، ص 141، دلیل ما، قم، چاپ اول، 1380 ش. [3] برگرفته از پاسخ، 6983 (سایت: 7503). [4] شیخ مفید، الإرشاد، ج 1، ص 339، کنگره شیخ مفید، قم، 1413 ق؛ بحار الانوار، ج 60، ص 87. [5] برگرفته از پاسخ، 6983 (سایت: 7503). [6] الإرشاد، ج 1، ص 340. «...فادفعه بالقوة التی أعطاک الله عز و جل و تحصن منه بأسماء الله التی خصک بعلمها...».
6.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مصاحبه فاطمه سادات موسوی مدیرکل فرهنگی دانشگاه فرهنگیان با رادیو پیام در خصوص سی و هفتمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه ها ┅═══✼❉💠❉✼═══┅ کانال پاسخ ناب به شبهات دانشجویی ┅═══✼❉💠❉✼═══┅ 📲ایتا @x_shobhe313
🏴 روزشمار وقایع دهه اول محرم ☑️ روز سوم محرّم الحرام 🚩 نامه امام به اهل کوفه 🔹 در این روز امام حسین (ع) برای بزرگان کوفه نامه ای نوشتند و آن را به قیس بن مسهّر صیداوی دادند که به کوفه برساند. 🔸 مأمورین در بین راه قیس را گرفتند و پس از آن که او بر ضد یزید و ابن زیاد سخن گفت، او را به شهادت رساندند. (1) 🚩 ورود عمر بن سعد به کربلا 🔹 در این روز عمر بن سعد با شش هزار یا 9 هزار سوار برای قتل پسر پیامبر (ص) وارد کربلا شد و در مقابل آن حضرت لشکرگاه ساخت و خیمه برافروخت. ورود ابن سعد به کربلا در روز چهارم هم نقل شده است. (2) 1. قلائد النحور: ج محرم و صفر، ص 41. 2. همان، ص 40. 📣شبهات دانشجویی ↙️↙️ ╭ l✍️ 🇮🇷 بامن‌بيا ✅ ╰┈➤🆔 @x_shobhe313
📝 احادیث اخلاقی ✳️ آرزو 💠 امام حسین (ع): 💎 من حاوَلَ اَمراً بِمَعصِیَةِ اللهِ کانَ اَفوَتُ لِما یَرجو و اَسرَعُ لِما یَحذَرُ؛ 💡کسی که بخواهد از راه گناه به مقصدی برسد، دیرتر به آرزویش می‌رسد و زودتر به آنچه می‌ترسد گرفتار می‌شود. 📚 تحف العقول، صفحه248 کانال شبهات دانشجویی ↘️↘️ ┅═══✼❉💠❉✼═══┅ 📲ایتا @x_shobhe313
✍️🏴پاسخ به شبهات محرم دانشجویی 4⃣4⃣1⃣ ⏮ چرا یاران مختار ثقفی و به ویژه ایرانیان همراه او، در جریان قیام امام حسین(ع) به یاری ایشان برنخاستن❌🤔 ولی در واقعه خون‌خواهی حضرت، در کنار مختار به فاصله پنج سال حضوری پر رنگ داشتند؟؟؟⁉️🧐 جهت مشاهده جواب شبهه به روی کلمه👈👈 پاسخ بزنید 👌🖤🏴 ✅ شبهات دانشجویی ↙️↙️ ╭ l✍️ 🇮🇷 بامن‌بيا ╰┈➤@x_shobhe313
جواب کامل شبهه↘️↘️ 👈👈عموماً ایرانیانی که در کنار مختار ثقفی قرار گرفته و او را یاری کردند، جزء موالی بودند؛ یعنی یا بردگانی بودند که تحت فرمان صاحبان خود قرار داشتند و یا افرادی بودند که در نژادهای عربی ریشه‌ای نداشته و به همین جهت، خود را تحت الحمایه فرد و یا قبیله‌ای عربی کرده بودند. از جهتی دیگر، به دلیل قطعی نبودن نتیجه برخورد با امام حسین(ع) (برگشت امام، بیعت امام و یا جنگ)، بیشتر مردم و به ویژه این موالی، چندان حساسیتی به مسئله کربلا نداشتند. اما پس از شهادت امام حسین(ع) شرایط و اوضاع تغییر کرد. مردم از خواب غفلت بیدار شده و بُغض و کینه نسبت به قاتلان امام حسین(ع) در آنها پدید آمد به گونه‌ای منجر به راه افتادن قیام توّابین شد. این موالی که شاید در کربلا در کنار صاحبان خود و در لشکر عبیدالله بن زیاد حضور داشتند، پس از قیام مختار و اقدام او در کشتن قاتلان شهدای کربلا، اقدام به کشتن اربابان خود که در قتل سید الشهداء شرکت داشتند کرده و سپس به مختار پیوستند و مختار نیز آنان را از بردگی رهانیده و آزاد ساخت.[1] حضور آنها در کنار مختار به گونه‌ای چشمگیر بود که گفته شده، اکثر لشکر مختار را ایرانیان تشکیل می‌دادند.[2] به‌علاوه؛ در برخی کتاب‌های تاریخی و مقاتل، سخن از کسانی است که احتمال ایرانی بودن آنها وجود دارد که در حماسه جاوید عاشورا، نقشی ماندگار داشته‌اند.[3] منابع: [1]. شیخ طوسی، محمد بن حسن‏، الامالی، ص 245، قم، دار الثقافة، چاپ اول، 1414ق. [2]. دینوری، ابو حنیفه احمد بن داود، الاخبار الطوال، ص 293، قم، منشورات الرضی، 1368ش. [3]. نک: «ایرانیان در حماسه عاشورا»، 39393.
🏴 روزشمار وقایع دهه اول محرم ☑️ روز چهارم محرّم الحرام 🚩 فتوای شریح قاضی به قتل امام 🔹 در این روز از سال 61 هـق ابن زیاد با استناد به فتوائی که از شریح قاضی گرفته بود، در مسجد کوفه خطبه خواند و مردم را به کشتن امام حسین علیه السلام حریص کرد. (1) 1. الوقایع و الحوادث، ج 2، ص 124. 🌑✅ شبهات دانشجویی ↙️ ╭ l✍️ 🇮🇷 بامن‌بيا ╰┈➤@x_shobhe313