📜 قضاوت و صدور حکم قطعی
📖 «أَفَنَجْعَلُ الْمُسْلِمِينَ كَالْمُجْرِمِينَ * مَا لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ» (القلم، 35 و 36)
- آیا ما تسلیم شدگان [به فرامین خود] را چون مجرمان قرار میدهیم؟ * شما را چه شده؟ چگونه داوری میکنید؟!
✍️ این که میگویند: «شما حق قضاوت ندارید!» خودش یک قضاوت در تعیین حق و حقوق دیگران است؛ و این که میگویند: «قضاوت نکنید»، دروغی است برای جلوگیری از دشمن شناسی، باطل شناسی و شناخت انحراف و منحرف!
📍آدمی در هر لحظه و در هر امری، ابتدا بررسی و مقایسه میکند، سپس قضاوت میکند و حکم میدهد و بر اساس آن مواضعی را برمی گزیند و طبق آن عمل مینماید؛ حتی اگر بخواهد بین چند پیراهن، یکی را انتخاب کند و بپوشد.
📌 بنابراین، از «قضاوت» گریزی نیست، اما مهم این است که آدمی بر چه اساسی، با چه معیارهایی و چگونه قضاوت مینماید؛ آیا عاقلانه قضاوت میکند یا جاهلانه؟! آیا عادلانه قضاوت میکند یا ظالمانه؟! 👇
www.x-shobhe.ir
📖 اصول عقاید
👈 «باید در روز یا هفته، دقایق یا ساعاتی را به مطالعه و تحقیق در اصول عقاید اختصاص دهیم؛ چرا که اصول دین تحقیقی است و تقلید در آن جایز نیست»
📃 ولایت و امامت - درس 10
📌 امام حق، باید وسیله هدایت، رشد، کمال، قُرب و «حَبل الله» باشد و هست.
📍آدمی، برای انجام هر کاری و رسیدن به هر هدفی، ناچار از توسل به وسایل مربوطه میباشد و در این قاعده، فرقی ندارد که موضوع خوردن و آشامیدن باشد، یا رشد، کمال و قرب الهی.
(ادامه): 👇
https://www.x-shobhe.com/DoctrinalPrinciples/12795.html
@X_shobhe
پرسش:
👈 پاسخ شما به این شبهه چیست؟ «کجا اهل بیت سفارش کردن تو کاری که علم نداری وارد بشی؟ فقیه مگه سیاست بلده که حاکم باشه؟»
پاسخ (نشانی پیوند):
✍️ کجا خداوند متعال در عقل و وحی، یا اهل عصمت علیهم السلام در گفتار و عمل، فرمودهاند که شما به طهارت، نماز، روزه و عبادات شخصی مشغول شوید و سیاست و حکومت را به کفار، طاغوتها، جاهلان، ظالمان و جبّاران بسپارید تا شما را به بندگی و بردگی بکشند و هر چه دارید را غارت نمایند؟!
📍اگر اندک آشنایی با اسلام داشتند، میفهمیدند همان کلمۀ آغازین «لا إله الّا الله» نیز کاملاً سیاسی است، چنان که فرعون مدعی بود إلهی جز خودش وجود ندارد و فراعنۀ امروز نیز همین ادعا را دارند! و اگر با فقه آشنایی داشتند، میفهمیدند که بخش غالب فقه اسلامی، فقه سیاسی است.
📍اما، لازم است که اصل موضوع به صورت تحلیلی، بررسی و «تبیین» گردد.
(ادامه): 👇
https://www.x-shobhe.com/politic/12796.html
@X_shobhe
پرسش:
👈 شبهه میکنند که چرا شما مسلمانان، ائمه رو به عنوان شفاعت کننده در بیماریها و مشکلات قبول میکنید، در صورتی که خودشان از پس مشکلات و بیماریها بر نمیآمدند و با سمّ و شمشیر از پا در میآمدند و درمان نمیشدند؟
پاسخ (نشانی پیوند):
✍️ اگر از آنها بپرسیم: «چرا هنگام بیماری، به پزشک متوسل میشوید، در حالی که او نیز همانند پزشکان گذشته، بیمار خواهد شد و میمیرد، چه خواهند گفت؟!»
📍اگر یک بار از خودشان بپرسند: «چرا اینها مسلمانند و ما کافریم؟!» و در پی پاسخ عقلی باشند، بسیار برایشان بهتر و راهگشاتر میباشد؛ ولی چون قصد ضد تبلیغ در جنگ شناختی میباشد، وارد تک تک جزئیات میشوند!
(ادامه): 👇
https://www.x-shobhe.com/Intercession/12798.html
@X_shobhe
پرسش:
👈 چرا خدا نمیخواد ما آزاد باشیم؟ اصلاً... ما چرا باید فرمان خدا را ببریم؟!
پاسخ (نشانی پیوند):
✍️ خداوند سبحان دوست دارد که بندگانش با بندگی او، از قید بندگی هوای نفس خود و دیگران آزاد شوند.
📍حال چه کنیم؟ عقل چه حکمی میدهد؟ آیا آنطور که خدا میخواهد باشیم، یا آنطور که هوای نفس خودمان و دیگران میخواهند باشیم؟!
📍آدمی فرمانبر است؛ حال یا از فرامین خداوند سبحان فرمان میبرد، یا از اوامر طاغوتها، فراعنه، صاحبان زر و زور و تزویر و شیاطین جنّ و انس - یا حکم عقل را اطاعت میکند و یا حکم نفس را گردن مینهد!
📍«آزادی» از آن واژگان زیبایی است که بسیار مورد سوء استفاده قرار گرفته است ... .
(ادامه): 👇
https://www.x-shobhe.com/belief/12800.html
@X_shobhe
پرسش:
👈 سنتی و سنت گرایی چیست؟ آیا اسلام دین سنتی و پیروان اسلام سنّتگرا هستند؟
پاسخ (نشانی پیوند):
✍️ «سنّت و سنّتگرایی» نیز از آن واژگانی است که بسیار مورد سوء استفاده قرار گرفته است؛ لذا گاهی از آن به عنوان یک امتیاز و گرایش خوب یاد میکنند و هر گاه به نفعشان نباشد، از آن به عنوان یک عقبگرد و تحجر نام میبرند و دیگران را متهم و محکوم مینمایند! چنان که در آداب و رسوم ملّی (هر چند بسیار جاهلانه و عوامانه باشد)، سنّتگرایی را خوب میدانند، اما نوبت به دین خدا که میرسد، آن را سنّتی بد و مذموم القا میکنند!
📍 سابقۀ کفر و شرک و عصیان در برابر پروردگار عالم، بسیار قدیمیتر است و به تمرد ابلیس لعین از فرمان سجده به علت تکبرش میرسد. آیا هیچ میگویند: «کفر و شرک بسیار جاهلانه و سنّتی است، لذا به آن نمیگرویم؟!»
📍خداوند متعال، کلامش، دینش و معادش، هیچگاه قدیمی و کهنه نمیشوند.
(ادامه): 👇
https://www.x-shobhe.com/shortanswer/12802.html
@X_shobhe
پرسش:
👈 آیا امر بحث حجاب دوقطبی سازی است؟ وقتی امر به معروف و نهی از منکر میشود، میگویند دوقطبی حجاب و.... شروع شد!
پاسخ (نشانی پیوند):
✍️ آنگاه که برای ناهنجاری رفتاری در بدحجابی، آشوب کردند و خون ریختند، نگفتند: «این دو قطبیسازی است؟!» اما هنگام «امر به معروف و نهی از منکر» میگویند: «دو قطبیسازی شروع شد»؟!
📍 هنوز اکثریت دختران و بانوان این جامعه، محجبه هستند؛ خب چرا عدهای با بدحجابی و بیحجابی، دو قطبیسازی میکنند و بعد میگویند: «چیزی به ما نگویید تا دو قطبیسازی نشود!» چقدر متکبر و دیکتاتورند!
(ادامه): 👇
https://www.x-shobhe.com/right/12803.html
پرسش:
👈 چرا پاداشهای بهشت فقط در حیطۀ خوردن، سلامتی و حوریان پاکیزه هست؟! آیا ما بیشتر از این نمیخواهیم؟
پاسخ (نشانی پیوند):
✍️ وقتی در موضوعی پرسیده میشود «چرا چنین است؟»، یعنی ابتدا حکم قطعی صادر شده که چنین است و سپس پرسیده میشود که «چرا چنین است؟»؛ حال میپرسیم: «آیا یقین دارید که پاداشهای بهشتی، فقط در حیطۀ خوردن و آشامیدن و حوریان میباشد؛ یا این متناسب با معلومات و گمان شماست؟!»
📌بنابراین، درست و منطقی این است که پیش از پرسش دربارۀ «چرا چنین است؟»، پرسیده شود: «آیا چنین است؟» و اگر پاسخ مثبت بود، پرسیده شود: «چرا؟»
(ادامه): 👇
https://www.x-shobhe.com/resurrection/12804.html
@X_shobhe
پرسش:
👈 در سوره نمل آیه ۴۵ به بعد دلیل عذاب قوم ثمود را توطئه قتل حضرت صالح ع بیان نموده، اما در سوره هود و شمس و قمر و .. علت عذاب، پی کردن ناقه معرفی شده. این دو مورد چگونه قابل جمع است؟
پاسخ (نشانی پیوند):
✍️ همیشه علل ظاهری با علل باطنی (اصلی و ریشهای) متفاوت است.
ممکن است بگویند: «این دانشآموز به خاطر آن که در امتحان کتبی نمره نیاورد، رد شد»؛ اما باطن قضیه این است که «چون درس نخوانده بود، نتوانست در امتحان قبول شود».
میگویند: «ابلیس لعین، چون از فرمان سجده بر آدم تمرد کرد، اخراج و معلون شد» اما علت اصلی این است که «به خاطر تکبرش، سجده نکرد و ملعون شد».
📍قوم ثمود نیز به خاطر طغیانشان معذب شدند و قصد کشتن پیامبرشان و یا پی کردن ناقه نیز به خاطر همان طغیانشان بود.
(ادامه) 👇
https://www.x-shobhe.com/Hud/12805.html
@X_shobhe
پرسش:
👈 آیا آیه 29 سوره محمد (ص) «أَمْ حَسِبَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ أَنْ لَنْ يُخْرِجَ اللَّهُ أَضْغَانَهُمْ» - (آشکار نمودن کینههای قلبی) با ستاریت و عیب پوشانی خداوند در تضاد نیست؟!
پاسخ (نشانی پیوند):
✍️ آیا خداوند ستار، باطل را چنان بپوشاند که از حق تمیز داده نشود و کینه، دشمنی و جنایات ظالمان را چنان پوشش دهد که کسی نفهمد؟! این سوء استفاده از معنا و مصداق «ستّار العیوب» میباشد.
📍خداوند متعال در این آیه نفرموده که تمامی گناهان بندگانش را برای همگان آشکار میسازد که گفته شود با «ستاریت» او مغایر است؛ بلکه فرموده: «امراض قلبی و کینه و دشمنیشان را آشکار میسازد» ... .
(ادامه): 👇
https://www.x-shobhe.com/quran/12807.html
@X_shobhe
پرسش:
👈 امام سجاد علیه السلام در مجلس یزید، به هفت فضیلت اشاره نمودند، اما فقط از شش فضیلت نام بردند! لطفاً توضیح دهید.
پاسخ (نشانی پیوند):
✍️ ایشان به هر هفت فضیلت تصریح نمودند، اما برخی به خاطر چگونگی جملهبندی، در شمارش اشتباه میکنند!
(ادامه): 👇
https://www.x-shobhe.com/shortanswer/12808.html
@X_shobhe
🌹 ببینید بهترین رفقای شما کیانند؟
«وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ وَحَسُنَ أُولَئِكَ رَفِيقًا» (النساء، 69)
👈 و كسی كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، (در روز رستاخيز،) همنشين كسانی خواهد بود كه خدا نعمت خود را بر آنها تمام كرده؛ از پيامبران و صديقان و شهداء و صالحان، و آنها رفيقهای خوبی هستند!
✍️ «رفیق بد»، یک اصطلاح رایج، اما نادرست است، رفیق اگر رفیق باشد، حتماً خوب و خیرخواه میباشد.
📍هر دوستی، رفیق نیست. رفیق آن دوستی است که بتواند امورت را رتق و فتق کند و یا دست کم مشکلات تو برایش دغدغه باشد و تا حد توان در یاری تو بکوشد، هر چند با مشورت خوب، همدردی و ... .
📍از نامهای خداوند سبحان، «رفیق و شفیق» است، چنان که به فرمودۀ امام رضا علیه السلام، «امام، رفیق و شفیق» میباشد.
📍آدمی، نیازمند و ناگزیر از داشتن رفیقان واقعی میباشد و خداوند متعال فرمود: اطاعت کنندگان از خدا و رسولش صلوات الله علیه و آله، بهترین رفقا میباشند؛ چرا که با اهدافی والا، در مسیر درستی حرکت میکنند و تو را نیز به همان سو میبرند.
📍 تأکید نمود که از جمله این رفقای واقعی و مفید، «شهدا» میباشند که در دنیا و آخرت، به شما کمک میکنند. لذا اگر چه تمامی شهدا نزد ما محترم و محبوب میباشند، اما خوب است که هر کسی با یک یا چند شهید، رابطۀ رفیقانه برقرار نماید. آنان را در ثواب اعمال شریک نماید، در زیارات و ... قصد نیابت کند، دردِ دل را با آنان بگوید و یاری و رفاقت بطلبد. 🤲🌹
www.x-shobhe.ir