پرسش:
👈 چرا امام حسین علیهالسلام نتوانست لشکر بزرگی جمع کند ولی مختار توانست؟
پاسخ (نشانی پیوند):
✍️ حتی پاسخ اجمالی به این پرسش، مستلزم توجه به جهات گوناگونی میباشد که حتی اشاره به فهرست خلاصۀ آنها نیز در این مجال میسر نمیباشد، چرا که دو جریان، در دو زمان، در دو جبهه، در دو شرایط کاملاً متفاوت و با اهداف جداگانه میباشند و هر کدام باید جداگانه بررسی و طرح شوند؛ اما در عین حال فقط به چند نکته توجه داده میشود.
(ادامه): 👇
https://www.x-shobhe.com/muharram/12861.html
اسخ به شبهات محرم در تلگرام
@X_shobhe3
سالروز رحلت پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله و شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام
📖 «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ...» (الفتح، 36)
- محمد (صلوات الله علیه و آله) فرستاده خدا است و كسانی كه با او هستند در برابر كفار سرسخت و شديد، و در ميان خود مهربانند، پيوسته آنها را در حال ركوع و سجود میبينی، آنها همواره فضل خدا و رضای او را میطلبند ... .
📃 امام حسن مجتبی علیه السلام در پاسخ «بُز دلی چیست؟» فرمودند: «الجُرأةُ على الصَّديقِ ، والنُّكُولُ عَن العَدُوِّ - دليرى در برابر دوست و گريختن از برابر دشمن»
✍️ امروز، نزدیک به دو میلیارد نفر از مردم جهان، مسلمان میباشند. هر چند متأسفانه به فرق متفاوتی تقسیم شدهاند، اما در هر حال مسلمان میباشند.
📍اما، مسلمانی فاصلۀ بسیاری با «با پیامبر بودن» دارد! خداوند متعال فرمود: اولین ویژگی کسانی که با او هستند، شدت و سرسختی نسبت به کفار و مهربانی و همافزایی (رحمت) در میان خودشان میباشد و این که اهل نماز هستند و پیوسته در رکوع و سجودند و جویای فضل و رضایت الهی میباشند، تا آنجا که «فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ - نشانه آنها در صورتشان از اثر سجده نمايان است»؛ که البته مقصود فقط جای سجده در پیشانی نیست، بلکه نور ایمان در سیمایشان و جهتگیریهای آنان میدرخشد.
www.x-shobhe.ir
پرسش:
👈 آیا در بهشت امکان ارتقاء درجه وجود دارد یا خیر؟ یعنی مثلاً شخصی که در مکانی در بهشت زندگی میکند آیا در آن مکان جاودانه هست، یا امکان ارتقاء درجه برای او وجود دارد؟
پاسخ (نشانی پیوند):
✍️ توجه و اشتغال مستمر به زندگی مادی از یک سو و اثر فزایندۀ تبلیغات مستقیم و غیر مستقیم مادهگرایی در "جنگ شناختی" از سوی دیگر، سبب شده تا حتی موحدان و معتقدان به قیامت، اسلام، قرآن کریم و ... نیز خودآگاه یا ناخودآگاه، همه چیز را مادی ببینند و همین امر سبب خلط مباحث در ذهن و نادرستی شناختها و حتی ایجاد پرسشها و شبهات میگردد.
📍بدیهی است که تغییر مکان با ارتقای درجات و مقامات، دو مقولۀ متفاوت میباشند.
(ادامه): 👇
https://www.x-shobhe.com/resurrection/12863.html
@X_shobhe
سالروز شهادت مولایمان، حضرت امام رضا علیه السلام
السّلام علیک یا علی ابن موسی الرّضا
✍️ هیچ امامی را صرفاً به خاطر فضایل شخصی، چون علم، ایمان، تقوا و ... به شهادت نرساندهاند؛ بلکه دشمنی بر سر ولایت بوده و هست!
حضرت امام رضا علیه السلام:
📖 «امام امين خداست در ميان خلقش و حجت او بربندگانش و خليفه او در در بلادش و دعوت كننده بسوى او و دفاع كننده از حقوق او است.
امام از گناهان پاك و از عيبها بر كنار است، بدانش مخصوص و بخويشتن دارى نشانه داراست؛ موجب نظام دين و عزت مسلمين و خشم منافقين و هلاك كافرين است.
امام يگانه زمان خود است، كسى به همطرازى او نرسد، دانشمندى با او برابر نباشد، جايگزين ندارد: مانند و نظير ندارد، به تمام فضيلت مخصوص است بىآنكه خود او در طلبش رفته و بدست آورده باشد، بلكه امتيازيست كه خدا بفضل و بخشش باو عنايت فرموده.
كيست كه امام تواند شناخت يا انتخاب امام براى او ممكن باشد، هيهات، در اينجا خردها گمگشته، خويشتن داريها بيراهه رفته و عقلها سرگردان و ديدهها بینور و بزرگان كوچك شده و حكيمان متحير و خردمندان كوتاه فكر و خطيبان درمانده و خردمندان نادان و شعرا وامانده و ادبا ناتوان و سخندانان درماندهاند كه بتوانند يكى از شئون و فضائل امام را توصيف كنند؛ همگى به عجز و ناتوانى معترفند، چگونه ممكن است تمام اوصاف و حقيقت امام را بيان كرد يا مطلبى از امر امام را فهميد و جايگزينى كه كار او را انجام دهد برايش پيدا كرد؟! (اصول کافی، ج1، کتاب الحجة) 👇
www.x-shobhe.ir
پرسش:
👈 لطفا دربارۀ توقع بجا یا بیجا، توقع خوب و بد توضیح دهید. آیا اساساً میشود از خود یا دیگران، توقع بجا داشت؟ آیا پیامبران و امامان معصوم، از مردم توقع داشتند که هدایت شوند؟
پاسخ (نشانی پیوند):
✍️«توقع» یعنی: «انتظار واقع شدن - انتظار رسیدن - انتظار به دست آوردن - انتظار انجام کاری از خود یا دیگران»
حتی وقتی استغفار (طلب بخشش و پوشش) مینمایید، توقع (انتظار) دارید که او شما را مشمول مغفرت خویش گرداند و آنگاه که دعا مینمایید (او را میخوانید و از او چیزی میخواهید)، توقع دارید که دعای شما را مستجاب و نیازتان را مرتفع سازد.
📍خداوند سبحان توقع دارد تا بندگانش از آن چه بدان امر نموده و یا از آن نهی نموده، پیروی نمایند. توقع پیامبر اکرم و اهل بیت صلوات الله علیهم اجمعین نیز همان توقع خداوند سبحان میباشد.
📍بدیهی است که هر کسی از خود و دیگران، توقعاتی دارد، اما ...:
(ادامه): 👇
https://www.x-shobhe.com/shortanswer/12865.html
@X_shobhe
📌 پایان ماه صفر، به منزلۀ مجوزی برای غفلت و گناه بیشتر نمیباشد!
🏰 نیمه شب درب هفت مسجد را کوبیدن و به پیامبر اکرم (ص) مژده پایان صفر دادن، دروغ و خرافه است.
📖 پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله فرمودهاند که اگر حدیثی از من برای شما بیان شد و با «عقل و وحی» منافات داشت، به سینۀ دیوار بکوبید و نپذیرید.
👈 طاعات، عبادات، معظم داشتن شعائر اللّه با عزاداریها در ماههای محرم و صفر، به ویژه بزرگداشت عاشورا و اربعین، قبول و مرضی حق تعالی باشد.
ماجرا چه بود؟
✍️پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله، با عدهای از اصحاب در مسجد نشسته بودند و به آنها فرمودند: «کسی که اکنون وارد مسجد شود، مؤمن و اهل بهشت است». یک عده عوامِ بیبصیرت و بیتوجه، سریع از مسجد خارج شدند و دوباره وارد شدند و گمان کردند که با این کار، اهل بهشت میشوند! ایشان فرمودند: «خیر، کسی که اکنون وارد میشود و خبر به پایان رسیدن ماه صفر را به من میدهد، اهل بهشت است».
📍در این هنگام، ابوذر وارد شد و پس از سلام، پیامبر اکرم (ص) از او پرسیدند: «امروز چه روزی است؟» و ابوذر عرض کرد: «ماه صفر به پایان رسیده است». ا
این تأئیدی برای اهل بهشت بودن ابوذر و نشانهای برای معرفی منحرفانی که به ربذه تبعدیش نمودند بود! 👇
www.x-shobhe.ir
📖 درسی از نهج البلاغه با شرحی مختصر - 166
📃 فرازی از حکمت 38 - پرهیز از دوستی با چهار گروه و آثار زیانبخش هر کدام
✍️ نکتۀ مهم که شاید به خاطر ارتباطات گستردۀ مردمی مورد غفلت قرار گرفته باشد و یا دست کم توجه لازم به آن نشود، آثار و نتایج مستقیم و غیر مستقیم -یا- فوری و دراز مدت دوستیها میباشد!
📍اگر عناصر بیجان و مادی در یکدیگر تأثیر دارند و بر انسان و زندگی او نیز تأثیر میگذارند، ارتباط انسانها بایکدیگر، دوستیها و دشمنیها نیز اثرات فراوان، تعیین کننده و سرنوشتسازی دارند.
📍از اینرو، آدمی باید در مقولۀ دوستی و انتخاب دوست بسیار دقت نماید که آثار مفید یا مضرّش، به مراتب بیشتر از آثار مفید یا مضرّ خوردنیها و آشامیدنیها میباشد. آدمی باید به دوستیهایی مایل باشد و رغبت نشان دهد و از برقرار دوستی با افراد یا گروههایی به شدت بپرهیزد.
(ادامه): 👇
https://www.x-shobhe.com/nahgh/12869.html
@X_shobhe
پرسش:
👈 آیا واقعاً خدا همه گناهان را میبخشد و آیا در آیات یا روایات چنین بیان شده است؟ چگونه توبه کنیم؟ چه دعایی بخوانیم؟
پاسخ (نشانی پیوند):
✍️ البته که دعا برای استغفار و توبه لازم است؛ اما هر کاری با «خواندن چند جمله» حل نمیشود؛ بلکه استغفار و توبه باید از قلب باشد و سپس در دعا به زبان آورده شود.
📍ارحم الراحمین، ستار، غفار، عَفُوّ، توّاب، سریع الرضا و ... همه اسمهای خداوند متعال هستند و اسمها نیز فقط الفاظ و معانی و مفاهیم آنها نیستند، بلکه تحقق واقعی و عینی دارند. پس اگر کسی معلم شد، لابد تعلیم میدهد، اگر کسی جواد شد، لابد بخششهای بسیاری دارد و اگر کسی رحمان، رحیم، غفار و عفوّ بود، لابد بسیار بخشنده است.
(ادامه): 👇
https://www.x-shobhe.com/prayer/12870.html
@X_shobhe
📃 صحیفه سجادیه (ع) - 31 / فرازی از دعای 30، با شرحی مختصر - نکاتی در استغفار و توبه به درگاه خداوند منّان
✍️ چنان که در دعاهای اهل عصمت علیهم السلام مشهود میباشد، بسیار لازم و ضروری است که پیش از هر دعا، مناجات و راز و نیازی با خداوند سبحان، مدحی از او بیان شود، چنان که سورۀ حمد نیز با «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ * الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ * مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ» شروع میشود، سپس اعلام مواضع میشود که «إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ» و پس از آن درخواست «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ» بیان میگردد.
📍این مدح و ستایش پروردگار عالَم در ابتدای هر دعایی، هر چند ادب سخن گفتن با ربّ العالمین میباشد، اما تشریفاتی نیست؛ بلکه تبیین شناخت و باورهای خودت به او و القای آن به خودت میباشد و در واقع اعلام مواضع است.
(ادامه): 👇
https://www.x-shobhe.com/prayer/12871.html
@X_shobhe
پرسش:
👈 آیا عبودیت (هر نوعی) با استقلال وجودی انسان منافات و تناقض ندارد؟
پاسخ (نشانی پیوند):
✍️ ابتدا باید به دور از هر شعار نامعقول، غیر علمی و فریبندهای توجه شود که آیا اساساً انسان استقلال وجودی دارد؟ و سپس بررسی شود که آیا عبودیت یا هر امر دیگری، با استقلال وجودیش منافات و تناقض دارد یا خیر؟
📍«استقلال وجودی» را از دو منظر میتوان بررسی نمود: یکی مبتنی بر دلایل عقلی (فلسفی) و دیگری مبتنی بر واقعیات مشهود همگان؛ و از هر منظری که بررسی شود، نتیجه این است که «آدمی استقلال وجودی ندارد»، چرا که ...:
(ادامه): 👇
https://www.x-shobhe.com/belief/12874.html
@X_shobhe
پرسش:
👈 اگر خداوند زمان خاصی را برای ظهور حضرت مهدی (عج) مدنظر دارد، پس دعای ما چه سودی دارد؟ - اگر قرار است تمامی زمینهها را ما فراهم نماییم، ظهور چه فایدۀ دیگری دارد؟
پاسخ (نشانی پیوند):
✍️ اساساً دعایی که درخواست کننده در پی تحقق آن نرود و تلاشی ننماید، هیچ فایدهای ندارد، چه دعا برای ظهور باشد، یا دعا برای امور شخصی، گشایش، رزق و چه دعا برای استغفار و توبه و ... . چنان که امام رضا علیه السلام فرمودند:
📍 «و مَن سَألَ اللّه َ التَّوفيقَ و لَم يَجْتَهِدْ فَقدِ اسْتَهْزأ بنَفْسِهِ» (بحارالأنوار، جلد 11، صفحه356)
- کسی که از خداوند متعال توفیق بخواهد (برای موفقیت دعا نماید) و اما (در رفع مشکلات) نکوشد، خودش را مسخره کرده است.
📍دعا برای تعجیل در ظهور نیز همینگونه است ... .
(ادامه): 👇
https://www.x-shobhe.com/emammahdi/12876.html
@X_shobhe
پرسش:
👈 بر اساس قانون «تماثل - مثل و همانند بودن»، اگر چیزی برای کسی ممکن بود، برای مثل او نیز ممکن خواهد بود؛ پس اخذ وحی نیز باید برای همگان ممکن باشد؛ چرا که پیامبر اکرم (ص)، بشری مانند سایرین بوده است.
پاسخ (نشانی پیوند):
✍️ فرمود: «بگو من بشری مثل شما هستم» و نفرمود: «بگو انسانی مثل شما هستم» و تفاوت بسیاری بین «بشر» و «انسان» وجود دارد.
📍«بشر» به همین جسم و پوست ظاهر گفته میشود و «انسان» به مراتب والای وجودی و برخورداری از کمالات و فضایل انسانی.
📍همین که فرمود: «يُوحَى إِلَيَّ - به من وحی میشود»، یعنی به لحاظ انسانی، نه تنها مثل شما نیستم، بلکه از همه برترم.
📍و البته طبق صریح آیات، کتاب قرآن کریم به تمامی انسانها نازل شده است، منتهی برخی میخواهند چگونگی نزول را خودشان تعیین کنند... .
(ادامه): 👇
https://www.x-shobhe.com/Prophecy/12877.html
@X_shobhe