💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠 من كراراً به آقايان عرض كرده ام و حالا هم باز تكرار مى كنم كه خدمتگزار باشيد به اين ملتى كه آن دستهاى خيانتكار را قطع كرد و اين امانت را به شما سپرد.
🔻يكى از انگيزه هايى كه ديكتاتورى پيش مى آورد اين است كه ديكتاتورها مى بينند ملت همراهشان نيست، اعمال ديكتاتورى مى كنند. يكى از انگيزه هاست البته، انگيزه هاى ديگر هم دارد.
🔻چنانچه ملتها همراه دولت باشند، وجهى پيدا نمى كند كه ديكتاتورى بكنند با ملت خودشان، مجهز مى شوند براى كسانى كه به آنها حمله مى كنند.
🔻وقتى كه ملت جدا باشد از دولت و دولت هم بخواهد از ملت استفاده كند و بدوشد ملت را، ديكتاتورى پيش مى آيد.
🔻در اين رژيمهاى سابق شاهنشاهى وضع اين طور بود كه مردم حال گريز داشتند، و اينها مىخواستند آنها را با فشار نگه دارند و از آنها بدوشند، از اين جهت ديكتاتورى پيدا مى شد.
🔻شاهش ديكتاتور بود و- عرض مى كنم كه- استاندارهايشان هم همين طور، و فرماندارهايش هم همين طور، و شهربانى اش هم همين طور، و همه شان، ارتش هم همين معنا بود.
🔻براى اينكه، اينها مى ديدند كه مردم با آنها همراه نيستند، آنها هم كه مى خواهند استفاده بكنند، مسأله هم استفاده بود، نه مسأله براى انگيزه انسانى بود، براى استفاده بود، از اين جهت، اين انگيزه ديكتاتورى مىشد، تو سر مردم زدن مى شد.
🔻آن روزى كه شما احساس كرديد كه مى خواهيد فشار به مردم بياوريد بدانيد كه ديكتاتور داريد مى شويد. بدانيد كه مردم معلوم مى شود از شما رو برگردانده اند.
▪️صحيفه امام ؛ ج18 ؛ ص79-78
☀️#امام_خمینی(رضواناللهعلیه)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠 برادرهاى من! خواهرهاى من! امروز آبروى اسلام بسته به اعمال ماهاست، اعمال شماهاست.
🔻امروز آبروى اسلام بسته به اعمال روحانيين است.
روحانيين كه مربى انسانها هستند،
به جاى انبيا نشسته اند،
مبعوث از طرف انبيا هستند.
🔻آبروى اسلام امروز، آبروى اسلام در ايران امروز، بسته به اعمال همه است،
و خصوصاً روحانيون.
🔻 اگر خداى نخواسته از اين طايفه يك اشتباهى صادر بشود،
يك خطايى صادر بشود،
اين به پاى اسلام تمام مى شود.
🔻متوجه باشيد كه مسئوليت بزرگ است.
همه مسئوليم، همه مسئوليد
لكن روحانيون بيشتر مسئولند.
🔻مبادا يكوقت اعمالى صادر بشود از اين طايفه، كه همان طور كه گفته مى شود، و اشخاص مغرض گفته اند و مى گويند، كه «ما از زير بار ديكتاتورى رضا خان بيرون آمديم و زير بار ديكتاتورى آخوندها واقع شديم»!
آخوند ديكتاتور نيست؛
و ديكتاتور آخوند نيست.
🔻اگر رسول اكرم، امير المؤمنين- سلام اللَّه عليه- خداى نخواسته ديكتاتور بودند،
آخوند هم بايد ديكتاتور باشد؛
لكن آنها نبودند.
آنها هيچ وقت اعمال قدرت را بر غير موضعش نمى كردند؛...
▪️صحيفه امام، ج8، ص: 258
☀️#امام_خمینی(رضواناللهعلیه)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠...اسلام به ما اجازه نداده است كه ديكتاتورى بكنيم. ما تابع آراى ملت هستيم. ملت ما هر طور رأى داد ما هم از آنها تبعيت مى كنيم. ما حق نداريم.
🔻 خداى تبارك و تعالى به ما حق نداده است، پيغمبر اسلام به ما حق نداده است كه ما به ملتمان يك چيزى را تحميل بكنيم.
🔻بله ممكن است گاهى وقتها ما يك تقاضايى از آنها بكنيم؛ تقاضاى متواضعانه، تقاضايى كه خادم يك ملت از ملت مى كند...
▪️صحيفه امام، ج11، ص: 35-34
☀️#امام_خمینی(رضواناللهعلیه)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠... اسلام است كه جلوى منافع شخصى را مىگيرد،
اسلام است كه نمىگذارد اين گردن كلفتها زندگى اشرافى بكنند،
يا زندگى آن طورى كه دلشان مىخواهد بكنند.
🔻اسلام تعديل مىكند.
اسلام است كه نمىگذارد اجانب بر مسلمين حكومت بكنند،
🔻اسلام است كه جلوى ظلم را مىگيرد، جلوى ديكتاتورى را مىگيرد.
اين اسلامى كه جلوى ديكتاتورى را مىگيرد،
🔻حالا اينها مىگويند كه ما از ديكتاتورى محمد رضا خان فارغ شديم
به ديكتاتورى آخوندى رسيديم!
آخر كدام ديكتاتورى آخوندها دارند؟
چه كردند اينها؟
🔻ما مىگوييم ديكتاتورى نكنيد، ما مىگوييم ديكتاتورى بكنيد؟
ما مىگوييم ديكتاتورى نكنيد.
🔻ما جز از فساد، جلوگيرى از هيچ چيز نمىكنيم.
آزادند مردم؛
شماها - رژیم طاغوتی قبل از انقلاب - نمىگذاريد آزاد باشند. ۱۳۵۷/۱۱/۰۸
▪️صحيفه امام ؛ ج5 ؛ ص 543
☀️#امام_خمینی(رضواناللهعلیه)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠 (پيام امام خمينى به مناسبت دوّمين سالگرد شهادت استاد شهید مطهری:)
بسم اللّه الرّحمن الرّحيم
🔻سالروز شهادت شهيدى مطهّر است كه در عمر كوتاه خود اثرات جاويدى به يادگار گذاشت كه پرتوى از وجدان بيدار و روح سرشار از عشق به مكتب بود. او با قلمى روان و فكرى توانا در تحليل مسائل اسلامى و توضيح حقايق فلسفى با زبان مردم و بىقلق و اضطراب به تعليم و تربيت جامعه پرداخت.
🔻آثار قلم و زبان او بىاستثناء آموزنده و روانبخش است و مواعظ و نصايح او كه از قلبى سرشار از ايمان و عقيدت نشأت مىگرفت، براى عارف و عامى سودمند و فرحزاست.
🔻اميد آن بود كه از اين درخت پرثمر، ميوه هاى علم و ايمان بيش از آنچه بجا مانده، چيده شود و دانشمندانى پربها تسليم جامعه گردد.
🔻مع الاسف دست جنايتكاران مهلت نداد و جوانان عزيز ما را از ثمره طيّبه اين درخت برومند محروم نمود، و خداى را شكر كه آنچه از اين استاد شهيد باقى است با محتواى غنى خود مربّى و معلّم است.
🔻مرحوم شهيد استاد مطهّرى به ابديّت پيوست؛ خدايش با رحمت خود با مواليانش محشور فرمايد. ۱۳۶۰/۰۲/۰۹
☀️#امام_خمینی(رضواناللهعلیه)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠یکی از موضوعاتی که حتماً لازم است من عرض بکنم، مسئلهی آزاداندیشی است که در بعضی از صحبتهای آقایان بود.
چرا این کرسی های آزاداندیشی در قم تشکیل نمیشود؟ چه اشکالی دارد؟
🔻حوزههای علمیهی ما، همیشه مرکز و مهد آزاداندیشىِ علمی بوده
و هنوز که هنوز است، ما افتخار میکنیم و نظیرش را نداریم در حوزههای درسىِ غیر حوزهی علمیه، که شاگرد پای درس به استاد اشکال کند، پرخاش کند و استاد از او استشمام دشمنی و غرض و مرض نکند.
🔻طلبه آزادانه اشکال میکند، هیچ ملاحظهی استاد را هم نمیکند.
استاد هم مطلقاً از این رنج نمیبرد و ناراحت نمیشود؛ این خیلی چیز مهمی است.
خوب، این مال حوزهی ماست.
🔻در حوزههای علمیهی ما، بزرگانی وجود داشتهاند که هم در فقه سلیقهها و مناهج گوناگونی را میپیمودند، هم در برخی از مسائل اصولیتر؛ فیلسوف بود، عارف بود، فقیه بود،
اینها در کنار هم زندگی میکردند، با هم کار میکردند؛
🔻سابقهی حوزههای ما اینجوری است. یکی، یک مبنای علمی داشت، دیگری آن را قبول نداشت.
🔻...یک نفری نظر فقهی میدهد، نظر شاذّی است.
خیلی خوب، قبول ندارید، کرسی نظریهپردازی تشکیل بشود و مباحثه بشود؛
🔻پنج نفر، ده نفر فاضل بیایند این نظر فقهی را رد کنند با استدلال؛ اشکال ندارد. ۱۳۸۶/۰۹/۰۸
☀️ #امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠خيال نكنيد كه اهل دنيا عبارت از آنهايند كه مثلًا كاخ دارند؛ ممكن است يك نفر خيلى هم كاخ داشته باشد، اهل دنيا نباشد، يك طلبه اى يك كتاب داشته باشد، اهل دنيا باشد، علاقه داشته باشد.
🔻ميزان ، علاقه است؛ ميزان -حُبُّ الدُّنْيا- آن علايقى است كه انسان به اين اشياء دارد؛ و اين علايق ممكن است آن دم آخر كه انسان ببيند دارد از علايقش جدا مى شود، دشمنى بياورد با خدا؛ دشمن خدا بشود و از اين عالم برود.
🔻...حبّ مسند، حبّ مسجد، همه اينها دنياست، علايق دنياست؛ حجابهايى است كه «بَعْضُها فَوْقَ بَعْضٍ».
🔻دائم ننشينيم و بگوييم آنهايى كه داراى كذا و كذا هستند چنين و چنانند. ببينيد خودتان در آن حدى كه هستيد چطوريد؛ علاقه شما به آن چيزى كه داريد چقدر قوّت دارد، و روى اين علاقه هست شما به او ايراد مى گيريد.
▪️تفسير سوره حمد، ص: 144-143
☀️#امام_خمینی(رضواناللهعلیه)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠خدا نكند انسان به امراض بيدرد مبتلا گردد. مرضهايى كه درد دارد انسان را وادار مى كند كه در مقام علاج برآيد؛ به دكتر و بيمارستان مراجعه كند؛
ليكن مرضى كه بيدرد است و احساس نمى شود بسيار خطرناك مى باشد. وقتى انسان خبردار مى گردد كه كار از كار گذشته است.
🔻مرضهاى روانى اگر درد داشت باز جاى شكر بود: بالاخره انسان را به معالجه و درمان وامى داشت؛
ولى چه توان كرد كه اين امراض خطرناك درد ندارد. مرض غرور و خودخواهى بيدرد است. معاصى ديگر بدون ايجاد درد قلب و روح را فاسد مى سازد.
🔻اين مرضها نه تنها درد ندارد، بلكه ظاهر لذتبخشى نيز دارد: مجالس و محافلى كه به غيبت مى گذرد خيلى گرم و شيرين است! حب نفس و حب دنيا كه ريشه همه گناهان است لذتبخش مى باشد.
مستسقى( كسى كه به مرض استسقاء مبتلا است. و« استسقاء» نام مرضى است كه بيمار آب بسيار خواهد ) از آب تلف مى شود، ولى تا آخرين نفس از آشاميدن آن لذت مى برد.
🔻قهرا اگر انسان از مرضى لذت برد و درد هم نداشت، دنبال معالجه نخواهد رفت؛ و هر چه به او اعلام خطر كنند كه اين كشنده است، باور نخواهد كرد.
اگر انسان به مرض دنياپرستى و هواخواهى مبتلا شد، محبت دنيا قلب او را فراگرفت، از غير دنيا و ما فيها بيزار مى شود؛ العياذ باللّه نسبت به خدا و بندگان خدا و به پيامبران و اولياى الهى و ملائكة اللّه دشمنى مى ورزد، و احساس حقد و كينه مى كند.
▪️جهاد اكبر، ص: 52
☀️#امام_خمینی(رضواناللهعلیه)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠...قهرا اگر انسان از مرضى لذت برد و درد هم نداشت، دنبال معالجه نخواهد رفت؛ و هر چه به او اعلام خطر كنند كه اين كشنده است، باور نخواهد كرد.
اگر انسان به مرض دنياپرستى و هواخواهى مبتلا شد، محبت دنيا قلب او را فراگرفت، از غير دنيا و ما فيها بيزار مى شود؛ العياذ باللّه نسبت به خدا و بندگان خدا و به پيامبران و اولياى الهى و ملائكة اللّه دشمنى مى ورزد، و احساس حقد و كينه مى كند.
🔻و آن گاه كه فرشتگان به امر خداى سبحان براى گرفتن جان او مى آيند، سخت احساس تنفر و انزجار مى كند، زيرا مى بيند كه خداوند و ملائكة اللّه مى خواهند او را از محبوبش (دنيا و امور دنيوى) جدا سازند؛ و ممكن است با عداوت و دشمنى حضرت حق تعالى از دنيا برود.
🔻يكى از بزرگان قزوين، رحمه اللّه تعالى، نقل مى كرد كه [به] بالين مردى كه در حال احتضار بود حاضر شدم. در آخرين دقايق زندگى چشم باز كرد و گفت: ظلمى كه خدا به من كرد، هيچكس نكرده است! زيرا با چه خون جگرى اين بچه ها را پرورش داده بزرگ كرده ام؛ اكنون مى خواهد مرا از آنان جدا سازد! آيا ظلمى بالاتر از اين مى شود؟
🔻اگر انسان خود را مهذب نكند و از دنيا منصرف نسازد و حبّ آن را از دل بيرون ننمايد، بيم آن مى رود كه هنگام مرگ با قلبى لبريز از بغض و كينه نسبت به خداوند و اولياى او جان سپرد. با چنين سرنوشت شومى دست به گريبان است.
آيا اين بشر افسار گسيخته اشرف مخلوقات است، يا در حقيقت شرّ مخلوقات مىباشد؟
▪️جهاد اكبر، ص: 52
☀️#امام_خمینی(رضواناللهعلیه)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠بپرهيزيد از اينكه خداى نخواسته حبّ دنيا و حبّ نفس بتدريج در شما رو به فزونى نهد، و كار به آنجا رسد كه شيطان بتواند ايمان شما را بگيرد.
✅ گفته مىشود تمام كوشش شيطان براى ربودن ايمان است. . تمام وسايل و جدّيتهاى شبانهروزى او براى اين است كه ايمان انسان را بربايد.
✅ كسى سند نداده كه ايمان شما ثابت بماند. شايد ايمان «مستودع» باشد، و آخر كار شيطان از شما بگيرد، و با عداوت خداوند تبارك و تعالى و اولياى او از دنيا برويد.
✅ يك عمر از نعمتهاى الهى استفاده كرده، سر سفره امام زمان (ع) نشسته، و آخر كار خداى نخواسته بىايمان و با دشمنى با ولينعمت خود جان بسپريد.
🔹جهاد اكبر، ص: 55-54
☀️#امام_خمینی(رضواناللهعلیه)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠...بدانكه اوّل شرط مجاهده با نفس و حركت به جانب حق تعالى «تفكّر» است...تفكر در اين مقام عبارت است از آنكه انسان لااقل در هر شب و روزى مقدارى- ولو كم هم باشد- فكر كند در اينكه آيا مولاى او كه او را در اين دنيا آورده و تمام اسباب آسايش و راحتى را از براى او فراهم كرده،
و بدن سالم و قواى صحيحه، كه هر يك داراى منافعى است كه عقل هر كس را حيران مىكند، به او عنايت كرده، و اين همه بسطِ بساط نعمت و رحمت كرده،
و از طرفى هم اين همه انبيا فرستاده، و كتابها نازل كرده و راهنمايىها نموده و دعوتها كرده،
آيا وظيفه ما با اين مولاى مالك الملوك چيست؟
🔻آيا تمام اين بساط فقط براى همين حيات حيوانى و اداره كردن شهوت است كه با تمام حيوانات شريك هستيم، يا مقصود ديگرى در كار است؟
🔻آيا انبياء كرام و اولياء معظّم و حكماى بزرگ و علماى هر ملت كه مردم را دعوت به قانون عقل و شرع مىكردند و آنها را از شهوات حيوانى و از اين دنياى فانى پرهيز مىدادند با آنها دشمنى داشتند و دارند،
يا راه صلاح ما بيچاره هاى فرورفته در شهوات را مثل ما نمى دانستند؟
🔻اگر انسان عاقل لحظه اى فكر كند مى فهمد كه مقصود از اين بساط چيز ديگر است؛ و منظور از اين خلقتْ عالم بالا و بزرگترى است؛ و اين حيات حيوانى مقصود بالذات نيست.
🔻انسان عاقل بايد در فكر خودش باشد؛ و به حال بيچارگى خودش رحم كند و با خود خطاب كند:
🔻اى نفس شقى كه سالهاى دراز در پى شهوات عمر خود را صرف كردى و چيزى جز حسرت نصيبت نشد،
🔻خوب است قدرى به حالِ خود رحم كنى؛ از مالك الملوك حيا كنى؛ و قدرى در راه مقصود اصلى قدم زنى، كه آن موجب حيات هميشگى و سعادت دائمى است؛
▪️شرح چهل حديث (اربعين حديث)،متن، ص: 13
☀️#امام_خمینی(رضواناللهعلیه)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠 آن اضطراب های باطنی و آن شکایتهای زبانی و آن حرکات زشت غیر معتادِ اعضا همه شهادت دهند که ما از اهل ایمان نیستیم.
تا نعمت در کار است، صورتاً شکری می کنیم. و آن نیز مغزی ندارد، بلکه برای طمع ازدیاد است.
🔻وقتی که یک مصیبت پیشامد کرد، یا یک درد و مرضی رو آورد، شکایتها از حق تبارک و تعالی پیش خلق می بریم و زبان اعتراض و کنایه گویی را باز کرده پیش کس و ناکس شکوه ها می کنیم.
🔻آن وقت عنان از کف گسیخته شود و مهار اختیار از چنگ رها شود و انسان به هیچ وجه نتواند ضبط حال و خیال نماید و ظاهر و باطن رنگ دشمنی حق تعالی گیرد،
و با یک پارچه بغض و عداوت مالک النّعم از این عالم منتقل گردد و به شقاوت ابدی و ظلمت همیشگی دچار شود.
🔻پناه می برم به خدا از بدی عاقبت و ایمان مستودع
پس، صحیح است که - امام صادق علیه السلام - می فرماید وقتی که صبر برود ایمان می رود .
🔻پس ای عزیز، مطلب بس مهم و راه خیلی خطرناک است. از جان و دل بکوش و در پیشامدهای دنیا صبر و بردباری را پیشۀ خود کن، و در مقابل بلیات و مصیبات مردانه قیام[ کن]،
🔻و به نفس بفهمان که جزع و بیتابی علاوه بر آن که خود ننگی بزرگ است، برای رفع بلیّات و مصیبات فایده ای ندارد؛
و شکایت از قضای الهی و ارادۀ نافذۀ حق پیش مخلوق ضعیف بی قدرت و قوّه ، مفید فایده نخواهد بود.
پرتال امام خمینی کتاب شرح چهل حدیث (اربعین حدیث) صفحه ۲۵۹
☀️#امام_خمینی(رضواناللهعلیه)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷