💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠در محیط دانشجویى، «رقابت گفتمانى» چیز خوبى است، درصورتىکه با تحمل مخالف همراه باشد.
🔻از وجود مخالف نه باید انسان تعجب بکند،
نه باید انسان خشمگین بشود،
نه باید انسان بیمناک بشود؛
هیچکدام از این سه حالت در قبال مخالف، قابل قبول نیست.
🔻اگر انسان از داشتن مخالف تعجب بکند، معناى آن این است که نسبت به خودش خیلى خوشبین است؛
تعجب میکند که کسى با او مخالف باشد. تعجب ندارد!
خب، هر انسانى، هر فکرى، هر جهتى و جهتگیرى و جریانى، یک عده مخالف دارد،
🔻اینجور هم نیست که بگوییم آن مخالفها خطا میکنند؛
نه، نقاط ضعفى وجود دارد و آن نقاط ضعف موجب میشود یک عدهاى مخالفت بکنند.
🔻بنابراین وجود مخالف نباید تعجب ما را برانگیزد؛
همچنانکه نباید خشم ما را برانگیزد و عصبانى بشویم که چرا با ما مخالفند؛
نه، مخالفت قابل فهم است، قابل قبول است.
وحشت هم نباید بکنیم؛
🔻وحشت کردن از وجود مخالف، نشاندهندهى این است که انسان به استحکام موضع خودش خاطرجمع نیست و اطمینان ندارد؛
🔻نه، منطقى داریم، پایههاى این منطق را محکم میکنیم، مستحکم میکنیم،
وارد میدان رقابت گفتمانى میشویم، و بحث میکنیم؛
🔻روحیهى دانشجو باید چنین چیزى باشد. ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
☀️ #امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠آزادی به مثابه یک حقّ انسانی برای اندیشیدن، گفتن، انتخاب کردن و از این قبیل...
در کتاب و سنّت مورد تجلیل قرار گرفته است.
🔻اسلام آزادی- اجتماعی- را امر فطری انسان میداند.
بله؛ یک حقّ است،
اما حقّی برتر از سایر حقوق؛ مثل حقِّ حیات، حقِّ زندگی کردن.
🔻همچنان که حقِّ زندگی کردن را نمیشود در ردیف حقِّ مسکن و حقِّ انتخاب و ... گذاشت -
برتر از این حرفهاست، زمینه همه اینهاست -
آزادی هم همینطور است.
این، نظر اسلام است.
🔻البته استثناهایی وجود دارد.
این حق را در مواردی میتوان سلب کرد؛
مثل حقّ حیات. یک نفر کسی را میکُشد، قصاصش میکنند.
یک نفر فساد میکند، قصاصش میکنند.
در مقوله حقّ آزادی هم اینگونه است؛ منتها اینها استثناء است.
این، دیدگاه اسلام است.
🔻در اسلام، «آزادی» ریشه الهی دارد. خودِ این، یک تفاوت اساسی - با منطق آزادی در غرب - است و منشأ بسیاری از تفاوتهای دیگر میشود.
🔻بنابر منطق اسلام، حرکت علیه آزادی، حرکت علیه یک پدیده الهی است؛ یعنی در طرف مقابل، یک تکلیف دینی به وجود میآورد.
اما در غرب چنین چیزی نیست؛ یعنی مبارزات اجتماعی که در دنیا برای آزادی انجام میگیرد، بنابر تفکّر لیبرالیسم غربی، هیچ منطقی ندارد.
🔻- در اسلام- مبارزه برای آزادی، یک تکلیف است؛ چون مبارزه برای یک امر الهی است. همچنان که اگر شما میبینید جان کسی را میخواهند سلب کنند، موظّفید بروید به او کمک کنید. یک وظیفه دینی است که اگر نکردید گناه کردهاید. در زمینه آزادی هم همینطور است؛ باید بروید، یک تکلیف است. ۱۳۷۷/۰۶/۱۲
☀️ #امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠انقلاب اسلامی آمد تا هم «فرهنگ خفقان و سرجنبانیدن و جمود»
و هم «فرهنگ آزادی بیمهار و خودخواهانه غربی» را نقد و اصلاح کند
🔻و فضائی بسازد که در آن، «آزادی بیان»، مقید به «منطق و اخلاق و حقوق معنوی و مادی دیگران»
و نه به هیچ چیز دیگری ،
تبدیل به فرهنگ اجتماعی و حکومتی گردد
🔻و حریت و تعادل و عقلانیت و انصاف، سکه رائج شود
تا همه اندیشهها در همه حوزهها فعال و برانگیخته گردند
🔻و «زاد و ولد فرهنگی» که به تعبیر روایات پیامبر اکرم (ص) و اهلبیت ایشان (علیهم السلام)، محصول «تضارب آراء و عقول» است،
عادت ثانوی نخبگان و اندیشهوران گردد.
🔻بویژه که فرهنگ اسلامی و تمدن اسلامی همواره در مصاف با معضلات جدید
و نیز در چالش با مکاتب و تمدنهای دیگر، شکفته است
و پاسخ به شبهه نیز بدون شناخت شبهه، ناممکن است. ۱۳۸۸/۰۸/۰۶
☀️ #امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠روایتی که میخوانم، روایتِ تکان دهنده و عجیبی است.
میفرماید:
«لتأمرنّ بالمعروف و لتنهون عن المنکر
او لیسلّطنّ الله علیکم شرار کم فیدعو خیارکم فلا یستجاب لهم»؛
باید امر به معروف و نهی از منکر را میان خودتان اقامه کنید، رواج دهید و نسبت به آن پایبند باشید.
اگر نکردید،
خدا اشرار و فاسدها و وابستهها را بر شما مسلّط میکند؛
یعنی زمام امور سیاست کشور به مرور به دست امثال حَجّاج بن یوسف خواهد افتاد!
🔻همان کوفهای که امیرالمؤمنین در رأس آن قرار داشت و در آنجا امر و نهی میکرد و در مسجدش خطبه میخواند،
به خاطر ترک امر به معروف و نهی از منکر،
به مرور به جایی رسید که حَجّاجبنیوسف ثقفی آمد
و در همان مسجد ایستاد و خطبه خواند و به خیال خود مردم را موعظه کرد!
🔻حجّاج چه کسی بود؟
حَجّاج کسی بود که خون یک انسان در نظر او، با خون یک گنجشک هیچ تفاوتی نداشت!
به همان راحتی که یک حیوان و یک حشره را بکشند، حَجّاج یک انسان را میکشت.
🔻یک بار حَجّاج دستور داد و گفت همه مردم کوفه باید بیایند و شهادت بدهند که کافرند و از کفرِ خودشان توبه کنند؛
هر کس بگوید نه، گردنش زده میشود!
🔻با ترک امر به معروف و نهی از منکر،
مردم اینگونه دچار ظلمهای عجیب و غریب و استثنایی
و غیر قابل توصیف و تشریح شدند. ۱۳۷۹/۰۹/۲۵
☀️ #امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠( پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان:)
مگر در قرآن عزیز ما نیامده است که انسان آزاد آفریده شده و بزرگترین آزادی، آزادی خواندن و نوشتن است؟
پس چرا در جمهوری اسلامی، این حق را از ما گرفتهاند؟
🔸پاسخ رهبری :
🔻من نمیدانم چه کسی این حق را گرفته است! هر کس گرفته، به من معرفیش کنید، تا من بروم حقّتان را از او بگیرم و به شما بدهم!
🔻حقیقت این است که شما جوانان، دوره قبل از انقلاب را در این کشور ندیدهاید و بسیاری از کشورهای دنیا را هم ندیدهاید.
امروز خوشبختانه در ایران، آزادی فکر کردن و فکر را بیان کردن، در دنیا کمنظیر است.
🔻البته من نمیخواهم بگویم که اسلام این آزادی را بدون قید و شرط داده است؛
نه، اینطور نیست.
محدودیتهایی در همین زمینه وجود دارد که در قوانین ما هم آن محدودیتها پیشبینی شده است؛
که شاید آنچه محصول همه اینهاست،
با همان معارف قرآنی که شما ذکر کردید، منطبق است.
🔻اما آنچه که امروز محصول همه اینهاست، آزادی است و خوشبختانه وجود دارد؛ خیلی هم خوب است.
این وضعی هم که الان شما می بینید من و شما اینجا نشستهایم و شما میگویید و من حرف شما را میخوانم، این هم جزو چیزهای کمنظیر در دنیاست.
🔻من از اینکه وضع در کشور ما، از جهات انسانی و احترام به شخصیت و هویّت انسانی، آنچنان خوب باشد که توقّعات بالاتری را بیافریند، خوشحال میشوم، مانعی هم ندارد؛
🔻اما بدانید که اگر شما به جاهای دیگر - کشورهای مشابه ما، با سوابقی که شبیه هم داشته باشیم - بروید و در زمینه مسائل مربوط به آزادی نگاه کنید،
خواهید دید که از این جهت، خوشبختانه هیچجا نظیر ایران نیست. ۱۳۷۷/۰۲/۲۲
☀️ #امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠نهی از منکر هم فقط نهی از گناهان شخصی نیست.
🔻تا میگوییم نهی از منکر، فوراً در ذهن مجسّم میشود که اگر یک نفر در خیابان رفتارو لباسش خوب نبود، یکی باید بیاید و او را نهی از منکر کند.
فقط این نیست؛ این جزء دهم است.
🔻نهی از منکر در همه زمینههای مهم وجود دارد؛
مثلاً کارهایی که افراد توانا دستشان میرسد و انجام میدهند؛
🔻همین سوء استفاده از منابع عمومی؛
همین رفیقبازی در مسائل عمومی کشور،
در باب واردات،
در باب شرکتها و در باب استفاده از منابع تولیدی و غیره؛
🔻همین رعایت رفاقتها از سوی مسؤولان.
یک وقت دو نفر تاجر و کاسبند و با هم همکاری و رفاقت میکنند، آن یک حکم دارد؛
یک وقت است که آن کسی که مسؤول دولتی است
و قدرت و اجازه و امضاء در دست اوست،
با یک نفر رابطه ویژه برقرار میکند؛
🔻این آن چیزی است که ممنوع و گناه و حرام است
و نهی از آن بر همه کسانی که این چیزها را فهمیدهاند - در خود آن اداره،
در خود آن بخش، بر مافوق او، برزیردست او - واجب است؛
تا فضا برای کسی که اهل سوء استفاده است، تنگ شود. ۱۳۷۹/۰۹/۲۵
☀️ #امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠نظام به لحاظ نظری و علمی محتاج علمای دین و حوزههای علمیه
و مستظهر به تلاش علمی آنهاست.
🔻نظام متکی به حوزههای علمیه است؛
متکی به علما، برجستگان و صاحبنظران دینی است.
🔻نظریهپردازی سیاسی
و نظریهپردازی در همهی جریانهای ادارهی یک ملت و یک کشور در نظام اسلامی
به عهدهی علمای دین است.
🔻آن کسانی میتوانند در باب نظام اقتصادی،
در باب مدیریت،
در باب مسائل جنگ و صلح،
در باب مسائل تربیتی
و مسائل فراوان دیگر
نظر اسلام را ارائه بدهند که متخصص دینی باشند
و دین را بشناسند.
🔻اگر جای این نظریهپردازی پر نشد،
اگر علمای دین این کار را نکردند،
نظریههای غربی،
نظریههای غیردینی،
نظریههای مادی جای آنها را پر خواهد کرد. ۱۳۸۹/۰۷/۲۹
☀️ #امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠 (سوال شده: مواضع سیاسى افراد دانشجو یا تشکلهاى دانشجویى چگونه باید منطبق با نظرات رهبرى باشد؟
🔹رهبر انقلاب : )
🔻بهنظر من این سؤال خیلى سؤال موجهى نیست؛
اینجور نیست که همهى مواضعى که آحاد مردم - از جمله دانشجویان که جزو قشرهاى پیشرو هستند - اتخاذ می کنند،بایستى الگوگرفته و برگردان نظراتى باشد که رهبرى ابراز می کند؛
🔻نه، شما بهعنوان یک انسان مسلمان، مؤمن، صاحب فکر،
باید نگاه کنید، تکلیفتان را احساس کنید،
تحلیل داشته باشید نسبت به اشخاص،
نسبت به جریانها،
نسبت به سیاستها،
نسبت به دولتها،
موضع داشته باشید،
نظر داشته باشید.
🔻اینجور نیست که شما باید منتظر بمانید، ببینید که رهبرى دربارهى فلان شخص، یا فلان حرکت، یا فلان عمل، یا فلان سیاست چه موضعى اتخاذ میکند که بر اساس آن، شما هم موضعگیرى کنید؛
🔻نه، اینکه کارها را قفل خواهد کرد.
رهبرى وظایفى دارد،
آن وظایف را اگر خداى متعال به او کمک کند و توفیق بدهد، عمل خواهد کرد؛
شما هم وظایفى دارید؛ به صحنه نگاه کنید، تصمیمگیرى کنید؛
منتها معیار عبارت باشد از تقوا؛ معیار، تقوا باشد. ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
☀️ #امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠کاشفالغطاء (رضوان اللَّه تعالی علیه) آن عالم بزرگ به ایران آمد و کتاب «کشف الغطاء» را نوشت.
ایشان در این کتاب - هم در مقدمه، هم در بحث جهاد به مناسبت جنگهای روس و ایران - تجلیل زیادی از فتحعلیشاه می کند؛
🔻اما کاشفالغطاء آدمی نبود که توی مشت فتحعلیشاه و امثال فتحعلیشاه قرار بگیرد؛
آنها مستقل بودند.
🔻میرزای قمی در منزل خود در قم مورد احترام و تجلیل پادشاه زمان خودش قرار میگیرد؛
اما زیر بار خواستهی او نمی رود.
🔻میرزای قمی رسالهای دارد به نام «رسالهی عباسیه» که نظر فقهی خودش را در باب جهاد بیان کرده است.
🔻... از ایشان جوری سؤال میکنند که مثلاً وکالتی بدهد، نیابتی بدهد که بتوانند از طرف او جهاد کنند -
اما ایشان زیر بار نمیرود و قبول نمیکند.
🔻روحانیت شیعه همیشه اینجور بوده،
همیشه مستقل بوده،
هرگز در قبضهی قدرتها قرار نگرفته است؛
🔻امروز هم همین جور است،
بعد از این هم باید همین جور باشد
و به توفیق الهی همین جور خواهد بود. ۱۳۸۹/۰۷/۲۹
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷مجموعهی فرهنگی سنگر🇮🇷
🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠استقلال حوزهها به معنای عدم حمایت نظام از حوزه و حوزه از نظام تلقی نشود؛
یک عدهای این را میخواهند.
🔻بعضیها میخواهند به عنوان استقلال و به نام استقلال، رابطهی حوزه را با نظام قطع کنند؛
این نمیشود.
وابستگی غیر از حمایت است،
غیر از همکاری است.
🔻نظام به حوزه مدیون است؛ باید به حوزهها کمک کند.
🔻البته معیشت طلاب به صورت سنت معمول و بسیار پرمعنا و پررمز و راز باید به وسیلهی مردم اداره شود؛
مردم بیایند وجوهات شرعیشان را بدهند؛
این اعتقاد من است.
🔻انسان هرچه به اعماق این عادت و سنت دیرین که شاید از صد سال، صد و پنجاه سال قبل در میان حوزههای ما رائج است، دقت میکند، آن را مهمتر، پرمعناتر، پررمز و رازتر مشاهده میکند.
🔻راز ارتباط مستحکم مردم با حوزهها همین است که احساس خویشاوندی میکنند.
مردم توقع زیادی هم از روحانی ندارند،
اما خودشان را به پشتیبانی مالی حوزهها و روحانیون متعهد میدانند؛
و همین درست است. ۱۳۸۹/۰۷/۲۹
☀️ #امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠در حوزهها هزینههائی وجود دارد که جز با کمک بیتالمال مسلمین و کمک دولتها امکان ندارد آن هزینهها تحقق پیدا کند.
دولتها موظفند این هزینهها را بدهند، دخالتی هم نباید بکنند.
🔻بسیاری از مدارس مهم در شهرهای گوناگون به وسیلهی امراء و سلاطین و بزرگان ساخته شده.
در مشهد سه مدرسه بغل هم ساخته شده - مدرسهی نواب و باقریه و حاج حسن - هر سه هم در زمان یکی از سلاطین صفویه و به امر او یا به امر امرای او ساخته شده بود؛ اشکالی ندارد.
🔻مدرسهی باقریه، محل تدریس محقق سبزواری - ملا محمدباقر سبزواری، صاحب «ذخیره» و «کفایه» - به وسیلهی آنها ساخته شده؛ این اشکالی ندارد. باید هزینه کنند، دخالت هم نباید بکنند.
🔻حوزه پشتیبانیهای گوناگون را از سوی نظام میپذیرد، با عزت و با مناعت.
این پشتیبانیهائی که امروز نظام از حوزههای علمیه میکند و باید هم بکند و باید هم بیشتر بشود، اینها وظائفی است که دارد.
🔻فقط هم پشتیبانی مادی نیست.
امروز بحمداللَّه مهمترین و عمومیترین تریبونهای ملی
در اختیار فضلای حوزههای علمیه،
در اختیار مراجع معظم است؛
اینها حمایتهای نظام است.
🔻پس این مسئلهی دخالت و استقلال را نبایستی با آن حقایقی که در این باب وجود دارد، مخلوط کرد. ۱۳۸۹/۰۷/۲۹
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷مجموعهی فرهنگی سنگر🇮🇷
🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷
🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠ما امروز یک جامعهی اسلامی هستیم.
باید ببینیم آن جامعهی اسلامی [پنجاه سال بعد از درگذشت پیغمبر صلواتاللَّه و سلامه علیه] ،
چه آفتی پیدا کرد که کارش به یزید رسید؟
🔻چه شد که بیست سال بعد از شهادت امیرالمؤمنین علیهالصّلاةوالسّلام،
در همان شهری (کوفه)که او حکومت میکرد،
سرهای پسرانش را بر نیزه کردند و در آن شهر گرداندند؟!
در ظرف بیست سال چه شد که به آنجا رسیدند؟
🔻اگر بیماریای وجود دارد که میتواند جامعهای را که در رأسش کسانی مثل پیغمبر اسلام و امیرالمؤمنین علیهما السّلام بودهاند، در ظرف چند ده سال به آن وضعیت برساند،
این بیماری، بیماری خطرناکی است و ما هم باید از آن بترسیم.
🔻...امام ما کجا، پیغمبر کجا؟! آن جامعه را پیغمبر ساخته بود و بعد از چند سال به آن وضع دچار شد.
🔻این جامعهی ما خیلی باید مواظب باشد که به آن بیماری دچار نشود. عبرت، اینجاست!
ما باید آن بیماری را بشناسیم؛ آن را یک خطر بزرگ بدانیم و از آن اجتناب کنیم. ۱۳۷۱/۰۴/۲۲
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷مجموعهی فرهنگی سنگر🇮🇷
🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷
🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠ما باید بفهمیم چه بلایی بر سر آن جامعه آمد که حسینبنعلی علیهالسّلام، آقازادهی اول دنیای اسلام و پسر خلیفهی مسلمین، پسر علیبنابیطالب علیهالصّلاةوالسّلام، در همان شهری که پدر بزرگوارش بر مسند خلافت مینشست، سر بریدهاش گردانده شد و آب از آب تکان نخورد!
از همان شهر آدمهایی به کربلا آمدند، او و اصحاب او را با لب تشنه به شهادت رسانند و حرم امیرالمؤمنین علیهالسّلام را به اسارت گرفتند!
🔻...من یک آیه از قرآن را در پاسخ به این سؤال مطرح میکنم. قرآن جواب ما را داده است. قرآن، آن درد را به مسلمین معرفی میکند.
آن آیه این است که میفرماید:
«فخلف من بعدهم خلف اضاعوا الصّلاة و اتبعوا الشهوات فسوف یلقون غیا» (سوره مبارکه مريم آیه ۵۹)
🔻دو عامل، عامل اصلی این گمراهی و انحراف عمومی است:
1️⃣دور شدن از ذکر خدا که مظهر آن نماز است.
فراموش کردن خدا و معنویت؛ حساب معنویت را از زندگی جدا کردن و توجه و ذکر و دعا و توسل و طلب از خدای متعال و توکل به خدا و محاسبات خدایی را از زندگی کنار گذاشتن.
2️⃣«و اتبعوا الشهوات»؛
دنبال شهوترانیها رفتن؛ دنبال هوسها رفتن و در یک جمله: دنیاطلبی. به فکر جمعآوری ثروت، جمعآوری مال و التذاذ به شهوات دنیا افتادن.
اینها را اصل دانستن و آرمانها را فراموش کردن. این، درد اساسی و بزرگ است.
🔻ما هم ممکن است به این درد دچار شویم. اگر در جامعه اسلامی، آن حالت آرمانخواهی از بین برود یا ضعیف شود؛ هر کس به فکر این باشد که کلاهش را از معرکه در ببرد و از دیگران در دنیا عقب نیفتد؛
اینکه «دیگری جمع کرده است، ما هم برویم جمع کنیم و خلاصه خود و مصالح خود را بر مصالح جامعه ترجیح دهیم»، معلوم است که به این درد دچار خواهیم شد. ۱۳۷۱/۰۴/۲۲
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷مجموعهی فرهنگی سنگر🇮🇷
🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷
🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠واقعهی دفاع مقدّس یک برههی برجسته و مهمّی از تاریخ کشور ما است.
این مقطع را، این واقعهی مهم را باید درست بشناسیم و آن را به اذهان نسل های بعدی معرّفی کنیم.
عقیدهی راسخ بنده این است که اگر نسل های پیدرپی ما، جوانب مهم و معنادار دفاع مقدّس را بشناسند
و بدانند که در این واقعهی مهم چگونه ملّت ایران توانست خود را به سکّوی پیروزی برساند و در آنجا با قدرت و با سربلندی بِایستد،
برای آنها در این شناخت درسهای بزرگی وجود خواهد داشت؛
و کارهای بزرگی پیش خواهد رفت؛
این عقیدهی راسخ بنده است. عظمت این واقعه را باید شناخت. ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷مجموعهی فرهنگی سنگر🇮🇷
🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷
🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠در قضیّهی فلسطین، آنچه جلوی چشم همهی دنیا است جنایتِ نسلکشیِ رژیمِ غاصب است؛ این را همهی دنیا دارند مشاهده میکنند.
🔻مسئولین بعضی از کشورها که با مسئولین کشور ما صحبت کردند، در دفاع از رژیم غاصب صهیونیستی، اعتراضشان این بوده که چرا فلسطینیها غیرنظامیها را کشتند.
🔻اوّلاً این حرف، خلاف واقع است؛ یعنی اصلاً اینهایی که در شهرکها و مانند اینها هستند غیر نظامی نیستند، همه مسلّحند.
حالا گیرم غیر نظامی [باشند]؛ چه تعداد غیر نظامی کشته شدند؟
صد برابرِ آنها را الان این رژیم غاصب از زن و بچّه و پیر و جوان غیر نظامی دارد میکشد.
🔻داخل این ساختمانهای غزّه که نظامیها ساکن نیستند ــ نظامیها جاهای خودشان هستند، آنها هم میدانند ــ اینها همین مردمند. مراکز پُرجمعیّت را انتخاب میکنند و میزنند.
🔻فلسطینیها در غزّه، در همین چند روز، چند هزار [نفر] تا حالا کشته دادهاند! این جنایت جلوی چشم همهی مردم دنیا است.
🔻اینها باید محاکمه بشوند؛ دولتِ غاصبِ رژیمِ صهیونیستیِ امروز قطعاً باید محاکمه بشود؛ آنها باید محاکمه بشوند،
🔻دولت آمریکا هم بایستی مسئولیّت خودش را در این قضیّه بشناسد. ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷مجموعهی فرهنگی سنگر🇮🇷
🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷
🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠آنطوری که اطّلاعات متعدّد به ما می گوید، سیاستِ جاریِ این روزها، یعنی همین هفتهی اخیرِ داخلِ رژیمِ صهیونیستی را آمریکاییها دارند تنظیم می کنند؛
یعنی سیاستگذار، آنها هستند و این کارهایی که دارد انجام میگیرد سیاست آمریکاییها است.
آمریکاییها مسئولیّت خودشان را مورد توجّه قرار بدهند؛ مسئولند. بمبارانها باید فوراً قطع بشود.
🔻ملّتهای مسلمان عصبانیاند، جدّاً عصبانیاند؛
نشانههایش را شما دارید میبینید:
اجتماعات گروههای مردم، نه فقط در کشورهای اسلامی، [بلکه] در لسآنجلس، در هلند، در فرانسه، در کشورهای اروپایی؛ در کشورهای غربی، مردم اجتماعات میکنند ــ مسلمان و غیر مسلمان ــ در کشورهای اسلامی هم که روشن است. مردم عصبانیاند.
🔻اگر چنانچه این جنایت ادامه پیدا کند، مسلمانها بیتاب میشوند، نیروهای مقاومت بیتاب میشوند، دیگر کسی جلوی اینها را نمیتواند بگیرد؛
این را بدانند. [بعد،] از کسانی توقّع نکنند که «نگذارید فلان گروه، فلان کار را بکند»؛
کسی نمیتواند جلوی اینها را بگیرد وقتی بیتاب شدند؛ این یک واقعیّتی است که وجود دارد.
🔻البتّه رژیم صهیونیستی هر کار هم بکند، جبران شکست مفتضحانهای را که در این قضیّه خورد نخواهد توانست بکند. ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
☀️ #امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠راه امام حسین راه مبارکی است، راه شیرینی است، راه موفّقی است، راهی است که به نتیجهی قطعی میرسد.
🔸انشاءالله خواهید توانست با الهام از حرکت حسینی و استفادهی از معارف حسینی این کشور را به قلّههای سعادت به معنای واقعی کلمه -هم سعادت معنوی، هم سعادت مادّی- برسانید؛ راه این است. ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷مجموعهی فرهنگی سنگر🇮🇷
🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷
🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠قرآن تصریح دارد که [فرعون] میدانست که موسیٰ حق است امّا دشمنی میکرد.
🔸 خدای متعال به موسیٰ فرمود: لا تَخافا إِنَّنی مَعَکُما أَسمَعُ وَ أَرىٰ؛
🔻من با شما هستم، بروید حرکتتان را شروع کنید، ادامه بدهید.
🔸بله، فرعون بر روی تخت قدرت و سلطنت نشسته است، رعبآور است، ترسناک است امّا شما بروید کار خودتان را بکنید،
🔹 إِنَّنی مَعَکُما أَسمَعُ وَ أَرىٰ؛
✅ عیناً این خطاب، امروز به ملّت ایران است. ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷مجموعهی فرهنگی سنگر🇮🇷
🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷
🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠...اگر این ارزشها -ی اسلامی و انقلابی- را نگه داشتید، نظام امامت باقی میماند.
آن وقت امثال حسینبنعلی علیهالصّلاة والسّلام، دیگر به مذبح برده نمیشوند.
🔻اما اگر اینها را از دست دادیم چه؟ اگر روحیهی بسیجی را از دست دادیم چه؟
اگر به جای توجه به تکلیف و وظیفه و آرمان الهی، به فکر تجملات شخصی خودمان افتادیم چه؟
🔻اگر جوان بسیجی را، جوان مؤمن را، جوان بااخلاص را - که هیچ چیز نمیخواهد جز اینکه میدانی باشد که در راه خدا مجاهدت کند - در انزوا انداختیم
و آن آدم پرروی افزونخواه پرتوقع بیصفای بیمعنویت را مسلط کردیم چه؟ آن وقت همه چیز دگرگون خواهد شد.
🔻اگر در صدر اسلام فاصلهی بین رحلت نبی اکرم صلواتاللَّهوسلامهعلیه و شهادت جگرگوشهاش پنجاه سال شد،
در روزگار ما، این فاصله، خیلی کوتاهتر ممکن است بشود و زودتر از این حرفها، فضیلتها و صاحبان فضایل ما به مذبح بروند.باید نگذاریم.
باید در مقابل انحرافی که ممکن است دشمن بر ما تحمیل کند، بایستیم.
🔻پس، عبرتگیری از عاشورا این است که نگذاریم روح انقلاب در جامعه منزوی و فرزند انقلاب گوشهگیر شود... ۱۳۷۱/۰۴/۲۲
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷مجموعهی فرهنگی سنگر🇮🇷
🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷
🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠ما نظام و کشوری می خواهیم که :
✅ پیشرفته باشد و مردم آن دانشمند و بیدار و زنده باشند؛ غفلت زده و خواب آلوده نباشند؛
✅ کشور برخوردار از عدالت باشد؛ مبرای از فساد باشد؛
✅ طبقه ی اشراف بر آن حاکمیت نداشته باشد - چه اشراف سنتی، چه طبقه ی جدیدی که ممکن است اسمشان اشراف نباشد، اما در واقع اشراف باشند
و به قول آقایان از رانت های گوناگون اقتصادی استفاده کنند - برخوردار از قدرت و استحکام سیاسی باشد؛
❇️ و همه ی اینها الهام گرفته ی از معارف دین و اسلام عزیز باشد. اسلام این ظرفیت را دارد که اینها را به ما تعلیم دهد. ۱۳۸۱/۰۶/۳۰
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷مجموعهی فرهنگی سنگر🇮🇷
🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷
🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠 گفتمان عدالت خواهی را فریاد کنید؛ اما انتقاد شخصی و مصداقسازی نکنید.
وقتی شما روی یک مصداق تکیه میکنید، اولاً احتمال دارد اشتباه کرده باشید؛
🔻شما از دادستان چه گلهای میتوانید بکنید؟ اگر یک نفری بهعنوان مفتری یک شخصی را معرفی کند و بگوید آقا او این افتراء را به من زده. خوب، شأن آن قاضی این نیست که برود دنبال ماهیت قضیه.
اگر این افتراء گفته شده باشد، زده شده باشد، مادهی قانونی آن قاضی را ملزم به انجام یک کاری میکند؛ لذا نمیتوانیم از او گله کنیم.
🔻شما زرنگی کنید، شما اسم نیاورید، شما روی مصداق تکیه نکنید؛ شما پرچم را بلند کنید. وقتی پرچم را بلند کردید، آن کسی که مجری است، آن کسی که در محیط اجراء میخواهد کار انجام دهد، همه حساب کار خودشان را می کنند.
🔻آن کسی هم که فریاد مربوط به محتوای این پرچم را بلند کرده، احساس دلگرمی میکند و کار پیش خواهد رفت. ۱۳۸۷/۰۲/۱۴
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷مجموعهی فرهنگی سنگر🇮🇷
🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷
🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠در مبارزه با فساد، از هیچ چیز نترسید ملاحظه تهدیدها و اخمها را نکنید
🔻از هیچ چیز نترسید و به خدا توکّل کنید. بدانید که اگر برای خدا کار کردید، خدا به شما کمک خواهد کرد:
«من کان للَّه کان اللَّه له»؛ هرکس برای خدا باشد، خدا برای اوست.
قوانین و نوامیس طبیعت در خدمت او حرکت میکند و مثمر ثمر میشود.
🔻هر کس راه نیک را برای خدا انتخاب کند، خدای متعال ادامه این راه را تا وقتی که او همّت و اراده دارد، برای او هموار خواهد کرد؛
🔻به خدا توکّل کنید، از هیچ چیز نترسید و ملاحظه تهدیدها و اخمها را نکنید. البته این به معنای آن نیست که از دشمنیها غفلت کنید؛ نه، غفلت هم نکنید.
واقعاً اژدهای هفت سرِ فساد مالی چیزی نیست که به این آسانیها بشود آن را ریشهکن کرد.
🔻 تصوّر نکنید کسانی که از مصادره زمینهای ملی و از قانونشکنی به سرمایههای بیحساب دست یافتهاند
و جریانهای مالی را با ویژهخواریهای خود به سمت جیبهایشان سرازیر کردهاند،
الان که شما سرِ کار آمدهاید، آرام بنشینند و دست از پا خطا نکنند؛
🔻نخیر، اینها توطئه خواهند کرد؛ از نقاط ضعف استفاده خواهند کرد؛ نقاط ضعفی خواهند آفرید تا از آنها استفاده کنند. باید مراقب اینها باشید. ۱۳۸۲/۰۹/۱۷
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷مجموعهی فرهنگی سنگر🇮🇷
🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷
🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠[در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان که پرسیده است: آیا در نظام اسلامی ما میتوان کسی را حقّ مطلق و کسی یا اندیشهای را باطل مطلق دانست، یا در هر تفکّر و یا در هر فردی، نظرات حق و باطل کم و بیش وجود دارد؟ :]
🔹من این سؤال را یکی از سؤالات اساسی ذهن خود و بسیاری از دانشجویان میدانم.
این مسأله نسبی نگری، حرف خوبی نیست. نه اینکه من بخواهم بگویم چه کسی حقّ مطلق است، چه کسی هم باطل مطلق؛ نه،
🔻این را به طور طبیعی آدم میداند که هیچ انسانی نیست که در مجموعه تفکّراتش، یک حرف غلط یا یک فکر باطل - ولو نادانسته - نباشد.
آن کسی هم که فرضاً تصوّر غلط یا ایده باطلی را دنبال میکند، لابد چیزهایی در کلماتش هست که آنها حقّ است.
بالاخره هر دروغگویی هم یک بار راست میگوید؛ ولو تصادفاً! این را من قبول دارم؛
🔻اما اینکه ما این را به صورت یک مبنای فکری و فلسفی درآوریم و بگوییم اصلاً حقّ مطلق و باطل مطلقی وجود ندارد، این غلط است.
نخیر؛ حقّ مطلق وجود دارد، باطل مطلق هم وجود دارد.
🔻پیامبر اکرم در جنگ بدر به پروردگار عالم عرض کرد که پروردگارا! امروز همه حق، در مقابل همه باطل ایستاده است. واقعاً همینطور بود.
پیامبر، حقّ مطلق بود؛ اما جبهه مقابلش، باطل مطلق.
🔻شما بفرمایید ببینم در مجموعه کافر قریش که سواد ندارند، اخلاق ندارند، دخترانشان را زیر خاک میکنند، در مقابل بت به سجده میافتند، به همدیگر ظلم میکنند، آن همه آدمکشی میکنند، حقّشان کجاست؟ باطل مطلق است دیگر؛ کمااینکه پیامبر هم حقّ مطلق است.
🔻بنابراین، نظریه نسبی گرایی در حقّ و باطل، یک حرف است که من این نظریه را قبول ندارم؛ اما اینکه در واقعیت خارجی، آیا حقّ مطلق یا باطل مطلق در ما وجود دارد، آن یک حرف دیگر است.
بله؛ من هم عقیدهام این است که هر آدم یا هر مجموعه طرفدار حق، بالاخره ممکن است شائبه غلطی، باطلی، خطایی در آن وجود داشته باشد؛ عکسش هم از آن طرف وجود دارد.
امیدوارم که من توانسته باشم این سؤال را جواب بدهم. ۱۳۷۷/۰۲/۲۲
☀️ #امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠[در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان که پرسیده است: چگونه میتوان از خطّ فکرىِ ناب ولایت در مسائل روزمرّه و جاری به صورت واضح مطّلع شد تا افراد نتوانند نظرات حضرتعالی را مثلاً خلاف وانمود کنند؟ ]
🔸من آنچه که در سخنرانیها بیان میکنم، لبّ نظراتم است. اساسیترین نظراتم همانهایی است که شما در سخنرانیها از من می شنوید.
هیچ نظری درباره مسائل جاری کشور و مسائل اسلام و مسلمین و مسائل اجتماعی وجود ندارد که من آن را درِگوشی به کسی بگویم و نشود آن را در علن گفت.
🔻نظرات من، نظراتی شفّاف و روشن است که در خطبه نماز جمعه و در سخنرانی با گروههای مختلف، شما اینها را میشنوید. ۱۳۷۷/۰۲/۲۲
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷مجموعهی فرهنگی سنگر🇮🇷
🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷
🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠عدّهای با دستشان به پای خود رشتههایی را می بندند و گرههایی را به وجود میآورند؛ خود را از قابلیت استفاده برای این ملت و آرمانهای او می اندازند و بعد هم اسلام و نظام اسلامی و احکام اسلامی را متّهم میکنند. ناجوانمردی از این بیشتر؟!
🔻بعضی در دلِ خود احساس ضعف میکنند، یا چشمغرّههای آمریکا آنها را میترساند، یا وعدههای آمریکا و امثال آمریکا دل ضعیف و ناتوانشان را به خود جذب میکند؛ لذا به سمت آمریکا میکشند.
آنگاه ملت و جوانان مؤمن و مدیران باایمان و باصفای کشور را متّهم میکنند که اینها نمیتوانند؛ بنابراین ناچاریم برویم تسلیم آمریکا شویم!
🔻کسانی که دم از مذاکره با آمریکا میزنند، یا از الفبای سیاست چیزی نمیدانند، یا الفبای غیرت را بلد نیستند؛ یکی از این دو تاست.
🔻در حالی که دشمن اینطور اخم میکند، اینطور متکبّرانه حرف میزند، اینطور به ملت ایران اهانت میکند، تصریح هم مینماید که میخواهد علیه این نظام و این کشور و منافع آن اقدام کند،
عدّهای در اینجا ذلیلانه و زبونانه میگویند: چه کار کنیم؛ برویم، نرویم، نزدیک شویم، با آنها صحبت کنیم، در خواست کنیم، خواهش کنیم؟!
🔻این اهانت به غیرت و عزّت مردم ایران است؛ این نشانه بی غیرتی است؛ این سیاستمداری نیست. سعی میکنند رنگ و لعابی از فهم سیاسی به کار خود بدهند؛ نه، این درست ضدِّ فهم سیاسی است. ۱۳۸۱/۰۳/۰۱
☀️ #امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷