💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠مطلب آخر، مربوط به خود شما بسیجیان عزیز است.
قرآن به ما میگوید: «و لا تهنوا و لا تحزنوا و انتم الاعلون.» یعنی سست نشوید، غمگین نشوید، شما بالاتر از دیگران هستید.
به دنبال این جمله، قیدی دارد: «ان کنتم مؤمنین»(سوره آل عمران آیه ۱۳۹)؛ اگر مؤمن باشید.
همهی این حرفهایی که زدیم، مربوط به آنوقتی است که رابطهی ما با خدا خوب باشد؛ مربوط به آن وقتی است که شما جوانان عزیز، با تقوا باشید؛
مربوط به آن وقتی است که شما زن و مرد، سعی کنید دینتان را حفظ کنید؛ در مقابل جاذبههای گناه، تسلیم نشوید و در مقابل وسوسهی شیطان، مقاومت کنید.
شما میتوانید و امتحان کردیم که شما میتوانید.
بالاترین وسوسههای شیطان، وسوسهی حفظ نفس است.
چقدر شما در زیر گلولهبارانهای پیدرپی دشمن و آتشهای انبوهی که دشمن، در جنگ بر سرتان میریخت، جلو رفتید و نترسیدید!
پیکر مطهر و مبارک رفیقتان را دیدید که پهلوی شما افتاد و شهید شد، اما شما جلو رفتید.
شیطان در اینجاها وسوسهی بسیار قویای دارد.
شیطان میترساند؛ «یخوف اولیائه. (سوره آل عمران آیه ۱۷۵)» اما نتوانست شما را بترساند.
نتوانست شما را در قبضه و تصرف خود بگیرد و در مقابل گناه هم نخواهد توانست. ۱۳۷۱/۰۸/۲۷
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷مجموعهی فرهنگی سنگر🇮🇷
🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷
🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠ایمان مخلصانه،
🔹جهاد فداکارانه،
🔹ذوب شدن در امرونهی الهی،
🔹اطاعت و عبودیت مطلق در مقابل خداوند،
🔹بیاعتنایی به زخارف دنیوی و جهات مادی،
🔹رحم و انصاف و عدالت نسبت به عموم مردم،
🔹نگاه عطوفتآمیز به مظلومان،به ضعیفان، به مستضعفان،
🔹ایستادگی و قاطعیت در مقابل دشمنان دین،
🔹رفتن به دنبال وظیفه در همهی شرائط و با هر گونه سختی و دشواری؛
🔖اینها کلمات حکمتآمیزی است که بشر دیروز و امروز و فردا به این کلمات نیازمند است.
🔖نهجالبلاغهی امیرالمؤمنین (علیهالصّلاةوالسّلام) درسِ همیشهی بشریت است. ۱۳۸۵/۰۵/۱۷
☀️ #امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠عشق و ایمان، بصیرت و همت؛ اینها ستونهای اصلی[حرکت خودجوش مردمی در جهاد سازندگی و اردوهای هجرت] است.
🔸عشق و ایمان. انسانی که ایمان ندارد، محوری برای حرکت خود نمیتواند تصویر کند.
🔹انسانی که از احساس عاشقانه و عمیق قلبی برخوردار نیست، نمیتواند این حرکت را ادامه دهد و استمرار بخشد.
🔸انسانی که همت ندارد، به کارهای کوچک، به فرازهای محدود اکتفاء میکند؛ چشم به برترین قلهها نمیدوزد.
🔹انسانی که بصیرت ندارد، راه را عوضی میرود.
اگر عشق و ایمانی هم در او هست، آن را در راه غلط مصرف میکند، کجراهه میرود.
عشق و ایمان، همت و بصیرت؛ اینها را انقلاب به مردم ما و جامعهی ما داد؛
لذا انقلاب شد همان شجرهی طیبهای که در قرآن از آن نام برده شده است: «أ لم تر کیف ضرب اللَّه مثلا کلمة طیّبة کشجرة طیّبة».(سوره ابراهيم آیه ۲۴ و ۲۵)
کلمهی طیب مثل درخت نیکونهاد و سالم و طیب است.
«اصلها ثابت و فرعها فی السّماء»؛ ریشهدار، دارای ریشهی عمیق و مستحکم و دارای شاخ و برگ فراگیر.
«تؤتی اکلها کلّ حین باذن ربّها»؛ میوهی مطابق فصل، میوهی مطابق نیاز در اختیار و در دسترس جامعه قرار میدهد.
این کلمهی طیبه است؛ انقلاب یک چنین چیزی است.
حرکت انقلابیای که امام بزرگوار ما - آن رهروِ حقیقیِ راه طیبین و اولیاء و شهدا و معصومین و صدیقین - در مقابل پای ما گذاشت، همان کلمهی طیبه است. ۱۳۸۹/۰۶/۳۱
☀️ #امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠اشکال دنیای عصر پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) این بود که آحاد مردم و طبقات جامعه در همه جای عالم، به حاکمیت غیر خدا، به حاکمیت طاغوتها، به حاکمیت ظلم و به اختلاف طبقات خو گرفته بودند.
چه کسانی باید در مقابل این مظاهر بایستند؟
قاعدتاً مظلومان.
وقتی مظلومان خودشان هم باور میکنند که باید حاکمیت ظلم مستقر باشد، امید اصلاح از بین میرود.
بیدار کردن مردم، بیدار کردن دنیا و بیدار کردن بشریّت، کار بزرگ پیامبر اکرم و دعوت نبوی بود؛ «ان هو الّا ذکر للعالمین»( سوره يوسف آیه ۱۰۴ و سوره ص آیه ۸۷ و سوره تكوير آیه ۲۷) .
این ذکر است، یاد است، تذکّر است، هشدار است، بیدارباش برای همهی بشر است.
آنجایی که خودِ آن بزرگوار متصدّی و متحمّل این بیدارباش شد، جزو سختترین جاها بود.
تعصّبها، قبیلهگریها، مسائل شخصی و فردیتهای گوناگون، کار آن بزرگوار را دشوار میکرد.
آن حضرت مجاهدت سختی را متحمّل شد، تا توانست این بنبست بشری را باز کند و این صخرهی عظیم را بشکافد.
بعد از آن تا امروز، هر کس هر حرکتی کرده است، به دنبال آن بزرگوار و در ادامهی آن راه و با کمک ضرب دست این انسان والا بوده است. ۱۳۷۸/۰۴/۱۰
☀️ #امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠از هر طریقی که خیری به انسان میرسد، منشاء آن خداست و وسیلهی آن خداست و این خیر هم به طور استمرار هست،
یعنی بخشندگی الهی اینجور نیست که یک پولی را به یکی بدهند، بعد خودشان بروند، که این پول را خود آدم خرج کند.
نه، مثل جوی روانی است که لحظه به لحظه خیرات و برکاتش دارد میرسد پشت سر هم.
یک لحظه اگر قطع بشود، امکانپذیر نیست.
در بینش اسلامی و تصور اسلامی قضیه از این قرار است.
«تبارک الذی بیده الملک»(سوره ملك آیه ۱)
پس ببینید منشاء خیرات بودن و برکات و آثار لطف و رأفعت و محبت الهی دائماً به انسانها رسیدن، یکی از چیزهایی است که موجب میشود انسان در وجود پروردگار احساس عظمت و احساس قدرت مطلقه بکند.
بعد میفرماید «الذی بیده الملک» این هم یکی از چیزهایی است که بشر، آن را نشانهی عظمت میداند. مُلک، آن چیزی است که در فارسی ما آن را معادل میکنیم با پادشاهی.
غیر از دارندگی است و یک معنای اخص از دارندگی را ملک دارد.
ملک یعنی آن قدرت تصرف، آن چیزی که ما به آن میگوئیم پادشاهی، یعنی در زبان فارسی، یعنی آن سلطه و هیمنه و قدرت و تسلطی که بر همه چیز احاطه دارد، بر همه چیزی که در حوزهی سلطنت و قدرت او هست.
میگوید ملک متعلق به خداست.
این را بشر در طول زندگانیاش غالباً اشتباه کرده و درست نفهمیده.
مُلک و سلطنت را انسان غالباً در غیر جای خودش تصور کرده و به خاطر این تصورِ خطا، دچار اشتباهات فراوانی شده. ۱۳۶۳/۰۸/۱۸
☀️ #امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷
🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠 ...البته انسان ممکن است تصمیم هم داشته باشد که گناه را انجام ندهد، باز دچار لغزش شود و انجام دهد؛ باز دوباره توبه میکند.
اگر انسان صد بار هم دچار توبهشکنی شد، باز دفعهی صدویکم، بابِ توبه باز است.
منتها شما که توبه و استغفار میکنید، از اوّل نباید تصمیم داشته باشید که حالا ما استغفار میکنیم، باز میرویم دوباره همان کار غلط و خلاف را انجام میدهیم! اینکه نشد.
روایتی دیدم که از قول یکی از ائمّه اینطور فرموده است: «من استغفر بلسانه و لم یندم بقلبه فقد استهزئ بنفسه»؛(معدن الجواهر و رياضة الخواطر ، شيخ ابو الفتح كراجكى ص ۵۹)
کسی که به زبان استغفار میکند، اما در دل از گناه پشیمان نیست و خیلی هم خوشحال است که این گناه را انجام داده است - به زبان میگوید: «استغفر اللَّه» - این آدم خودش را مسخره میکند.
این، چگونه استغفاری است؟! این، استغفار نیست.
استغفار، یعنی انسان برگردد، واقعاً به طور جدّ از خدای متعال بخواهد که او را بهخاطر این کارِ خلاف ببخشد.
چطور انسان تصمیم دارد که باز همان کار خلاف را انجام دهد؟
آیا رویش میشود که از خدای متعال، طلب بخشش کند؟
سبحه در کف، توبه بر لب، دل پُر از شوق گناه
معصیت را خنده میآید بر استغفار ما!
این، چطور استغفار کردنی است؟!
این استغفار، کافی نیست.
استغفار باید جدّی و حقیقی باشد. ۱۳۷۵/۱۰/۲۸
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
متن بیشتر
—————————
🇮🇷مجموعهی فرهنگی سنگر🇮🇷
🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷
🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠[اگر بخواهیم استغفار - این نعمت الهی - را به دست بیاوریم، دو خصلت را باید از خودمان دور کنیم: یکی غفلت و دیگری غرور. ]
1️⃣ انسانِ غافل هرگز به فکر استغفار نمیافتد.
اصلاً به یادش نمیآید که گناه میکند.
غرق در گناه است؛ مست و خواب است و واقعاً مثل آدمی است که در خواب حرکتی انجام میدهد.
لذا اهل سلوک اخلاقی، در بیان منازل سالکان در مسلک اخلاق و تهذیب نفس، این منزل را که انسان میخواهد از غفلت خارج شود، منزل «یقظه»، یعنی بیداری میگویند.
در اصطلاحات قرآنی، آن چیزی که نقطهی مقابل این غفلت است، تقواست.
تقوا، یعنی بهوش بودن و دائم مراقب خود بودن.
اگر از آدم غافل دهها گناه سر میزند و اصلاً حس نمیکند که گناه کرده است؛ آدم متّقی، درست نقطهی مقابل اوست.
اندک گناهی هم که میکند، فوراً متذکّر میشود که گناه کرده است و به فکر جبران میافتد.
«انّ الّذین اتّقوا اذا مسّهم طائف من الشّیطان تذکّروا».
به مجرد اینکه شیطان از کنارش عبور میکند و باد شیطان به او میخورد، فوراً حس میکند که شیطانزده شده و دچار اشتباه و غفلت گردیده است؛ «تذکّروا»: به یاد میافتد. «فاذا هم مبصرون»؛ چنین آدمی، چشمش باز است.
عزیزان من؛ برادران و خواهران! هر که هستید ملتفت باشید.
این خطاب، فقط به یک عدّه مردم خاص نیست که بگوییم مثلاً افراد کماطّلاع، کمسواد و یا جوان و کم سن، به آن توجّه کنند.
نخیر؛ همه باید ملتفت باشند.
علما، دانشمندان، برجستگان، شخصیتها، بزرگان، کوچکان، پولداران، فقیران، همه باید ملتفت باشند که حدّاقل گاهی غفلت گریبان آنها را میگیرد و غافل میشوند.
اصلاً گناه از آنها سر میزند و ملتفت نمیشوند که گناه انجام میدهند.
خطر بسیار بزرگی است.
این گناهی که من و شما انجام میدهیم، ملتفت نمیشویم و چون نمیدانیم گناه کردهایم، از آن گناه توبه و استغفار هم نمیکنیم.
بعد روز قیامت که میشود، چشم ما که باز شد، آن وقت میبینیم، عجب چیزهایی در نامهی اعمال ماست!
انسان تعجّب میکند، کی من این کارها را انجام دادم؛ اصلاً یادش نیست.
این، گناهِ غفلت و اشکال آن است.
پس، یک مانع استغفار، عبارت از غفلت است. ۱۳۷۵/۱۰/۲۸
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
متن بیشتر
—————————
🇮🇷مجموعهی فرهنگی سنگر🇮🇷
🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷
🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠#فرهنگ یک ملت و یک کشور، در حقیقت شاکلهی معنوی این ملت است.
⚖️یعنی اگر ما در یک کشور، وضع اقتصادی، نظام اقتصادی و نظام سیاسی را شاکلهی جسمی برای یک ملت بدانیم، روح این مجموعه عبارت است از فرهنگ.
📍در حقیقت فرهنگ است که هویت و شاکلهی معنوی یک ملت را معین میکند. طبعاً این فرهنگ، شاخصهای مصداقی دارد. شاخصهای مصداقیاش «عقاید» است، «اخلاق» است، «آداب» است، «رفتارهای اجتماعی» است، «رفتارهای فردی» است، «خلقیات و خصال ملی» است؛ اینها شاخصهای آن #هویت_معنوی است. از روی این شاخصها میتوان کشف کرد و شناخت که این ملت هویتش چیست، شاکلهی معنویاش چیست، شخصیت این ملت کدام است. حتّی اگر چنانچه فرض کنیم در زمینهی شکل سیاسی یا شکل اقتصادی دچار مشکلاتی باشد، اما فرهنگ غنی و عمیقی داشته باشد، این ملت، بالقوه ملت مقتدری است. این که ما به مواریث فرهنگی اهمیت میدهیم، به خاطر همین است.
💎مواریث فرهنگی، آن ذخیرهها و گنجینههائی هستند که در یک جامعهای حفظ میشوند. یک وقت ممکن است ساختمانی خراب شود، فرو بریزد، یا سست شود؛ اما آن گنج، آنجا محفوظ است. وقتی این گنج در آنجا بود، به برکت این گنج میتوان آن ساختمان را بازسازی کرد. یعنی برای یک ملت، ویرانی و خرابی ظاهری، دلیل ویرانی و نابودی حقیقی و نهائی نیست. آنچه که دلیل ویرانی نهائی است، ویرانی فرهنگی است.
🍂اگر چنانچه یک کشوری از لحاظ فرهنگ - یعنی از لحاظ علم، از لحاظ عقیده، از لحاظ اخلاق، از لحاظ رفتارها، از لحاظ خصال و خلقیات مدنی - وضع نابسامانی داشته باشد، وضع منحطی داشته باشد، این ملت ورشکسته است؛ ولو حالا ظاهراً هم یک شمایل و شاکلهی مقبولی داشته باشد؛ لیکن باطن خراب شده است، ویران شده است و با یک حادثه از بین میرود و دیگر قابل بازسازی نیست؛ برخلاف آن وقتی که این ذخیره را داشته باشد. اهمیت فرهنگ این است. ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷مجموعهی فرهنگی سنگر🇮🇷
🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷
🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠#اسلام دین #زندگی است. در اسلام همان اندازه که مسائل #معنوی و #اخلاقی وجود دارد، مسائل #سیاسی و #دنیایی هم وجود دارند، به همان اندازه که #نماز اهمیت دارد، #جهاد در راه خدا هم اهمیت دارد؛ به همان اندازه که انسان باید به سوی خدا برود، باید به همان اندازه کین و کید دشمنان خدا را بفهمد و در مقابل آنان جبهه بگیرد؛ چنین نیست که انسان مسلمان اگر نماز بخواند و عبادت کند و در کنج خلوتگاه محراب بنشیند، مسلمانی خود را کامل کرده باشد! مسلمان اگر میخواهد مسلمان کاملی باشد به امور دنیا هم باید بپردازد، سیاست هم باید بفهمد و در سیاست هم باید مداخله کند.
🔸 به ما میگویند: #دین از #سیاست جداست! اسلام میگوید: «دین و سیاست یکی است.» سیاست جزء دین است، جزء احکام دین است. مهمترین بخش فقه ما، بخش سیاسات است و معظم دین را سیاسات تشکیل میدهد.
📚 کتاب #ولایت_و_انسانسازی
📖 صفحات ۷ و ۸
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷مجموعهی فرهنگی سنگر🇮🇷
🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷
🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷