پیرو خط کربلا اهل خطا نمی شود
کلیم اگر دعا کند بی تو دعا نمی شود
مسیح اگر دوا دهد بی تو دوا نمی شود
اگر جدائی اوفتد میان جسم و جان من
قسم بجان تو دلم از تو جدا نمی شود
گریه اگر کنم همی بهر تو گریه می کنم
ورنه زدیده ام عبث اشک رها نمی شود
گرد حرم دویده ام صفا و مروه دیده ام
هیچ کجا برای من کرب و بلا نمی شود
کسی که گشت گرد تو گرد گنه نمی رود
پیرو خط کربلا اهل خطا نمی شود
عمر گذشت، وانشد راه زیارتت به من
حاجت این شکسته دل چرا روا نمی شود
جز سر غرق خون تو که شد چراغ قافله
رأس بریده بر کسی راهنما نمی شود
ای بدن تو غرق خون وی سر و روت لاله گون
با چه خضاب کرده ای خون که حنا نمی شود
کرب و بلا و کوفه شد سخت به عترتت ولی
هیچ کجا به سختی شام بلا نمی شود
چوب به دست قاتلت سوخت و گفت این سخن
جای سر بریده در طشت طلا نمی شود
شاعر: استاد حاج غلامرضا سازگار
هدایت شده از سبک زندگی اهل بیت(ع)
◼️ چرا باید عزاداری کرد؟
به اعتقاد روان شناسان، دست كم، دو دسته از عوامل در رفتارهای آگاهانه انسان نقش اساسی دارند: دستة اوّل عوامل شناختی و معرفتی و دسته دوّم عوامل درونی و روانی كه همان انگیزهها و به تعبیر دیگر احساسات و عواطف، تمایلات، گرایشها و غرایز نامیده میشوند و یا انگیزههای روانی گفته میشود.
برای مثال در مورد دسته دوم، اگر انگیزه و میل درونی برای خوردن نباشد كه همان اشتهای درونی و باطنی انسان است، حتی اگر انسان یقین بداند كه فلان ماده غذایی برای بدن او مفید است، تا وقتی كه اشتهای او تحریك نشود به سراغ خوردن آن غذا نمیرود. پس شناخت و آگاهی زمانی می تواند حركت آفرین باشد كه عامل دیگر كه همان انگیزهها و عواطف باشد، در انسان بوجود آید و احساسات ما برانگیخته شود.
البته نقش اساسی را چیزهایی ایفا میكنند كه تأثیر مستقیمی بر احساسات و عواطف، داشته باشند، مثلا علم به اینكه گروهی از مردم محروم هستند، با دیدن یك شخص محروم که حالت رقتآوری دارد میتواند در ما تأثیری ببخشد كه صرف دانستن، هیچگاه آن اثر را ندارد و خدای متعال انسان را به گونهای آفریده است كه هنگامی كه چیزی را میبیند، یا مناظری را مشاهده میكند، اثری میپذیرد كه هیچ وقت گفتهها، شنیدهها و دانستهها آن اثر را ندارد.
بنابراین دلیل عزاداری های مشروع و معقول این است كه این صحنهها (سیاه پوش شدنها، نصب پرچمهای سیاه و سینه زدنها و...) باید بوجود آید تا كه غیر از عامل شناخت و آگاهی، عامل احساسی و عاطفی نیز در ما تقویت شود و اگر این عواطف، تقویت شوند، آن گاه میتواند اثر كند. مثلا دیدن دستجات سینه زنی در عزای یكی از پیشوایان دینی و مخصوصاً مراسم عزاداری امام حسین(ع) از عوامل مهم تحریك عواطف و احساسات انسان است و معرفت و آگاهی عینی به انسان میبخشدو همین عزاداریها رمز بقاء اسلام هستند. چنان كه امام خمینی می فرماید:
" گریه كردن نیز یك مسئله سیاسی، روانی و اجتماعی است و حضرت سید الشهداء احتیاج به گریه ندارد. و اصرار ائمه(ع) به عزاداری برای حفظ مكتب و شیعیان است. دستجاب عزاداری، یك راهپیمایی است با محتوای سیاسی، همان سینه زنی، نوحه خوانی، همانها رمز پیروزی است. در كجای عالم سراغ دارید كه این دستجات با آن محتوا كه یك چنین اجماعی درست كنند و به طور هماهنگ در كشورهای مختلف اسلامی و غیر اسلامی عزاداری كنند؟ چه كسی اینها را هماهنگ كرده است؟ اینها را سید الشهدا هماهنگ نموده است كه هم نفع دنیایی داردو هم آخرتی. نفع دنیاییاش، همین جهت روانی مطلب است كه قلوب را به هم متصل میكند»
شهید مرتضی (ره) نیزدر مورد علت تشویق پیشوایان دینی به اقامة عزای امام حسین(ع) ـمیگوید: میدانیم كه تكالیف شرعی بدون حكمت نیست، و منظور این نبوده كه همدردی و تسلیتی باشد برای خاندان پیامبر، بلكه مقصود این است كه داستان كربلا به صورت یك مكتب تعلیمی و تربیتی همیشه زنده بماند.
پس از آنجا كه حوادث گذاشته هر جامعه میتواند در سرنوشت و آیندة آن جامعه آثار عظیمی داشته باشد و تجدید آن خاطرهها، در واقع نوعی بازنگری و بازسازی آن حادثه است، تا مردم از آن جریان استفاده كنند و اگر ماجرای كربلا نقش تعیین كننده ای در تاریخ اسلام داشته است، زنده نگهداشتن خاطرة آن هم میتواند برای آیندة ما مؤثر باشد و در نتیجه جامعه ما را به سوی نیكیها و عدالت سوق دهد.
بنابراین نباید به بحثهای علمی اكتفا شود، چون انسان به بر انگیخته شدن عواطف و احساسات، احتیاج دارد و نباید به عواطف مثبت (شادی، خنده) بسنده كرد، زیرا زنده نگهداشتن خاطرة سید الشهداء و مظلومیت او، از راه احساسات شورانگیز حزن و گریه و سوگواری، امكان دارد و بهرهمند شدن از بركات حسینی، راهش این است كه با دوستان حسین(ع) باشیم و دشمنان او را لعن و نفرین كنیم و براو سلام كنیم، چنان چه قرآن كریم میفرماید: أشدّاءُ علی الكفّار رُحَماء بینهم، یعنی از اوصاف كسانی كه به پیامبر اسلام(ع) گرویدهاند، این است كه آنان در مقابل كافران، سرسخت، ولی نسبت به مؤمنان، مهربان میباشند.
کانال سبک زندگی اهل بیت(ع)- ۲
تلگرام👇👇
https://t.me/ahlbeyt110
واتساپ👇👇
https://chat.whatsapp.com/I4HujzTNDwWJq9UoTEANdn
ایتا👇👇
https://eitaa.com/ahlebit110
ارتباط با ادمین @aliasadizanjani
پاسخ سفیر سوئد به نامه زیبا کلام :
زیباکلام عزیز
سلام و ابراز دوستی و آرزوی موفقیتتان برای اعلی حضرت کارل گوستاو شانزدهم دریافت شد. به جناب عالی اطمینان میدهم که جامعه نه میلیون و هفتصد هزار نفری سوئد، همچون نیم قرن گذشته، در آرزوی صلح جهانی برای همه ـ از جمله مردمان تمدن باستانی و بزرگ ایران ـ است.
دریافت پیشنهاد آن استاد علوم سیاسی دانشگاه، برای ما شگفتانگیز بود. باید اعتراف کنم در ابتدا این فرضیه را بررسی کردیم که با یک شوخی سیاسی بزرگ رو به رو هستیم و به دنبال سناریوهایی برای واکنش به شوخطبعی تاریخی ایرانیان بودیم اما آن گاه که مطمئن شدیم جناب عالی کشور ما را با کشور همسایهمان نروژ، اشتباه گرفتهاید، این فرضیه رد شد. بسیاری از مردم اروپا «ایران» را با «عراق» اشتباه میگیرند و حالا یک استاد دانشگاه ایرانی، «سوئد» را با «نروژ» اشتباه گرفته است. ضربالمثلی در زبان فارسی است که میگوید: "این به آن در!"
هر چند پیشنهاد جنابعالی برای قرار گرفتن نام آقای علی مطهری در فهرست نامزدهای جایزه صلح نوبل، به کشور متبوع من مرتبط نیست اما از دیدگاه شخصی، ثابتکننده نظریه جنابعالی در کتابتان به نام «ما چگونه ما شدیم» است. مهمترین علت عقبماندگی ایران در دوره معاصر خود شما هستید.
خواهشمندم این جمله را یک اهانت ارزیابی نکنید. اگر از مردم سوئد بپرسند مهمترین ایرانی دارای صلاحیت برای گرفتن جایزه صلح نوبل کیست، پاسخ بسیاری از آنها، نامزد پیشنهادی جنابعالی نخواهد بود. شاید شما ـ مانند خود ما در هنگام دریافت نامهتان ـ شگفتزده شوید وقتی بشنوید مردم سوئد، ژنرال «قاسم سلیمانی» را شایستهترین فرد خاورمیانه برای دریافت جایزه صلح نوبل میدانند. او مهمترین فردی است که توانسته در چند سال اخیر، مقابل جنایات گروه تروریستی آی اس آی اس بایستد، کشتارها را متوقف کند و جان انسانهای غیرنظامی بسیاری را نجات دهد.
به عنوان یک فرد علاقمند به کشور بزرگ ایران، به جنابعالی پیشنهاد میکنم با کمک دیگر استادان دانشگاههای خاورمیانه، برای معرفی ژنرال سلیمانی به آکادمی جایزه صلح نوبل در سال جاری بکوشید و افتخاری دیگر را به نام کشورتان ثبت کنید.
با احترام
پیتر تیلر ، سفیر
http://eitaa.com/joinchat/55443456Cced9bd25ae