فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 اِنّا لله وَ اِنّا اِلَیهِ راجِعُونَ 🌺
🌸 ضایعهی خسارتبار درگذشتِ آموزگارِ دقت و تحقیق و اخلاص، سیّدِ نورانی، عالم و معلّم ربّانی و متواضع و باادب و بالطافت و شیرینزبان، حضرت استاد سید عبدالله اَصفیائی فاطمینیا سرانجام روی داد.
🌸 چه نکتههای نغز و پُرمغزی که در مدت سی و اندی سال، در قم و مشهد و تهران از ایشان آموختیم!
💧موعظههای مفیدشان برای همه جذاب و بر همه اثرگذار بود و ظاهراً علت آن، عامل بودن خودشان و اخلاصشان در منبر و سخنرانی بود.
💧 این کمترین هم مانند دیگران، چند بار غریق لطف و تفقّد و منّتشان قرار گرفتم.
💧یک بارِ آن، دعا و تعویذی بود که در بیش از ۳۰ سال پیش در گوشم خوانند ...
💧و بار دیگرش زمانی بود که نسخهی دستنوشتهی "زمهرافروخته" را به دستشان دادم تا نکتههائی که از ایشان نقل کردهام، بازخوانی کرده و تائید کنند و به سبکِ خودشان گفتم: "در همهی عالَم تنها یک نسخه از این کتاب هست که آن را هم دارم به شما میدهم؛ مواظب باشید گم نشود!"
فهمیدند که به گفتههای خودشان گوشه زدم که خیلی میگفتند: "از این کتاب تنها یکی - دو نسخه در عالَم هست که یکیشان دست من است ..." و جملههائی مانند این.
لبخندی زده و گفتند: "ها! این هم از آن حرفهاستا!"
و مدتی کتاب پیششان بود تا این که در جابجائی کتابی که داشتند، تنها نسخهی "زمهرافروخته" گم شد!
و پس از آن که پیدا شد، دیدم لطفی بزرگتر از درخواستم کردهاند و تقریظی بر کتاب نوشتهاند. ( جَزاهُ اللهُ عَنِّی خَیرَ👇
👆َالجَزاءِ )
💧و گاهی ابهامی از سخنرانیشان را میپرسیدم و گاهی حاشیهای بر آن نوشته و خدمتشان میدادم؛ مانند اینکه مدتها محمد غزالی را 'عمَریمُرده' میخواندند و دلیلهای خود را نیز میگفتند اما از سوی دیگر، از مرحوم آیهالله بهجت نیز شیعهشدنِ او را میشنیدم؛ تا اینکه برخی از دلیلهای آقا فاطمینیا را به آیه الله بهجت عرض کردم و ایشان هم پاسخ دادند و آنها را نوشته و خدمت آقا فاطمینیا دادم و پس از آن، از آقا فاطمینیا شنیدم که گفتند: "آقابهجت به خط خود [ نیز ]، برایم نوشتند که محمد غزالی در پایان عمر، شیعه شد."
💧و نیز برایشان نوشتم که "بر خلاف گفتار شما که مزار حضرت زینب - علیهاالسلام - را در سوریه میدانید، آیهالله بهجت آن را در مصر میدانند ..."
💧استاد پژوهنده، فاطمینیا - رحمهُاللهُ - نیز رفت اما تا ابد زنده است که مولی فرمود: " تا روزگار هست، علماء باقیاند؛ جسمشان از دست میرود اما آثارشان در دلها پابرجاست = العُلماءُ باقُونَ ما بَقِیَ الدهرُ؛ اَعیانُهُم مَفقودَه و آثارُهم فِی القُلُوبِ مَوجودَه. "
۱۴ شوال ۱۴۴۳ق.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 و دو - سه بار از ایشان شنیدم که گفتند: "دوست دارم در واپسین دَمِ عمر، این بیت را خطاب به اهلُ البیت - علیهم السلام - بخوانم:
از رهگذر خاک سر کوی شما بود،
هر نافه که در دست نسیم سحر افتاد"
- - - - - - - - - -
💧گفتن و افتادنی بهتر از این؟! هَنِیئاً لَهُ!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 پس از انتشار و دیدن فیلم بالا که خفه و زندهبهگورکردنِ جوجههای یکروزهی مرغداریهای ایران را نشان میدهد، در همین کانال ( ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ ) نوشته شد: 👇
😡 این کار، همیشه از سوی مرغداریها به بهانهی نداشتن صرفهی اقتصادی در نگهداری آنها برای ۳۰۰۰۰۰۰ جوجه در روز انجام میشود!
😡 پردهای دیگر از زندگی مدرن و مدرنیته!
😡 آیا دست کم نمیشود آنها را به روستائیان - که فضای زیادی برای نگهداری آنها دارند و برای تامین خوراکشان هم مشکل چندانی ندارند - داد؟
- - - - - - - - -
✍ ۱. پیامبر فرمودند:
"اگر [تنها] ستمها و گناهانی که در حق حیوانات می کنید، بخشوده شود، خیلی از گناهانتان بخشوده شده است!
= لَو غُفِرَ لَکُم ما تَاتُونَ اِلَی البَهائِمِ لَغُفِرَ لَکُم کَثِیر"
✍ ۲. آیا ذبح غیرشرعی حیوانات - آن چنان که غیرمسلمانان و متاسفانه برخی به اصطلاح مسلمانان در مرغداریها و ... انجام میدهند، ستم بزرگی به حیوانات نیست؟!
✍ ۳. آیا اینکه در ذبح شرعی، پس از سیراب کردن حیوان، ابتدا و با سرعت رگهای اصلی گلوی او بریده میشود تا اول بیحال شده و سپس بیآن که بفهمد، روح از بدنش خارج شود و در همان حال دست و پائی یا بالی بزند که هم آسانتر جان دهد و هم در اثر این تلاش، تا آنجا که ممکن است خونش خارج شده و گوشت پاکیزهتری از او بماند، بهتر است یا آن گونه که در مرغداریها عمل میکنند؟!
یا آن گونه که در گاوداریهای غرب عمل کرده و با گیوتین، ابتدا از پشت گردن حیوان، استخوان گردنش را - با آن همه دردی که دارد - میشکنند و سپس سرش را جدا میکنند یا اول او را با جریان الکتریسیته شکنجه میدهند؟ 👇
👆 یا آن گونه که سر حیوان را به زمین میکوبند یا آن را خفه میکنند یا ... و اذن دست و پا زدن هم به حیوان نمیدهند؟!
✍ ۴. آیا ساختن "باغوحش" از سوی عدهای و رفتن ما به آنجا - که تقویت کار آنان است - ستم به حیوانات نیست؟! آیا اگر دوست داریم حیوانات را از نزدیک ببینیم، ما باید به مناطق زیست آنها برویم یا آنها را در قفس زندانی کرده و تماشا کنیم؟!
✍ ۵. آیا نگهداری پرندهها در قفس و رسم چینی انداختن ماهیها در تُنگهای تنگ در فروردین - و در هر دو مورد، گاهی به دور از جفت آنها - ستم سنگدلانه و ناجوانمردانه به آنها نیست؟! 👇
👆🌸 همان نگارندهی متن بالا، دیشب ( ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ خ. ) به مسجدجمکران رفته بود که دید جوانی نادان در کنار مسجد، ماشین خود را وسط خیابان متوقف کرده است و جلو همهی ماشینهای دیگر را هم گرفته و راهبندانی به وجود آورده که نگو و نپرس!
نگارنده جلو رفته و پرسید: "چه شده؟" جوان گفت: "صبر کنید ... صبر کنید!"
و نگارنده همان دم دید سگی از سگهائی که همیشه در آنجا هستند "و نباید اصلاً در آن محیط باشند"، میخواهد با همان فهمی که دارد و آموخته، از خیابان رد شود و آن جوان در شب جمعهای از ماه مبارک که به یاد امامزمان به مسجد جمکران آمده، در عملی بسیار خداپسندانه (!) در اوج حال معنوی خود، چنین راهبندانی ایجاد کرده که آن سگ از خیابان عبور کند و هر کس را که به او اعتراض کند، با پرخاش و بیادبی، متهم به بیوجدانی و ... میکند!
😡 این شد نمودِ دینی که حکومتها و رسانههاشان برای مردم ساختند!
و مولیعلی فرمود: "ما راَیتُ الجاهِلَ اِلّا مُفرِطاً اَو مُفَرِّطاً."
💧"بوالعجب ذکری به دست آورده ای
لیک سوراخ دعا گم کرده ای"
- - - - - - - - -
💧به یاد این جملهی مرحوم آیهالله سیدحسین قاضی افتادم که فرموده بود: "در آینده مسجد جمکران را بسیار باشکوه بازسازی خواهند کرد اما متاسفانه حال معنوی و روحانی آن کاسته میشود."
💧و به یاد جملهی شیخ [ ... ] افتادم که گفت: "اخیراً به مسجد جمکران رفتم؛ یکصدم معنویت گذشته را نداشت!"
💧و این کمترین نیز با این همه زمختی، به روشنی مییابد که مسجد جمکران الان چه اندازه با مسجدجمکران چند دههی پیش فرق کرده است؛ معنویت آن سالهایش با معنویت کنونیاش اصلاً قابل قیاس نیست!
💧یکی از خادمان بازنشستهی آن جا میگوید: "در گذشته فراوان میشنیدم که مردم میآمدند این جا و با یک بار خواندن نماز این مسجد، حاجتروا میشدند اما دیگر مانند گذشته نمیشنوم."
💧و یقیناً دو علت افتِ معنویت این مسجد فوقَالعاده نورانی، "صرف پولهای دولتی و غصبی در آن" و "بازشدن پای امثال بنده به آن جا"ست که اوج دینداریمان، جوگیر شدن و راهبندان ایجاد کردن در آن جا برای عبور سگی ولگرد از خیابان است!
👈 ( اشتباه نشود! حیوانات هم حقوقی دارند و در کتابهائی با استناد به فرمایش معصومان - علیهمالسلام - حقوق لطیف و جالب آنها بیان شده است اما این ریخت مدافع سگ ولگرد شدن، جزء آنها نیست! جزء دین شبکههای "من و تو" و VOA و BBC و مانند آن است. ) 👉
💧کاش هرگز پای امثال بنده با این دین داریِ فانتزی مان ( که یقیناً بیدینی هزار برابر بر آن شرف دارد ) به این جاها باز نمیشد!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😡 خدا دیگر چه گونه و با فرستادن چه عذابی به ما بفهماند که این سنگدلیها را نباید کرد؟!
🙈 "... و ذلكَ بعدَ طُولِ الأمَدِ و قَسْوةِ القلوبِ و امْتِلاءِ الأرضِ جَوراً." 👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆جوجهکِشی که جوجههای خود را این گونه میکُشد!
😡 خدا دیگر چه گونه و با فرستادن چه عذابی به ما بفهماند که این سنگدلیها را نباید کرد؟!
🙈 "... و ذلكَ بعدَ طُولِ الأمَدِ و قَسْوةِ القلوبِ و امْتِلاءِ الأرضِ جَوراً." 👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆 این هم حیواندوستی و مهربانی با بُزاق دهانِ سگ در این زمانهی واژگون و اوضاع بوقلمون! 😡
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 یا مَن فِی البِحارِ عَجائِبُهُ! 🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 قم؛ گذرِ خان؛ کوچهی کلاهفرنگی؛ خانهی باستانی برقعی؛ جمعه؛ ۱۴ محرم ۱۴۴۴ق. = ۲۱ اَمرداد ۱۴۰۱ خ.
همان اتاقی که حدود ۱۸۰ سال است در اوایل محرم، در آن مرثیه برپاست و بازسازی هم نشده و شاهد حضور همهی عالمان بوده.
💧 شنیدم مرحوم علامهطباطبائی میآمد و از اول صبح تا ظهر در همین اتاق مینشست و دربارهی آن، میفرمود آنچه که در "زمهرافروخته، ص۲۲۷و۲۲۸" آمده است ...
💧دو سالِ گذشته، کرونا مانع برپائی این مرثیه شد.
- - - - - - - - - -
🌺 داستان عنایت پادشاهِ شهیدان - علیهالسلام - به این خانه و فرمایششان دربارهی آن ( که آن را "عزاخانهی خودشان" نامیدند ) پیشتر در کانال گذشت ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 برای دفع آزار آنان،
- دو سورهی فلق و ناس را زیاد بخواند.
- حرز امامجواد - علیهالسلام - را به بازو ببندد.
- هماره یک قرآن کوچک در جیبش داشته باشد.
- هنگام خواب سورههای "کافرون و توحید و فلق و ناس" را زیاد بخواند.
🌺 تهران؛ بخش کَن؛ امامزاده داوود علیهالسلام؛ سال ۱۳۳۲ خ. 🌺
🌸 هوای دلچسب کوهستانی آنجا - از دیرباز تا کنون - صالح و طالح را به زیارت این امامزاده کشانده است و آیتِ صدقِ این مثَل شده که
☘ "اگر خاک هم میخواهی به سر کُنی، بالای کوه بلند!" ☘
البته این امامزادهی شریف ظاهراً از دست دشمنان میگریختهاند که آنجا شهید و دفن شدهاند. سلاماللهعلیه!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 اِبداعِ خط در ایران، پیش از جاهای دیگر بوده 🌺
🌺 سکهی طلا
متعلق به واپسین سال پادشاهیِ سلطان محمد خدابنده ( اُلجایتُو ): بغداد؛ سال ۷۱۶ق. 🌺
در میان سکه عبارتهای "لااللهالاالله؛ محمد رسولالله؛ علی ولیالله" و پیرامونِ آن، نامهای خجستهی دوازده امام نوشته شده.
- - - - - - - -
✍ ۱. نگهداری از این سکهها و مانند آن و دانستن ویژگیهای آنها، گاهی معضِلها و معمّاهای بزرگی از آموزههای دینی را میگشاید؛ مانند گرهگشائیِ بزرگی که مرحوم سردار کابلی در این راستا کرد. رحمت خدا بر ایشان!
✍ ۲. اما مرحوم آیهالله بهجت سفارش میکردند: "برای نخوردن دستِ بیوضو به سکهها و پولها و بیحرمتی نشدن به نام معصومان، باید ( یا: بهتر است ؟ ) روی آنها با نُماد ( مانند تصویر گنبدشان ) یا عبارت دیگری مشخص شود؛ مثلاً بجای "امامرضا" نوشته شود: "امامهشتم".
✍ ۳. البته حکومتها - لِما لایَخفی - به این سو میروند که دیگر بجای ضرب سکه و چاپ اسکناس، به سَمت دادن و کمکردنِ "اعتبار دیجیتالی" بروند.
لطفاً نوشتاری که در پاسخ از "ارز دیجیتال و بیتکوین" در کانال قرار داده شده، بخوانید.
14.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺 پرندهی آتشزا 🌺
"کورکور سیاه" یا همان "شاهین آتشین
13.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺 هذا خَلقُ اللهِ؛ فَاَرُونِی ماذا خَلَقَ الَّذِینَ مِن دُونِهِ؟!
= این آفریدهی خداست؛ حالا نشانم دهید دیگران چه آفریدهاند؟! (لقمان:۱۱) 🌺