🌺 فقیه سخت کوش و منظَّم 🌺
🌸 آیه الله میرزا هاشم آملی - رضوان الله علیه - در ۹۱ سالگی و در تاریخ ۴ رمضان ۱۴۱۳ ق. درگذشت و در حرم حضرت فاطمه معصومه - علیهاالسلام - ( چسبیده به مرقد آیه الله مطهری ) آرمید.
او را همه به سخت کوشی در تحصیل و تدریس و منظم بودن می شناسند اما دل سرشار از مَحبّتِ وی به شاه ولایت علی - علیه السلام - و برپائی عزای شاه شهید - علیه السلام - و پای بندی اش به زیارت عاشوراء و جامعه ی کبیره و حالات خوش معنوی او، گویا تنها به چشم نزدیکان آمد و در خاطرشان ماند.
🌸 روزی که شاگردش، مرحوم اسماعیل پور گفت: "وی کرامتهائی داشت که هرگز کسی را از چگونگی آن آگاه نساخت"، شاید باعث شگفتی شنوندگان شد اما نگارنده یکی از آنها را که رفتن به زیارت امام رضا علیه السلام با طَیُّ الاَرض - در زمان بستری شدنشان - است، از عالِمان مورد اعتماد شنیده است.
🌸 و شش سالی که در مدرسه ی بابرکت ایشان سپری کرد، از مفیدترین سالهای عمرش بود. ( رحمت بی کران خدا بر ایشان باد! )
- - - - - - - -
😡 این یادکرد و حق گزاری را از آن رو نوشتم که شخصِ بی سوادِ مُخَبَّطی، داستانی دروغ را نسبت به ایشان و مرحوم شیخ مرتضی طالقانی در کانالش نوشته است و از جمله ی نادانیهایش این که حضرت آیه الله خمینی - رضوان الله علیه - را شاگرد آیه الله مرتضی طالقانی در نجف معرفی کرده است!
در حالی که مرحوم آیه الله خمینی بیش از بیست سال پس از وفات آیه الله طالقانی به نجف تبعید شدند و در آن زمان هم شاگردی نمی کردند ( بلکه استاد بودند. )
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 خاطرات آیه الله بهاءالدینی از:
💧شجاعت مرحوم آیه الله خمینی در جوانی نسبت به کشف حجاب.
💧تحول علمی که آیه الله بروجردی در حوزه پدید آورد.
💧نماز طلب بارانِ آیه الله سید محمدتقی خوانساری
بهاءالدینی.m4a
4.48M
🌺 مرحوم آیه الله بهاءالدینی:
☘ حرکتهای آیه الله خمینی در کمال تواضع و خضوع بود. همیشه دوستانش را جلو می انداخت و خودش عقبِ آنان قرار می گرفت.
در عیدها اول خودش به دیدن بزرگان می رفت و سپس در خانه می نشست تا پذیرای کسانی باشد که برای دیدن او می آمدند. در تذکّرهائی که به افراد می داد، مصلحت خود آنان و صلاح حوزه را بر مصلحت شخصی خودش ترجیح می داد. اهل تشریفات - حتی تشریفاتِ استاد و شاگردی - نبود. تعبّداتش شگفت بود. زیارتش در حرم امام حسین طولانی بود. در بزرگداشت و حفظ روحانیان تلاش داشت.
من هیچ گاه نسبت به ایشان نگران نبودم. به نظر ما راه درست، منحصر در راه ایشان و انقلاب است؛ البته شاید دیگران نظر دیگری داشته باشند.
مسافرتهای من، زیارتی بود ( نه اشتغالی )؛ تنها در حوزه ی قم درس خواندم.
☘ حوزه باید دانشهای روز را نیز ضمیمه ی دانشهای خود کند.
☘ همه ی برکتها از پیامبر و خاندان ایشان است و همه باید به آنان متوسل باشند و ...
- - - - - - - -
💧( فایل تصویری این مصاحبه را در کانال "حدائقَ ذاتَ بهجت" در تلگرام ببینید. )
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 مرحوم آیه الله بهاءالدینی:
💧بارها به مُحاذات و رو به روی مسجد جمکران که رسیدم، بیماری ام خوب شده و بهبود یافتم.
💧گربه ی سفیدی بود که وقتی مرا در کوچه می دید، مانعم می شد و تا یک دور، گردم نمی چرخید، رهایم نمی کرد.
و از این رخ دادها با حیوانات فراوان برایم پیش آمده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☘ اگر خدا نباشد ... ☘
🌷 حجه الاسلام قرائتی: مرحوم آیه الله بهاءالدینی به من فرمود:
"اگر همه ی مردم بنشینند و سخنان تو را از تلویزیون ببینند و بشنوند اما خدا در کار تو نباشد، تو با بوزینه برابری!
زیرا اگر یک اَنتَر هم برقصد، مردم او را تماشا می کنند."
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 مزار حضرت آمنه، مادر خاتم پیامبران - علیه و آله و علیهاالسلام - در اَبواء. 🌺
وهّابیان گنبد و بارگاه ایشان - علیهاالسلام - را خراب کرده اند.
48.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺 وَ کُلُّ الصَّیدِ فِی جَوفِ الفِرا 🌺
🌸 آیه الله کشمیری (۱): گفتنیهائی درباره ی خود و نیاکان و استادان + آیه الله قاضی فانی در خدا بود و خودش را نشان نمی داد + برخی ذکرهای آقاقاضی + چیزهائی که راه منحصر در آنهاست + راهی برای نزدیکی به امام زمان و رفاقت با ایشان + درباره ی وادی السلام + آقاخمینی کاَنَّ می دید؛ به او گفتم به این امام حسین قَسَم، دوستت دارم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 آیه الله کشمیری (۲):
💧فقیه عارف مرتاض باکرامتِ یکپارچه نور، حضرت آیه الله سید عبدالکریم کشمیری - رضوان الله علیه - در این مصاحبه جمله ای هم درباره ی سیاست فرمودند که در این فیلم حذف شده است.
👈 اگر کسی به آن فیلم کامل دسترسی دارد، لطفاً برای بنده بفرستد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☘ آیه الله کشمیری (۳):
💧العِلمُ هُوَ الحِجابُ الاَکبَرُ = دانش خودش همان بزرگترین مانع و حجاب است اما:
🌸 ۱. مرحوم آیه الله خمینی می فرمودند: "علم حجاب است اما انسان تا وارد این حجاب نشود، نمی تواند آن را بِدَرَد و پیشرفت کند."
🌸 ۲. کسی از مرحوم آیه الله بهجت پرسید: "مرحوم شیخ ج. م. با آن مقامات معنوی بالا، اهل درس و علوم رسمی نبود؛ پس ما هم نباید باشیم؟"
آقابهجت فرمودند: "اگر عالِم بود، پرتو و شعاعش بسیار بیشتر از این می شد که شد."
💧یعنی مساله را باید این گونه دید؛ و گفتنیها در این جا فراوان است ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 آیه الله کشمیری (۴): آیه الله قاضی فانی در خدا بود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 آیه الله کشمیری (۵): افشای خوابی که مرحوم آیه الله خمینی قرار بود به پسربزرگشان بگویند اما نگفته بودند. + پیش بینی پیروزی مرحوم آیه الله خمینی در نهضتشان + پیش گوئیِ نبودِ آقامصطفی خمینی هنگام پیروزی.
امام حسین.m4a
651.2K
👆 🌺 گزارش از تشریف فرمائی دوم سیدالشهداء - علیه السلام - به مجلس مرثیه ی آیه الله بهجت؛ این بار هم در مشهد. 🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 آیه الله کشمیری: درس و سیاست و عبادت
☝️🌺 دو قطره بر برگ گُل و این حرفها؟!
( اصلاح دو گفته ی خطا درباره ی دو ولیِّ خدا ) 🌺
آنچه می دانم از آن یار، بگویم یا نه؟
و آنچه بِنهُت ز اغیار، بگویم یا نه؟
دارم اسرار بسی در دل و در جان، مَخفی
اندکی زآن همه بسیار، بگویم یا نه؟
سخنی را که در آن بار نگفتم با کَس
هست اجازت که در ین بار بگویم یا نه؟
وصف آن کس که در ین کوچه و این بازار است،
بر سرِ کوچه و بازار بگویم یا نه؟
💧حجه الاسلام پ. دو جمله از مرحوم بیدارفر نقل کرده است که چون منتشر شده، دو تعلیقه ی اصلاحی زیر بر آنها لازم می نماید:
🙊 ۱. از مرحوم بیدارفر نقل کرده که حجه الاسلام علی ( پسر آیه الله بهجت ) گفت: "آیه الله کشمیری از هر راهی خواست پدرم را پیش مرحوم جعفرآقا مجتهدی ببرد، پدر نرفت."
🙊 ۲. همچنین از مرحوم بیدارفر نقل کرده است که از یکی از اولیای خدا - رضوان الله علیه - پس از دیدارش با آیه الله کشمیری درباره ی ایشان پرسیدم و آن ولیِّ خدا گفت: "ذکر مانع ترقّی ایشان است."
🙈 جمله ی نخست، موهِم این معناست که مرحوم آیه الله بهجت، دست کم شیوه ی سلوک مردِبی نِهایت و سند حقیقت، جناب جعفرآقا مجتهدی - رضوان الله علیه - را قبول نداشتند و شاید مبتدیان و کسانی که حتی از دور هم دستی بر آتش ندارند، گمان کنند که بِالمَآل خودِ ایشان را ...!
✍ اما این گزارش ناقص و غلط انداز است؛ زیرا
💧اولاً: آیه الله بهجت گاهی در کمال پنهانکاری و احتیاط و اختفاء به دیدن جعفرآقا مجتهدی می رفتند و نمی خواستند کسی این مساله را بداند و می فرمودند: "حتی از این که کسی مرا روی این پُل [ آهنچی ] ببیند [ و پیش خود احتمال دهد که به دیدن ایشان می روم، ] ناراحت می شوم."
( از بنده عهد گرفته بودند این را جائی نقل نکنم اما اکنون پس از سالهای طولانی، مجبور به افشای آن شدم؛ خدا جبران کُناد! )
💧ثانیاً: آیه الله بهجت به مرحوم جعفرآقا معتقد بودند و پس از درگذشت مرحوم مجتهدی درباره شان فرمودند: 👈 "نفهمیدیم ایشان مَلَک بود یا انسان!" 👉
💧و علت شدت احتیاطشان در این که نمی خواستند کسی بوئی از این ارتباط ببرد، برای آگاهان کاملاً روشن است؛ همچنان که مرجع بزرگ، مرحوم آیه الله موسوی گلپایگانی هم در عطش دیدار آقامجتهدی می سوخت اما به علتهائی - کم و بیش مانند محذورهای آقابهجت - نمی خواست نزد ایشان برود تا این که دیگر بی تاب شد و به محض این که دل به دریا زد و خواست برود، جعفرآقا مجتهدی خود را به بیماری زدند و به بیمارستان ایشان رفتند و آیه الله گلپایگانی به بهانه ی سرکشی به بیمارستان خود، به آن جا رفته و سرانجام به آرزوی دیرین خود رسیدند و دیداری گفتنی و شنیدنی در آن جا رخ داد ...
🙈 جمله ی دوم نیز - که مرحوم بیدارفر تقریباً ۲۵ سال پیش، آن را با تفاوت کمی به این شکل: "ذکرش مانعش است"، برای بنده هم نقل کرد - این مُشکل و اِشکال را دارد که چون تنها از یکی درباره ی دیگری پرسیده شده، ناآگاهان با شنیدن آن گمان می کنند حرف همین است و تمام!
✍ در حالی که آن گوینده گرچه خود از اولیای خدا و دارای مقامات بالائی بود اما - برابر تصوراتِ ما - در آن حدی نبود که این جمله را درباره ی حضرت آیه الله کشمیری - رضوان الله علیه - بگوید!
💧همچنان که وقتی از آیه الله بهاءالدینی پرسیدند: "نظر فلان فقیه بزرگ، درباره ی شهید مدرس چه بود؟" فرمود: "باید پرسید نظر شهید مدرس درباره ی آن فقیه بزرگ چه بود؟ زیرا مرحوم مدرس علاوه بر دارا بودنِ آنچه آن فقیه داشت، اهل سیاست هم بود."
☘ بگذارید این را نیز این جا بیفزایم که از عارف خلوت نشین، مرحوم حاج علی اکبر معلم دامغانی پرسیدم: "آقاکشمیری چگونه اند؟" فرمودند: "با او رفیقم؛ مرتاض است؛ مستجابُ الدَّعوَه است و [ ... ]" و وصف بسیار ستودنی دیگری هم از ایشان کردند که "اگر گویم زبان سوزد."
و خود نیز همان وصفها را در وجود یکپارچه نور و کرامتِ آیه الله کشمیری دیدیم.
"که را رسد که کُنَد عیب دامنِ پاکت/
که همچو قطره که بر برگِ گُل چکد، پاکی"
💧البته توجه داریم که راه های آلُ الله گوناگون است و آنان نیز هر کدام با دلیلهائی جالب، راه خود را بهترین راه می دانند؛ عارف مجذوب: مرحوم د. نیز به اهل ذکر اِشکال می کرد و عارفان دیگر نیز به او اِشکال می کردند ...
💧وَ لِلکَلامِ تَتِمّات تَطُولُ وَ لاتَکادُ تَنتَهِی.
🌺 اَنّا نَاتِی الاَرضَ نَنقُصُها مِن اَطرافها 🌺
🌸 اِنّا لِله وَ اِنّا اِلَیهِ راجِعُونَ
درگذشت حکیم عارف، علامه آیه الله حسن زاده - سقی الله تربته - خاطره ی همه ی خوبیها و حقوق علمی و غیرعلمی که بر کمینه دارد، زنده تر کرد.
🌸 شنیدم این که پس از وفات شیخ جعفر مجتهدی و آیه الله کشمیری و آیه الله بهجت ( که فعالیت جنها و شیاطین و اِفسادشان میان انسانها بیشتر شده ) آیه الله حسن زاده تا اندازه ای جلوِ شرور آنان را می گرفتند و ...
( خدا جامعه ی شیعی را از شر همه جور شیطان انسی و جنّی حفظ کُناد! )
🌺 یاد دوست تازه یافته ی تازه درگذشته، مرحوم حجه الاسلام محمدحسین دشتی (نجفی بوشهری) و دوست مَزّاحِ سالهای جوانی و استاد جامعه المصطفی العالمیه: مرحوم فرامرز علیزاده - که دیروز بدرقه شد - هنوز با بنده است.
💧قدر لطفهای همه شان را می دانم و به روان همگی شان درود می فرستم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 پس می شود؛ تنها باید کمی فکر کرد و متواضع بود. 🌺
💧 هر گاه به شما گفته شد: "در مجالس [ برای دیگران ] جا باز کنید"، جا باز کنید [ تا ] خدا برایِ تان [ پیش خودش ] جا باز کند. = اِذا قِیلَ لَکُم: تَفَسَّحُوا فِی المَجالِسِ، فَافسَحُوا! یَفسَح اللهُ لُکُم" ( مجادله: ۱۱ )
- - - - - - - -
💧با سپاس از آقا رسول - از کاشمر - که گیف بی صوت را فرستاد. ( و البته اگر این گیف، خطای دید نباشد! )
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 آیه الله کشمیری (۷):
🌸 روزی آیه الله کشمیری فرمود: امروز به زیارت آرمیدگان در وادی السلامِ [ قم ] رفته بودم.
هنگامی که به خانه برگشتم، روح یکی از عالمان آمد و به من گفت: "شما که به قبرستان وادی السلامِ [ قم ] آمده و بر مرقد بسیاری رفته و فاتحه خواندید، چرا سر قبر من نیامده و فاتحه نخواندید؟!"
گفتم: "شما که اید؟"؛ خود را معرفی کرد و رفت.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 فرجام آز و طمع را در کمتر از سه دقیقه به تصویر کشیده.
ساخت انگلستان سال ۲۰۰۸ م.
💥 سفرنامه ها
🌸 کاشمر: عکس قدیمی از مزار شهید آیه الله سیدحسن مدرس - رحمه الله -
💧بار اول در پنجشنبه ۲۸ رجب ۱۴۱۶ق. به زیارت او مشرف شدم و دو نفر از دوستان را هم با خود بردم ( محمد ک. را از تهران و جواد ق. را از مشهد ) و بار دوم در شوال ۱۴۱۸ق. به تنهائی.
💧و در هر بار، چون امکان بازگشت از کاشمر به تهران یا قم برایم نبود، هر بار از مشهد به کاشمر رفته و دوباره آن راه طولانی را تا مشهد برگشته و از آن جا به تهران و قم برگشتم.
و امامزاده مرتضی و حمزه - علیهماالسلام - را هم در آن شهر زیارت کردم.
💧و این نبود مگر به سبب عشقی که آن سالها به حضرت آیه الله ... - رحمه الله - داشتم و او هم به مدرس علاقه داشت.
عاشق که باشی، حضرت عشق، به هر جا که بخواهد، تو را می کشانَد ... و "جوانی گذر کرد، یادش بخیر!"
💧 آیه الله بهجت - رحمه الله - فرمود: "وقتی، برقی زد؛ در میان خواب و بیداری دیدم شخصی این جا [ جلو بنده ] نشسته است؛ متوجه شدم مرحوم سیدحسن مدرس است با همان عمامه و عصا و ... [ هیاتی که در عکسهای او دیده می شود ]؛ قدری ناراحت بود اما چیزی نگفت؛ پیش خود حس کردم مایل است محل دفن او تغییر کند و از آن جا [= مدفنش ] که غریب است، به مشهد منتقل شود؛ از این رو به آقاخامنه ای پیغام دادم این کار را انجام دهد [ اما ] نمی دانم چه کرد."
( ز ...، ص ۳۳۵ و ۳۳۶ و ۳۶۰ ).
💧 آیه الله بهاءالدینی هم به زیارت او رفت و سپس فرمود: "اگر هزار نفر از ما می خواستند این کار را نکنیم، حریف ما نمی شدند؛ وضع خود سید بود که ما را به آن جا کشاند؛ او مرد فوق العاده ای بود؛ نمونه ای از یک روحانی واقعی!" 👇
☝️💧این ناچیز می گوید: شاید ترسِ بجا از سوء استفاده ی وهابیان در انتقال قبور پاک امامان - علیهم السلام - مانع عمده ی انتقال قبر مرحوم مدرس است؛ در این صورت می توان با ساخت دو - سه کارخانه در اطراف مرقدش، باعث سکونت خانواده های زیادی در آن جا شد که طبعاً به زیارت آرامگاه مرحوم مدرس رفته و او را از غربت در خواهند آورد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 مرحوم آیه الله کشمیری ( ۸ ):
تشرف به حضور امام زمان سنخیت می خواهد و چون ایشان طاهر اند، برای زیارتشان باید پاک بود. / زیارت "سلام علی آل یس" و توسل، راهِ تشرف به محضر ایشان است. / اثر نماز روزانه ی "هزار توحید". / با مردم محشور نبودم. / به اندازه ای به 'وادی السلام' عشق داشتم که تدریسهایم را نیز در آن جا قرار داده بودم؛ [ گاهی ] ناگهان هوس 'وادی السلام' می کردم.
- - - - - - - - - -
🌺 نگارنده تقریباً همان زمان ضبط این فیلم، آن را دیده است که در آن مرحوم آیه الله کشمیری می فرماید: "آقاخمینی از من پرسید: 'وضع ایران [ و این انقلاب ] را چه گونه می بینی؟' و من به ایشان گفتم: [ ... ]"
اما آن بخش از فیلم حذف شده است.
🌸 - پرسش: دکتر س. این پرسش یا اشکال را مطرح کرده که علامه طباطبائی با این که خودش در عمل بسیار مهربان بود، چه گونه آیه های سراپا خشونت و کشتن و تازیانه زدن و ... را با اعتقاد کامل به قرآن، تفسیر کرده و به آنان معتقد بوده؟!
شما که علامه طباطبائی را می شناسید، آیا این را تائید می کنید یا نه؟ و اگر تائید می کنید، چه گونه این اشکال را از میان می برید؟
🌸 - پاسخ: بله؛ هم مرحوم علامه طباطبائی فوقَ العاده مهربان و نازک دل و عاطفی بودند و هم قرآن و آیه های مربوط به جهاد و قصاص و اجرای حدودی مانند تازیانه زدن و ... را همدلانه و باورمندانه تفسیر کرده اند.
💧اما مشکل دکتر س. از این جا برخاسته که - مانند برخی موهوماتِ دیگرش - شیپور را از دهانه ی گشادش می نوازد!
به این معنا که وی و همفکران غربی اش، ابتدا تسلیم این پندارِ باطل شده اند که 'هرگونه خشونتی بد است، حتی اگر مجازاتهای بظاهر خشنی ( بخوانید: هم سنگی ) باشد که خدا با صراحت آنها را دستور داده و حکمت آنها را نیز گفته است'!
💧و جالب است که خودِ خدا هم می دانسته پاره ای آن را خِلافِ رافت و مهربانی خواهند نامید و پیشاپیش فرموده است: "وَ لا تَاخُذکُم بِهِما رافَه فِی دِینِ اللهِ = مبادا نسبت به این دو گنهکار در [ اجرای احکامِ ] دین خدا رافت و دلسوزی کنید!" (توبه:۲)
💧اما آن افراد، آن مجازاتها را مناسب مردم خشن عرب در روزگار قدیم می دانند!
💧لکن مرحوم علامه طباطبائی و امثال وی، احکام خدا را از این 'زاویه ی غلط' نمی بینند تا دچار چنان سردرگمی و شگفتی شوند؛ آنان
✍ اولاً: حکمت و فایده ی حدود و تعزیرات را بخوبی می فهمند و آنها را ضامن بقای زندگی سالم اجتماعی می دانند.
✍ ثانیاً: نقطه ی آغازشان برای موضعی که در برابر این احکام دارند، "اطاعت از فرمان خدا"ست. یعنی چون هماره دنبال بندگی خدایند، همه ی احکام خدا را از این منظر عمل می کنند و خروجی اش این می شود که ما این عالمان ربانی را در زندگی و برخورد با مردم، به لطافتِ برگ گُل می بینیم اما در جایش، بسیار دلاور و بی باک و بظاهر خشن اند.
👈 یعنی سرچشمه ی نرمی اخلاق اولیای خدا دقیقاً همان جاست که زبریِ اخلاق آنان از جا گرفته شده و اینان در این مقام، اصلاً توجهی به نُمود اخلاق و رفتار خود ندارند؛ بلکه همه ی توجهشان برای به دست آوردن رضای خدا و بندگی ست؛ هرچند جلوه ی بیرونی و بعدی اش، گاهی تندی و گاهی نرمی باشد. 👉
💧اگر تو دیده وری، نیک و بد ز حق بینی/
دو بینی از قِبَلِ چشم اَحوَل افتاده است
و:
"درشتی و نرمی به هم در، به است."
💧اما در نظام سکولار - که انسان جای خدا را گرفته - از همان آغاز یکسره از هر نوع خشونتی برای مجازات مجرم، رَم می کنند و سپس در راهِ ساخت جامعه ای بی مشکل، خودکشی می کنند و موفق نمی شوند!
✍ ثالثاً: مگر همین علامه طباطبائی نبود که در زمان ناامنی تبریز، تفنگ تهیه کرده و شبها بر بام خانه اش در روستا، پاس می داد و آماده ی شلیک به سمت یاغیان بود؟! پس سیره ی عملی او نیز - پس از پرورش در دامان آیه الله قاضی - با خشونت مشروع همراه بود.
💧این که کسی مانند مرحوم آیه الله ... بگوید: "من حتی اگر بدانم کسی مَهدورُالدّم و واجبُ الِاعدام است، نمی توانم حکم اعدام او را صادر کنم"، ضعف و نقصان است. ( نه قوّت و کمال! )
- - - - - - - - - -
🌺 امیرمومنان علی - علیه السلام - فرمود: به خدا قسم، همچنان خواهند ماند تا این که حرامی از خدا را نگذارند مگر این که آن را حلال بشمارند = وَ اللهِ لایَزالُونَ حَتّی لایَدَعُوا لِلّهِ مُحَرَّماً اِلّا استَحَلُّوهُ ( نَهجُ البَلاغَهِ، خ۹۸ )