eitaa logo
حدائِقَ ذاتَ بَهجةٍ
497 دنبال‌کننده
290 عکس
221 ویدیو
35 فایل
به نام خدا این کانال در ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ در پی وبلاگی با همین نام ( حدائق ذات بهجت ) و به نشانیِ http://www.kashmiri.blogfa.com راه اندازی شد. 💖 برای ارتباط با نگارنده کانال: @s_a_tehrani
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 مرحوم آیه الله کشمیری ( ۸ ): تشرف به حضور امام زمان سنخیت می خواهد و چون ایشان طاهر اند، برای زیارتشان باید پاک بود. / زیارت "سلام علی آل یس" و توسل، راهِ تشرف به محضر ایشان است. / اثر نماز روزانه ی "هزار توحید". / با مردم محشور نبودم. / به اندازه ای به 'وادی السلام' عشق داشتم که تدریسهایم را نیز در آن جا قرار داده بودم؛ [ گاهی ] ناگهان هوس 'وادی السلام' می کردم. - - - - - - - - - - 🌺 نگارنده تقریباً همان زمان ضبط این فیلم، آن را دیده است که در آن مرحوم آیه الله کشمیری می فرماید: "آقاخمینی از من پرسید: 'وضع ایران [ و این انقلاب ] را چه گونه می بینی؟' و من به ایشان گفتم: [ ... ]" اما آن بخش از فیلم حذف شده است.
🌸 - پرسش: دکتر س. این پرسش یا اشکال را مطرح کرده که علامه طباطبائی با این که خودش در عمل بسیار مهربان بود، چه گونه آیه های سراپا خشونت و کشتن و تازیانه زدن و ... را با اعتقاد کامل به قرآن، تفسیر کرده و به آنان معتقد بوده؟! شما که علامه طباطبائی را می شناسید، آیا این را تائید می کنید یا نه؟ و اگر تائید می کنید، چه گونه این اشکال را از میان می برید؟ 🌸 - پاسخ: بله؛ هم مرحوم علامه طباطبائی فوقَ العاده مهربان و نازک دل و عاطفی بودند و هم قرآن و آیه های مربوط به جهاد و قصاص و اجرای حدودی مانند تازیانه زدن و ... را همدلانه و باورمندانه تفسیر کرده اند. 💧اما مشکل دکتر س. از این جا برخاسته که - مانند برخی موهوماتِ دیگرش - شیپور را از دهانه ی گشادش می نوازد! به این معنا که وی و همفکران غربی اش، ابتدا تسلیم این پندارِ باطل شده اند که 'هرگونه خشونتی بد است، حتی اگر مجازاتهای بظاهر خشنی ( بخوانید: هم سنگی ) باشد که خدا با صراحت آنها را دستور داده و حکمت آنها را نیز گفته است'! 💧و جالب است که خودِ خدا هم می دانسته پاره ای آن را خِلافِ رافت و مهربانی خواهند نامید و پیشاپیش فرموده است: "وَ لا تَاخُذکُم بِهِما رافَه فِی دِینِ اللهِ = مبادا نسبت به این دو گنهکار در [ اجرای احکامِ ] دین خدا رافت و دلسوزی کنید!" (توبه:۲) 💧اما آن افراد، آن مجازاتها را مناسب مردم خشن عرب در روزگار قدیم می دانند! 💧لکن مرحوم علامه طباطبائی و امثال وی، احکام خدا را از این 'زاویه ی غلط' نمی بینند تا دچار چنان سردرگمی و شگفتی شوند؛ آنان ✍ اولاً: حکمت و فایده ی حدود و تعزیرات را بخوبی می فهمند و آنها را ضامن بقای زندگی سالم اجتماعی می دانند. ✍ ثانیاً: نقطه ی آغازشان برای موضعی که در برابر این احکام دارند، "اطاعت از فرمان خدا"ست. یعنی چون هماره دنبال بندگی خدایند، همه ی احکام خدا را از این منظر عمل می کنند و خروجی اش این می شود که ما این عالمان ربانی را در زندگی و برخورد با مردم، به لطافتِ برگ گُل می بینیم اما در جایش، بسیار دلاور و بی باک و بظاهر خشن اند. 👈 یعنی سرچشمه ی نرمی اخلاق اولیای خدا دقیقاً همان جاست که زبریِ اخلاق آنان از جا گرفته شده و اینان در این مقام، اصلاً توجهی به نُمود اخلاق و رفتار خود ندارند؛ بلکه همه ی توجهشان برای به دست آوردن رضای خدا و بندگی ست؛ هرچند جلوه ی بیرونی و بعدی اش، گاهی تندی و گاهی نرمی باشد. 👉 💧اگر تو دیده وری، نیک و بد ز حق بینی/ دو بینی از قِبَلِ چشم اَحوَل افتاده است و: "درشتی و نرمی به هم در، به است." 💧اما در نظام سکولار - که انسان جای خدا را گرفته - از همان آغاز یکسره از هر نوع خشونتی برای مجازات مجرم، رَم می کنند و سپس در راهِ ساخت جامعه ای بی مشکل، خودکشی می کنند و موفق نمی شوند! ✍ ثالثاً: مگر همین علامه طباطبائی نبود که در زمان ناامنی تبریز، تفنگ تهیه کرده و شبها بر بام خانه اش در روستا، پاس می داد و آماده ی شلیک به سمت یاغیان بود؟! پس سیره ی عملی او نیز - پس از پرورش در دامان آیه الله قاضی - با خشونت مشروع همراه بود. 💧این که کسی مانند مرحوم آیه الله ... بگوید: "من حتی اگر بدانم کسی مَهدورُالدّم و واجبُ الِاعدام است، نمی توانم حکم اعدام او را صادر کنم"، ضعف و نقصان است. ( نه قوّت و کمال! ) - - - - - - - - - - 🌺 امیرمومنان علی - علیه السلام - فرمود: به خدا قسم، همچنان خواهند ماند تا این که حرامی از خدا را نگذارند مگر این که آن را حلال بشمارند = وَ اللهِ لایَزالُونَ حَتّی لایَدَعُوا لِلّهِ مُحَرَّماً اِلّا استَحَلُّوهُ ( نَهجُ البَلاغَهِ، خ۹۸ )
🌺 خطای دید ( ۱ ): 💧 از سمت راست که ببینید، سه تاست و از سمت چپ، چهار تا! 💧فایده ی دیدن این خطاها، تخطئه ی خویش و احتمال خطا در دیده ها و شنیده ها و فهمیده ها و در نتیجه، "احتیاط" در همه چیز است. 👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 خطای دید ( ۲ ): تغییر رنگ مکعّبها و حرکت فلشهای درون آنها، باعث می شود خود مکعّبها را هم در حال حرکت ببینیم در حالی که در یک جا هستند! 💧موسیقی اش را حذف بفرمائید.
🌺 شگفتیهای دریا ( ۱ ): 💧دریاها به اندازه ای شگفتی دارند که از روزگار کهن که به آن پی بردند، این مثل را ساختند: " از دریا هرچه شنیدی، می توانی باور کرده و آن را نقل کنی = حَدِّث عَن البَحرِ وَ لاحَرَجَ." 💧( این جمله را درباره ی بنواسرائیل هم گفته اند. ) 💧در دعای جوشن کبیر هم آمده: "ای خدائی که شگفتیهای تو در دریاهاست = یا مَن فِی البِحارِ عَجائِبُهُ! 🌸 تصویرهای بالا از حلزون دریائی ست که در باتلاقهای کم عمق انگلستان و کانادا زندگی می کند؛ هم حیوان است و هم گیاه! ( توانائی تولید کلروفیل دارد. ) 👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆 🌺 شگفتیهای دریا ( ۳ ): 💧جانوری در دریا که به محض حس کردن خطر، چنان تند به درون بستر دریا می رود که گویا غیب می شود! 👇