درسنامه مهدویت (جلد اول) 💥
📖 درس نهم
⬅️نسب پدر حضرت مهدی(عج)
👈(بخش سوم)
🔸۳. فعاليت های سياسی سرّی
امام عسكری(ع) با وجود تمامی محدوديت ها و كنترل های دستگاه خلافت، يك سلسله فعاليت های سياسی سرّی را رهبری ميكرد كه با گزينش شيوه های پنهان كاری، از چشم بيدار و مراقب جاسوسان دربار، به دور ميماند.
در اين زمينه نمونه های فراوانی وجود دارد كه به يک مورد آن اشاره ميشود: عثمان بن سعيد عَمْري ـ از نزديكترين و صميمی ترين ياران امام(ع) ـ در پوشش روغن فروشی فعاليت می كرد. شيعيان و پيروان آن حضرت ، اموال و وجوه خود را به او ميرساندند و او آنها را در ظرفهای روغن قرار داده، به حضور امام(ع) ميرساند [۳۰۵].
🔸۴. حمايت و پشتيبانی مالی از شيعيان
يكی ديگر از موضع گيری های امام عسكری(ع) ، حمايت و پشتيبانی مالی از شيعيان ـ به ويژه از ياران خاص و نزديك آن حضرت ـ بود. اين اقدام امام، مانع از آن ميشد كه آنان زير فشار مالی، جذب دستگاه حكومت عباسی شوند. [۳۰۶]
🔸۵. آگاهی بخشی سياسی به چهره های برجسته شيعه
از ديگر فعاليت های سياسی امام عسكری(ع) ، تقويت و توجيه سياسی رجال مهم شيعه، در برابر فشارها و سختی های مبارزات سياسی، برای حمايت از آرمان های بلند تشيّع بود. از آنجا كه شخصيت های بزرگ شيعه در فشار بيشتری بودند، امام به تناسب مورد، آنان را راهنمايی ميكرد و روحيه آنان را بالا ميبرد. همچنين ميکوشيد صبر و آگاهی آنان در برابر فشارها، تنگناها و تنگدستیها فزونی يابد تا آنان بتوانند مسؤوليت بزرگ اجتماعی و سياسی و وظايف دينی خود را به خوبی انجام دهند.
🔸۶ . بهره گيری از دانش غيبی برای ارشاد ديگران
امامان: ، در پرتو ارتباط با پروردگار جهان، از دانش غيبی برخوردار بودند و در مواردی كه اساس حقانيت اسلام يا مصالح عالی امت اسلامی، در معرض خطر قرار میگرفت، از اين آگاهی به صورت «ابزار هدايت» استفاده ميكردند. پيشگويی ها و گزارشهای غيبي آنانان، بخش مهمّی از زندگی ايشان را در بر میگيرد؛ با مطالعه در زندگی امام عسكری(ع)، چنين به نظر میرسد كه: آن حضرت بيش از امامان ديگر، دانش غيبي خود را آشكار ميساخته است. [۳۰۷]
شايد علت اين امر، شرايط نامساعد و جوّ پر اختناقی بود كه امام يازدهم و پدرش امام هادی (ع)، در آن زندگی ميكردند؛ زيرا پس از انتقال امام هادی(ع) به سامّرا، آن حضرت به شدّت تحت مراقبت و كنترل بود. از اين رو امكان معرفی فرزندش «امام حسن(ع)» به عموم شيعيان، به عنوان امام بعدی وجود نداشت و اصولاً اين كار، حيات او را از ناحيه حكومت وقت، در معرض خطر جدّس قرار ميداد. به همين جهت كار معرفی امام عسكری(ع) به شيعيان و گواه گرفتن آنان در اين باب، در ماههای پايانی عمر امام هادی(ع) صورت گرفت؛ [۳۰۸] به طوری كه هنگام رحلت آن حضرت، عده ای از شيعيان ازامامت حضرت «حسن عسكری(ع)» آگاهی نداشتند [۳۰۹].
امام عسكری(ع) برای زدودن زنگار شكها و ترديدها و نيز برای حفظ ياران خود از خطر و يا هدايت گمراهان، ناگزير ميشد پرده های حجاب را كنار زده، از آن سوی جهان ظاهر خبر دهد.
📚[۳۰۵] . محمد بن حسن طوسي، كتاب الغيبة، ص ۲۱۴.
📚[۳۰۶] . شيخ مفيد، ارشاد، ص ۳۴۳ ؛ ابن شهر اشوب، مناقب آل أبي طالب، ج۴، ص ۴۳۹؛ مسعودي، اثبات الوصية، ص ۲۴۲ ؛ سيد محسن امين، اعيان الشيعة، ص ۴۰ ؛ طبرسي،اعلام الوري، ط۳، ص ۳۷۲ ؛ كليني، كافي، ج۱، ص ۵۰۸ .
📚[۳۰۷] . محمد جواد طبسي، حياة الامام العسكري(ع)، ص ۱۲۱.
📚[۳۰۸] . همان، ص ۲۱۷.
📚[۳۰۹] . مسعودي، اثبات الوصية، ص ۲۳۴.
درسنامه مهدویت📒
خدامراد سلیمیان🖊
❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️
@yaamahdi2
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
درسنامه مهدویت (جلد اول) 💥
📖 درس نهم
⬅️نسب پدر حضرت مهدی(عج)
👈(بخش چهارم )
🔵۷. معرفی حضرت مهدی(ع) به عنوان جانشين
يكی از مسؤوليتهای خطير امام عسكری(ع)، معرّفی حضرت مهدی(ع) به عنوان جانشين خود بود. اين مهمّ زمانی سخت تر ميشد كه آن حضرت ميبايست بنا به دلايلی، فرزند خود را در پرده «پنهان زيستی» نگه دارد تا از گزند بدخواهان در امان بماند.
با اين حال در موارد فراوانی آن حضرت، به معرفی جانشين خود به افراد موثق پرداخته است. عمده تعابيری كه امام يازدهم برای معرفی حضرت مهدی(عج) به كار برده، بدين قرار است:
✅ـ «هذا صاحبكم بعدي ...»؛ [۳۱۰] «اين بعد از من صاحب شما است...».
✅ـ «ان ابني هو القائم من بعدي ...»؛ [۳۱۱] «همانا فرزندم قائم بعد از من است...».
✅ـ «هذا امامكم من بعدي و خليفتي عليكم...»؛ [۳۱۲] «اين پيشوای شما پس از من و جانشين من بر شما است ...».
✅ـ «ابني محمد هو الامام الحجة بعدي ...»؛ [۳۱۳] «فرزندم محمد همان امام و حجت پس از من است...».
و مواردی از اين قبيل كه در کتابها بدان اشاره شده است.
🔵۸ . آماده سازی شيعيان برای دوران غيبت امام دوازدهم(عج)
از آنجا كه غايب شدن امام و رهبر هر جمعيتی، يك حادثه غير طبيعی و نامأنوس است و باور كردن آن و نيز تحمل مشكلات ناشی از آن، برای نوع مردم دشوار است؛ پيامبر اسلام(ص) و امامان پيشين:، به تدريج مردم را با اين موضوع آشنا ساخته، افكار را برای پذيرش آن آماده ميكردند.
اين تلاش در عصر امام هادی و عسکری(ع) ، به صورت محسوس تری به چشم ميخورد؛ چنان كه امام هادی(ع) بعضی از اقدامات را به وسيله نمايندگان انجام ميداد و خود كمتر با افراد تماس ميگرفت. اين امر در زمان امام عسكری(ع)، جلوه بيشتری يافت؛ زيرا با وجود تأكيد بر تولد حضرت مهدی(عج) ، او را تنها به شيعيان خاص و بسيار نزديك نشان ميداد. از طرف ديگر تماس مستقيم شيعيان با خود آن حضرت نيز روز به روز محدودتر و كمتر ميشد؛ به طوری كه حتی در شهر سامرا از طريق نامه يا به وسيله نمايندگان خويش، به مردم پاسخ ميداد. بدين ترتيب آنان را برای تحمل اوضاع و شرايط عصر غيبت و ارتباط غير مستقيم با امام آماده ميساخت. اين همان روشی است كه امام دوازدهم(ع) در زمان غيبت صغرا در پيش گرفت و شيعيان را به تدريج برای دوران غيبت كبرا آماده ساخت. [۳۱۴]
🔶حوادث ناگوار پس از شهادت امام عسکری(ع)
متأسفانه پس از شهادت امام عسکری(ع) ، اتفاقات ناگواری رخ داد که برخی از آنها بدين قرار است:
🔸۱. بازجويی از خانه آن حضرت؛
لحظاتی از شهادت امام عسکری(ع) سپری نشده بود که دژخيمان، با سعايت افرادی، به خانه امام هجوم بردند تا شايد در اين رهگذر به امام غايب دست يابند.
🔸۲. برخورد جعفر کذّاب با مادر امام عسکری(ع) بر سر ميراث؛
🔸 ۳. بازجويی از خانه ها و منازل برای دستيابی به حضرت مهدی(عج) ؛
🔸۴. ترور، حبس، تهديد و اذيت و آزار شيعيان
شيخ مفيد از تهديدات عليه شيعه پس از شهادت امام عسکری(ع) ، به عنوان يکی از تلخترين فرازهای تاريخ تشيع ياد کرده است.[۳۱۶]
🔸۵. اختلاف و چند دستگی بين شيعيان؛
يکی از حوادث کمر شکن پس از شهادت امام عسکری(ع) ، تفرقهای بود که در ميان برخی از شيعيان رسوخ کرد و آنها را از يکپارچگی خارج نمود. البته اين تفرق پيش از آن، از سوی امام عسکری(ع) پيش بينب شده بود.
ابوغانم میگويد: از امام عسکری(ع) شنيدم که میفرمود: در سال ۲۶۰ پيروانم فرقه فرقه می شوند.
آن گاه در ادامه ابوغانم ميگويد: در آن سال امام عسکری(ع) رحلت فرمود و پيروان و يارانش متفرق شدند. دستهای خود را منتسب به جعفر (پسر امام دهم) کردند، گروهی سرگردان شدند، عده ای به شک افتادند، دسته ای در حالت تحير ايستادند و جمعی ديگر به توفيق خدای تعالی، بر دين خود ثابت ماندند. [۳۱۷]
📚[۳۱۰] . شيخ مفيد، الارشاد، ج۲، ص۳۴۸.
📚[۳۱۱] . شيخ صدوق، کمال الدين و تمام النعمة، ج۲، ص۵۲۴، ح۴.
📚[۳۱۲] . همان، ص۴۳۵، ح۲.
📚[۳۱۳] . همان، ص۴۰۹، ح۹.
📚[۳۱۴] . با استفاده از: مهدی پيشوايی، سيره پيشوايان: ، ص ۶۱۵ - ۶۶۲ .
📚[۳۱۵] . ر. ک: کافي، ج۱، ص۵۰۵؛ کمال الدين و تمام النعمه، ج۱، ص۴۳.
📚[۳۱۶] . شيخ مفيد، الارشاد، ص۳۲۵؛ بحار الانوار، ج۵۰، ص۳۳۴.
📚[۳۱۷] . کمال الدين و تمام النعمة، ج۲، ص۴۰۸، ح۶.
درسنامه مهدویت📒
خدامراد سلیمیان🖊
❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️
@yaamahdi2
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
7.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹 آرزوی تجربه گر
🔺 از خدا میخوام به من فرصت بده امام زمانم رو راضی کنم
🟢 چون دیدم هر عمل من به سمع ونظر امام زمان (عج) میرسه.
#امام_زمان
#اعمال_منتظران
🌤 أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج 🇮🇷
#امام_زمان_عجل_الله_فرجه_الشریف
#آخرالزمان
#ظهور
🪴❁═┄ @yaamahdi2 ┄═❁ 🪴
🔴 نجات از آتش در روز آخر ماه مبارک رمضان
🔵 ... و إِنَّ لِلَّهِ تَعَالَى فِی آخِرِ کُلِّ یَوْمٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ عِنْدَ الْإِفْطَارِ أَلْفَ أَلْفِ عَتِیقٍ مِنَ النَّارِ فَإِذَا کَانَتْ لَیْلَةُ الْجُمُعَةِ وَ یَوْمُ الْجُمُعَةِ أَعْتَقَ فِی کُلِّ سَاعَةٍ مِنْهُمَا أَلْفَ أَلْفِ عَتِیقٍ مِنَ النَّارِ وَ کُلُّهُمْ قَدِ اسْتَوْجَبُوا الْعَذَابَ فَإِذَا کَانَ فِی آخِرِ یَوْمٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ أَعْتَقَ اللَّهُ فِی ذَلِکَ الْیَوْمِ بِعَدَدِ مَا أَعْتَقَ مِنْ أَوَّلِ الشَّهْرِ إِلَى آخِرِهِ ...
🌕 و خداوند در پايان هر روز از ماه رمضان به هنگام افطار هزار هزار بنده را از آتش آزاد كند، و چون شب جمعه و روز جمعه شود در هر ساعتى از آن هزار هزار نفر را از آتش آزاد سازد كه همگى مستحقّ عذاب مىباشند، و چون روز آخر ماه رمضان فرا رسد خداوند در آن روز به تعداد افرادى كه از اوّل تا آخر آن ماه آزاد ساخته آزاد مىنمايد.
📚 الأمالي (للمفید) ص ۲۲۹
#رمضان_مهدوی
🌤 أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج 🇮🇷
#امام_زمان_عجل_الله_فرجه_الشریف
#آخرالزمان
#ظهور
🪴❁═┄ @yaamahdi2 ┄═❁ 🪴
زیارتجامعهکبیره۩علیفانی.mp3
14.05M
#زیارت_جامعه_کبیره
🕰راس ساعت 15:00
بهترين و جامع ترین زيارتی که صفات ؛ مقامات و معارف اهلبیت علیهم السلام در آن بیان شده و از طرف امام هادی (علیه السلام ) به شیعیان رسیده است
▪️ #بانوایعلیفانی
⏪متن زیارت در این خط آبی⏩