eitaa logo
یادداشت های تربیتی
5.1هزار دنبال‌کننده
975 عکس
263 ویدیو
127 فایل
🍃 مرجعی برای مربیان تربیتی، مبلغان و والدین 🍃 🔺 تربیت فرزند 🔺 تبادل تجربه و هم افزایی 🔺 تبیین مبانی کار تربیتی هوشمند 🔺 تقویت مربیان جبهه تربیتی انقلاب اسلامی 🔹️ ادمین ↙️ @m_shairian
مشاهده در ایتا
دانلود
7.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥امام خمینی(ره): 🌱اساس عالم بر تربیت انسان است. 🌷🇮🇷🌷
31.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 پیچش مو... روایتی ساده از یک موضوع پیچیده! ♨️ تماشای این اثر به موافقین و مخالفین بحث «پوشش اجباری» توصیه میشود (تولید شده بر پایه هوش مصنوعی)
🔻در کنار نیروهای عملیاتی، را هم جذب کنید. ، ، ، جلوتر از شجاعت و مردانگی مورد نیاز و احتیاج است. با حرکت بکنید! ✨امام خامنه‌ای 📆 ۱۴۰۲/۹/۸ / دیدار با بسیجیان
سلام استاد، اگر کسی بخواهد به دیدار امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف برسد باید چه مقدماتی را بگذراند ؟ سلام علیکم و رحمه الله برادر عزیزم. سوالی زیبا و دل‌رباست‌... نکته: قاعدتا حقیر، صلاحیت پاسخ به این سوال را ندارم زیرا طبعا از کسیکه این مسیر را رفته است و دارای آگاهی‌الهی و ذوق سلیم (نه دیدگاه‌های عرفانی شخصی و خاص) است باید این سوال را پرسید. پاسخ بنده صرفا بر اساس علم حصولی برخاسته از دیگران‌ است نه علم‌حضوری آغشته به تشرف... شاید بهترباشد قبل از این بحث انسان باید سوالاتی را از خودش بپرسد: ۱. دیدارآقا را حقیقتا "برای چه" میخواهیم؟ - آیا واقا نیت ما الهی است؟ - به دنبال انرژی‌گرفتن از حضرت هستیم؟ - آیا دنبال منیت و احساس خوش غرورآمیز پسا دیداریم؟ ۲. آیا خود را برای دیدار "آماده" می‌بینیم؟ - با عرق شرم‌ ناشی از کوتاهی در انجام وظایف‌مان چه خواهیم کرد؟ - اگر حضرت، تشری سنگین بما زدند چه خواهیم کرد؟ - ما که بعضا تحمل نقدی ساده از بزرگتری دلسوز را نداریم آیا آماده برای چنین حالتی هستیم؟ - اگر حضرت با داشته ها و تصمیمات و طرح‌ها و تشخیصات ما مخالفت کردند چه خواهیم کرد؟ ۳. "پس از دیدار"، چه حالتی برای خود تصویر میکنیم؟ - آیا روز از نو روزی از نو...؟ - آیا مجددا میخواهیم طلب دیدار کنیم؟ - آیا خود را طوری بارآورده‌ایم که اگر حضرت "کاری به ما سپردند" تا دیدار بعدی (بدون آوردن عذر و توجیه و بهانه) آن را انجام دهیم؟ ۴. از جهت خود تعالیم و معارف دینی، اگر بخواهیم وقتی صرف کنیم کدام "اولویت" بیشتری دارد؟ - "دیدن ایشان برای شخص خودمان" یا "آمدن ایشان برای بشریت"؟ - عمر کوتاهمان در کدام موضوع صرف کنیم؟ - نظر معارف الهی در مورد این سوال چیست؟ قاعدتا برای دیدار حضرت این مقدمات باید گذرانده و پاسخ داده شود تا بشود پیرامون گام‌های بعدی پرسش و صحبت کرد... ان‌شاءالله مُمتَثِل امر مولایمان باشیم... زمان https://eitaa.com/yaddasht_tarbiyate
💠 تربیت یعنی حرکت درونی متربّی؛ نه تلقین بیرونی مربّی. 💬 خیلی از مجموعه‌های فرهنگی مدّعی‌ هستن که رویکردشون تربیتیه، اما اگه ازشون سؤال کنیم که به نظر شما «رویکرد تربیتی چه شاخصه‌هایی داره؟»، می‌بینیم که در مبانی تربیتی دچار اختلافات فراوانی هستن. «اصلا ملاک اینکه یک نفر تربیت شده یا نه، چیه؟» «از کجا بفهمیم که در مسیر تربیتی، حقیقتاً درحال رشد هستیم یا اینکه نه، خیال میکنیم داریم رشد می‌کنیم؟» 💬 قبل از هرچیز توجه به این نکته ضروریه که صِرف انتقال تلقینی مفاهیم معنوی به ذهن مخاطب، تربیت نیست. بعضی‌ها گمان میکنن اگه یه نفر درس اخلاق بیشتری شرکت کنه و یا کتاب عرفانی بیشتری مطالعه کنه، ضریب احتمال مهذّب شدنش بیشتره... 💬 درحالیکه در تربیت قراره که متربی شرایط و زمینه‌ای رو در خودش فراهم کنه تا استعدادهای باطنیش به تدریج شکوفا بشه. زمانی‌که این استعدادهای پنهانی باز شدند، متربی به‌طور طبیعی و بدون نیاز به فشار و تلقین، حقایق معنوی رو جذب و هضم میکنه و لذت اون حقایق بعد از تحمل یکسری مشکلات تربیتی، در درون وجودش باز میشه. 💬 حضرت آقا درباره‌ی معنویت دوران دفاع مقدس، نکته‌ی لطیفی رو میفرمایند: «در میدان‌های نبرد هشت‌‏ساله هيچ‌‏كس به جوان‌های بسيجى نمى‏‌گفت شما بياييد اين‏جور توسل‏ كنيد، اين‏جور توجه كنيد، اين‏جور عبادت كنيد، اين‏جور دعا كنيد؛ از درون مى‌‏جوشيدند، دلشان و ايمانشان آن‏ها را به سمت تعبد مى‏‌بُرد... هیچ‌کسی نمى‌‏تواند اين را به كسى ياد بدهد. اين‏ها يادگرفتنى نيست، اين‏ها از درونِ دل و از عمق جان جوشيدنى است.» (۸۶/۰۹/۰۵) 💬 تربیت یعنی اینکه مخاطب از درون نفس، حرکت و صیرورت رو آغاز کنه و استعدادهای او دائما از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل بشن. برای مثال اگه بخوایم یک هسته‌ی سیب که استعداد و ظرفیت درخت سیب شدن رو داره، رشد و نموّ پیدا کنه، هیچ موقع از روی دلسوزی نمیایم شاخه و برگ بهش بچسبونیم. کافیه که هسته‌ی سیب رو در یک محیط و بستر مساعد قرار بدیم و آب و مواد معدنی مورد نیاز بهش برسه، در این صورت از درون یک حرکتی رو آغاز می‌کنه و به تدریج پس از جوانه زدن، دارای شاخه و برگ و میوه میشه... 💬 تربیت با آموزش، زمین تا آسمان فرق داره. در تربیت، سنگینی بار روی دوش خود متربیه؛ یعنی باید طوری در مسیر فضای تربیتی قرار بگیره که از درون حرکت و رشد کنه. هر مقدار که رشد بیشتری صورت بگیره، همون مقدار حقایق معنوی براش باز میشه. مثل بعضی از غلاتی که باید در آب جوش پخته بشن و بعد از پخته شدن، لذت‌های اون غلات در درون وجود انسان آشکار میشه؛ وگرنه خام‌خواری اون غلات، دندان آدم رو میشکنه. 💬 یادمون باشه به بهانه‌ی تربیتِ نیرو، فشار به نیرو وارد نکنیم، بلکه اجازه بدیم که بینش نیرو به طور طبیعی باز بشه و از درون حرکت کنه. تنها وظیفه‌ی مربی، تذکر و یادآوری و رفعِ موانع تربیته. اگرچه انسان از موعظه‌ی دیگران بی‌نیاز نیست، اما بهترین و مؤثرترین موعظه اینه که انسان خودش، خودش رو موعظه کنه. «ابْنَ‏ آدَمَ‏، لَا تَزَالُ‏ بِخَيْرٍ مَا كَانَ لَكَ وَاعِظٌ مِنْ نَفْسِكَ»؛ أمالی شیخ طوسی، ص ۱۱۵ ✍حسن رزمی 📲کانال 🆔 @tashkilat_ir ▫️▫️▫️▫️
هدایت شده از طرح «عریف»
✨عجب روایت نابی👌 🔸حَدَّثَنَا الْهَيْثَمُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الرُّمَّانِيُّ قَالَ: سَأَلْتُ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا عليه السلام فَقُلْتُ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ أَخْبِرْنِي عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عليه السلام لِمَ لَمْ يُجَاهِدْ أَعْدَاءَهُ خَمْساً وَ عِشْرِينَ سَنَةًبَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ صلي الله عليه وآله ثُمَّ جَاهَدَ فِي أَيَّامِ وِلَايَتِهِ فَقَالَ لِأَنَّهُ اقْتَدَى بِرَسُولِ اللَّهِ صلي الله عليه وآله فِي تَرْكِهِ جِهَادَ الْمُشْرِكِينَ بِمَكَّةَ بَعْدَ النُّبُوَّةِ ثَلَاثَ عَشْرَةَ سَنَةً وَ بِالْمَدِينَةِ تِسْعَةَ عَشَرَ شَهْراً وَ ذَلِكَ لِقِلَّةِ أَعْوَانِهِ عَلَيْهِمْ وَ كَذَلِكَ عَلِيٌّ عليه السلام تَرَكَ مُجَاهَدَةَ أَعْدَائِهِ لِقِلَّةِ أَعْوَانِهِ عَلَيْهِمْ فَلَمَّا لَمْ تَبْطُلْ نُبُوَّةُ رَسُولِ اللَّهِ صلي الله عليه وآله مَعَ تَرْكِهِ الْجِهَادَ ثَلَاثَ عَشْرَةَ سَنَةً وَ تِسْعَةَ عَشَرَ شَهْراً فَكَذَلِكَ لَمْ تَبْطُلْ إِمَامَةُ عَلِيٍّ عليه السلام مَعَ تَرْكِهِ الْجِهَادَ خَمْساً وَ عِشْرِينَ سَنَةً إِذَا كَانَتِ الْعِلَّةُ الْمَانِعَةُ لَهُمَا وَاحِدَةً. ♦️عبد اللَّه رمانىّ روايت كرده كه گفت: به علىّ بن موسى عليهما السّلام عرضه داشتم يا ابن رسول اللَّه بگو بدانم چرا على عليه السّلام بيست و پنج سال پس از رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله خانه‏نشين بود؟؟ و با دشمنان خدا پيكار نكرد، و بعدا در ايّام حكومتش به پيكار دست گشود؟ 🔺حضرت فرمود: در اين كار اقتدا به رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله كرد، چون آن حضرت نيز پيكار با مشركين مكّه را پس از بعثت سيزده سال در مكّه و نوزده ماه در مدينه ترك كرد، اين براى آن بود كه ياورانش اندك بودند و قدرت بر عليه آنان نداشت، و همچنين على عليه السّلام مجاهده با دشمنان را كنار گذاشت براى نداشتن ياور بر عليه آنان ، و چون پيغمبر خدا صلى اللَّه عليه و آله بدين ترك جهاد در سيزده سال مكّه و نوزده ماه مدينه نبوتش باطل نمى‏شود، همين طور امامت على عليه السّلام با ترك جهاد بيست و پنج سال كه هر دو مانعى داشتند باطل نخواهد شد، چون علّت يكى بود. 📗عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج‏۲، ص: ۸۲. (ع) فرمود: وقتی شیعیان ما جمع شوند و قلباً با هم یکی شوند و ولایتمداری کنند، مژدۀ ملاقات ما به‌تأخیر نمی‌افتد. (عَلَى اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ ؛ احتجاج/۴۹۹/۲) 🔹یک کار جمعی خصوصیتش این است که فرد باید خودش را در جمع حل کند، گُم کند؛ که این گُم کردن، عینِ بازیافتن به نحو درست است. چیزی کم نمیشود از آدمها، چیزها افزوده میشود. من مثال میزنم به این لیوان آبی که توی آن یک حبّه قند را می‌اندازید. این یک حبّه قند یک چیز مشخصی است، به قدر خودش شیرینی دارد، به قدر خودش همه‌ی چیزهایی که توی قند هست، در این هست. وقتی در لیوان آب انداختی، تمام است؛ یعنی یک ذرّه از این ذرّات ریزی که زیر دندان می‌آمد و صدا می‌کرد و خودش را نشان می‌داد که هان! مَنَم، یک دانه از اینها باقی نمی‌ماند؛ تمام حل میشود در آب . 🔸حضرت امام سیدعلی خامنه‌ای - ۱۳۵۹/۳/۲ 🔹شهید بهشتی: تشکیلات ما آهنین نیست! 🔸تشکیلات تربیتی کارش رشد و حرکت دادن نیروهای آن است. اصلاً یکی از مهم‌ترین فلسفه‌های ایجاد تشکیلات، به اشتراک‌گذاشتن همین حرکت‌هاست، اشتراک همین رشدهاست؛ وگرنه بعضاً یک نفر پیدا میشود که بخاطر سخت کوشی‌اش، به اندازه ده نفر مرد جنگی(!) کار را جمع میکند ولی بعد از اتمام کار، ما فقط یک نفر داریم با همان توانایی سابقش با کمی تجربه! 🔸هنر، تربیت کادری است که بعد از ما هم بماند و بتواند عَلَم را بالا نگه دارد. 🔹شهید بهشتی می‌فرمایند: «ما از اول گفته بودیم که امتیاز بزرگ اسلام این است که می‌خواهد با حفظ آزادی‌های انسان، انسان‌ها را بسازد؛ تشکیلات ما اتفاقاً آهنین نیست، حالا هم می‌گوییم آهنین نخواهد بود. تشکیلاتی است که انسان‌ها درونش احساس حرکتی خودساز و آزاد کنند. تشکیلاتی است که می‌کوشد تا انسان‌ها را هم‌سو کند نه اینکه انسان را رقابتی بسازد.» 🔸استاد پناهیان: 🔹آدم حزب‌اللهی که وقتش را صرفِ و ارتباط‌گیری با نکند، به امام زمانش کمک نمی‌کند. ┏━━━🇮🇷🌷🇮🇷━━┓ 🆔 @Aavanehialayhem ┗━━━🍃🕊━
8.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ توصیه های رهبری به دانش آموزان عـــلـــم‌آمـــوزی ↵یڪی از اساسی‌ترین ابزارها و وسیله هاست !✨ 🌷🇮🇷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم حاج اقا، سوالی داشتم. .... معاون پرورشی مدرسه.... هستم. در مدرسه ما محبتها و رفاقت‌های افراطی دیده میشه. کتاب یا منابعی برای راهنمایی میشناسید؟ خیلی ممنونم. سلام علیکم خواهر محترم بله گاهی در این سن رفاقت‌های انفجاری پیش میآید و بعد هم فروکش می‌کند. مهم آنست که چگونه این دوران بگذرد که نوجوان و جوان، آسیب روحی جدی نخورد. عجالتا این موارد رو مطالعه کنید، اگه بعدا نکته‌ای بود بفرمایید. ۱. کتاب رفاقت ناجور (امیرحسین شاپورزاده) ۲. محبت‌ افراطی (مجتبی رضایی، یاسر اخوان و محمدهادی قراباغی) ۳. مقاله دوستیهای افراطی (دختران)، مجله تربیت، اسفند ۱۳۷۴، شماره ۱۰۶ ۴. برخی کتب خانم Melody Beattie (که اخیرا از دنیا رفتند) نیز مناسبست. *تذکر:* البته این خانم کتاب‌کارهایی دارند شاید بیشتر بدردتان بخورد تا دیگر مطالب. همچنین حتما قبل از عمل به راهکارهای ایشان، با یک اسلام‌شناس شایسته مشورت کنید و بعد عمل کنید چون بعضا ریزه‌کاری‌هایی دارد که ممکنست متوجهشان نشوید چون با لحاظ حکمت شفابخش و آموزه‌های مسیحیت و ادیان شرقی تالیفات را گردآوری کرده. ان‌شاءالله موثر باشید.
22.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥👈 باید رفت! 🌿 چه وقت تجارت؟ 🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از باور
9.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. 🔹فعالان فضای مجازی از فضای مجازی برای ترویج کتاب استفاده کنند. این از وظایف است واقعاً! ۱۴۰۳/۲/۲۵ 📚 فهرست کتاب‌های کودک و نوجوان معرفی شده در کانال «باور» 📖 کتاب‌های نوجوان: 1⃣ کتاب‌های مناسب برای دختران نوجوان 2⃣ کتاب‌های مناسب برای دختران نوجوان(۲) 3⃣ فهرست بهترین کتاب‌های فانتزی و تخیلی 4⃣ فهرست بهترین کتاب‌های طنز برای نوجوانان 5⃣ فهرست داستان‌های مناسب نوجوان در موضوع دفاع مقدس 6⃣ فهرست داستان‌های اجتماعی مناسب نوجوان 7⃣ فهرست‌ داستان‌های تاریخی مناسب نوجوان 8⃣ فهرست داستان‌های مذهبی برای مخاطب نوجوان 9⃣ داستان‌های نوجوان مرتبط با انقلاب(۱) 🔟 داستان‌های نوجوان مرتبط با انقلاب(۲) 1⃣1⃣ فهرست کتاب‌های عاشورایی ویژه نوجوان 2⃣1⃣ فهرست کتاب‌های مناسب عید غدیر 3⃣1⃣ فهرست کتاب‌های مهدوی نوجوان 4⃣1⃣ کتاب‌های مناسب بزرگداشت سعدی 📚 کتاب‌های کودک: 1⃣ کتاب‌های مناسب کودکان ۷ تا ۹ سال 2⃣ کتاب‌های مناسب کودکان ۹ تا ۱۱سال 3⃣ کتاب‌های مناسب کودکان ۵ تا ۸ سال 4⃣ فهرست کتاب‌های کودک (۵ تا ۸) معرفی شده در کانال باور 5⃣ فهرست کتاب‌های کودک (۷ تا ۹ سال) معرفی شده در کانال باور 6⃣ کتاب‌های شعر برای کودکان زیر ۷ سال 7⃣ کتاب‌های کودک مناسب با موضوع عید غدیر 8⃣ بهترین کتاب‌ها با موضوع امام رضا(ع) برای مخاطب کودک 9⃣ کتاب‌های عاشورایی مناسب برای کودکان 🔟 کتاب‌های فاطمی مناسب برای کودکان 1⃣1⃣ کتاب‌های مهدوی مناسب کودکان 💢 با انتشار این پیام، یاری‌گر ما در لبیک به فرمان رهبری باشید. 📚 📙 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
هدایت شده از جامعه ایمانی مشعر
مهمونی همدلی-غدیر.pdf
حجم: 1.97M
🔖 طرح «مـهـمـونـی هـمـدلـی» مجموعه راهکارها و برنامه‌های جذاب و متنوع برای جـشـن غـدیـر ⭕️ ویژه کنشگری نوجوانان غدیری 🔰 قابل اجرا در مساجد، مدارس، هیئت‌ها، خانواده و همسایگان، پارک‌ها، و ... تولید: بنیاد ملی نوجوان - رساناباش @resanaa_bash 🚩 احلیٰ دفتر هیأت و نوجوان 🔸 @ahla_HeyatNojavan 💠 جامعه‌ایمانی‌مشعر@www1542org