سلام استاد، اگر کسی بخواهد به دیدار امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف برسد باید چه مقدماتی را بگذراند ؟
سلام علیکم و رحمه الله برادر عزیزم. سوالی زیبا و دلرباست...
نکته:
قاعدتا حقیر، صلاحیت پاسخ به این سوال را ندارم زیرا طبعا از کسیکه این مسیر را رفته است و دارای آگاهیالهی و ذوق سلیم (نه دیدگاههای عرفانی شخصی و خاص) است باید این سوال را پرسید. پاسخ بنده صرفا بر اساس علم حصولی برخاسته از دیگران است نه علمحضوری آغشته به تشرف...
شاید بهترباشد قبل از این بحث انسان باید سوالاتی را از خودش بپرسد:
۱. دیدارآقا را حقیقتا "برای چه" میخواهیم؟
- آیا واقا نیت ما الهی است؟
- به دنبال انرژیگرفتن از حضرت هستیم؟
- آیا دنبال منیت و احساس خوش غرورآمیز پسا دیداریم؟
۲. آیا خود را برای دیدار "آماده" میبینیم؟
- با عرق شرم ناشی از کوتاهی در انجام وظایفمان چه خواهیم کرد؟
- اگر حضرت، تشری سنگین بما زدند چه خواهیم کرد؟
- ما که بعضا تحمل نقدی ساده از بزرگتری دلسوز را نداریم آیا آماده برای چنین حالتی هستیم؟
- اگر حضرت با داشته ها و تصمیمات و طرحها و تشخیصات ما مخالفت کردند چه خواهیم کرد؟
۳. "پس از دیدار"، چه حالتی برای خود تصویر میکنیم؟
- آیا روز از نو روزی از نو...؟
- آیا مجددا میخواهیم طلب دیدار کنیم؟
- آیا خود را طوری بارآوردهایم که اگر حضرت "کاری به ما سپردند" تا دیدار بعدی (بدون آوردن عذر و توجیه و بهانه) آن را انجام دهیم؟
۴. از جهت خود تعالیم و معارف دینی، اگر بخواهیم وقتی صرف کنیم کدام "اولویت" بیشتری دارد؟
- "دیدن ایشان برای شخص خودمان" یا "آمدن ایشان برای بشریت"؟
- عمر کوتاهمان در کدام موضوع صرف کنیم؟
- نظر معارف الهی در مورد این سوال چیست؟
قاعدتا برای دیدار حضرت این مقدمات باید گذرانده و پاسخ داده شود تا بشود پیرامون گامهای بعدی پرسش و صحبت کرد...
انشاءالله مُمتَثِل امر مولایمان باشیم...
#دیدار_امام زمان
#اخلاق
#تهذیب
#زمان_غیبت
https://eitaa.com/yaddasht_tarbiyate
هدایت شده از 🌱 تشکیلات توحیدی 🌱
💠 تربیت یعنی حرکت درونی متربّی؛ نه تلقین بیرونی مربّی.
💬 خیلی از مجموعههای فرهنگی مدّعی هستن که رویکردشون تربیتیه، اما اگه ازشون سؤال کنیم که به نظر شما «رویکرد تربیتی چه شاخصههایی داره؟»، میبینیم که در مبانی تربیتی دچار اختلافات فراوانی هستن.
«اصلا ملاک اینکه یک نفر تربیت شده یا نه، چیه؟»
«از کجا بفهمیم که در مسیر تربیتی، حقیقتاً درحال رشد هستیم یا اینکه نه، خیال میکنیم داریم رشد میکنیم؟»
💬 قبل از هرچیز توجه به این نکته ضروریه که صِرف انتقال تلقینی مفاهیم معنوی به ذهن مخاطب، تربیت نیست.
بعضیها گمان میکنن اگه یه نفر درس اخلاق بیشتری شرکت کنه و یا کتاب عرفانی بیشتری مطالعه کنه، ضریب احتمال مهذّب شدنش بیشتره...
💬 درحالیکه در تربیت قراره که متربی شرایط و زمینهای رو در خودش فراهم کنه تا استعدادهای باطنیش به تدریج شکوفا بشه. زمانیکه این استعدادهای پنهانی باز شدند، متربی بهطور طبیعی و بدون نیاز به فشار و تلقین، حقایق معنوی رو جذب و هضم میکنه و لذت اون حقایق بعد از تحمل یکسری مشکلات تربیتی، در درون وجودش باز میشه.
💬 حضرت آقا دربارهی معنویت دوران دفاع مقدس، نکتهی لطیفی رو میفرمایند:
«در میدانهای نبرد هشتساله هيچكس به جوانهای بسيجى نمىگفت شما بياييد اينجور توسل كنيد، اينجور توجه كنيد، اينجور عبادت كنيد، اينجور دعا كنيد؛ از درون مىجوشيدند، دلشان و ايمانشان آنها را به سمت تعبد مىبُرد...
هیچکسی نمىتواند اين را به كسى ياد بدهد. اينها يادگرفتنى نيست، اينها از درونِ دل و از عمق جان جوشيدنى است.» (۸۶/۰۹/۰۵)
💬 تربیت یعنی اینکه مخاطب از درون نفس، حرکت و صیرورت رو آغاز کنه و استعدادهای او دائما از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل بشن.
برای مثال اگه بخوایم یک هستهی سیب که استعداد و ظرفیت درخت سیب شدن رو داره، رشد و نموّ پیدا کنه، هیچ موقع از روی دلسوزی نمیایم شاخه و برگ بهش بچسبونیم.
کافیه که هستهی سیب رو در یک محیط و بستر مساعد قرار بدیم و آب و مواد معدنی مورد نیاز بهش برسه، در این صورت از درون یک حرکتی رو آغاز میکنه و به تدریج پس از جوانه زدن، دارای شاخه و برگ و میوه میشه...
💬 تربیت با آموزش، زمین تا آسمان فرق داره. در تربیت، سنگینی بار روی دوش خود متربیه؛ یعنی باید طوری در مسیر فضای تربیتی قرار بگیره که از درون حرکت و رشد کنه.
هر مقدار که رشد بیشتری صورت بگیره، همون مقدار حقایق معنوی براش باز میشه.
مثل بعضی از غلاتی که باید در آب جوش پخته بشن و بعد از پخته شدن، لذتهای اون غلات در درون وجود انسان آشکار میشه؛ وگرنه خامخواری اون غلات، دندان آدم رو میشکنه.
💬 یادمون باشه به بهانهی تربیتِ نیرو، فشار به نیرو وارد نکنیم، بلکه اجازه بدیم که بینش نیرو به طور طبیعی باز بشه و از درون حرکت کنه. تنها وظیفهی مربی، تذکر و یادآوری و رفعِ موانع تربیته.
اگرچه انسان از موعظهی دیگران بینیاز نیست، اما بهترین و مؤثرترین موعظه اینه که انسان خودش، خودش رو موعظه کنه. «ابْنَ آدَمَ، لَا تَزَالُ بِخَيْرٍ مَا كَانَ لَكَ وَاعِظٌ مِنْ نَفْسِكَ»؛ أمالی شیخ طوسی، ص ۱۱۵
✍حسن رزمی
#یادداشتهای_تربیتی
📲کانال#تشکیلاتتوحیدی
🆔 @tashkilat_ir
▫️▫️▫️▫️
هدایت شده از طرح «عریف»
✨عجب روایت نابی👌
🔸حَدَّثَنَا الْهَيْثَمُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الرُّمَّانِيُّ قَالَ: سَأَلْتُ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا عليه السلام فَقُلْتُ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ أَخْبِرْنِي عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عليه السلام
لِمَ لَمْ يُجَاهِدْ أَعْدَاءَهُ خَمْساً وَ عِشْرِينَ سَنَةًبَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ صلي الله عليه وآله ثُمَّ جَاهَدَ فِي أَيَّامِ وِلَايَتِهِ فَقَالَ لِأَنَّهُ اقْتَدَى بِرَسُولِ اللَّهِ صلي الله عليه وآله فِي تَرْكِهِ جِهَادَ الْمُشْرِكِينَ بِمَكَّةَ بَعْدَ النُّبُوَّةِ ثَلَاثَ عَشْرَةَ سَنَةً وَ بِالْمَدِينَةِ تِسْعَةَ عَشَرَ شَهْراً وَ ذَلِكَ لِقِلَّةِ أَعْوَانِهِ عَلَيْهِمْ وَ كَذَلِكَ عَلِيٌّ عليه السلام تَرَكَ مُجَاهَدَةَ أَعْدَائِهِ لِقِلَّةِ أَعْوَانِهِ عَلَيْهِمْ فَلَمَّا لَمْ تَبْطُلْ نُبُوَّةُ رَسُولِ اللَّهِ صلي الله عليه وآله مَعَ تَرْكِهِ الْجِهَادَ ثَلَاثَ عَشْرَةَ سَنَةً وَ تِسْعَةَ عَشَرَ شَهْراً فَكَذَلِكَ لَمْ تَبْطُلْ إِمَامَةُ عَلِيٍّ عليه السلام مَعَ تَرْكِهِ الْجِهَادَ خَمْساً وَ عِشْرِينَ سَنَةً إِذَا كَانَتِ الْعِلَّةُ الْمَانِعَةُ لَهُمَا وَاحِدَةً.
♦️عبد اللَّه رمانىّ روايت كرده كه گفت: به علىّ بن موسى عليهما السّلام عرضه داشتم يا ابن رسول اللَّه بگو بدانم چرا على عليه السّلام بيست و پنج سال پس از رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله خانهنشين بود؟؟ و با دشمنان خدا پيكار نكرد، و بعدا در ايّام حكومتش به پيكار دست گشود؟
🔺حضرت فرمود: در اين كار اقتدا به رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله كرد، چون آن حضرت نيز پيكار با مشركين مكّه را پس از بعثت سيزده سال در مكّه و نوزده ماه در مدينه ترك كرد، اين براى آن بود كه ياورانش اندك بودند و قدرت بر عليه آنان نداشت، و همچنين على عليه السّلام مجاهده با دشمنان را كنار گذاشت براى نداشتن ياور بر عليه آنان ، و چون پيغمبر خدا صلى اللَّه عليه و آله بدين ترك جهاد در سيزده سال مكّه و نوزده ماه مدينه نبوتش باطل نمىشود، همين طور امامت على عليه السّلام با ترك جهاد بيست و پنج سال كه هر دو مانعى داشتند باطل نخواهد شد، چون علّت يكى بود.
📗عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج۲، ص: ۸۲.
#امام_زمان (ع) فرمود:
وقتی شیعیان ما جمع شوند و قلباً با هم یکی شوند و ولایتمداری کنند، مژدۀ ملاقات ما بهتأخیر نمیافتد.
(عَلَى اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ ؛ احتجاج/۴۹۹/۲)
🔹یک کار جمعی خصوصیتش این است که فرد باید خودش را در جمع حل کند، گُم کند؛ که این گُم کردن، عینِ بازیافتن به نحو درست است. چیزی کم نمیشود از آدمها، چیزها افزوده میشود. من مثال میزنم به این لیوان آبی که توی آن یک حبّه قند را میاندازید. این یک حبّه قند یک چیز مشخصی است، به قدر خودش شیرینی دارد، به قدر خودش همهی چیزهایی که توی قند هست، در این هست. وقتی در لیوان آب انداختی، تمام است؛ یعنی یک ذرّه از این ذرّات ریزی که زیر دندان میآمد و صدا میکرد و خودش را نشان میداد که هان! مَنَم، یک دانه از اینها باقی نمیماند؛ تمام حل میشود در آب .
🔸حضرت امام سیدعلی خامنهای - ۱۳۵۹/۳/۲
#اخلاق_تشکیلاتی
🔹شهید بهشتی: تشکیلات ما آهنین نیست!
🔸تشکیلات تربیتی کارش رشد و حرکت دادن نیروهای آن است. اصلاً یکی از مهمترین فلسفههای ایجاد تشکیلات، به اشتراکگذاشتن همین حرکتهاست، اشتراک همین رشدهاست؛ وگرنه بعضاً یک نفر پیدا میشود که بخاطر سخت کوشیاش، به اندازه ده نفر مرد جنگی(!) کار را جمع میکند ولی بعد از اتمام کار، ما فقط یک نفر داریم با همان توانایی سابقش با کمی تجربه!
🔸هنر، تربیت کادری است که بعد از ما هم بماند و بتواند عَلَم را بالا نگه دارد.
🔹شهید بهشتی میفرمایند: «ما از اول گفته بودیم که امتیاز بزرگ اسلام این است که میخواهد با حفظ آزادیهای انسان، انسانها را بسازد؛ تشکیلات ما اتفاقاً آهنین نیست، حالا هم میگوییم آهنین نخواهد بود. تشکیلاتی است که انسانها درونش احساس حرکتی خودساز و آزاد کنند. تشکیلاتی است که میکوشد تا انسانها را همسو کند نه اینکه انسان را رقابتی بسازد.»
#چالش_تشکیلاتی
#تشکیلات_انسان_ساز
🔸استاد پناهیان:
🔹آدم حزباللهی که وقتش را صرفِ #کار_تشکیلاتی و ارتباطگیری با #رفقا نکند، به امام زمانش کمک نمیکند.
┏━━━🇮🇷🌷🇮🇷━━┓
🆔 @Aavanehialayhem
┗━━━🍃🕊━
8.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ توصیه های رهبری به دانش آموزان
عـــلـــمآمـــوزی
↵یڪی از اساسیترین ابزارها و وسیله هاست !✨
🌷🇮🇷🌷
#پرسش_پاسخ_تربیتی
سلام علیکم حاج اقا، سوالی داشتم.
.... معاون پرورشی مدرسه.... هستم.
در مدرسه ما محبتها و رفاقتهای افراطی دیده میشه. کتاب یا منابعی برای راهنمایی میشناسید؟ خیلی ممنونم.
سلام علیکم خواهر محترم
بله گاهی در این سن رفاقتهای انفجاری پیش میآید و بعد هم فروکش میکند. مهم آنست که چگونه این دوران بگذرد که نوجوان و جوان، آسیب روحی جدی نخورد.
عجالتا این موارد رو مطالعه کنید، اگه بعدا نکتهای بود بفرمایید.
۱. کتاب رفاقت ناجور (امیرحسین شاپورزاده)
۲. محبت افراطی (مجتبی رضایی، یاسر اخوان و محمدهادی قراباغی)
۳. مقاله دوستیهای افراطی (دختران)، مجله تربیت، اسفند ۱۳۷۴، شماره ۱۰۶
۴. برخی کتب خانم Melody Beattie (که اخیرا از دنیا رفتند) نیز مناسبست.
*تذکر:*
البته این خانم کتابکارهایی دارند شاید بیشتر بدردتان بخورد تا دیگر مطالب. همچنین حتما قبل از عمل به راهکارهای ایشان، با یک اسلامشناس شایسته مشورت کنید و بعد عمل کنید چون بعضا ریزهکاریهایی دارد که ممکنست متوجهشان نشوید چون با لحاظ حکمت شفابخش و آموزههای مسیحیت و ادیان شرقی تالیفات را گردآوری کرده.
انشاءالله موثر باشید.
#مشاوره
#تربیتی
#دوستی_افراطی
22.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥👈 باید رفت!
🌿 چه وقت تجارت؟
🌷🇮🇷🌷
هدایت شده از باور
9.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
🔹فعالان فضای مجازی از فضای مجازی برای ترویج کتاب استفاده کنند. این از وظایف است واقعاً! #مقام_معظم_رهبری ۱۴۰۳/۲/۲۵
📚 فهرست کتابهای کودک و نوجوان معرفی شده در کانال «باور»
📖 کتابهای نوجوان:
1⃣ کتابهای مناسب برای دختران نوجوان
2⃣ کتابهای مناسب برای دختران نوجوان(۲)
3⃣ فهرست بهترین کتابهای فانتزی و تخیلی
4⃣ فهرست بهترین کتابهای طنز برای نوجوانان
5⃣ فهرست داستانهای مناسب نوجوان در موضوع دفاع مقدس
6⃣ فهرست داستانهای اجتماعی مناسب نوجوان
7⃣ فهرست داستانهای تاریخی مناسب نوجوان
8⃣ فهرست داستانهای مذهبی برای مخاطب نوجوان
9⃣ داستانهای نوجوان مرتبط با انقلاب(۱)
🔟 داستانهای نوجوان مرتبط با انقلاب(۲)
1⃣1⃣ فهرست کتابهای عاشورایی ویژه نوجوان
2⃣1⃣ فهرست کتابهای مناسب عید غدیر
3⃣1⃣ فهرست کتابهای مهدوی نوجوان
4⃣1⃣ کتابهای مناسب بزرگداشت سعدی
📚 کتابهای کودک:
1⃣ کتابهای مناسب کودکان ۷ تا ۹ سال
2⃣ کتابهای مناسب کودکان ۹ تا ۱۱سال
3⃣ کتابهای مناسب کودکان ۵ تا ۸ سال
4⃣ فهرست کتابهای کودک (۵ تا ۸)
معرفی شده در کانال باور
5⃣ فهرست کتابهای کودک (۷ تا ۹ سال) معرفی شده در کانال باور
6⃣ کتابهای شعر برای کودکان زیر ۷ سال
7⃣ کتابهای کودک مناسب با موضوع عید غدیر
8⃣ بهترین کتابها با موضوع امام رضا(ع) برای مخاطب کودک
9⃣ کتابهای عاشورایی مناسب برای کودکان
🔟 کتابهای فاطمی مناسب برای کودکان
1⃣1⃣ کتابهای مهدوی مناسب کودکان
💢 با انتشار این پیام، یاریگر ما در لبیک به فرمان رهبری باشید.
📚 #معرفی_کتاب_نوجوان
📙 #معرفی_کتاب_کودک
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
هدایت شده از جامعه ایمانی مشعر
مهمونی همدلی-غدیر.pdf
حجم:
1.97M
#ایده
#برنامه
🔖 طرح «مـهـمـونـی هـمـدلـی»
مجموعه راهکارها و برنامههای جذاب و متنوع برای جـشـن غـدیـر
⭕️ ویژه کنشگری نوجوانان غدیری
🔰 قابل اجرا در مساجد، مدارس، هیئتها، خانواده و همسایگان، پارکها، و ...
#غدیر
#بنیاد_ملی_نوجوان
#طرح_کارا
تولید: بنیاد ملی نوجوان - رساناباش
@resanaa_bash
🚩 احلیٰ
دفتر هیأت و نوجوان
🔸 @ahla_HeyatNojavan
💠 جامعهایمانیمشعر
✅ @www1542org
هدایت شده از جایزه برنامه
رئیسجمهور تراز انقلاب اسلامی .pdf
حجم:
29.43M
📗 کتاب رئیسجمهور تراز انقلاب اسلامی، تقدیم به همه دوستان
#پرسش_پاسخ_تربیتی
سوال:
سلام حاج آقا. خانواده مذهبی هستیم، فرزندم از وقتی رفته دانشگاه احساس میکنیم در حال تغییرها. دیگه نماز نمیخونه و با دوستان بدی میچرخه. میدونم وقت ندارید ولی اگه به دادمون برسید ممنون میشیم. من و مادرش دیگه نمیدونیم چکار کنیم؟
پاسخ:
سلام علیکم جناب ... انشاءالله حال شما و خانواده محترم و فرزند دلبندتان خوب باشه.
به جهت فوریتی که فرمودید موارد عمومی زیر عرض میشه، گرچه حتما روحیات خاص فرزندتان، توضیحات خاص دیگه هم میطلبه که باشه برای وقت دیگه.
۱. توسل به امام زمان ارواحنا له الفدا و اهل بیت علیهم السلام. (صلاح و اصلاح فرزندتان را از ایشان هرروز و شب بخواهید.)
۲. تقویت بینش و مبانی. (بهره از دوره ها و آموزش های حقیقی و مجازی.)
۳. استفاده از علایق مشروع. (مثلاً اگه اهل رمان هستند داستان های زیبای اعتقادی در قالب رمان موجود است.)
۴. معرفی گروه های دوستی جدید ایمن. (از محل های مذهبی و مورد اعتماد، رفاقت یکی از بهترین راه های ایجاد تغییر خصوصا در این سن است.)
۵. اخلاق و رفتار شما و همسر محترمتان، تحکمی و با اجبار نباشد. ممکنست اثر عکس گذاشته و وضع را بدتر کند.
۶. کارسپاری و ایجاد مشغولیت اثرگذار برای کشورش در زمینه علاقه و استعداد فرزندتان یا اشتغال به کسب مهارتی اثرگذار.
۷. راهبرد عزت در تربیت جوان را رعایت کنید. (مثلاً طوری رفتار کنید که دوست داشته باشد با شما دغدغه ها و اتفاقات و چالشها را در میان بگذارد و احساس ترس و بازخواست و مواخذه و توسری خوردن از شما دریافت نکند.)
۸. به کسب خود دقت کنید و بررسی کنید که هیچ نقطه حرام و شبههناکی در آن راه پیدا نکرده باشد.
انشاءالله به عنایت خاص خانم حضرت زهرا سلام الله علیها راه رشد و تعالی خاص الهی بسوی فرزند عزیزتان گشوده گردد.
#تربیت
#انحراف_عقیدتی
#جوان