✅ ده سوال که قبل از اردو باید دنبال پاسخ آنها باشیم
فرض می گیریم ما مربی هستیم ( شاید واقعیت هم همین باشد!) ما مربی ای هستیم که می خواهیم گروهی را به اردو ببریم؛
۱. می دانی اگر خدای نکرده یک گوشه ناخن یکی از بچه ها کج شود یک عمر باید بدبختی بکشی و سرزنش خانواده اش و ناراحتی خودش و عذاب وجدان خودت و خودمان و خودشان و... ؟
۲. خوشی آزارت می ده؟ حیف خونه راحت و ساکت ( یا حتی شلوغ!) خودت نیست که برداری یک مشت بچه را آواره کنی و خودت را آواره تر؟
۳. مگر می شود بچه های این دوره و زمونه را کنترل کرد؟ هر کی میخواد بره یه طرفی، اونوقت تو می خوای چی کار کنی؟
۴. اگه یهو وسط کار خسته شدند و همه شان دلشان تنگ مادر و پدرشان شد و گریه و زاری کردند می خواهی چه بکنی؟
۵. فکر امنیتشان را کردی؟ اگه دخترند که وامصیبتاه!
۶. این همه زحمت که چی؟ تهش می خوای چی بشه؟ یک اردوی کوچک که یک برنامه مقطعی محسوب می شه چه فایده ای داره؟
۷. اصلا ارزش داره که اینقدر وقت و فکر و هزینه بگذاری؟
۸. چه وسیله هایی لازمه؟ اگه قراره یک جای بی آب و علف ببری، می دونی اگه یه ملاقه کم داشته باشی کارت لنگه؟!
۹. بچه های این دوره و زمونه پرتوقعند؟ اگه هیچ کس برای زحماتت ارزش قائل نشد و فقط غر زدند که غذا خوب نیست، جا کم است، حمام کثیف است و... طاقتشو داری؟
۱۰. اگه به جایی برسی که احساس کنی دیگه بریدی چی کار می کنی؟
خلاصه تا وقتی که برای این سوالات جواب پیدا نکردیم باید فکر اردو را از سرمان بیرون کنیم. اگر الان که هنوز سوار ماشین نشدیم خودمان را چکش کاری کردیم و این مسائل حل شد که هیچ، وگرنه وقتی با آن ها مواجه می شویم که دیگر کار از کار گذشته! (از ما گفتن!)
مسلما بیشترین انگیزه ای که آدم را متقاعد می کند و بهترین هدف ها و نهایت نهایت ها، خود خود خداست. فقط اوست که ارزش هدف بودن دارد. ... و اما اردو از بهترین بسترها برای کار فرهنگی است.
دوست شدن با بچه ها، آموختن و آموزش شیوه درست زندگی (که ما هر چه می کشیم از شیوه غلط زندگی مان است و آن هم برمی گردد به اینکه نگاهمان به زندگی اشتباه است و... بگذریم) در اردوها اتفاق می افتد.
اردو می تواند صحنه آزمایشی زندگی سالم باشد؛ همان حیات طیبه ی قرآنی...
سوال اول، جوابش به نظر من، قضیه آن پیرمردی است که گفتند یک سال دیگر، خانه ات روی سرت خراب می شود و می میری؛ او هم کوزه آبی برداشت و راهی بیابان شد و عاقبت همان کوزه خورد به سرش و جا به جا مرد!!
یه بزرگی می گفت: آخه برادر یا خواهر! اگر بخواهیم اینجوری فکر کنیم که سنگ روی سنگ بند نمی شود! در ثانی صدقه بده و بچه ها را به خدا بسپار و فکر بد هم نکن...
اما اینکه چطور با ناملایمات اردو و بد قلقی بچه ها کنار بیاییم؟
بزرگترهای اهل علم و عمل، جواب این سوال را با این جمله می دهند که: «الخلق عیال الله» مردم مثل خانواده خدا هستند. اگر ظرفیت نداری با خانواده خدا خوب برخورد کنی و بدی شان را با خوبی جواب دهی، جسارتا مربی گری نکن! یادمان نرود که اردو و کلّا مربی گری قبل از هر چیز برای به کمال رسیدن خود ماست، و بیشترین کسی که به آموزش و اصلاح نیاز دارد خود ما هستیم، در این سیستم آدم باید خودش را از همه بدتر ببیند و همه را از خودش بهتر.
به قول آن مثل قدیمی: اگه دستمو طرفت دراز کردم برای این نبود که کمکم کنی برای این بود که بهت کمک کنم. کافی است با این عینک نگاه کنیم... بی منت...
🔻کانال جامع یادداشت های تربیتی↙️
@yaddasht_tarbiyate
یادداشت های تربیتی
✅ ده سوال که قبل از اردو باید دنبال پاسخ آنها باشیم فرض می گیریم ما مربی هستیم ( شاید واقعیت هم همی
🔺🔺🔺
با توجه به اینکه مساجد و مجموعه های فرهنگی تربیتی کارشون رو شروع کردن طبیعتا بساط اردو های فرهنگی هم پهن میشه
این مطلب تو برگزاری اردو میتونه مربیان عزیز رو کمک کنه
🍃🍂🍃
#طبیبانه
🌹حضرت امیر علیه السلام:
برحذر باش از عجله در کار هایی که وقتش نرسیده، یا سهل انگاری در اموری که انجامش ممکن شده، یا لج بازی در چیزی که نا معلوم است، یا سستی در آنچیزی که روشن است.هر چیزی را در جای خودش بگذار و هر کاری را به وقت خودش انجام بده.
📚نهج البلاغه،نامه ۵٣.
👈معنای این کلام این است که تا بستر و زمینه مرحله ای از رشد فراهم نشده، عجله نکن.
✅البته همانطور که گفته شد زمینه های رشد در همه موجود است، تنها باید فضا را فراهم و این نهال را به تدریج آبیاری کرد؛
🥀 به عنوان مثال غنچه ای که در گل شدن آن عجله کنیم و خودمان آن را باز کنیم، کاری در جهت رشد آن نکرده ایم، جز آنکه، آنرا پرپر کرده ایم.
📌امر تربیت بدون صبر و با عجله نتیجه نمی دهد.
🌐کانال جامع یادداشت های تربیتی👇
https://eitaa.com/joinchat/1630666788Cc5dcc4c2a3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥|#آیت_الله_مجتهدی
🍂درس اخلاق کوتاه-توبه
🌸گفتم که به پیری رسم و توبه کنم
آنقدر جوان مرد و یکی پیر نشد
🔻کانال جامع یادداشت های تربیتی↙️
@yaddasht_tarbiyate
#کوتاه_نوشت
💢خدا خیر را به زور به ما میدهد؛
ولی برای شر خودمان تلاش میکنیم!
میرزا اسماعیل دولابی(ره)🌱
🌐کانال جامع یادداشت های تربیتی👇
https://eitaa.com/joinchat/1630666788Cc5dcc4c2a3
جایگاه و ارزش فرزند.doc
39.4K
#جزوه
🔺جایگاه و ارزش فرزند🔺
🗒تعداد صفحات: ٣صفحه
➕مناسب برای مربیان و والدین عزیز
📚کانال یادداشت های تربیتی👇
https://eitaa.com/joinchat/1630666788Cc5dcc4c2a3
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✨چرا امام زمان «عج» را نمیبینیم ✨
🌺روزی از عارفی سؤال شد: چرا ما امام زمان را نمیبینیم؟
♦️عارف گفت: لطفا برگردید و پشت به من بنشینید.
شاگرد این کار را انجام داد.
آیا الان میتوانید مرا ببینید؟
♦️شاگرد عرض کرد خیر، نمیتوانم ببینم.
عارف فرمود: چرا نمیتوانی من را ببینی؟
شاگرد گفت: چون پشت من به شماست.
♦️عارف فرمود: حالا متوجه شدید چرا نمیتوانید امام زمان را بینید؟!
😔 چون شما پشتتان به امام زمان است، با گناه کردنها و نافرمانیها به امام زمان پشت کردهایم و در عین حال تقاضای دیدار امام زمان را داریم.
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفرج
🆔@yaddasht_tarbiyate
👆باید ها و نباید های جلسه👆
🌸با ما همراه باشید...
🌐کانال جامع یادداشت های تربیتی↙️
https://eitaa.com/joinchat/1630666788Cc5dcc4c2a3
🍃🍂🍃
#سیره_تربیتی_اهل_بیت_علیهم_السلام
🔺یکی از مسائلی که فاطمه زهرا(س) در امر تربیت به آن توجه داشت، گرایش فرزندان به انجام تکالیف الهی بود.
👈وی فرزندان خود را چنان تربیت نمود که بهترین کارها را عبادت خداوند دانسته و از آن بالاترین لذت ها را ببرند. او نه تنها خود عملاً الگویی برای آنها بود بلکه آنها را به این کار ترغیب می کرد. طبق روایات فاطمه(س) آنچنان در عبادت پیش رفت، که پاهایش متورم شد. او از نظر کثرت بندگی و عبودیت جلودار همه بود. تا آنجا که عابدان را به تحیر واداشت.
🌸لذا فرزندش امام حسن مجتبی (ع) می فرماید: مادرم فاطمه را در شب جمعه در محراب عبادت دیدم. که به عبادت و نماز مشغول است. او پیوسته به رکوع و سجود مشغول بود که شب به پایان رسید.
✅درسی که از این رفتار فاطمه (س) با فرزندانش گرفته می شود این است که اگر خانواده حس دینی و خداپرستی را در کودکی در فرزندان خود پایه گذاری کند، ثمره آن در جوانی نصیب همه جامعه اسلامی می شود.
🌺با ما همراه باشید...
🌐کانال جامع یادداشت های تربیتی↙️
https://eitaa.com/joinchat/1630666788Cc5dcc4c2a3
🍃🍂🍃
#کلام_رهبری
🔺بنده اصرار دارم که در زمینه ذکر مبانی اسلامی، آحاد مردم و مسئولین صریح باشند.
🆔@yaddasht_tarbiyate
⭕️سن کار تربیتی
هر روز پایین تر می آید
می ترسم روزی
فقط به مهد کودک ها
محدود شویم...
هر چند امروز
مهدکودک ها خود
مسجدالاقصای
دربنداند...
🌸با ما همراه باشید...
🌐کانال جامع یادداشت های تربیتی↙️
https://eitaa.com/joinchat/1630666788Cc5dcc4c2a3
#نکته_تربیتی
🍃🍂🍃
🔹 به سخنان کودک گوش دهید،
هر چند بیهدف
پراکنده و طولانی باشد!
🔸 کودک باید اجازه داشته باشد
احساساتش را در شرایط مختلف بیان کند
و در تصمیم گیریها اظهار نظر کند
تا درآینده در موقعیتهای اجتماعی موفق ظاهر شود .
🆔@yaddasht_tarbiyate
#کوتاه_نوشت
انسان تا به آمال خودش پشت نکند؛
تا به دنیا پشت نکند جلو نمیرود!
امام خمینی(ره)🌱
🌹کانال جامع یادداشت های تربیتی↙️
https://eitaa.com/joinchat/1630666788Cc5dcc4c2a3
اخلاق خوب داشته باشیم😊
#پیامبر_اکرم صل الله علیه و آله:
💐همانا اخلاق خوب گناهان را آب می کند، همانگونه که خورشید برف را آب می کند.
🆔@yaddasht_tarbiyate
📢 #سه_نکتی_مهم_برای_معلمان
اگر شما معلم مهربان هستید توصیه می کنم حتما این مقاله را بخوانید.
✅در این مقاله سه ویژگی معلم مهربان می پردازیم که ممکن است او را با مشکل مواجه کند.
🔴اصرار بیش از حد
🔴ترسیدن
🔴نداشتن قدرت کافی
(این مقاله با رویکر آموزش به بزرگسالان نوشته شده است)
🔴✅۱- اصرار بیش از حد
گاهی اوقات مدرسان دوره های بزرگسالان به خاطر شخصیت مهربانی که دارند در فهماندن مطالب به فراگیران بزرگسال خیلی اصرار می کنند. اما باید توجه کرد که این کار ممکن است جواب عکس بدهد. چون بزرگسال دوست ندارد زیر بار زور برود حتی اگر این کار به نفع خودش باشد.
ممکن است بزرگسال اصرار محبت آمیز شما را به زور گویی تعبیر کند.
🔴اصرار بیش از حد معمولا چه مواقعی به و جود می آید؟
بیشتر فراگیران بزرگسال مطالب را یاد گرفته اند و شما برای آموزش چند نفر دیگر خیلی اصرار می کنید. این کار بر خلاف حالت ظاهری می تواند مضر باشد چون ممکن است بزرگسالی که مورد این محبت شما قرار می گیرند حس کند از بقیه کند آموز تر است و باعث آزار جمع شده است.
شاید مدرس وسواسی هستید. اگر فکر می کنید مطلبی را خوب آموزش داده اید و بازخورد خوبی هم گرفته اید زیاد وسواس به خرج ندهید.
حس می کنید مطلب خیلی مهم و حیاتی است. هرچه قدر هم مطلب مهم و حیاتی باشد شما نباید بیش اندازه اصرار کنید. بلکه باید در همان ابتدای کار انگیزه یادگیری زیادی به همان انداز ه اهمیت موضوع در مخاطب به و جود بیاورید. برای مثال شما در حال آموزش کارکنان یک سازمان هستید فقط کافی است بگویید رئیس به من گفته فقط افرادی که این دوره را با موفقیت بگذرانند می توانند به کار در این سازمان ادامه دهند یا از افزایش حقوق بهرمند شوند. اگر انگیزه زیاد به وجود بیاورید نیازی به اصرار ندارید
در کل توصیه می شود با حفظ آرامش، احترام و مهربانی خودتان را نسبت به یادگیری بزرگسالان کمی بی تفاوت نشان دهید.
برخی مطالب خیلی ساده اند. اگر شما برای موضوعات ساده خیلی توضیح بدهید مخاطب بزرگسال حس می کند که به او بی احترامی شده است و اگر توضیح دادن شما به صورت افراطی باشد مخاطب به راحتی به شما می خندد. پس همانقدر که نیاز موضوع است توضیح دهید
.
🌹کانال جامع یادداشت های تربیتی↙️
https://eitaa.com/joinchat/1630666788Cc5dcc4c2a3
🍃🍂🍃
#آیت_الله_حائری_شیرازی
🔸تلاش مداوم، مانع سقوط انسان🔸
🚲برای اینکه از دوچرخه نیفتی، باید رکاب بزنی. اگر رکاب بزنی نمیافتی؛ اما اگر پایت را از روی رکاب برداری یا پا نزنی، سقوط میکنی.
✅ این عالم نیز همینطور است. آنها که میخواهند سقوط نکنند، باید پا بزنند، کار کنند و همۀ سعی و تلاششان را برای پیشرفت بهکار گیرند.
🆔@yaddasht_tarbiyate
👆👆👆
#عکس_نوشته
🔺تفاوت تربیت با تعليم درجهت آنهاست
🌸با ما همراه باشید...
🌐کانال جامع یادداشت های تربیتی↙️
https://eitaa.com/joinchat/1630666788Cc5dcc4c2a3
#ایستگاه_تربیت
🔸آسان پذیر بودن جوانان🔸
یک خصوصیت جوان رقّت طبع و آسان پذیری است.
👈 امام صادق علیه السلام می فرماید: «لِأنَّ قَلبَ الشّابّ أرّقُّ مِنْ قَلبِ الشّّیخ»
قلب جوان از قلب انسان های کهنسال رقیق تر است؛ یعنی آسان پذیرتر است، زودتر مطلب را می گیرد و زودتر تغییر می کند.
🌹پیامبر فرمود: وقتی خدا مرا مبعوث کرد فرمود: «اوصیکم بِالشُبان» بر شما باد به جوان ها، «انَّ الله بَعَثَنی حَقّاً بَشیراّ و نذیراً» خدا مرا به عنوان نبی و پیغمبر حق فرستاد که مردم را پند و اندرز بدهم، «فَحالَفَنی الشُّبان» اولین کسانی که به من دست دادند جوان ها بودند. «حالف»؛ یعنی حلف و پیمان، «وَخالَفَنی الشُّیوخ ثم قَرَأ فَطالَ عَلَیهِم الأمدُ فقسَتْ قُلُوبُهُمْ» واولین مخالفین من در میان کهنسالان بودند، آنها دیرتر مرا پذیرفتند.
🌸با ما همراه باشید...
🌐کانال جامع یادداشت های تربیتی↙️
https://eitaa.com/joinchat/1630666788Cc5dcc4c2a3
#قهرمان_واقعی
خواهر شهید تعریف کرده است: یک روز سعید به منزلمان آمد. 👈 به او گفتم: جدی جدی می خواهی بروی؟ من می ترسم اتفاقی برایت بیفتد.
🌸سعید گفت: ناراحت نباش. من آنجا سقا هستم و فقط آب به دست رزمنده ها می دهم.
💢 بعد دو تا کتاب که همراهش آورده بود (چهل حدیث-تربیت کودک) را به من داد و گفت این کتاب ها را بخوان و در تربیت فرزندانت از آن استفاده کن.»
🆔@yaddasht_tarbiyate
یادداشت های تربیتی
#قهرمان_واقعی خواهر شهید تعریف کرده است: یک روز سعید به منزلمان آمد. 👈 به او گفتم: جدی جدی می خواه
🔰از این به بعد مطالب بیشری از شهید عزیز نوجوان سعید طوقانی که در سن ١۵ سالگی به شهادت رسیدن در کانال قرار میگیرد
از این مطالب میتونید داخل حلقه ها، جلسات و کلاس های خود استفاده کنید
⭕️تو این دوره زمونه که دشمن قهرمان های دروغین رو به خورد بچه ها داده ما قهرمانان واقعی رو به متربیان و دانش آموزان خود معرفی کنیم
#کوتاه_نوشت
انسان تا به آمال خودش پشت نکند؛
تا به دنیا پشت نکند جلو نمیرود!
امام خمینی(ره)🌱
🌹کانال جامع یادداشت های تربیتی↙️
https://eitaa.com/joinchat/1630666788Cc5dcc4c2a3
پدر مادر ها توجه کنن❗️
تربيت کودک مسابقه نیست
رقابت با دیگران نیست
مطابق مد روز عمل کردن نیست
عروسک سخنگو برای مجالس تربیت کردن نیست...
مراقب باشید، عاقلانه، آگاهانه و با شناخت کودکتان، برای او برنامهریزی تربیتی داشته باشید.
🌸با ما همراه باشید...
🌐کانال جامع یادداشت های تربیتی↙️
https://eitaa.com/joinchat/1630666788Cc5dcc4c2a3
✅۶٨نکته برای #مدیریت_جلسه و کلاس
بخش چهارم...
1⃣3⃣شخصیت خویش را پیش متربیان سبک نکنیم.
2⃣3⃣مقررات خشک و افراطی را از حلقه دور کنیم.
3⃣3⃣نسبت به فعالیت متربیان بی تفاوت و بی توجه نباشیم.
4⃣3⃣در آموزش از گروه گرائی و خط بازی خودداری کنیم.
5⃣3⃣بر موضوعات جاری، تسلط و از آن اطلاع کافی داشته باشیم.
6⃣3⃣در افزایش آگاهیها و محتوای علمی خود بکوشیم.
7⃣3⃣به سؤالات متربیان با لحن خوب و مناسب پاسخ دهیم.
8⃣3⃣مطالعه پیش از تدریس و آمادگی قبلی جهت آموزش داشته باشیم.
9⃣3⃣برنامه ریزی داشته باشیم.
0⃣4⃣ابتکار و خلاقیت داشته باشیم.
ادامه دارد...
🌺با ما همراه باشید...
🌐کانال جامع یادداشت های تربیتی↙️
https://eitaa.com/joinchat/1630666788Cc5dcc4c2a3
یادداشت های تربیتی
✅۶٨نکته برای #مدیریت_جلسه و کلاس بخش چهارم... 1⃣3⃣شخصیت خویش را پیش متربیان سبک نکنیم. 2⃣3⃣مقررات
جهت مشاهده نکات و بخش های قبلی هشتگ #مدیریت_جلسه را انتخاب کنید...