♨️
اگر دین، کل زندگی ما نباشد، حتی اگر بخش بزرگی از زندگی ما باشد، باز هم سکولار هستیم.
اگر شما انگلیسی زبانی باشید که تمام روز درباره تاریخ و فرهنگ ایران سخن میگویید، باز هم ایرانی بهحساب نخواهید آمد. لحن و زبان، خود باید گویای این باشد که اهل کدام عالمیم... حتی اگر در آن عالم سرگرم کاری دیگر باشیم.
#وحید_یامین_پور
#یادگاری
@yadegarii
♨️
یکی از ویژگیهای اهل بهشت این است که در دلشان نسبت به دیگر مومنان کدورت و حسد و کینهای نیست. اگر این ویژگی را در دنیا در کسی دیدید، او همین الان یک رفیق بهشتی است.
➕️خداوند در آیه ۴۷ سوره حجر میفرماید:
و نزعنا ما في صدورهم من غلّ اخواناً...
"و ما آیینه دلهای پاک آنها را از کدورت کینه و حسد و هر خلق ناپسند به کلی پاک و پاکیزه ساختیم و همه برادروار روبروی یکدیگر بر تختهای عزت بنشینند."
➕️و برای رسیدن به این ویژگی در آیه ۵۳ سوره اسراء دستوری داده است:
وَقُلْ لِعِبَادِي يَقُولُوا الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ ۚ إِنَّ الشَّيْطَانَ يَنْزَغُ بَيْنَهُمْ
"به بندگانم بگو: «سخنی بگویند که بهترین باشد! چرا که (شیطان بوسیله سخنان ناموزون)، میان آنها فتنه و فساد میکند."
➕️و این را یک خواسته مهم مومنان میداند چه آنها همیشه اینچنین دعا میکنند:
...يَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالْإِيمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلًّا لِلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّكَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ(حشر/۱۰)
:...و آنان دایم به درگاه خدا عرض میکنند: پروردگارا، بر ما و برادران دینیمان که در ایمان پیش از ما شتافتند ببخش و در دل ما هیچ کینه و حسد مؤمنان قرار مده، پروردگارا، تویی که بسیار رؤوف و مهربانی"
🔺️ دعای آیه ۱۰ سوره حشر را حفظ کنیم و همیشه بخوانیم تا یکی از اوصاف اهل بهشت را در خود ایجاد کرده باشیم.
#یادگاری
#وحید_یامین_پور
@yadegarii
♨️
دعا، فقط آن جملاتی نیست که بر زبان میآوریم. دعا، صدای پنهان در جان ماست. میل و خواست مخفی که گاهی خودمان هم آنرا به خوبی نمیشنویم.
خداوند "سمیع" و بلکه "اسمع السامعین" است. اصل دعا همان اشتیاق و فریاد ناگفتهی پنهان در جانهاست که خدا آنها را میشنود. شاید تقدیر ما را همانها رقم بزند.
گاهی از بین هزار نام خدا در جوشن کبیر یا صد فقره از مناجات ابوحمزه با یکی از آنها گره میخوریم و خود را در کنار آن اسم یا دعا حاضر میبینیم. اینجا همان جایی است که دعای مخفی جانها ظهور میکند. اغلب، آنچه بر زبان میآوریم لقلقهایست بیگانه با حقیقتی که در جان پنهان کردهایم. هر قدر این بیگانگی کمتر باشد، به حقیقت دعا و استجابت نزدیکتریم.
ادعیهای که از اهل بیت علیهمالسلام به ما رسیدهاند شاید کمکی است به وجود لال ما تا زبان باز کند؛ تا آنچه در چاه جان پنهان دارد، بالا بکشد و به گوش خودش بشنود و آنگاه در نقطه گفتگو با خدا قرار گیرد.
و این همانا استجابت است.
#وحید_یامین_پور
#یادگاری
@yadegarii
♨️
گفت: کسیکه واقعاً شاد است، هیچوقت بلند بلند نمیخندد. خندهی بلند اغلب برای پنهان کردن یک افسردگی درونی است. مثل افسردگی در ساعتهای پایانی یک تعطیلات که آدم را به دست و پا زدن برای یک شادی مضحک وا میدارد. نکند زمان بگذرد و من به اندازه کافی شاد نبوده باشم!
من بهیاد کسانی میافتم که در راه بازگشت از شمال، با اضطراب آخرین ساعتهای فراغتشان را میگذرانند... با پایکوبی دسته جمعی کنار جادهها و نعره زدن در تونلها...
شادی، کالایی نیست که با خرج کردن پول و زمان، بدست آید؛ شادی با فائق آمدن و چیره شدن بر زمان بدست نمیآید. تلاش برای شاد بودن مساوی است با اضطراب و نهایتا افسردگی.
بهجت و انبساط خاطر حقیقی، نه نسبتی با "تعطیلی" دارد و نه دارایی. شادی حقیقی از چشمه درون میجوشد. در هنگام "انس" و نه در "نسیان".
#وحید_یامین_پور
#یادگاری
@yadegarii
♨️
ما گاهی در جایی "هستیم" ولی آنجا "قرار" نداریم. بودن در جایی -یا جایگاهی- همیشه مساوق قرار گرفتن در آنجا نیست. "قرار" داشتن در گوشهای از این جهان، چیز کمیابی است.
وقتی جایی هستیم که آنجا قرار نداریم، دستمان به یک کار حقیقی نمیرود، دستمان دچار پریشانی میشود. نشانه قرار داشتن همین است که کارها با صرافت طبع انجام میگیرد.
شاید به این فکر کنید که هرگاه احساس بیقراری کردید، جا و جایگاه خود را تغییر دهید تا به قرار برسید. اما بیقراری با جا-به-جا شدن منتفی نمیشود. وقتی از این سوی اتاق به آنسو نقل مکان کنید، اتاق شما عوض نمیشود. ما در عالَم هستیم در نسبت با چیزهایی دیگر. باید نسبت را تغییر داد تا عالم تغییر کند.
کسیکه نسبتش با عالم و آدم از جنس سود و زیان است با همه آدمهای دیگر از این جنس، در همه جای جهان در یک اتاق است و گاهی ممکن است از کسی که در اتاقش همجوار او نشسته دور و بیگانه باشد.
نسبتهاست که عالمی را برای ما پدیدار و مرئی و عالمی را ناپدید و نامرئی میکند. آنگاه با آنها که در یک عالمیم، همزبان و همنوا میشویم. اما جهان امروز جهان سوءتفاهم و تخاصم و کینتوزی است.
#یادگاری
#وحید_یامین_پور
@yadegarii
♨️
تفاوت شهید مطهری با بسياری از متفکرین امروزی در میزان سواد و مطالعه یا قدرت بیان و گفتار نیست. در این است که مطهری ایدئولوژی زده و مقیم جهان اراده فردی و دغدغهمند تصرف در اذهان مخاطبانش نبود. او اهل دعوت بود نه تصرف. فقط آنها که در مرحله تسلیم در برابر امر قدسی هستند، از انگیزههای سوبژکتیو "تاثیرگذار بودن" خالی میشوند.
بسیاری از روشنفکران و متفکران که دغدغه تاثیرگذاری دارند، به جای دعوت وارد وادی تصرف میشوند و گرفتار مهلکهی سوبژکتیویته اند و در سودای تبلیغ و تغییر دیگران هستند.
مطهری تسلیم بود و این او را ماندگار کرد. ماندگاری در پیوستن به حق است.
#یادگاری
#وحید_یامین_پور
@yadegarii
♨️
هنوز کسانی پیدا میشن که ساعتها بنشینن و کتابهای ۱۰۰۰ صفحه ای و حجیمتر بخونن؟ آیا از اون موقع که همه ساعت مچی دارند و دهها اپلیکیشن و ابزار برنامهریزی و متدهای موفقیت فراگیر شده تا انسان بر وقت و زمان غلبه کنه ، بیشتر مبتلا به کمبود وقت، بیحوصلگی و "عجله" نشده؟
هر شبانهروز ۲۴ ساعته ولی در دل هر ثانیه، زمانهای دیگری پنهان شده که با اسراری میشه قفلش رو باز کرد و سعهی وقت رو ایجاد کرد. بشر جدید با ارادهی بر غلبه بر زمین و زمان، تمام کلیدهای باز کردن این قفلها رو از دست داده. مفهوم "برکت" از زمین و زمان رخت بربسته.
#یادگاری
#وحید_یامین_پور
@yadegarii
♨️
اگر اندیشه مرگ نباشد و زندگی تا بینهایت ممتد فرض شود، آنگاه هیچ درکی از مسئولیت، اولویت و فوریت در زندگی نخواهد بود.
ابوسعید ابوالخیر را پرسیدند از تفسیر این خبر که: "تفکّر ساعة خيرٌ من عبادة سنة". شیخ ما گفت: "یک ساعت اندیشه از نیستی خویش بهتر از یک سال عبادت به اندیشهی هستی خویش."
وجدان و خودِ اصیل انسانی تا زمانیکه گمگشته در اهواء و ورّاجیها و بوالفضولیهای همگانیِ خیابانی است، از ما پنهان است. فقط آنگاه که دلشورهی مرگ رخ میدهد و انسان مرگ را نه مرگ دیگری بلکه مرگ خود میبیند یا با یک مرگ ناگهانی بزرگ غیرمنتظره مواجه میشود، در آستانهی افشاشدگی خود قرار میگیرد.
بیرون از افشاگری مرگ، همهی فهمها منفعلانه و دروغین است و آنچنانکه آوینی در "آخرین دوران رنج" میگوید، نظم و انضباط نهیلیستی در متن روزمرگی اختیار و آگاهی انسان را میرباید و خفه میکند.
راز اینکه هنر و شعر در همسايگی رنج و دلشورهی مرگ متولد میشود همین آگاهی حقیقی و بیپرده از خویش و هستی است.
#یادگاری
#وحید_یامین_پور
@yadegarii
"غربت" چیست و غریب چه کسی است؟
غربت، سکوت کردن در زمان گفتن است؛ از این تعبیر دقیقتر، غربت "نتوان گفتن" است. قرار گرفتن در قرب چیزی که زبان را یارای سخن گفتن از آن نیست.
مومن در دنیا غریب است چون آنچه را در مییابد به زبان روزمره به سخن درنمیآید. او گنگ خواب دیده است و عالم تمام کر. اینجاست که شهادت به میدان میآید تا زبان عالَم به راز گفتن باز شود. شهادت، گواهی دادن به رازی است که غریب در غربتش گفتن آن را رها کرده بود... در عالم رازی است که جز به بهای خون فاش نمیشود.
#یادگاری
#وحید_یامین_پور
@yadegarii
♨️
انسانی که به اندازهگیری و انباشت اطلاعات رو میآورد، به اندیشیدن پشت میکند. علم جدید، انسان بیاندیشه میسازد. اولین تاثیر بیگانگی با اندیشه، آوارگی است. اندیشیدن با "ریشه داشتن" همراه است. انسان بیگانه با اندیشه، روی زمین جایی برای سُکنی گزیدن و ریشه دوانیدن پیدا نمیکند. ما اغلب مسکن داریم ولی سُکنی، نه. به همین جهت انسانِ آواره، به توریسم و سپس به مهاجرت رو میاورد. ولی هیچ مقصدی برای توریست یا مهاجر، محلی برای سکنی نیست. انسان بدون انس با اندیشه، همه جا آواره است. او با زمینی که ریشههایش را بپروراند، بیگانه است.
#یادگاری
#وحید_یامین_پور
@yadegarii
♨️
چیزی که میماند، خاطره است. خاطره، طلاست. ما با خاطراتمان زندهایم نه با سکوها و آویزها. خاطرهها از آن جهت که به تاریخ معنا میدهند، همه خوب و گرانبها هستند، چه تلخ چه شیرین.
#وحید_یامین_پور
#یادگاری
#المپیک #حسن_یزدانی
@yadegarii
♨️
"تجارت توجه"، این حقیقت کاری است که خیلی از ماها در شبکههای اجتماعی به اسم تبلیغ دین انجام میدهیم.
#یادگاری
#وحید_یامین_پور
@yadegarii
♨️
اسلام، "مِهربنیاد" است.
عقلانیت اسلامی هم آنگاه که بر مدار مهرورزی ظهور کند و نتیجهاش الفت باشد، عقلانیت است و در غیر اینصورت جهل است.
فرمود "التودّد، نصف العقل": دوست داشتن، نصف عقل است.
عقل و حکمت عملی، آنگاه که در سیاست مُدُن و تدبیر منزل در کار میآید، باید به الفت و مهرورزی و مواسات بینجامد و اگر به فُرقت و نزاع انجامید، آنچه در کار است از جنود جهل است.
#یادگاری
#وحید_یامین_پور
@yadegarii
♨️
"وفاق" اعتباری است، اصالت با "الفت" است. وفاق، مصلحتمحور و توافقی بر "غرض مشترک" است. الفت، غیر غرضورزانه و بر اساس صدق و از شعب وَلایت است. الفت که به محاق برود، ناچار و ناگزیر از وفاقیم. اما هوشدار که مومنین با رشته ولایت بههم وصلاند و قطع این سلسله به رانده شدن از بارگاه ولاء میانجامد.
الفت، حقیقت اخوت است و اخوت شکل ساختاری بههم پیوستن مؤمنین در جامعه است. الفت، حقیقت و باطن اخوت است و اخوت جامه و کالبد الفت. الفت، با مهرورزی غیر غرضورزانه تجلی میکند و این تجلی فقط از قلبی سر میزند که از "شحّ نفس" (بُخل و تنگنظری) بهدور باشد و این صفت انصار رسول الله(صلواتاللهعلیهوآله) است که فرمود: و من يوق شح نفسه فاولئك هم المفلحون(سوره حشر/٩)
#یادگاری
#وحید_یامین_پور
@yadegarii
♨️
"خواستن"، توانستن است.
این ضربالمثل پرتکرار را چگونه میفهمیم؟ "خواستن" را اراده خودبنیاد میفهمیم. بنابراین یعنی اراده کن آنوقت توانایی انجامش را خواهی یافت.
حالا به معنای حقیقی "خواستن" توجه کنید. خواستن یعنی طلب و تمنّا.
توانایی حقیقی(خصوصا در امور معنوی) آنگاه رو میآورد که در جان ما طلب و تمنّای حقیقی طلوع کند. اراده و عزم در خلاء و به خودی خود متولد نمیشود. اراده همواره "اراده برای..." است. اراده برای کاری و به هدفی طلوع میکند و منشاء کار و اثر میشود و این مسبوق به یک طلب و تمناست. ما باید "بخواهیم" یعنی در موضع طلب و تشنگی حقیقی قرار بگیریم.
آب کم جو تشنگی آور بدست
تا بجوشد آبت از بالا و پست
تشنگی با ارادههای غرورآمیز متکی به نفس بدست نمیآید. از طرفی تشنگی و تمنا همان اجابت است. از اینجاست که مولوی تشنگی را با جوشش آب پیوند زده است...
فرق بین آن اراده خود بنیاد با طلب تشنگی همان فرق بین روانشناسی زرد و تکنیکهای کسب موفقیت است با عرفان.
#یادگاری
#وحید_یامین_پور
@yadegarii
♨️
بسیاری از آنها که در حجاز همعصر پیامبر بودند، اعجاز قرآن را درمییافتند ولی چون نمیتوانستند عقیده خود را رها کنند، ایمان نمیآورند.
امروز بسیاری هستند که اساساً اعجاز قرآن را نمیفهمند و در باطن تفاوتی بین قرآن و کتابهای تاریخی دیگر قائل نیستند، هرچند احتیاطاً حرمت آنرا نگه میدارند. همانها که در پاسخ به پرسش رایج "معجزه پیامبر اسلام چیست؟" سریعاً خواهند گفت: قرآن.
جاهلیت آن عربِ ۱۴ قرن پیش که اعجاز را میفهمید و ایمان نمیآورد، بیشتر بود یا جاهلیت امثال ما که اعجاز قرآن را اساساً نمیفهمیم؟ جاهلیت معاصر به این معنا که عقل علمزدهی ما توان ارتباط با معانی قرآن را نداشته باشد، مهلکتتر از جاهلیت اولی نیست؟
#یادگاری
#وحید_یامین_پور
@yadegarii
♨️
مرحوم ملامحسن فیض کاشانی میگوید غایت بسیاری از احکام شریعت، الفت بین مؤمنین است و اگر ماموریت انبیاء در ساحت علم، دعوت به توحید باشد، ماموریت آنها در ساحت عمل، اتحاد مؤمنین و الفت و محبت بین آنهاست.
حالا از این زاویه همه تکالیف شرعی را مرور کنیم. کدام عمل عبادی بهتر و بیشتر این غایت را محقق میکند؟
دیدن شرع و دین در این نقشه کلّی است که اولویت و اهمیت احکام در هر عصر را معلوم و دین را معنا میکند.
#یادگاری
#وحید_یامین_پور
@yadegarii
♨️
ظریفی میگفت، شادی وقتی طلوع میکند که انسان بداند وظیفه واقعیاش را به انجام رسانده. رسیدن به آن شادی، دشواری هر انجام وظیفهای را آسان میکند. مثل شادی یک پدر، آنهنگام که با دسترنجش آرزوی کوچک کودکش را برآورده میکند و در همان حال میداند، هرآنچه برای این منظور از دستش برآمده، انجام داده است.
تحمل سختی انجام وظیفه در انتظار شادیِ پس از آن، آسان است. رنج حقیقی در انجام وظیفه نیست؛ که در ندانستن وظیفه است. گیجی و پریشانی ناشی از ندانستن وظیفه است که ما را خسته میکند.
بشر امروز، بشر عاطل و باطل است. نمیداند کجاست و چه "باید" بکند. این "بایستگی" همان امر مجهول عصر ماست؛ عصر نیهیلیسم.
#یادگاری
#وحید_یامین_پور
@yadegarii