eitaa logo
یادگاه (فصل آگاهی)
109 دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
3.1هزار ویدیو
168 فایل
لینک ناشناس
مشاهده در ایتا
دانلود
✨آیه‌ای که فقط نیمۀ اولش را بلدیم 📖 آیه 60 سوره‌ غافر وقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ ۚ و خدای شما فرمود که مرا با (خلوص دل) بخوانید تا دعای شما مستجاب کنم. 🔹 این قسمت از آیه را همه بلد هستند، چون پر از مهربانی است. معمولاً همۀ ما هر چه آیۀ محبت‌آمیز است بلدیم. 🔹اما بقیه این آیه را خیلی‌ها بلد نیستند. چرا؟ چون بقیۀ آیه از عظمت خدا صحبت می‌کند و می‌فرماید: 🌸 إنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ ، کسانی که نسبت به عبادت من تکبّر ورزند، به زودی با کمال ذلّت و خواری داخل جهنم خواهند شد 🔹حالا دوباره به معنای این آیه توجه کنیم: خداوند ابتدا می‌فرماید: «مرا بخوانید، من جوابتان را می‌دهم.» بعد بلافاصله می‌فرماید: «کسانی که تکبر کنند و درِ خانه من نیایند و از من چیزی نخواهند، اگر دیگران را عادی به جهنم می‌برم، آنها را به خاطر تکبرشان، با خواری و ذلّت به جهنم خواهم برد.» 🔹 در واقع معنایش این است: «من خدای تو هستم که دارم به تو می‌گویم مرا صدا بزن تا جوابت را بدهم، آن‌وقت تو سرت را پایین انداخته‌ای و لال شده‌ای؟! یا اینکه اصلاً اعتنا نمی‌کنی و می‌روی؟» 🔹 این نوع برخود، نشانۀ تکبر انسان نسبت به خداوند است. ♦ یک مثال ساده: 🔹وقتی بچه‌ای سینی خرما را جلوی شما می‌گیرد و می‌گوید «بفرمایید»، بی‌اعتنا از کنارش رد نمی‌شوی، چون بی‌ادبی محسوب می‌شود، هرچند طرف مقابل شما یک بچه است. اگر هم خرما نخواهی، برمی‌گردی می‌گویی: «خیلی ممنون. میل ندارم. تشکر.» بالاخره یک جوابی می‌دهی. 🔹حالا خداوند با آن عظمت و جلال، آمده جلوی شما و می‌فرماید: «از من چیزی بخواهید تا به شما بدهم!» اما تو سرت را پایین انداخته‌ای و بی‌اعتنا رد می‌شوی؟! یعنی داری به خدا تکبر می‌کنی؟! محبت خدا را پس می‌زنی؟!
⤵️آیت الله بهجت(ره): ⚠️عدم انجام کارهای خیر از قبیل صدقات جاریه و ساختن بناهای خیریه عام المنفعه، مساجد، حسینیه‌ها، حمامات، مدارس و بیمارستان‌ها و... که امروزه مردم از آنها محروم هستند، از بی‌پولی نیست بلکه از ما است!  📚در محضر بهجت، ج2، ص53
🔔 دهان روح و تن ⤵️علامه حسن زاده آملی: انسان دو دهان دارد: یکی گوش که دهان روح اوست و دیگر دهان که دهان تن اوست. این دو دهان خیلی محترم‌اند. انسان باید خیلی مواظب آن‌ها باشد یعنی باید صادرات و واردات این دهن‌ها را خیلی مراقب باشد آن‌هایی که هرزه‌خوراک می‌شوند،‌ هرزه کار می‌گردند. کسانی‌که هرزه‌شنو می‌شوند،‌ هرزه‌گو می‌گردند. وقتی واردات انسان هرزه شد، ‌صادرات او هم هرزه و پلید و کثیف می‌شود. یعنی قلم او هرزه و نوشته‌هایش زهر‌آگین خواهد شد.
💰اهل پس‌اندازی و حساب_کتاب ؟ آفـــرین ...اما فراموش نکن؛ پس انداز، همیشه خوب نیست؛ گاهی باید دائمی، دست و دلباز بود!!! دقیقاً همان جا که باید از محبتت مایه بگذاری و خرج کنی!!!! دخل و خرجِ محبت‌ها با بقیه دخل و خرج‌ها کمی فرق می‌کند... مبادا زیادی پس انداز کنی، و محبت، درون صندوقچهٔ دلت بماند و بگندد!!!!!... 💥نترس کم نمی‌آوری... از چشمه هرچه بیشتر آب برداری؛ بیشتر می‌جوشد. اگر جایی از زندگی تلخی دیدی؛ ببین شیرینی محبت را کجا و به خیال کدامین روز مبادا ذخیره کردی؟ 💥 اصلا برای محبت روز مبادایی وجود ندارد... اگر درست، بموقع و بجا خرج نکنی، خط فاصله ای به نام عادت ، بین تو و همسرت، والدینت، فرزندت، دوست و همکارت ..... و بین تو و "خـــدا" حائل میشود... محبت فقط با خرج کردن زیاد میشود
یاران شتاب ڪنید، گویند قافلہ‌ا؎ در راه است ڪہ گنھڪاران را درآن راهۍنیست، آر؎ گنھڪاران را درآن راهۍ نیست اما پشیمانان را مۍپذیرند..🍃
‌ ‌ ‌یڪ عُمر اگر.... روزه بگیریم و بگیرید و بگیرند همتا نشود باعطش خشک دهان علےاصغر... ‌ ‌‌‌
هر قدر گناه سنگین تر باشد، به سنگینی توجیه گناه نیست، چرا که گنهکار معترف به گناه غالباً به سراغ توبه می رود. امّا مصیبت زمانی شروع می شود که پای توجیه گر در میان آید که نه تنها راه توبه را به روی انسان می بندد بلکه او را در گناه راسخ تر و جری تر می سازد. این توجیه گری گاه برای حفظ آبرو و جلوگیری از رسوایی در برابر مردم است، اما از آن بدتر زمانی است که برای فریب وجدان صورت گیرد. در طول تاریخ نیز جنایتکارانی را می توان یافت که برای فریب خود و دیگران دست به توجیهات مضحکی می زدند که هر انسانی را غرق تعجب می کند. مثلًا مشرکان عرب برای توجیه شرک خود گاه متوسل به رسم نیاکان می شدند و می گفتند: «إِنَّا وَجَدْنا آباءَنا عَلی أُمَّةٍ وَ إِنَّا عَلی آثارِهِمْ مُقْتَدُونَ؛ ما پدران خود را بر آئینی یافتیم و به آثار آنان اقتدا می کنیم »[1] و گاه به جبر متوسل می شدند و می گفتند: «لَوْ شاءَ اللَّهُ ما أَشْرَکنا؛ اگر خدا می خواست، ما مشرک نمی شدیم »[2]. و یا گمراهی خود را چنین توجیه می کردند: «رَبَّنا إِنَّا أَطَعْنا سادَتَنا وَ کبَراءَنا فَأَضَلُّونَا السَّبِیلَا؛ پروردگارا! ما از سران و بزرگان خود اطاعت کردیم و ما را گمراه ساختند!»[3] شیطان برای توجیه نافرمانی خود گفت: «أَنَا خَیرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنِی مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طِینٍ؛ من از او بهترم؛ مرا از آتش آفریده ای و او را از گل »[4] گاهی انسان ترس را به عنوان احتیاط، حرص را به تأمین آینده، ضعف نفس را به حیا، بی همتی را به زهد، ارتکاب حرام را به کلاه شرعی، فرار از زیر بار مسئولیت را به ثابت نبودن موضوع و ضعف و کوتاهی های خود را به قضا و قدر توجیه می کند. وَ إِذا قِیلَ لَهُمْ لا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ قالُوا إِنَّما نَحْنُ مُصْلِحُونَ[5] و هنگامی که به آنان گفته شود: «در زمین فساد نکنید» می گویند: «ما فقط اصلاح کننده ایم» زُینَ لِلْمُسْرِفِینَ ما کانُوا یعْمَلُونَ[6] این گونه برای اسرافکاران، اعمالشان زینت داده شده است. اسراف را آبروداری می داند، تنبلی را حمل بر زهد می کند، بخل را حمل بر پیش بینی می کند و.. . 🔻🔻پی نوشت ها [1] . زخرف/ 23. [2] . انعام/ 148. [3] . احزاب/ 67. [4] . اعراف/ 12. [5] . بقره/ 11. [6] . يونس/ 12. 📚منبع : اکبری، محمود؛ جوان و ندامت، ص: 40
✨﷽✨ ✍در کتاب من لایحضره الفقیه آمده است: مردی نزد نبی مکرم اسلام (ص) آمد و گفت: هلاک شدم و هلاک کردم. حضرت از او پرسیدند: چه اتفاقی افتاده است؟! مرد گفت: روزۀ خود و همسرم را در ماه رمضان باطل کردم. حضرت فرمودند: ناراحت نباش! بنده‌ای را کفارۀ آن گناه خود آزاد نما! گفت: نمی‌توانم. حضرت فرمودند: دو ماه پی در پی روزه بگیر. گفت: طاقت آن ندارم. فرمودند: شصت مسکین اطعام کن. گفت: چیزی ندارم. نبی مکرم اسلام (ص) خوشۀ خرمایی آن گاه هدیه آوردند و آن را به او بخشیدند و گفتند: این را بگیر و صدقه بده! مرد گریست و گفت: به خدا قسم در مدینه از خانوادۀ من محتاج‌تر کسی نیست. حضرت فرمودند: خرما را بردار و برای خانواده خود ببر که کفارۀ گناهان توست. مرد از این که در اسلام این همه بخشش و درک مراعات مسلمان است زار زار گریست و گفت: چه دینِ مهربان و رئوفی که گناه مرا بخشید و بخاطر گناهی که کرده بودم به کفارۀ آن حتی مرا طعام رساند. 📌از این روایت کاملا واضح است هر کجا حق تعالی انسان را امر به انجام امری نموده است برای رفاه حال مسلمانان بوده ولاغیر، زیرا حق تعالی از هر چیزی بی‌نیاز است.
جز3.mp3
4.16M
🔊 تلاوت جزء ۳ قرآن کریم
برخیز ز خواب خوش اذان نزدیک است صبح فرج اماممان نزدیک است غم راه مده به دل که ان شاء الله پابوسی صاحب الزمان نزدیک است
- ناشناس.mp3
8.1M
🔰تندخوانی جزء چهارم قرآن کریم 🎙قاری: احمد دباغ
«انسان هرچه دعا را آهسته تر بخواند ادب دعا را بهتر رعایت کرده است.سعی کند تنها برای خود دعا نکند و پیشنهاد ندهد که خدایا به من این یا آن را بده؛ بلکه برای همه طلب خیر و عافیت کند.» حکمت عبادات ص ١۵۹
یک وقت زلزله می آید آبروی کسی نمیرود بر فرض زلزله آمد و خانوادهای مثلاً زیر آوار رفتند آبرویشان که نرفت، اما فرمود ما آبرو میبریم، کسی که مزاحم یک  مسلمان شد ما رها نمی کنیم. حالا خیلیها هستند که مظلومانه میمیرند بعد اگر مؤمن باشد که همین که وارد شدند ﴿رَوْحٌ وَ رَیْحَانٌ وَ جَنَّةُ نَعِیمٍ﴾ مؤمن وقتی حال مرگ حاضر شد ﴿الَّذینَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِکَةُ طَیِّبینَ یَقُولُونَ سَلامٌ عَلَیْکُمْ﴾ با عرض ارادت و سلام، فرشته ها قبض روح میکنند ما حالا میگوییم بیچاره کسی را گرفتارش کردند دارد میمیرد! بله دارد میمیرد، اما چگونه میمیرد را که خبر نداریم، فرمود نه، شما نمیبینید ﴿الَّذینَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِکَةُ طَیِّبینَ یَقُولُونَ سَلامٌ عَلَیْکُمْ﴾ با عرض ارادت و سلام میآیند. این در کجای عالم نوشته است؟ کجا این حرفها هست؟ خدا غریق رحمت کند سیدنا الاستاد مرحوم علامه طباطبایی را! بارها این مثال را میزد میگفت این که تیر میخورند به حسب ظاهر این است که اینها دارند رنج میبرند، اینطور نیست! مثل آدم عرق کرده ای است که در استخر دارد شنا میکند، فرمود برای او این است، این را از کجا میگوید؟ این آیه میگوید: ﴿الَّذینَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِکَةُ طَیِّبینَ یَقُولُونَ سَلامٌ عَلَیْکُمْ﴾، این حرفها را از کجا میتوانند یاد بگیرند؟
Tahdir joze5.mp3
3.96M
🔊صوت جزء پنج بصورت تندخواني(با صداي استاد معتز آقائي) اميد آنكه توفيق بهره مندي از آيات الهي ،رزق معنوي ما منتظران ظهور در اين ماه پربركت باشد. التماس دعا🤲 اللهـم‌عجـل‌لولیڪ‌الفـرج کپی با ذکر صلوات
امام على عليه السلام: منِ اشتَغَلَ بِذِكرِ الناسِ قَطَعَهُ اللّهُ سبحانَهُ عَن ذِكرِهِ هر كه به ياد مردم سرگرم شود، خداوند سبحان او را از ياد خود جدا كند 📚غررالحكم حدیث8234
می خوای بدونی چرا در ماه رمضان ؛ شیاطین به بند کشیده میشن : رمضان ماه خداست . اگر دل تو هم رنگ خدا بگیره و جای خدا باقی بمونه خود خدا سدنفوذناپذیر در برابر هجمه های شیاطین و وسوسه های باطل میسازه. ورود شیطان (یعنی باطل و حق گریزی) به حریم خدا ممنوعه. مثل ماه خدا که شیاطین به بند کشیده میشن ... م. ابراهیمی
یادگاه (فصل آگاهی)
می خوای بدونی چرا در ماه رمضان ؛ شیاطین به بند کشیده میشن : رمضان ماه خداست . اگر دل تو هم رنگ خ
دل از اول جای خداست دیدی چقدر بچه های کوچولو خواستنی و ناز هستند؟ فکر میکنی بخاطر چیه؟ به دلیل اینکه نمی تونن حرف بزنن و فقط بلدن گریه کنن یا بخندن؟! بخاطر اینکه حتی نمی تونن راه برن و اگه والدینش باشی تو مجبوری همیشه بغلشون بگیری و حتی کارخرابی هاشونو تمیزکنی ؟! بخاطر اینکه ....؟! چرا به این فکرنمی کنی که شاید دلیل اینکه اینهمه بچه کوچولوها خواستنی و تو دل برو هستن دلشون نیست؟! دل از اول پر از خداست کم کم بزرگ میشیم کنار خدا که در دلمون حس میکنیم همیشه داریمش ، چیزای دیگه وارد حریم دلمون میکنیم هی جای خدا تنگ میشه! منظورم اینه که هی خدا کمتربچشممون میاد دیگه هرچقدر خدا در دلمون جاش تنگ تر شده باشه نخواستنی تر میشیم ولی اگه خدا در دلمون خدا باقی بمونه جاش تنگ نشه هر سال با یه عشق و یه رنگ و یه مدل تازه و نو همه چی تو زندگی سر جای خودش می مونه و خواستنی می مونیم سه تا نیاز اساسی(روحی) داریم همه انسانها زن و مرد و پیر و جوان و ریز و درشت و... مهمترینش نیاز به توجهه. هم نیاز داریم بهمون توجه کنن هم نیازداریم به کسی چیزی توجه کنیم یکی دیگه عاطفه و مهرورزیه هم نیازداریم دوست داشته بشیم دوستمون داشته باشن هم نیازداریم دوست داشته باشیم و دیگری ، احترام هست هم نیاز داریم بهمون احترام بگذارن هم نیازداریم احترام بگذاریم وقتی خدا در دلمون خدا باقی موند، نیازهای اساسی رفع میشه و بی نیاز میشیم. افسردگی دلشوره اضطراب ؟! هیچی. چرا؟ بهمون دلیل که وقتی درباره افسردگی بچه کوچولو بخوایم حرف بزنیم خودمون خندمون میگیره! شاید بهتره حریم دلمون را خونه تکونی کنیم برگردیم به کودکی باهمون میزان خدا که در دلمون بود... برگردیم به (دل) کودکی؟ خدایا میشه ...؟! م. ابراهیمی
چنان روزي رسان، روزي رساند كه صد عاقل از آن حيران بماند...
الهے ازکوے توبیرون نشود پاے خیالم نکند فرق بہ حالم چہ برانے چہ بخوانے چہ بہ اوجم برسانے چہ بہ خاکم بکشانے نہ من آنم کہ زفیض نگہت چشم بپوشم نہ تو آنے کہ گدارا ننوازے بہ نگاهے در اگر باز نگردد نروم باز بجایے پشت دیوار نشینم چو گدا بر سرراهے کس بغیراز تو نخواهم چہ بخواهے چہ نخواهے بازکن در ،کہ جزاین خانہ مرا نیست پناهے
هر کاری کنی و هر جور حرف بزنی و هر جوری برخوردکنی همیشه خوشش نمیاد یا یه ایرادی میگیره یا ترکت میکنه یا پشت سرت حرف میزنه نگاه انسانها به پدیده های طبیعی یکسانه اما جایی که ایستادند و از اونجا دارن نگاه می کنن متفاوته و مهمتر از اینکه ازکجا ایستادیم وداریم می بینم ، اینه که چشم ما و نگاه ما نمرش چنده ایا کوردل نیستیم؟ بینایی ما کامله؟ کم بینا نیستیم؟ از همه چیز مطلعیم؟ برای اینکه "نور " چشم و دیده ها را تقویت کنیم یا نگذاریم بسمت کم بینایی و نابینایی بریم ، باید "دانش" کسب کنیم دانش صرفا در کتاب های رمان خارجی یا کتاب های دانشگاهی محصور نیست دانش ظاهرا یعنی کسب اطلاعات اما باطن ماجرای دانش و مفهومش : داناییه ممکنه سواد خوندن و نوشتن نداشته باشه رفیقت پدرت مادرت همسایت یا... اما دانا باشه . دانا بودن صفتیه که به شخص میدیم بشرطی که ... چندتاویژگی را در وجودش (رفتار و افکار وگفتارش) به وضوح بشه مشاهده کرد. میتونید یکی دوتا ویژگی شخص دانا را بگید؟
🔴خودتون خندتون نمیگیره؟! 🔹چند ماه پیش عکس پروفایل همتون احمد مسعود بود و از نظام بابت کمک نکردن به افغان‌ها انتقاد میکردید؛ الان همه شدید دشمن افغانستان و از نظام بابت حضور افغان‌ها انتقاد می‌کنید! 🔹کمرتون رگ به رگ نمیشه از تناقض؟! ✍"علیرضا گرائی"
نومید نی‌ام از مددِ یارِ مددکار گر هیچکس از جانب ما نیست خدا هست
♥••• 🌹امام زمان عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف فرمودند: 🔺وَ إنـّى لَأمـانٌ لِأهـْلِ الْأرْضِ كَما أنَّ النُّجُومَ أمانُ لِأهْلِ السَّماءِ . 🔻من مايه امنيت زمينيان هستم، همانطور كه ستارگان موجب امنيت آسمانيانند. 📚بحارالانوار، جلد۵۳ ، ۱۸۱
✨ امام باقر عليه السلام : 🌱 سه چيز نشانه رحمت خدا است: عبادت شبانه، افطار دادن به روزه دار، ديدار با برادران 📚الأمالى ، طوسى ، ص ۱۷۲
گذشت جمعه ی دیگر دعای من نگرفت دعای من نه،بگو ادعای من نگرفت اگر به یاد تو بودم چرا دلم نشکست چرا غروب رسید و صدای من نگرفت؟ .
💜🌿🌸 🌼🍀 🌺 🌿🌺 دعای پیامبر (ص) در شب هفتم رمضان (اقبال الاعمال)🌺🌿 منقول از پیامبر اکرم-صلّی اللّه علیه و آله و سلّم-در این شب: ✴️یَا مَنْ کَانَ وَ یَکُونُ وَ لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْ‏ءٌ یَا مَنْ لَا یَمُوتُ وَ لَا یَبْقَی إِلَّا وَجْهُهُ الْجَبَّارُ یَا مَنْ‏ (یُسَبِّحُ الرَّعْدُ بِحَمْدِهِ وَ الْمَلائِکَةُ مِنْ خِیفَتِهِ‏) ای خدایی که وجود داشته‌ای و وجود داری و هیچ‌کس همانند تو نیست، ای خدایی که نمی‌میری و جز روی [اسماً و صفات، یا ذات] سرکش تو پایدار نمی‌ماند، ای خدایی که آذرخش همراه با ستایش تو، تو را به پاکی می‌ستاید و نیز فرشتگان از بیم تو، تو را تسبیح می‌گویند، ✴️یَا مَنْ إِذَا دُعِیَ أَجَابَ وَ یَا مَنْ إِذَا اسْتُرْحِمَ رَحِمَ وَ یَا مَنْ لَا یُدْرِکُ الْوَاصِفُونَ صِفَتَهُ مِنْ عَظَمَتِهِ یَا مَنْ‏ (لا تُدْرِکُهُ الْأَبْصارُ ای خدایی که هرگاه خوانده می‌شوی مستجاب می‌کنی، ای خدایی که هرگاه از تو تقاضای رحمت می‌شود رحم می‌کنی، ای خدایی که توصیف‌کنندگان عظمت تو، به حدّ توصیف تو نمی‌رسند، ای خدایی که دیدگان تو را درک نمی‌کنند و تو دیدگان را درک می‌کنی ✴️وَ هُوَ یُدْرِکُ الْأَبْصارَ وَ هُوَ اللَّطِیفُ الْخَبِیرُ) یَا مَنْ یَرَی وَ لَا یُرَی وَ هُوَ بِالْمَنْظَرِ الْأَعْلَی یَا مَنْ لَا یُعِزُّهُ شَیْ‏ءٌ وَ لَا یَفُوتُهُ [فَوْقَهُ ‏] أَحَدٌ یَا مَنْ بِیَدِهِ نَوَاصِی الْعِبَادِ و لطیف و آگاه هستی، ای خدایی که می‌بینی و دیده نمی‌شوی و در تماشاگاه برتر قرار داری، ای خدایی که هیچ‌چیز نمی‌تواند بر تو سرافرازی کند و هیچ‌کس برتر از تو نیست، ای خدایی که [موی] پیشانی [و زمام امور] بندگان در دست تو است. ✴️أَسْأَلُکَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ عَلَیْکَ وَ حَقِّکَ عَلَی مُحَمَّدٍ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَرْحَمَ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ به حق حضرت محمّد بر تو و به حق تو بر حضرت محمّد از تو مسألت دارم که بر محمّد و آل محمّد درود فرستی و آنان را رحم کنی، ✴️کَمَا صَلَّیْتَ وَ بَارَکْتَ وَ تَرَحَّمْتَ عَلَی إِبْرَاهِیمَ‏ وَ آلِ إِبْرَاهِیمَ فِی الْعَالَمِینَ إِنَّکَ حَمِیدٌ مَجِید چنان‌که بر حضرت ابراهیم و خاندان او در میان جهانیان، درود و برکت و رحمت فرستادی، به راستی که تو ستوده و والایی. 🍀🌸🌺🌿🌸🌺🌼🌿🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺 امام علی علیه السلام روایت شده است:فرمودند هر کس در شب هفتم ماه رمضان چهار رکعت نماز بخواند در هر رکعت سوره حمد یک بار و سوره قدر سیزده بار، خداوند برای او در بهشت عدن قصری از طلا بنا می‌کند و تا ماه رمضان آینده در امان خداوند تعالی خواهد بود 🌼🌺🌿🌺🌼🌸🌿🌺🌼🌿🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽✨ 🌹اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یُحْیِی الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا ۚ قَدْ بَیَّنَّا لَکُمُ الْآیَاتِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ (۱۷) ۞ ✔️بدانید خداوند زمین را بعد از مرگ آن زنده می کند. ما آیات (خود) را برای شما بیان کردیم، شاید بیاندیشید. 📚سوره حدید آیه ۱۷ ❤️امام باقر (عليه السلام) فرمدند: 💟 «خداوند زمين را بوسيله قائم (عجل الله تعالي فرجه) زنده كند پس او در زمين، عدل و دادگري كند وزمين را پس از مرگش از ظلم بوسيله عدل زندگي و حيات بخشد. » 📚نجم الثاقب، ص ۸۱ - بقيه الله، ص ۲۱۷ به نگاه معصومین در منظر تفسیر آیات دقت کن! ظاهر آیه می گوید خدا زمین را بعد از مرگش زنده میکند. در ذهن مخاطب ، سوال تولیدمیشود که مگر زمین می میرد که خدا زنده اش کند؟! اگر زمین دچار مرگ میشود، و می میرد، نشانه های مرگ زمین چیست؟ بلافاصله ، مثال به کمک ذهن می آید تا بگوید بله زمستان فصل مرگ زمین است ازاین جهت که روییدنی در زمین نمی روید . در اصل ، سرما عامل مرگ روییدنی ها در زمین است. حالا معصومین میگویند خیلی خب! حالاکه تا اینجا درک کردی ، به این مهم هم فکرکن: زمین محل زندگی انسان است. کنایه از اجتماع انسانهاست. اجتماعات انسانی به علت در پرستش درست خداوند و انحراف وفساد از مسیر اصلی، دچار مرگ میشود. اجتماعات انسانی به انسانیت و مهر و درستکاری و عدالت و تقوا زنده است. مثل گیاه که به آب و نور برای زنده ماندن نیازدارد. فصل زمستان زمین، گردش طبیعی فصلها و تقدیر سال و ماه های دنیاست. فصل زمستان اجتماعات انسانی، چرخش باور انسان هاست و زاویه دار شدنشان با مفاهیم اخلاقی مثل رحم و انصاف و عدالت و تقوا . زمستان در اجتماعات انسانی، مساوی ظلم است . ظالم و مظلوم دراین ماجرا مشخص هستند. ظلم : عامل مرگ اجتماعات انسانی عدل: عامل حیات بخش اجتماعات انسانی همه ی مدعیان، بهشان فرصت و موقعیت داده شد تا بیایند مرده را زنده کنند! همه جریانات فکری و مدعی عقل و اندیشه و علم! توانستند؟ تنها این است که به امر خداوند زمین مرده را زنده خواهدکرد. تا روزی که به این باور نرسیده باشیم احیاگر زمین مرده از ظلم ظهور می کند؟