#یهودیان_مخفی_و_بهائیان_مخفی
برای پیشگیری از هر نوع کژفهمی و مهمتر از آن سوء تعبیر عامدانه برای تحریف نظرات مردم به منظور وارد آوردن اتهاماتی چون ضدیت با این و آن مسلک و مرام و گروه دینی تعاریف خود را از سه مفهومی که به کار خواهم برد #نهان_پیشگان و #یهودیان_مخفی و #بهائیان_مخفی بر اساس مطالب مندرج در وبگاه هم تکرار می کنم منظورم از نهان پیشگان کسانی است که با اساستتار هویت واقعی سیاسی خود و نمایندگان خویش به گونهای دیگر به درون سازمان یا حکومت یا فرقه و دین و آیینی #نفوذ میکنند به تدریج خود را بر می کشند و با تأثیر بر آن مجموعه یا آن را به سمت اهداف مطلوب خویش هدایت می کنند یا آن را از درون فرو می باشند.
#نفوذ
از: #علمدار۲/۷
(۱)
در ایران معاصر دو فرقه اصلی دارای شبکه های پنهان متنفذ بودهاند #یهودیان_مخفی و #بهاییان_مخفی یهودیان مخفی و به تبع آن بهائیان مخفی عامل بسیار مهم و موثر به همین میزان ناشناخته در تحولات تاریخ معاصر ایران است که به کلی مسکوت مانده بود.
یهودیت مخفی پدیدهای واقعی است نه موهوم در منابع یهودی از جمله در دانشنامه های مرجع یهودی چون #جودائیکا و #دائرةالمعارف_یهود این عنوان کاربرد رسمی گسترده دارد و در مدخل های مستقل چون یهودیان مخفی #آنوسیم_ها #دونمه #جدید_الاسلام_های_مشهد و غیره بدان پرداخته شده و غیر یهودیان در این زمینه صدها کتاب و مقاله نگاشته اند.
#نفوذ
از: #علمدار۲/۷
یهودیان مخفی با آن یهودی که به راستی باور به دین خود را از دست داده این باور را علنی کرده و از جامعه یهودی جدا یا طرد شده تفاوت دارد #جودائیکا این گروه را مرتدین میناند، و در مدخلی جدا از مدخل یهودیان مخفی با نام ارتداد به ایشان میپردازد و میان آنان با یهودیان مخفی تفاوت قائل است.
دائرةالمعارف یهود یهودیان مخفی را چنین معرفی میکند: یهودیانی که خود را پیرو دین دیگر معرفی میکنند ولی در خانههای خود در مناسک یهودی را به جا میآورند یکی از سرشناس ترین نمونه های یهودیان مخفی دکتر #هکتورنانز پزشک مخصوص الیزابت اول است و نمونه های سرشناس مرتدین دین یهود #آبنر_برغشی و #اسپینوزا_آبنر در اوایل سده چهاردهم میلادی در کاستی و اسپانیا واقعا به مسیحیت گروید اسپینوزا که اعقابش یهودی مخفی بودن در هلند سده هفدهم واقعاً از یهودیت گسست ولی دین دیگری بر نگزید.
#نفوذ
از: #علمدار۲/۷
سرشناس ترین فرقه یهودی مخفی در جهان اسلام #دونمه نام دارد به معنی #برگشته و جدیدالاسلام به گروهی از یهودیان ساکن عثمانی اطلاق میشود که در سده هفدهم میلادی به پیروی از #شاپتای_زوی یهودی که خود را مسیح موعود یهودیان معرفی میکرد و #ناتان_غزه_ای یهودی دیگر که در مقام مدعی پیامبری کردار #شابتای را توجیه می نمود توده وار به اسلام گرویدند اینان در طول دو سده نظام عثمانی را گام به گام از درون تسخیر کردند و سرانجام آن را منهدم نمودند #جودائیکا نهان پیشگیری دونمه ها را چنین توصیف کرده است:
👇👇👇
#دونمه_ها در ظاهر خود را مسلمان می خواندند و به شدت مقید به انجام ظواهر اسلامی بودند نخستین گروه دونمه ها در حوالی سال ۱۶۹۰ به زیارت #مکه رفتند آنان یهودیان مخفی بودند و به شکلی پنهان مناسک خود را که آمیزهای از مناسک سنتی یهودی و آداب جدید است انجام می دانند در زمان جنگ اول جهانی تعداد آنها ۱۰ الی ۱۵ هزار نفر تخمین زده میشد دونمه ها نوشتههای خود را بر روی کاغذ های بسیار کوچک می نگاشتند که به راحتی قابل مخفی کردن بود دو نمونه ها چنان ماهرانه و موفق به پنهان کردن مسائل درونی خود بودند که تنها منبع شناخت ایشان شایعاتی بود که در بیرون از آنان در پیرامون شان وجود.
#نفوذ
از: #علمدار۲/۷
تاکید می کنم که این فرقه بیش از دوسده در عثمانی فعالیت پنهان کرد در مراکز مهم قدرت عثمانی #نفوذ نمود و تلاش این فرقه سهم بزرگ در فروپاشی عثمانی داشت فرقه دوم تنها به عثمانی محدود نبود #یعقوب_فرانک شاخهای از آن را در شرق اروپا و آنها که چون دونمه های عثمانی مناسک پنهان جنسی از آداب درونی شان بود این فرقه #فرانکیس نام گرفت و حتی به درون جامعه کشیشان مسیحی و اشرافیت #هابسبورگ #نفوذ کرد امروزه بسیاری از آن #فرانکیست_های شرق اروپا و اتریش به آمریکای شمالی مهاجرت کردند به نوشته جودائیکا که فرقه دوم علاوه بر عثمانی از سده هجدهم میلادی در یمن ایران و شمال آفریقا نیز گسترش یافت جودائیکا در جای دیگر ترکیه ایتالیا لهستان مراکش و کردستان را از مراکز حضور فعلی این فرقه معرفی میکند.
#نفوذ
از: #علمدار۲/۷
آشنایی با پدیده یهودیت مخفی واجد اهمیت فراوان در تبیین برخی تحولات تاریخ معاصر ایران است برای شناخت این پدیده سالها کوشیدهام دریافتم که یهودیان مخفی در بسیاری از نقاط ایران فعالیت داشته و ریشه دوانیده اند ولی در تنها مکانی که این پدیده با نام رسمی فرقه #دونمه شعبه یا شاخه پدید آورده #دماوند است گورستان و خرابههای #کنیسه ای در دماوند گواه بر قدمت استقرار یهودیان در این شهر است در سده هفدهم #بابایی_لطف مورخ یهودی ایرانی از یهودیان دماوند به عنوان یکی از ۱۸ جامعه یهودی یاد کرد که در جستجوی نسخ #کابالیستی بودند و قربانی موج به گروش اجباری به اسلام شدند تبلیغات فرقه شاپتای دنمه در ایران با نام #شموئیل_بن_هارون_دماوندی در پیوند است.
#نفوذ
از: #علمدار۲/۷
در ایران یهودیت مخفی با پدیدههای مشابه و خویشاوند به نام #بهائیت مخفی پیوند خورده است $نادر_سعیدی استاد دانشگاه #کارلتون_مینه_سوتا از بهاییانی است که کوشیده تحقیقات من در این زمینه را تخطئه کند و تمایزی را که میان پیروان معمولی فرقه بهایی و بهائیان مخفی قائل هستند و عمده نادیده بگیرد سعیدی به نظرات من پرداخته ولی مثله شده و ابتر.
بر دو گروه فرقه یهودیان و بهاییان و مخفی به همراه گروه های دیگر همچون وابستگان به سرویسهای اطلاعاتی فعال در ایران به ویژه سرویس اطلاعاتی اسرائیل موساد نام نهان پیشگان نهادهام دلیل اهمیت این پدیده و جایگاه مردم و بغرنج آن در تحولات امروز ایران در آینده درباره ایشان بیشتر سخن گفته و خواهم کوشید یادداشت های مستقلی درباره خاستگاه و مجاری متنوع #نفوذ نهان پیشگان در ایران عرضه کنم این #نفوذ به نظام جمهوری اسلامی ایران منحصر نیست و سازمان های مخالف با این نظام در خارج از کشور را نیز در بر می گیرد.
#نفوذ
از: #علمدار۲/۷
دستور #بنجامین_دیزرائیلی و به عنوان مامور اطلاعاتی او به اسلامبول رفت مسلمان شد و به عنوان معلم زبان های اروپایی محافل دولتمردان عثمانی راه یافت به زودی یکی از محارم #مصطفی_رشید_پاشا دولتمرد #انگلوفیل و #ماسون و بنیانگذار تنظیمات و منشی خصوصی #فواد_پاشا شد و همزمان در حوزه علمیه اسلامبول به تحصیل علوم اسلامی پرداخت و در این زمینه به مدارج عالی رسید آشنایی او با آداب و آیین اسلامی و نیز زبانهای ترکی و عربی و فارسی تا بدان حد بود که کسی نمیتوانست اصالت یهودی اروپایی او را دریابد در مارس ۱۸۶۲ به بغداد رفت و به کسوت درویش درآمد و با نام #رشید به همراه یک کاروان زائر وارد ایران شد این سفر در اوج فعالیت #فراموشخانه #مانکجی_ها در ایران است در سال ۱۸۶۴ از مسیر ترکستان و ارمنستان به اسلامبول بازگشت و در همین سال سفرنامه خود را در لندن منتشر کرد #ویگودر می نویسد: انگلیسیها به دلیل ستیز با روسیه بر سر کنترل آسیای میانه به مشاهدات #وامبری در این سرزمین علاقهمند بودند و او که دارای تمایلات انگلیسی بود ثابت کرد که منبع اطلاعاتی با ارزشی برای آنان است وامبری در سال ۱۸۶۵ به انگلستان رفت و ظاهراً مسیحی پروتستان شد و سپس به عنوان استاد زبان های شرقی در دانشگاه #بوداپست منصوب شد و به نگارش کتابهای متعدد درباره مشرق زمین پرداخت نوشته ویگو در وامبری مشاور دولت بریتانیا در مسائل هندی و آسیایی بود و با بسیاری از نخبگان جامعه اشرافی بریتانیا مانند #ادوارد_هفتم از دوره ولیعهدی او رابطه داشت هرچند وامبری خود را یک اندیشمند ناوابسته میخواند معهذا از حامیان #صهیونیسم بود که در آن زمان در مراحل اولیه پیدایش خود قرار بود او در سال ۱۹۰۱ #تئودور_هرتزل را به #سلطان_عبدالحمید معرفی کرد و پس از مرگ هرتزل #دیوید_ولفسوهن جانشین او به مشاوره با وامبری در امور مربوط به صهیونیسم ادامه داد.
#نفوذ
از: #علمدار۲/۷
در ۱۶ ژوئن ۱۹۴۰ #تئودور_هرتزل برای اولین بار با وامبری ۶۸ ساله دیدار کرد #هرتزل در یادداشتهای روزانهاش نوشت من در این فاصله با یکی از #جالب_ترین انسانها دیدار کردم یک یهودی مجار ۷۰ ساله که نمی شود فهمید ترک است یا انگلیسی کتاب هایش را به زبان آلمانی نوشته به ۱۲ زبان تکلم می کند و بر آنها به یکسان تسلط کامل دارد او در زمینه ۵ دین در دانشگاه تدریس می کند و از این میان در دو دین در مقام رهبر روحانی فعالیت داشته است آشنایی نزدیک او با این ادیان طبعاً او را به #الحاد کشانیده است او برای من صد و یک داستان از مشرق زمین و از آشنایی هایش با سلطان عثمانی گفت او به من گفت #مامور_مخفی عثمانی و انگلیس بوده و استادی او در دانشگاه مجارستان تنها پوششی است برای استفاده از آن او به من گفت من پول نمیخواهم من یک مرد ثروتمند هستم و نمیتوانم کباب طلا بخورم اگر به تو کمک می کنم فقط به خاطر آرمان #صهیونیستی است او برای من از سرگذشت هایش گفت #دیزرائیلی او را مامور اطلاعاتی دولت انگلیس می کند در ۲۲ سالگی وارد قسطنطنیه( استانبول ) می شود و خود را مسلمان و ترک می نمایاند ابتدا به عنوان خواننده در یک قهوهخانه به کار میپردازد ۱۸ ماه بعد محرم اسرار صدراعظم در سر میز سلطان عثمانی غذا خورده و بسیار خودمانی میشود بیهوده نیست که نویسندگان زندگینامه وامبری نام کتاب خود را #درویش_قلعه نهادهاند و بدینسان در پیوندهای وامبری با خاندان سلطنتی بریتانیا تاکید کردهاند.
#نفوذ
از: #علمدار۲/۷
#آرمینیوس_وامبری در خانواده یهودی فقیری در پادشاهی مجاربه دنیا آمد. او تا سن دوازده سالگی به مدرسه روستائی در زادگاه اش میرفت، و استعداد قابل توجهی در یادگیری زبان از خود نشان داد.
او که به دلیل یک نارسائی مادر زادی مجبور به استفاده از عصای زیر بغل بود و لنگان راه میرفت، سرانجام به دلیل شرایط سخت مالی وادار به ترک مدرسه گردید. او پس از آن که آموزش پسر صاحب مسافرخانه دِه را به عهده گرفت، با کمک دوستان اش توانست به آنترجیمنازیوم سواتی یور وارد شود.
در سن ۱۶ سالگی، او به خوبی با زبانهای مجاری،لاتین، فرانسه، و آلمانی آشنا شده بود. او همچنین به سرعت انگلیسی، زبانهای اسکاندیناویایی،روسی، صربی و دیگر زبانهای اسلاو را فرا میگرفت.
در سال ۱۸۴۶ او به پِرِس بورگ (براتیسلاوایامروزی) رفت، او سه سال در آن جا ماند. بعدها دروین و بوداپست به تحصیلات خود ادامه داد.
#نفوذ
از: #علمدار۲/۷
📃یادداشت| صهیونیسم و #قدرت رسانه
✍ اهدافی را که «راشورون» #خاخام_یهودی در سال ۱۸۶۹ مبنی بر الزام سیطرهی کامل #یهود بر رسانههای جمعی اعلام کرده بود، اکنون محقق شده است.
✍ «راشورون» معتقد بود که پس از طلا، دستگاههای خبررسانی به ویژه مطبوعات دومین ابزار #صهیونیست برای استیلا بر جهان است.
✍ در مجله «الاخبار المسیحیه الحره» سال ۱۹۳۸ (بیش از ۷۰ سال پیش) آمده است، «صنعت سینما در #آمریکا کاملا یهودی است و بی آنکه احدی در این زمینه با او منازعه کند، بر آن حکم میراند. تمام کارپردازان این صنعت یا #یهودی هستند و یا از دستپروردگان یهود».
📌ادامه #یادداشت را از اینجا بخوانید:👇
🌐 kheybar.net/?p=24241
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥وزیر خارجه آمریکا در نشست «مسیحیان متحد برای اسرائیل»: ما قویترین «کارزار فشار» در تاریخ را علیه رژیم ایران اجرا کردهایم و کار ما تمام نشده است!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 در #امریکا کوچکترین انتقاد از اسراییل به یهودستیزی تعبیر میشود، بدینسان زمینه جهت برخورد با منتقدان اسراییل فراهم میشود.
حتّی برخی از یهودیهای ضدّاسراییل هم به یهودستیزی متّهم شده اند.
واکنش خشمگینانه مایک پنس معاون اول ترامپ به ایلهان عمر به خاطر انتقادش از اسراییل..
#صهیونیست
#یهودیت
کانال پژوهشی یهودشناسی
🔴 متولد اورشلیم، روایتی درست و نه درشت
🔹در مستند متولد اورشلیم برای نخستین بار نمونهای از جامعه لایه لایهی اسرائیل برای مخاطب ایرانی جلوی دوربین رفته است و این همان درست دیدن دشمن است. مخاطب با یک صهیونیست دیندار، یک صهیونیست آتئیست، یک صهیونیست بیتفاوت و یک یهودی بریده از صهیونیسم، کنار هم روبرو میشود.
🔺میزان و نوع وابستگی آنها هم به رژیم صهیونیستی کاملا متمایز است. دیالوگهای راوی مستند، جناب آقای دلاوری علی رغم سادگی تمام، با هر کدام از این نمایندگان جامعه متشتت صهیونیستی، بسیار دقیق و همه فهم است و میتوان ادعا کرد آقای دلاوری به خوبی تیر خلاص را به هرکدام شلیک میکند.
🔹دینامیسم اجتماعی حاکم بر اسرائیل زمانی بارزتر میشود که روایت هرکدام از این شهروندان صهیونیست در مواردی متناقض است. ادعاهای خاخام صهیونیست توسط صهیونیست آتئیست کنعان به سخره گرفته میشود. حق تسلط بر سرزمین فلسطین (بخوانید اشغال) از نگاهی تمامیتطلب تا بخشینگری و تا بیتفاوتی به چنین به زعمشان حقی میان مصاحبه شوندگان متغیر است. نگاه به خشونت نیز همچنین؛ از خوانندهی یهودی که برای آنچه کشورش در قبال فلسطینیها انجام میدهد متاسف و شرمنده است تا جوانیکه با افتخار صحبت کشتن فلسطینیها میکند.
🔺هوشمندی روایت فیلم زمانی بارزتر میگردد که قرار نیست به همهی ادعاهای مصاحبه شوندگان، پاسخی ارائه گردد و این همان چیزی است که باعث میشود تا صهیونیست مصاحبه شونده در کافهی ایرانی، کنترلش را در بی منطقی تمام از دست بدهد و شروع به فحاشی علیه ایران کند. به احتمال زیاد همین رویهی فیلم باعث خواهد شد عدهای فیلم را متهم به عدول از آرمانهای انقلابی در قبال دشمن صهیونیستی کنند. اما نباید از یاد برد که میان تریبون سخنرانی و بیانیههای سیاسی و یک فیلم مستند، تمایز بسیار است و قرار نیست تمامی سوالات مطروحه از سوی طرف مقابل نسبت به ما در یک مستند پاسخ داده شود؛ خصوصا سوالاتی که از اصل موضوع منحرف شدهاند.
🔹تشتت جامعه صهیونیست البته در یک جا به نقطهای مشترک هم میرسد که اوج فیلم است و آن اعتراف صریح مصاحبه شوندگان صهیونیست به یک واقعیت ضداخلاقی در شکلگیری بنیان جرثومهی اسرائیل است.
🔺در کنار تمام این وجوه مثبت، لازم است اشاره شود که بارزترین ضعف عمومی مستند، فرار بیمورد به فلسطین است. هیچ نیازی به فلاشبک اردوگاه صبرا و شتیلا و یا اینسرت تصاویر کودکان گریان و زخمی فلسطین نبود. سوالات راوی در مورد فلسطینیها و آوارگان به قدر کافی تداعی کنندهی تصاویر مذکور برای مخاطب هست و این صحنهها در روایت مستند چون وصلهای ناجور است و فضای کلیپی بر مستند حاکم میکند.
💢ضمن عرض خسته نباشید و دستمریزاد به عوامل فیلم امیدوارم که این روایت درستتر از پیش تداوم یابد. وفقنا الله و ایاکم علی هذه.
✍🏻 #سرباز_روحالله_رضوی
#کليمی ها چه کسانی هستند؟
عناوین «یهودی» و «کلیمی» دو اسم هستند برای پیروان یک دین و مصداقاً تفاوتی با هم ندارند. پس از رحلت حضرت سلیمان(ع) ، فرزندش «رحبعام» زمام امور مملکت #بنى_اسرائیل را در کف گرفت و چون وى به ستمکارى پرداخت ، گروهى از مردم از فرمان او بیرون رفتند و تنها دو سبط یهودا و بنیامین در سرزمین یهودا (به نام یکى از فرزندان حضرت یعقوب) که بخش نسبتاً کوچکترى بود ، براى او باقى ماند.
این قسمت که شامل شهر #اورشلیم (قدس) نیز مى شد، اهمّیت بسیارى داشت و نام «یهودى» از اینجا مى آید. ده سبط دیگر حکومت مستقلى به نام اسرائیل به رهبرى فردى به نام «یربعام بن ناباط» در شمال فلسطین تشکیل دادند. یربعام یکى از استانداران حضرت سلیمان(ع) بود. در طول تاریخ ، یهودیان به خاطر اعتقادات خاص و به خاطر اعمال زشتی که مرتکب می شدند و بخاطر عوامل متعدد دیگر ، در میان #مسیحیان و مسلمین به شدّت مورد نفرت بودند.
این نفرت به مرور زمان با واژه #یهودی یکی شده بود به نحوی که مردم با شنیدن این نام حالت نفرت پیدا می کردند. لذا در قرون اخیر ، یهودیان برای آنکه خود را از این نفرت عمومی خلاص کنند نام کلیمی را برای خود برگزیدند و سعی نمودند خود را با این نام معرفی نمایند. واژه کلیمی از واژه «کلیم الله» (سخن گوینده با خدا) که لقب حضرت موسی(ع) است گرفته شده است.
#یهودیت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سریال: نقد و بررسی منشور کورش
قسمت اول ـ بررسی اصالت تاریخی استوانه
👆🎥 خلاصه: در این کلیپ، شواهد و دلایلی بیان شده که نشان میدهد استوانه منسوب به کورش، اصالت نداشته و جعلی است.❌
#باستان_گرایی
#زرتشت
#تاریخ
#ایران
#تحلیل
#کورش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سریال: نقد و بررسی منشور کورش
قسمت دوم - استوانه گلی با رايحه عربی
👆🎥 خلاصه: واژگان و عبارات اين استوانه بسيار شبيه عربی است و حتّی يک کلمه پارسی در آن وجود ندارد. متن استوانه به زبان اکدی است که آن هم برادر زبان #عربی است.
#باستان_گرایی
#زرتشت
#تاریخ
#ایران
#تحلیل
#کورش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سریال: نقد و بررسی منشور کورش
قسمت سوم - استوانه کورش در مقبره عمر بن علی (ع) یافته شد.
👆🎥 خلاصه: به فرض که منشور کورش جعلی نباشد، این استوانه در مقبره یک امامزاده در عراق پیدا شد.
#باستان_گرایی
#زرتشت
#تاریخ
#ایران
#تحلیل
#کورش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سریال: نقد و بررسی منشور کورش
قسمت چهارم- دروغ شاخدار
👆🎥 خلاصه: کورش فقط بر 2 % از مساحت زمین حکومت میکرد، امّا در منشور، به دروغ خود را شاه جهان / شاه چهارگوشه جهان مینامد!
#باستان_گرایی
#زرتشت
#تاریخ
#ایران
#تحلیل
#کورش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سریال: نقد و بررسی منشور کورش
قسمت پنجم - شاخ به شاخ
👆🎥 خلاصه: کورش در استوانه میگوید پدر و پدربزرگ من شاه پارس بودند. اما داریوش در کتیبه بیستون میگوید پدر و پدربزرگ من شاه پارس بودند! شواهد نشان میدهد که داریوش راست گفته و کورش دروغ!
#باستان_گرایی
#زرتشت
#تاریخ
#ایران
#تحلیل
#کورش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سریال: نقد و بررسی منشور کورش
قسمت 6 - دروغ لغو برده داری
👆🎥 خلاصه: این ادّعا که کورش برده داری را لغو کرده، کذب است. کورش فقط بردگان یهودی را آزاد کرد. در سراسر تاریخ هخامنشی، همواره برده داری رایج بود و صد البته بردگان زندگی بسیار سخت و طاقتفرسایی داشتند.
#باستان_گرایی
#زرتشت
#تاریخ
#ایران
#تحلیل
#کورش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سریال: نقد و بررسی منشور کورش
قسمت 7 - خودستایی... و دیگر هیچ!
👆🎥 خلاصه: کورش در منشور خود میگوید: من پادشاهی خوب و انسانی بزرگوار هستم! ادعا میکند که منجی مردم است. اما وقتی منابع تاریخی (کتیبههای هخامنشی و متون یونانی) را مطالعه میکنیم میبینیم که ادعای او دروغ است. اسناد + نکات جالب را در کلیپ ببینید
#باستان_گرایی
#زرتشت
#تاریخ
#ایران
#تحلیل
#کورش