یحیی جهانگیری سهروردی، استاد سطح عالی حوزه و دانشگاه و مبلغ بینالمللی:
واقعیت این است که حضرت زینب (س) در پشتصحنه فعالیت پس از عاشورا در واقع کارگردان بود و بازیگر امام سجاد (ع) بود، همیشه در سینما نقش جدی را کارگردان بازی میکند نه بازیگر، تمام فیلمنامه را کارگردان میبندد و خروجی میگیرد.
ما در قصه کربلا نقش حضرت زینب (س) را به مثابه کارگردان باید ببینیم که اگر ایشان نبود بی شک سناریو آن گونه که باید اتفاق نمیافتاد، در موارد مختلف میبینیم که حضرت زینب (س) فتنه دشمن را باطل میکند و در واقع آن نتیجهای که دشمن دنبال میکند جلواش را میگیرد، وقتی حضرت زینب (س) اعلام میکند.
https://shiraze.ir/000gpd
@yahyajahangiri
یحیی جهانگیری سهروردی، استاد سطح عالی حوزه و دانشگاه و مبلغ بینالمللی:
چرا اساساً امام حسین (ع) حضرت زینب (س) را به کربلا آورده است درصورتیکه در لشکر دشمن اصلاً زن نیست، ما با یک نگاه زنستیز اموی مواجه بودیم، به همین خاطر روز عاشورا به امام حسین (ع) میگفتند تو که پسر پیامبر نیستی، چرا میگویی من ابن رسولالله (ص) هستم، تو از طرف مادر به پیامبر میرسی و از طرف مادر هم انتصاب درست نیست؛
چون نص از طریق پدر میرسد، همین نگاه مردسالارانه اموی همیشه بوده است که روز عاشورا حضرت زینب (س) و امام حسین (ع) تأکید دارند که خودشان را حتماً فرزند پیامبر معرفی کنند تا بگویند فهم شما فهم غلطی و نادرستی است، امام حسین (ع) حضرت زینب (س) را به میدان آورد تا به آنها بگوید که آن نگاهی که شما به زن دارید نگاه صرف مردسالارانه است که زن دیده نشود، واقعاً در نگاه ما زن باید حضور اجتماعی داشته باشد زن میتواند تأثیرگذار باشد؛ بنابراین این نقش را هم حضرت زینب (س) درواقع کارگردانی میکند
https://shiraze.ir/000gpd
@yahyajahangiri
حجت الاسلام والمسلمین یحیی جهانگیری سهروردی؛ استاد حوزه و دانشگاه و مبلغ بین المللی در گفت و گو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان،
یکی از بحث هایی که در بحث اربعین باید مورد ملاحظه قرار بگیرد این است که چه بگوییم اهل بیت(ع) به کربلا در اربعین در سال اول بازگشته اند یا در سال دوم ولی چیزی که هست این می باشد که تمام مبلغان بر اصل بحث بازگشت اهل بیت(ع) به کربلا اتفاق نظر دارند.
این مبلغ بین المللی در خصوص دلیل و فلسفه بازگشت اهل بیت(ع) به کربلا همزمان با اربعین گفت: این فلسفه ای دارد و آن این است که اربعین به ما یاد می دهد که چه در کربلا بودی مانند حضرت زینب(س) باید دوباره به بازگردی و این طور نیست که کسی که به کربلا رفته بگوید تمام است. زیارت کربلا؛ یک زیارت یک رویدادی نیست زیارت کربلا؛ یک زیارت روندیست. یعنی این گونه نیست که یک بار بروی و برگردی و بگویی زیارت انجام دادم و تمام شد. زیارت کربلا یک روند باید باشد و باید مثل خون در رگ های بدن جاری شود.
حجت الاسلام جهانگیری سهروردی اظهار داشت: گفته شده است آنها که به کربلا رفتند باید باز گردند. این سفر رفتنی است چه آنها که رفته اند چه آنها که نرفته اند. در اربعین حتی آنهایی که از قافله کربلا جا مانده اند بازمی گردند. یعنی اینکه کربلا رویداد نیست بلکه یک روند است و اربعین فرصتی است برای آنها که از قافله عاشورا جا مانده اند.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: اربعین فرصتی برای تجدید عهد دوباره است. به همین خاطر است که در روایات داریم که هر زیارتی ممکن است یک بار هم کفایت کند اما زیارت اربعین این طور نیست چرا که کربلا رویداد است و باید مثل خون تزریق شود. حج را یک بار انجام دهی کفایت می کند ولی زیارت کربلا این نیامده است چون کربلا یک نگاه تمدنی ایجاد میکند تا شما بتوانید این جریان را امتداد ببخشید اربعین امتداد عاشوراست.
shabestan.news/xdmJJ
@yahyajahangiri
در جمع طلاب و اساتید
حوزه خواهران ریحانه الرسول
موضوع:
رسالت طلبه آینده و آینده طلبگی
@yahyajahangiri
📣نشست چالش های آینده وطلبگی با حضور استاد حجت الاسلام والمسلمین جهانگیری:
در حوزه ریحانه الرسول (س)،برگزار گردید.
♦️ایشان سخنان خود را با یادبود از شهدای لبنان و غزه و شهید سید حسن نصرالله و شهید سنوار و دیگر شهیدان آغاز کردند.
🔸وی درباره آینده طلبگی و طلبه ی آینده و چالشها و ظرفیتهایی که در فرارو هست صحبت کردند. در ابتدا ایشان یادآور شدند که طلبگی راهی بزرگ ،سخت و دشوار است.طلبه شما برای نسلهای آینده نتیجه خواهد داد.
🔹 ایشان خاطرنشان کردند که شما پا در جای پای دختری گذاشتید که وقتی متوجه شد صدای حضرت علی(ع) را اجازه نمیدهند که در کوچههای کوفه بپیچد گفت من صدای تو خواهم بود، ایشان همان فاطمه(س) است.
شیوخ عرب به حضرت علی(ع) میگفتند که به زهرا سلام الله بگو یا شب گریه کند یا روز ما آرام و قرار نداریم،اما این گریه نبود بلکه فریاد بود.شما پا در جای پایه دختری گذاشتید که هنگامی که سر امام حسین (ع)را بریدند عقیله العرب شد.
🔈ایشان متذکر شدند کسی که نمیتواند مسیر سخت را برود از همین جا برگردد و اجازه بدهد راه برای کسانی که میتوانند جلوبروند باز شود. همچنین ث یادآور شدند که تمام امکاناتی که در اختیار طلاب است از فرش زیر پا از آبی که مینوشیم در این ساختمان، همه و همه خمس بیت المال کسانیست که در بیابانها تلاش میکنند. بسیاری آرزو دارند که با کمترین امکانات بتوانند کُنشگری انجام دهند و مثال زدند؛ افرادی که در لبنان هستند با چه سختی و مشقتی در حال انجام کار هستند.پس ما اگر نمیتوانیم و ظرفیتش را نداریم برگردیم و اجازه دهیم راه برای سربازی دیگر باز شود.
📢همچنین متذکر شدند در دانشگاه سطح ۱ و ۲ و ۳ شاید خیلی زودتر قابل دریافت باشد اما مسیر طلبگی مسیری متفاوت است. مسیر طلبگی مسیر دانشگاه نیست که آن را حس کنیم و بیان کنیم و فقط یاد بگیریم، مسیر طلبگی در کنار معرفت اندوزی یک معنویت آمیزی نیز دارد و مردم باید در ما و اعمال ما خدا را ببینند و چیزی متفاوت را احساس کنند.
♦️وی افزود در صد سال اخیر سه تحول عظیم در حوزه علمیه اتفاق افتاده است.
◀️در حوزه علمیه نجف کارها سنگین شده بود و طلاب تبلیغ هم نمیرفتند و وظیفه طلبگی شده بود کشف دین؛برای مثال "فقط دین را کشف میکرد،
او فقط دین را کشف میکرد و این دورهای بود که دین را فقط کشف میکردند و حال نوبت به تبیین و تبلیغ آن بود و کشف به نشر تبدیل شده بود و لذا با رسالتی دوم مواجه شدند. آن حوزهای که فقط تحقیق میکردند او فقط رسائل و مکاسب مینوشت؛ این بار تحقیق وظیفه دیگر بر دوش طلبهها گذاشت و آن تبلیغ بود و در این دوره طلبه فقط در ماه رمضان درس نمیخواند، بلکه به دنبال نشر دین نیز بود .
👈لذا طلبگی سه وظیفه سنگین بر دوش دارد :کشف،تحقیق ،تبلیغ و نشر دین است .
👌لذا در حوزه علمیه وظیفهای به نام مبلغ بودن نیز وجود دارد.
در زمان گذشته محقق دین زیاد بودند، اما مبلغ به چشم نمیخورد زیرا رسالت حوزه را فقط کشف دین میدیدند. اما در آن دوره یک وظیفه دیگر وجود داشت و آن تبلیغ است. 👌اما با آمدن امام خمینی(ره) سومین رسالت نیز کامل شدوفرمود شما فقط برای تبلیغ وبیان نیامدید بلکه شما باید دین را نشر بدهید.
◀️ ادامه پست بعدی👇
@yahyajahangiri