هدایت شده از یمن الاسلام 🇾🇪
❇ تراکم جمعیت و فرق مذهبی در عربستان
♦بررسیها نشان میدهد، جمعیت مالکیها در عربستان که عمدتا در مکه و جده هستند، حدود پنج میلیون نفر است که 23/1 درصد جمعیت میشوند.
♦جمعیت شافعیها که عمدتا در مدینه، الباحه و تبوک هستند کمتر از سه میلیون نفر یعنی 15/13درصد است.
♦جمعیت حنفیها که عمدتا در استانهای جوف و حدود شمالی بوده و در مکه و الشرقیه هم هستند، حدود ۸۰۰ هزار نفر یعنی کمی بیش از ۴ درصد است.
♦جمعیت حنابله که عمدتا در سه استان نجد مستقرند، حدود 5/4 میلیون نفر یعنی 27/24 درصد میشوند.
♦همچنین جمعیت شیعه جعفری که عمدتاً در استان الشرقیه ساکن هستند، حدود ۳ میلیون نفر یعنی 15/13 درصد است.
♦جمعیت زیدیها که عمدتا در عسیر، نجران و الباحه ساکن هستند، 1/62 میلیون نفر یعنی 8/17 درصد جمعیت عربستان و اسماعیلیها که عمدتاً در استان جیزان هستند، حدود یک میلیون نفر یعنی ۵ درصد جمعیت عربستان هستند.
♦جمعیت سه طایفه شیعه حدود 5/62 میلیون نفر یعنی بیش از 28/3 درصد جمعیت عربستان را تشکیل میدهند.
✅ مجله تخصصی یمن و خلیج فارس👇
ایتا
https://eitaa.com/joinchat/3613065218Cef828ece68
روبیکا
https://rubika.ir/Yemenalislam
نقطه سرخط های کتاب نظام امارت اسلامی (گزارش اجمالی از کتاب نظام امارت اسلامی)
به قلم دکتر جواد برهانی
1. کتاب نظام امارت اسلامی "الاماره الاسلامیه و نظامها" توسط قاضی القضات تالبان مولوی عبدالحکیم حقانی تالیف و با مقدمه یک صفحه ی ملاهبت الله آخندزاده به تازگی چاپ و منتشر شده است. کتاب دارای سه صد و دوازده صفحه و به زبان عربی است که توسط مکتبه دارالعلوم الشرعیه منتشر گردیده است.
2. ملا هبت الله قسمت های از کتاب را خوانده و بعد از تعداد از علماء خواسته آن را مطالعه و نظر خود را بیان دارند که در نتیجه مورد تایید قرار گرفته و آن را ستوده است.
3. در پشت جلد کتاب ساختمان ارگ همراه با پرچم سفید تالبان دیده می شود که شماره تلفن همراه و آدرس ایمیل بر روی آن به چشم می خورد.
4. بعد از ملاهبت الله مولوی عمار المدنی برای کتاب مقدمه و تقریظ نوشته است و در مقدمه روی دو موضوع تمرکز کرده است یکی علم و قلم برای هدایت و تبیین سیاست و دیگری شمشیر و تفنگ برای تحقق قدرت و پیروزی. همچینن در آن از جامعیت اسلام سخن گفته شده است و از مروجان و سیاست مداران اسلامی که برای تحقق نظام دینی کوشیده اند تمجید صورت گرفته است.
5. در بخش دیگری از کتاب زندگی نامه حقانی قندهاری نویسنده کتاب با قلم عبدالغنی میوندی آمده است که در آن آورده است: مولف کتاب در مدرسه حقانی در پیشاور و بلوچستان در نزد علمای اهل سنت ادبیات عرب، فقه، تفسیر و حدیث را فراگرفته است و در سال 1400 قمری معادل 1980 میلادی فارغ التحصیل شده است و سالها در افغانستان و کویته پاکستان تدریس داشته است. مولف کتاب در کنار تدریس در رشته های فقه و حدیث کتاب های را تالیف کرده است که آداب اکل و شرب؛ آداب معلم و متعلم، آداب قضاء حاجت، آداب مفتی و مستفتی از جمله آثار مولف است.
6. مولف در فصل آغازین هدف اساسی امارت اسلامی بعد از پیروزی تالبان و شکست و خروج امریکان و هم پیمانان را بیان داشته است که عبارت است از تطبیق قانون الله در سرزمین افغانستان و تشکیل دولت اسلامی بر مبنای شریعت غرای اسلامی که در قالب فقه حنفی تبلور پیدا می کند.
7. مولف دولت را به دو قسم جبایت(جمع مالیات) و هدایت تقسیم کرده است که از اولی انتقاد و دومی را تایید کرده و بیان داشته است که دولت اسلامی باید دولت هدایت باشد نه دولت که از خون فقراء بمکد تا دولت مردان به نان و نوا برسند. حکومت هدایت حکومتی اسلامی است که در آن فقط به قانون الهی توجه می شود و قانون وضعی و مردمی در آن جای ندارد.
8. مولف در بخش دیگر از کتاب خود به مصادر شریعت و دولت اسلامی پرداخته و از قرآن، حدیث، قیاس، استحسان، اجماع و... نام برده است.
9. در بخش از کتاب به مذهب و قضاوت پرداخته شده است که قضاوت فقط طبق مذهب رسمی حنفی صورت گیرد و سایر اقلیت ها هیچ جایگاهی در قضاوت ندارد، و "لابد فی الدوله من عدم الاذن للامتیازات القضائیه للاقلیات" دولت نباید برای اقلیت های مذهبی امتیاز قضائی بدهد و اگر اقلیت ها در قضاوت جایگاه پیدا کند باعث شکست نظام دینی می شود همانگونه که در حکومت عثمانی چنین شد. مولف همچنین در بخش مذهب بیان می دارد که غیر از حنفی سایر مذاهب"یعد عارا فی دیار افغانستان خصوصا بین عوام الناس" یعنی سایر مذاهب در افغانستان مایه ننگ و عار شمرده می شود که ازدواج یک دختر حنفی از باب ننگ و عار با فرد غیر حنفی در عرف مردم افغانستان جایز نیست.
10. مولف در بخش دیگر کتاب خود به عرف پشتون والی اشاره کرده و آن را مهم شمرده و اهتمام آن را در پوشیدن لباس افغانی، برقع، عمامه و... لازم دانسته است.
11. در بخش دیگر کتاب به استقلال و آزادی بیان و عقیده مطابق شریعت اسلامی پرداخته شده است. و از میان القاب دینی برای رئیس دولت اسلامی، امیرالمومنین را برگزیده و اطاعت از وی را برای امت اسلامی واجب دانسته و مخالفت با وی را مستحق مرگ دانسته است. کتاب آمیخته با حدیث و آیات قرآنی است و مصداق "اولو الامر" هم امیرالمومنین دانسته شده است. به رایت و لواء در دولت اسلامی هم اشاره شده است که باید رایت سیاء و لواء/پرچم سفید باشد چون "کانت رایت رسول الله سودا و لواءه ابیض".
12. مولف به انتخاب امیرالمومنین هم اشاره کرده که باید طبق رویه خلفاء راشدین باشد که از طریق بیعت، تسلط و غالب شدن و تشکیل شورای اهل حل و عقد ممکن است و انتخاب خلیفه با اجماع در ثقیفه بنی ساعده شروع شد مولف به تشکیل شورای اهل حل و عقد عنایت خاص داشته و در جاهای مختلف بدان اشاره کرده است. مولف دموکراسی و انتخابات را غیر اسلامی و فساد آور دانسته است که برای مسلمانان شایسته نیست بدان عمل کند.
13. شرایط امیرالمومنین بحثی دیگری است که در کتاب آورده شده و به مرد بودن و زن نبودن بصورت مفصل تر پرداخته شده است. روایاتی نقل شده است که در آن آمده است زنان باید در خانه بنشینند و به سیاست کار نداشته باشد و الا کار خراب می شود.
14. بخش مهم کتاب به
وظایف امیرالمومنین و سیاست خلفاء راشدین پرداخته است و به ترتیب از خلیفه اول گرفته تا خلیفه چهارم را آورده و ده وظیفه مهم امیر را در کتاب نظام امارت اسلامی بر شمرده است.
15. بخش دیگری از کتاب درباره وزارت های مختلف است که از وزارت دفاع شروع کرده و شرایط و وظایف لشکر نظام امارت اسلامی را توضیح داده است. وزارت داخله، قضاء و شورا بصورت مشروح بحث شده است. نویسنده تشکیل شورای اسلامی را با دلایل شرعی اثبات و از آن حمایت و برای اعضاء آن شرایطی را بیان داشته است که یکی از آن شرایط مرد بودن است و زن در شورای اسلامی جای ندارد، زن باید قرار ده خانه خو بشیه شوله خو بوخره پرده خو کنه و به بازی و تربیت بچه و شوی خو برسه.
16. بخش دیگر کتاب به آموزش جدید پرداخته و آمده است که نظام آموزشی باید دینی باشد و علوم غیر دینی اسلام و مسلمانان را ضعیف کرده و می کند. به اعتقاد نویسنده بسیار از مشکلات در افغانستان توسط علوم عصری صورت گرفته است. بابی به آموزش زنان اختصاص یافته که نفس آموزش زنان مشکل ندارد اما کیفیت آن باید مطابق شریعت اسلامی باشد که فساد به بار نیاورد و زنان باید از محارم خود در درون خانه آموزش ببینند. زنان بدون ضرورت نباید از خانه خارج گردد که در قرآن آمده است و قرن فی بیوتکن. و این شعر را هم به فارسی از کتاب روح البیان آورده است که
" ز بیگانگان چشم زن کور باد چو بیرون شد از خانه در گور باد.
17. در کتاب نظام امارت اسلامی به آموزش مختلط پرداخته و آن را بدون شک حرام دانسته است" اما تعلیم المختلط بین النساء و الرجال فلاشک فی تحریمه" و با غیرت افغانی هم سازگاری ندارد.
18. کتاب نظام امارت اسلامی از منابع مختلف استفاده کرده است اما کمتر رفرنس داده است و از سوی دیگر کتاب دارای فهرست مطالب است اما منابع استفاده شده در آن فهرست نشده است.
@YAHYAjahangiri
یادداشت های فرا-مرزی
وظایف امیرالمومنین و سیاست خلفاء راشدین پرداخته است و به ترتیب از خلیفه اول گرفته تا خلیفه چهارم را
خوندن این متن در شناخت ط ا بان مهم اس
#خاطرات_نروژ
#هوای_سرد
بیاد سرمای این روزهای ایران
شب بود رسیدم محل اقامت. هوا واقعا #یخ بود. دست به شوفاژ زدم دیدم آخر درجه است. ولی اتاق سرد بود هنوز.
با خود #خیال کردم شاید تازه روشنش کردند ان شاء الله فردا اینجا از گرما #حموم میشه ومن هم با لباس های راحتی می تونم در اتاق باشم.
حالا بزار امشبو با #کاپشن و #کلاه زیر پتو بخوابم. 😬😬😬😬
خوب می دونید که برای ما #ایرانیها این جور خوابیدن یعنی #فشار_قبر. اونم از نوع شب اول😬😬
عاخه ما دوس داریم حتی در سرما با پیژامه بخوابیم 😔
...عاقا چند روز گشت. دیدم خبری نشد. باور کنید من جرات نداشتم از سرما کاپشن و کلاه را از خودم جدا کنم.
بالاخره یک روز به مسولش گفتم. گفتم که بابا من روز و شب خوش ندیدم اینجا. یک وسیله گرمایش دیگه بیارین.
اومد دید اتاق رو.. گفت: همه چیز که عااالیه...
گفتم عاخه هنوز گرم نشده...
گفت: حاج آقا اینجا ایران نیست...ها ..بخاری را تا هر چه دلت بخاد روشن کنی آخرش هم خیلی گرم شد، بجای پایین آوردن بخاری، پنجره را باز کنی تا هوای سرد بیاد تو.😂😬
اینجا ما باید انرژی را حفظ کنیم.
یک پتوی ضخیم به من داد. حالا از این به بعد شب ها مثل #ساندویچ به خودم میپیچیدم 😫😱 ولی شب همش به یاد #شب_های_روییایی ایران بودم. رویای بخاری بالا... پنجره باز... و گور پدر انرژی
چقد ایراااااان😘 باحاله.... نع؟؟؟
بازنشر، کمک به نشر #حقیقت و #معنویت است
#خاطرات_فرامرزی_یک_طلبه
@YAHYAjahangiri
هر کربلایی، عباسی می خواهد
و هر عباسی، ام البنین می طلبد
کربلای مبارزه با تاریکی های امروز
قمر میخواهد از جنس عباس
و البته مادرانی از سنخ ام البنین که ماه بنی هاشم تربیت کنند
و ابوتراب، این را می دانست و می دید
که سراغ ام البنین رفت.
آری! مادر فقط نباید، فرزند بیاورد
بلکه باید فرزند خاص بیاورد
و فرزند خاص، فقط در دامن مادران خاص، قد می کشند
@YAHYAjahangiri
🔰 باید جهانی فکر کرد...
🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی:
کسی که از #حرم تا #جمکران و از جمکران تا حرم فکر میکند، این ممکن است جهانی حرف بزند ولی قمی فکر میکند. بایدبرای ترویج قرآن و اسلام جهانی حرف زد و جهانی فکر کرد.
تا کسی #مکتب های جهان را نشناسد و نداند حکمای غرب چه میگویند، سیاستمداران #غرب چه میگویند و شرق و شمال و جنوب چه میگوید که نمیتواند #قرآن را فخر آنها قرار دهد...
@YAHYAjahangiri
@sara_sadat_pad
هدایت شده از M. Ghorbanpour
🔷تمدید مهلت ارسال چکیده مقالات تا ۳۰ دی
فراخوان مقاله همایش بین المللی ظرفیتهای فرهنگی - دینی و زبانی در غرب آسیا
💠 به همت معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی، همایش بین المللی ظرفیتهای فرهنگی - دینی و زبانی در غرب آسیا 15 اسفند ماه سال 1401 برگزار میگردد.
🔹 محورهای اصلی همایش:
1. ظرفیتهای فرهنگ و ادبیات دینی در غرب آسیا؛
2. زبان ها و گویش های ادبی در منطقه غرب آسیا؛
3. وضعیت شناسی و بایسته های ترجمه متون به زبانهای غرب آسیا.
☸ ارائه مقاله به زبانهای: فارسی، عربی و انگلیسی
🔷 انتشار مقالات برگزیده در مجلات علمی، تخصصی، پژوهشی و Isc
📆مهلت ارسال چکیده مقالات:
مهلت ارسال چکیده: 30 دی ماه 1401
مهلت ارسال مقالات: 30 بهمن ماه 1401
زمان برگزاری همایش: 15 اسفندماه 1401
📞دبیرخانه همایش :
0098 37048212-313
ثبت نام و ارسال مقالات:
http://hamayesh.miu.ac.ir/capacities/fa/
🆔 لینک کانال همایش:
@lc_miu