eitaa logo
یادداشت های فرا-مرزی
2.1هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
310 ویدیو
56 فایل
دایرکت @YahyaJS ادمین: @jahangiri_amin @Elhamshiri67 تاریخ تولد کانال بهمن ۱۴۰۱ نوشته ها، از آن ِاندیشه خود ِشخصی ام است؛ بدون پیوسته های علمی، اجتماعی، کاری، اداری و ... با این سنجه، ارزیابی و نقد و نقل فرمایید
مشاهده در ایتا
دانلود
برشی از سخنرانی دکتر یحیی جهانگیری در نشست "محمد ص و مساله انسان معاصر" در جمع اساتید حوزوی خراسان اگر بخواهیم مسائل انسان معاصر مانند قاچاق، فقر، محیط‌زیست و... را بفهمیم باید به این چگونگی‌ها دقت کنیم. امروز تمام تلاش حوزه‌های علمیه اتفاق می‌افتد، گره زدن این مسئله‌ها به راه‌حل‌ها راهکارهای آسمانی، آن هم ناظر به وات (What) است، یعنی تلاش کنیم و پاسخ اسلام نسبت به این مسئله را دریابیم، اما این ناظر به وات (What) است، پس از آن باید دید چگونه (How) می‌خواهیم به این مسئله (که چیستی‌اش را دریافتیم) پاسخ دهیم. ما جواب اسلام را گرفتیم، مثلاً به‌عنوان مثال ما پاسخ مسائلی مانند فقر در آمریکای لاتین، قاچاق انسان در آفریقا را براساس پیام آسمانی اسلام دریافتیم و روش اجتهاد را دربارۀ غارت و استثمار کشورهای سیاه‌پوست و مسائل مختلفی مانند تجارت سکس و نابودی محیط‌زیست و خشونت فراگرفتیم، اما در کنار آن ارتباط آسمانی و شناخت Whatها (آن هم به فرض اینکه جواب‌ها را واقعاً پیدا کرده باشیم) شناخت چگونگی‌ها (How) نیز مطرح است. همان‌طور که عرض کردم نباید چگونگی را تنها به اخلاقیات تقلیل داد، این Howها را باید مسئله‌ای راهبردی بدانیم. باید ببینیم پیامبر جهاد، حجاب، صلاة و... را چگونه به مردم می‌آموخت. این روشی است که پیامبر عزیز ما به کار بردند و ما می‌توانیم با الگوبرداری از ایشان سه نفر را به ۲۰۰ هزار نفر تبدیل کنیم، وات‌ها (What) و فرآیند تبدیل آنها به How را بیاموزیم. امروز یکی از خلأهای امر تبلیغ، شناخت چگونگی پیام‌رسانی پیامبر می‌باشد، البته نه به این معنا که همه چیز را در ابعاد و روش اخلاقی پیامبر خلاصه کنیم، بلکه باید در قالب بحث‌های راهبردی و مهندسی فرهنگی پژوهش و تحقیق کنیم. باید بررسی کنیم و دریابیم پیامبر معارف را در بازه‌های زمانی مختلف چگونه مهندسی می‌کرد. ما باید بدانیم کجا، چگونه (How) و در چه زمانی اینها را به مردم بگوییم. به‌عنوان مثال باید جواب اسلام نسبت به مسئلۀ محیط‌زیست را بیابیم. این چگونگی (How) مسئلۀ ماست و باید در حوزه یاد بگیریم، همچنان که پاسخ‌ها را در وات‌های پیامبر جستجو می‌کنیم، پاسخ‌ها را در چگونگی تعلیمات پیامبر و در Howهای ایشان بکاویم. متأسفانه ما دربارۀ Howهای پیامبر، همه چیز را به نگاه اخلاقی منحصر کرده‌ایم و از نگاه‌ها و رویکردهای دیگر غفلت ورزیده‌ایم که باید مورد پژوهش قرار گیرد. @YAHYAjahangiri
ما نمی‌توانیم مسئلۀ انسان امروز را بدون برقراری ارتباط با آسمان‌ها بفهمیم و نمی‌توانیم پاسخی آسمانی برای آنها بیابیم مگر اینکه کارکرد این پردازش را متوجه شویم. ما نمی‌توانیم مسئلۀ انسان را در چهارچوب مدرنتیه و در قالب و زمینی و مادّی حل کنیم. حوزۀ غیرسکولار یعنی حوزه‌ای که ناظر به درد جامعه و یافتن پاسخ آسمانی برای آن است، در حالی که حوزۀ سکولار تنها به دنیا چسبیده و یا از دردِ مسئلۀ انسان رها شده است. حوزۀ انقلابی یعنی حوزه‌ای که مسئلۀ انسان را می‌داند، اما پاسخ مسئلۀ انسان را در زمین نمی‌‌جوید، بلکه نگاهش روبه آسمان است. حوزه باید وحی، روح و امر را دریابد. @yahyajahangiri
محمد پیامبر ص @yahyajahangiri
⚫️ انا لله و انا الیه راجعون سید فاضل حسینی میلانی (1323ش)، رئیس کالج بین‌المللی مطالعات اسلامی انگلیس، استاد حقوق و فلسفه اسلامی در کالج اسلامی، مسئول بنیاد آیت‌الله خویی(ره) در لندن، استاد فقه دانشگاه کمبریج و صاحب کتاب «محاضرات في فقه الإمامية» دار فانی را وداع گفت. وی نوه آیت‌الله سید محمدهادی میلانی و نواده آیت‌الله سید محمدصادق قزوینی بود که در سال 1980م، توسط صدام به شهادت رسیدند. مصاحبه سال ۹۵ مباحثات با ایشان https://mobahesat.ir/13416 @yahyajahangiri
ای محمد، با ما سخن بگو! ■ به تو بیش از حجاز، نیازمند است! اگر آن زمان# همه را به اسلام فراخواندی؛ اینبار بیا و بگو کی مسلمانت ! ■ آن خون‌خوار که دختران ایزدی را به نام دین تو، به رقیت می برد؟ یا آن طالبانی که به اسم اسلامت، را از تحصیل منع می کند؟ بیا به حرمت دایه ات ! و نگذار باز زنده بگو کردن دختران، باب شود! ■ این بار بیا بجای ها، نادرست را درمیان ما بشکن! که حجابی است اکبر برای شناختن دین ناب تو! ■ چه مدعیانی که با آمدند اما تنها چیزی که ، به تو بود. ■ ای محمد، تو را به جان مادرت سوگند، که یک بار دیگر از بلندای کوه غیب، به شهرهای پر از ما سرازیر شو. این بار ما را نه از ، که از برهان! 📝یحیی جهانگیری الهام از مرحوم بابایی @yahyajahangiri
📊 آمار زایران اربعین قاره آمریکا 🔹آمریکا 7042. 🔸مکزیک 24 🔸کوبا 12. 🔹سنت کیتس 256 🔹دومینیکن 601. 🔸جاماییکا 14 🔸هندوراس 16. 🔹السالوادور 13 🔹پاناما 11. 🔸کاستاریکا 13 🔸کلمبیا 30. 🔹ونزوئلا 75 🔹اکوادور 13. 🔸پرو 17 🔸برزیل 79. 🔹بولیوی 14 🔹شیلی 12. 🔸آرژانتین 13 🔸پاراگوئه 12. 🔹اروگوئه 14 📊 آمار از سوی عتبه مقدسه عباسیه ✅ تعداد زیاد زایرین از «دومینیکن» و «سنت کیتس» و نیز عدد زایران از «ونزوئلا» به نسبت جمعیت این کشور میتواند جالب توجه باشد. @Muslimnair @yahyajahangiri
■ تعداد سفرهای فرامرزی جناب در طول پاپی به تفکیک سال ■ آنقدر بین الملل برای مهم است که یکسال بدون سفر خارجی بوده؛ آن هم به دلیل کرونا فَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا ■ در طول ۱۰ سال بودن سریر مقدس، بیش از ۴۰ کشور سفر کرده. ■ گاه در یک سال، ۴ سفر خارجی داشته است. ■ همیشه گفتم: نمی شود بدون و آفاقی، به و انفسی پرداخت. سَنُرِیهِمْ آیَاتِنَا فِی الْآفَاقِ وَفِی أَنْفُسِهِمْ حَتَّىٰ یَتَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ قابل توجه حوزه های علمیه @yahyajahangiri
■ سفر پاپ به بزرگترین کشور اسلامی؛ اندونزی که فقط ۳ درصد مسیحی دارد ■ ‏پاپ فرنسیس، در دهه ۹۰ از عمرش باز در سفر بین المللی و اینبار شرق آسیا ■ جالب است بدانید او از سال انتخابش ۲۰۱۳ نزدیک ۵۰ سفر بین المللی داشت. هیچ سالی -جز سال ۲۰۲۰ بخاطر کرونا- بدون بازدید جهانی نبود. ■ ■ آنقدر بین الملل برای مهم است که یکسال بدون سفر خارجی بوده؛ آن هم به دلیل کرونا ■ برخی سال ها مثل سال ۲۰۲۲، حتی چهار سفر بین المللی در یکسال کرد. ■■ قابل توجه متولیان بین الملل ياداشت های فرامرزی یک طلبه @yahyajahangiri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی رشته «مطالعات ایران» اینبار نه فقط در ها بلکه در رژیم هم پایش باز شد. ■ چقدر شایسته است وزارت آپ برای شناخت محیط و مناطق، رشته های درسی نه فقط در دانشگاه ها مثل دانشکد مطالعات بلکه در دبیرستان هم انجام شود @yahyajahangiri