هدایت شده از خبرنیوز
10.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 پس از ظهور #امام_زمان عج چه تغییراتی در جهان ایجاد میشود؟
🎙 حجت الاسلام یحیی جهانگیری
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
@khabarnews 👈«اخبار مهم در «ایتا
@sokhanetarikh
#مقاله
بررسی جغرافیای طبیعی مدینه
نویسنده: یحیی جهانگیری و علی اصغر کریم خانی
مدینه را باید شهر تاریخی اسلام نام نهاد. هرچند اسلام از مکه آغاز شد ولی این مدینه بود که به تاریخ اسلام هویت داد. تأثیر شهر مدینه بر تاریخ اسلام، ما را بر آن داشت که از تاریخ این شهر واکاوی دقیقی داشته باشیم.
اساساً شناخت این شهر در تحریف زدایی و کشف حقایق تاریخی، کمک بسیار دارد؛ از این رو، در این پژوهش به شناخت محیط جغرافیایی این شهر؛ اعم از کوه ها، حرّه ها و وادی ها خواهیم پرداخت و بررسی خواهیم کرد که هر یک از اینها تا چه حد در انتخاب محل سکونت، جنگ ها و روابط اجتماعی و قبیله ایِ مردمِ حجاز مؤثر بوده است.
برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=17318
@yahyajahangiri
این کتاب را دانشگاه #لوند در #سوئد چاپ کرده
■ ببینید چقدر ریز درباره موضوعات #عاشورای_شیعی در آکادمی های غربی کار کرده اند.
درباره: عروسی قاسم!!...گریز زدن!! ... سفره رقیه!! ...
■ آری اینگونه در باره ما پژوهش می شود
تشکر از دوست خوبم آقای مجد بابت ارسال pdf کتاب
■■ یکی از آرزوهایم این است در #قم یک کتابخانه ای باشد #آخرین و #بروزترین کتب و مقالات نوشته شده درباره شیعه را جمع آوری کند. هرگاه هیئت های خارجی آمدند فقط کتاب تاریخی و حدیثی و.. خود را در ماراتن نمایش قرار ندهیم به آنها اثبات کنیم که از #بروزترین #یافته های آنها هم آگاهیم.
... کاش...😌
■ ياداشت های فرامرزی یک طلبه
@yahyajahangiri
هدایت شده از مسلمنا muslimnair
⚡️نقدی بر یادداشت حجتالاسلام دکتر یحیی جهانگیری در توصیف تجربهٔ اربعین:
✍ به قلم: فاضل فلاورجانی
1⃣ نکتهٔ اول اینکه: فرمودهاند لباسی کاملا عراقی پوشیدم و محو در جمعشان شدم.
حقیر که در سالیان متمادی ندیدم شیعیان عراق تفاوتی در برخورد و پذیرایی بین عراقی و غیر عراقی قائل شوند یا خودشان را نزد ایرانیها طور دیگری نمایش بدهند. اتفاقاً برای طلبهٔ معمم راحتتر سفرهٔ دلشان را باز میکنند و از خودشان میگویند.
2⃣ نکتهٔ دوم: فرمودید "دین در خیابان راه میرود." اگر منظورتان بُعد اجتماعی دین است، مسجد و حسینیه هم مظاهر بُعد اجتماعی دین هستند و اتفاقاً اربعین° ظهور و بروز خود را از مسجد و حسینیه دارد. حصر ادیان در معابد هم ناشی از سیطرۀ سبک زندگی غربی است که برخی ادیان را به امری فردی و بی خاصیت بدل کرده است.
3⃣ نکتهٔ سوم: نوشتهاید: " در این مسیر خبری از مگامواکب نیست که محصول زیست عزاداری مدرن است." اساساً روح نگاشتهٔ حضرتعالی محصور در تفکر مدرن است و در چنین نگاشتهای سخن از سنت کمی ناسازگار است. در عین حال بر اساس تجربهٔ زیسته معتقدم: روح اربعین در تضاد با مدرنیته است و تمام موکبها از بزرگ کوچک هرچه دارند در طبق اخلاص فدای زوار امام حسین میکنند و از این جهت فرقی میان مواکب عراقی و غیر عراقی نیست.
4⃣ در پایان فرمودهاید که ۹۰ درصد مواکب مسیر بغداد - کربلا مربوط به مقتدا صدر است. این هم از آن آمارهای عجیب است. در اینکه جناب مقتدا صدر در میان گروهی از مردم عراق خصوصاً شیعیان شهرک صدر طرفدارانی دارد، تردیدی نیست چنانکه صادق شیرازی نیز در میان مردم کربلا طرفداران پر و پا قرصی دارد اما اینکه آمار نود درصدی بدهیم و بعد کاریزمای او را به رخ بکشیم کمی دور از واقعیت است. سالهاست در ایران و عراق، در مراسم اربعین و غیر اربعین با عزیزان عراقی در بغداد و غیر بغداد از طرفدار و مخالف مقتدا معاشرت داشتهام و در عین احترام به نگارنده، چنین آماری را تایید نمیکنم.
در عراق طوایف و گروههای مختلف زندگی میکنند که هر کدام سازمان و گروه خاص خود را دارند و در موقعیتهای مختلف با فعالیتهای خود (به خصوص در انتخابات) آرای مردم را جلب میکنند ولی هیچ یک اکثریت مطلق ندارند و مقتدا هم از این قاعده خارج نیست.
5⃣ به هرحال حقیر هم مثل ایشان معتقدم نور اخلاص و ایثار برخاسته از نهضت امام حسین (علیه السلام) روز به روز در ظلمات دنیای مدرن، بیشتر خواهد درخشید و دلدادگان را در کشتی نجات حسین -علیهالسّلام- و گرد چراغ هدایت او جمع خواهد کرد که " اِنّ الحسین مصباح المهدی و سفینة النجاة"
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ:
ʲᵒᶦⁿ↷
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷
➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
هدایت شده از مسلمنا muslimnair
حاشیه ای بر «نقدی بر یادداشتی از جنس سفرنامه شخصی اربعین»
✍ به قلم: یحیی جهانگیری
🔹 به لطف الهی یادداشت حقیر مورد توجه و تفقد قرار گرفت و البته نقدی هم توسط عزیز گرامی جناب آقای فاضل فلاورجانی که نشان از توجه و تمحض بیشتر در ياداشت بود دریافت کردم.
🔹قصد پاسخ نداشتم تا احساس نشود، نقد، الزاما شمشیر تیز است علیه کسی؛ و حتما باید پاسخ گفت. لذا همین ابتدا از نقد و تحشی مشفقانه و مکملانه ایشان فروتنانه سپاسگزارم.
🔸اما اصرار یکی از دوستان منتشر کننده متن، سبب شد باب گفتگوی علمی باز شود؛ چند نکته را نه از جنس جدل و پاسخ
بلکه از نوع توضیح و تکمیل بیان کنم. زیرا علم هویت جمعی دارد و با نکته و کامنت ها، بسامدی می یابد.
1⃣ در حدیثی از حضرت مولا در متن آوردم که عینیت یافتگی با جامعه، پژوهشگر را در کشف ابعاد پنهان مسأله و عریان دیدن مسأله کمک می کند. گلدزیهر مستشرق شهیر مجارستانی، برای کشف اسلام، جوری مسلمان می شود که خودش می گوید: «گاه احساس می کردم مسلمان شدم.» مساله یابی باید چنین باشد و عینیت با جامعه را که اشاره داشتم، از این باب ببینیم. (نه راحت بودن، نه فرار از امر تبلیغ و یا دریافت تکریم بیشتر از میزبان یا...)
2⃣ اتفاقا اربعین را نبرد گفتمانی علیه سکولاریسم غربی دیدم که پا از مسجد فراتر نهاده و در خیابان راه می رود و گرنه غرب با بسندگی دین به معبد و مسجد که مشکلی ندارد. لذا تاکید و به شدت تصریح داشتم: اربعین دین و مهمتر دینداری را به کف خیابان جامعه آورده است. اربعین را یک رویداد نمی دانم بلکه یک روند علیه گفتمان حاکم و غالب غربی بر جهان می شمارم.
3⃣ ظاهرا لینکی که در متن اصلی پیوست کردم باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد. تصریح دارم که مگاهییت، مولود جهان مدرن است و ندیدن مگا موکب در این مسیر، نشان جدی از غیبت یا حداقل نرسیدن پای مدرنیته به این مسیر پیاده روی دارد. فرقی بین موکب عراقی و غیر عراقی نگذاشتم بلکه تصریح بر تمایز بین موکب مردمی بودن و مگاموکب ساختن دارم.
4⃣ در دو جای متن تصریح دارم این یک یافت و ادراک شخصی است نه یک پایش دقیق. البته گزارش های شخصی، پس از طی مراحل دانشی، می تواند منبع تحلیل و حتی تجویز هم قرارگیرد. اما تشبیه این گزارش به یک رفتار سیاسی ایران، نه تنها باب علمی را می بندد و شاید اجازه ندهد، حتی نقدها، به گسترش علم کمک کند و فضای اربعین پژوهی را سامان دهد. لذا سعی کردم حتی عباراتم در پاسخ، حتی پاسخ نباشد که توضیح و تکمیل و تصریح باشد، نه از جنس تیز و تنه سیاسی! امیداورم در این سعی، موفق بوده باشم.
💠 ضمن اینکه در این سفر با دو چهره مطرح رسانه ای همراه بودم که آن دو هم بر این یافته من تاکید داشتند. اما یافته علمی - شخصی خودم را انصاف علمی ندیدم به آنها هم تعمیم دهم. پنهان نیست در نقد علمی، برای ابطال یک گزارش شخصی، ابتنا بر گزارش شخصی دیگر نمی شود! بلکه از پیمایش های مستندتر بهره می برند.
✅ همچنانکه در متن قبلی آوردم باز تاکید دارم نهضتی از سفرنامه نویسی اربعین ایجاد شود که خود آن برای آینده دیتای مناسبی خواهد بود و دوما مرکزی به بررسی و راستی آزمایی و حتی استناد یابی و استناد دهی بدان ها بپردازد که بی شک در آینده، برای روایت درست اربعین بدان نیازمند خواهیم بود.
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ:
ʲᵒᶦⁿ↷
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷
➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
سلام عليكم
یادداشتی شخصی شبیه سفرنامه از اربعین داشتم لینک:
عزیزی نقدی نوشته که در بالا آمده
از آنجا که در کشور ما عادت است بر هر نقدی حتما باید پاسخی دهند، بنده سعی کردم جوابی ندهم تا هم خرق عادت کنم و هم اثبات کنم که نقد حتی اگر ناسره باشد، ارزشمند است.
اما به علل مختلف، نکاتی را نوشتم نه از باب پاسخ بلکه از باب توضیح بیشتر
محبت کنید ارزیابی کنید متن اول و سپس نقد این عزیز را و باز توضیحات این حقیر را
حتمن نکات و نقدهایتان را محبت کنید تا کمک کند به ادبیات اربعین پژوهی
ولی با اجازه اینبار هیچ نقدی حتی ناسره را پاسخ نخواهم داد به حرمت و احترام نقد.
دست بوس همه نقدها و نقادها
یحیی جهانگیری
@yahyajahangiri
بسمه تعالی. بعد از اربعین یکی از اساتید، متن اعتراضگونه و نقد شدیدی نسبت به مراسم پیادهروی اربعین، نوشته و در فضای مجازی منتشر کرد. متن ایشان تند و دلسرکننده بود و به نکات مثبت هیچ اشارهای نداشت. در همان گروهی که دیدم، اعتراضهای متعددی به دنبال داشت، از جمله اعتراض من. لطفا به نکات زیر دقت فرمایید.
1-دوستان متعددی به حقیر اعتراض کرده یا نصیحت نموده و یا اظهار تعجب کردند و فرمودند از شما بعید است چنین نقد یکجانبهای بنویسید و به نکات مثبت این راهپیمایی عظیم توجه نکنید! در پاسخ گفتم: دقت بفرمایید که نویسنده آن متن خانم «زهرا اخوان صراف» هستند و بنده «زهره اخوان مقدم». تشابه اسمی امر را مشتبه کرده.
2-مراسم اربعین را حتما شرکت کنید. فی الواقع بخشی از بهشت است. بهشت آنجاست کآزاری نباشد. این همه عطوفت و مهربانی و مهماننوازی و فضای معنوی را کجا میتوان پیدا کرد. در عین مشقت جسمی، روحها آسودهخاطر و شادمان هستند و سختیها را به جان میخرند. به تعبیری: «در اربعین، انگار دین در خیابان راه میرود» آن هم در عصری که «دینها» مورد تهمت قرار گرفته و محبوس هستند.
religion presented in the road
3-البته کمبودهایی وجود دارد که باید برطرف شود و این مسیر الهی، تبدیل به جایگاهی برای دنیاپرستان نگردد. اگر اسراف یا اشتباهی در این مسیر وجود دارد، در رفع آن بکوشیم، نه اینکه مخالفت با کل عمل داشتهباشیم. بخصوص کشور ایران باید تلاش کند تا ذهنیت مردم با تصمیمهای غلط تخریب نشود و ایرانیها از برکت این مسیر، محروم نمانند. بدیهیاست که محاسن پیادهروی اربعین «لا تُعدّ و لا تُحصی» است. متن «محمدرضا جلائیپور» و متن «علی اشرف فتحی» و متن «یحیی جهانگیری» خواندنی بود.
زهره اخوان مقدم دوشنبه 19 شهریور https://eitaa.com/akhavanmoghadam
سلام عليكم
عزیزان اگر نقدی به یادداشت بنده
یا نکته تکمیلی
و...
دارند در قالب یادداشت کوتاه محبت کنند
که قرار است
در قالبی در یکی از خبرگزاری های مطرح منتشر شود
روایتی از طلاب خواهر در خبرنامه دانشگاه لایدن
■ روایت نشویم، روایت می کنند
متاسفانه وقتی این جمله، گفته می شود، عده ای بلندگو را به طرف #خودمان می گیرند. بابا روایت کردن یعنی به #دیگران، به فرامرز؛ نه به جبهه خودی
چه خبرنامه هایی که جهت #اطلاع رسانی، به آقایان #مطلع تر ارسال می شود😭
ياداشت های فرامرزی یک طلبه
@yahyajahangiri
باز، روایتی دیگر از طلاب #خواهر در ایران؛ در پژوهش های جهانی
آن هم در حد مقاله JSTORE
■ به عنوان محقق این عرصه، #حتی یک مقاله جی استور ندیدم که روایت از #خود توسط خودمان در این موضوع نوشته شود!!؟؟
■ خوب است کنگره #صدسالگی حوزه، به این دغدغه فکری کند.
■ ما بخواهیم و نخواهیم توسط دیگران، #روایت می شویم. برای روایت دست اول از خود، باید خودمان اقدامی در عرصه جهانی داشته باشیم.
■ روایت نشویم، روایت می کنند
متاسفانه وقتی این جمله، گفته می شود، عده ای بلندگو را به طرف #خودمان می گیرند. بابا روایت کردن یعنی به #دیگران، به فرامرز نه به جبهه خودی
چه خبرنامه هایی که جهت #اطلاع رسانی، به آقایان #مطلع تر ارسال می شود😭
يادداشت های فرامرزی یک طلبه
@YAHYAJAHANGIRI