eitaa logo
وحید یامین پور
44.6هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
405 ویدیو
27 فایل
کانال رسمی وحید یامین پور 🔺️نویسنده 🔺️مدرس دانشگاه شبکه های اجتماعی: https://zil.ink/yaminpour
مشاهده در ایتا
دانلود
پیام حبیب احمدزاده عزیز دموکراسی، صلح، آزادی بیان، انسان‌دوستی... چه جهان وارونه‌ای👎 ➕️ @yaminpour
💠 درباره‌ی غیرتِ تحجر ۱. مخالفت با مقارنه سازی‌های تاریخی دستاویز خوبی برای انجماد تاریخ و بیرون بردن آن از مختصات حقیقی خودش است. چه بسا این بهترین نشانه‌ی تحجر باشد: گریستن بر حسینی که ۱۴ قرن پیش ماجرایش تمام شده و بنا بر کلام نورانی "نَحْنُ أَهْلَ اَلْبَيْتِ لاَ يُقَاسُ بِنَا أَحَدٌ" بناست حماسه‌اش همان‌جا دفن شود! این چه گریستنی است؟ این چه غیرتی است که برای امام شهیدان می‌جنبد اما بر خود شهادت و بر دلیل شهادت چشم می‌بندد. اگر کسی بگوید "کربلای غزه"... ناگاه فریادها بلند می‌شود که قیاس نکنید. چه قیاسی در کار است؟ مگر فریادهای سیاسی اباعبدالله که "هیهات منا الذله" و "مثلی لایبایع مثله" که سراسر استعاره‌های ابدی تاریخ‌سازند، بناست ناشنیده بمانند؟ اگر کسی برای تأسی به سیدالشهدا علیه‌السلام با همان شعار به قیام علیه ظلم برخیزد، خود را با حضرتش قیاس کرده؟ ۲.عجیب اینکه متحجرین این ایراد را به خود اهل‌بیت هم می‌گرفتند: امیرالمومنین علیه‌السلام آنگاه که مردمان را به جنگ با معاویه فراخواند ویژگی‌های اصحاب رسول الله(ص) را برای‌شان ذکر کرد و پایداری و ایمان شان را ستود، ناگاه مردی برخاست و گفت: گفت: «نه تو محمد هستی و نه ما آن مردمی که از آنها یاد کردی پس ما را به چیزی که طاقتش را نداریم مکلف نکن! امیرالمؤمنین (ع) فرمود: "اول درست گوش بده تا بتوانی به درستی پاسخ بدهی زنان فرزند مرده بر شما گریه کنند که جز بر اندوه من اضافه نمیکنید مگر من گفتم که من محمد (ص) و شما انصار هستید؟ این فقط مثالی بود که زدم و امید داشتم که به آنها تأسی کنید و از آنها الگو بگیرید."(خطبه ۲۷ نهج‌البلاغه) ۳. اما این شیوه‌ی توجیه تحجر و سیاست‌زدایی کردن از سیره اهل بیت علیهم‌السلام و آویختن به تقدس آن ذوات مقدسه برای انکار راه آنها در تاریخ انقلاب، مصادیق روشنتری دارد: همان روز که مردم بنیانگذار انقلاب اسلامی را "امام" نامیدند، بسیاری خشم و حسد خود را پنهان کردند و گفتند این لفظ مخصوص اهل بیت است. آنگاه که بهترین فرزندان این کشور در "کربلای جبهه‌ها" به امام‌شان پیوستند، باز عده‌ای گفتند جنگی که "آقای" خمینی راه انداخته؟ چه ربطی به کربلا دارد. وقتی سردار سلیمانی گفت: "امروز قرارگاه حسین بن علی، ایران است. بدانید جمهوری اسلامی حرم است و این حرم اگر ماند، دیگر حرم‌ها می‌مانند." باز هم گروهی دندان‌ها را بهم فشردند که نظام سیاسی‌تان را با حرم اهل‌بیت قیاس نکنید... ۴. سخن بسیار است؛ تحجر، نشانه‌اش همین بیرون کشیدن حقایق دین از تاریخ و محبوس و مهجور کردنشان در آیین‌ها و مناسک است. ما به دستور حضرت رضا سلام‌الله‌علیه به ریان‌بن‌شبیب، هر غمی را با اشک بر سیدالشهدا گره می‌زنیم. اشک بر حضرت حسین علیه‌السلام، سلاح سیاسی مظلومان تاریخ علیه ظالمان است و غیر از این چه می‌ماند جز این که برخی به تقلید مسیحیان بگویند که حضرت حسین "فادی" بود تا گریه بر مصائبش کفاره گناهان باشد! و این همان تحریفی است که شهید مطهری درباره‌اش گفت: "والله اگر کسی در حال روزه چنین بگوید، روزه‌اش باطل است. " ▪️وحید یامین‌پور ➕️ @yaminpour
وحید یامین پور
💠 درباره‌ی غیرتِ تحجر ۱. مخالفت با مقارنه سازی‌های تاریخی دستاویز خوبی برای انجماد تاریخ و بیرون بر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺️خیمه‌های اهل غزه خیمه‌ی خون خداست باز هم آتش به‌پاست... این یادداشت به‌بهانه اعتراض عده‌ای به این ویدئوی منتشر شده از هیئت دانشجویان دانشگاه تهران، نوشته شده.
وحید یامین پور
💠 درباره‌ی غیرتِ تحجر ۱. مخالفت با مقارنه سازی‌های تاریخی دستاویز خوبی برای انجماد تاریخ و بیرون بر
برخی اینطور برداشت کردند که این یادداشت در واکنش به سخنان اخیر برادر فاضلم جناب آقای حامد کاشانی است. اولا که در مراتب ارادت تام ایشان به انقلاب و ولایت و همچنین اعتقادشان به اسلام سیاسی هیچ تردیدی نیست. خطاب این متن به متحجرین ضدانقلابی است که تحمل ولایت طاغوت برایشان آسان‌تر از جمهوری اسلامی بود‌. ثانیا تا آنجا که می‌دانم نقد جناب حجت الاسلام والمسلمین کاشانی به سوءاستفاده از وقایع و مقدسات تاریخ اسلام برای برچسب‌زنی به دیگران و تسویه حسابهای سیاسی بوده، که نقد درستی است. بله ممکن است از برخی تصریحات ایشان نقد نگاه مشهور شهید مطهری برداشت شود ولی ایشان به جهت علمی طبعاً چنین حقی برای نقد دارند هرچند که ما نپسندیم؛ آنچنان‌که باب نقد علمی سخنرانی‌های جناب کاشانی هم برای منتقدان باز است.
43.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 : قسمت هشتم «فتح خون» 🔻هر انسانی را لیلةالقدری هست که در آن ناگزیر از انتخاب می شود و حُر را نیز شـب قدری این چنین پیش آمد ... « عمر بن سعد » را نیز ... مـن و تو را هم پیش خواهد آمد ▫️«برنامه تلویزیونی راز» 🔖@raz_ofoghtv
تنها آن‌گاه که تسلیم می‌شویم و خود را از دست ذهن فعال‌مان رها می‌کنیم، امکان کنار رفتن حجابِ فهم و "دیده‌ور" شدن فراهم می‌شود. به ما از کودکی آموخته‌اند که چنگالهای تحلیل ذهن را در بدن چیزها فرو کنیم و آنرا از جایی که هستند به عرصه مفهوم پایین بکشیم، تا آنها را بفهمیم... این چه بسا تلاشی برای نفهمیدن باشد. استاد گفت: حتی آنگاه که دلهره‌ی درک معنای الله الصمد را داری، ذهن را به اشتقاق لغوی صمد یا ترجمه و تفسیر آن مشغول نکن. ذهن را خاموش کن و لفظ را تکرار کن؛ پیش لفظ باش، نه جای دیگر، نه پیش خودت، نه پیش ذهنت؛ در محضر باش؛ در موقعیت حضور نه ادراک ذهنی. ➕️ @yaminpour
امروز دولت شما به‌پایان رسید، بدون اینکه تمام شده باشد. به این سه سال که در خدمت‌تان بودیم تا آخر عمر افتخار خواهیم کرد. شک ندارم در آینده که حجاب معاصرت برطرف شود و غبار حسادت‌ها و رقابت‌ها فرونشیند، بزرگی شما و خدمات‌تان بیشتر جلوه خواهد کرد، و دلها بیشتر از قبل برای‌تان تنگ خواهد شد.
وحید یامین پور
تنها آن‌گاه که تسلیم می‌شویم و خود را از دست ذهن فعال‌مان رها می‌کنیم، امکان کنار رفتن حجابِ فهم و "
در همین رابطه🔺️ مرحوم آیت‌الله سيد محمد حسين حسيني طهراني در روح مجرد نقل کرده‌اند: استاد مرتضی مطهری بعد از ملاقات‌هایی که با مرحوم سید هاشم حداد داشتند بسيار مشعوف بودند، و می‌فرمودند: يكبار كه خدمتشان بودم از من پرسيدند: نماز را چگونه‌ مي‌خوانى؟ عرض كردم: كاملًا توجّه به معانىِ كلمات و جملات آن دارم! فرمودند: پس كِى نماز ميخوانى؟! در نماز توجّه‌ات به خدا باشد و بس! توجّه به معانى مكن! ➕️ @yaminpour
💠 به جای جریان‌شناسی، تاریخ بخوانید. تاریخ تمدن، تاریخ تفکر و هنر و... جریان‌شناسی برای کم‌حوصله‌هایی است که با ضیق وقت مواجه‌اند؛ این شیوه‌ی مواجهه‌ی سوبژکتیو با حقایق، آنها را اغلب به کلکسیونر اندیشه‌ها تبدیل می‌کند. مثل کلکسیونرهای پروانه‌ که بیگانه با طراوتِ بودن در قُرب گل‌ها، هیچگاه لذت دویدن دنبال پروانه‌ها در باغ و چمنزار را نمی‌چشند. ➕️ @yaminpour
رهبر معظم انقلاب: "ما خون‌خواهی او را وظیفه خود می‌دانیم." 🥀
💠 به‌زودی ان‌شاءالله ➕️ @yaminpour
🔺️🔺️🔺️ توییت غدی فرانسیس که عروس شهید آنرا بازنشر کرده: از زمان آغاز جنبش مقاومت اسلامی حماس تا امروز، این باشکوه‌ترین و معتبرترین تشییع جنازه یک شهید است. قدرتمندترین رهبر امت اسلام بر او که در پرچم فلسطین پیچیده شده، نماز می‌خواند... صدها هزار نفر تابوت او را مشایعت میکنند... به خدا هرگز فرمانده‌ای شهید از مبارزان مسلح فلسطینی به عزت اسماعیل هنیه ندیده‌ام. ➕️ @yaminpour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام خمینی، مرجع بزرگی که تمام اعتبارش را برای مبارزه با تحجر به میدان آورد: عبارت کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا نه به این معناست که هر روز بنشینید و گریه کنید... همچنان هر روز عاشورا و هرجا کربلاست باز هم آتش به‌پاست... ➕️ @yaminpour
من لا یقرا ، يعش خارج التاريخ!
مراسم تشییع پیکر شهید القدس میلاد زمان:شنبه ۱۳ مرداد، ۹ صبح مکان:سه راه افسریه، مسعودیه، میدان شهید بیدی، چهارراه دوم، بسمت ابتدای خیابان کلهر __ محل خاکسپاری: قطعه ۵۰ بهشت زهرا س __ مراسم گرامیداشت زمان:دوشنبه، ساعت ۱۶ الی ۱۸ مکان:افسریه، والفجر، مسجد جامع حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫ «تاریخ همچنان جاریست» ♦️ دو نگاه در استفاده و تطبیق ادبیات دینی در رخدادهای امروزی... ▫️«برنامه تلویزیونی راز» 🔖@raz_ofoghtv
سید مرتضی آوینی: "در عالم واقع، وجود و موجود همچون شمس و پرتو آن با یکدیگر متحدند. تعقل فلسفی شاید از عهده درک این اتحاد برآید، اما از تقرب حضوری نسبت به آن عاجز است... شاید جز با هایدگر نتوان به حقیقت مفهوم "گذشت از فلسفه" دست یافت." 🔺️انفطار صورت؛ نقاشی برای نقاشی صص ۱۰۰-۱۰۱ ➕️ @yaminpour
هدایت شده از سه شنبه های مهدوی
طبق سفارش بسیاری از علما که به صدقه ی اول ماهِ صفر تاکید فراوان داشته اند، قصد داریم نذر قربانی این ماه را به نیت صدقه انجام دهیم و گوشت آن را به خانواده های نیازمند برسانیم تا سهم اندکی در رونق سفره هایشان داشته باشیم. شما هم می توانید در " نذر قربانی به نیت صدقه اول ماه " نذر سلامتی آقا امام زمان (عج) و رفع بلا و بیماری از مردم جهان سهیم باشید. شما هم می توانید در نذر قربانی سهیم شوید. 🤝پرداخت نذورات : 💳
5041721112421939
بنام سه شنبه های مهدوی (جهت کپی، برروی شماره کارت کلیک کنید.) 📱*۷۸۰*۳۱۲# 🔗 https://3shanbe.com/ghorbani/ ‎ کانال رسمی سه شنبه های مهدوی: ➕ https://eitaa.com/joinchat/1043595267Cfd9a9234d0
📚کتاب شهیدجمهور «شهید رئیسی در نگاه مقام معظم رهبری» منتشر شد. 🔹این کتاب به بررسی شخصیت، افکار، عملکرد و دستاوردهای این شهید بزرگوار از دیدگاه مقام معظم رهبری می‌پردازد و تلاش دارد تا ابعاد مختلف شخصیت و عملکرد او را در زمینه‌های مختلف بررسی کند. 🔸با مرور بیانات مقام معظم رهبری درباره شهید رئیسی، می‌توان به اصول و مبانی فکری و مدیریتی او پی برد و با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب برای الگوگیری از این شهید بزرگوار، از آن‌ها برای بهبود مدیریت و عملکرد در سطح کشور بهره‌مند شد. @Alibahadorijahromi
کتاب_شهیدجمهور_«شهید_رئیسی_در_نگاه_مقام_معظم_رهبری»1_1.pdf
2.25M
فایل کتاب شهیدجمهور «شهید رئیسی در نگاه مقام معظم رهبری» @Alibahadorijahromi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫ «خون دل..!» ♦️ خون دلی که پدر پیرتان از این دسته متحجر و مقدس‌نما خورده است... ▫️«برنامه تلویزیونی راز» 🔖@raz_ofoghtv
◽️ نشست «ما و مرثیه خوانی عراق» 📚 همراه با رونمایی از کتاب "حروف الحب" 🔰 گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با همکاری کانون اندیشه جوان و موسسه دنیای عربی برگزار می‌کند: 🎙 با حضور: ➖ ➖ وحید یامین پور ➖ محسن رضوانی ➖ مرتضی حیدری آل کثیر ➖ زهرا کثیری و محمد حسین نیک زاد(نویسندگان کتاب) 🎁 تخفیف ۲۰ درصدی خرید کتاب ویژه حاضرین در نشست 📅 سه شنبه ۱۶ مرداد ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۵ 🏢 تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📺 پخش زنده از طریق کانال موسسه دنیای عربی: 🟠 @donyayearabi_ir 🔍 مشروح خبر و جرئیات نشست👇 🌐 iict.ac.ir/horoofalhob 🆔 @iictchannel
🔺️یامین پور در نشست علمی "ما و مرثیه‌خوانی" و رونمایی از کتاب "حروف حب" : تاریخ نسبت ایران و عراق خودش یک مرثیه است. وثیقترین تجربه ارتباط شناختی، ارتباط غیر غرض ورزانه است. تا رابطه غرضی داشته باشد از مهر آکنده نمی‌شود. رابطه خونین و پر از تلاطم و کینه بین ایران و عراق حدود ۲۰ سال پس از پایان جنگ از طلایی ترین نقطه اش بازآفرینی شد: از یک تجربه عاطفی مشترک. عشق مشترک. شاعران نگهبانان کلمه اند و کلمات و زبان خانه‌ی وجودند‌. یعنی سکنی گزیدن و آرمیدن حقیقی ما به سلامت زبان است که خانه وجود است. وقتی شعر باشد، ما خانه داریم، ریشه داریم، بر قراریم. وقتی نباشد بی خانمان و بی قراریم. تنها کسانی می‌توانند سخن بگویند که می‌توانند بشنوند. سمع مقدم بر لسان است. قومی که صدایی را نمی‌شنود سخنی نمی‌تواند بگوید. شعر به زبان آمدن پس از شنیدن یک دعوت است. ما همه دعوتی را شنیده ایم وقتی می‌گوییم لبیک یا داعی الله... به زبان مرثیه ک روضه و شعر همه هم‌زبانیم. ذات زبان گفت و شنود است. همزبانی اصیل از طریق شعر اتفاق می افتد. شعر خصوصا مراثی که به زبان آمده از عمق ادراک وجودی ماست، مربی همزبانی است. مرثیه و روضه بر سیدالشهدا فراتر از زبان‌های مرسوم است. این اوج همزبانی ما با ملت عراق و بلکه همه شیعیان است. ما نگاهبان روضه‌ها نیستیم، این روضه و مرثیه است که قرنها از هستی ما مراقبت کرده است. @yaminpour