🌱فضاسازی عاطفی؛ "احساس و هیجان" (۱)
✍وقتی صحبت از فضاسازی می شود، ذهن ها فقط به مکان معطوف نشود. هر چند مکان ها حس و روح هر دو را با هم دارند.
در فضاسازی عاطفی به فضای حاکم در اعتکاف باید بپردازیم. بستر عاطفی اعتکاف شما کدام یک از بسترهای زیر است؛
1️⃣احساس پذیر، احساس گریز، احساس ستیز
2️⃣هیجان پذیر، هیجان گریز، هیجان ستیز
3️⃣تنش پذیر، تنش گریز، تنش ستیز
💡الگوی تعاملی کادر اعتکاف چگونه است؟
💡سیاست گذاری نوع تعامل کادر با معتکفین چگونه است؟
💡برای تامین احساسات مخاطب چه برنامه ایی داریم؟
💡برای تامین هیجانات مخاطب چه برنامه ایی داریم؟
💡برای مدیریت اضطراب های مخاطب چه برنامه ای داریم؟
❌گاهی مهندس برنامه های فرهنگی در اعتکاف اضطراب آفرین می شود. به عنوان مثال وقتی در چند برنامه پشت سر هم اضطراب اخلاقی معتکف را بی ضابطه بالا می بریم و هیچ برنامه ایی برای کاهش آن نداریم.
#اعتکاف_فضاسازی
#تشکیلات_فرهنگی
https://eitaa.com/Itkaf_Strategy
🌱علمدار اعتکاف کیست؟
✍اشتباه تصور نکنید مدیر مسئول اعتکاف نیست.
👌علمدار اعتکاف همان کسی است که از ابتدای استقبال و جشن افتتاحیه؛
🌈با تمام وجود حس تعلق و صمیمیت را جاری می کند؛
🌈بی تکلف حرف می زند اما متین سخن می گوید...
🌈ارتباط می گیرد اما در ارتباط نمی ماند...
🌈طنز می گوید اما حد نگه می دارد...
🌈تکه کلام یا تیک رفتاری را بین معتکفین باب می کند تا حکم نمک داخل آش را داشته باشد. اما زیاده روی نمی کند...
🌈جدی می شود اما خشم نمی گیرد...
بگویم سخن گوی اعتکاف،
بگویم روابط عمومی،
بگویم مجری،
نه
همان علمدار بهتر است.🌱
#اعتکاف_تشکیلات
#اعتکاف_روشمند
https://eitaa.com/Itkaf_Strategy
🌱فرصت های تبلیغی تربیتی اعتکاف
✍باید از تمام فضاهای موجود برای انتقال پیام های متفاوت استفاده کرد؛
👈داخل سرویس های بهداشتی
ای انسان؛
به این فکر کرده بودی که تولید کننده مدفوع هستی...
ساعت ها آنها را با خودت حمل می کنی...
اگر دغدغه ات تنها پر کردن شکمت بشود، عاقبتش چه می شود...
شعارت نشود؛ رسد آدمی به جایی که به جز شکم نبیند!
👈جا مُهری مسجد
اتُسلِّطُ النَّار عَلی وُجُوه خَرَّت لِعظَمَتِک ساجِدَه
از زبان مُهرها بنویسیم.
👈تسبیح های درون مسجد
چرا برخی از شماها با من با خشونت برخورد می کنید...
چرا برخی از شما ها با دقت از من استفاده نمی کنید. تسبیحات حضرت زهرا را به تعداد نمی گویید.چطور وقتی می خواهید زنگ بزنید پلیس شماره ۱۱۱ را نمی گیرید و حواستان هست یک عدد کم و زیاد نشود اما در ذکر گفتن بی دقتی می کنید.
👈قرآن های مسجد
برگه های متفاوتی زیر آن ها جاسازی کنیم و مخاطب را به آیه ایی ارجاع دهیم.
یا از زبان قرآن حرف بزنیم.
👈ظرف سالاد
ما را با عجله نخورید؛
درون ظرف سالادت ما را ببین. دقت کن گوناگونی نعمت های خدا را؛ یکی قرمز، یکی سبز،یکی نارنجی، یکی ....یکی ترش، یکی تند، یکی بدون مزه، یکی ترد و.... با توجه به عظمت خداوند ما را نوش جان کن....بسم الله
👈روی آینه ها
👈شیر های آب
👈جا کفشی
👈زیر بالش ها
#اعتکاف_فرهنگی_هوشمندی
#اعتکاف_تربیت
https://eitaa.com/Itkaf_Strategy
🌱الگوهای تعاملی را یاد پسرها بدهیم
✍بچه ها وقتی والدینشان به دیدارشان می آیند تعامل های متفاوتی دارند. که گاهاً صحیح نیست یا از کیفیت خوبی بهره مند نیست. به سه مدل زیر توجه کنید؛
🔷️تعامل منفعل؛
مامان؛ سلام قربونت برم قبول باشه؛
معتکف؛ سلام، موبایلم پیش نبود اعجابم خرد شده، کبابا افطارش هم یه حالی بود و...
🌱تعامل فعال؛
مامان؛ سلام قربونت برم قبول باشه؛
معتکف؛ سلامت باشید. لحظه افطار ویژه دعات کردم. الحمدلله همه چی اوکیه "الکی🤪" . خوشحالم توی این فضا اومدم. حال و هوای خوبی داره
❌تعامل مخرب؛
مامان؛ سلام قربونت برم قبول باشه؛
معتکف؛ سلام، مگه نگفتم نیا، عارم میشه. هیچی نمیخوام. دیگه فردا شب نمی خواد بیای هوا سرده...
💡شایسته است قبل از افطار نیم ساعت وقت بگذاریم به صورت نمایشی سه مدل را برای بچه ها تبیین کنیم.
#اعتکاف_تحول_مربی
#اعتکاف_خانواده
#دانش_عاطفی
https://eitaa.com/Itkaf_Strategy
🌱زنگ عبادت
✍از فرصت هایی که گاهی باید به صورت همگانی فراهم آورد، فرصت خواندن نمازشب به صورت دسته جمعی می باشد." البته حواسمان باشد نمازهای مستحبی را نمی شود جماعت خواند"
🔆دستور العمل اجرایی؛
۱.کافیست ساعتی را مشخص کنیم"مثلا ربع ساعت مانده به اذان صبح یا۱۲نیمه شب"
و همه ی معتکفین و کادر تجربه خواندن نماز شب را پیدا کنند.
👌وقتی آرایش کل فضای اعتکاف این گونه شد، دشواری یک عمل آسان می شود.
۲.ابعاد نماز شب را دقیق تبیین کنیم. می توان در توضیحش فازبندی کنیم. یعنی شفع و وتر را بعد از خواندن ۴نافله ها توضیح داد.
۳-سوالاتی که برای احکامش حین صحبت برای بچه ها ایجاد می شود را پاسخ دهیم.
۴-اجر و ثواب نماز شب را بیان کنیم.
۵.داستانی از معصوم یا علما بیان کنیم.
۶.همه فضای اعتکاف باید آرایش خاص برگزاری این نماز را به خود بگیرند.
۷.برنامه تشویقی برای بعد یا حین خواندن نماز شب داشته باشیم. مثلا در حین خواندن هدیه ای"متناسب با سن ایشان" مختصر کنارشان قرار بدهیم. پس ازخواندن نصفی از نماز "تسبیح زیبا"در کنارشان قرار داده شود.
👌قرار نیست نماز شب با کیفیت حداکثری را انتظار داشته باشیم. در هدف گذاری ابتدایی آشنایی با نماز و تجربه یکبار خواندن
#اعتکاف_زنگ_عبادت
#اعتکاف_فرهنگی
https://eitaa.com/Itkaf_Strategy
🌱لذت خادمی
🔆مرور کردن توفیق و احساسِ قشنگِ خادمِ میهمانان خداوند عزوجل بودن برکات ویژه ای دارد. جا دارد به همراه ذکر الحمدلله در سجده در قبل و حین برگزاری اعتکاف باشد.
وَکیفَ لَا ادعُوک و انتَ الکَریم
چگونه تو را صدا نزنم در حالی که تو کریم هستی؟؟
#اعتکاف_تشکیلات_توحیدی
#انگیزشی
https://eitaa.com/Itkaf_Strategy
🌱فرصت حضور خانواده ها
بدانیم؛
-خانواده ها اکثراً فقر گفتگو دارند. دانش گفتگو هم ندارند.
خانواده ها دقیقاً باید بدانند این چند شب وقتی می آیند به دیدار فرزندشان چگونه باید برخورد کنند، چه بگویند وچه بیاورند.
۱.از شوخی های طعنه گونه بپرهیزند؛
❌" ما که هر چه کردیم خُب بشی نشد، بذار ببینیم این چند روز خدا خودش میخواد چیکار کنه🤪"
❌با خدا عهد ببند بشینی پای درسهات تا به یه جایی برسی ، دست از این ندانم به کاریهات هم برداری.🤭
۲.در خبر گرفتن از فرزند ارزش محورانه سوال کنند؛
❌خب چی خوردی، اگه افطاری و سحری هاش خوب نیست تا بابا را بگم برات از بیرون بخره😡
❌راحت خوابیدی؟ روزه که سخت نبود؟ اگه نمیتونی بگیری به مسئولتون بگو؟ بیمار میشی🥰
🌱ای کاش برای ما هم چنین بسترهایی بود، باز هم شکر. شما نهایت استفاده را ببر.
🌱زندگی بدون موبایل چگونه است؟
👌اگر امکان حضور یکی از والدین نیست، به فرزند بگوید، سلام رساند و کاری برایش پیش اومده بود. تماس تلفنی جایگزین خوبی است. البته چه کاری مهم تر از حمایت عاطفی در بستر اعتکاف است؟
۳. رفتار عاطفی معنوی داشته باشند. -بوسه زدن به پیشانی
🔆برای فضا دیدار خانواده برنامه داشته باشیم.
اهمیت دیدار خانواده ها کمتر از برگزاری زود هنگام برنامه داخلی ویژه خود معتکفین نیست.
👈این محتوا را به چند گونه می توان انتقال داد."بروشور در قبل از اعتکاف-شب اول افتتاحیه-کارگاه-پادکست"
#اعتکاف_خانواده
#اعتکاف_فرهنگی
https://eitaa.com/Itkaf_Strategy
🌱چگونه در اعتکاف از امام زمان عج الله یاد کنیم؟
۱-ارائه میز گفتگو در چند عرصه؛
-دکترای مهدویت در مقابل پست مدرن
چنانچه کارکردگرایانه باشد جذاب است.
-نقش مهدویت در تمدن سازی
-شبهات مهدویت
-نقش ما در دوران غیبت
۲-پخش صوت های بداهه گونه، جذابیت ویژه ایی برای مخاطب دارد. یکی از آنها دعای فرج، نماهنگ شعر یک دقیقه ای، سخنرانی ۱دقیقه ایی.🌱
۳-تجربه روخوانی"دعای عهد، ال یاسین"
-مسابقه روخوانی یکی از ادعیه مذکور
۴-مسابقه حفظ و مفاهیم"اللهم الرزقنا توفیق الطاعه
۵-دل نوشته به امام زمان علیه السلام
۶.هدیه کردن ثواب عبادات به محضر ایشان
*قرار نیست همه ی دعا ها را به صورت مناجاتی خواند. در هدف گذاری اول آشنایی نسبی با واژه ها برای معتکف کافیست.
❌قرار نیست معتکف در این سه روز تغییر خاصی کند. یا معجزه ایی رخ بدهد. باید تا می توان ماهیگیری یاد او داد.
#اعتکاف_فرهنگی_امام_زمان
https://eitaa.com/Itkaf_Strategy
🌱تلنگر
✍از ضرب المثل های شیطان و هوای نفس؛
قطره قطره جمع گردد واگهی میزنمت زمین؛ نمیزارم دریا بشی.
#اعتکاف_فضاسازی کلامی
#اعتکاف_فرهنگی
https://eitaa.com/Itkaf_Strategy
🌱فضاسازی زیبا شناختی
✍زیباشناختی متشکل از دو زیبایی معقول و محسوس است. در اولی منطق آرام می گیرد و در دیگری دل.
💫زیبا شناختی دو مولفه اساسی دارد؛
اول؛ فرمِ معنا دارِ اشیا و اشخاص؛
مدل ها، شعرها، سجع ها، طراحی ها و...
دوم؛ یکپارچگی که متشکل از نظم و پیوستگی است.
🔆روح حاکم بر فضای اعتکاف باید مملو از مولفه های زیبا شناختی باشد.
کسانی که سطح زیباشناختی بالایی داشته باشند از این فضا تعبیر به فاخر بودن اعتکاف می کنند و احساس ارزشمندی بالا و کسانی که سطح بسیار پایینی دارند تعبیر به لوس بازی و ادابازی می کنند.
حواسمان به؛
-پراکنده نبودن کفش ها هست؟
-پراکنده نبودن برنامه ها هست؟
- آراستگی مداوم فضای مسجد هست؟
-پراکنده .....
این قبیل کارها برای مخاطب ذهنیت مطلوب ایجاد می کند و ذهنیت های احیاناً منفی را تعدیل می کند.
❌البته زیاده روی ممنوع
#اعتکاف_فضا_سازی
#اعتکاف_فرهنگی
#اعتکاف_فاخر
https://eitaa.com/Itkaf_Strategy
🌱نماز؛ زیارت خداوند
🔆اذان؛ وقت اعلام زیارت خداست.
نماز؛ زیارت نامه خداست. پس حال و هوای زائر به خود بگیر. فرصت زیارت را از دست نده.
الإمامُ عليٌّ عليه السلام ـ في مَعنى «قد قامَتِ الصَّلاةُ» في الإقامَةِ : أي حانَ وَقتُ الزِّيارَةِ و المُناجاةِ، و قَضاءِ الحَوائجِ، و دَركِ المُنى، و الوُصولِ إلى اللّه ِ عَزَّ و جلَّ، و إلى كرامَتِهِ و عَفوِهِ و رِضوانِهِ و غُفرانِهِ -معانی الخبار ج۱ص۴۱.
امیر المومنین در معناى «قد قامت الصلاة» در اقامه ـ فرمود : يعنى، وقت ديدار، راز و نياز، برآورده شدن حاجت ها، رسيدن به آرزوها، وصال خداوند عزّ و جلّ ،كرامت، عفو و خشنودى و آمرزش او فرارسيده است.
#اعتکاف_معرفت_آفرینی
#اعتکاف_فضاسازی_کلامی
https://eitaa.com/Itkaf_Strategy
🌱"التماس دعا"؛تنها یک تعارف نیست!
✍بازخوانی اصطلاح "التماس دعا" فوق العاده مهم است. التماس دعا یعنی من تو را شایسته دعا کردن برای خود یافتم. یعنی من به پاکی و رابطه زیبا بین خودت و خداوند اعتقاد دارم.
🌱التماس دعا گفتن و شنیدن چندین برکت دارد؛
۱-تقویت حس اعتماد برای طرفین
۲-تقویت احساس ارزشمندی برای شنونده
۳-تقویت ارتباط با خداوند برای شنونده
۴-اهتمام به تداوم پاکی داشتن خود
۵-نوعی تذکر است؛ آیا واقعا آن باور قشنگی که مردم به ظاهر تو دارند، تو در باطن هم این گونه ایی.
۶-نوعی ارتباط عاطفی معنوی برای طرفین
۷.نزدیک شدن دعا به استجابت
چه بسا طوفان مقدرات را دعای کوچک تبدیل به ساحل آرامش می کند.
پس این اصطلاح را کم و شوخی نشمریم.
🔆آیا وقتی کسی این اصطلاح را می گوید، همان هنگام مستجاب ترین دعا یعنی صلوات را بر او نثار می کنیم؟
#اعتکاف_بازخوانی_معارف
#اعتکاف_معرفت_آفرینی
#اعتکاف_فضاسازی_کلامی
https://eitaa.com/Itkaf_Strategy
🌹عطرِ صحیفه سجادیه در اعتکاف
✍حیف است یکی از گل های صحیفه سجادیه را در اعتکاف استشمام نکنیم.
پیشنهاد می کنم روخوانی و حفظ دعای ۳۸ صحیفه سجادیه را در برنامه خود قرار دهیم.
موضوع دعای ۳۸ صحیفه سجادیه؛
-فرهنگ معذرت خواهی
-توجه به ۷ مقوله"ظلم ستیزی، تشکر نمودن، عذر پذیری، عیب پوشی، وفای حق، ایثار، گناه گریزی"
اللَّهُمَّ إِنِّي أَعْتَذِرُ إِلَيْكَ؛
-مِنْ مَظْلُومٍ ظُلِمَ بِحَضْرَتِي فَلَمْ أَنْصُرْهُ،
-وَ مِنْ مَعْرُوفٍ أُسْدِيَ إِلَيَّ فَلَمْ أَشْكُرْهُ،
-وَ مِنْ مُسِيءٍ اعْتَذَرَ إِلَيَّ فَلَمْ أَعْذِرْهُ،
-وَ مِنْ ذِي فَاقَةٍ سَأَلَنِي فَلَمْ أُوثِرْهُ،
-وَ مِنْ حَقِّ ذِي حَقٍّ لَزِمَنِي لِمُؤْمِنٍ فَلَمْ أُوَفِّرْهُ،
-وَ مِنْ عَيْبِ مُؤْمِنٍ ظَهَرَ لِي فَلَمْ أَسْتُرْهُ،
-وَ مِنْ كُلِّ إِثْمٍ عَرَضَ لِي فَلَمْ أَهْجُرْهُ
أَعْتَذِرُ إِلَيْكَ- يَا إِلَهِي- مِنْهُنَّ وَ مِنْ نَظَائِرِهِنَّ اعْتِذَارَ نَدَامَةٍ يَكُونُ وَاعِظاً لِمَا بَيْنَ يَدَيَّ مِنْ أَشْبَاهِهِنَّ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اجْعَلْ نَدَامَتِي عَلَى مَا وَقَعْتُ فِيهِ مِنَ الزَّلَّاتِ، وَ عَزْمِي عَلَى تَرْكِ مَا يَعْرِضُ لِي مِنَ السَّيِّئَاتِ، تَوْبَةً تُوجِبُ لِي مَحَبَّتَكَ،
يَا مُحِبَّ التَّوَّابِينَ.🌱
#اعتکاف_معرفت_افزایی
#اعتکاف_صحیفه_سجادیه
https://eitaa.com/Itkaf_Strategy
🌱نمازِ والدین در اعتکاف
✍پست مدرن با راه انداختن جنگ تمایلات؛ جنگ علیه والدین را به راه انداخته و ولایت گریزی از ولایت والدین را باب کرده است. لذا با نماز والدین برای معتکف توجه به ولایت والدین را توجه آفرینی کنیم.
نماز والدین دو رکعت است؛
👈در رکعت اوّل پس خواندن سوره حمد، ده مرتبه مى گویىم:
رَبِّ اغْفِرْلى وَلِوالِدَىَّ وَ لِلْمُؤْمِنینَ یَوْمَ یَقُومُ الْحِسابُ.
پروردگارا بیامرز مرا و پدر و مادرم و دیگر مؤمنان را در روزى که حساب برپا شود.
👈در رکعت دوم پس از سوره حمد، ده مرتبه مى خوانیم:
رَبِّ اغْفِرْلى وَ لِوالِدَىَّ وَ لِمَنْ دَخَلَ بَیْتِىَ مُؤْمِناً وَ لِلْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ
پروردگارا بیامرز مرا ، پدر و مادرم، هر مومنی که به خانه من آید و هر مرد و زن مومن را.
👈پس از سلام نماز نیز ده بار مى گویى:
رَبِّ ارْحَمْهُماکَمارَبَّیانى صَغیراً.
پروردگارا رحم کن بر والدینم. چنانچه پروریدند مرا در کودکى.
*بحارالانوار.ج۸۸.ص۲۲۲
💫سیره امام سجاد علیه السلام؛ دعا و یاد نمودن والدین پس از هر نماز و طول شبانه روز؛
اللَّهُمَّ لَا تُنْسِنِی ذِکرَهُمَا فِی أَدْبَارِ صَلَوَاتِی، وَ فِی إِنًی مِنْ آنَاءِ لَیلِی، وَ فِی کلِّ سَاعَةٍ مِنْ سَاعَاتِ نَهَارِی-صحیفه سجادیه دعای۲۴
#اعتکاف_معرفت_افزایی
#اعتکاف_نماز_والدین_فرهنگی
https://eitaa.com/Itkaf_Strategy
🌱خدمات مشاوره تحصیلی به معتکفین
از خدماتی که می توان به معتکفین دانش آموز داد؛ استعداد سنجی از آن هاست. کافیست به سایتِ ای سنج"esanj.ir" وارد شوید.
۱.پنجره تست های شغلی و سازمانی را کلیک کنید.
۲.تست هوش چندگانه گاردنر مک کنزیMII
💫9 جنبه مختلف هوش فرد را ارزیابی می کند.
یا
تست رغبت سنج شغلی تحصیلی هالندHII
💫 تصویری از «علاقهمندیها» و «گرایشهای شغلی-تحصیلی»فرد ارائه می کند.
را کلیک کنید.
۳.پس از تکمیل هر کدام از تست ها، با کلیک کردن بر لیبلِ "مشاهده نمونه تفسیر" قسمتِ " شرح موضوعات کلی" را پرینت بگیرید و به معتکف بدهید."هزینه۱۰۰صلوات"
🔆چنانچه دانشجو رشته مرتبط دارید از او کمک بخواهید.
#اعتکاف_خدمات_مشاوره_تحصیلی
#اعتکاف
https://eitaa.com/Itkaf_Strategy
🌱تمرینِ تحلیل تصویر یا جمله مفهومی
✍کافیست معتکفین را گروه بندی کنیم.
به هر گروه یک تصویر یا جمله مفهومی بدهیم.
بعد از ۳۰دقیقه همفکری، هر گروه یک سخنگو معرفی کند.
هر سخنگو ۵دقیقه فرصت دارد تصویر یا جمله ایی که در دست داشتند و الان نمایش داده می شود را تحلیل کند.
گروه داوران به کیفیت تحلیل سخنگوی هر گروه نمره می دهد. و گروه برتر را تعیین می کند.
🔆با این برنامه؛
۱.ایجاد رقابت بین گروه ها انجام می گیرد.
۲.توان تحلیل بچه ها افزایش می یابد.
۳.با یک تیر چند نشان می زنیم.تحلیل تصاویر یا جملات مفهومی دیگر گروه ها توسط سخنگوهای گروه های دیگر انجام می شود و این میان پیام های گوناگونی به تمام معتکفین انتقال داده می شود.
#اعتکاف_معرفت_آفرینی
#اعتکاف_فرهنگی
https://eitaa.com/Itkaf_Strategy
🌱تلنگر
✍دشمن؛
زشتی ها رو میکنه بَزَک؛
که درون اونها بکِشی سَرَک.
#اعتکاف_فضا_سازی_کلامی
#اعتکاف_فرهنگی
https://eitaa.com/Itkaf_Strategy
🌱فضاسازی عاطفی (۲)- کادر
✍جابجایی و درست ایفا نکردن نقش ها در هر مکانی باعث از بین رفتن کرامت نفس اعضای مجموعه می شود.
👈پایین ترین سطح کرامت بخشی، احترام گذاشتن کلامی است. اما در لایه های عمیق تر احترام به ارزش ها و حفظ شانیت معتکف یعنی ویژگی های فردی و روحیات روان شناختی او از جایگاه ویژه ایی برخوردار است.
به این بازخوردها دقت کنید؛
-چقدر این ها مغرورند❌
-فکر میکنن ما بچه ایم، مثه بچه ها...❌
-چقدر ادعاشون میشه...❌
-چقدر ادا و اصول درمیارند...❌
-با کارهاشون حرص آدم را درمیارند...❌
◀️این بازخوردها نشان از فَشل بودن سیستم عاطفی فضای اعتکاف را دارد.
معتکف احساس حرمت به خود نمی کند، احساس تعلق و صمیمیت پیدا نکرده است و....
👈انتظامات نباید سنشان از معتکفین پایین یا هم سطح باشد."واجب تشکیلاتی"
👈انتظامات نباید زیاد امر و نهی و تهدید عاطفی کنند."حالیت نیست میگم...-سر و سنگین بشین تا...
👈انتظامات باید سلسله مراتب را در تذکر دهی رعایت کنند. تا مربی هست به هیچ وجه مداخله برای تذکر به صورت مستقیم نکنند.
💫عوامل اجرایی بدانیم؛
نه معلمِ معتکفیم
نه مربیِ معتکفیم
نه برادرِ معتکفیم
نه دوستِ معتکفیم
نه پدرِ معتکفیم
نه مادرِ معتکفیم
نه استادِ اخلاقِ معتکف!
بلکه ما خادمیم، بستر را مهیا می کنیم تا معتکفین استفاده حداکثری ببرند.سخنران به موقع خودش نکاتش را می گوید. مربی به موقع خودش نکاتش را می گوید و....
🔆واجبِ تشکیلاتی؛
دانش آموزان را باید بزرگ و دقیق دید. آنچه عمل می کنیم را به دل و آنچه می گوییم را به ذهن می سپارند.
))چه جمله ایی گفتم خودم کیف کردم🤪
#اعتکاف_تشکیلات_انتظامات
#اعتکاف_فرهنگی_هوشمندی
https://eitaa.com/Itkaf_Strategy
🌱با اعلامِ بنده همه با هم با محبت....
✍علمدارِ اعتکاف که یادتونه! یکی از کارهای مهمش اینه که شوخی شوخی کارهای جدی رقم بزنه.
از جمله اقداماتی که حس همدلی و صمیمیت را بارور می کند اقدامات دستِ جمعیست. بهارِ این کار هنگام پذیرایی کردن هاست. علمدار تذکر بدهد تا همه پذیرایی نشده اند کسی آغاز به خوردن نکند تا اعلام کنم. بعد از توزیع علمداربگوید؛
بسم الله القاسم الجبارین. انَّ حزبَ الله همُ الغالبون
برادران حزب الله؛ به طرف اهداف از پیش تعیین شده ح م ل ه یا ح ر ک ت فرمایید....🤪
اهداف؛
👈شوخی شوخی تمرین مدیریت تمایلات دادیم.(معتکف بداند به دوست داشتنی هایش می رسد صبوری کردن برایش سخت است.)
👈هیجان تولید کردیم.
👈مدارای اجتماعی یاد دادیم.
👈عدالت اجتماعی را تجربه کردند.
*لازم به ذکر است علمدار گاهی فلسفه این کار را تبیین کنند.
😡کسانی که سرپیچی می کنند هم با شوخی، خنده و جدیت همراه کنیم.
#اعتکاف_فرهنگی_هوشمندی
#اعتکاف_تحول_تاب_اوری
#علمدار_اعتکاف
https://eitaa.com/Itkaf_Strategy
🌱هوشمندی یعنی؛
معتکف از جایی که فکرش را نمی کند؛
کتکِ معرفتی بخورد.
💫تکنیک توزیع نمک چیست؟
این تکنیک به ما می آموزد چگونه پیام های تربیتی را جاسازی کنیم. تا مخاطب بدون حساس شدن و مانع پذیرش شدن، پیام را بپذیرد و عمل کند.
#اعتکاف_فرهنگی_هوشمندی
https://eitaa.com/Itkaf_Strategy
🌱اصل تسهیل
✍ از پیچیده کردن مناجات با خداوند دست برداریم. مناجات یعنی خودمانی حرف زدن. مدل های مناجات خودمانی را فراوانی ببخشیم؛
چطور با خدا حرف بزنیم؟
به راحتی
🔆خدایا اگه بخوای بری تو فاز نبخشیدن و پرده پوشی نکردن، منم میرم تو فاز گریه کردن.
🔆خدایا دلم میخواد یه شِکَم سیر گریه کنم، خودم هم نمیدونم دقیقاً برا چی؟!نازمو بکش.
🔆خدایا به دلم بنداز یه کم با پدرم بتونم کنار بیام. خودم هم ناراحت میشم لجبازی می کنم...
🔆خدایا یه تنظیم باد بنداز رو تایرا وجودمون، مُردیما.
💫مسابقه!
قشنگترین، صمیمی ترین و خودمانی ترین جمله مناجات با خداوند را بنویسید.
#اعتکاف_فضا_سازی_کلامی
#اعتکاف_بازخوانی_معارف
#اعتکاف_مناجات
https://eitaa.com/Itkaf_Strategy
🌱فرصت روز پدر
✍به بهانه شب میلاد امیرالمومنین و گرامیداشت مقام پدر می توان پدر و فرزند را با همدیگر لحاظ کرد و برای تقویت تعامل آنها تدبیر نمود.
👈افتتاحیه اعتکاف را می شود با جشن پدر و فرزند کلید زد و به تبیین الگوهای تعاملی"مطلوب، معیوب، مخرب" بین پدر و فرزند پرداخت.
❌ البته این تبیین باید با دقت خاصی انجام بگیرد. مفسده نداشته باشد. تبیین این الگوها را می توان به صورت نمایش و مسابقه اجرا کرد.
👈میز گفتگو"کارشناس مجری" با موضوع "بررسی نقش فرزندی" با عناوین جذاب برای معتکفین تدارک دید.
👈چالشِ " به پدرم بگو ...." ویژه معتکفین و " به فرزندم بگو..."ویژه پدرها اجرا کنیم. شنیدن دغدغه های معتکفین دانش آموز و پدرها جذاب و ملاک دهنده است.
می توان به چند صورت انجام داد؛
۱.جمع پدر و فرزند و داوطلب از طرف پسرها و پدرها بیایند مثل کرسی آزاد اندیشی به بیان چالش ها علیه همدیگر بپردازند.
۲.برای معتکفین دانش آموز مجزا برگزار کنیم. بعد از خود بچه ها بخواهیم نقش پدر را بازی کنند و به برخی از چالش ها پاسخ دهند.
۳.به پدران در شب افتتاحیه برگه ایی بدهیم تا مکتوب بنویسند. تا در فرصتی به برخی از نکات مهمش بپردازیم.
❌محدودیت هایی مثل وجود فرزندان طلاق یا یتیم لحاظ شود.
🔆 زمینه را برای فیض گیری خانواده ها در فضای اعتکاف فراهم آوریم."مثل شب وفات حضرت زینب، مناجات های سحر و..."
#اعتکاف_فرهنگی_پدر
#اعتکاف_خانواده
https://eitaa.com/Itkaf_Strategy