●
¦≤ هروقتمیریرختخوابٺ
یهسلامۍهمبهامامزمانٺبده 🖐🏻
۵دقیقهباهاشحرفبزن
چهمیشودیهشبیبهیادکسیباشیمکه
هرشببهیادمانهست ♥️💬
‹شبتونامامزمانی›
💟 علی علیه السلام جملهای دارد که خیلی عجیب است،
✨میفرماید: عَجِبْتُ لِمَنْ ینْشُدُ ضالَّتَهُ وَ قَدْ اضَلَّ نَفْسَهُ فَلا یطْلُبُها (1)
👤تعجب میکنم از انسانی که وقتی چیزی مثلًا یک انگشتری را گم میکند، دائماً دنبالش است تا آن را پیدا کند
☑️ولی فکر نمیکند که خودش را گم کرده است! چرا نمیرود خودش را پیدا کند؟
⚠️ای انسان! آیا تو نمیدانی خودت را گم کردهای؟ برو خودت را پیدا کن، این از هر گمشده دیگر برای تو ارزش بیشتری دارد.
📚(1) غرر و درر آمدی، حکمت شماره 6266 استاد مطهری، انسان کامل، ص304، 305 ✨
@yaraneemamzaman313
شخصی از حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه السّلام) از قدرت و استطاعت سؤال کرد ✨ ⤵️
( #قسمت_اول ) 🌷
✨در تحف العقول صفحه 468 ضمن حدیث مفصلی از امام هادی (ع) که مینماید
📝رسالهای است که امام در موضوع جبر و تفویض و عدل به گروهی از شیعیان نوشته است1، مینویسد :
🧔شخصی از حضرت امیر المؤمنین علی (علیه السّلام) از قدرت و استطاعت سؤال کرد که آیا انسان قدرت و استطاعت دارد و کارها را با قدرت و استطاعت خود میکند یا فاقد قدرت و استطاعت است؟
☝️و اگر قدرت و استطاعت دارد و کارها را با حول و قوّه خود میکند، پس دخالت خداوند درکاری که انسان به قدرت و استطاعت خود میکند چگونه است؟
⚠️از متن حدیث چنین استفاده میشود که سؤال کننده معتقد بوده که انسان دارای قدرت و استطاعت هست و کارها را با قدرت و استطاعت خود میکند؛ بنابر این دخالت تقدیر الهی برایش غیر مفهوم بوده است.
💟امام به او فرمود:
سألت عن الاستطاعة، تملکها من دون اللّه او مع اللّه؟
تو از استطاعت سؤال کردی. آیا تو که مالک این استطاعت هستی، به خودی خود و بدون دخالت خداوند صاحب این استطاعتی یا با شرکت خداوند صاحب آن هستی؟
🤔سؤال کننده در جواب متحیر ماند چه بگوید..
(استاد مطهری ادامه دارد✨)
@yaraneemamzaman313
⎛🔗🌎⎠
-
-
جوࢪۍزندگےکݩکهانگارآخریݩروز
ِزندگیتہِ!
مهربونےکݩ
شایدفردایـےنباشید
شایدباشدولےمانباشیـم...
-
✋🏻🙂#دنیا_کوتاهه_مشتے
یـٰـاࢪاݩمُنـــجۍ ³¹³
شخصی از حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه السّلام) از قدرت و استطاعت سؤال کرد ✨ ⤵️ ( #قسمت_اول ) 🌷 ✨در ت
شخصی از حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه السّلام) از قدرت و استطاعت سؤال کرد ✨ ⤵️
( #قسمت_دوم ) 🌷
✨امام فرمود: گر مدّعی شوی که تو و خدا با هم صاحب این استطاعت و قدرت هستید، تو را میکشم (زیرا خود را شریک خدا و همدوش و همکار با خدا فرض کردهای، و این کفر است)
☝️و اگر بگویی بدون خدا صاحب این استطاعت هستی، باز تو را میکشم
(زیرا خود را مستقل و بینیاز از خدا فرض کردهای؛ این نیز کفر است،
⚠️زیرا استقلال در هر شأنی از شؤون مستلزم استقلال در ذات و منافی با امکان ذاتی و مستلزم وجوب ذاتی است).
🧔سائل پرسید پس چه بگویم؟ فرمود:
🖊انّک تملکها باللّه الّذی یملکها من دونک. فان یملّکها ایاک کان ذلک من عطائه، و ان یسلبکها کان ذلک من بلائه، هو المالک لما ملکک و القادر علی ما علیه اقدرک.
👈تو به مشیت و اراده حقّ صاحب استطاعت میباشی، در حالی که در همین حال خداوند صاحب مستقلّ این استطاعت است.
(استاد مطهری ادامه دارد✨)
@yaraneemamzaman313
یـٰـاࢪاݩمُنـــجۍ ³¹³
شخصی از حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه السّلام) از قدرت و استطاعت سؤال کرد ✨ ⤵️ ( #قسمت_دوم ) 🌷 ✨امام
شخصی از حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه السّلام) از قدرت و استطاعت سؤال کرد ✨ ⤵️
( #قسمت_سوم ) 🌷
👌(یعنی تو صاحب این استطاعتی، امّا صاحب متّکی به غیر و غیر قائم به ذات؛ و امّا او صاحب همین استطاعت است. امّا صاحب قائم بالذّات و غیر متکی به غیر.)
☝️اگر به تو استطاعت میدهد، این استطاعت تو عطیه اوست و اگر از تو سلب میکند، تو را در بوته آزمایش قرار میدهد.
✨در عین حال باید بدانی آنچه به تو تملیک میکند در عین اینکه به تو تملیک میکند، خودش مالک اوست.
‼️تو را به هر چه قادر میسازد باز تحت قدرت خود اوست و از تحت قدرت او خارج نمیشود.
🖇خلاصه مضمون حدیث این است که هر اثری در عین اینکه به مؤثّر خود مستند است، به خداوند مستند است؛
(استاد مطهری ادامه دارد ✨)
@yaraneemamzaman313
شخصی از حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه السّلام) از قدرت و استطاعت سؤال کرد ✨ ⤵️
( #قسمت_چهارم_و_آخر ) 🌷
⚠️اگر آن اثر را به فاعل و مؤثّر عادی و طبیعی وی نسبت دهیم، او را به فاعل غیر قائم بالذّات او نسبت دادهایم
⚠️و اگر به خداوند نسبت دهیم، او را به فاعل قائم بالذّات او نسبت دادهایم.
👈خداوند به موجودات خاصیت تأثیر و امکان تأثیر میدهد و عطا میکند. امّا عطا و تملیک الهی با عطا و تملیک بشر که چیزی را به کس دیگر تملیک میکند یا میبخشد متفاوت است.
☝️تملیک یا اعطای بشر چیزی را، مستلزم خروج آن شیء است از ملک تملیک کننده یا بخشنده، و تا از ملکیت او خارج نشود به ملکیت دیگری در نمیآید.
🔰امّا تملیک و اعطای خداوند با حفظ و بقای مالکیت خداوند منافات ندارد،
بلکه شأنی از شؤون و مظهری از مظاهر مالکیت خداوند است.
👌خداوند به همه اشیاء تأثیر و اثر میبخشد و تملیک میکند و در عین حال، خود مالک بالاستقلال همه تأثیرها و اثرهاست.
📗اخبار و احادیث زیادی به این مضمون یا قریب به این مضمون هست که نمیتوانیم همه آنها را در این رساله ذکر کنیم و شرح دهیم.
📚استاد مطهری، انسان و سرنوشت،
ص104، 105، 106 ✨
@yaraneemamzaman313
✏️کلمه «انقلاب» بگذارید ما بحث انقلاب را از ریشه لغوی اش شروع کنیم.
🔍انقلاب به حسب اصل لغت - که قرآن هم این کلمه را هر جا به کار برده1 به همان مفهوم لغوی آن به کار برده است نه به مفهوم اصطلاحی رایج امروزی
⚠️به معنی زیر و رو شدن یا پشت و رو شدن و نظیر این معانی است:
«...وَمَن یَنقَلِبْ عَلَى عَقِبَیْهِ فَلَن یَضُرَّ اللهَ شَیْئًا..».در آن آیه کریمه میفرماید:
🌸وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِن مَّاتَ أَوْ قُتِلَ انقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِکُمْ.
👈در داستان احد است که بعد از آنکه شایع شد رسول خدا کشته شده است، عده زیادی از مسلمانان فرار کردند؛
✨آیه قرآن نازل شد که محمد پیامبری بیش نیست که قبل از او هم پیامبران دیگری بودند؛ یعنی هر پیامبری که آمده است مردن دارد، کشته شدن دارد.
🌈محمد برای شما از جانب خدا پیامی آورده است، خدای او و پیام خدایی او زنده است.
☝️آیا فرضا پیغمبر بمیرد یا کشته شود (البته اصل قصه هم دروغ بود، پیغمبر کشته نشده بود) باید شما به عقب و پشت سر برگردید؟
🔍اینجا این حرکت و حالت اسلامی در تعبیر قرآن حرکت به جلو است و برگشت اینها از دین به معنی بازگشت به عقب است؛ انقلاب است در تعبیر قرآن،
👈یعنی رو در جهت پشت قرار گرفتن و پشت در جهت رو قرار گرفتن در جهتی که انسان میرفت، برگردد به پشت سر؛ این انقلاب است.
📚استاد مطهری، انقلاب اسلامی از دیدگاه فلسفه تاریخ، ص4، 5✨
@yaraneemamzaman313
معانی اصطلاحی «انقلاب» ⁉️⭕️
🔻بعدها کلمه «انقلاب» در اصطلاحات فقهی و بیشتر در اصطلاحات فلسفی یک معنی دیگری پیدا کرده است.
⚠️فقها در باب مطهرها(یعنی پاک کننده ها) یکی از امور پاک کننده را انقلاب دانستهاند که گاهی از آن تعبیر به «استحاله» میکنند و گاهی استحاله را با انقلاب دو تا فرض میکنند.
👈میگویند یکی از چیزهایی که سبب طهارت یک شیء نجس میشود این است که در آن شیء نجس انقلاب یا استحاله پیدا بشود.
🐶استحاله در اصطلاح فقها مثل آنجایی است که سگ در نمکزار بیفتد و تبدیل به نمک بشود یعنی یک نجس تبدیل به پاک شده است.
💧یا نطفه که نجس است تبدیل به حیوان میشود، بعد آن حیوان پاک است. مثل نطفه انسان که تبدیل به بچه انسان میشود. در مورد انقلاب، مثال میزنند به انقلاب شراب به سرکه.
⚠️در اصطلاح فلاسفه معنای انقلاب از این هم محدودتر و مضیقتر میشود. فلاسفه انقلاب را به جایی میگویند که ذات و ماهیت یک شیء لزوما عوض شده باشد.
♻️آنوقت بحثی برایشان مطرح بود که آیا انقلاب ماهیت و انقلاب ذات جایز است یعنی ممکن است یا ممکن نیست؟ اصالت ماهیتیها آن را ناممکن میدانستند،
👈عملیات کیمیاگران را از نوع انقلاب ماهیت میدانستند و تخطئه میکردند و خرافه میدانستند و اصالت وجودیها انقلاب ماهیت و انقلاب ذات را امر ممکن میدانستند
🔻بلکه هر حرکت اشتدادی یعنی هر حرکت از نقص به کمال را در واقع انقلابها و انقلاب آناً فآناً میدانستند. میگفتند اگر یک شیء از نقص به سوی کمال برود آناً فآناً تغییر ماهیت میدهد،
(قسمت دوم)
(استاد مطهری ادامه دارد ✨ )
@yaraneemamzaman313