❌در دین اسلام نه زیان دیدن مورد قبول است ،نه زیان رساندن❌
#داستانک👌
▪️سمرة ابن جندب درخت خرمایی در باغ مردی از انصار داشت. او گاهی به درخت خود سر میزد، بدون اجازه و اعلام این کار را انجام میداد. و ضمنا چشم چرانی هم میکرد!
روزی مرد انصار گفت:
سمره! تو مرتب، ناگهانی وارد منزل میشوی که خوشایند ما نیست هرگاه قصد ورود داشتید، اجازه بگیرید و بدون اعلام وارد نشوید.
سمره حرف او را نپذیرفت و گفت:
راه از آن من است و حق دارم بدون اجازه وارد شوم!
ناچار مرد انصاری به رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم شکایت کرد و گفت:
این مرد بدون اطلاع داخل میشود و خانوادهام از چشم چرانی محفوظ نیستند بفرمایید بدون اعلام وارد نشود.
حضرت دستور داد سمره را آوردند و به او فرمود:
فلانی از تو شکایت دارد و میگوید: تو بدون اطلاع از خانه او عبور میکنی و قهراً خانواده او نمی توانند به خوبی خود را از نامحرم حفظ کنند. بعد از این اجازه بگیر و بدون اطلاع وارد نشو!
سمره فرمایش پیغمبر را نیز قبول نکرد.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:
- پس درخت را بفروش!
سمره حاضر نشد. حضرت قیمت را به چند برابر بالا برد، باز هم راضی نشد. همین طور قیمت را بالا میبرد سمره حاضر نمی شد!!
تا این که فرمود:
اگر از این درخت دست برداری درختی به تو داده میشود.
سمره باز هم تسلیم نشد و اصرار داشت که نه از درخت خودم دست بر میدارم و نه حاضرم هنگام ورود به باغ اجازه بگیرم.
در این وقت پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود:
تو آدم زیان رسان و سختگیری هستی و در دین اسلام نه زیان دیدن مورد قبول است و نه زیان رساندن. سپس رو کرد به مرد انصاری فرمود:
برو درخت خرما را بکن و جلوی سمره بینداز! آنان رفتند و این کار را کردند در این موقع، حضرت به سمره فرمود:
- حالا برو درختت را، هر کجا خواستی بکار
📜بحارالانوار ج ۲۲ ص ۱۳۵
#اللهمعجللولیکالفرج
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله): فرمود:
🌾چهار چیز دل را می میراند:
1⃣گناه در پی گناه
2⃣با نامحرم زیاد حرف زدن
(با زن یا مرد نامحرم زیاد حرف زدن البته در غیر ضرورت باعث می شود انسان دل مرده شود.)
3⃣بحث کردن با آدمای نادان و جاهل
4⃣مجالست و همنشینی با اهل دنیا، ثروتمندان عیاش و خوشگذران
📜مشکاه الانوار فی غرر الاخبار، ج۱، ص۵۴۱
#اللهمعجللولیکالفرج
امان از تکه گوشتی به نام زبان ،وقتی که ....‼️
💎✨پيامبر اکرم صلّي الله عليه و آله فرمودند:
يُعَذِّبُ اللّه ُ اللِّسانَ بِعَذابٍ لا يُعَذِّبُ بِهِ شَيْئا مِنَ الْجَوارِ حِ، فَيَقولُ: اَى رَبِّ، عَذَّبْتَنى بِعَذابٍ لَمْ تُعَذِّبْ بِهِ شَيْئا؟! فَيُقالُ لَهُ: خَرَجَتْ مِنْكَ كَلِمَةٌ فَبَلَغَتْ مَشارِقَ الاَْرضِ وَ مَغارِبَها، فَسُفِكَ بِها الدَّمُ الْحَرامُ وَ انْتُهِبَ بِها الْمالُ الْحَرامُ وَ انْتُهِكَ بِها الفَرْجُ الْحَرامُ.
خداوند! زبان را عذابى دهد كه هيچ يك از اعضاى ديگر را چنان عذابى ندهد. زبان گويد: اى پروردگار! مرا عذابى دادى كه هيچ چيز را چنان عذاب ندادى! در پاسخش گفته شود: سخنى از تو بيرون آمد و به شرق و غرب زمين رسيد و به واسطه آن خونى بناحقّ ريخته شد و مالى به غارت رفت و ناموسى هتك شد.
📖كافى، ج ۲، ص ۱۱۵، ح ۱۶
#اللهمعجللولیکالفرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نگا به ریش و سبیل و هیکل آقایون نکنید ❗️
همین یه جمله کافی بود که ...
از محبت خارها گل میشود👌🌺
نتیجه ی محبت واقعی به امیرالمومنین علیه السلام❣
💠«الحارثِ الهَمْدانی: اتَیتُ امیرَالمؤمنینَ (علیهالسّلام) ذاتَ یومٍ نِصفَ النّهارِ فقالَ: ما جاءَ بک؟ قلتُ: حُبُّک و اللّهِ، قالَ (علیهالسّلام): ان کنتَ صادِقا لَتَرانی فی ثلاثةِ مَواطِنَ: حَیثُ تَبلُغُ نَفسُک هذهِ و اوماَ بیدِهِ الی حَنجَرَتهِ و عندَ الصِّراطِ، و عندَ الحَوضِ.»
🔶«حارث همدانی: نیمروزی نزد امیر مؤمنان (علیهالسّلام) رفتم. فرمود: چه چیز تو را بدین جا کشانده است؟ عرض کردم: به خدا قسم که محبّت به تو.❤️
👈 فرمود: اگر راست بگویی، بیگمان در سه جا مرا خواهی دید:
🍃 زمانی که جانت به اینجا رسد و با دست خود به حنجرهاش اشاره کرد
🍃و هنگام گذشتن از صراط
🍃 و در کنار حوض [کوثر].»
📚الدعوات، ص ۲۴۹، ح ۶۹۹
#مبلغ_وارث_غدیر_باشیم
#اللهمعجللولیکالفرج
آیا تخم مرغ شکستن برای دفع چشم زخم صحیح است؟
✅پاسخ :به روایات زیر توجه فرمایید :
1⃣ عَنْ فُضَيْلٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ يَقُولُ كُلُّ مَا لَمْ يَخْرُجْ مِنْ هَذَا الْبَيْتِ فَهُوَ بَاطِلٌ.
📚بصائر الدرجات ص۵۳۱ح ۲۱
فضيل گوید :شنیدم امام باقر علیه السلام می فرمود : هر چیزی که از این خانه (یعنی خانه اهل بیت علیهم السلام) خارج نشود، #باطل است.
✅با توجه به همین یک روایت باطل بودن عمل تخم شکستن برای دفع چشم زخم مشخص می شود اما مذموم بودن این عمل خرافی به همین جا ختم نمی شود و تبعات دیگری نیز در پی دارد. به روایات زیر نیز توجه فرمایید :
2⃣عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ عُمَرَ الْيَمَانِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: إِذَا اتَّهَمَ الْمُؤْمِنُ أَخَاهُ انْمَاثَ الْإِيمَانُ فِي قَلْبِهِ كَمَا يَنْمَاثُ الْمِلْحُ فِي الْمَاءِ.
📚 الكافي ج۲ص ۳۶۱
امام صادق علیه السلام فرمود :وقتی مؤمن برادر خود را متهم نماید، ایمان در قلب او حل می شود همانطور که نمک در آب حل می شود!
3⃣ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ سَيَابَةَ عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ قَالَ: إِنَّ مِنَ الْغِيبَةِ أَنْ تَقُولَ فِي أَخِيكَ مَا سَتَرَهُ اللَّهُ عَلَيْهِ وَ إِنَّ مِنَ الْبُهْتَانِ أَنْ تَقُولَ فِي أَخِيكَ مَا لَيْسَ فِيهِ.
أمالي الصدوق ص۲۷۶
امام صادق علیه السلام فرمود :همانا از غیبت این است که آنچه خداوند پوشانده است را در مورد برادر خود بگویی و از بهتان این است که در مورد برادرت آنچه در او نیست را بگویی!
4⃣عَنِ الرِّضَا عَنْ آبَائِهِ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ مَنْ بَهَتَ مُؤْمِناً أَوْ مُؤْمِنَةً أَوْ قَالَ فِيهِ مَا لَيْسَ فِيهِ أَقَامَهُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَلَى تَلٍّ مِنْ نَارٍ حَتَّى يَخْرُجَ مِمَّا قَالَ فِيهِ.
📚 عيون أخبار الرضا (عليه السلام) ج۲- ص۳۳
رسول الله صلی الله علیه و آله فرمود :کسی که به زن یا مرد مؤمنی بهتان بزند یا چیزی که در او نیست را در مورد او بگوید، خداوند در روز قیامت او را بر تلی از آتش بر پا می دارد تا از عهده آنچه در مورد او گفته است برآید!
5⃣عَنْ أَبِي مِخْنَفٍ الْأَزْدِيِّ عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ فِي حَدِيثٍ أَنَّهُ قَالَ: مَنْ كَانَ فیكُمْ له مَالٌ فَإِيَّاهُ وَ الْفَسَادَ فَإِنَّ إِعْطَاءَهُ فِي غَيْرِ حَقِّهِ تَبْذِيرٌ وَ إِسْرَافٌ
📚 الكافي ج۴ص۳۷
امیرالمؤمنین علیه السلام در حدیثی فرمودند : هر کس از شما که مالی دارد، پس از فساد پرهیز کند زیرا دادن مال در غیر راه حق و شایسته آن، تبذیر و اسراف است!
6⃣عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ صَدَقَةَ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ آبَائِهِ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ إِيَّاكُمْ وَ الظَّنَّ فَإِنَّ الظَّنَّ أَكْذَبُ الْكَذِبِ.
قرب الإسناد ص۱۵.
رسول الله صلی الله علیه و آله فرمود : از ظنّ و #گمان بپرهیزید که دروغترین دروغ هاست!
7⃣ فِي حَدِيثِ الْأَرْبَعِمِائَةِ عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ أَنَّهُ قَالَ: اطْرَحُوا سُوءَ الظَّنِّ بَيْنَكُمْ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ نَهَى عَنْ ذَلِكَ
📚 الخصال ص ۶۲۴
امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود : بدگمانی را در بین خودتان به دور افکنید چرا که همانا اللّه عزّوجلّ از آن نهی نموده است.
عمل تخم شکستن و امثال آن برای دفع چشم زخم، علاوه بر اینکه جزو خرافات است و منشأ دینی ندارد، در عین حال گناهان بزرگی مانند گمان بد بردن و غیبت و اسراف و تهمت، در پرتو آن شکل می گیرد که لازم است اشخاص مبتلا را آگاه کنیم تا به جای تمسک به این خرافات برای رفع بلا، به دعا و صدقه که مورد تأکید اهل بیت علیهم السلام است متمسک گردند و برای حفظ از چشم زخم و دفع آن به روش هایی که اهل بیت علیهم السلام فرموده اند عمل نمایند.
✅ای کاش کسانی که به این عمل خرافی آغشته هستند، به جای این کار، پول همان یک عدد تخم مرغ که حقیقتا آن را اسراف و تباه می کنند، صدقه میدادند تا علاوه بر حل مشکل خود به اجر عظیم صدقه هم می رسیدند اما متأسفانه......
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْرَ
‼️عابدِ زاهد بدون ولایت اهلبیت؛ هیچ استحقاق پاداش و ثوابی ندارد‼️
عنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیهالسلام قَالَ:
أمَا لَوْ أَنَّ رَجُلًا قَامَ لَيْلَهُ وَ صَامَ نَهَارَهُ وَ تَصَدَّقَ بِجَمِيعِ مَالِهِ وَ حَجَّ جَمِيعَ دَهْرِهِ وَ لَمْ يَعْرِفْ ولَايَةَ وَلِيِّ اللهِ فَيُوَالِيَهُ وَ يَكُونَ جَمِيعُ أَعْمَالِهِ بِدَلَالَةٍ مِنْهُ إِلَيْهِ
👈 ما كَانَ لَهُ عَلَى اللهِ حَقٌّ فِي ثَوَابِهِ وَ لَا كَانَ مِنْ أَهْلِ الْإِيمَانِ
✍🏻 زراره از امام محمدباقر علیهالسلام نقل مىكند كه فرمودند:
آگاه باشید اگر شخصى تمام شبها به عبادت و روزها به روزه بگذراند و تمام اموالش را در راه خدا صدقه دهد و هر سال در تمام عمر خود به حج برود، ولى ولایت ولیّ الهی را نپذیرفته باشد تا از ايشان تبعيت کرده و تمام اعمالش را بر پایه راهنمایی او انجام دهد
👈 نزد خداوند متعال استحقاق هیچ پاداشی ندارد و از اهل ایمان شمرده نخواهد شد.
کافی شریف، ج ۲، ص ۱۸
‼️معرفت امام؛ شرط پذیرش اعمال‼️
عنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِيجَعْفَرٍ عَلَيْهِالسَّلاَمُ قَالَ:
نحْنُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى الَّتِي لَا يَقْبَلُ اللهُ مِنَ الْعِبَادِ عَمَلًا إِلَّا بِمَعْرِفَتِنَا
✍🏻 جابر از امام محمدباقر علیهالسلام نقل کرده که حضرت فرمودند:
💥 ما همان اسامی نيكویی هستيم كه خداوند متعال هیچ عملى را از بندگان قبول نخواهد كرد مگر اینکه از روی معرفت به ما (اهلبیت) انجام شده باشد.
بحار الانوار؛ ج ۲۵؛ ص ۴