هدایت شده از نهج البلاغه
✨ ادامه شرح حکمت ۲۱۱ ✨
ابویوسف به عیسى بن جعفر گفت: راه حلش این است که نصف آن را به هارون ببخشى و نصف آن را به او بفروشى و در این صورت مخالفتى با سوگندت نکردهاى، زیرا نه تمامش را فروختهاى و نه تمامش را بخشیدهاى. عیسى بن جعفر این کار را انجام داد (و نیمى از آن کنیز را به صد هزار دینار به هارون فروخت و نیم دیگر را به او بخشید) و کنیز را براى هارون الرشید بردند در حالى که هنوز در مجلس خود نشسته بود. هارون به ابویوسف گفت: یک مشکل دیگر باقى مانده است. ابویوسف گفت: کدام مشکل؟ گفت: این کنیز قبلاً با صاحبش آمیزش داشته و باید یکبار عادت ماهانه شود و پاک گردد (تا عده او به سر آید) سپس اضافه کرد: به خدا سوگند (چنان دیوانه این کنیزم که) اگر امشب را با او به سر نبرم روح از تنم جدا مىشود. ابویوسف گفت: آن هم راه دارد. او را آزاد کن و سپس او را بعد از آزادى به عقد خود درآور، زیرا فرد آزاد عدهاى ندارد. هارون او را آزاد کرد و او را به نکاح خود درآورد (و با نهایت تأسف) تمام اینها در یک ساعت قبل از آنکه هارون الرشید از جاى خود برخیزد انجام شد.
آرى هم حاکمان هواپرست و هم مفتیان دنیاپرست اینگونه با احکام خدا بازى مىکردند.(۱۰)
۱۱ . مىفرماید: «حفظ تجربهها بخشى از موفقیت است»، (وَمِنَ التَّوْفِیقِ حِفْظُ التَّجْرِبَةِ).
منظور از تجربه در اینجا مفهوم عام آن است و تجربههاى شخصى و تجارب دیگران را شامل مىشود و تعبیر به «مِنَ التَّوفِیقِ» اشاره به این است که انسان قسمت مهمى از موفقیت خود را در کارها، از تجربههاى پیشین خود و تجارب دیگران استفاده مىکند و در واقع انباشته شدن تجربهها بر یکدیگر سبب موفقیت در تمام زمینههاى علمى و سیاسى و اجتماعى و اخلاقى است و آن کس که خود را از تجربههاى دیگران بىنیاز بداند و به تجربههاى پیشین خود اعتنا نکند به یقین گرفتار شکستهاى پىدرپى خواهد شد.
اساساً بعضى از علوم و دانشها بر اساس تجربه پیشرفت کرده که نام علوم تجربى هم بر آنها نهادهاند. از کجا طبیب مىداند که فلان دارو براى فلان بیمارى مؤثر است؟ آیا جز از تجربههاى خویش و تجربههاى دیگران استفاده کرده است؟ امروز آزمایشگاهها که ابزار تجربه است در سراسر دنیا در علوم مختلف برپاست و اینها تفسیر روشنى بر کلام امام علیهالسلام است که مىفرماید: «حفظ تجربهها بخش مهمى از موفقیت را تشکیل مىدهد».
قرآن بخش عظیمى از تاریخ اقوام پیشین را براى مسلمانان شرح داده است که فلسفه آن همان استفاده کردن از تجربه زندگى پیشینیان است. گاه مىفرماید: بروید آثار آنها را در نقاط مختلف زمین ببینید و عبرت بگیرید.
واژه «توفیق» در استعمالات روایات دو معنا دارد: یک معناى آن همان موفقیت در کارها است که در نکته حکیمانه بالا به آن اشاره شده و معناى دیگر آن آماده شدن وسائل اعم از معنوى و مادى است و این که دعا مىکنیم: خدایا! ما را براى کارهاى خیر توفیق عنایت کن، یعنى وسایل آن را اعم از روحانى و جسمانى فراهم نما. به یقین آنچه در اختیار ماست باید خودمان فراهم سازیم و آنها را که از اختیار ما بیرون است باید از خدا بخواهیم و این دو معنا به یک حقیقت باز مىگردند، یعنى هر دو توفیقات الهى و حفظ تجربهها سبب موفقیت است.
در روایات اسلامى درباره اهمیت تجربه تعبیرات بسیار جالبى دیده مىشود. امام علیهالسلام مىفرماید: «الْعَقْلُ حِفْظُ التَّجارُبِ، عقل همان حفظ تجربههاست».(۱۱) و در جاى دیگر میفرماید: «اَلْعَقْلُ غَریزَةٌ تَزیدُ بِالْعِلْمِ بِالتَّجارُبِ، عقل غریزهاى (الهى) است که با علم و دانش و تجربه افزایش مىیابد».(۱۲)
استفاده کردن از تجارب پیشینیان مخصوصاً براى زمامداران و سیاستمداران از اهم امور است تا آنجا که امام صادق علیهالسلام مىفرماید: «لا یَطْمَعَنَّ ... وَلا الْقَلیلُ التَّجْرِبَةِ الْمُعْجِبُ بِرَأْیِهِ فی رِئاسَة، افراد کم تجربه که تنها به آراى خود تکیه مىکنند هرگز در ریاست موفق نخواهند شد».(۱۳)
امام علیهالسلام در خطبه ۱۷۶ مىفرماید: «وَمَنْ لَمْ یَنْفَعْهُ اللهُ بِالْبَلاءِ وَالتَّجارُبِ لَمْ یَنْتَفِعْ بِشَیء مِنَ الْعِظَةِ، آن کس که خدا او را به وسیله آزمونها و تجربهها بهرهمند نسازد از هیچ پند واندرزى سود نخواهد برد».(۱۴)
📚 #نهج_البلاغه
✒️ ادامه... 👇🏻
@nahjoolbalaghah
هدایت شده از نهج البلاغه
✨ ادامه شرح حکمت ۲۱۱ ✨
در عهدنامه مالک اشتر نیز بر این امر تأکید شده بود، امام علیهالسلام خطاب به مالک اشتر در مورد انتخاب کارمندان و اداره کنندگان حکومت مىفرماید: «وَتَوَخّ مِنْهُمْ أهْلَ التَّجْرِبَةِ وَالْحَیاءِ مِنْ أهْلِ الْبُیُوتاتِ الصّالِحَةِ وَالْقِدَمِ فِى الاْسْلامِ، و از میان آنها افرادى را برگزین که داراى تجربه و پاکى روح باشند و از خانوادههاى صالح و پیشگام و باسابقه در اسلام باشند».(۱۵)
این در حالى است که امروزه شعارهاى زیادى در استفاده کردن از نیروى جوانان داده مىشود و متأسفانه به گونهاى تبلیغ شده که بعضى تصور مىکنند باید بزرگسالان را از صحنه حکومت و اجتماع کنار گذاشت در حالى که آنها مجموعههاى عظیمى از تجاربند. حق مطلب این است که تجربههاى پرارزش بزرگسالان باید با نیرو و نشاط جوانان آمیخته شود تا موفقیت قطعى حاصل شود،بطور قطع و یقین نه تنها مىتوان به نیروى جوان قناعت کرد و نه تنها به تجارب بزرگسالان، بلکه این دو مکمل یکدیگرند.
۱۲ . مىفرماید: «دوستى، نوعى خویشاوندى اکتسابى است»، (وَالْمَوَدَّةُ قَرَابَةٌ مُسْتَفَادَةٌ).
خویشاوندى گاه از طریق طبیعى مثلاً تولد دو فرزند از یک پدر و مادر حاصل مىشود که این دو بطور طبیعى برادرند، ولى گاه انسان با دیگرى که هیچ رابطه نسبى با او ندارد چنان دوست مىشود که همانند برادر یا برتر از برادر پیوند عاطفى با او پیدا مىکند. اینگونه دوستىها نوعى خویشاوندى اکتسابى است.
اسلام آیین دوستى و مودت است و به مسئله دوست صالح آنقدر اهمیت داده که امام امام علیهالسلام مىفرماید: «الصَّدیقُ أقْرَبُ الاْقارِبِ، دوست، نزدیکترین خویشاوندان است».(۱۶)
و در حدیث دیگرى میفرماید: «مَنْ لا صَدِیقَ لَهُ لا ذُخْرَ لَهُ، کسى که دوستى ندارد اندوختهاى (براى مبارزه با مشکلات) ندارد».(۱۷)
امام صادق علیهالسلام مىفرماید: «لَقَدْ عَظُمَتْ مَنْزِلَةُ الصَّدیق حَتّى أهْلُ النّارِ یَسْتَغیثُونَ بِهِ وَیَدْعُونَ بِهِ فِى النّارِ قَبْلَ الْقَریبِ الْحَمِیمِ قالَ اللهُ مُخْبِراً عَنْهُمْ: (فَمَا لَنَا مِنْ شَافِعِینَ (*) وَلاَ صَدِیق حَمِیم)، مقام دوست بسیار والا است تا آنجا که اهل دوزخ از دوست یارى مىطلبند و او را از درون آتش دوزخ صدا مىزنند پیش از آنکه نزدیکان پرمحبت خود را صدا بزنند. خداوند در قرآن از آنها چنین خبر داده که مىگویند: (واى بر ما) ما امروز نه شفاعت کنندگانى داریم و نه دوست صمیمى».(۱۸)
۱۳ . مىفرماید: «به انسانى که ملول و رنجیده خاطر است اعتماد مکن»، (وَلاَ تَأْمَنَنَّ مَلُولاً).
دلیل آن روشن است، افرادى که به هر دلیل رنجیده خاطر شدهاند، نشاط عمل در آنها مرده است به همین دلیل نمىتوان به آنها اعتماد کرد. آنها منتظر بهانهاى هستند تا از کار فرار کنند و هرگز نمىتوان استقامت و پشتکار را که لازمه پیشرفت است از آنها انتظار داشت.
مرحوم علامه شوشترى در شرح نهجالبلاغه خود داستان جنگ صفین را ذکر کرده است که بر اثر طولانى شدن جنگ عده زیادى ملول و رنجیده و خسته شده بودند و منتظر بهانهاى بودند تا جنگ را رها کنند، از این رو به مجرد این که دشمن قرآنها را بر سر نیزهها کرد دست از جنگ در آستانه پیروزى کشیدند.(۱۹)
گاه ملول در این جمله نورانى به افراد زودرنج تفسیر شده است.(۲۰)
آن هم واقعیتى است که اعتماد به افراد زودرنج بسیار مشکل است، چرا که در گرماگرم کار و انجام برنامه، ممکن است از اندک چیزى آزرده خاطر شوند و همه چیز را رها سازند. هر کدام از این دو تفسیر را بپذیریم بیان واقعیت انکارناپذیرى است و جمع بین هر دو تفسیر در مفهوم کلام امام علیهالسلام نیز مانعى ندارد.
📚 #نهج_البلاغه
✒️ ادامه... 👇🏻
@nahjoolbalaghah
هدایت شده از نهج البلاغه
✨ ادامه شرح حکمت ۲۱۱ ✨
امام علیهالسلام مىفرماید: «لا تَأمِنَنَّ مَلُولا وَإن تَحَلّى بِالصِّلَةِ فَإِنَّهُ لَیْسَ فِى الْبَرْقِ الْخاطِفِ مُسْتَمْتَعٌ لِمَنْ یَخُوضُ الظُّلْمَةَ، به افراد رنجیده خاطر و زودرنج اعتماد نکن، هرچند دل او را با جایزهاى به دست آورى، زیرا برق جهنده (که لحظهاى مىدرخشد و خاموش مىشود) در شب تاریک قابل اعتماد نیست».(۲۱)
به راستى اگر انسان از میان تمام کلمات امام علیهالسلام همین مجموعه فشرده حکیمانه پرمعنا را برنامه زندگى خود قرار دهد، هم در برنامههاى مادى زندگى پیروز مىشود و هم در جنبههاى معنوى آن، هم مىتواند فرد را اصلاح کند و هم جامعه را، ولى افسوس که همچون «برق خاطفى» این کلمات نورانى در نظر ما آشکار مىشود و چیزى نمىگذرد که آن را به فراموشى مىسپاریم و همان مسیر زندگى آمیخته با اشتباهات را ادامه مىدهیم.
ا----------------------------------------
پی نوشت:
۱ . بهجالصباعة . جلد ۱۴ . صفحه ۵۰۵
۲ . بحارالانوار . جلد ۶۸ . صفحه ۴۲۲
۳ . من لایحضره الفقیه . جلد ۱ . صفحه ۱۷۵
۴ . اصول کافى . جلد ۲ . صفحه ۹۰
۵ . بحارالانوار . جلد ۷۵ . صفحه ۲۲۷
۶ . کافى . جلد ۵ . صفحه ۸۵
۷ . سوره جاثیه . آیه ۲۳
۸ . غررالحکم . حدیث ۸۱۷
۹ . همان . حدیث ۸۳۹
۱۰ . وفیاتالاعیان . جلد ۶ . صفحه ۳۸۵
۱۱ . فى ظلال نهجالبلاغه . جلد ۴ . صفحه ۳۴۵
۱۲ . غررالحکم . حدیث ۱۰۱۴۰
۱۳ . همان . حدیث ۴۴۳
۱۴ . بحارالانوار . جلد ۶۹ . صفحه ۱۹۰
۱۵ . نهجالبلاغه . خطبه ۱۷۶
۱۶ . همان . نامه ۵۳
۱۷ . غررالحکم . حدیث ۹۴۰۸
۱۸ . بحارالانوار . جلد ۷۱ . صفحه ۱۷۶
سوره شعراء . آیه ۱۰۰ و ۱۰۱
۱۹ . شرح علامه شوشترى . جلد ۱۴ . صفحه ۵۰۸
۲۰ . شرح عبده و منهاجالبراعة . ذیل حکمت مورد بحث.
۲۱ . غررالحکم . حدیث ۱۱۱۳۹
📚 #نهج_البلاغه
✒️ آیتالله مکارم شیرازی
@nahjoolbalaghah
هدایت شده از فانوس خمینی شهر
4.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
*اینم واسه کسایی که هی دنبال آیه قرآنی حجاب هستند. این مطلب دیگه توسط یک روحانی گفته نشده که برخی ها با روحانیت زاویه دارند. توسط یک روانشناس مطرح کشوری گفته شده خیلی خیلی هم واضح و عالی* ..🌸🌸🌸👌🏻👌🏻👌🏻
#اخرالزمان
#حجاب_فاطمی.
#چادر_زهرا
📌به کانال #فانوس_خمینی_شهر بپیوندید👇
🆔https://eitaa.com/joinchat/1798635846C05440867fe
هدایت شده از فانوس خمینی شهر
12.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خبرهای پراسترس این ایام را با این کلیپ از بین ببر
🔹 برشی از سخنرانی #حجت_الاسلام_راجی در برنامه پخش زنده حرم مطهر رضوی
💠اندیشکده راهبردی #سعداء
📌به کانال #فانوس_خمینی_شهر بپیوندید👇
🆔https://eitaa.com/joinchat/1798635846C05440867fe
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
از موانع مهم رشد انسان، دل بستگی به دنیا است.
📚 رستگاران، صفحه۵۸
💠 @mesbahyazdi_ir
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
امر به معروف و نهی از منکر
پرسش
🔸️من جوانی 18 ساله هستم. از لحاظ امر به معروف و نهی از منکر، وظيفه من در برابر خانمهای بدحجابی كه در كوچه وخيابان می بينم چيست؟
پاسخ
🔸️اولا سعی کنيد چشم خود را از آنها حفظ کنيد و در مرحله بعد، با رفتار مناسب و مؤدبانهای به ايشان تذکر دهيد.
📨آیت الله مصباح یزدی، پرسش و پاسخ های سایت mesbahyazdi.ir
#امر_به_معروف_نهی_از_منکر
#پرسش_پاسخ
💡شما می توانید پرسش مورد نظر خود را به آیدی: @mesbahyazdi_adm ارسال کنید. رسانه @mesbahyazdi_ir سعی می کند با بررسی آرشیو سؤالات، در صورت وجود مورد مشابه، پرسش و پاسخ مورد نظر شما را در صفحه رسمی منتشر کند.
💠 @mesbahyazdi_ir
هدایت شده از کیهـــان آنلاین
🔹دعواهای نفسانی
🔻نشانی ما در پیامرسانهای سروش، آیگپ، ایتا
@kayhannewspaper
هدایت شده از کیهـــان آنلاین
🔹یادم نمیاد!
🔻نشانی ما در پیامرسانهای سروش، آیگپ، ایتا
@kayhannewspaper
هدایت شده از حکمش چیه؟
#لباس_جنس_مخالف
❓شنیدم پوشیدن لباس مخصوص جنس مخالف حرامه؛ یعنی مثلاً پیراهن و دمپایی جنس مخالف رو توی خونه هم نمیشه پوشید؟
📚 آیات عظام وحید و زنجانی: تا زمانی که لباس جنس مخالف به لباس عادی و معمولتون تبدیل نشه، اشکال نداره.
📚 آیات عظام رهبری و سیستانی: اشکال نداره؛ مگر اینکه خودتون رو به شکل و شمایل جنس مخالف دربیارین (سیستانی: بنابر احتیاط واجب).
📚 آیتالله مکارم: اگه گناه یا فساد خاصی با پوشوندن اون لباس ایجاد نشه، پوشیدنش اشکال نداره.
⭕️ نکته: لباسهایی که مشترک هستن، یعنی هم آقایون میپوشن و هم خانمها، پوشیدنش برای هیچکدوم اشکال نداره.
⭕️ نکته: اینکه کسی خودش رو کلاً به شکل و شمایل جنس مخالف دربیاره، طبق نظر همه مراجع، اشکال داره.
🔺 سیستانی، توضیحالمسائل مراجع، م۸۴۶؛ وحید، رساله، م۸۵۲؛ رهبری، اجوبةالإستفتائات، س۱۳۶۸؛ مکارم، استفتائات، ج۱، س۱۳۲ و س۱۳۸؛ همان، ج۲، س۱۵۹.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
هدایت شده از حکمش چیه؟
❓متن پیام:
با چه غسلهایی میشود #نماز خواند؟
✅ پاسخ:
آیات عظام امام، بهجت، خامنه اى، صافى و فاضل: تنها با #غسل #جنابت مى توان نماز خواند ؛ ولى با غسلهاى دیگر باید وضو هم گرفت.[۱]
آیات عظام تبریزى، سیستانى، مكارم، نورى و وحید: با همه غسلهاى واجب و مستحب – غیر از غسل استحاضه متوسطه – مىتوان نماز خواند ؛ اگر چه احتیاط مستحب آن است كه [در غیر غسل جنابت] وضو هم بگیرد.[۲]
[۱]. توضيح المسائل مراجع، ۳۹۱ و ۶۴۶.
[۲]. توضيح المسائل مراجع، م ۳۹۱ و ۶۴۶ ؛ وحيد، توضيح المسائل، م ۳۹۷ ؛ نورى، توضيح المسائل، م ۳۹۲ و ۶۴۷ ؛ مكارم، توضيح المسائل، م ۳۹۱ و ۶۴۶.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
هدایت شده از حکمش چیه؟
❓متن پیام:
سلام ایا خانه ای که در ان زندگی میکنیم خمس دارد؟ ما چهار ساله با چند وام خونه خریدیم ولی هنوز اقساطش تمام نشده برای خمس خونه باید چه کار کنیم قیمت الان رو حساب کنیم یا زمانی که خریده شده
✅ پاسخ:
منزل از چیزهایی است که اگر در شان باشد و برای موونه خانواده باشد، #خمس به آن تعلق نمی گیرد.
⚜️ @Ahkaam ⚜️